Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
"Palokunnallahan on universaalit yleisavaimet, niin pääsevät hätätilanteessa sisään joka tapauksessa. "
Totta, moottorisaha ja kirves :)

Ja jos nyt joku miettii sitä miksi sinne mittarille/pääsulakkeille pitäisi sähköyhtiön päästä, niin yksinkertainen syy on vika sähköverkossa. Jos esimerkiksi tiellä joku kaivaa sähkökaapelin poikki, voi se aiheuttaa piikin joka polttaa ne pääsulakkeet. Tässä tapauksessa kun kaivaja x ilmoittaa asiasta sähköyhtiölle, sieltä lähtee korjaajat matkaan korjaamaan sitä kaapelia ja samalla tarkistetaan ne liittymäkaapelin päässä olevat asuntojen mittarit joko etälukuna tai ihan paikanpäällä manuaalisesti ovatko ehjiä. Jos havaitaan vikoja, ne korjataan mutta ei se sähköyhtiö ala siinä kohtaa soittelemaan asukkaille että "hei, onko asunto xxx teidän, teillä on ehkä pääsulake palanut" vaan odottavat sitten vaan että asukas itse ilmoittaa asiasta jos eivät sitä itse pääse tarkistamaan/vaihtamaan. Kiva tulla vaikka mökiltä kotiin kun pakastin on sulanut kesällä/vesijohto jäätynyt talvella ja kun soittaa sähköyhtiölle, sieltä kuitataan vaan että ei päästy teidän sulakkeita tarkistamaan niin maksakaa itse.

Ja jos se kulutus laskee äkisti, tai niitä pääsulakkeita siellä itse ruuvailee irti/kiinni soittamatta sähköyhtiöön, niin kyllä niille sinne merkintä tulee etäluettavan mittarin kautta. Se reagoidaanko siihen ja jos reagoidaan niin koska on sitten aivan toinen asia.
 
Nuo pääsulakkeet ainakin täällä kuuluvat kuitenkin omistajan vastuulle. Kun sähköt paukahtivat poikki, niin kun soittelin verkkoyhtiöön niin käski katsoa toimivatko ne. Jos ne olisivat lauenneet ja heppu olisi tullut paikalle niin olisi mennyt meikäläisen piikkiin tuo käynti.

Tietty jos fyysisesti kaivavat jotain poikki niin luulisi että tarkistaisivat tilanteen, mutta yhtä lailla jos eivät tarkista/ymmärrä että siellä paukkui nyt sulakkeita niin tuo menisi asukkaan piikkiin.
 
Meillä oli jo 2005 rakennusvalvonta päättänyt pääkeskuksen sijoittamisesta joko ulkoseinään tai itsekseen seisoskelemaan pihalle. Pääsulakkeita ei ole sinetöity mutta asennuslevy niiden alapuolella on, mahtaako mittari lukea jo ennen sulakkeita kulutusta?
 
Mulle on tullut puhelimeen ilmoitus kun sulake/sulakkeet on palaneet. Tuli myös ilmoitus kun sähköt meni poikki. Omasta mielestä hyvä palvelu, jos vaikka on mökillä niin voi soittaa tutulle että käy vaihtamassa sulakkeen.

Meillä myös sähkökeskus on eteisessä enkä usko että sähkölaitoksella meidän avainta on, kun koneelta näkevät aikapaljon tietoa jo sähkönkulutuksesta.
 
Meillä oli jo 2005 rakennusvalvonta päättänyt pääkeskuksen sijoittamisesta joko ulkoseinään tai itsekseen seisoskelemaan pihalle. Pääsulakkeita ei ole sinetöity mutta asennuslevy niiden alapuolella on, mahtaako mittari lukea jo ennen sulakkeita kulutusta?
Ei lue mittari ennen sulakkeita kulutusta. Ei se ole voinu mitata sitä kulutusta jos se ei oo menny mittarin läpi.
 
. Kerro minulle mistä se ilmainen sähkö tulee mainaukseen??
Arvelisin että tässä viitattiin suoran sähkölämmityksen taloon. Eli mainauksessa sivutuotteena sähköä muuttuu ~100% hyötysuhteella lämmöksi, ja täten varsinaisen sähkölämmityksen tarve pienenee saman verran.
 
@Zacksa @j1m2 Taidettiin viitata siihen, jos pääsulakkeita ei ole sinetöity, voi niitä peukaloida ja ryöstää välistä sähköt mainaussetille. Tuo kun tapahtuu ennen mittaria, niin ei mittarikaan juokse yhtään sen enempää vaikka louhisi kolikkoa 24/7.
 
Mitäs mietteitä ikkuna-/ovivalmistajista? Tarjoukset kysytty Pihla, Skaala ,Tiivi ja Kaski. Kahdesta ensimmäisestä hyvin samanhintaiset tarjoukset, kolmannesta vielä saamatta ja Kaski hinnoitteli itsensä noin 50% edellisten yli. Valmistajista ei osaa oikeastaan sanoa mitään ja nyt vielä tuijotettu vain hintoja.

Kyseessä uudiskohde ja vielä mietinnässä, tilataanko olohuoneen isot etelään ja "luontoon" päin olevat ikkunat avattavina sälekaihtimilla vai kiinteinä ja joku muu kaihdinviritys auringonsuojakalvon lisäksi.
 
Mitäs mietteitä ikkuna-/ovivalmistajista? Tarjoukset kysytty Pihla, Skaala ,Tiivi ja Kaski. Kahdesta ensimmäisestä hyvin samanhintaiset tarjoukset, kolmannesta vielä saamatta ja Kaski hinnoitteli itsensä noin 50% edellisten yli. Valmistajista ei osaa oikeastaan sanoa mitään ja nyt vielä tuijotettu vain hintoja.

Kyseessä uudiskohde ja vielä mietinnässä, tilataanko olohuoneen isot etelään ja "luontoon" päin olevat ikkunat avattavina sälekaihtimilla vai kiinteinä ja joku muu kaihdinviritys auringonsuojakalvon lisäksi.

Kurkkaappa vielä HIT-Nordic - Hämeenkyrön Ikkunatehdas
Ei henkilökohtaista kokemusta, mutta pari tuttua ollut tyytyväisiä.
 
Mitäs mietteitä ikkuna-/ovivalmistajista? Tarjoukset kysytty Pihla, Skaala ,Tiivi ja Kaski. Kahdesta ensimmäisestä hyvin samanhintaiset tarjoukset, kolmannesta vielä saamatta ja Kaski hinnoitteli itsensä noin 50% edellisten yli. Valmistajista ei osaa oikeastaan sanoa mitään ja nyt vielä tuijotettu vain hintoja.

Kyseessä uudiskohde ja vielä mietinnässä, tilataanko olohuoneen isot etelään ja "luontoon" päin olevat ikkunat avattavina sälekaihtimilla vai kiinteinä ja joku muu kaihdinviritys auringonsuojakalvon lisäksi.

Kannattaa kysyä myös Alavus Ikkunoilta www.alavusikkunat.fi/fi/kuluttajat joilla on (ollut ainakin) hyvin kilpailukykyiset hinnat. Vuonna 2013 otin itte ikkunat Alavudelta ja eikä oo ollut mitään sanottavaa hinta/laatu-suhteeltansa ja olivat silloin halvin vaihtoehto. Jos nyt jotain vaihtaisin niin ottaisin olohuoneen isot ikkunamme kiinteinä ja niihin sähköiset kaihtimet tai auringonsuojaverhot
 
Skaala -ikkunat toimineet oikein hyvin. Aika pitkälle asentajista kiinni sitten tuleeko jotain korjattavaa. Hivenen huolimaton tiivistemassan leikkuu yhdessä kohdassa, joten kävivät kerran korjauskäynnillä. Jälkitoimissa ei mitään valitettavaa ja hyvin toimivat.

Sälekaihdinratkaisuissa oli vain naruilla silloin, mutta nykyisin kait enemmän muutakin (solar.fi sälekaihtimet ainakin tuolloin ).

Niin ja Rautian Cello ovet ovat Skaalan tuotteita ja ainakaan vielä ei mitään pahaa sanottavaa. Eihän MDF levy (tai vastaava) toki puuta ole, eli elämän jäljet varmasti tulevat noissa näkymään (veikkaan että Kaskella hintaan vaikuttaa ainakin tuo, kun käsittääkseni se pintamateriaali on usein enemmän puuta).
 
Kyseessä uudiskohde ja vielä mietinnässä, tilataanko olohuoneen isot etelään ja "luontoon" päin olevat ikkunat avattavina sälekaihtimilla vai kiinteinä ja joku muu kaihdinviritys auringonsuojakalvon lisäksi.

Ota kiinteät etenkin jos meinaat itse niitä pestä. Kiinteänä ruudut saa myös isompina.

Meillä varjostus hoidettiin suunnitteluvaiheessa terassin lipalla, jolloin kesän aurinko ei paista sisään ja talvella taas paistaa. Meillä tämä toimii hyvin.
 
Jos joku muuten kaipaa tumman harmaata (molemmin puolin) 10*21 cello ovea (UOP-CO1-CELLO) (puolikas kirkas ikkuna, Abloy lukko pesällä ja vaalealla kynnyksellä) oikea kätisyydellä varsinais-suomen suunnalla niin tuollainen olisi ostettavissa kun kaikki kunnon mittaajat mittaavat ensin ja tilaavat sitten liian ison :). Kyseinen yksilö siis on vain siirretty sivuvarastoon eikä muuten liikuteltu ja/tai edes koetettu oviaukkoon kun tuli sentään mitattua vielä kerran ennen kuin koittaa tunkea.

Nämä skaala/Cello ovet ovat ainakin vakio karmin paksuudella jopa asennettavissa kivasti itse (vaikka kahdestaan kannattaakin tehdä).
 
Ota kiinteät etenkin jos meinaat itse niitä pestä. Kiinteänä ruudut saa myös isompina.

Meillä varjostus hoidettiin suunnitteluvaiheessa terassin lipalla, jolloin kesän aurinko ei paista sisään ja talvella taas paistaa. Meillä tämä toimii hyvin.
Jos sitten kuitenkin nämä vaihdettaisiin kiinteisiin. Oli tarkoitus laittaa 230 ja 150 korkeat ikkunat päälekkäin, jotta väliin mahtuu kakkoskerroksen runkopuu.

Lisäksi on tarkoitus laittaa tämänkaltaiset ikkunat makkariin ja hyötyä korkeista ikkunoista:



Meillä on keittiön ikkunoiden päällä katos, joka suojaa kyllä auringolta, mutta olohuone jää täysin suojatta.

MUOKS. Kiinteiden ja avattavien ikkunoiden välillä miettiessä yksi eroava ominaisuus on tuo lämpösäteilyn torjuminen. Kiinteissä ikkunoissa säleet pysäyttävät lämpöä vasta sisäpuolella, kun avattavissa säteily pysähtyy ikkunan sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Sisäpuolelle esim. lamellit ovat ihan jees, mutta kyllähän ne lämpöä huonommin pitävät poissa kuin sälekaihtimet välissä. Sähköllä olevia rullalaskimia toki on, mutta niiden hinnoista ei mitään tietoa kuinka hirveästi ne ulkopuolelle ostettuna maksavat. Itse harkitsisin tuollaisia kuitenkin melkein ennemmin kuin eteen käännettäviä lamelleja, tai jos korkeat ikkunat useasta osasta niin esim ylempiin tuollainen esim. harmaa rulla ulos ja sitten vaikka alempiin lamellit sisälle.

Kesällä isot ikkunat etelään sisäpuolella olevalla verhoilla niin lämmin tulee.
 
Sisäpuolelle esim. lamellit ovat ihan jees, mutta kyllähän ne lämpöä huonommin pitävät poissa kuin sälekaihtimet välissä. Sähköllä olevia rullalaskimia toki on, mutta niiden hinnoista ei mitään tietoa kuinka hirveästi ne ulkopuolelle ostettuna maksavat. Itse harkitsisin tuollaisia kuitenkin melkein ennemmin kuin eteen käännettäviä lamelleja, tai jos korkeat ikkunat useasta osasta niin esim ylempiin tuollainen esim. harmaa rulla ulos ja sitten vaikka alempiin lamellit sisälle.

Kesällä isot ikkunat etelään sisäpuolella olevalla verhoilla niin lämmin tulee.
Tosiaan nyt mietinnässä tuollainen screenkaihdin koossa 4m x 4m, jolla saataisiin torjuttua lämpösäteily jo ennen ikkunaa. Hintaa tällä taitaa olla reilu 3000e asennettuna. Hinta karkaa aika paljon, mutta eipä tässä kai mitään hyviä vaihtoehtojakaan ole.

www.ulvilankaihdin.fi/wp-content/uploads/2020/04/Sunsystems-Screenhinnasto_2020.pdf
 
Juuh, hinnat noissa varmaan karkaavat nopeasti. Lamelleja tuttava tilasi täkäläisesti tuolta: Aurinkosuoja Turku | Ruutukaihdin Oy ja pelkkiä hyviä kokemuksia (tämä siis Varsinais-suomessa). Mutta varmaan noita löytyy pitkin poikin suomea ja paikan päällä noita olisi kiva nähdä ja/tai jos asennuskin tulee niin lähellä olevalla on omat etunsa.
 
Katsastellaan tuollaista 60-luvun omakotitaloa, jossa on ajankohdalleen normaali kellarirakenne, joka puolittain maan alla. Yksi pääty ei ole maan alla ja sieltä on ajo autotalliin. Nykyiset omistajat ovat aika ahkerasti remppailleet, kohta kerrallaan. Ihan hyvää huolta pidetty eikä rempattu pilalle. Viimeeksi liittäneet sadevesijärjestelmän hulevesijärjestelmään. Salaojia ei kuitenkaan ole missään vaiheessa rakennettu.

Onko tuollainen takuuvarma pommi ilman salaojia vai voiko lähteä siitä, että ei vaan eristele liikaa sisäpuolelta, pitää lämpimänä ja tarkkailee kosteutta, niin salaojat voi jättää odottamaan?
 
Katsastellaan tuollaista 60-luvun omakotitaloa, jossa on ajankohdalleen normaali kellarirakenne, joka puolittain maan alla. Yksi pääty ei ole maan alla ja sieltä on ajo autotalliin. Nykyiset omistajat ovat aika ahkerasti remppailleet, kohta kerrallaan. Ihan hyvää huolta pidetty eikä rempattu pilalle. Viimeeksi liittäneet sadevesijärjestelmän hulevesijärjestelmään. Salaojia ei kuitenkaan ole missään vaiheessa rakennettu.

Onko tuollainen takuuvarma pommi ilman salaojia vai voiko lähteä siitä, että ei vaan eristele liikaa sisäpuolelta, pitää lämpimänä ja tarkkailee kosteutta, niin salaojat voi jättää odottamaan?
Sanoisin että niin kauan kun kellarin seinässä on se kivi aka perustus ilman pinnoittavia rakenteita ja lattiassa jotain kiveä/laattaa (jos hyvä pohja niin muovimattokin kelpaa) niin ei tuossa mitään ongelmaa ole kunnes keksi vetää gyprocit seinään... Eikä se salaoja mitään auta jos rakennettu monttuun ja toisaalta jos kukkulan päällä niin ei niillä salaojilla tee mitään...
 
Katsastellaan tuollaista 60-luvun omakotitaloa, jossa on ajankohdalleen normaali kellarirakenne, joka puolittain maan alla. Yksi pääty ei ole maan alla ja sieltä on ajo autotalliin. Nykyiset omistajat ovat aika ahkerasti remppailleet, kohta kerrallaan. Ihan hyvää huolta pidetty eikä rempattu pilalle. Viimeeksi liittäneet sadevesijärjestelmän hulevesijärjestelmään. Salaojia ei kuitenkaan ole missään vaiheessa rakennettu.

Onko tuollainen takuuvarma pommi ilman salaojia vai voiko lähteä siitä, että ei vaan eristele liikaa sisäpuolelta, pitää lämpimänä ja tarkkailee kosteutta, niin salaojat voi jättää odottamaan?

Mutsilla Lapissa rintamamiestalo mikä rakennettu 1940 ja siinä ei ole koskaan ollut salaojaa, oikeastaan sen takia että on pohjavesi niin pinnassa että keväällä tulva-aikana pohjavesi nousee kellariin noin 1,5m korkeuteen lattiasta.

Silti tuo talo ei ole homeessa ja käytössä vielä tänä päivänä. Lähes alkuperäisessä kunnossa, oikeastaan vain käyttövesi ja viemäröinti ja sähköt lisätty jälkeenpäin...

Eniten tuohon vaikuttaa miten rakennettu, valesokkeli ilman salaojaa on oikeasti riski...
 

Liitteet

  • IMG-20200808-WA0007.jpg
    IMG-20200808-WA0007.jpg
    173,3 KB · Luettu: 282
Mitäs mietteitä ikkuna-/ovivalmistajista? Tarjoukset kysytty Pihla, Skaala ,Tiivi ja Kaski. Kahdesta ensimmäisestä hyvin samanhintaiset tarjoukset, kolmannesta vielä saamatta ja Kaski hinnoitteli itsensä noin 50% edellisten yli. Valmistajista ei osaa oikeastaan sanoa mitään ja nyt vielä tuijotettu vain hintoja.

Kyseessä uudiskohde ja vielä mietinnässä, tilataanko olohuoneen isot etelään ja "luontoon" päin olevat ikkunat avattavina sälekaihtimilla vai kiinteinä ja joku muu kaihdinviritys auringonsuojakalvon lisäksi.
Onpas jännä, itse kyselin ikkuna- ja ovitarjousta Kaski, piklas pihla ja tiivi, niin Kaski oli näistä selkeästi edullisin. Ei nyt puolia sentään, mutta niin että vaikka tuli osaan sälekaihtimet ja osaan vekkikaihtimet, niin tuli siltikin edullisemmaksi kuin muut.
 
Mutsilla Lapissa rintamamiestalo mikä rakennettu 1940 ja siinä ei ole koskaan ollut salaojaa, oikeastaan sen takia että on pohjavesi niin pinnassa että keväällä tulva-aikana pohjavesi nousee kellariin noin 1,5m korkeuteen lattiasta.

Silti tuo talo ei ole homeessa ja käytössä vielä tänä päivänä. Lähes alkuperäisessä kunnossa, oikeastaan vain käyttövesi ja viemäröinti ja sähköt lisätty jälkeenpäin...

Eniten tuohon vaikuttaa miten rakennettu, valesokkeli ilman salaojaa on oikeasti riski...

Jos rakenne on sellainen että saa kastua, niin eipä siinä mitään. Sellaisiahan nuo rintamamiestalojen alkuperäiset kellarit ovatkin. Yleensä vaan sinne kellariin on jälkikäteen tehty sauna ja kylpyhuone, parhaimmillaan puuvarastosta ylimääräinen makuuhuone jne. ja yhtäkkiä keväiset vedet ovatkin ongelma...

Eräs talo mitä kävin katsomassa oli alkup. kellarilla, mutta omistaja oli vetänyt muovimaton sinne. Sinänsä halpa korjata kun ei kummempia muutoksia oltu tehty; matto pois ja jotain homepesua niin kai se kasvusto olisi kadonnut :think:
 
Jos rakenne on sellainen että saa kastua, niin eipä siinä mitään. Sellaisiahan nuo rintamamiestalojen alkuperäiset kellarit ovatkin. Yleensä vaan sinne kellariin on jälkikäteen tehty sauna ja kylpyhuone, parhaimmillaan puuvarastosta ylimääräinen makuuhuone jne. ja yhtäkkiä keväiset vedet ovatkin ongelma...

Eräs talo mitä kävin katsomassa oli alkup. kellarilla, mutta omistaja oli vetänyt muovimaton sinne. Sinänsä halpa korjata kun ei kummempia muutoksia oltu tehty; matto pois ja jotain homepesua niin kai se kasvusto olisi kadonnut :think:

Tämä juuri, talo on rakennettu tietäen että pohjavesi on ongelma, siksi alapohja tuulettuu eikä sitä ole rakennettu umpeen eikä koskaan edes yritetty muuttaa, ei varmasti energiatehokkain ratkaisu, mutta kestää sukupolvia.

Suuremalla todennäköisyydellä tuo kestää 100v kuin se Poriin rakennettu sadan vuoden talo.
 
Onko kokemuksia, miten esim tällaisilla voisi saada ulkoa tulevaa taustahälyä vaimennettua? Kotona työhuoneen puoleisen seinän takaa menee tie, jossa etenkin nyt nasta-aikana tulee väkisinkin vähän tiemelua sisälle asti. Ei mikään sellainen ongelma, että viitsisi repiä seiniä ja laittaa lisävillaa, mutta voisi tuohon muutaman satasen investoida, jos noista olisi oikeasti hyötyä...
 
Onko kokemuksia, miten esim tällaisilla voisi saada ulkoa tulevaa taustahälyä vaimennettua? Kotona työhuoneen puoleisen seinän takaa menee tie, jossa etenkin nyt nasta-aikana tulee väkisinkin vähän tiemelua sisälle asti. Ei mikään sellainen ongelma, että viitsisi repiä seiniä ja laittaa lisävillaa, mutta voisi tuohon muutaman satasen investoida, jos noista olisi oikeasti hyötyä...
Eipä nuo mitään taida auttaa. Ovat tilan akustointiin, eivätkä äänen eristämiseen, mitä sinun tapauksessasi tarvittaisiin.
 
Eikös nuo akustiikkalevyt ole lähinnä sitä varten,että ne luo "pehmeää pintaa" toimistoon joka vähentää äänen kaikumista? Eivät siis ole sinänsä mitään vaimennus/äänieristysmattoja. Vanhassa duunipaikassa oli joissain tiloissa akustiikkalevyjä, jotain kevyttä vaahtomuovin tapaista niissä taisi sisällä olla ja pinta kangasta, eli voisin kuvitella eristyskyvyn olevan aika heikko. Saattaahan se jotain auttaa jos koko seinän noilla päälystät...
 
Onko kokemuksia, miten esim tällaisilla voisi saada ulkoa tulevaa taustahälyä vaimennettua? Kotona työhuoneen puoleisen seinän takaa menee tie, jossa etenkin nyt nasta-aikana tulee väkisinkin vähän tiemelua sisälle asti. Ei mikään sellainen ongelma, että viitsisi repiä seiniä ja laittaa lisävillaa, mutta voisi tuohon muutaman satasen investoida, jos noista olisi oikeasti hyötyä...
Kuten yllä jo todettiin, nuo levyt on huoneen sisäisten äänien (kaiun) vaimentamiseen.

Oletko selvittänyt mitä kautta se ääni tulee? Onko huoneessa ikkunaa, onko siinä tiivisteet kunnossa? Yleensä äänet ulkoa sisälle tulee pääasiassa ikkunoiden läpi, ei seinien.
 
Onko kokemuksia, miten esim tällaisilla voisi saada ulkoa tulevaa taustahälyä vaimennettua? Kotona työhuoneen puoleisen seinän takaa menee tie, jossa etenkin nyt nasta-aikana tulee väkisinkin vähän tiemelua sisälle asti. Ei mikään sellainen ongelma, että viitsisi repiä seiniä ja laittaa lisävillaa, mutta voisi tuohon muutaman satasen investoida, jos noista olisi oikeasti hyötyä...

Perinteinen keino on ollut hankkia jokin tälläinen systeemi täyttäen se itselleen soveltuvalla materiaalilla:
3010.jpg

Jos syystä X ei lue kirjoja / sarjakuvia / halua kirjahyllyä peittämään seinää erilaiset ryijyt jne. auttavat hieman kaikuun mutta eivät ihan samalla tavalla peitä esim. liikenteen melua.
 
Onko kokemuksia, miten esim tällaisilla voisi saada ulkoa tulevaa taustahälyä vaimennettua? Kotona työhuoneen puoleisen seinän takaa menee tie, jossa etenkin nyt nasta-aikana tulee väkisinkin vähän tiemelua sisälle asti. Ei mikään sellainen ongelma, että viitsisi repiä seiniä ja laittaa lisävillaa, mutta voisi tuohon muutaman satasen investoida, jos noista olisi oikeasti hyötyä...

Tarkista se ikkunan tiiveys
 
Eipä nuo mitään taida auttaa. Ovat tilan akustointiin, eivätkä äänen eristämiseen, mitä sinun tapauksessasi tarvittaisiin.

Tämän tiedostinkin. Hypoteesi oli lähinnä, että noilla (tai jollain vastaavalla) saisi vähän samanlaisen vaikutuksen kuin esim. ylemmän esimerkin kirjahyllyllä. Jos noilla saisi äänestä sellaista terävyyttä pois, niin voisi olla jo tyytyväinen.
 
Pitäisi hommata jatkotikkaat yläpohjan tarkistuksiin yms. 5-6m pitäisi olla pituutta. Onkohan merkitystä ihmeemmin ovatko 2 vai 3-osaiset? Mielipiteitä/kokemuksia? Niveltikkaat löytyy jo, mutta eivät ole miellyttävät käyttää tavallisina tikkaina, kun myötäävät aika reilusti.
 
2-osaisella 5-6 m on jo aika paljon, mahtaakohan edes tikkaat riittää. Menee aika huteraksi kun joutuu kiipeämään tikkaita niin pitkälle ettei kädet ole tikkailla. 3-osaisesten ylin tikas menee taas aika kapeaksi. Ostit minkä tahansa, niin tukeva leveämpi jalkaosa siinä on syytä olla.
 
2-osaisella 5-6 m on jo aika paljon, mahtaakohan edes tikkaat riittää. Menee aika huteraksi kun joutuu kiipeämään tikkaita niin pitkälle ettei kädet ole tikkailla. 3-osaisesten ylin tikas menee taas aika kapeaksi. Ostit minkä tahansa, niin tukeva leveämpi jalkaosa siinä on syytä olla.
Siis mitä?
Itsellä päivitttäin käytössä tiklin kaksiosaiset 8,5m tikkaat. Ilman muuta kaksiosaiset, vähemmän nitkuvia jatkoja.
Olen tiklin tikkaita itse käyttänyt noin 15vuotta työkäytössä, on hyviä ja tukevia tikkaita.

Itselllä ei mitään poikittaista tukea alapäässä ole, kaikki tukevin laittaa tikkaat, kun saa poljettua alapään kunnolla maahan.
 
Meikä on asunut paremman osapuolen kanssa 2003 rakennetussa 1-kerroksisessa älvsbytalossa nyt 1½ vuotta. Lämmitysjärjestelmänä Nibe fighter poistoilmalämpöpumppu joka lämmittää käyttöveden sekä vesikiertoiset patterit sekä varaava takka. Asuinneliöitä 115m2, talossa rossipohja ja kallionen tontti. Kesällä keskimäärin käyttösähkö+lämmityssähkö yhteensä 90-100 euron luokkaa ja talvikausina 140-160 euron haarukassa. Viime sähkölasku oli 152 euroa kuukaudelta siirron kanssa. Takkaa lämmitän joka toinen päivä näillä nollakeleillä. Näin halvalla ei ole kyllä asumiskustannuksilta päässyt koskaan. Vanhassa 53 m2 rivari kaksiossa vastike oli yhtä paljon kuin mitä maksaa käyttö+lämmityssähköstä nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lämpimän lokakuun lasku oli 152€ niin tuohan on aivan tuhottoman paljon noihin neliöihin..
 
siinä on siis myös käyttösähkö sisältäen sähkösaunan pari kertaa viikossa, teeveet, pleikkari, oma tietokone + 2 näyttöä ja ruoanlaitot + mitä nyt tulee mieleen.
 
siinä on siis myös käyttösähkö sisältäen sähkösaunan pari kertaa viikossa, teeveet, pleikkari, oma tietokone + 2 näyttöä ja ruoanlaitot + mitä nyt tulee mieleen.
Mukavampi olis saada kulutettu sähkö lukuina niin olis helpompi verrata.
 
Siitä käppyrää. Lokakuussa oli useammat illanistujaiset ja saunottiin ja kyllä näkyy kulutuksessa. Laskin lämmöt vasta kesäkuuksi, ois voinut laittaa toukokuun alusta. Sniiduillen olisi vuosikulutus varmaan tuota 8000 kwh luokkaa. Tässä siis lämmitys ja käyttösähkö. Tässä kuussa tullut poltettua puita enemmän ja näkyy heti kulutuksessa.

nimetön.jpg
 
Aika jäätävän kallista sähköä jos 900kWh kulutuksella tulee 152e lasku. Meillä lasku samalla kulutuksella on vähän päälle 100e luokkaa (11,6c/kWh).
 
Siis mitä?
Itsellä päivitttäin käytössä tiklin kaksiosaiset 8,5m tikkaat. Ilman muuta kaksiosaiset, vähemmän nitkuvia jatkoja.
Olen tiklin tikkaita itse käyttänyt noin 15vuotta työkäytössä, on hyviä ja tukevia tikkaita.

Itselllä ei mitään poikittaista tukea alapäässä ole, kaikki tukevin laittaa tikkaat, kun saa poljettua alapään kunnolla maahan.
Tiklin tikasmallisto näyttää päättyvän 7,6 metriin ja alatuki on pakollinen standardin pohjalta (ja terveen järjenkin). Hinnat alkaen -markettimallit oli minulla kirjoittaessa mielessä, nuo sun 8,5 m tikkaat on jo ihan helvetisti "normaalia" tarjontaa pidemmät.
 
Aikamoist sähkönkulutusta sikäli, että omassa kotitaloudessa Nibe F470, normaalit käytöt, saunat, suihkut ja sähköauton lataukset ja silti ei ihan noin korkealle yllä. Vai onko tuo F470 vaan sen vertaa paljon parempi pilppi, että hyötysuhde on parempi? Sähkön hintakin aika pirun korkea, vaikka itsellänikin Caruna nappaa ns. helvetin ison osan laskusta (yli puolet) ja kokonaiskustannus on about 11,3c/kWh.
 
Aikamoist sähkönkulutusta sikäli, että omassa kotitaloudessa Nibe F470, normaalit käytöt, saunat, suihkut ja sähköauton lataukset ja silti ei ihan noin korkealle yllä. Vai onko tuo F470 vaan sen vertaa paljon parempi pilppi, että hyötysuhde on parempi? Sähkön hintakin aika pirun korkea, vaikka itsellänikin Caruna nappaa ns. helvetin ison osan laskusta (yli puolet) ja kokonaiskustannus on about 11,3c/kWh.
Veikkaan että sun talos on aika pakasta revitty, mutta jo 20v vanhan talon energiakulutus on ihan eri planeetalta.
 
Mulla myös alapohjan luukut kaikki auki vielä. Sit vasta kii ku kuivaa pakkasta tiedossa. Nibe myös sen 17v vanha...

Siirron osuus laskusta 66e
 
Viimeksi muokattu:
on kyllä korkea hinta..

itsellä Lokakuun 1.657kwh maksoi 185€ (65,8€ energia + 119,24€ verot ja siirto) eli 11,2c/kWh ( hirsitalo ajalta ennen sotia ja >200m2)
 
Lokakuussa 1584kWh. Energian osuus 83.79. -89 valmistunut puutalo, kokonaispinta-ala 150m2+80m2 talli. Suorasähkö, pari ilpiä, LTOja kaksi tulisijaa.
 
energia 51.59, siirto 66.78 ja vero 25.10 plus jotain palvelumaksuja, lienee selvintä kilpailuttaa :hmm:
 
Täällä wanha hirsitalo 100 m2, lokakuun kulutus 567 kWh ja hintaa sille 91,77 € (energia 24,26 € + siirto ja verot 67,51 €).

Pelkkä ilmalämpöpumppu hoitaa koko talon vielä näillä keleillä, puuta en lokakuussa polttanut (paitsi pihasaunassa).
 
Lokakuu, 115m2 + 30m2 talli/varastorakennus, -94 valmistunut. Varaava lattialämmitys (yö)sähköllä.

1 563,26 kWh
182,77 € (energia 49,13€, siirto 63,05€, verot 70,59€)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom