Jep, on älyttömän hieno kyseinen Bemmi. Moottori on nolo, mutta se kai on ok tänäpäivänä. Oikeilla moottoreilla varustetut lienevät juurikin verotuksen takia eri hintaluokassa. Parkkijäähdytys onkin ihan todellinen etu Hybridissä.
On tää ollut viimeiset 3 päivää melkoinen .... "kokemus".
Alle hieman juttua noista auton muutamista yksittäisistä erittäin harvinaisista varusteista, sellaisista jotka eivät ehkä avaudu kovin helpolla:
02VH Integral active front steering
-Nimestään huolimatta tämä on siis nelipyöräohjaus jossa takarenkaat kääntyvät maksimissaan noin 3 astetta. Tämän kokoisessa autossa ns. kääntösäde pienenee yli metrillä (!!) joka on oikeasti paljon. Tämmöistä möhköä jos yrittää pyöritellä ahtaisiin P-halleihin kuten Espoolaiset Sello, Iso-Omena, Vantaan Jumbo ym. niin äitiä tulee varmasti ikävä ilman tuota nelipyöräohjausta. Kaikkien kamerahimmeleiden kanssakin saa olla sikatarkkana, nimenomaan johtuen auton yli 3 metrisestä akselivälistä. Se on paljon, paljon enemmän kuin isoissakaan katumaastureissa. Tällä nelipyöräohjauksella tämä on yllättävänkin ketterä. Toki fyysiset mittasuhteet eivät kutistu, mutta ei tarvitse vekslailla ja esimerkiksi niinkin arkinen asia kuin "kadunvarsiparkeeraus" - se sujuu kuin tanssi kun takarenkaat kääntyvät.
0407 Panorama glass roof, Sky Lounge
-Lisävarusteisen lasikaton lisävarusteinen "leditaivas" -optio. Lasikatossa on noin 15 vai 17 000 lediä, jotka värjäytyvät sisustuksen tunnelmavalaistuksen mukaan. Eri värejä on noin 7-8kpl sinisen tai violetin ollessa "törkeimmät". Tätä(kään) optiota ei ole jaksattu ruksia, ei ole 1. omistajat halunneet maksaa 4-5ke ledeistä (panorama lasikatto + sen päälle lediominaisuus). Yllättävän monessa seiskassa ei ole edes ruksittu tätä ns. "laajaa lasikattoa" vaan pelkkä etumatkustamon osa siitä. Niin ja näitä ledejähän ei saa "pätkämallin" (G11) seiskoihin, vain tähän langiin.
Nämä on yksittäisenä varusteena itselle ihan ehdottomasti yksi hauskimmista, suurin "wow" efecti B&W:n valaistujen kajareiden ohella. Jälkikäteen kyllä olisi vituttanut jos tästä olisi mennyt tinkimään.
04F4 Executive Lounge Seating
-Löhötilaan menevä takapenkki, jossa siis oikean takapenkin saa 42,5 -asteen kulmaan kenolleen ja oikea etupenkki siirtyy vielä 9cm normaaliakin langia kauemmaksi eteenpäin sekä sen selkänojasta laskeutuu jalkarahi. Oikealle taakse tulee aivan jäätävä määrä jalka / löhötilaa.
04U1 Ceramic application, control elements
-iDriven käyttöohjauspyörä sekä monet muut "kosketuspinnat" on tummaa keraamista materiaalia, esimerkiksi se käyttöohjauspyörän "kirjoituspinta". Joka muutoin olisi samanlaista mustaa muovia kuin 3/5 -sarjalaisissa. Pikkuisia detaljeja mutta tuovat ohjaamoon roppakaupalla arvokkuutta. Toki eivät auton muutkaan nippelit ja nappelit ole muovia vaan ikkunoiden avaus / peiliensäätö kytkimiä myöden kaikki kytkimet on harjatusta alumiinista valmistettu. Upean tuntuisia.
05AT Driving Assistant Plus
-Ajoapustimien parhain optio. Bemarin tällä hetkellä kehittynein "semiautonomisen ajamisen" mahdollistava varustelu. Tämän myötä auto osaa mm. peruuttaa maksimissaan 50 metrin matkan tismalleen samoja renkaanjälkiä pitkin kuin olet johonkin umpikujaan onnistunut ajamaan. Testasin = hauska ominaisuus. Tämä myös mahdollistaa ajamisen ilman rattiin koskemista maksimissaan 15 sekuntia kerrallaan. Auto osaa myös vaihtaa ajokaistaa vilkkua käyttämällä. Teslojen omistajille varmasti arkipäivää, mutta näissä euroautoissa "uusinta uutta". Tähän sisältyy kaikkea muutakin, auto osaa pysäköidä itsensä joko "kadunvarsiparkkiin" tai "normaaliin ruutuparkkiin" itse.
05AZ BMW Laserlicht
-Uusinta uutta jonkinlaista "laserteknologiaa" jolla ajovalojen teho on todella paljon parempi kuin muiden merkkien (tai bemun omilla lisävarusteisilla) "ledivaloilla". Pitkien valojen kantama yltää 600 metriin saakka, lisäksi kaukovaloavustin osaa ehkäistä vastaantulevien häikäisemisen lisäksi myös edelläsi samaan suuntaan ajavan auton kuljettajan häikäisemisen. Ja samalla valaisee edelläsi ajavan auton valojen yli sinne kauas, 600 metriin saakka! Aivan uskomaton tech -varuste, mutta tää on tätä päivää, hehe. Lisäksi ohjaa etuvaloja ei vain kääntyvän ajoradan vaan myös maaston korkeusvaihteluiden / auton "kallistuksien" mukaisesti joka suuntaan, ei vain sivusuunnassa. Ajovaloumpioissa itsessään on GPS-anturit! Yksi ajovaloumpio maksaa Laakkosella (maahantuojalla) 6-7ke.
Lisäksi noissa on törkeän hienot jäänsiniset "insertit" umpioissa -> nykypäivän uusien autojen jopa "tech-taiteellisissa" ajovaloumpioissa näiden ulkonäkö menee todella korkealle.
0601 TV function
-Niinkin yksinkertainen asia kuin TV-vastaanotin. Olin luullut että tv-ominaisuus sisältyisi takatilojen viihdepakettiin (takanäytöt ym.) vaan ei, se on pitänyt ruksia näyttöjen lisäksi erillisenä lisävarusteena hintaan +2ke. Arvatkaa kuinka moneen autoon tota sitten on ruksailtu? Eli jos joku näitä joskus katselee niin tarkkana sen lisävarustelistan kanssa
06F1 Bowers & Wilkins High End Diamon Surround Sound System
-BMW:n tähän astisen historian paras äänentoistojärjestelmä. Todella upea visuaalinen ilme ja ennen muuta valaistut kajarit -> erinomainen "wow" -efekti. Autossa on noin 1400W ja 16 kaiutinta. Lisäksi autossa ei ole yksi vaan kaksi erillistä 9" subwooferia jonkinlaisen "stereo subwoofer" kuvan aikaansaamiseksi. Erilaisten OEM-autohifiä vertaavien sivustojen mukaan tämän ero lisävarusteiseen Harman / Kardonn -systeemiin on kuin yöllä ja päivällä. Tätäkään varustetta ei juuri kukaan ole ruksinut, hintaa +6ke vrt. H/K-systeemi luokkaa 2ke.
Järjestelmässä on vaikka millaisia asetuksia mutta ainakin "In Concert" kuullostaa kirjaimellisesti siltä että olisit konsertissa, ihmisten keskellä. Bluraylta jotain itselle mukavaa konserttitaltiointia, videokuva tottakai näytöillä ja fiilis on kuin konsertissa olisi.
06UK Night Vision with person recognition
-Yönäköjärjestelmä. Osaa varoittaa eläimistä ja jalankulkijoista. Lisäksi lisävarusteisten laservalojen kanssa tämä luo esteen (ihminen, eläin, koiraa kusettava henkilö tienvarressa) havaittuaan siihen etuvaloista tarkan "spottivalon" ja valaisee ko. koirankusettajaa siihen saakka kunnes olet sen kohdalla. Tätä oli aivan pakko kokeilla frendin kanssa ja olipahan efekti, ihan kuin osoittaisit tienposkessa kävelevää ihmistä tehokkaalla taskulampulla liikkuvasta autosta.
Ainoa ominaisuus jota jäin kaipaamaan:
Ns. "Remote Parking" eli parin-kolmen vuoden takaa Youtubesta tuttu auton ees-taas ajaminen / liikuttelu bemarin näytöllisellä älyavaimella auton vieressä seisten. Ko. ominaisuutta ei saa hybridimalleihin, mutta se olisi ollut hauska "wow" -leikkikalu.