Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aikamoist sähkönkulutusta sikäli, että omassa kotitaloudessa Nibe F470, normaalit käytöt, saunat, suihkut ja sähköauton lataukset ja silti ei ihan noin korkealle yllä.
Erinomaisen matalat kulutuslukemat 2003 rakennettuun 115m2 pilp-taloon näyttivät olevan. Oikein hyvät jos on vielä ilman erityisiä pihistelytoimia saavutettu.
Juu ei ole pihistelty, pilpo on alkuperäinen rakennusajalta, alapohjan luukut kaikki auki ja jne. Jos asuisin yksin niin laskisin lämpöjä 2 astetta alemmas. Pelkästään sillä varmaan lähtis yks 1000 kwh vuodesta.
Noin korkeissa tikkaissa jättäisin kaikki halpamallit kauppaan,onhan ne Tiklit,Wibet ja muut ammattimallit kalliita mutta vastaavasti kestävät ikuisesti ok-talo käytössä ja ovat turvalliset.Tiklin tikasmallisto näyttää päättyvän 7,6 metriin ja alatuki on pakollinen standardin pohjalta (ja terveen järjenkin). Hinnat alkaen -markettimallit oli minulla kirjoittaessa mielessä, nuo sun 8,5 m tikkaat on jo ihan helvetisti "normaalia" tarjontaa pidemmät.
Yleensä noissa lämmityskeskusteluissa olisi hyvä mainita myös asuinpaikka edes jollain tarkkuudella. Lämmitystarveluvut vaihtelee suomen kokoisessa maassa melkolailla. (~2x)
Näköjään on mallisto kaventunut.Tiklin tikasmallisto näyttää päättyvän 7,6 metriin ja alatuki on pakollinen standardin pohjalta (ja terveen järjenkin). Hinnat alkaen -markettimallit oli minulla kirjoittaessa mielessä, nuo sun 8,5 m tikkaat on jo ihan helvetisti "normaalia" tarjontaa pidemmät.
Olen itse niin monesti lainannut asiakkaan tikkaita, kun tyrkyttävät: "on ihan tossa vieressä", että nykyään osaa jo aina sanoa: ei kiitos otan omat.Noin korkeissa tikkaissa jättäisin kaikki halpamallit kauppaan,onhan ne Tiklit,Wibet ja muut ammattimallit kalliita mutta vastaavasti kestävät ikuisesti ok-talo käytössä ja ovat turvalliset.
Eikä noissa lämmityskeskusteluissa kannattaisi puhua sähkön kokonaiskulutuksesta mitään, vaan pitäisi olla erillinen mittari lämmitysjärjestelmälle. Ihmisten elintavoissa "hupisähkön" kanssa on valtava ero.
Luulisin mutu-hatusta heittämällä että 2/3 talvella kok.kulutuksesta jos on sähkölämmitys ja kesällä sitten jokunen prosentti tai ei mitään (riippuu kesästä).
Ja varsinkaan, kun lähes kaikki viihdekäyttöön kuluva sähkö vähentää saman verran lämmitysenergian kulutusta suurimman osan vuodesta. Suoralla sähkölämmityksellä nämä on ihan 1:1Mutulla voi heittää, mut ainakin mulla toi heittäisi aika pahasti, kun edes 1/3 kokonaiskulutuksesta ei ole lämmitykseen (mulla on erillinen mittari VILPille). Toisilla taas hyvinkin voi olla 2/3 kokonaiskulutuksessa, osalla jotka ei oo kotona ollenkaan vieläkin isompi. Arvalla ei kannata oikein heittää, varsinkaan kun vertaa taloja toisiinsa.
Ja varsinkaan, kun lähes kaikki viihdekäyttöön kuluva sähkö vähentää saman verran lämmitysenergian kulutusta suurimman osan vuodesta. Suoralla sähkölämmityksellä nämä on ihan 1:1
Ja varsinkaan, kun lähes kaikki viihdekäyttöön kuluva sähkö vähentää saman verran lämmitysenergian kulutusta suurimman osan vuodesta. Suoralla sähkölämmityksellä nämä on ihan 1:1
Paljun kuluttama energia harvemmin lämmittää sisätiloja. Saunan lämmöstä usein johdetaan suurin osa ilmanvaihdon kautta ulos.Ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos Jamppa saunoo ja ryyppää koko viikonlopun, pitää sen paljun päällä kavereitakin varten laulaen karaokea unohtamatta 65" plasma TV:tä jossa sammuessakin pidetään kaunista tekonuotiota siinä ruudunsäästäjänä niin ei se ihan korreloi ellei loppua viikkoa tai jopa kuukautta olla täysin ilman lämpöjä (ja ehkä sähköjä).
Paljun kuluttama energia harvemmin lämmittää sisätiloja. Saunan lämmöstä usein johdetaan suurin osa ilmanvaihdon kautta ulos.
Jep, olenkin huomannut kuinka mun 100 W telkkari suorastaan hohkaa kuumuutta puhumattakaan mun 150 W:n maksimikuormalla huutava tietokone. Olen kyllä vankasti sitä mieltä ettei yksittäisillä viihdevehkeillä ole paskankaan käytännön vaikutusta mihinkään, sen tuottama lämpöenergia menee hukkaan oven avaamisella (totta kai sillä on teoreettinen vaikutus).
Jos nyt vertaa esim. meidän kulutusta tammikuu 2020 joka oli n. 2400 kWh ja heinäkuu 650 kWh niin tammikuussa on mennyt lämmitykseen 1750 kWh jos oletetaan muun sähkön käytön olleen samaa kuin kesällä. Ainoa lisä mikä tulee talvella lisää kokonaiskulutukseen on lämmityksen lisäksi auton lohkolämppäri keskimäärin tunnin päivässä ja 12x 6 W ulkovalot sekä muutama muu led valo talon sisällä mitä ehkä pidetään päällä talvella mutta ei kesällä. Kesällä puolestaan laulaa sähkötyökalut ym. Kaikkea muuta tehdään kesät talvet suunnilleen samalla tavalla. En nyt tiedä kuinka muuten tuon eron voisi selittää.
Vastaavasti meillä tammikuu oli 1400kWh ja heinäkuu 1000kWh. Kuten sanottua, jokaisessa perheessä kulutus on erilaista, joten vertailu kokonaiskulutuksissa on todella vaikeaa.
Unohda maalaus, ennemmin rappaus ja väri päälle.tiili on liian huokoinen materiaali maalille.
Rappauksen työmäärällä maalaa tiiliseinää kymmenen kertaa. Itselläni ei ole kokemusta mutta ne joita olen nähnyt niin kyllä niissä on maali pysynyt.
Kannatan myös lisäeristystä jos se noin kevyt on lähtötilanteessa.Hei, osaako kukaan laskea / arvioida millä autotalli kannattaisi pitää noin 5 asteen perus lämmössä?
89 tehty talli, villaa seinissä joku 10cm, katolla vähän enempi. Lattialämmitys löytyy mutta tuntuu syövän sähköä :/
Nosto ovi on alkuperäinen , eli ei ihan hirveän eristävä taida olla.
ILP se helpoin varmaan mutta mites joku patteri yhdelle seinälle, olisiko sentää edullisempaa käytä kuin lattialämpö ?
Neliöitä joku 15-20?
Tämä,itsellä on reilun 40 neliön talli jossa pari öljytäytteistä lämpöpatteria ja kosteudentiivistäjä pyörimässä tarvittaessa.Kosteenpaan aikaan tulee vettä 5-10 litraan päivässä.Pari käyttöautoa sisällä.Autotalli täytyy pitää kuivana, mutta ilmanvaihdolle ei muuten ole tarvetta, koska siellä ei oleskella. Itse laitoin tilaan nähden tehokkaan kuivaimen ja ilmankosteudelle valvonnan. Räppänät löytyy, mutta laitan ne kylmemmillä keleillä kiinni jos kosteus pysyy kurissa.
Onko tuolla siis e-laskukaudella mitään väliä?Mitens jossain vaiheessa suunniteltiin että sähkön ja siirron saisi samalle laskulle etenikö?
Mä oon vanhanaikainenOnko tuolla siis e-laskukaudella mitään väliä?
Kyssäriä palovaroittimista:
Meillä on asuinrakennuksen yhteydessä, mutta erillisessä tilassa sauna- ja suihkutilat, tekninen tila sekä pieni varasto. Makkarit, wc, keittiö ym. ovat siis omassa tilassaan, ja käynti tuohon toiseen tilaan on ulkokautta. Tilojen välissä on ulkovarasto.
Säädöksethän vaatii (ja varmasti vahingon sattuessa vakuutusyhtiö olisi kiinnostunut), että alkavalle 60 neliölle pitää palovaroitin olla. Turhaa ruuvata sinne muodon vuoksi tuollaista perinteistä varoitinta, kun piippaus ei asuinpuolelle kuitenkaan kuulu.
Mikähän tähän olisi hyvä ratkaisu, onko olemassa jotain luotettavaa ei-mobiilipohjaista "etäsysteemiä" mikä piippailisi sitten sillä puolella taloa, missä normaalisti oleillaan?
Esim. joku varoitinkeskus mitä teollisuuskiinteistöissä monesti näkee, skaalattuna tavallisen asuinrakennuksen tarpeisiin?
EDIT: Tarkennetaan sen verran, että esim. tekstarihälytykset yms. on ok, mutta appipohjaisiin systeemeihin ei ole halukkuutta lähteä.
Eikös tuollaiset "ketjutettavat" palohälyttimet toimisi tuossa tilanteessa?
Esim. Airam ketjutettava optinen palovaroitin - Prisma verkkokauppa
Edit: itsellä ei siis kokemusta tälläisistä, mutta ainakin ideana minä ymmärrän että toimisi.