Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Panopäivä ohi ja muuten näyttää hyvältä mutta ominaispainot mitä sattuu.

Target oli ~1.065 ja tulos oli 1.057. Eli aika paljon jäi tavoitteesta.

Mäskäys vaikutti sinänsä sujuneen hyvin ja mäskipatja tuntui kuohkealta kun sitä kauhoi pois piipusta. Maltaana oli siis kolmasosa vehnää, mäskin suodattavuuden takaamiseksi mukana oli myös kauran kuorta muutama kourallinen.

75min mäskäys 66 asteessa, eli ihan normikamaa ja mäskäyksen pituuskin sen verran pitkä, että ei ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni.

Vai mahtoikohan se mäski sittenkin kanavoitua, kun jotenkin huuhtelukin meni niin hyvin..

No, nyt tulee sitten hieman miedompaa wheat hammeria reilu 100IBU + vihusti kuivahumalaa.

:confused:
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
@ossid Tujut katkerot :D Itellä toi 50-60 alkaa olla aika semmosta kitkuraa jo. Pitää olla siinä vaiheessa oikean miellyttävällä katkerolla. Joku hedelmäinen Mosaic vois toimia reippaampana katkerona kun tulee semmosta kirpsakkaa hedelmäisyyttä.

Mutta kannattaa kokeilla vanguardia vaan kuivahumalointiin. Tuoreita pellettejä. Mun yks suosikeista. Mulla nyt kehitteillä yks vaalea vahva ipa. Täytyy mallaspohja vielä miettiä uudestaan. Tulee aika sopivasti humalaa :) 6,3 g/L humalaa yhteensä. Tuosta sitten nostamaan eri suuntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
@ossid Tujut katkerot :D Itellä toi 50-60 alkaa olla aika semmosta kitkuraa jo. Pitää olla siinä vaiheessa oikean miellyttävällä katkerolla. Joku hedelmäinen Mosaic vois toimia reippaampana katkerona kun tulee semmosta kirpsakkaa hedelmäisyyttä.

Mutta kannattaa kokeilla vanguardia vaan kuivahumalointiin. Tuoreita pellettejä. Mun yks suosikeista. Mulla nyt kehitteillä yks vaalea vahva ipa. Täytyy mallaspohja vielä miettiä uudestaan. Tulee aika sopivasti humalaa :) 6,3 g/L humalaa yhteensä. Tuosta sitten nostamaan eri suuntiin.
Joo tuo on toki teoreettinen katkero, mutta olihan siinä keitossa humalaa silti aika paljon. Resepti yllä muuten sama, mutta columbuksen tilalla Zeus. Kun nyt Jack Hammeria lähdettiin kloonaamaan niin ei viitsinyt liikaa muuttaa. Toki nyt abv:t jää tavoitellun n. reilu 7% sijasta reilu 6%:een hiivan AA:sta riippuen, että tuolle vahvuudelle joku 50-60 riittäisi ihan hyvin.

Mietin vielä tuota panon heikkoa mäskäystehokkuutta ja alan kallistua mäskipatjan kanavoitumiseen. Normaalisti pöyhin mäskiä kauhalla alussa jonkin verran jotta se sekoittuu hyvin, mutta nyt ajattelin että parempi olla pöyhimättä kun niin paljoa vehnää seassa, että menee tukkoon herkemmin.

Vehnämaltaat oli toki jo varmaan lähemmäs vuoden vanhoja, mutta ei maltaat oman kokemuksen mukaan juuri vanhene edes rouhittuna. Tai sitten pH tai joku muu ei ollut kohdallaan ja mäskäys jäi puolitiehen.

Joku taisi aiemmin postata jonkun kelvollisen ebay pH-mittarin(digitaalisen) onko heittää linkkiä hyväksi todetusta mutta halvasta? Myös refraktometri voisi olla kova sana, niin voi reaaliajassa seurata mäskäytymistä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Joo tuo on toki teoreettinen katkero, mutta olihan siinä keitossa humalaa silti aika paljon. Resepti yllä muuten sama, mutta columbuksen tilalla Zeus. Kun nyt Jack Hammeria lähdettiin kloonaamaan niin ei viitsinyt liikaa muuttaa. Toki nyt abv:t jää tavoitellun n. reilu 7% sijasta reilu 6%:een hiivan AA:sta riippuen, että tuolle vahvuudelle joku 50-60 riittäisi ihan hyvin.

Mietin vielä tuota panon heikkoa mäskäystehokkuutta ja alan kallistua mäskipatjan kanavoitumiseen. Normaalisti pöyhin mäskiä kauhalla alussa jonkin verran jotta se sekoittuu hyvin, mutta nyt ajattelin että parempi olla pöyhimättä kun niin paljoa vehnää seassa, että menee tukkoon herkemmin.

Vehnämaltaat oli toki jo varmaan lähemmäs vuoden vanhoja, mutta ei maltaat oman kokemuksen mukaan juuri vanhene edes rouhittuna. Tai sitten pH tai joku muu ei ollut kohdallaan ja mäskäys jäi puolitiehen.

Joku taisi aiemmin postata jonkun kelvollisen ebay pH-mittarin(digitaalisen) onko heittää linkkiä hyväksi todetusta mutta halvasta? Myös refraktometri voisi olla kova sana, niin voi reaaliajassa seurata mäskäytymistä.
Mä käytän sitä keltasta ebaysta ostettua ph mittaria. 0,1 asteen tarkkuus. Paha sanoo tuohon mäskäystehokkuuteen kun nyt itelläkin jäi huomattavasti alemmaksi kuin piti. Ja alfat vähenee betojen myötä. Jossain internetin syövereissä oli jotain testejä ja tuloksia.

ph meter | eBay

Edit. Alkaa olla ihan eri planeetoilta M47 ja BE-256 satsit. Jack Mangrovelta makeampaa, punertavampaa, aavistuksen sakeampaa, tasapainoista perus APA oluen makuista. Verhoutunutta mutta miellyttävää. Jonkin verran syvyyttä. Safale BE-256 satsi hieman harmaa, hunajaisen värinen, rusehtavampaa, aavistuksen kirkkaampaa, kuivempaa. Maullisesti terävä, humalat erottuu selkeämmin ja metallisemman makuinen. Molemmat hyviä mutta olen nyt ihan pihalla kun molempia vissiin markkinoidaan Abbey tyylisinä mutta molemmilla täysin eri lopputulos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Tuli tehty ensimmäistä kertaa kaljaa. Päätin aloittaa helpolla ja otin Brewfermin Tarwebier uutesetin. 10 päivää käymisastiassa ja malttamattomana avasin äsken ensimmäisen pullon 5 päivää pullotuksesta. Voi juma kun on hyvää, pieni simamainen maku ja haju, mutta eiköhän se lähde kun antaa olla pullossa kauemmin. Olisi pitänyt jättää avaamatta, nyt nämä menee varmaan hetkessä. Onneksi laitoin toisen setin tulemaan jo. Paljon parempaa kuin eilen Grail Questissa nautittu hanaolut, vaikka ei vielä täydellistä olekkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Tuli tehty ensimmäistä kertaa kaljaa. Päätin aloittaa helpolla ja otin Brewfermin Tarwebier uutesetin. 10 päivää käymisastiassa ja malttamattomana avasin äsken ensimmäisen pullon 5 päivää pullotuksesta. Voi juma kun on hyvää, pieni simamainen maku ja haju, mutta eiköhän se lähde kun antaa olla pullossa kauemmin. Olisi pitänyt jättää avaamatta, nyt nämä menee varmaan hetkessä. Onneksi laitoin toisen setin tulemaan jo. Paljon parempaa kuin eilen Grail Questissa nautittu hanaolut, vaikka ei vielä täydellistä olekkaan.
Ja seuraavaksi voitkin alkaa harkitsemaan oluen tekoa itse mäskäämällä. Siinä sitä vasta on jotain fiilistä kun korkkaa ensimmäisen alusta loppuun itse tehdyn täysmallasoluen. :kippis:

Mutta jos rehellisiä ollaan niin kukin tyylillään. Uutekiteillä on paikkansa jos esim. tilat ei anna myöden mäskätä ja keitellä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Ja seuraavaksi voitkin alkaa harkitsemaan oluen tekoa itse mäskäämällä. Siinä sitä vasta on jotain fiilistä kun korkkaa ensimmäisen alusta loppuun itse tehdyn täysmallasoluen. :kippis:

Mutta jos rehellisiä ollaan niin kukin tyylillään. Uutekiteillä on paikkansa jos esim. tilat ei anna myöden mäskätä ja keitellä.
Mitä nyt olen vähän tutkinut ja lukenut, niin mäskätessä saattaa tulla runsaasti epämielyttävää hajua, joka ei välttämättä sovi kerrostaloasuntoon. Haluaisin kyllä kokeilla ja niin kuin kirjoitin "päätin aloittaa helpolla...". Toisekseen voi olla, että emäntä ei innostuisi asiasta. Nyt jo yli 150kpl tyhjiä pulloja ja muut välineet 60 neliön kerrostaloasunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
No joo tiettyjä hajuja tulee mutta mäskäys on se pienin paha oikeastaan. Maltaan vieno tuoksu muistuttaa vähän leivän leivontaa.

Keittovaiheessa sitten kun lisätään humalat kiehuvaan vierteeseen niin siitä syntyy aika pistävä tuoksu, joka varmasti voi monia häiritä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Panopäivä ohi ja muuten näyttää hyvältä mutta ominaispainot mitä sattuu.

Target oli ~1.065 ja tulos oli 1.057. Eli aika paljon jäi tavoitteesta.

Mäskäys vaikutti sinänsä sujuneen hyvin ja mäskipatja tuntui kuohkealta kun sitä kauhoi pois piipusta. Maltaana oli siis kolmasosa vehnää, mäskin suodattavuuden takaamiseksi mukana oli myös kauran kuorta muutama kourallinen.

75min mäskäys 66 asteessa, eli ihan normikamaa ja mäskäyksen pituuskin sen verran pitkä, että ei ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni.

Vai mahtoikohan se mäski sittenkin kanavoitua, kun jotenkin huuhtelukin meni niin hyvin..

No, nyt tulee sitten hieman miedompaa wheat hammeria reilu 100IBU + vihusti kuivahumalaa.

:confused:
Täydennetääs itseä.

Muistelin nyt tarkemmin mikä mäskäytyvyydessä on se juttu ja sehän tulee entsyymeistä se mäskäytyvyys. Eli normi ohrassa on riittävä määrä entsyymeitä jotta sopivassa lämpötilassa tärkkelys pilkkoutuu sokereiksi. Vehnässä noita entsyymeitä ei ole, joten vaje täytyy korvata jollain.

Jos osa maltaasta on huonosti mäskäytyvää(=matalat entsyymit, mustamaltaat, ruis, vehnä) niin on suotavaa käyttää korkean entsyymiaktiivisuuden ohramallasta tai tarkoitukseen tehtyä entsyymimallasta. Esim. 2-rivinen ohramallas jota suurin osa normaaleista perusmaltaista ei ole valtavan suurta entsyymeiltään, mutta toimii ihan hyvin sellaisenaan. 6-rivisessä ohrassa on luonnostaan suuremmat entsyymit, mutta varsinaista entsyymimallasta voidaan tehdä molemmista, käsittelyllä saadaan haluttu entsyymitoiminta.

Eli ominaispainot jäi pieneksi koska vehnän kanssa oli käytössä tavallista ohramallasta, hyötysyhde oli normaalin >70% sijaan reilu 60%, koska enstyymien määrä ei riittänyt mäskäämään kaikkea tärkkelystä sokereiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Näköjään näitä grainfather-kopioita tulee nyt kuin sieniä sateella.

Tällä kertaa tekijänä euroopan suuri panimotukkuri Brouwland:

Brew Monk™ All-in-one brewing system • Brouwland
Brew Monk™ Magnus - All-in-one brewing system • Brouwland

Kahtena versiona vieläpä, 30L/45L.

Näyttää varsin asialliselta ja hinta lähes sama mitä bulldogilla. Jo kuvien perusteella lähtisin ennemmin tuota harkitsemaan kuin bulldog breweriä. 3 vuoden takuu vielä kaupan päälle.
Jos näitä olis tullut pari vuotta sitten, niin tuskin olisin värkännyt normi kattilasta mitään systeemejä. Silloin vain uneksittiin Braumeister:sta ja 1700€ hinnasta. Vois tuota 30L mallia jo harkita.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tätä voi sano jo alueksi. Maullisesti yrttinen, hunajainen, pientä hedelmää. Tuoksu makea, maltainen, yrttinen. Yllätävän hyvää tästä tuli, aika tujulla katkerolla vaan. Sopiva happo. Tää oli M47 satsista. Antaa vielä viikon olla niin katotaan mitä on. Metallisuus kadonnut lähes kokonaan tästä.



Edit. PH näyttäis olevan tälle M47 satsille nyt 5.0. Kuivahumalointi nosti pH:ta ja mahdollinen jälkisokerointi. Ei tuolla 100 miljardilla bakteerilla näyttänyt kauheasti olevan vaikutusta 9L kohden? Täytyy kokeilla varmaan 2-3 kertaistaa bakteerian määrä uuteen satsiin tai sitten antaa vielä hiivalla ja bakteereille aikaa. Eihän ole kun vasta 13 vuorokautta ollut pullossa. Maku on kuitenkin puhdas ja hivelee jo makuhermoja. Erilaisia vivahteita pystyy haistamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 690
Joo. Kannattaa tosiaan keittää se puuro 4 litran kattilassa. 3 litran kattila menee ihan täyteen. Kuitenkin kokonaistilavuuden pidät siinä 3 litrassa. Sitten vaan annat hautua. Varo ettei pala pohjaan. Sekin vielä että Nosta mäskäyksen lämpötila ensin sinne 66-68 asteeseen ja lopuksi nosta 72 asteeseen. Ota sitten lämpö pois ja lisää hieman jäähtynyt puuro. Varmaan 5-10 minuuttia riittää että puuro muhii joukossa. Sitten valutus ja huuhtelu kuumalla vedellä että saat sopivasti vierrettä. Varovasti hiilihappoja. Tää on sellasta olutta että vaahtoo aivan poskettomasti.
En nyt ihan ymmärrä tuota puurohommaa tuossa :confused: Tosin pitäisi varmaan opetella noiden vehnäisten tekemiseen hieman paremmin. Jospa tuossa ensi kuun alussa saisi panopäivän aikaiseksi.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
En nyt ihan ymmärrä tuota puurohommaa tuossa :confused: Tosin pitäisi varmaan opetella noiden vehnäisten tekemiseen hieman paremmin. Jospa tuossa ensi kuun alussa saisi panopäivän aikaiseksi.
Spelttihiutaleet = puuro :) Monesta ruokakaupasta löytyy Birkkalaa tai jotain muuta luomua.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Aika runsas vaahtokukka :) Ei ole oikeastaan mun oluissa ollut vaahtokukassa ongelmia paitse se yksi portteri joka nyt vähän epäonnistu. Taidan kyllä tykätä tästä vaahdosta. Kestävä, silkkinen, pienilla ja isoilla kupilla. Onneks ei ole enempää hiilihappoja. Ois muuten tuskaa kaataa lasiin.

 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Kylläpäs tuo Brewfermin Tarwebier uuteolut on maistuvaa. Tänään taisi tulla kaksi viikkoa pullotuksesta, mutta puolet on mennyt jo. :rofl:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 690
Spelttihiutaleet = puuro :) Monesta ruokakaupasta löytyy Birkkalaa tai jotain muuta luomua.
Katselin että olit tuota ohjetta hieman käsitellyt jälkikäteen miettien että pitää tehdä muutoksia. Mitä mieltä, mennäänkö alkuperäisellä ohjeella kuitenkin?
Tässä nimittäin humalat meinasin tilailla ensi viikolla tuota olutta varten niin ajattelin varmistaa vielä :)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Katselin että olit tuota ohjetta hieman käsitellyt jälkikäteen miettien että pitää tehdä muutoksia. Mitä mieltä, mennäänkö alkuperäisellä ohjeella kuitenkin?
Tässä nimittäin humalat meinasin tilailla ensi viikolla tuota olutta varten niin ajattelin varmistaa vielä :)
Mee vaan sillä alkuperäsellä ohjeella, unohtamatta ohjeistusta puuroon :) pieniä muutoksia tulee tehtyä sitten joskus humaloihin kunhan pääsee taas tekemään. Lyhyesti se olut on vehnäinen, maltainen, greippinen ja raikas. Ei kauheasti banaania tule tuolla hiivalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Mistä ulkomaan kaupoista kannattaa tilata humalat? Nyt on sellanen ongelma että lempi humaliani päässyt loppumaan ja pitäs alkaa tilaa ulkomailta hieman isompia satseja. Noin puolen kilon satseissa. Tulee olutta tehtyä vielä pieniä määriä niin ei isoista määristä ole kyse. Tommonen puol kiloa samaa humalaa menee helposti vuodessa mulla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Mistä ulkomaan kaupoista kannattaa tilata humalat? Nyt on sellanen ongelma että lempi humaliani päässyt loppumaan ja pitäs alkaa tilaa ulkomailta hieman isompia satseja. Noin puolen kilon satseissa. Tulee olutta tehtyä vielä pieniä määriä niin ei isoista määristä ole kyse. Tommonen puol kiloa samaa humalaa menee helposti vuodessa mulla.
Hops - Pruulmeistrid

Viron kaupoista tämä on oma suosikkini.
Aspa toimii erihyvin ja lähetykset tulee nopeaan. Hinnat varsin ok, varsinkin 500g humalapaketeille.

PINTA - HOPS FOR BEER

Pintalla on myös hintataso varauksin ok.
Myös muuta panokamaa erittäin laajasti ja verrattain edullisesti.


Näitä nyt osaan ainakin varauksetta suositella.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Hops - Pruulmeistrid

Viron kaupoista tämä on oma suosikkini.
Aspa toimii erihyvin ja lähetykset tulee nopeaan. Hinnat varsin ok, varsinkin 500g humalapaketeille.

PINTA - HOPS FOR BEER

Pintalla on myös hintataso varauksin ok.
Myös muuta panokamaa erittäin laajasti ja verrattain edullisesti.


Näitä nyt osaan ainakin varauksetta suositella.
Kääk. Kummastakaan ei löydy esimerkiksi vanguardia :( Seuraillaan kuitenkin noita nettikauppoja.

Nyt on villi kokeilu. Sain mallaspohjankin mietittyä.

Vienna 44,44%
Pilsner 33,33%
Cara pale 22,22%

Väri 13,1 EBC. Alkoholia 8,38% + jälkikäyminen. Viitta eri humalaa tulee. Hiivaksi miettinyt US-05 kun tuttu ja turvallinen. Belgian tripel hiiva vois olla kiva mutten tohdi lähteä kokeilemaan, ainakaan M31. En halua että käy liian kuivaksi tai hiiva vaikuttaa makuun liikaa. Vaikka mausteisuus houkuttelisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
21
Sama kävi minulle, olut tuoksui simamaiselta ja maistui hieman kiljulta kun oli käynyt melkein loppuun vähän yli viikossa. Voi olla, että johtui kun kämmäsin hiivauksen kanssa kun heitin 27 c vierteeseen hiivat. Haju laimeni ja kiljumainen maku lähti hyvin vähentymään kun tuon vähän yli viikon käymisen jälkeen vippasin kuivahumalat sisään ja viiden päivän jälkeen pullotin.

Kattoo tuossa viikon päästä että maistuuko/haiseeko pullotetussa tavarassa sima taikka kilju.
Tähän palatakseni, kiljun maku/siman haju katosi täysin kun oli ollut 2 viikkoa pullossa. Yllättävän hyvää tavaraa tulikin yllätyksellisesti, jopa muidenkin kuin omasta mielestä. Saas nähdä millaista tuosta venhäoluesta tulee kun ensi viikonloppuna ekan pullon avaa :kippis:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 690
Tähän palatakseni, kiljun maku/siman haju katosi täysin kun oli ollut 2 viikkoa pullossa. Yllättävän hyvää tavaraa tulikin yllätyksellisesti, jopa muidenkin kuin omasta mielestä. Saas nähdä millaista tuosta venhäoluesta tulee kun ensi viikonloppuna ekan pullon avaa :kippis:
Mulle täysin sama tilanne ja itse asiassa ensi viikonlopun jälkeen olen tekemässä myös vehnäolutta. Oma olut jäi hieman kotikaljamaiseksi, mutta riippuu varmasti kovasti siitä onko mistä kohdin erää. Tuo 16 litraa kun pullottaa niin luultavasti paljon merkitystä sillä mistä kohdin tuo pullotettu osuus on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
photo_2017-11-01_22-15-57.jpg


Vienna IPA.

Runko kunnossa ja juuri sitä mitä hain kun laitoin Vienna-mallasta reilusti. Karamellia ja toffeeta. Katkerohumalassa jännä nahkeus, johtuneeko siitä että käytin katkerohumalana Magnumia, eli halvinta. CTZ:n pihkainen katkero osuu omiin makuhermoihin paremmin.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Ah, hyvältä näyttää @ossid :) Vähän vaaleampaa näyttäis olevan kun mun tekele. Reilu viikon päästä jos pääsis taas panee uutta satsia.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tällä tahdilla moni juoppo ja naatiskelija panee omat erikoiseränsä :) Vero nousee sitä mukaa kun porukka tekee oma oluensa ja hakee muualta.. Ei sillä ole mitään merkitystä lääkärikuluista.

Hieman liian kylmää mun makuun. Ei kauheasti vaahtokukkaa. Vaikea sanoa maullisesti kun liian kylmää mutta aika pullamainen/verhoutunut edelleen tämä Mangrove Jack M47. En ehkä tuu toiste käyttämään tätä hiivaa.

M47


BE-256. Kamera napsi kuvat erilailla vaikka sama valaistus. Täytyy ottaa myöhemmin sitten kimppa kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Tällä tahdilla moni juoppo ja naatiskelija panee omat erikoiseränsä :) Vero nousee sitä mukaa kun porukka tekee oma oluensa ja hakee muualta.. Ei sillä ole mitään merkitystä lääkärikuluista.

Hieman liian kylmää mun makuun. Ei kauheasti vaahtokukkaa. Vaikea sanoa maullisesti kun liian kylmää mutta aika pullamainen/verhoutunut edelleen tämä Mangrove Jack M41. En ehkä tuu toiste käyttämään tätä hiivaa.

Käytin tuota M41:stä tosiaan jackhammer-klooni "Monk Hammer"in kanssa. Toimi siinä kyllä hyvin. Esterisyys ja pikku fenonit yhdistettynä raakaan humalointiin jackhammerin malliin ja vielä greipin kuoret lisänä keitossa niin ei ollut valittamista.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Käytin tuota M41:stä tosiaan jackhammer-klooni "Monk Hammer"in kanssa. Toimi siinä kyllä hyvin. Esterisyys ja pikku fenonit yhdistettynä raakaan humalointiin jackhammerin malliin ja vielä greipin kuoret lisänä keitossa niin ei ollut valittamista.
Mun mielestä vaikuttaa liikaa makuun. BE-256 taasen enemmän terävämpää ja hönkimässä naamalle. Tosiaan kaikki mokatkin in ur face. Tasapainosempaa maku/katkeroa ja selkeämpä antaa tämä Fermentiksen kuin Mangrove Jackin ujostelua ja liioittelun makuista. Fementiksellä erottelee paremmin mallaspohjankin. Täytyy kokeilla Lellemandin Belle Saisonia ja Fermentiksen BE-134, kunhan sitä saa jostain. Splittaan taas sitten satsin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Mun mielestä vaikuttaa liikaa makuun. BE-256 taasen enemmän terävämpää ja hönkimässä naamalle. Tosiaan kaikki mokatkin in ur face. Tasapainosempaa maku/katkeroa ja selkeämpä antaa tämä Fermentiksen kuin Mangrove Jackin ujostelua ja liioittelun makuista. Fementiksellä erottelee paremmin mallaspohjankin. Täytyy kokeilla Lellemandin Belle Saisonia ja Fermentiksen BE-134, kunhan sitä saa jostain. Splittaan taas sitten satsin :)
Belle saisonilla tullut itse tehtyä jo useampikin satsi. Oikein jännä hiiva ja käy olut kyllä todella kuivaksi. Yleensä aika lähelle 1. Viimeisin erä oli tasan 1.000. Tuo kannattaa ottaa huomioon kun mietiskelee maltaita vanhan tottumuksen mukaan ninimerkillä 7% saisonia kaapissa. Tosin ei voi kyllä valittaa. Oikein hyvää on silti.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Käytin tuota M41:stä tosiaan jackhammer-klooni "Monk Hammer"in kanssa. Toimi siinä kyllä hyvin. Esterisyys ja pikku fenonit yhdistettynä raakaan humalointiin jackhammerin malliin ja vielä greipin kuoret lisänä keitossa niin ei ollut valittamista.
Hetki sitten yksi pullo maisteltuna M47 erää ja oli yllättävän hyvää. Leipäinen, hennosti mausteinen/banaaninen. Muistutti ihan Belgia olutta. Ei huono. Pullamaisuus lähes kokonaan poissa. Koitin myös kaataa mahdollisimman varovasti että hiivaa tulisi mahdollisimman vähän lasiin. 24 vuorokautta pullossa. Kyllä tässä nyt sittenkin on potentiaalia :vihellys:

Mutta toisaalta Fermentiksen hiivakin nostanut rimaa. Oikein mielyttävän neutraali. Kreisillä vaahdolla :D Kestäväkin. Kolme kulausta ottanut ja silti vaahtoa puolet alkuperäisestä.



Pitää varmaan vielä lisää ottaa. Maistelun piikkiin menee :)


Edit. Uppista rupenu sanomaan M47 > M41:ksi. Korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Löysin syyn tuolle miksei tuo maitohappobakteeri oikein toiminut. Sille olis pitänyt antaa 1+ vuorokautta aikaa alentaa vierteen pH:ta ja pitää lämpötila ihmisen ruumiinlämpöisenä tai yli. Ja kun haluttu pH on saatu niin lisätä hiiva sitten. Mutta Lappo saa BE-134 hiivan valikoimiin ensi viikon lopulla. Tulee sitten splitattua satsi ja kokeiltua :)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Mulla ei tuohon alkuperäiseen reseptiin olevaa Ellaa ole eikä sitä meinaa helpolla löytää mistään (Brewcat istunut tilauksen päällä kaksi viikkoa :dead: ) joten mitähän tuon tilalle raapaisisi?
Tarkistan asian kunhan pääsen töistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Mulla ei tuohon alkuperäiseen reseptiin olevaa Ellaa ole eikä sitä meinaa helpolla löytää mistään (Brewcat istunut tilauksen päällä kaksi viikkoa :dead: ) joten mitähän tuon tilalle raapaisisi?
Brewcat on ollut todella heikko esitys jo pitkään. En sitten tiedä onko pienpanimopöhinä niin vauhdissa, että ei ehdi hoitamaan kauppaa ollenkaan. Itselläni kesti viikon jo siinä, että sain tilausvahvistuksen jälkeen kuittauksen, että tilaus on lähetetty.

Panimonurkka on toiminut ainakin toistaiseksi hyvin, tosin heillä oli sähköpalo mallasvarastossa äskettäin joka viivästytti asioita, nyt tosin oli fabossa kuva että olivat saaneet 5.5 tonnia vikingin maltaita :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 690
Brewcat on ollut todella heikko esitys jo pitkään. En sitten tiedä onko pienpanimopöhinä niin vauhdissa, että ei ehdi hoitamaan kauppaa ollenkaan. Itselläni kesti viikon jo siinä, että sain tilausvahvistuksen jälkeen kuittauksen, että tilaus on lähetetty.
No mulla on tuo kaksi viikkoa nyt ja viime viikolla laittelin postia että mistä kiikastaa. Kuulemma resurssipulaa ja että "Nyt on tuossa tilauksenne pöydällä ja käsittelyssä".
Siitä menty eteenpäin viikko ja paketti samassa tilassa.. kohta perun koko tilauksen.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Brewcat on ollut todella heikko esitys jo pitkään. En sitten tiedä onko pienpanimopöhinä niin vauhdissa, että ei ehdi hoitamaan kauppaa ollenkaan. Itselläni kesti viikon jo siinä, että sain tilausvahvistuksen jälkeen kuittauksen, että tilaus on lähetetty.

Panimonurkka on toiminut ainakin toistaiseksi hyvin, tosin heillä oli sähköpalo mallasvarastossa äskettäin joka viivästytti asioita, nyt tosin oli fabossa kuva että olivat saaneet 5.5 tonnia vikingin maltaita :)
Ja moni saldo nollilla tai ei saa uusia tuotteita valikoimiin. Lapposta tullu tilailtua aika usein kun homma pelittänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Brewcatia on haettu viime kuun lopussa konkurssiin verottajan toimesta. Itse firma ei tietääkseni ole ilmoitellut asiasta mitään
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Brewcatia on haettu viime kuun lopussa konkurssiin verottajan toimesta. Itse firma ei tietääkseni ole ilmoitellut asiasta mitään
Kyselin oliko kukaan tutuista kuullut samaa, ja olihan siellä.

Ja ei tietenkään firma ilmoita mitään tuosta itse. Maan tapahan on kupata maksimimäärä tilauksia sisään ilman aikomustakaan toimittaa niitä velkojen minimoimiseksi.

Pienpanimoskene kuulostaa juuri siltä, että osan panimoiden velat on taattu perustajien omalla talolla, sen verran amatöörien puuhastelua joillakin pienpanimoilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
26
No voihan vittu, Peten autotallista ollut ihan mukava noutaa tilaukset kun parin kilsan päässä asuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
No voihan vittu, Peten autotallista ollut ihan mukava noutaa tilaukset kun parin kilsan päässä asuu.
Samaa harmittelin itse kun tässä Peltolammilla asustelen :D Toivotaan että saavat vielä tavalla tai toisella hommat kondikseen ja toimittamattomat tilaukset perille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 964
Kotiolut foorumin keskustelun perusteella ei näytä hyvältä. Ilmeisesti kymmenien tuhansien eurojen verovelkoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
26
Pitääkö se alkaa postista raahaamaan 25 kilon säkkejä, oi voi :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 690
Kotiolut foorumin keskustelun perusteella ei näytä hyvältä. Ilmeisesti kymmenien tuhansien eurojen verovelkoja.
Noh ehkä se oma 30€ jättimäinen tilaus siis jää saamatta. Toki yritän perua kaupat, saapa nähdä mitä vastaavat vai vastaako enää mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Itse tilasin BC:stä spraymallasta kuun alussa ja paketti tuli viikko sitten. Hieman ihmettelin kunpaketti ei heti lähtenyt vaan meni viikonlopulle lähtä, mutta mitään tuollaista en osannut odottaa. Toivottavasti pysyy pystyssä ihan kilpailunkin vuoksi.

Huomasin, että viikarille oli tullut savumallasta valikoimaan ja satuin löytämään Harri Metsäjoen blogista sopivan reseptin, eli Höyrysavu Smoked Bock. Pano tapahtui eilen ja samalla pääsi testaamaan Munkkia tosi toimissa:cigar:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Pitääkö se alkaa postista raahaamaan 25 kilon säkkejä, oi voi :D
No tuohan on ihan perussettiä. :cigar:


Brewcatin homma on kyllä harmi jos kaatuu.
Mutta kuten sanottu, hommassa on ollut sellainen vasemmalla kädellä tehty fiilis jo kauan.
Palvelutaso on kuitenkin ollut hyvä ainakin omalla kohdalla ja tavaraa hankittu jos sitä ei ole ollut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 745
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom