Hmm en nyt ala käymään hallinnanjakosopimuksemme 38 kohtaa täällä läpi enkä sano, että tämä on paras vaihtoehto
Totta kai omakotitalo omalla tontilla on parempi ratkaisu jos ei halua välttämättä olla missään tekemisissä naapureiden kanssa ja haluaa tehdä itse omat päätökset tonttiin ja taloonsa liittyen. Vaikka hallinnanjakosopimuksella osapuolille tuleekin omat tontit ja rakennukset, joista he itse vastaavat niin kyllä tässä tilanteessa kannattaa pitää "hyvät" välit toisiin osapuoliin. Etenkin meidän tapauksessa kun autokatos on keskeltä jaettu ja taisi vesiliittymä olla vähän enemmän toisen tontilla.
Mutta:
- Talo, tai talot, ovat siis jo muutaman vuoden vanhat eli kaavoitus on valmiina (olemme toiset omistajat).
- Mm. sähkönsyötty pitäisi olla tarvittavalla tasolla vaikka sähköautoa varten sekä sähkökaapille muutaman metrin päähän kadulle menee tarvittavat putkitukset.
- Talon saa myydä tai viedä ulosottoon niin halutessaan ja uudet omistajat allekirjoittavat hallinnanjakosopimuksen kaupantekotilanteessa.
- Kiinteistöön tai rakennuksiin ei kohdistu rasiteoikeuksia ja molemmat osapuolet ovat itse vastuussa mahdollisista velkakiinnityksistä yms.
- Osapuolet eivät ole velvollisia osallistumaan toisten osapuolien hallinnoimien rakennusten tai alueiden kustannuksiin tai niiden ylläpitoon.
- Autokatoksesta ollaan yhdessä vastuussa mutta mikäli toinen haluaa tehdä siihen muutoksen, joka ei ole teknisesti tai muutoin tarpeellista, tällöin tämä osapuoli maksaa kustannukset yksin.
- Molemmat osapuolet vastaavat itse hallitsemastaan osuudesta yhteisestä tiestä, hiekotuksesta ja lumenluonnista sekä erikseen mainitaan, että pihaan kääntyessä ja autosta poistuessa saa käyttää toisen osapuolen hallinta-aluetta.
- Kiinteistövero menee puoliksi ja luulisi tulevan erilliset laskut molemmille.
- Kiinteistöön liittyvistä tulevista yhteisistä maksuista kulut jaetaan oikeudenmukaisesti puoliksi tai se osapuoli on kuluista vastuussa, jonka omistuksesta, hallinnasta tai toimenpiteistä maksu on aiheutunut.
- Maalämmöstä en ihan tarkalleen osaa vielä sanoa mutta käsitykseni mukaan toinen saa kaivon porata itselleen niin halutessaan. Toki jos optimaalisin paikka porata kaivo olisi keskellä raja-aitaa niin sitten pitää varmaan tulkita papereita ammattilaisen kanssa.