Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Ois ihan mielenkiintoista tietää noi Sakaturvan ehdot. Näyttää olevan niin salaista, ettei sitä tietoa voi netissä jakaa.
Oon hyvin yllättynyt jos sieltä ei jotain "omavastuuta" ja "ei koske" kohtia löydy.
Aika vaikea löytää on. Sopimuksen saa naaman eteen vasta liikkeessä myyjältä. Ei ole kyllä enää tallessa, mutta kyllä siellä omavastuu on ja kun miettii, että ettei tuo Sakaturva mikään halpa ole, niin aika vähän se korvaa. Lisämyyntinä varmaan kannattavaa. Siinäkin pääsee varmasti sitten taistelemaan kun miettii, että mikä kuuluu myyjän virhevastuun piiriin ja Saka maksattaa omaan vastuuseensa kuuluvat kulut tuolla asiakkaan maksamalla "turvalla". Siinä on se muutamien tuhansien eurojen kulukatto, josta asiakas maksaa kk-maksuna kolmanneksen. Aikamoinen puliveivaus tuo kun miettii sitä omavastuuta ja asiakkaan maksamaa kk-maksua, niin ei se nyt kovin paljoa korvaa. Saman summan saisi ihan normaalin vastuun piiriin ilman mitään kk-maksuja.

Tietysti siellä on myös tarkat rajaukset, mitä sillä turvalla korvataan. Itsehän varmaankin saatoin ehkä jäädä juuri ja juuri plussan puolelle tuon turvan kanssa. Sekin vain kun piti kiinni omista oikeuksista.
 
Joo siis vaihtoehtona tässä hintaluokassa oli joko jokin upouusi Audin, Mersun tai Bemun tavallisen kansan plugari tai sitten tämmöinen käytetty edustusauto. Mutta halusin nimenomaisesti kokeilla / kokea täysin varustellun edustusautoluokan, about kerran elämässäni. Mitään järkeähän tässä ei ole, en tarvitse ton kokoisia hifistelytakatiloja yhtään mihinkään ja jos tulee vikoja niin korjauttaminen maksaa aivan sairaasti eikä tehtaan takuu ole voimassa.

Mutta noin muuten, on tämä kyllä ... aivan viimeisen päälle. Edes alla pyörivillä 245-leveillä nastarenkailla taajamissa sähköllä ajaessa ulkoa ei kuulu sisälle yhtikäs mitään, se on uskomaton tunne. Tässähän on lisävarusteiset laminaattilasit ja jotain vastaavaa extrahifistelyä äänieristyksen suhteen. Juuri niitä pikkujuttuja joita ei niissä "aidoissa suomiautoissa" kovinkaan usein ole valittuna.

Kyllä tuollainen tuore 7-sarjalainen tai S-sarjalainen ovat aika nautinnollisia kulkupelejä ja ehdottomasti sellainen kannattaa ostaa, jos vain mahdollista.

Saksan reissuilla on ollut jokusen päivän vuokralla Hertzin W222 langina ja tuollainen G12 ( molemmat tosin dieseleinä ) ja olihan niillä kiva painaa Baijerin / Baden-Württembergin sileitä teitä ja autobahneja.
Toki tuollainen vuokravankkuri on myös saksassa hinnat-mallit alkaen, eikä niistä turhia lisävarusteita löydy, mutta silti niitä tuntui olevan enemmän, kuin hyvin varustellussa Corollassa yms.
 
Tuo on jo melkein järkivalinta, kun joku muu on maksanut järkyttävät pääomakulut ostajan puolesta. Ihan komean hillitty BMW.

Kyllä tuossa takkiin noin 1-1,5v kaavaillulla omistajuudella tulee. Mutta väittäisin (toivon), että vähemmän kuin jos olisin hakenut Audi A4, Mercedes C/E tai vastaavan 55-60ke uuden auton. Jossa ei olisi puoliakaan näistä härpättimistä eli kokonaisvaltainen ... "viihdearvo" sellaisessa olisi hyvä jos puoliakaan tämän antamasta.
 
Harmi vaan että näistä on jäänyt hybridivoimalinjan myötä varsinainen moottori tehtaalle. Kaipa se on sitä nykyaikaa.
Onhan tuossa kuitenkin suora kutonen, jota voi pitää melkeinpä bemarin tavaramerkkinä, niin hieno kuin V12 olisikin. Toista se on kansanmallien nelipyttyinen hybridi, kuten 330e.
 
Ai että, kyllä lämmittää mieltä nämä pitkät seiskat. Harmi vaan että näistä on jäänyt hybridivoimalinjan myötä varsinainen moottori tehtaalle. Kaipa se on sitä nykyaikaa.

Onnittelut hienosta autosta!

Onhan tuossa kuitenkin suora kutonen, jota voi pitää melkeinpä bemarin tavaramerkkinä, niin hieno kuin V12 olisikin. Toista se on kansanmallien nelipyttyinen hybridi, kuten 330e.

Näin köyhänä ei kehtaisi edes ostaa 6/8-mukisella koneella tämmöistä. Tämäkin syö lähiöpyörittelyssä 9L/100km jos akku tyhjä, hehe. Ei huvita maksella arkiautossa 10-13L -kulutuksesta kun täällä meidän somoulia-hyysy-yhteiskunnassa verorahoille ei saa yhtään mitään vastinetta. Kesälelut sitten erikseen...

Tässä on tosiaan bemun 4cyl -kone, 258hv. Faceliftiin tuli I6, mutta niiden hinnat ovat liian korkealla. Lisäksi faceliftin keula, en tykkää en sitten yhtään. Tämän pre-faceliftin keulasta tykkään jopa suht paljon, ollakseen "tavisauto". Joku voisi postata legendaarisen "munuaiset" -kuvan, meinaan siinä ne on Fiat 127:n tuulilasin kokoa, he he :btooth:
 
Upea auto, en tosin vaan ymmärrä esim. BMWn toimintaa noiden mallimerkintöjen mukaan.
Ennen nuo BMWn mallimerkinnät oli helposti ymmärrettävissä/loogisia.

No toisaalta, mitäpä sitä mieleään pahoittamaan, kun koskaan tollaiseen(siis ainakaan uutena) olisi varaa/tarvetta.
Emäntä ajaa omalla uudella pikkukipolla ja itsellä autoetu ja rippikouluikäinen maasturi :itku:
 
Kyllä siinä ihan nelimukinen B48B20 on :btooth:

Oi niitä aikoja kun tuo B48 oli moottorikoodin jälkiliite. Terveisin Teslamies.

Taitaapi tuo mallimerkintäpolitiikka BMW:llä olla nykyisellään tilavuudesta riippumatonta. Mallimerkinnästä voi vähän päätellä mitä wanhan ajan mallia ko. voimalinja vastaisi tehollisesti. Tuossa 760Li:ssä sentään vielä puhutaan totta vaikka sekin jo melko sähkövatkain kaikkine Valvetronicceineen onkin.
 
Upea auto, en tosin vaan ymmärrä esim. BMWn toimintaa noiden mallimerkintöjen mukaan.
Ennen nuo BMWn mallimerkinnät oli helposti ymmärrettävissä/loogisia.

No toisaalta, mitäpä sitä mieleään pahoittamaan, kun koskaan tollaiseen(siis ainakaan uutena) olisi varaa/tarvetta.
Emäntä ajaa omalla uudella pikkukipolla ja itsellä autoetu ja rippikouluikäinen maasturi :itku:
Toimintahan on nimenomaan ymmärrettävä tässä nykyisessä hybridien luvatussa maailmassa. Se vasta dorkalta kuulostaisikin, jos tuo olisi totuudenmukainen ja malliltaan 720e. 740e kuulostaa "kivalta", kun taas tuosta toisesta tulee lähinnä suuret antivibat pelkästä mallimerkinnästä.

e. Ja helvetin hieno vekotin, nostan hattua! Luinkin samaisen tarinan eri perspektiivistä toisella foorumilla :)
 
Jep, on älyttömän hieno kyseinen Bemmi. Moottori on nolo, mutta se kai on ok tänäpäivänä. Oikeilla moottoreilla varustetut lienevät juurikin verotuksen takia eri hintaluokassa. Parkkijäähdytys onkin ihan todellinen etu Hybridissä.
 
Jep, on älyttömän hieno kyseinen Bemmi. Moottori on nolo, mutta se kai on ok tänäpäivänä. Oikeilla moottoreilla varustetut lienevät juurikin verotuksen takia eri hintaluokassa. Parkkijäähdytys onkin ihan todellinen etu Hybridissä.

On tää ollut viimeiset 3 päivää melkoinen .... "kokemus".

Alle hieman juttua noista auton muutamista yksittäisistä erittäin harvinaisista varusteista, sellaisista jotka eivät ehkä avaudu kovin helpolla:

02VH Integral active front steering

-Nimestään huolimatta tämä on siis nelipyöräohjaus jossa takarenkaat kääntyvät maksimissaan noin 3 astetta. Tämän kokoisessa autossa ns. kääntösäde pienenee yli metrillä (!!) joka on oikeasti paljon. Tämmöistä möhköä jos yrittää pyöritellä ahtaisiin P-halleihin kuten Espoolaiset Sello, Iso-Omena, Vantaan Jumbo ym. niin äitiä tulee varmasti ikävä ilman tuota nelipyöräohjausta. Kaikkien kamerahimmeleiden kanssakin saa olla sikatarkkana, nimenomaan johtuen auton yli 3 metrisestä akselivälistä. Se on paljon, paljon enemmän kuin isoissakaan katumaastureissa. Tällä nelipyöräohjauksella tämä on yllättävänkin ketterä. Toki fyysiset mittasuhteet eivät kutistu, mutta ei tarvitse vekslailla ja esimerkiksi niinkin arkinen asia kuin "kadunvarsiparkeeraus" - se sujuu kuin tanssi kun takarenkaat kääntyvät.


0407 Panorama glass roof, Sky Lounge

-Lisävarusteisen lasikaton lisävarusteinen "leditaivas" -optio. Lasikatossa on noin 15 vai 17 000 lediä, jotka värjäytyvät sisustuksen tunnelmavalaistuksen mukaan. Eri värejä on noin 7-8kpl sinisen tai violetin ollessa "törkeimmät". Tätä(kään) optiota ei ole jaksattu ruksia, ei ole 1. omistajat halunneet maksaa 4-5ke ledeistä (panorama lasikatto + sen päälle lediominaisuus). Yllättävän monessa seiskassa ei ole edes ruksittu tätä ns. "laajaa lasikattoa" vaan pelkkä etumatkustamon osa siitä. Niin ja näitä ledejähän ei saa "pätkämallin" (G11) seiskoihin, vain tähän langiin.

Nämä on yksittäisenä varusteena itselle ihan ehdottomasti yksi hauskimmista, suurin "wow" efecti B&W:n valaistujen kajareiden ohella. Jälkikäteen kyllä olisi vituttanut jos tästä olisi mennyt tinkimään.


04F4 Executive Lounge Seating

-Löhötilaan menevä takapenkki, jossa siis oikean takapenkin saa 42,5 -asteen kulmaan kenolleen ja oikea etupenkki siirtyy vielä 9cm normaaliakin langia kauemmaksi eteenpäin sekä sen selkänojasta laskeutuu jalkarahi. Oikealle taakse tulee aivan jäätävä määrä jalka / löhötilaa.


04U1 Ceramic application, control elements

-iDriven käyttöohjauspyörä sekä monet muut "kosketuspinnat" on tummaa keraamista materiaalia, esimerkiksi se käyttöohjauspyörän "kirjoituspinta". Joka muutoin olisi samanlaista mustaa muovia kuin 3/5 -sarjalaisissa. Pikkuisia detaljeja mutta tuovat ohjaamoon roppakaupalla arvokkuutta. Toki eivät auton muutkaan nippelit ja nappelit ole muovia vaan ikkunoiden avaus / peiliensäätö kytkimiä myöden kaikki kytkimet on harjatusta alumiinista valmistettu. Upean tuntuisia.


05AT Driving Assistant Plus

-Ajoapustimien parhain optio. Bemarin tällä hetkellä kehittynein "semiautonomisen ajamisen" mahdollistava varustelu. Tämän myötä auto osaa mm. peruuttaa maksimissaan 50 metrin matkan tismalleen samoja renkaanjälkiä pitkin kuin olet johonkin umpikujaan onnistunut ajamaan. Testasin = hauska ominaisuus. Tämä myös mahdollistaa ajamisen ilman rattiin koskemista maksimissaan 15 sekuntia kerrallaan. Auto osaa myös vaihtaa ajokaistaa vilkkua käyttämällä. Teslojen omistajille varmasti arkipäivää, mutta näissä euroautoissa "uusinta uutta". Tähän sisältyy kaikkea muutakin, auto osaa pysäköidä itsensä joko "kadunvarsiparkkiin" tai "normaaliin ruutuparkkiin" itse.


05AZ BMW Laserlicht

-Uusinta uutta jonkinlaista "laserteknologiaa" jolla ajovalojen teho on todella paljon parempi kuin muiden merkkien (tai bemun omilla lisävarusteisilla) "ledivaloilla". Pitkien valojen kantama yltää 600 metriin saakka, lisäksi kaukovaloavustin osaa ehkäistä vastaantulevien häikäisemisen lisäksi myös edelläsi samaan suuntaan ajavan auton kuljettajan häikäisemisen. Ja samalla valaisee edelläsi ajavan auton valojen yli sinne kauas, 600 metriin saakka! Aivan uskomaton tech -varuste, mutta tää on tätä päivää, hehe. Lisäksi ohjaa etuvaloja ei vain kääntyvän ajoradan vaan myös maaston korkeusvaihteluiden / auton "kallistuksien" mukaisesti joka suuntaan, ei vain sivusuunnassa. Ajovaloumpioissa itsessään on GPS-anturit! Yksi ajovaloumpio maksaa Laakkosella (maahantuojalla) 6-7ke.

Lisäksi noissa on törkeän hienot jäänsiniset "insertit" umpioissa -> nykypäivän uusien autojen jopa "tech-taiteellisissa" ajovaloumpioissa näiden ulkonäkö menee todella korkealle.


0601 TV function

-Niinkin yksinkertainen asia kuin TV-vastaanotin. Olin luullut että tv-ominaisuus sisältyisi takatilojen viihdepakettiin (takanäytöt ym.) vaan ei, se on pitänyt ruksia näyttöjen lisäksi erillisenä lisävarusteena hintaan +2ke. Arvatkaa kuinka moneen autoon tota sitten on ruksailtu? Eli jos joku näitä joskus katselee niin tarkkana sen lisävarustelistan kanssa :hammer:



06F1 Bowers & Wilkins High End Diamon Surround Sound System

-BMW:n tähän astisen historian paras äänentoistojärjestelmä. Todella upea visuaalinen ilme ja ennen muuta valaistut kajarit -> erinomainen "wow" -efekti. Autossa on noin 1400W ja 16 kaiutinta. Lisäksi autossa ei ole yksi vaan kaksi erillistä 9" subwooferia jonkinlaisen "stereo subwoofer" kuvan aikaansaamiseksi. Erilaisten OEM-autohifiä vertaavien sivustojen mukaan tämän ero lisävarusteiseen Harman / Kardonn -systeemiin on kuin yöllä ja päivällä. Tätäkään varustetta ei juuri kukaan ole ruksinut, hintaa +6ke vrt. H/K-systeemi luokkaa 2ke.

Järjestelmässä on vaikka millaisia asetuksia mutta ainakin "In Concert" kuullostaa kirjaimellisesti siltä että olisit konsertissa, ihmisten keskellä. Bluraylta jotain itselle mukavaa konserttitaltiointia, videokuva tottakai näytöillä ja fiilis on kuin konsertissa olisi.


06UK Night Vision with person recognition

-Yönäköjärjestelmä. Osaa varoittaa eläimistä ja jalankulkijoista. Lisäksi lisävarusteisten laservalojen kanssa tämä luo esteen (ihminen, eläin, koiraa kusettava henkilö tienvarressa) havaittuaan siihen etuvaloista tarkan "spottivalon" ja valaisee ko. koirankusettajaa siihen saakka kunnes olet sen kohdalla. Tätä oli aivan pakko kokeilla frendin kanssa ja olipahan efekti, ihan kuin osoittaisit tienposkessa kävelevää ihmistä tehokkaalla taskulampulla liikkuvasta autosta.


Ainoa ominaisuus jota jäin kaipaamaan:

Ns. "Remote Parking" eli parin-kolmen vuoden takaa Youtubesta tuttu auton ees-taas ajaminen / liikuttelu bemarin näytöllisellä älyavaimella auton vieressä seisten. Ko. ominaisuutta ei saa hybridimalleihin, mutta se olisi ollut hauska "wow" -leikkikalu.
 
Viimeksi muokattu:
04U1 Ceramic application, control elements

-iDriven käyttöohjauspyörä sekä monet muut "kosketuspinnat" on tummaa keraamista materiaalia, esimerkiksi se käyttöohjauspyörän "kirjoituspinta". Joka muutoin olisi samanlaista mustaa muovia kuin 3/5 -sarjalaisissa. Pikkuisia detaljeja mutta tuovat ohjaamoon roppakaupalla arvokkuutta. Toki eivät auton muutkaan nippelit ja nappelit ole muovia vaan ikkunoiden avaus / peiliensäätö kytkimiä myöden kaikki kytkimet on harjatusta alumiinista valmistettu. Upean tuntuisia.
Tuon kanssa kannattaa sitten olla aika varovainen. Jos on yhtään kuin materiaali mitä veikkaan vahvasti sen olevan, kestää kyllä ilman naarmuja about loputtomiin mutta annas olla kun saa yhden terävän iskun. Itsellä Radon rannekello jossa on keraamista materiaalia oleva rannekkeen pinta. Kello 90-luvun alkupäästä ja ollut ties missä käytössä ja about täysin naarmuton... mutta olen myös joutunut jo kolmesti uusimaan rannekkeeseen paloja koska sopivasti pöydänkulmaan tms lyödessä halkeaa kuin panssarilasi. Eli varovasti ettei tule yllättävän kallista kivaa laskua :P.
 
Sulla on @Ho Lee Fuk vakavia ongelmia edessä sitten, kunhan bemarista pitää luopua. Ei nimittäin kovin halvalla (oletettavasti) irtoa samantasoinen kokemus kuin mitä edustus-bemari tarjoaa! :lol:

On kyllä aivan superhieno kaara, onnittelut täältäkin auton johdosta! Kelpais mullekin! :p
 
Sulla on @Ho Lee Fuk vakavia ongelmia edessä sitten, kunhan bemarista pitää luopua. Ei nimittäin kovin halvalla (oletettavasti) irtoa samantasoinen kokemus kuin mitä edustus-bemari tarjoaa! :lol:

On kyllä aivan superhieno kaara, onnittelut täältäkin auton johdosta! Kelpais mullekin! :p
Jep auton tasorima juuri nousi aika korkealle sulla.. :D
 
Lisäksi faceliftin keula, en tykkää en sitten yhtään. Tämän pre-faceliftin keulasta tykkään jopa suht paljon, ollakseen "tavisauto". Joku voisi postata legendaarisen "munuaiset" -kuvan, meinaan siinä ne on Fiat 127:n tuulilasin kokoa, he he :btooth:
Kunnon sieraimet faceliftissä, hyi saakeli :rofl:
 

Liitteet

  • 1643009787500.png
    1643009787500.png
    813,5 KB · Luettu: 563
Kunnon sieraimet faceliftissä, hyi saakeli :rofl:

Juu ja kaiken lisäksi koko keula on 50mm (!!!) korkeampi. Ihan sairas ero, autoliikkeessä oli tuollainen faceliftattu pätkä-seiska ja se ero suhteessa tuohon mun hankkimaan pre-faceliftiin on ... ISO. Ei istu ainakaan omaan silmään yhtään tuo jäähdytyssäleikön sairas koko suhteessa ajovaloihin / muuhun puskuriin. Ainoa selkeä bonari faceliftissä olisi ollut paluu suoraan kutoskoneeseen, mutta noin muutoin huhhuh ja hyhhyh.

:speechless:
 
Tuo Bemari on UPEA. @Ho Lee Fuk ansaitsee kiitokset. Mahtava laite.

Upea on, U P E A. Yhteiselo on vasta alkutaipaleella mutta kokoajan löytyy kaikkea uutta sekä jännittävää. Esimerkiksi tänä pakkasaamuna löysin valikoista mahdollisuuden säätää penkkien (kaikkien neljän) lämmitystä suhteessa istuinosa vs selkänoja. Ja samalla löytyi mahdollisuus valita ulkolämpötila, jossa ratin ja penkkien ja kyynärnojien (jokaisen oven kyynärnoja + keskikonsoli edessä ja takana) lämmitys menee päälle. Tai vaihtoehtoisesti kesäkuumalla istuintuuletus menee automaattisesti päälle.

kuva2.jpg


:woot:
 
Viimeksi muokattu:
Onko matkustajien kehonlämmön seuraajaa? Lexus LS:ssä on ainakin semmoinen sensori joka skannaa matkustajien ruumiinlämpöä ja säätää ilmastointia sen mukaan.
 
Nyt oikeesti. Alkaa viime vuoden qashqain varusteet tuntua ihan karvalakilta. :) kiva noista on lukea. Vaikka koittanut aina kahtoo s mersun esittely videot niin paljon ollut nyt tuossa bemussa sellaisia varusteita mistä ei aiemmin ollut mitään tietoa.
 
Upea on, U P E A. Yhteiselo on vasta alkutaipaleella mutta kokoajan löytyy kaikkea uutta sekä jännittävää. Esimerkiksi tänä pakkasaamuna löysin valikoista mahdollisuuden säätää penkkien (kaikkien neljän) lämmitystä suhteessa istuinosa vs selkänoja. Ja samalla löytyi mahdollisuus valita ulkolämpötila, jossa ratin ja penkkien ja kyynärnojien (jokaisen oven kyynärnoja + keskikonsoli edessä ja takana) lämmitys menee päälle. Tai vaihtoehtoisesti kesäkuumalla istuintuuletus menee automaattisesti päälle.

kuva2.jpg


:woot:
Onkohan kyseessä Jenkki tuonti, kun lämpötilat Fahrenheitteina. Eikö niitä saa muutettua?

Mitenkä se lexus skannaa matkustajien lämpötilaa? Meinaan kun talvivaatteisen läpi voi olla vähän tulkinnan varaista?
 
Onkohan kyseessä Jenkki tuonti, kun lämpötilat Fahrenheitteina. Eikö niitä saa muutettua?

Mitenkä se lexus skannaa matkustajien lämpötilaa? Meinaan kun talvivaatteisen läpi voi olla vähän tulkinnan varaista?

Esimerkkikuva googlesta :sori:
 
Tottahan toki on imuovet sekä -takaluukku. Upeasti jälleen yksi uusi potentiaalisesti hajoava ominaisuus :beye:

Tuntuu etten puoliakaan varusteista ole vielä ... voisiko sanoa löytänyt tai osaa hyödyntää.

Autossa on mm. laajan kamerapaketin mukana tullut erityiskamerakulma autopesuun ajamiseen. Tällöin 360-kamerat muodostavat kohtisuoraan alaspäin olevan "taivasnäkymän" auton konepellistä eteenpäin sekä ruudulle piirtyy eturenkaiden ääriviivat autonpesukoneen ... voiko sanoa metallikiskojen väliin ajamista auttamaan. Sori, en osaa paremmin selittää.

Tämän auton vuoksi hommasin GoWash -autopesuketjun jäsenyyden ja tuo kameraominaisuus on kyllä tullut tarpeeseen. Erinomaisen helppoa tähdätä autoa sinne, tai jonnekin muualle jossa saa olla supertarkkana sen suhteen ettei telo vanteita jossain ahtaassa paikassa.
 
Ei kai tuomosta tohi harjapesuun viedä. :btooth:
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.
 
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.
Silti ne oikeasti edustuskäytössä olevat kipot pestään aina käsin (jokainen jota olen päässyt hiplailemaan aka kohtuu monta). Ja ei, en halua tästäkin harja vs käsinpesu vs ei pesua topiccia. Kukin tekee miten haluaa. Omaan korvaan silti särähtää tuo harjatonkin pesu moisella paikalla koska liukkareita jäänee putkii aina hiukan aineita vaihtaessa jos tulevat samoista suuttimista jne jne. Rehellisesti, kävisin mieluusti harjattomassa jos prkl olisi kunnon speksit aineista ja tekniikasta jollain antaa että mitä käyttävät miten jne jne. Harjaton pesu sisältäen vahan ei paljoa kerro.
 
Silti ne oikeasti edustuskäytössä olevat kipot pestään aina käsin (jokainen jota olen päässyt hiplailemaan aka kohtuu monta). Ja ei, en halua tästäkin harja vs käsinpesu vs ei pesua topiccia. Kukin tekee miten haluaa. Omaan korvaan silti särähtää tuo harjatonkin pesu moisella paikalla koska liukkareita jäänee putkii aina hiukan aineita vaihtaessa jos tulevat samoista suuttimista jne jne. Rehellisesti, kävisin mieluusti harjattomassa jos prkl olisi kunnon speksit aineista ja tekniikasta jollain antaa että mitä käyttävät miten jne jne. Harjaton pesu sisältäen vahan ei paljoa kerro.
OT:
Mä pesin 100% käsin kahdeksan vuotta samaa autoa, vahasin 2krt/vuosi ja hipostelin pesuaineilla. Ei se silti 7-8 vuoden ja 180tkm jälkeen mikään näyttely-yksilö ollut. Nyt seuraavaa ajanut surutta harjapesuun aina, kun kohtuu tarjoushinta ja tarve kohdanneet. Ei ole vuodessa mitään huomautettavaa tullut maalipintaan, vaikka sen viimeksi hinkkasin sienellä käsin hyvässä valossa. Tuskin erottaa näitä autoja samassa iässä maalipinnasta. Ihan turhaa hienostelua, jos auto nyt on laadukkaasti maalattu (en tiedä Teslojen maalauksen laadusta).
/OT
 
Eikös peppukipeimpiä autonhoitajia ole juuri köyhät, jotka kuvittelevat maalipinnan varjelemisen siirtyvän suoraan myyntihintaan. Oikeissa edustusautoissa on laadukas ja paksu maalipinta, että sillä ei ole väliä kun kuljettaja käy pesettämässä ennen työpäivän alkua. Tai ainakin itse olen sitä mieltä että suurempi merkitys on kiveniskemillä kuin harjapesusta jääneillä hologrammeilla mitkä näkyvät vain just oikeanlaisessa valossa ja tietynlaisella värillä.

Siinä on jonkun köyhän ulisijan halpa romu saamassa lisää kiiltoa.

Enemmänkin näen tuollaisen edustusauton maalipinnan täysin blinkkinä pitämisen osoituksena omistajan vauraudesta, kuin siitä että omistajaa kinostaisi joku hyvityshinta.

Mä pesin 100% käsin kahdeksan vuotta samaa autoa, vahasin 2krt/vuosi ja hipostelin pesuaineilla. Ei se silti 7-8 vuoden ja 180tkm jälkeen mikään näyttely-yksilö ollut. Nyt seuraavaa ajanut surutta harjapesuun aina, kun kohtuu tarjoushinta ja tarve kohdanneet. Ei ole vuodessa mitään huomautettavaa tullut maalipintaan, vaikka sen viimeksi hinkkasin sienellä käsin hyvässä valossa. Tuskin erottaa näitä autoja samassa iässä maalipinnasta. Ihan turhaa hienostelua, jos auto nyt on laadukkaasti maalattu (en tiedä Teslojen maalauksen laadusta).

Olet tehnyt jotain aiemman auton pesussa väärin tai sitten et vaan näe eroa harjapestyn ja käsin pestyn auton välillä.
Yleensä sen jatkuvasti harjapesussa käyneen auton erottaa parkkipaikalta viimeistään parin vuoden jälkeen.

Lakan kovuudella tai pehmeydellä on toki vaikutusta siihen, paljonko pintaan tulee pesunaarmua ja "sumentumaa", mutta joka tapauksessa sitä tulee aina.
 
Niin ei kai se käsinpesu mikään oikotie onneen ole jos sillä harjalla tai kintaalla hieroo sitä hiekkaa ja muuta likaa siinä edestakaisin.
 
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.
 
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.

Niin ei kai se käsinpesu mikään oikotie onneen ole jos sillä harjalla tai kintaalla hieroo sitä hiekkaa ja muuta likaa siinä edestakaisin.

Jos käsinpesun ottaa, niin paikasta riippuen. Täällä yksi paikka missä hinkataan hiekkavedellä. Sitten useampi ammattilaispaikka missä hoituu pesut asiallisesti.

Yksi paikka mitä itse välillä käyttänyt, ja sivusta seurannut toimitusta - niin ihan 5/5 vaikka hinta on sama kun pesukoneessa. Kun muualla hinta suunniilleen tuplat.
 
Kuka nyt tuollaista käyttöäautoa jaksaa alkaa hifistelemään pesuilla, kun se ei edes mitenkään näy tulevassa myyntihinnassa. Ehkä ymmärtäisi, jos kyseessä olisi joku keräilyharvinaisuus, mutta nyt autosta maksettiin uuden Toyotan verran niin jaksaako tuollaista alkaa enempää hinkkailemaan. Harjapesuun vaan ja jos ne hiusnaarmut harmittaa niin vie sitten kerran vuodessa fixarille.
 
No voi ny… oletuksena tottakai hierotaan hiekkaa ja pestään tiiliskivellä. Se nyt vain lähes 200tkm ajettu auto on lähes 200tkm ajettu, vainka kuinka hinkkaisi. Se parin vuoden jälkeen haarmaantunut auto voi olla oikeasti pesty niillä julkisten pesupaikkojen maassa pyöritellyillä välineillä, mutta mulla oli kyllä puhtaat välineet ja ne vaihdettiin säännöllisesti. Mutta ihan miten vain. Tossa se auto on edelleen käytössä, eikä se mikään raakile ole, mutta ei tuo toinen pesukonetta nähnytkään sitä häpeä. Molemmissa siisti pinta pl. jotain erikseen syntyneitä vaurioita.
Nojoo en tarkoittanut varsinaisesti sinua, vaan ihan yleensäkin.
Melkoisen työn saa kyllä tehdä jos meinaa auton maalipinnan pitää virheettömänä vuosia.
Yleensä se uusi auto naarmutetaan jo maahantuojalla/liikkeessä kun pestään luovutuskuntoon. Näin jos oikein tarkasti aletaan pintaa tiirailemaan.
 
Unohtunut kirjoitella mutta tämmöinen Imprezan rimpula tuli tuttavalta hankittua kesällä paikkaamaan vuosien kaipuuta "ralliauton" ratin taakse.

IMG_6113.jpg


IMG_6110.jpg


Vm. 2008 WRX STI suhteellisen vihaisella tekniikalla sekä kahdelta omistajalta. Ensimmäinen omistaja oli tuttava joka tämän rakennutti, sitten auton omisti pari vuotta huollon tyyppi joka irroitteli siitä arkikäyttöä hankaloittavia asioita kuten mm. imusarjan metanoliruiskutuksen ja "muutaman muun" tilpehöörin. Sitten orggisomistaja osti auton takaisin ja nyt kesällä meikä teki tästä ostotarjouksen sekä lupauksen pitää hyvänä.

-Koneessa paljon kaikkea kivaa, mm. Cosworthin kilkkeitä, jenkkiläisen joillekin ehkä tutunkuuloisen Blouchin pajan billet turboahdin, vaihdelaatikossa N-ryhmän ralliautojen sisuskaluja sekä välitykset muutettu + "semisuora-hampainen" laatikko. Poikkitukea ei vain takakontissa vaan myös ohjaamossa B-pilareiden välissä Sparcon systeemi.
-Öhlinsin valmistama kilpa-alusta, joka on huollettu tehtaalla nyt keväällä 2021.
-Eberi lämmittämään kisaölppiä.
-Alusta hiekkapuhallettu & ruostesuojattu viimeksi nyt keväällä 2021.
-Kevyimmät takovanteet jota tällä pulttijaolla näihin saa.
-Hiilikuituinen kardaani.
-Entisen Tommi Mäkinen Racingin kisaosaa, paljon luokittelusälää N-ryhmän ralliautoista. Mm. törkeän kevyt konepelti ralliautoista tutuin pikalukituksin.
-100 -> 200 matalia 8sec aikoja, sen verran tekniikkaan uhrataan tulevaisuudessa aikaa että menee vähintään seiskalla.

-Maalautin auton melkein kokonaan, varsinkin keulassa oli kiveniskemää, korilla ajettu kuitenkin ostohetkellä jo 132tkm.
-Turbo huollettiin sen antauduttua 100 -> 200 -testiajoissamme (Saksassa).

Tää oli aikoinaan (10v takaperin) Mitsu/Subarupiireissä aika kova laite, useimmat harrastajat muistanevat alkuperäisen rakentajan sukunimen mukaan tän kikottimen... Esimerkiksi imusarjan metanoliruiskutus 100% työmatkakäytössä olevassa katuautossa oli siihen aikaan täällä meidän periferiassa jotain suht härskiä.

Mulla tälle ei ole suurempia suunnitelmia, jossain vaiheessa kone nostetaan nokalta ja tilalle tullee JDM-malleista tuttu, 8 000rpm kiertävä 2.0 -litrainen pannu sopivasti (täysin) kutiteltuna. Lähinnä hankin tämän paikkaamaan omaa kaipuuta "rallifiilistelyyn". Mikään tähän astinen urheiluautoni ei ole pystynyt täyttämään näiden tuomaa, omanlaistaan "ajamisen fiilistä" ... Ja tässä varsinkin se ralliheritaagi on erittäin vahvana läsnä, ei vähiten koska lyhyet välitykset vaihteilla 1 -> 4 yhdistettynä voimansiirron mekaanisiin ääniin vaihteita vaihtaessa ovat kuin suoraan jostain ralliautosta. Kolahdukset vaihteiden mennessä pesään, "semisuorahampaisen" vaihteiston vieno "ulina" tai "vonkuna" sopivilla kierrosluvuilla, ym. ym. Aivan täydellistä!

Olen aivan myyty vaikka ikää on jo 40 vuotta. Useimmat varmaan nauraa, mutta oma intohimo isän ja isoisän kautta on aina elänyt vahvana nimenomaan rallipoluille, ralliautoille.

Kuvaoikeudet tosiaan "El Puercosi" -kuvaajalla :interested:
aivan törkee laitos, varmasti aivan mahtava vehje onnea sulle vaa ja iällä ei ole mitää merkitystä näissä jutuissa. Vaan kiksit mitä ne antaa omistajalleen.
 
BMW_435i.jpg


Jatketaan bemareilla.

435i GranCoupe Xdrive, myös siis neliveto ja bensa. Varusteista erityismanintana löytyy kohtuullisen harvinainen (ja kallis) tehtaan MPPSK-paketti eli M-Performance Power and Sound Kit. Tämän johdosta mukavat kutoskoneen murinat, turbo viheltää reilummin erilaisen ilmanoton ansiosta ja tehoa vakiota enemmän.

Tilattuna on jo M-sport korisarja M-performance lisäyksillä (OEM takadiffuusori + maltillinen takaspoileri). Myös mieto madallus luvassa (n. 2cm). Näiden asennus keväällä.
 
20220204_093234.jpg


Mazda CX-3 vaihtui vuosimallin 2022 KIA Xceed:iin. Moottorina 160hp bensa.

Varustelutasona Business Premium, joten nappuloita on ihan riittämiin. JBL äänentoisto itselle ehkä se mieluisin lisä. HUD:a näihin ei edelleenkään saa, jota jäin kyllä kaipaamaan.

Keraaminen pinnoite (stardust 5) tuli samalla otettua pintaan, joten kiilto tällä hetkellä vielä melkoinen.
 
Toivottavasti kukaan ei tule viemään vanteita vaikka nyt laitoitkin kuvan tänne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom