• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Olis 1997 valmistuneen omakotitalon osto kiikarissa. Hyvin ylläpidetty, kylppärit, keittiöt ja lämmitysjärjestelmät uusittu viime vuosina. Lisäksi perusylläpidosta, kuten julkisivumaalauksista ym on huolehdittu asianmukaisesti.

Nyt vain kysymys on siitä, että paljonko olisi hyvä laittaa sivuun seuraavan viiden vuoden ylläpitoa varten? Julkisivu varmaan pitää kerran maalata, salaojat huuhdella, ilmanvaihto säätää ja kanavat putsata, ja nuohoukset vuosittain. Mutta missaanko jonkun kalliin perushuollon?
 
Olis 1997 valmistuneen omakotitalon osto kiikarissa. Hyvin ylläpidetty, kylppärit, keittiöt ja lämmitysjärjestelmät uusittu viime vuosina. Lisäksi perusylläpidosta, kuten julkisivumaalauksista ym on huolehdittu asianmukaisesti.

Nyt vain kysymys on siitä, että paljonko olisi hyvä laittaa sivuun seuraavan viiden vuoden ylläpitoa varten? Julkisivu varmaan pitää kerran maalata, salaojat huuhdella, ilmanvaihto säätää ja kanavat putsata, ja nuohoukset vuosittain. Mutta missaanko jonkun kalliin perushuollon?
Onko talo talopaketti vai pitkästä tavarasta tehty? Mikä alapohjaratkaisu , katonrakenne ja katemateriaali ? Ikkunat onko puuta vai alumiinia ja onko huollettu aiemmin? Piharakenteet ja pihanpinnat mitä missä kunnossa.Onko muita apurakennuksia? Nuo kaikki ja moni muukin asia vaikuttaa kuluihin.
 
Nyt vain kysymys on siitä, että paljonko olisi hyvä laittaa sivuun seuraavan viiden vuoden ylläpitoa varten? Julkisivu varmaan pitää kerran maalata, salaojat huuhdella, ilmanvaihto säätää ja kanavat putsata, ja nuohoukset vuosittain. Mutta missaanko jonkun kalliin perushuollon?

Salaojat kannatta varmaan ensin omatoimisesti kurkkia ja sitten tuntuman mukaan tilata kuvaus/huuhtelu. Minusta ovat sellainen rakenne, ettei kaikenaikaa kannata sinne huljata vettä.
 
Onko kukaan tullut törmänneeksi tällaiseen alapohjarakenteeseen aiemmin?

Screenshot 2022-03-03 at 9.08.42.png


Screenshot 2022-03-03 at 9.09.56.png
 
Onkos täällä kokemuksia aurinkopaneeleista? Kohde olisi 110m2 suora sähkölämmitys, ilmalämpöpumppu löytyy. Nyt kun kaupunki alkoi kaatamaan puita tontin rajalta( vuosi siihen meni) niin alkaa toi möllykkä taivaalta paistaa kivasti katolle. Vuosi kulutus on 15000-16000 kwh.
 
Onkos täällä kokemuksia aurinkopaneeleista? Kohde olisi 110m2 suora sähkölämmitys, ilmalämpöpumppu löytyy. Nyt kun kaupunki alkoi kaatamaan puita tontin rajalta( vuosi siihen meni) niin alkaa toi möllykkä taivaalta paistaa kivasti katolle. Vuosi kulutus on 15000-16000 kwh.

Täältä löytyy

 
Talopaketti, ulkoapäin valmis, eli sis. myös kattopellit ja niiden turvatuotteet. Mikähän mahtaa olla talotehtaan vastuu ja kuinka kauan, jos sen toimesta lumiesteet on asennettu vitheellisesti, eli tässä tapauksessa kiinnittimien välinen etäisyys toisistaan liian suuri?
 
Talopaketti, ulkoapäin valmis, eli sis. myös kattopellit ja niiden turvatuotteet. Mikähän mahtaa olla talotehtaan vastuu ja kuinka kauan, jos sen toimesta lumiesteet on asennettu vitheellisesti, eli tässä tapauksessa kiinnittimien välinen etäisyys toisistaan liian suuri?
Jos oikein muistan, korkeintaan vuositakuuseen asti. Koska ei ole piilovirhe. Onkos sinulta ne tippuneet ja miksi valvojasi ei ole asiaan puuttunut jo työn vastaanottovaiheessa.
Edit: tosiaan alla hyvä komentti. Talotehtaat käyttävät alihankkijoita ja hehän voivat toimia eettisesti oikein ja tulla vapaaehtoisesti korjaamaan. Jos tiedät toimittajan, joskus he saattavat laittaa tuotteisiin logonsa.
 
Viimeksi muokattu:
Talopaketti, ulkoapäin valmis, eli sis. myös kattopellit ja niiden turvatuotteet. Mikähän mahtaa olla talotehtaan vastuu ja kuinka kauan, jos sen toimesta lumiesteet on asennettu vitheellisesti, eli tässä tapauksessa kiinnittimien välinen etäisyys toisistaan liian suuri?

Eka tietty rekkula paketin toimittajalle ja katotaan reaktio. Jos sitä kautta ei etene ja muistat kuka esteet toimitti ja asensi voi tietysti kokeilla suoraa heidän kautta hoitaa asiaa.
Esim meillä on Sadexin esteet ja asennus, he myöntää 5v asennustakuun vaikka talopaketin osalta se virallinen "takuuaika" onkin vain vuosi. Jos nyt tulis jotain niin ite ainaki soittelisin aika suoraa Sadexille
 
Eka tietty rekkula paketin toimittajalle ja katotaan reaktio. Jos sitä kautta ei etene ja muistat kuka esteet toimitti ja asensi voi tietysti kokeilla suoraa heidän kautta hoitaa asiaa.
Esim meillä on Sadexin esteet ja asennus, he myöntää 5v asennustakuun vaikka talopaketin osalta se virallinen "takuuaika" onkin vain vuosi. Jos nyt tulis jotain niin ite ainaki soittelisin aika suoraa Sadexille
Ehdottomasti voi hoitaa suoraan, mutta olet sopimussuhteessa siihen talotoimittajaan, jonka vastuulla tuon hoitaminen aliurakoitsijan kanssa on. Voit siis tehdä talotoimittajan töitä tai olla tekemättä.
 
Ehdottomasti voi hoitaa suoraan, mutta olet sopimussuhteessa siihen talotoimittajaan, jonka vastuulla tuon hoitaminen aliurakoitsijan kanssa on. Voit siis tehdä talotoimittajan töitä tai olla tekemättä.
Joskus vaan on helpompi (lue: nopeampi) hoitaa suoraan, koska se talotomittajakin ottaa (jos siis edes haluaa/ on pakko nähdä sitä vaivaa) yhteyttä ko. urakoitsijaan. Tapausta tuntematta muuten vaikeaa sanoa.
 
Onko radonkorjauksista kokemuksia? Reilu 400Bq/m³ tuli viime talvena mitattua purkilla. Eihän tuo nyt hirvittävä arvo ole, mutta pienemmäksi halutaan. -85 rakennettu OKT maanvaraisella laatalla ja painovoimaisella ilmanvaihdolla. Tuloventtiilit ollaan asennettu joka huoneeseen missä ne voi järkevästi olla.

Sokkelin läpi joku putki laatan alle ja alipaineistus? Jotain tuollaista ainakin olisi tarjolla.
Alapohjan alipaineistuksella tuo korjaus viime syksynä toteutettiin. Mitattiin nyt talven aikana kahdella purkilla, toisella reilut 110 Bq/m³ ja toisella reilut 120 Bq/m³.
 
Mites palstalaiset näkisivät tilanteen? Minkälaista korvausta tuollaisesta rasitteesta olisi kohtuullista pyytää, jos sille tielle lähdetään?

Varmaan kiinteistövälittäjältä voisi pyytää arvion paljonko vaikuttaa jälleenmyyntiarvioon ja naapurin pitäisi maksaa tietty kaikki vihertyöt mylläyksen jälkeen jne. Nykyisessä talossani kun ostettiin meni päävesilinjaa ja naapureiden viemärilinjoja pitkin poikin tonttia, mutta se ei tuntunut paljoa vaikuttavan hintaan, joskin vertailuun löytyi vain yksi toinen about samanlainen myynnissä oleva kohde. Vesilaitos poisti pari vuotta myöhemmin päävesilinjan käytöstä ja vapautti rasitteen, mutta takapihalla ja tontin rajaa pitkin menee vielä 3m levyinen rasite viemäristä minkä päälle ei saa rakentaa jne.

Naapurille varmaan tulee isompi talo mihin voi tulla useampi vesipiste, vessa jne liekkö jaettu vanha viemäri enää edes vetää kaiken p*skan, jonkun LVI suunnittelijan varmaan pitäisi osata kertoa tuokin.

Aina olisi parempi jos ei ole mitään naapurin putkia rasitteena tontilla koska ne on siinä maailman tappiin asti ja aina pieni riski että se putki repeää ja sitten tullaan repimään piha auki jos sitä pitää korjata.
 
Varmaan kiinteistövälittäjältä voisi pyytää arvion paljonko vaikuttaa jälleenmyyntiarvioon ja naapurin pitäisi maksaa tietty kaikki vihertyöt mylläyksen jälkeen jne. Nykyisessä talossani kun ostettiin meni päävesilinjaa ja naapureiden viemärilinjoja pitkin poikin tonttia, mutta se ei tuntunut paljoa vaikuttavan hintaan, joskin vertailuun löytyi vain yksi toinen about samanlainen myynnissä oleva kohde. Vesilaitos poisti pari vuotta myöhemmin päävesilinjan käytöstä ja vapautti rasitteen, mutta takapihalla ja tontin rajaa pitkin menee vielä 3m levyinen rasite viemäristä minkä päälle ei saa rakentaa jne.

Naapurille varmaan tulee isompi talo mihin voi tulla useampi vesipiste, vessa jne liekkö jaettu vanha viemäri enää edes vetää kaiken p*skan, jonkun LVI suunnittelijan varmaan pitäisi osata kertoa tuokin.

Aina olisi parempi jos ei ole mitään naapurin putkia rasitteena tontilla koska ne on siinä maailman tappiin asti ja aina pieni riski että se putki repeää ja sitten tullaan repimään piha auki jos sitä pitää korjata.
Joo, tässä oli siis tilanne, että tuo yksi viemäri haarautui eri taloille ja sama vesilinjan suhteen. Ilmoitin naapurille, että vastataan tässä yhteydessä tarpeellisista töistä mitä tuohon vesijohdon ja viemärin päättämiseen tulee meidän talon kohdalle ja tämä naapuri ja ylempi naapuri saavat vetää omat vetonsa tuon kirvesvarsitien kautta.
 
Joo, tässä oli siis tilanne, että tuo yksi viemäri haarautui eri taloille ja sama vesilinjan suhteen. Ilmoitin naapurille, että vastataan tässä yhteydessä tarpeellisista töistä mitä tuohon vesijohdon ja viemärin päättämiseen tulee meidän talon kohdalle ja tämä naapuri ja ylempi naapuri saavat vetää omat vetonsa tuon kirvesvarsitien kautta.

Parempi niin. Mulla on vähän erikoisesti että viemäri menee tontin rajaa pitkin ja haarautuu ilmeisesti kolmelle eri naapurille, jotain 70-luvun virityksiä. Kaikki on kuitenkin suoraan saman tai viereisen kadun varressa. Oma uudempi talo on taas sitten kokonaan omalla liittymällä. Ja joku naapureista joskus valittikin kun viemäri vetää huonosti.
 
Voiko hiekoitussepeliä käyttää pihatien täytteenä? Pitäisi jostain hankkia täytettä, ja naapurissa olisi ylimääräisenä pari kottikärryllistä odottamassa poisviemistä. Lähinnä siis kysymys, onko ominaisuuksiltaan oikeanlaista?

Pinnassa taitaa tällä hetkellä olla 0-16 mursketta.

Mikäs on muuten oikeanlaatuinen sepelilaatu betonilaattaperusteisen terassin alle?
 
Viimeksi muokattu:
Alapohjan alipaineistuksella tuo korjaus viime syksynä toteutettiin. Mitattiin nyt talven aikana kahdella purkilla, toisella reilut 110 Bq/m³ ja toisella reilut 120 Bq/m³.
Kuinka työläs ja minkä hintainen operaatio? Meillä tehtiin lattiarempan yhteydessä laatan saumojen tiivistykset eikä auttanut kovinkaan paljon. n. 500Bq -> n. 400Bq putosi arvot.
 
Kuinka työläs ja minkä hintainen operaatio? Meillä tehtiin lattiarempan yhteydessä laatan saumojen tiivistykset eikä auttanut kovinkaan paljon. n. 500Bq -> n. 400Bq putosi arvot.
Radonkorjausfirmalla teetin. Päivässä tekivät, suunnilleen 4000€ joista osa kotitalousvähennyksiin. Työn jälki oli siistiä, näkyviin jäi maasta tuleva putki ja imuri talon nurkalle.
 
Meillä oli vanhan asukkaan kaapeli liittymä sanottu irti ja uuden kaapeli liittymän avaus olisi maksanut satasia. Onneksi pelkän kaapeli-nettiliittymän pystyi avaamaan ilman kaapelitv maksuja. Meillä on siis kotona pelkkä netti kaapeli"tv" liittymän kautta mutta ilman kaapeli telkkaria ja sen mukana tulevia maksuja. Tämä siis Elisalla. Maksamme siis pelkästä nettiliittymästä (ja modeemista) kk maksua.
Meille taas Elisa uhkaili, että jos TV-liittymän irtisanoo niin sitten ei toimi tai saa enää kaapelinettiä.

Louhi tarjosi kuitua ilmaisella asennuksella kahden vuoden määräaikaisuutta vastaan. Ongelmana oli, että kk-maksu oli vastaavasta nopeudesta kalliimpi kuin Elisan kaapelinetti ja nykyinen määräaikaisuus voimassa.
 
Kottikärryt! Mistä riittävän laadukkaat kottikärryt esim. soran siirtämiseen pihan päästä päähän?
Raha on este eli riittääkö 70€? :poop:

Hankkijan kärry näyttää noista parhaalta. Mm. puhkeamaton rengas, ja tukevan näköiset raudat.

Itsellä hyvin samantapaiset (joskin hiukan isommalla kuupalla):

Sora siirtyi viime kesänä hienosti. :)
 
Hankkijan kärry näyttää noista parhaalta. Mm. puhkeamaton rengas, ja tukevan näköiset raudat.

Itsellä hyvin samantapaiset (joskin hiukan isommalla kuupalla):

Sora siirtyi viime kesänä hienosti. :)

Nämä samat mulla ja suosittelen. On ollut hyvät ja laadukkaan oloiset.


Hyvät jos ei tarvi kääntyä mihinkään.
 
Huonekaluja siirtelemässä uuteen järjestykseen, jossa sohva tulisi sähköpatterin eteen. Kuinka paljon tilaa pitäisi jättää väliin jottei ole palovaaraa ja jottei lämmityksen toiminta (ilman kierto kai lähinnä) ei häiriintyisi?
Patteri on joku Glamoxin vanha malli, jossa yläreuna auki ja se vähän kaartuu eteenpäin. Heidän sivuiltaan en löytänyt mitään ohjetta.
 
Huonekaluja siirtelemässä uuteen järjestykseen, jossa sohva tulisi sähköpatterin eteen. Kuinka paljon tilaa pitäisi jättää väliin jottei ole palovaaraa ja jottei lämmityksen toiminta (ilman kierto kai lähinnä) ei häiriintyisi?
Patteri on joku Glamoxin vanha malli, jossa yläreuna auki ja se vähän kaartuu eteenpäin. Heidän sivuiltaan en löytänyt mitään ohjetta.
Itsellä sama homma olohuoneessa, en tiedä onko tuohon jotain nyrkkisääntöä mutta jätän n. 3-4cm väliä ja ei ole ollut ongelmia. Kiinnostava kuulla jos jollain muullakin on näkemyksiä tähän
 
Itsellä sama homma olohuoneessa, en tiedä onko tuohon jotain nyrkkisääntöä mutta jätän n. 3-4cm väliä ja ei ole ollut ongelmia. Kiinnostava kuulla jos jollain muullakin on näkemyksiä tähän
Oho, luulin että selvästi enemmän pitäisi olla. En vain ole löytänyt mitään selvää ohjetta.

Ainoa "virallisen" tuntuinen jättää asian aivan auki: "Sähköpattereita ja lisälämmittimiä ei saa koskaan peittää tekstiileillä tai muillakaan materiaaleilla. Laitteissa pitäisi olla kiinnitettynä laitekohtaiset turvasuositukset. Erityisen vaarallinen on säteilevä, hehkukierukalla varustettu sähkölämmitin*. Sellainen on sijoitettava kauas nojatuoleista, verhoista ja muista syttyvistä kohteista."
Siis "kauas", mitä se nyt sitten tarkoittaakaan...kilometri? :D

Muun tyyppisistä lämmittimistä sitten löytyykin jotain. Joku Purmon öljytäytteinen malli suosittelee 20 cm.
Lämmitin sohvan takana – Mikä on riittävä etäisyys? - Clever Heating

Sato suosittelee vuokra-asunnoissaan 50 cm (luulisin että niissä on enimmäkseen kaukolämpö ja vesipatterit).

* Mikä muuten on tuommoinen mainittu "säteilevä, hehkukierukalla varustettu sähkölämmitin"? Onko se tämmöinen tavallinen sähköpatteri, josta yleensä tulee kuumaa ilmaa ylöspäin ja heijastaa myös sivulle?
 
* Mikä muuten on tuommoinen mainittu "säteilevä, hehkukierukalla varustettu sähkölämmitin"? Onko se tämmöinen tavallinen sähköpatteri, josta yleensä tulee kuumaa ilmaa ylöspäin ja heijastaa myös sivulle?

Kiuas yhtenä esimerkkinä ja taitaa jotkin sähkötoimiset rakennuslämmittimet olla tuollaisia ja sitten nuo terassilämmittimet myös suurin osa.
 
Kiuas yhtenä esimerkkinä ja taitaa jotkin sähkötoimiset rakennuslämmittimet olla tuollaisia ja sitten nuo terassilämmittimet myös suurin osa.
Ahaa, mutta ei siis tavallinen sähköpatteri? Kysyn kun en tiedä yhtään mitä siellä sisällä on yleensä.
 
Vakka-Suomen Puhelin tiputti postilaatikosta valokuitu mainoksen. 530e liittyminen, 19.90e (12kk) 100/100 netti ja 9.9e kk kaapelitv.
530e jos itse kaivaa tonttivedon.
Onkos jollain kokemusta VSP?
Dna valokuitu plus tuli naapureille viime kesänä, jätin sen välistä kun siinä käytettiin koaksaalikapelia taloon tulevalta osuudelta.
 
Ostettiin 2001 rakennettu omakotitalo. Talon makkareissa on koneellisen ilmanvaihdon tulo ja poisto jokaisessa huoneessa. Nyt remontin yhteydessä ajattelin parantaa makkareiden äänieristystä laittamalla huulletut kynnykset ja tiivisteet karmien ympärille, koska maalaisjärjecn mukaan korvausilmareittiä huoneesta pois ei tällaisessa ratkaisussa tarvita. Yritin tässä kuitenkin vielä googletella asiaa, ettei tule mitään mokattua, niin huonosti löytyi tietoa asiasta. Muutaman keskustelun löysin, jossa välioven tiivistäminen oli aiheuttanut tunkkaisen ilman huoneeseen, vaikka tulo ja poisto oli tilassa. Onko IOTECH-asiantuntijoilla mielipidettä asiasta?
 
Tämän näköinen mutta kai vähän vanhempi malli.
Glamox-VPP-06-ET_600x600@2x.jpg

Disclaimer: En ole asiantuntija, ihan vain normaali okt asuja :) mutta itse jättäisin varmaan jotain 5-10cm tuohon edustalle tilaa, varmaan testaisin lyömällä laitteen lämpimäksi ja kokeilemalla että kuinka kuumaksi menee ja kuinka kauas hohkaa lämpöä. Mutta eiköhän nuo ole suunniteltu siten, että eivät välitöntä tulipalovaaraa aiheuta. Nuo rakennuslämmittimet yms. sitte homma erikseen kun käyttötarkoitus on ihan eri..
 
Ostettiin 2001 rakennettu omakotitalo. Talon makkareissa on koneellisen ilmanvaihdon tulo ja poisto jokaisessa huoneessa. Nyt remontin yhteydessä ajattelin parantaa makkareiden äänieristystä laittamalla huulletut kynnykset ja tiivisteet karmien ympärille, koska maalaisjärjecn mukaan korvausilmareittiä huoneesta pois ei tällaisessa ratkaisussa tarvita. Yritin tässä kuitenkin vielä googletella asiaa, ettei tule mitään mokattua, niin huonosti löytyi tietoa asiasta. Muutaman keskustelun löysin, jossa välioven tiivistäminen oli aiheuttanut tunkkaisen ilman huoneeseen, vaikka tulo ja poisto oli tilassa. Onko IOTECH-asiantuntijoilla mielipidettä asiasta?

Teoriassa näin mutta on tietysti kiinni siitä että miten ilmanvaihto on tasapainotettu. Tällä hetkellä se on tietysti tehty huomioiden tuo vapaa virtaus eri huoneiden välillä, joka muuttuu kun tiiveyttä lähdet parantamaan.

Toiseksi ilmastointikanavat kaipaavat varmaankin nuohousta jos sitä ei ole koskaan tehty.

Olisin yhteydessä muutamaan LVI firmaan, nuohouksen ja tasapainotuksen osalta ja kertoisin suunnitelmista ja kysyisin tarjousta. Sitten tiivistystoimenpiteet ja LVI hommat kuntoon.

Mutta lähtötilanne kuulostaa hyvältä kun joka huoneessa tulo ja poisto löytyvät. Samalla voisi tietysti myös miettiä että pitääkö ilmanvaihtokoneelle/LTO:lle tehdä jotakin tai onko sille aiemmin tehty jotain.
 
Teoriassa näin mutta on tietysti kiinni siitä että miten ilmanvaihto on tasapainotettu. Tällä hetkellä se on tietysti tehty huomioiden tuo vapaa virtaus eri huoneiden välillä, joka muuttuu kun tiiveyttä lähdet parantamaan.

Toiseksi ilmastointikanavat kaipaavat varmaankin nuohousta jos sitä ei ole koskaan tehty.

Olisin yhteydessä muutamaan LVI firmaan, nuohouksen ja tasapainotuksen osalta ja kertoisin suunnitelmista ja kysyisin tarjousta. Sitten tiivistystoimenpiteet ja LVI hommat kuntoon.

Mutta lähtötilanne kuulostaa hyvältä kun joka huoneessa tulo ja poisto löytyvät. Samalla voisi tietysti myös miettiä että pitääkö ilmanvaihtokoneelle/LTO:lle tehdä jotakin tai onko sille aiemmin tehty jotain.

Remontin jäljiltä on tarkoitus nuohota ja säätää IV. Nyt rakennusaikaiset kuvat näyttävät, että makkareihin tulee ja menee sama määrä ilmaa, vaikka koko talo on merkattu hieman alipaineiseksi. Kenties niitä ovia ei kannata ihan läpeensä tiivistää. Konsultoin toki myös IV-huollon tekevää yritystä, mutta ammatilaisiakin on monenlaisia, kuten joka alalla.
 
Remontin jäljiltä on tarkoitus nuohota ja säätää IV. Nyt rakennusaikaiset kuvat näyttävät, että makkareihin tulee ja menee sama määrä ilmaa, vaikka koko talo on merkattu hieman alipaineiseksi. Kenties niitä ovia ei kannata ihan läpeensä tiivistää. Konsultoin toki myös IV-huollon tekevää yritystä, mutta ammatilaisiakin on monenlaisia, kuten joka alalla.

Sellainen huomio myös, että kanavien kautta voi siirtyä ääntä yllättävänkin paljon, eli jos oikeasti haluaa ääntä pienemmäksi niin voi vaatia sinne kanavaan myös äänenvaimentimen.
 
Remontin jäljiltä on tarkoitus nuohota ja säätää IV. Nyt rakennusaikaiset kuvat näyttävät, että makkareihin tulee ja menee sama määrä ilmaa, vaikka koko talo on merkattu hieman alipaineiseksi. Kenties niitä ovia ei kannata ihan läpeensä tiivistää. Konsultoin toki myös IV-huollon tekevää yritystä, mutta ammatilaisiakin on monenlaisia, kuten joka alalla.
Eikös olisi parempi että koko talo on hieman yli- kuin alipaineinen?? Näin ainakin olen ymmärtänyt itse...
 
Eikös olisi parempi että koko talo on hieman yli- kuin alipaineinen?? Näin ainakin olen ymmärtänyt itse...

Ei ole, sillä silloin talo kärsii kun pusketaan talvella kosteaa sisäilmaa kondensoitumaan rakenteisiin. Voisin myös kuvitella, että aiheuttaa ikkunavälin huurtumistä ym. kivaa.
 
Ei ole, sillä silloin talo kärsii kun pusketaan talvella kosteaa sisäilmaa kondensoitumaan rakenteisiin. Voisin myös kuvitella, että aiheuttaa ikkunavälin huurtumistä ym. kivaa.
Mutta nyt talo vetää (talvella kylmää) ulkoilmaa kaikista pienistä raoista sisään sen sijaan että puskisi ulos mikä olisi mielestäni parempi?
 
Jeps, alipaineisen ilmanvaihdon ideana on kuitenkin se, että sitä korvausilmaa saadaan riittävä määrä ja oikeasta paikasta. Eipä tuolla nyt noin yleisestiottaen kauheasti merkitystä pitäisi olla, onko ilmanvaihto lievästi yli tai alipaineinen muutenkuin juuri talviolosuhteet ja kosteustapaukset. Paras olisi varmaankin, jos paine-eroa ei juurikaan olisi, mutta on varmaan todettu, että lievä alipaine on varma indikaattori siitä, ettei ainakaan ylipainetta ole, joten mennään sillä eikä yritetä päästä tasapainoon ulkoilman paineen kanssa.
 
Pieni alipaine pitää kosteamman huoneilman asunnon sisällä ja poistaa sitä ulos. Jos sisällä on ylipainetta, alkaa ilma ja kosteus sen mukana virrata vuotopaikoista (näitä on aina) ulospäin ja kosteus jää sinne rakenteeseen vaikka ilma jatkaa matkaansa.
Saa korjata jos olen väärässä, vaimolta EI kysytä koska olen varmasti väärässä jos tätä kysytään..
 
Pieni alipaine pitää kosteamman huoneilman asunnon sisällä ja poistaa sitä ulos. Jos sisällä on ylipainetta, alkaa ilma ja kosteus sen mukana virrata vuotopaikoista (näitä on aina) ulospäin ja kosteus jää sinne rakenteeseen vaikka ilma jatkaa matkaansa.
Saa korjata jos olen väärässä, vaimolta EI kysytä koska olen varmasti väärässä jos tätä kysytään..

Niin. Ylipainetta käytetään lähinnä tilanteessa, jossa rakenteissa on jo vauriota ja halutaan välttää että alipaine vetäisi rakenteista esim homeitiöitä sisäilmaan.

Painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetut talot tietysti erikseen.
 
Lossnay VL-100 tulossa nyt taloon (90neliötä)jossa painovoimainen ilmanvaihto , korvausilmaventtiileitä on nyt 3 kpl 70mm , ainoa poistoventtiili vessassa , liesituuletin tottakai poistaa myös ruuanlaiton yhteydessä , mitäs tuumitte vedetäänkö nuo kaikki korvausilmaventtiilit kiinni ja annetaan Lossnayn hoitaa ? Ja se että päteekö tuo pieni alipaine tähänkin skenaarioon ?
 
Jättäisin venttiilit auki, korkeintaan hieman pienemmälle säädettynä ja nauttisin tuoreemmasta sisäilmasta uuden iv-laitteen kanssa. Kokemuksia löytyy tuosta ja pienemmästä mallista ja molemmat hoitavat hienosti hommansa.
 
Lossnay VL-100 tulossa nyt taloon (90neliötä)jossa painovoimainen ilmanvaihto , korvausilmaventtiileitä on nyt 3 kpl 70mm , ainoa poistoventtiili vessassa , liesituuletin tottakai poistaa myös ruuanlaiton yhteydessä , mitäs tuumitte vedetäänkö nuo kaikki korvausilmaventtiilit kiinni ja annetaan Lossnayn hoitaa ? Ja se että päteekö tuo pieni alipaine tähänkin skenaarioon ?
Kannattaa pyytää joku ammattilainen säätämään koko systeemi.
 
Tilasin valokuidun ja sitä varten pitäisi selvittää missä tontin maanalaiset vesi,viemäri,sähkö,kaukolämpö yms. putket menevät. Saanko jostain yhdestä paikasta nämä tiedot vai miten tässä kannattaisi toimia? Kyseessä siis omakotitalo ja en ole itse tätä rakentanut eikä talon mukana tulleissa kartoissakaan ole näitä merkattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom