Jos kiinteistöverouudistus toteutetaan, silloin kiinteistöveroa maksetaan suhteessa kiinteistön käypään arvoon. Tällä hetkellä se on vain teoriassa näin, käytännössä kiinteistöveron määrä tulee lottokoneesta. Toki uudistuskaan ei ole ongelmaton, sillä käypä arvo ei ole mikään selvä asia.
Mutta jos oletetaan, että kiinteistöveroa maksetaan kiinteistön todellisen arvon perusteella, niin silloinhan se kohdistuu varsin "oikeudenmukaisesti", eli varakkaat maksavat enemmän kuin köyhät, sillä varakkaat asuvat kalliimmissa kiinteistöissä (et ole varaton, jos sinulla on kallis kiinteistö, eli ainakin se kiinteistö tekee sinusta varakkaan). Jos taas ajatellaan, että verotus olisi puhtaasti tuloihin perustuvaa, niin se johtaisi loplulta siihen, että paperilla ilmoitettavia tuloja pyrittäisiin minimoimaan entistä enemmän - näinhän tapahtuu jo nyt tuloverotuksen osalta, eli erilaiset yhtiöjärjestelyt.
Melko hyvä konsensus on siitä, että aktiivisuudesta ei saisi rangaista, eli työn verottaminen on erityisen haitallista. Passiivisuuden verottaminen (rahasäkkien päällä istuminen) on taas kansantaloudellisesti järkevämpää, mutta hankalampaa, koska omaisuus siirtyy helpommin piiloon tai toiseen maahan. Kiinteistöveron porkkana on verottajalle siinä, että kiinteistöä ei voi piilottaa tai siirtää maasta toiseen toisin kuin lähes mitä tahansa muuta omaisuutta