• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Kuvissa näytti olevan varsin hyvin kaikki asiat, mun ainakin on vaikea sanoa noista selviä puutteita. Siinä suoralla osuudella on mahdollisesti vielä yksi liitos. Aika usein käytetään esim. 3m pätkiä.

Ja tokihan katollakin on hyvä tehdä tutkimuksia. Nyt taitaa vaan olla lunta sen verran, että vähän on työläämpi paikallistaa mahdolliset pienet virheet.
Seuraava liitoskohta taitaa olla tuolla pidempänä mistä se kurvaa suoraan alaspäin asuntoon sisään, eli menee paljon ohi noiden jääpuikkojen kohdilta. Tuo ympyröity kohta on suoraan jääpuikkojen yläpuolella. Tod.näk senkin ohi on vesi kulkeutunut pidemmälle
 

Liitteet

  • 225E1E95-4139-4A14-BDF9-8E53DC3C627C.jpeg
    225E1E95-4139-4A14-BDF9-8E53DC3C627C.jpeg
    420,7 KB · Luettu: 179
Tuota jos lähdetään lakimiesten kanssa puimaan, niin aivan varmasti vastapuolen lakimies esittää sen argumentin, että kun kerran oli kuntotarkastusraportissa maininta, niin ostajalla olisi ollut velvollisuus tarkastaa rakenne jne... Vaikka menisi oikeusturvavakuutukseen, niin niissä on silti omavastuu tyypillisesti 15 % ja lakimiehen kanssa saa äkkiä aikaan usean tonnin laskun. Voi olla, että ei ihan maksa vaivaa, jos itse saa helposti kuntoon ykkössatasilla (tai tonneilla). Lisäksi voi olla, että vakuutusyhtiö edellyttää kanteen nostamista, jotta mitään korvataan.
Ainakin Ifin oikeusturvavakuutus maksaa korvauksen vasta kun asia on käsitelty, eli on oikeuden päätös tai osapuolten välinen kirjallinen sopimus jossa vaatimuksista luovutaan.

Käytännössä pitää rahoittaa sitä 300e/h (nykyään varmaan enemmän) juristia hyvinkin pitkään ennen kuin näkee rahojaan. Parhaassa tapauksessa vielä häviää oikeudessa, tai sitä todennäköisemmin osapuolet tuomitaan maksamaan omat kulunsa. Eli käräjäoikeuden osalta vaikkapa 20ke ja hovioikeudessa saman verran lisää. Standardi oikeusturvavakuutus oli muistaakseni 8k euroa...

Tilanne on käytännössä se että yksityisissä riita-asioissa ei ole oikeusturvaa. Käräjille kannattaa lähteä vain kun vaaditut summat ovat kuluja huomattavasti isompia JA olet perehtynyt asiaan ja edelleen sitä mieltä että voitat jutun 6-0 eikä 5-1. Henkinen stressi tällaisesta prosessista on muuten priceless.

Meinasin joutua maksamaan tästä oppirahat, mutta 2 vuoden jälkeen vastapuoli luovutti ja teimme vaatimuksieni mukaisen sopimuksen. Joten sain oppirahat vakuutuksesta takas.
 
Seuraava liitoskohta taitaa olla tuolla pidempänä mistä se kurvaa suoraan alaspäin asuntoon sisään, eli menee paljon ohi noiden jääpuikkojen kohdilta. Tuo ympyröity kohta on suoraan jääpuikkojen yläpuolella. Tod.näk senkin ohi on vesi kulkeutunut pidemmälle
Eli se oli juurikin niin kuin tuolla aiemmin arvelin, että tuo tukilauta patoaa tuossa ja kun folio on siitä rikki niin tippuu alas.
Mutta en kyllä muista kuvista pysty sanomaan mistä se tuonne putkieristeeseen pääsee :(
 
Menin tänään tutkimusretkelle uudestaan radonputken luo, koska ei tiedä kuinka kauan vakuutusyhtiön tarkastajalla kestää…
Purin villat kulmaliitoksen kohdalta ensiksi. Kulman liitospalan yläpuolella oli pari pisaraa, joten sitten päätin purkaa villat kokonaan kaulukselle asti. Kauluksen kaikki liitokset tuntuivat sormilla kuivilta. Huomasin vesipisaran tuon kauluksen ”katolla”. Kuvat kertovat enemmän, ympyröin pisara kohtia punaisella värillä.

Onko tuo viemäriputken ja peltisen iv-muuntoliittimen liitos tiivis? Vois olettaa, että siellä on tiiviste. Parhaitenhan sen varmaan näkisi irrottamalla sen katolla olevan putken mutta nyt talvella voi olla hankalaa.
 
Onko tuo viemäriputken ja peltisen iv-muuntoliittimen liitos tiivis? Vois olettaa, että siellä on tiiviste. Parhaitenhan sen varmaan näkisi irrottamalla sen katolla olevan putken mutta nyt talvella voi olla hankalaa.
Juu oli tiivis. kun aikaisemmin kerroin, että villat oli melkein kuivia, hiukan kosteita. Niin nuo tossa kauluksen kohdalla olevat solumuovit oli kyllä märkiä, niihin se vesi myös oli patoutunut vähän kun oli teipattu tiiviisti. Tästä kuvasta näkee kun niiden välistä märkii.

Jotenkin kokoajan kallistuu enemmän siihen, että tuo vilpeliitos vuotaa katon puolelta hieman
 

Liitteet

  • 0CAA7B63-6ED4-4335-BDA0-5528F91C7BA3.jpeg
    0CAA7B63-6ED4-4335-BDA0-5528F91C7BA3.jpeg
    197,3 KB · Luettu: 147
Nuo radonpoistothan tuppaavat puskemaan sinne hattuun aika paljon jäätä. Omassakin törröttää tällä hetkellä kunnon klöntit. Lieneekö mahdollista, että se sieltä jostain ihan ulkoa asti pääsisi valumaan putken ulkopintaa alaspäin. Jos systeemi on ehjä, niin ei pitäisi olla mahdollista, mutta eihän se varmasti isoa reikää tarvitse.
 
Juu oli tiivis. kun aikaisemmin kerroin, että villat oli melkein kuivia, hiukan kosteita. Niin nuo tossa kauluksen kohdalla olevat solumuovit oli kyllä märkiä, niihin se vesi myös oli patoutunut vähän kun oli teipattu tiiviisti. Tästä kuvasta näkee kun niiden välistä märkii.

Jotenkin kokoajan kallistuu enemmän siihen, että tuo vilpeliitos vuotaa katon puolelta hieman
Mikäs toi liitos muuten on, yleensä vilpen muoviputki on liitetty tälläisellä:
6417323742045_1.jpeg
Voi vuotaa ylempää jos on joku oma viritelmä.

Vai meneekö pystyviemäri suoraan vilpeen kiinni muhvilla?
 
Tuolta edelliseltä sivulta näet kuvista liitoksen. Ei siinä kyllä muhvia näyttäisi olevan, saati tuollaista oikeanlaista liitoskappaletta. On kyllä hyvinkin mahdollista, että jostain sieltä pääsee sitä lämmintä ja kosteaa ilmaa puskemaan.

Tämän kuvan perusteella ei kyllä ihan tiiviiltä tuo liitoskohta näytä: https://bbs.io-tech.fi/data/attachments/1013/1013447-640d1ff6283d4867532a8ec67e532466.jpg
Eli on käytetty iv-vilpeä viemäriputken jatkona? No ei ihme että vuotaa ja kondensoi
 
Täällä on varmasti useitakin jotka noita vilpejä asentaa ihan työkseen, mutta vaikuttaisi siltä, että tuossa on käytetty vääränlaista vilpeä (ilmastointiputkeen menevää).
 
Eli on käytetty iv-vilpeä viemäriputken jatkona? No ei ihme että vuotaa ja kondensoi
Niinpä se taisi tämäkin mysteeri selvitä. On tämä kyllä mahtava foorumi ja osaamista ihmisillä on. Ihan sai jännittää näin sivustaseuraanajakin :D Enkä olisi itse ikinä arvannut että tuosta oli kyse, vaikka liitosta ihmettelinkin. Mutta siinä olin oikeassa, että kyseessä ei ole sulamisvesi, vaan tuo kertynyt on siis kondessivettä
 
Eli tuossa radonputken ilma törmää kylmään peltiputkeen -> kondensoi putkensisäpintaan > liitos ei ole pitävä niin vesi pääsee siitä putken ulkopinnalle -> valuu putken alapintaa pitkin alas ja tuon tukilaudan kohdalla tipahtaa suurin osa ulos.

Näin ollen tuon liitoksen tekeminen absoluuttisen tiiviiksi poistaa ongelman?
 
Eli tuossa radonputken ilma törmää kylmään peltiputkeen -> kondensoi putkensisäpintaan > liitos ei ole pitävä niin vesi pääsee siitä putken ulkopinnalle -> valuu putken alapintaa pitkin alas ja tuon tukilaudan kohdalla tipahtaa suurin osa ulos.

Näin ollen tuon liitoksen tekeminen absoluuttisen tiiviiksi poistaa ongelman?
Itse vaihtaisin vilpen oikeanlaiseen viimeistään kun lumet on sulanu katolta. Pystyy itsekin tekemään mutta kannattaa käyttää valjaita.
 
Siis tämä liitos 110mm viemäri -> 125mm vilpe vuotaa
1013448-cb1c4bd50893cfd381dc459689c2ed20.jpg
Siellä on nyt tällainen ilmanvaihto-vilpe
item_350001_productImage.jpg
Pitäisi olla viemäri-vilpe, ja radoniin vielä lisähatullinen
item_74161_productImage-1024x1536.jpg
Ja sen läpivientikauluksen pitäisi käydä molempiin joten aikas pieni homma
 
nyt kun kattelin noita kuvia niin ei vaikea uskoa että se sieltä sisältä ulos pääsee vaan liitoksesta pääsee lämmintä ilmaa ulos ja törmää tuohon kylmään pelliputkeen josta alkaa valua alaspäin.

joonan postauksessa on oikea vilpe eli:
 
Siis tämä liitos 110mm viemäri -> 125mm vilpe vuotaa
1013448-cb1c4bd50893cfd381dc459689c2ed20.jpg
Onpas aivot olleet solmussa, kun näitä kuvia katselin. Muistan kyllä miettineeni, että miksiköhän tuossa on tarvinnut käyttää pop-niittejä, kun ei niitä normaalisti tarvitse:facepalm: Hyvä että täällä on tolkun ihmisiä!
 
nyt kun kattelin noita kuvia niin ei vaikea uskoa että se sieltä sisältä ulos pääsee vaan liitoksesta pääsee lämmintä ilmaa ulos ja törmää tuohon kylmään pelliputkeen josta alkaa valua alaspäin.

joonan postauksessa on oikea vilpe eli:
Eli tarviin ton ja varmaan toi pelti supistin pois ja tilalle 110mm taipuisa putki jonka joku linkkasi?
 
Tuonnekin siis on kartoitus tehty ja sen mukaan korjattu. Eikä kartoituksen tekijä ole käskenyt vaihtaa vilpeä oikeanlaiseksi.

Mitä se kertoo noista kartoittajista? :cool:
 
Eli tuossa radonputken ilma törmää kylmään peltiputkeen -> kondensoi putkensisäpintaan > liitos ei ole pitävä niin vesi pääsee siitä putken ulkopinnalle -> valuu putken alapintaa pitkin alas ja tuon tukilaudan kohdalla tipahtaa suurin osa ulos.

Näin ollen tuon liitoksen tekeminen absoluuttisen tiiviiksi poistaa ongelman?

Nuo liitoksethan on siten sisäkkäin ettei se valumalla niistä vuoda ulos. Ennemmin tarkoitin tiiveyskysymykselläni sitä, että jos siellä ei oo tiivistettä niin lämmintä ja kosteaa ilmaa pääsee eristeen sisään.
 
Nuo liitoksethan on siten sisäkkäin ettei se valumalla niistä vuoda ulos. Ennemmin tarkoitin tiiveyskysymykselläni sitä, että jos siellä ei oo tiivistettä niin lämmintä ja kosteaa ilmaa pääsee eristeen sisään.
Juu, niin päättelinkin tuossa ylempänä kun tarinoin lisää.
 
Näin näkisin itsekin, että sieltä vuotaa tuosta lenksottavasta liitoksesta lämmintä ja kosteaa ilmaa eristeen sisään ja jossain sitten löytyy tarpeeksi kylmä kohta, missä alkaa tiivistymään ja vettähän se tarkoittaa.
 
Tuonnekin siis on kartoitus tehty ja sen mukaan korjattu. Eikä kartoituksen tekijä ole käskenyt vaihtaa vilpeä oikeanlaiseksi.
Edellisellä sivulla oli juttua tuosta. Kaksi vuotta sitten kosteus huomattu ja syytä ei löydetty, silloin vaihdettu eristeitä. Myöhemmin taloa myydessä tehty kuntotarkastus, johon oli kopioitu tuo tieto.
 
Kiitos kaikille osallistujille! :) Lumien sulattus pitää hommata tuo erilainen vilpe. Huomenna tulee kuntotarkastaja katselemaan. Näytän hänelle nämä ottamani kuvat niin ei hänen tarvitse enää availla eristeitä. Yritetään keskittyä puhallusvillojen kosteuden tarkisteluun ja niiden laajuuteen.

tätä tuskin saa vakuutuksen piikkiin kun asennusvirheestä kyse. Toivottavasti ei hirveästi tarvitse villoja uusia
 
Pienellä alallahan tuota on tiputtanut ja puhallusvillaa kun on niin helppo kauhaista uutta tilalle, jos näyttää, että pitää vaihtaa. Riittänee, jos käyt yhden säkillisen. Höyrynsulusta kannattaa samalla katsella sitä reikää, mistä vesi on päässyt läpi sinne kattopaneeleihin asti. Sekin kannattaa toki paikata, jos löytyy, kun eihän siellä reikiä tarvitsisi olla.
 
Siellä taisi pohjalla olla yksi kerros eristelevyä kuten usein laitetaan. Sekin kannattaa vaihtaa. Höyrynsulun päällä vesi on vaeltanut kunnes on löytänyt ensimmäisen reäin/sauman josta on valunut ulos.
 
Tuonnekin siis on kartoitus tehty ja sen mukaan korjattu. Eikä kartoituksen tekijä ole käskenyt vaihtaa vilpeä oikeanlaiseksi.

Mitä se kertoo noista kartoittajista? :cool:

Alan itsekin luottaa enemmän tähän palstaan kohta, kuin "alan ammattilaisiin" :lol: Pakkasia uudelleen odotellessa, että pääsen tutkimaan omaa tapaustani, että tuottiko korjaukseni tulosta.
 
Nuo radonpoistothan tuppaavat puskemaan sinne hattuun aika paljon jäätä. Omassakin törröttää tällä hetkellä kunnon klöntit. Lieneekö mahdollista, että se sieltä jostain ihan ulkoa asti pääsisi valumaan putken ulkopintaa alaspäin. Jos systeemi on ehjä, niin ei pitäisi olla mahdollista, mutta eihän se varmasti isoa reikää tarvitse.
Tästä pitikin tulla kyselemään, että onko tuosta haitta jos radonpoisto kerää isot jäät ympärilleen talvisin? Kannattaisiko lisätä joku lämmitys vai toivoa että sulaessaan ja irrotessaan jääkalikat eivät riko mitään? Nyt sään lämpenemisen myötä oli pari kalikkaa tulossa kattolta alas...
 
Tästä pitikin tulla kyselemään, että onko tuosta haitta jos radonpoisto kerää isot jäät ympärilleen talvisin? Kannattaisiko lisätä joku lämmitys vai toivoa että sulaessaan ja irrotessaan jääkalikat eivät riko mitään? Nyt sään lämpenemisen myötä oli pari kalikkaa tulossa kattolta alas...

Sinällään siitä ulkopuolelle kertyvästä jäästä nyt tuskin hirveästi haittaa on. Jos nyt mitään kovin herkkää ei räystään alle sijoita, niin tuskin mitään rikkoo alas tullessaankaan. Se on tietysti ikävämpi homma, jos putki jäätyy kokonaan umpeen sisäpuolelta, koska silloinhan sulaessa vesi valuu sinne alapohjaan, mikä ei tietenkään ole toivottavaa. Huonosti jos käy, niin putkesta vielä löytyy joku falskaava sauma ja sitten on taas vettä jossain, missä ei kuuluisi. Toisaalta en kyllä tiedä, että onko noihin tapana asennella mitään lämmityksiä. Tai no varmaan joku niinkin on tehnyt, mutta ainakin omassa naapurustossa nuo on kaikilla samalla tavoin jäässä. Nykyisillä sähkönhinnoilla ei tekisi mieli mitään lämmityskaapelia sinne vetää ja sähköjen vieminenkin sinne olisi oma projektinsa. Jos sitä jäätä kovin kertyy, niin kai se voi ainakin teoriassa sen hatun rikkoa, mutta toisaalta sehän on helppo vaihtaa. Keväällähän se pitää kuitenkin kiivetä läpivientien ja katon kunto muutenkin tarkastamaan.
 
Tarkastaja käväisi paikalla ja tutkimme hieman villoja. Ei kyllä paljoa ole vettä valunut. pussillisen voisi villoja vaihtaa keväämmällä. se vähä mitä purettiin villoja, niin huomattiin ainakin yhdessä kohtaa, että höyrynsulkumuoveja ei oltu teipattu, vaan ne oli saumakohdista toistensa päällä. sieltä sitten vesi päässyt kattopaneelille.

Pitää laittaa tuo oikea tuuletusputki ja sen liitos tilaukseen. Annetaan ammattilaisen tulla laittamaan se keväällä paikoilleen. Mitä tuollainen villasäkki mahtaa maksaa. Saako edes kivivillaa käsin leviteltävissä säkeissä?
Koko projektille taitaa tulla hintaa noin 400e jos itse asentelee kaikki tai jos smmattimies ruuvaa putken paikoilleen, niin voi hinnan laskea varmaan +200e
 
Ainakin Parocin kivivillaa saa puhallusvillana irtosäkkeinä. Hinta lienee jossain 20-40€ välillä paikasta riippuen. Kai sitä vähän pitää jollain möyhiä, mutta se nyt ei liene ongelma, kun noin pieni pinta-ala. Ihme homma kyllä noiden höyrynsulkujen kanssa, kun niistä onnistutaan tekemään lähes järjestään ei-tiiviitä - oma kämppä mukaanlukien. Toki tässä tapauksessa se etu, että tuli ongelma esille.
 
Pitäis pitäis, mutta kun on niin *keleen korkealla :cautious::D

No jos ei itse hirviä kiivetä, niin ei kai se ihan mahdottomia maksa, jos kattofirma käy tsekkaa. Sitten varsinkin jos sattuisi olemaan tiilikatto, niin lähes varmasti löytyisi joku vaihtoa kaipaava tiili, minkä voisivat hoitaa samalla kuntoon.
 
Ainakin Parocin kivivillaa saa puhallusvillana irtosäkkeinä. Hinta lienee jossain 20-40€ välillä paikasta riippuen. Kai sitä vähän pitää jollain möyhiä, mutta se nyt ei liene ongelma, kun noin pieni pinta-ala. Ihme homma kyllä noiden höyrynsulkujen kanssa, kun niistä onnistutaan tekemään lähes järjestään ei-tiiviitä - oma kämppä mukaanlukien. Toki tässä tapauksessa se etu, että tuli ongelma esille.
Onko järkeä lähteä ostamaan muutamaa kappaletta noita levyvilloja vai riittääkö, että laittaa niidenkin tilalle tuota puruvillaa? Saavutetaanko sillä levyllä jokin etu verrattuna tuohon käsin leviteltävään esim. tähän
 
Onko järkeä lähteä ostamaan muutamaa kappaletta noita levyvilloja vai riittääkö, että laittaa niidenkin tilalle tuota puruvillaa? Saavutetaanko sillä levyllä jokin etu verrattuna tuohon käsin leviteltävään esim. tähän
Joudut ostamaan koko paketin levyvillaa, irtotavarana ei myydä. Äänieristys on levyvillassa parempaa, mutta ei varmaan ole tässä tapauksessa merkittävä asia.
 
Juu näin on itsellenikin sanottu, että yleensä äänieristyksen takia sinne kerros sitä laitetaan, mutta eipä liene juurikaan tuossa tapauksessa merkitystä.
 
Juu näin on itsellenikin sanottu, että yleensä äänieristyksen takia sinne kerros sitä laitetaan, mutta eipä liene juurikaan tuossa tapauksessa merkitystä.
Ja tietysti jos oikein pitkälle miettii, jos muovia joutuu aukomaan joskus, ei valu villat niskaan, niinku purut ennen vanhaan.
 
Ja tietysti jos oikein pitkälle miettii, jos muovia joutuu aukomaan joskus, ei valu villat niskaan, niinku purut ennen vanhaan.
Esim. jos muovit on teippaamatta voi riittää että purkaa panelikaton ja puhallusvillat tulee niskaan.
 
Tarkastaja käväisi paikalla ja tutkimme hieman villoja. Ei kyllä paljoa ole vettä valunut. pussillisen voisi villoja vaihtaa keväämmällä. se vähä mitä purettiin villoja, niin huomattiin ainakin yhdessä kohtaa, että höyrynsulkumuoveja ei oltu teipattu, vaan ne oli saumakohdista toistensa päällä. sieltä sitten vesi päässyt kattopaneelille.

Pitää laittaa tuo oikea tuuletusputki ja sen liitos tilaukseen. Annetaan ammattilaisen tulla laittamaan se keväällä paikoilleen. Mitä tuollainen villasäkki mahtaa maksaa. Saako edes kivivillaa käsin leviteltävissä säkeissä?
Koko projektille taitaa tulla hintaa noin 400e jos itse asentelee kaikki tai jos smmattimies ruuvaa putken paikoilleen, niin voi hinnan laskea varmaan +200e

Tätä itse ostin juuri pari säkkiä Villapuru PAROC SHT 10 18kg/ski Pystyy itse levittämään käsin. Kivivillaa noin muutoin koko yläpohja meillä.
 
Tarkastaja käväisi paikalla ja tutkimme hieman villoja. Ei kyllä paljoa ole vettä valunut. pussillisen voisi villoja vaihtaa keväämmällä. se vähä mitä purettiin villoja, niin huomattiin ainakin yhdessä kohtaa, että höyrynsulkumuoveja ei oltu teipattu, vaan ne oli saumakohdista toistensa päällä. sieltä sitten vesi päässyt kattopaneelille.

Pitää laittaa tuo oikea tuuletusputki ja sen liitos tilaukseen. Annetaan ammattilaisen tulla laittamaan se keväällä paikoilleen. Mitä tuollainen villasäkki mahtaa maksaa. Saako edes kivivillaa käsin leviteltävissä säkeissä?
Koko projektille taitaa tulla hintaa noin 400e jos itse asentelee kaikki tai jos smmattimies ruuvaa putken paikoilleen, niin voi hinnan laskea varmaan +200e
Tuota pitikin jo aikaisemmin kommentoida, että ollut huolimaton höyrynsulun asentaja, jos vesi pääsee valumaan katosta.
Voimme vain miettiä, että kuinka monta muutakin taloa on, joissa vesi lilluu muovin päällä, mutta ei tule esiin...

Toki ilmansulku on teipattava, ja oltava mahdollisimman tiivis. Mutta voi sen tehdä muutenkin kuin muovilla.
 
Hyvin kohtuullinen jos on kiinteä hinta. Mutta luulen että tuolla jossain pienellä präntätyllä lukee että sisältää xxx ajan ja ylimenvästä ajasta veloitetaan. Jos mulle sähkäri antais kiinteänä ton hinnan termarin ja anturin vaihdosta ni ottaisin heti.

Tuli sitten tilattua tuo Ebeco asennuksella. Hinta oli se mikä luvattiin ja asennuksenkin sain tasan viikon sisään tilauksesta. Kaikki kommunikaatio ja infoilu hoitui kätevästi netissä puljun oman asennusportaalin kautta. Termarikin vaikuttaa oikein hyvältä ja ominaisuuksia piisaa. En kyllä varmaan tarvitse isoa osaa, mutta tuo on aika kiva että vehje näyttää oikeasti sen lämpötilan mitä anturi haistelee, antaa dataa kulutuksesta ja ohjelmien tekokin vaikuttaa hyvin suoraviivaiselta.
 
Uuniseppien takka.
En ole kiinnittänyt asiaan huomiota kun en ole kauhean usein takkaa lämmitellyt ja ollut aika hämärää. Tänään auringon paistaessa rupesin kuitenkin tutkimaan ja tuohon etuosaan on tullut aika isolle alalle halkeama rappaukseen ja lisäksi tuntuu että se olisi irti elementistä noin kämmenen kokoiselta alalta.

Ainakaan meidän asumisen aikana ei ole ylilämmitetty ja kylmästä muutenkin aika maltillisesti yleensä lämmitelty jos on ollut pitkään käyttämättä. Edelliset asukit tosin on tainneet pitää kesäpeltiä auki ja lämmittää ns "hanat kaakossa" kun tuo kipinäverkkokin on sulanut joistain kohdista.

Toiminnallista haittaa vaiko vain kosmeettista "vikaa"?
Tuo luukun reuna on aina ollut noin enkä siitä ole kauheasti streassannut, tuo etusivun halkeama on uusi.
 

Liitteet

  • IMG_20221225_122016.jpg
    IMG_20221225_122016.jpg
    304,8 KB · Luettu: 202
  • IMG_20221225_122020.jpg
    IMG_20221225_122020.jpg
    326,6 KB · Luettu: 207
  • IMG_20221225_122026.jpg
    IMG_20221225_122026.jpg
    142,6 KB · Luettu: 210
  • IMG_20221225_122034.jpg
    IMG_20221225_122034.jpg
    180,1 KB · Luettu: 197
Sanoisin lähinnä, että kosmeettista haittaa. Luultavasti tuon rappauksen päälle on maalattu valkoisella maalilla aikanaa(?) ja mun silmääni näyttäisi, että maali vain haljennut. Voin toki olla väärässä.

E: Meidän yläpohja case näyttää saaneen päätöksen. Pakkaset saapuneet ja enää ei ole ilmestynyt jäätynyttä kondensaatiota yläpohjaan, kun paikkasin tuon isoimman reijän :cool:
 
Kyllä siinä sellainen perstuntumalta 3-5mm kerros on joka selvästi on irti. Halkeamat on symmetrisiä eli vaikuttaisi että esim elementtien reunojen kohdalla.
 
Kyllä siinä sellainen perstuntumalta 3-5mm kerros on joka selvästi on irti. Halkeamat on symmetrisiä eli vaikuttaisi että esim elementtien reunojen kohdalla.

Itsekin nuo laittaisin esteettisten ”haittojen” kategoriaan. Yllättävän monesta takasta voi löytää vastaavia, kun tarkkaan katselee. Ihan ilman ylilämmiytämistä tms. noita syntyy, eivätkä ne siitä sen enempää laajene. Sopivassa valossa nuo maalin hiusmurtumat vain osuvat tarkkaavaisen silmään.
 
Itsekin nuo laittaisin esteettisten ”haittojen” kategoriaan. Yllättävän monesta takasta voi löytää vastaavia, kun tarkkaan katselee. Ihan ilman ylilämmiytämistä tms. noita syntyy, eivätkä ne siitä sen enempää laajene. Sopivassa valossa nuo maalin hiusmurtumat vain osuvat tarkkaavaisen silmään.
Perinteisesti muurattuihin takkoihin ja uuneihin tuli aina halkeamia ensilämmityksillä ja niitä ”kengitettiin” eli työnnettiin/ lyötiin nauloja halkeamiin tueksi. Rapattiin tms vasta sitten kun oli enimmät elämisensä elänyt. Ei ole tosiaankaan tavatonta, että tulisijoissa on pinnassa hiushalkeamia. Pikemminkin ihme jos ei olisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom