Hiiret kiusaa. Viime kesänä tuli laitettua hiiriverkot lautaverhoilun tuuletusraon alapäähän, mutta ei tunnu auttavan. Välipohjasta kuuluu rapinaa edelleen.
Loukkuja kokeiltu niin sisällä kuin ulkona. Myrkyt auttaa jonkin verran, mutta pirulaiset kuolevat välillä rakenteisiin hajun perusteella. Kissaa en halua hankkia. Mikä avuksi? Lisää verkkoa erinäisiin paikkoihin?
Itse tänä syksynä pyytänyt välipohjasta 10+ hiirtä... Hiiriverkkoja on edellinen talon omistaja asennellut jossain määrin, mutta jostain löytäävät sisään. Kuulemma 6mm raosta tuleevat läpi parhaimmillaan ja kiipeävät kyllä seinää pitkin ylöspäin ja pujahtavat räystään laudoituksen välistä sisään. Eli likipitäen mahdoton homma tilkitä kaikki raot. Ajattelin silti kyllä yrittää ja parantaa verkotusta pala kerrallaan, alkutalvesta laittelin tuuletusrakoihin, pitää kesällä jatkaa sitten räystäslaudoituksen kanssa.
Mutta niin pitkään kun pirulaiset sisään löytää, niin olen todennut loukutuksen toimivaksi ratkaisuksi, en ala kyllä myrkyttämän jos seinän sisään sitten kuolevat. Minulla on saranoitu luukku välipohjassa wc:n katossa, johon on ruuvattu kiinni vanha kunnon peltinen hiirenloukku. Tuommosen luukun tekee helposti kun kuuntelee vähän missä rapina käy ja valitsee kohdan, jossa tuntuisi elämää enitsen olevan. Poraa vaikka 210mm...250mm reikäsahalla reiän ja tekee vanerista ja saranoista avattavan luukun. Hiirenloukku sitten ruuvilla luukkuun kiinni, jotta raadon voi helposti tipauttaa ämpäriin.
Syöttinä olen käyttänyt Fazerin sinistä, on erinomaista kamaa. Ekan kerran kun rapinaa tänä syksynä kuului, niin viritin loukun suklaalla ja 5 min päästä räpsähti. Tämän jälkeen olen iltaisin kuunnellut ja ihan selkeästi kuulee, milloin hiiri/hiiret lähtee liikkeelle vähän iltaysin jälkeen. Yleensä menee se 5-20min ja naps, siltä illalta loppui elämät siihen. Pari ovelampaa tapausta on tullut vastaan jotka ovat onnistuneet joko syömään syöttiä laukaisematta loukkua tai laukaisemaan loukun jäämättä nalkkiin, mutta nekin ovat parin päivän odotuksella kyllä lopulta kiinni jääneet.
Toinen tärkeä asia minkä itse havaitsin, on itse loukku. Kaikenlaisille loukuille tuntuu olevan kannattajansa, mutta peltilousku on toiminut itsellä niin hyvin, että mitään muuta ei tarvitse. Pitää vain olla oikeankokoinen loukku, minulla oli aluksi sellaisia pieniä "perinteisiä", mutta kävi niin, että isot metsähiiret jäivät niihin kitumaan käpälistä. Ikävää touhua katsoa moista ja nirhata niitä käsin. Sellainen välimallin loukku pienen hiirenloukun ja rotanloukun välistä sen sijaan on toiminut erinomaisesti, yhtään kituvaa eläintä ei ole jäänyt, se on laaki ja vainaa.
Eli oikeanlainen loukku välipohjan hyvällä syötillä, niin eiköhän se siitä. Sisällä huoneissa turha pitää loukkua, yksikään hiiri ei ole uskaltanut ainakaan minulla huoneisiin sisälle, välipohjassa pitää olla nimenomaan.