Kyse ollee elämän laadusta, on enemmän tilaa saa/joutuu itse tekemään asioita. Naapurit edes vähän kauempana.
Khyl vaan. Tässä omaa asuinhistoriaa eri puolilta suomea (ei toki kaikki):
- Kasarikaksio, kuin pommin jäljiltä, edelliset asukkaat tupakoineet sisällä yli 20v.
- 70-luvun perusläävä
- Rivari, homeessa ja kaikki kuului seinien läpi.
- Pieni, kyylänaapurit tiesivät asiani paremmin kuin minä itse.
- Omakotitalo, oli helvetin hienoa aikaa ja SAIN tehdä itse kaikki pihatyöt ja remontit.
- Kaupungin kämppä, naapuri opetteli soittamaan haitaria. Mites se metsäkukkia nyt menikään, eiku otetaas alusta.
- 50-luvun lopun kt. Kaikki kuului seinien, katon ja lattian läpi, ja putkiremontin jälkeen vielä paremmin.
- 30-luvun kt, ensin tuli narkit ja sitten tuli luteet. Aika hiljainen, pl eteisen komeron läpiviennistä kuului kaikki yhden naapurin kälätykset ja biletykset.
- 20-luvun kt, seinät kananpaskaa, naapurin kanssa pystyi juttelemaan seinän läpi äänenvoimakkuutta nostamatta. Saatanan kuuma pätsi kesäisin.
- 2000-luvun kt. Todella hiljainen, mutta paksun eristyksen takia kuuma kesällä ja talvella vaikka oli ikkuna auki. Muutettaessa uunissa oli edellisen asukkaan kanankoivet ja kaapissa ilmeisesti mielisairaalan toimintaterapiassa tehtyjä savimukeja. Lattiakaivoa putsatessa lensi laatta, onneksi olin valmiiksi pöntön vieressä. Thanks...
- 30-luvun kt, hiljainen, tai ainakin seinänaapurit ovat. Rappukäytävän äänet kuuluvat kyllä, ja jonkin verran bileitä mutta ei haitaksi asti. Mukavan viileä.
Yhdessäkään vanhassa kämpässä ei ollut kuin muutama pistorasia ja yleensä eteisessä ei yhtään. Jos netti tai puhelinpistoke oli, niin se löytyi makkarista. Sisäovea ei ollut kuin parissa, joten kaikki rappukäytävän äänet kuuluivat sisälle.
Ehkä niitä ihania kerrostalokämppiä joku löytää, mutta itselläni ei ole osunut arpa kohdalle.
Sanomattakin lienee selvää, että antaisin vaikka toisen kivekseni jos saisin muuttaa omakotitaloon, mutta sellaisia ei ole kohtuuhinnalla järkevällä sijainnilla saatavilla ja työt estävät paikkakunnan vaihdon.