Laitan nyt tähän ketjuun, kun täällä varmasti löytyy kokeneita OKT-asujia jotka voisivat tietää asiasta
Eli, ostimme 2005 rakennetun talon. Talossa on integroidut palovaroittimet, tai siis ollut, mutta kaikki niistä on entisen omistajan aikana menneet rikki eli puuttuvat katosta, yhtä lukuunottamatta. Vaihtokunnossa siis kaikki. Mutta, se joka minua ihmetytti on se, että varoittimelle tulee katosta tietoliikennejohtoa (CAT-kaapelia, tai siis siltä ainakin näyttää), ja varoitin on kytketty niin, että 2 johdinta ko. kaapelista on kytketty varoittimeen. Käytännössä samaan tapaan, kun mm. puhelinpistokkeet on kytketty?
Olen yrittänyt Googlella etsiä erilaisia integroituja varoittimia mutten olen oikein päässyt jäljille niiden asennuksesta. Onko tuo ihan "normaali" tapa vai onko jotain viritelty? Teknisestä tilasta siis kulkee noihin kattopaikkoihin CAT-johto (luokitusta en löytänyt, johto on ainakin näkyviltä osin ilman mitään merkintöjä) ja varoittimet on olleet kytkettynä niihin. Teknisessä tilassa on yksi jakorasia jossa noihin kaapeleihin näyttää tulevan virta (2 johdinta kustakin johdosta on kytketty sokerinpalalla rasiaan tulevaan, paksumpaan johtoon jossa näyttää CAT-kaapelin mukaisesti myös olevan 8 johdinta, joskin itse johto on paljon paksumpi ulkokuoreltaan kuin "normaali" CAT-kaapeli).
Tämä on siis toki aivan loistava asia siinä mielessä, että tarkoituksena oli vetää CAT-johdotus kattoon WLAN-tukiasemia varten, ja nuo voivat nyt olla pelastus siinä mielessä, ettei tarvitsekaan sitä tehdä. Täytyy vain miettiä tietty varoittimille sitten paikat ja johdotus myös, mutta anyway putkessa kulkee jo kaapeli, niin sinne voisi saada vedettyä sitä lisää suhteellisen helposti.