Oluen paneminen itse

Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Mistähän johtuu, että yhtäkkiä mun mäskäystehokkuus nousi 75%:sta 85%:n? Mitkä asiat siihen vaikuttavat?

Huuhteluveden jälkeen vierrettäkin tuli 1,44 litraa enemmän, eli grain absortion rate joka viime batchissa oli 1,3 litraa/kg oli tällä kertaa aika paljon vähemmän.
 

Liitteet

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Mistähän johtuu, että yhtäkkiä mun mäskäystehokkuus nousi 75%:sta 85%:n? Mitkä asiat siihen vaikuttavat?

Huuhteluveden jälkeen vierrettäkin tuli 1,44 litraa enemmän, eli grain absortion rate joka viime batchissa oli 1,3 litraa/kg oli tällä kertaa aika paljon vähemmän.
Mulla isoimmat tekijät tehokkuuden suhteen on ollut maltaan ikä ja rouhinnan laatu (ja myös rouhinnan ikä). Tuore mallas, rouhittu juuri ennen mäskäystä, ja sopivan pieneksi muruksi => 80%. Mulla on läjä 11/2019 rouhittua mallasta ja sillä en saa kuin 60% tehokkuuden täysin samalla systeemillä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Isoin vaikutus itsellä on ollut riittävän hieno rouhinta ja riisinkuoret, jonka lisäksi mäskin ph:n säätö.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Mulla isoimmat tekijät tehokkuuden suhteen on ollut maltaan ikä ja rouhinnan laatu (ja myös rouhinnan ikä). Tuore mallas, rouhittu juuri ennen mäskäystä, ja sopivan pieneksi muruksi => 80%. Mulla on läjä 11/2019 rouhittua mallasta ja sillä en saa kuin 60% tehokkuuden täysin samalla systeemillä.
Okei. Eli periaatteessa voi olla hieman vaikea arvioida mäskäystehokkuutta ennen panemisen aloittamista ellei tiedä maltaiden ikää ja rouhi niitä itse.. perhana.

Ekan satsin maltaat oli peräisin Lapolta (valmiiksi rouhittuja) pale ale maltaita ja tässä pilsu setissä tilasin Panimonurkasta (valmiiksi rouhittuja). Eka setissä grain bill 6,4 kg ja tässä nykyisessä 5,1 kg.

Onko kyse tässä nyt sit lähinnä rouhinnan laadusta?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Okei. Eli periaatteessa voi olla hieman vaikea arvioida mäskäystehokkuutta ennen panemisen aloittamista ellei tiedä maltaiden ikää ja rouhi niitä itse.. perhana.

Ekan satsin maltaat oli peräisin Lapolta (valmiiksi rouhittuja) pale ale maltaita ja tässä pilsu setissä tilasin Panimonurkasta (valmiiksi rouhittuja). Eka setissä grain bill 6,4 kg ja tässä nykyisessä 5,1 kg.

Onko kyse tässä nyt sit lähinnä rouhinnan laadusta?
Mahtollisesti, seuraile että miltä se rouhittu mallas näyttää, että onko kuinka pieneksi rouhittua kenelläkin. En usko että kummallakaan noista ois vanhaa mallasta, sen verran kova vaihtuvuus :) Mutta voi olla sulla kyllä syy muuallakin, parhaiten ehkä pääsisi asiasta jyvälle (pun intended) kun vaan panee lisää

P.S. Vehnämallas kans itsellä laskee tehokkuutta. En oo varma miksi, mutta mäski on aina myös aika tiukka kun vehnää. Oon koittanu rouhia vehnää vähän eri asetuksilla mutta sillä ei tunnu olevan itsellä väliä vehnän kanssa, hehe
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, itse huomasin saman että vehnä tekee mäskistä tiukkaa. Hämmensin kyllä aika aktiivisesti tätä pilsun mäskiä vs pale ale mäskiä. Se voi ehkä jonkun verran tehostaa?
Pumppu tosin kyllä huuhteli molemmissa seteissä koko ajan.

Noh, pitää seurailla jatkossa miten erilaiset grain billit ja jauhatusasteet vaikuttaa tuohon vai vaikuttaako. Toinen vaihtoehto olis tilata yhdestä kaupasta kerralla kaikki maltaat, niin oletettavasti saisi aina vakio rouhintakarkeuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Oma kokemus vanhoista maltaista ei tue tehokkuuden katoamista.

Panin joskus satsin useamman vuoden vanhoilla rouhituilla eikä tehokkuudessa ollut mainittavaa eroa. Aromi tuossa varmaan enemmän kärsii.

Toki otanta on pieni mutta mihin se mallas siitä nyt niin paljon vanhenisi? Olettaen, että säilytetty kuivassa ja viileähkössä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Onkos muilla kokemusta jauhaako Panimonurkka liian hienoksi ? Itellä vaan tuo Arseganin panokone, jolla tehnyt 3 panoa ja aina tukossa. Joo tein mm. neipaa, joten se nyt oli tukkoista muutenkin kaura- ja vehnähiutaleiden lisäksi. Ja kyllä käytin riisinkuoria, mutta ehkä liian vähän. Otetaan nyt esimerkiksi tuo viimeisin tripel, jossa melkein pelkkää pilsneriä maltaana. Heitin pienen loppuerän riisinkuoriakin joukkoon, mutta silti jouduin kerran sekoittamaan mäskiä mäskäyksen aikana.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Tulipa yllätyksenä, että LalBrew:n Diamond Lagerin attenuation olikin 85% 75:n sijaan. Käytin sen 21 asteessa, eli olisikohan se syynä? Ilmasin kunnolla ja laitoin hiivaravinnetta perään.
Hiiva kävi loppuun 1,008 tasolle sunnuntai-illasta tänään keskiviikolle 15:00 tietämille.

Noh, live and learn. Olin siinä käsityksessä että attenuaatio olisi aina vakio.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
6
Noh, live and learn. Olin siinä käsityksessä että attenuaatio olisi aina vakio.
Eniten tuohon vaikuttaa vierteen koostumus, joka taas riippuu eniten käytetyistä maltaista ja mäskäysohjelmasta. Korkeampi mäskäyslämpö -> pienempi attenuaatio. Ei tuo taida olla mitenkään poikkeuksellinen lukema vaikka pilsnerille, joka saisikin käydä aika kuivaksi. Eiköhän tuosta hyvää tule.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Eniten tuohon vaikuttaa vierteen koostumus, joka taas riippuu eniten käytetyistä maltaista ja mäskäysohjelmasta. Korkeampi mäskäyslämpö -> pienempi attenuaatio. Ei tuo taida olla mitenkään poikkeuksellinen lukema vaikka pilsnerille, joka saisikin käydä aika kuivaksi. Eiköhän tuosta hyvää tule.
Joo, 65 asteessa infuusiomäskäsin eli aika maksimit sieltä kai irti lähti. Itse asiassa 10% enemmän mitä oletin.

Brewfather ehdotti automaagisesti tuolle hiivalle 75% attenuaatiota ja oletin että se pitäisi kutinsa.

Hankalaa näin aloittelijana yrittää säätää mäskäystehoa ja tuota hiivan attenuaatioprosenttia näköjään kohdilleen. Toistaiseksi tuntuu aika mystiseltä koko puuha.

Toivottavasti tuosta hyvää tulee, oli itse asiassa pelkona, että korkean OG:n takia jäisi makeaksi. Parempi varmaan näin, että tuli 1% liikaa alkoholia alkuperäisreseptiin nähden ja hiiva veti oletettua kuivemmaksi.
Laitoin onneksi 20-30% extra humalia, joka nyt sopiikin oikein hyvin kun on kerta enemmän volttejakin.


EDIT: mittasin ominaispainon suoraan ja se olikin vasta 1,023 ja maistuikin makealta. iSpindel näytti fermentaation alussa ihan oikeita lukemia mutta nyt mennään jo jossain 1,006 tietämillä. Mikä lie siinä sitten vikana.
On tää yhtä insinöörihommaa välillä tää kaljan keittely haha
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Noissa hiivoissa on tehtaalta lähtiessä varianssia. Valmistajat ilmottaa yleesä attenuaation esim 76-82%. Mulla oli joskus 2017 US-05-kanta joka käytti kaikki 67°C mäskätyt vaan noin 70% paikkeille. Otin sen aina pöntöstä talteen ja tein sillä vähä alemman ABV:n oluita
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Aika lailla myydään "ei oota" nyt joka kaupassa, mutta tekisi mieli hankkia oma mylly.

Onko suosituksia? Tuntuu että jokaisesta eri mallia ja tyyppiä joku aina kritisoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Aika lailla myydään "ei oota" nyt joka kaupassa, mutta tekisi mieli hankkia oma mylly.

Onko suosituksia? Tuntuu että jokaisesta eri mallia ja tyyppiä joku aina kritisoi.

Konsepti kuulostaa ainakin hyvältä, telojen halkaisija iso joten jyvät ei repeydy vaan litistyy ja jää enemmän ehjäksi.

Hintava toki mutta monille käynyt niin että ensin ostanut halvan, sitten hyvän.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Näyttäisi olevan tuota samaa mallia usealla eri nimellä ja toimittajalla myynnissä. En osaa sanoa minkälaisia laatueroja niiden välillä on.

Suositteletko 2- vai 3 rullaa myllyyn? Kolme ilmeisesti pitää jyvän helpommin kasassa samalla murskaten sisustan? Jostain luin, että noissa kaksirullaisissa ongelmana on monesti, että ainoastaan toinen rulla on vetävä ja se mekanismi voi rikkoutua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Niin, en tiedä mitä siitä kaksirullaisesta voisi rikkoutua, aika simppeli masiina. 2v sitten säädin nuo rullien välykset sopivaksi ja merkkasin säädöt ylös, eivät ole vielä mihinkään eläneet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Suositteletko 2- vai 3 rullaa myllyyn?
2-rullaisiakin on sellaisia jossa on hammaspyörä ja molemmat rullat vetäviä. Ja sitten niitä joissa toinen rulla pyörii vapaasti ja toista pyöritetään.

Maltaiden kostutus ennen mylläämistä on yksi juttu mikä kannattaa tehdä. Suihkepullolla vettä maltaisiin ja antaa imeytyä muutaman minuutin, Estää oman kokemuksen mukaan merkittävästi jyvien hajoamista tomuksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
2-rullaisiakin on sellaisia jossa on hammaspyörä ja molemmat rullat vetäviä. Ja sitten niitä joissa toinen rulla pyörii vapaasti ja toista pyöritetään.

Maltaiden kostutus ennen mylläämistä on yksi juttu mikä kannattaa tehdä. Suihkepullolla vettä maltaisiin ja antaa imeytyä muutaman minuutin, Estää oman kokemuksen mukaan merkittävästi jyvien hajoamista tomuksi.
Ideanahan tolla kostutuksella taitaa olla se ettei kuoret hajoa vaikka jyvä jauhautuu. Saadaan siis hienojakoisempi rouhinta mutta kuoret ehjänä parantamaan mäskin suodattuvuutta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120

Konsepti kuulostaa ainakin hyvältä, telojen halkaisija iso joten jyvät ei repeydy vaan litistyy ja jää enemmän ehjäksi.

Hintava toki mutta monille käynyt niin että ensin ostanut halvan, sitten hyvän.
Moottorista maksoin 60e ja mylly 120e. Hyvin on toiminut:cigar2:
Olen itsekkin alkanut lisäämään vettä sen 2% ennen mylläämistä. Mielestäni pölykin vähenee huomattavasti.
Lisätään vielä, että kierroksia löytyy myllylle 186 rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Olen itsekkin alkanut lisäämään vettä sen 2% ennen mylläämistä. Mielestäni pölykin vähenee huomattavasti.
Ei ainakaan lopu vääntö tuosta moottorista kesken :thumbsup:
Itselläni tosiaan myllyä pyörittää akkupora jonka liipaisin on pohjassa tuollaisella uudelleen avattavalla nippusiteellä. Voi samalla touhuta muuta kun mylly pyörii.
Mylly on tuollaisen vanhan käymispöntön päällä, leikkasin sopivan reiän kanteen niin pysyy pölytkin pöntössä. Lopuksi voi kääntää kannen ympäri myllyineen päivineen pönttöön sisälle eli koko laitos vie tilaa tuollaisen 30l käymispöntön verran.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Hyviä reseptejä tai vinkkejä talvisen oluen tekemiseen? Eli jotain tummempaa, saa olla myös humaloitua tavaraa mutta tosiaan tummempaan suuntaan taittavaa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Sopii fermzillan kanteen? Näyttäis olevan n. 150 mm halkaisijaltaan. Kattelin noita edullisia kiinalaisia, mut niissä 500 mm hihna, joka ei kyl riitä. Keglandin malli pidempi. Tuota bilteman mallia en ees löytäny hieman erikoisin nimen vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Sopii fermzillan kanteen? Näyttäis olevan n. 150 mm halkaisijaltaan. Kattelin noita edullisia kiinalaisia, mut niissä 500 mm hihna, joka ei kyl riitä. Keglandin malli pidempi. Tuota bilteman mallia en ees löytäny hieman erikoisin nimen vuoksi.
Tuo käy Fermzillan kanteen.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Hyviä reseptejä tai vinkkejä talvisen oluen tekemiseen? Eli jotain tummempaa, saa olla myös humaloitua tavaraa mutta tosiaan tummempaan suuntaan taittavaa.
Ite meinasin Takatalo&Tompurin savubockia kloonata, kunhan fermzillan painekitti saapuu. Voin jakaa reseptin, jos kiinnostaa. Oliko sulla valmiutta lager-hommiin ?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Ite meinasin Takatalo&Tompurin savubockia kloonata, kunhan fermzillan painekitti saapuu. Voin jakaa reseptin, jos kiinnostaa. Oliko sulla valmiutta lager-hommiin ?
Mikäli lageroinnilla meinaat laskemista 0 asteeseen pidemmäksi aikaa niin on, tosin paineastiaa ei ole missä käymisen ja lageroinnin hoitaa. Eli lagerointi kestänee sitten oman aikansa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kiitän ja kumarran. Täytynee käydä joku päivä biltemassa
Tolla ei tee mitään. Sitä fermzillan kannen rengasta ei tarvi kiristää koska tiivistys ei riipu kireydesä vaan siitä, että kannen tiiviste on fermzillan suuaukon sisällä. Ihan siis kevyt rullaus kunnes rengas koskee kantta riittää ja paine estää aukeamasta
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Pilsneri saavutti perjantaina FG luvut. Käytin 21 asteessa parissa barissa.

Miten pitkään kandee pitää diasetyylilepoa vielä? Jostain luin, että aleille riittäisi 2-3 vuorokautta ja lagereille 7 vrk.

Mietin vaan, että koskeeko tuo 7 päivää huoneenlämmössä käytetylle lagerille myös?
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Tein äskettäin satsin lämminlageria ilman painevehkeitä ja se ei diasetyylilepoa tarvinnut, ainoastaan viikon pulloissa.

24l kolmosvahvuista, 1pkt W34/70. Käymislämpö 18-20 ekat 72h ja sitten nousi vapaasti huoneenlämpöön. Käyminen oli jotakuinkin loppu seisemäntenä päivänä ja pullotettu yhdeksäntenä. Pullotettaessa oli juicyfruit:ia ja muita estereitä plus köhä rikkiä. Kohta kaksi viikkoa pulloissa ja osa estereistä katosi ja suutuntuma on lähempänä oikeaa. Maussa silti liikaa jf:a peruskolmoseksi. Sokkotestissä olisin luullut joko Alt:iksi tai US-05:ksi.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, ilmeisesti et tehnyt cold crashia ja lagerointia? Itselläni olisi se ajatuksena ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin nyt olisi ainut sopiva aika hankkiutua siitä eroon vielä kun hiiva on aktiivisena ennen cold crash + gelatiini käsittelyä ja lagerointia kegissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tein sellasen testin, että heitin cold crashatyn ja kegitetyn oluen sekaan pienen määrän jälkikäymissokeria, kun olin aistivinani pientä diasetyyliä suht tuoreeltaan kegitetyssä neipassa ja kas kummaa maku parani kun oli "jälkikäynyt" kegissä. Omat edelliset neipat huomioiden ja tuon nopeasti kegiin, ettei humalat tee ruohoista makua pallottelun lopputuloksena päädyin sellaseen ratkaisuun, että tilasin aiemmin ketjussa mainostetun suodattimen tohon fermzillan dip tuben päähän ja aion jatkossa kegittää oluen ilman cold crashia ja jättää huoneenlämpöön sekundääriin siihen kegiin muutamaksi päiväksi. Tolla ratkeaa se ongelma, että olut olisi liian kauan kontaktissa kuivahumaloihin.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ihan hyvä idea jos haluaa minimoida liian pitkän kuivahumaloinnin riskit ja samalla varmistua, että diasetyyli on poistunut.

Noh, pidän itse varmaan nyt sen 7 päivää diasetyylilepoa tuolle pilsulle, koska en parempaakaan infoa mistään löydä. Ei siitä mitään haittaa ainakaan ole.

Jotenkin tuntuisi kuitenkin loogiselta, että jos viileässä käytetylle lagerille/pilsulle suositellaan 7 vrk diasetyylilepoa, niin 21 asteessa käytetylle riittäisi tuo sama 3 vrk mitä aleillekin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Tolla ei tee mitään. Sitä fermzillan kannen rengasta ei tarvi kiristää koska tiivistys ei riipu kireydesä vaan siitä, että kannen tiiviste on fermzillan suuaukon sisällä. Ihan siis kevyt rullaus kunnes rengas koskee kantta riittää ja paine estää aukeamasta
Hmm...tämä kyllä taitaa olla ihan totta. Oon varmaan kattonu liikaa Dr.Hansin videoita. Hän käyttelee aika kovassa paineessa ja veti ainakin yhdessä videossa kannen aika tiukkaan kyseisellä työkalulla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Hmm...tämä kyllä taitaa olla ihan totta. Oon varmaan kattonu liikaa Dr.Hansin videoita. Hän käyttelee aika kovassa paineessa ja veti ainakin yhdessä videossa kannen aika tiukkaan kyseisellä työkalulla.
Joo mut se paine nimenomaan estää kannen avautumisen. Kokeile vetää se kaulus löysästi ja laita vaikka 1bar fermzillaan niin et saa sitä millään työkalulla auki... Sen takia paras laittaa vaan ihan löysästi niin kivempi availla. Ite käytän 30psi ilman ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ai tota oltiin käyttämässä kiristykseen? Ei , ei, ei..

Se on sitä varten, että kansi on niin tiukasti kiinni, ettei aukea.. Kerran olen joutunut sillä kannen avaamaan ja 5+ kertaa sen hiivankeräysastian..

--

Nyt on ollut Jack Mangrovessa pitkään semmoinen ..er.. tärpätinmakuinen (paremman sanan puutteessa) sivumaku ja taiden käyttää liian korkeassa lämpötilassa. Jo kaksi erää (Helles ja Bitter) on mennyt tähän suuntaan..
Yhteistä on molemmille, että käytin vessassa , kun tarttin keittiöön tilaa.. Ei tää nyt pahaa ole, mutta minusta tuntuu, että sen ei pitäisi maistua tältä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ai tota oltiin käyttämässä kiristykseen? Ei , ei, ei..

Se on sitä varten, että kansi on niin tiukasti kiinni, ettei aukea.. Kerran olen joutunut sillä kannen avaamaan ja 5+ kertaa sen hiivankeräysastian..

--

Nyt on ollut Jack Mangrovessa pitkään semmoinen ..er.. tärpätinmakuinen (paremman sanan puutteessa) sivumaku ja taiden käyttää liian korkeassa lämpötilassa. Jo kaksi erää (Helles ja Bitter) on mennyt tähän suuntaan..
Yhteistä on molemmille, että käytin vessassa , kun tarttin keittiöön tilaa.. Ei tää nyt pahaa ole, mutta minusta tuntuu, että sen ei pitäisi maistua tältä.
M36? Mulla kävi ekaa kertaa sama juttu. 28-29 asteessa käytin paineen alla ja jäi samankaltainen maku. Tai siis ekat päivä pari meni noin korkeissa lämmöissä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
1602091497375.png

Nyt tuli kamat Kiinasta :tup: On vaan nyt sellainen pikku ongelma, ettei tuo taustalla näkyvä deluxe-adapteri tiivisty miniregun pohjaan. Hiilarin näyttäisi vuotavan tuosta merkitystä pienestä reiästä rungon läpi ulos. Tuohon valkoiseen kiekkoon pitäisi varmaan tiivistyä, mut se on vaan kovaa muovia. Äkkiä veikkaisin, että pitäisi varmaan joku o-rengas tuohon hommata. Vai teenkö nyt jotain väärin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586

Nyt tuli kamat Kiinasta :tup: On vaan nyt sellainen pikku ongelma, ettei tuo taustalla näkyvä deluxe-adapteri tiivisty miniregun pohjaan. Hiilarin näyttäisi vuotavan tuosta merkitystä pienestä reiästä rungon läpi ulos. Tuohon valkoiseen kiekkoon pitäisi varmaan tiivistyä, mut se on vaan kovaa muovia. Äkkiä veikkaisin, että pitäisi varmaan joku o-rengas tuohon hommata. Vai teenkö nyt jotain väärin?
Eiköhä toi valkonen kiekko oo ptfe muovia eli perinteisemmin teflonia ja toimii tossa tapauksessa tiivisteenä, eli isket sen sinne pohjalle ja sitte siihen seuraava homma perään. Mulla on ainakin miniregussa suoraan soda streamin pullon kierteet ja siel on tollane valkone rengas pohjalla stefana.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Eiköhä toi valkonen kiekko oo ptfe muovia eli perinteisemmin teflonia ja toimii tossa tapauksessa tiivisteenä, eli isket sen sinne pohjalle ja sitte siihen seuraava homma perään. Mulla on ainakin miniregussa suoraan soda streamin pullon kierteet ja siel on tollane valkone rengas pohjalla stefana.
Tää on Keglandin miniregu. Niillä siellä ausseissa on sodastream-pullon kierteessä ihan eri standardi. Siksi vaatii adapterin. Tarkemmin tutkittuna näyttäisi siltä, että jumittaa kierteistä. Jostain syystä ei saa kierrettyä ihan pohjaan saakka. Ihan ku tuossa regussa kierre tihenisi syvemmälle mentäessä. Adapterissa puolestaan tasainen kierre. Noh, eihän missään tainnut lukea, että nämä ovat yhteensopivat. Vaatisi varmaan toisen tiivisteen tuonne pohjalle...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tää on Keglandin miniregu. Niillä siellä ausseissa on sodastream-pullon kierteessä ihan eri standardi. Siksi vaatii adapterin. Tarkemmin tutkittuna näyttäisi siltä, että jumittaa kierteistä. Jostain syystä ei saa kierrettyä ihan pohjaan saakka. Ihan ku tuossa regussa kierre tihenisi syvemmälle mentäessä. Adapterissa puolestaan tasainen kierre. Noh, eihän missään tainnut lukea, että nämä ovat yhteensopivat. Vaatisi varmaan toisen tiivisteen tuonne pohjalle...
No yks vaihtoehto on tietty tukkia se regun reikä, liekö on edes tarkoitus olla reikää ja teflon teipillä adapteriosa. Epoksia vaan sinne reikään.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184

Nyt tuli kamat Kiinasta :tup: On vaan nyt sellainen pikku ongelma, ettei tuo taustalla näkyvä deluxe-adapteri tiivisty miniregun pohjaan. Hiilarin näyttäisi vuotavan tuosta merkitystä pienestä reiästä rungon läpi ulos. Tuohon valkoiseen kiekkoon pitäisi varmaan tiivistyä, mut se on vaan kovaa muovia. Äkkiä veikkaisin, että pitäisi varmaan joku o-rengas tuohon hommata. Vai teenkö nyt jotain väärin?
Mulla näyttäisi olevan sama regu mutta perus karvalakki SS adapterilla. Kun sie kierrät SS pulloa kiinni adapteriin, niin se loppuvaiheessa suhisee aika rajusti ennen kuin saat kierrettyä sen tosi tiukalle. Koita siis väkisin saada tosi kireelle, niin se suhina loppuu ja sitten pitäisi toimia. Laita regu OFF asentoon siksi aikaa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
No yks vaihtoehto on tietty tukkia se regun reikä, liekö on edes tarkoitus olla reikää ja teflon teipillä adapteriosa. Epoksia vaan sinne reikään.
:lol: taidan kuitenkin kokeilla lisätiivistintä pohjalle. Saattaa tää homma johtua siitä, että adapterin pää täyskierteinen, eikä siinä ole kierteetöntä osuutta kierteen päässä. Jos ois kierteetön osuus ni menis varmaan syvemmälle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom