Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Loistavaa. Käy tarkastamassa vielä kun keväällä menee pysyvämmin plussalle. Kastepisteet kun ovat eristeen sisällä ja kondesoituminen voi tapahtua pakkasella piilossa.E: Meidän yläpohja case näyttää saaneen päätöksen. Pakkaset saapuneet ja enää ei ole ilmestynyt jäätynyttä kondensaatiota yläpohjaan, kun paikkasin tuon isoimman reijän
Kovaa ajoa vaan, tuossa omasta kuva.Tuossa vielä vähän tarkempi kuva, ihan kuin jotain "verkkoa" näkyisi takaa?
Verkko vahvikkeena alla, ettei rappaus halkeilisi. Todennäköisesti tuossa kohtaa juuri ole ollut rappausta tarpeeksi ja siten lohjennut. Ei huolta, kosmeettiselta näyttää vain.Tuossa vielä vähän tarkempi kuva, ihan kuin jotain "verkkoa" näkyisi takaa?
Yläpohjassa rapisee. Onko kukaan hankkinut myrkkyjä ulkomailta? Vai lieneekö se edes sallittua? Jollain tutkinnolla oli mahdollisuus ostaa kohtuuhintaista ja tehokasta myrkkyä, mutta onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa? Loukuttaminen ei houkuta, kun käynti yläpohjaan on hankala. Jos ensihätään ostan kallista kuluttajatuotetta, niin onko suosituksia määristä? 5, 10, 20? Taajama-alueella asutaan, mutta tontti rajautuu pieneen metsikköön. Entinen omistaja tiesi kertoa, että lienevät metsähiiriä.
Loppupeleissä halvin, helpoin ja toimivin keino on suorittaa se ~50e nettitesti ja sen jälkeen ostaa ~50e ämpäri valmiita siistejä syöttipusseja. Tuo määrä riittääkin sitten jo useammaksi vuodeksi (todennäköisesti) ja loppuu rapinat noin viikossa.Yläpohjassa rapisee. Onko kukaan hankkinut myrkkyjä ulkomailta? Vai lieneekö se edes sallittua? Jollain tutkinnolla oli mahdollisuus ostaa kohtuuhintaista ja tehokasta myrkkyä, mutta onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa? Loukuttaminen ei houkuta, kun käynti yläpohjaan on hankala. Jos ensihätään ostan kallista kuluttajatuotetta, niin onko suosituksia määristä? 5, 10, 20? Taajama-alueella asutaan, mutta tontti rajautuu pieneen metsikköön. Entinen omistaja tiesi kertoa, että lienevät metsähiiriä.
Ei mitään järkeä noissa elävänä pyydystävissä. Yhtä hyvin sen suklaan tai muun syötin voi jättää sitten suoraan lautaselle, jos tarkoitus on vaan ruokkia niitä hiiriä ja pitää ne pulskana.
Hommaa kissa? Ei ole paljoa maalla hiiriä näkynyt, ei kyllä pikkulintujakaan.Yläpohjassa rapisee. Onko kukaan hankkinut myrkkyjä ulkomailta? Vai lieneekö se edes sallittua? Jollain tutkinnolla oli mahdollisuus ostaa kohtuuhintaista ja tehokasta myrkkyä, mutta onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa? Loukuttaminen ei houkuta, kun käynti yläpohjaan on hankala. Jos ensihätään ostan kallista kuluttajatuotetta, niin onko suosituksia määristä? 5, 10, 20? Taajama-alueella asutaan, mutta tontti rajautuu pieneen metsikköön. Entinen omistaja tiesi kertoa, että lienevät metsähiiriä.
Hommaa kissa? Ei ole paljoa maalla hiiriä näkynyt, ei kyllä pikkulintujakaan.
Eli missä tässä on se säästö?
Kun olen kovasti etsinyt sähkönsäästökonsteja, niin olen jo muutaman kerran törmännyt sellaiseen, että vedenlämmityksen kolmivaihevirrasta kytketään kaksi vaihetta pois. Osaisiko joku selittää, miten tämä säästö syntyy? Jos veden lämmitys vaatii energiaa esimerkiksi 6kWh, niin siihen tarvitaan kolmella 1kW:n vaiheella 2 tuntia. Sama lämmitys saadaan aikaan myös yhdellä vaiheella, kunhan vain lämmitetään pidempään, eli 6 tuntia.
Eli missä tässä on se säästö?
Niben 150l vie idlenä 30% vähemmän kuin 300l. Ei tuo tietysti paljoa ole vuodessa, mutta ei tuosta joudu maksamaankaan.
Kissa on jo 3 kertaa saanut myrkytyksen noista helpoista hiiristä naapureilta. Eli ne menee alilämpöisiksi ja jalat pettää alta ja putoilee pöydiltä ym. Myrkkyjä ei saa käyttää missään ulkotiloissa, josta kohde pääsee syömäreiden käyttöön helppoina hoipertelijoina. Myrkyn käytöstä pitää ilmoittaa myös naapurustolle. En suosittele koko myrkkyhommaa muuhun, kuin rottien hävittämiseen. Mulla on nyt kokeilussa Victor sähkö ja ropinat loppui katolta viikossa. Täytyy tarkastaa, kumpi on tehnyt tehtävänsä vintillä, kun jaksaa mennä könyämään. Mulla siis perinteinen killeri myös kokeena räystäslautojen päällä luukun vieressä. Mulla näkee kiikarilla ansan valon tilanteen ja paristojen vaihtotarpeen. Empiirinen tutkimus siis vasta menossa tuon suhteen, mutta myrkyt on kyllä totaalisesti out sen jälkeen kun kissaa on viety täysin sekaisena ja näkökyvyttömänä nytkivänä lättynä lääkäriin. Hyvä ensiapu on kauratyyny, koska lämmönsäätely on myös kadoksissa.Yläpohjassa rapisee. Onko kukaan hankkinut myrkkyjä ulkomailta? Vai lieneekö se edes sallittua? Jollain tutkinnolla oli mahdollisuus ostaa kohtuuhintaista ja tehokasta myrkkyä, mutta onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa? Loukuttaminen ei houkuta, kun käynti yläpohjaan on hankala. Jos ensihätään ostan kallista kuluttajatuotetta, niin onko suosituksia määristä? 5, 10, 20? Taajama-alueella asutaan, mutta tontti rajautuu pieneen metsikköön. Entinen omistaja tiesi kertoa, että lienevät metsähiiriä.
Energialuokan perusteella kulutuksesta ei voi sanoa oikein mitään. Käsittämätöntä että valmistajat piilottelevat perus sähkönkulutusta.Nibellä 300l varaaja onkin d-luokkaa, eli huonommin eristetty kuin kilpailijoilla.
Käyttövesivaraaja ei kummosta rakettitiedettä ole. Peltipönttö, jossa vastukset sisällä. Vastusten hyötysuhde on 100% oli se älyvaraaja tai ei, eli sama energiamäärä menee samaan työhön. Koko noissa on ihan standardi, eli hyvin samanlaiset eristeet kaikissa.Energialuokan perusteella kulutuksesta ei voi sanoa oikein mitään. Käsittämätöntä että valmistajat piilottelevat perus sähkönkulutusta.
On sillä mallilla merkitystä jos toinen vie 30% vähemmän idlenä. Kulutukselle kun ei voi mitään.Käyttövesivaraaja ei kummosta rakettitiedettä ole. Peltipönttö, jossa vastukset sisällä. Vastusten hyötysuhde on 100% oli se älyvaraaja tai ei, eli sama energiamäärä menee samaan työhön. Koko noissa on ihan standardi, eli hyvin samanlaiset eristeet kaikissa.
sähkönkulutus riippuu ihan siitä, paljonko vettä lutraa päivässä, kuinka kuumaksi varaajan lämmittää ja kuinka lämpimässä/kylmässä tilassa varaaja on. Varaajan merkin ja mallin vaikutus on ihan mitätön. Omalla käytöllä vaikutus 95%.
Energialuokan perusteella kulutuksesta ei voi sanoa oikein mitään. Käsittämätöntä että valmistajat piilottelevat perus sähkönkulutusta.
Ei voi. Ero voi teoriassa olla 1KWh vuodessa, vaikka laitteiden luokka olisi eri.Tottakai voi sanoa kun puhutaan energianhukasta, jonka mukaan tuo luokka laitetaan.
Ei voi. Ero voi teoriassa olla 1KWh vuodessa, vaikka laitteiden luokka olisi eri.
Et pysty havaitsemaan noin pientä eroa. Energialuokka on yhtä tyhjän kanssa ilman tietoa energiankulutuksesta. Ero voi olla kilowattitunnin vuodessa.Edelleen kyllä voi. Tästä on tässäkin keskustelussa puhuttu, jos olet sattunut seuraamaan keskustelua. Edelleen se varaajan pienentäminen ei tuo mitään maagista säästöä. Se, että Nibellä on paskat eristeet siinä 300l varaajassa ja se kuuluu d-luokkaan (hukaten paljon enemmän kuin c-luokan varaaja) ei tätä faktaa muuta. Jäspillä kaikilla varaajilla 100-300l on sama c-luokka.
Et pysty havaitsemaan noin pientä eroa. Energialuokka on yhtä tyhjän kanssa ilman tietoa energiankulutuksesta.
Jos d vie kilowattitunnin enemmän vuodessa mistä sen huomaa?Niin, että ei pysty havaitsemaan eroa eri energialuokkien välillä eroa kuten aiemmassa viestissä väitit?
Jos d vie kilowattitunnin enemmän vuodessa mistä sen huomaa?
Ei sitä huomaa. Tuolla 30% taas on jotain vaikutusta.No vaikka siitä sähkönkulutuksesta, jota yrität pienentää vimmatusti? Äskenhän juuri väitit sen pienemmän vievän 30% vähemmän sähköä hukkaan?
Suorasähköllä ei kannata lämmittää.Tästä jo jankattu hetki, mutta eikös se lämminvesivaraaja ollut sisätiloissa, joten lämpöhäviöitä vähän turha laskea?
Ei sitä huomaa. Tuolla 30% taas on jotain vaikutusta.
Se oli eri ketjussa. Ilmeisesti täällä hyvä jatkaa kun edellisessä kyllästyttiin.Alkoi jo pari sivua sitten kyllästyttään tuo samasta asiasta juupas-eipäs inttäminen nolltason viesteillä, ja edelleen jatkuu.
ILP kylppärissä/teknisessä tilassa?Suorasähköllä ei kannata lämmittää.
ILP kylppärissä/teknisessä tilassa?
Miksi puhut siitä 30% sääästöstä, jos se varaaja ei ole ulkona? Sama se lämmitätkö suoralla, maa, tai väärällä sähköllä, niin ei se hinta kuitenkaan niin järkyttävästi muutu.Suorasähköllä ei kannata lämmittää.
Useammalla pienellä säästökohteella tulee yhdessä suurempi säästö.Miksi puhut siitä 30% sääästöstä, jos se varaaja ei ole ulkona? Sama se lämmitätkö suoralla, maa, tai väärällä sähköllä, niin ei se hinta kuitenkaan niin järkyttävästi muutu.
Ei tule. Marginaalinen säästö on ihan fiksua, jos investointi on 0e. Jos menee yli sen, niin takaisinmaksuaika on huomattavan pitkä.Useammalla pienellä säästökohteella tulee yhdessä suurempi säästö.
Vähemmän kuluttavan mallin valinta maksaa vaivan. Remontteja nyt joutuu välillä tekemään, haluaa tai ei.Ei tule. Marginaalinen säästö on ihan fiksua, jos investointi on 0e. Jos menee yli sen, niin takaisinmaksuaika on huomattavan pitkä.
Miten noilla varaajilla on muuten tapana rikkoutua? Alkaa olla aika vanha ja pitäisi uutta alkaa miettiä, lähinnä että kuinka kauan annan olla mietintävaiheessa.
Jos nyt on vaikka tuollainen Jäspin +10 v varaaja, niin uskaltaako tuota käytellä ihan rohkeasti niin kauan kuin alkaa olla ongelmia lämpimän veden saamisen kanssa, jos esim. parin kuukauden välein silmämääräisesti tarkastaa, että ei vuoda ja testaa varoventtiilin? Vai saako pelätä yötä päivää, että joskus lasahtaa halki koko komeus ja on tekninen tila vedenvallassa?
Jos nyt on vaikka tuollainen Jäspin +10 v varaaja, niin uskaltaako tuota käytellä ihan rohkeasti niin kauan kuin alkaa olla ongelmia lämpimän veden saamisen kanssa, jos esim. parin kuukauden välein silmämääräisesti tarkastaa, että ei vuoda ja testaa varoventtiilin? Vai saako pelätä yötä päivää, että joskus lasahtaa halki koko komeus ja on tekninen tila vedenvallassa?