Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
 
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.
 
Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.
Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.
 
Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.
Juu no ehkä näen osittain samoin. Jos on paljon kilsoja alla niin järkiperusteinen soveltaminen ei ole kovin paha synti.

Kun moottori alkaa syödä öljyä, niin tujummalla tavaralla vähentää suoria vuotoja. Jos taas kyse on moottorin kulumisesta niin on niin ja näin kumpi on parempi. Sisäistä kitkaa pitäisi vähentää olosuhteet huomioon ottaen.

En nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa osaa sanoa kumpi on parempi, mutta melko varmasti molemmat kelpaa.
 
Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
 
Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
Tästä olen aina lähtenyt ja niin nytkin. Mutta kun nyt sattuu olemaan niin, että viskositeetin suhteen ei tehtaan speksi aseta tiukkoja rajoja ja niinpä merkkispesifi hyväksyntäkin löytyy öljyistä alkaen 0W-30 päättyen 5W-40. Tässä siis kysymys kohdistuu nimenomaan viskositeettiin, kun kaikki ehdokasöljyt täyttävät valmistajan suositukset.
 
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Kakaran N52-koneisessa benarissa laitoin suositellun 5w-30 öljyn sijaan 5w-40 öljyt sisään. Lopputulemana haluttu vaikutus, eli öljynkulutus väheni. Enpä oikein usko, että mitään sen kummempaa vaaraa tuolla jäykemmän öljyn käytössä on paljon ajetussa koneessa.
 
Ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa. Aina kannattaa pyrkiä tietämään itse paremmin.

Kyllä. Pyrkiä tietämään paremmin kuin insinöörit, jotka ovat käyttäneet vuosia moottorin suunnitteluun ja toteutukseen tai öljykemistejä, jotka ovat käyttäneet myös vuosia öljylaatujen suunnitteluun ja toteutukseen. Rahasummista puhumattakaan mitä käytetään moottoreiden ja öljyjen kehitystyöhön.

Kyllä se DIY-mies siellä pimeässä tallissa tietää paremmin mikä öljy moottoriin sopii...

Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.

Tätä kannattaa noudattaa. Ei niitä luokituksia huvikseen laiteta.
 
Kyllä. Pyrkiä tietämään paremmin kuin insinöörit, jotka ovat käyttäneet vuosia moottorin suunnitteluun ja toteutukseen tai öljykemistejä, jotka ovat käyttäneet myös vuosia öljylaatujen suunnitteluun ja toteutukseen. Rahasummista puhumattakaan mitä käytetään moottoreiden ja öljyjen kehitystyöhön.

Kyllä se DIY-mies siellä pimeässä tallissa tietää paremmin mikä öljy moottoriin sopii...



Tätä kannattaa noudattaa. Ei niitä luokituksia huvikseen laiteta.
Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).
 
Jos valmistaja suosittelee jotain öljymerkkiä, se tekee sen siksi että niillä on sopimus, eikä siksi että "moottori on suunniteltu sille" Jännä miten saman moottorin suunnittelu voi vaihdella jos sama moottori on eri autoissa joissa on eri merkin öljysuositus. Tai jos suositeltu öljymerkki vaihtuu kesken käytön. ns takautuvaa moottorisuunnittelua?
 
Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).
Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.

Kyllä ainakin uusissa MB-autoissa on sisäänajo-ohjeet ohjekirjassa, joka on 1500km
 
Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.

Kyllä ainakin uusissa MB-autoissa on sisäänajo-ohjeet ohjekirjassa, joka on 1500km
No esimerkiksi juuri siksi, että vanhan koneen elinkaarta voi venyttää käyttämällä korkeamman viskositeetin öljyä.

Ne speksit ovat lähtökohta, ei mikään yli-insinöörin absoluuttinen totuus.
 
Miten tämä korkeamman viskositeetin öljy vaikuttaa elinkaaren venyttämiseen? Moottorin elinkaarta voi todennäköisemmin venyttää tekemällä öljyhuollot säännöllisemmin kuin 25-30tkm ja käyttämällä moottorille suunniteltua öljyä. Ajotavalla ja moottorin esilämmityksellä on vaikutusta elinkaareen.

Ongelmia saa varmasti aikaan saastelaitteisiin käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Hiukkassuodatinhan vaatii matalatuhkaisen öljyn.

Useita loppuun ajettuja(yli 300tkm ja jopa pari 500tkm) on ollut ja en ole nähnyt tarvetta laittaa näihin korkeamman viskositeetin öljyä, joka ei ole valmistajan suositus. Ei se korkeampi viskositeetti korjaa moottorin ongelmia, joita esimerkiksi ovat öljynkulutus tai vuodot. Mekaaninen vika on vain korjattavissa vaihtamalla osia. Tekohengitystä toki voi antaa, mutta kuinka kauan se kestää?

Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
 
Muutama ajatus:
-Matalampi viskositeetti ei tarkoita, että öljykalvo pettäisi voitelukohteissa normaalikäytössä. Korkeampaa viskositeettia saatetaan kaivata Ahveniston toisella nopealla kierroksella, muttei vielä ekalla.
-Sisäänajo on nykymoottoreilla muuttunut tarpeettomaksi, koska valmistusmenetelmät, materiaalit ja toleranssit ovat aivan muuta kuin 70-luvulla.
-Jos moottori ei kuluta yhtään öljyä, raapii ylimmäinen männänrengas kuivana sylinterin seinämää. Mäntämoottorin pitää kuluttaa aina vähän öljyä.

Aika helvetin kova tietämys saa tribologiasta olla, että voi lähteä valmistajien öljysuosituksia kyseenalaistamaan. Suositeltu öljymerkki vaihtelee valmistajilla luonnollisesti markkinoiden ja sopimusten mukaan, mutta luokituksista ja viskositeeteista pitäisin ehdottomasti kiinni.
 
Noo, ne valmistajat kun antaa myös noita 30 000km öljynnvaihtovälejä, jota kyllä ollaan omassa autotallissa lyhentämässä, vaika ne just on insinöörijumalien antamia!?
 
Noo, ne valmistajat kun antaa myös noita 30 000km öljynnvaihtovälejä, jota kyllä ollaan omassa autotallissa lyhentämässä, vaika ne just on insinöörijumalien antamia!?
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Öljyn lisäaineistukseen ja viskositeettiin puuttumisella voi olla pahimmillaan katastrofaaliset vaikutukset moottorille.

Moottoritekniikassa ollaan tällä hetkellä aika ikävässä paikassa, kun moni valmistaja tekee paskoja moottoreita. Säästetään rahaa(maksimoidaan voittoja) ja tehdään motteja jotka pettää takuuajan jälkeen. Tiedä sitten onko tämä vahinko vai laskelmoitua säästöä. Mainehaittaahan ei tällä hetkellä kauheasti tule, kun autokanta sähköistyy kovaa vauhtia. Ei voortimiestä haittaa turbomoottorien huono maine, kun se sähköautoa on ostamassa.
 
Miten tämä korkeamman viskositeetin öljy vaikuttaa elinkaaren venyttämiseen? Moottorin elinkaarta voi todennäköisemmin venyttää tekemällä öljyhuollot säännöllisemmin kuin 25-30tkm ja käyttämällä moottorille suunniteltua öljyä. Ajotavalla ja moottorin esilämmityksellä on vaikutusta elinkaareen.
Ei se välttämättä niin tee, vaan jos esimerkiksi tiivisteet falskaa, eikä ole varaa kansiremppaan, niin tuolla saa helposti parikymmentä tuhatta kilsaa venytettyä sitä remppaa. Mutta jos taas moottorin kulumisen vuoksi syö öljyä, niin silloin korkeamman viskositeetin öljy voi tehdä enemmän vahinkoa. Todennäköisesti ei kuitenkaan tee.
Ongelmia saa varmasti aikaan saastelaitteisiin käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Hiukkassuodatinhan vaatii matalatuhkaisen öljyn.
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.

Useita loppuun ajettuja(yli 300tkm ja jopa pari 500tkm) on ollut ja en ole nähnyt tarvetta laittaa näihin korkeamman viskositeetin öljyä, joka ei ole valmistajan suositus. Ei se korkeampi viskositeetti korjaa moottorin ongelmia, joita esimerkiksi ovat öljynkulutus tai vuodot. Mekaaninen vika on vain korjattavissa vaihtamalla osia. Tekohengitystä toki voi antaa, mutta kuinka kauan se kestää?
10 - 35 000 kilometriä.
Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
Ihan sama. Kun öljypumppu elinkaaren tuossa vaiheessa hajoaa (300 - 500 tkm ajetulle), niin alkaa olemaan paalauksen tarpeessa se vehje. Edellä mainituista syistä isoja remontteja ei varmaankaan ole juuri tuosta syystä enää haluttu tehdä.
 
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)

Öljyn lisäaineistukseen ja viskositeettiin puuttumisella voi olla pahimmillaan katastrofaaliset vaikutukset moottorille.
Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.
 
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.

Ongelmat vältetään siis käyttämällä valmistajan laatuluokituksen täyttäviä öljyjä, jotka eivät ole vääriä öljyjä. Aina kannattaa pyrkiä tietämään paremmin mitä öljyä moottori tarvitsee.
 
Ja tietenkin voi vielä keskustella siitä, tarvitseeko kyseinen mottori juuri niitä luokituksia kuin se sanoo vativansa, ja täyttääkö öljy ne määritykset joita se väittää täyttävänsä ;-D
 
Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)


Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.
Tottakai moottori kestää paremmin, jos ajetaan tuoreemmilla öljyillä. Ei se silti tarkoita, etteikö jotkut moottorityypit kestäisi helposti auton eliniän 30tkm vaihtovälilläkin.
Viskositeetin valinta ympäristön lämpötilan mukaan on menneiden vuosikymmenten tai ilmajäähdytteisten koneiden hommia. Nyt tarvitaan vain öljy, joka on pumpattavissa käynnistettäessä ja moottorin normaalissa käyntilämpötilassa toimii parhaiten valmistajan ilmoittama kuumaviskositeetti. Eri kausille erilaiset öljysuositukset ovat peräisin ajalta, jolloin korkea kuumaviskositeetti ja matala kylmäviskositeetti oli mahdotonta saavuttaa samalla öljyllä.

Kaikenlaisia lisäaineita myydään. Osa haitallisia, osa hyödyllisiä, loput siltä väliltä. Iät ja ajat on tyhmät ihmiset pyritty erottamaan rahoistaan, myymällä milloin mitäkin.
Ja tietenkin voi vielä keskustella siitä, tarvitseeko kyseinen mottori juuri niitä luokituksia kuin se sanoo vativansa, ja täyttääkö öljy ne määritykset joita se väittää täyttävänsä ;-D
Meidän ei kannata keskustella siitä. Pelkästään luokitusten tarkemmat speksit on välillä vaikea löytää, mutta niiden ymmärtäminen ja sen tiedon soveltaminen vaatii jo aika syvällistä kemian ja konetekniikan ymmärtämistä. Samalla olisi hyvä tuntea kyseisen moottorin rakenne ja siinä käytetyt ratkaisut todella tarkkaan.
 
Insinöörit käsittääkseni optimoivat moottoriöljyn siten, että öljynvaihtovälit saadaan mahdollisimman pitkiksi ja niin että moottori kestää suunnitellun käyttöiän. Oma arvaus "suunnitellusta eliniästä" olisi joku 200000 km. Nuo huoltoohjeman öljynvaihdot lasketaan auton elinikäisiin hiilivetypäästöihin ja siksi niitten määrää pyritään vähentämään vaikka se vähentäisi myös käyttöikää. Tästä on joku EU asetus olemassa, että paljonko noita kokonaisuudessaan saa olla.

Toisen oman auton manuaalissa muuten mainitaan erikseen öljysuositus kuumiin ja arktisiin oloihin. Samoin vaihteiston öljynvaihtoväli on ikuinen, paitsi arktisissa oloissa 80000km. Myös vaihteistoöljyt muuten lasketaan noihin hiilivetypäästöihin. Liekö syy miksi niitä ei nykyjään monissa huolto-ohjelmissa vaihdeta.

Tässä kuvakaappaus 09MY SLK:n käyttöohjekirjasta liittyen käyttölämpötiloihin ja viskositeetteihin. Eli ei ehkä ole ihan oikein sanoa, etteikö eroa olisi kesä ja talviöljyillä nykyautoissakaan. (ainakaan mikäli MY09 lasketaan nykyautoksi)

slkoljy.png
 
Kun täällä nyt väännetään niin kovasti viskositeetista ja valmistajan suosituksesta, niin muistutan nyt vielä kolmannen kerran uudestaan, että alkuperäisessä kysymyksessäni KAIKKI vaihtoehtoina olleet öljyt nimenomaan täyttivät valmistajan suosituksen. Tässä tapauksessa se suositus on LL-04, eikä edes auton ohjekirjassa puhuta öljyn viskositeetista yhtään mitään.

Tuo valmistajan oma luokitus on se asia, mikä osoittaa öljyn sopivan tiettyyn moottoriin valmistajan ilmoituksen mukaan. Tämän pohjalta on sitten lähdetty pohtimaan kannattaako speksin täyttävistä öljyistä valita ohuempaa vai paksumpaa tavaraa.

Täällä ei siis kukaan missään vaiheessa ehdottanut, että valmistajan suosituksesta poikettaisiin. Ja kokeneen autoilijan pitäisi tietää sekin, että maailman sivu on valmistajan suosituksissa ihan jo ohjekirjasta alkaen usein ollut monia viskositeettivaihtoehtoja, joita valmistaja on ihan itse suositellut. Alunperin näissä oli vielä huomioituna erikseen kesä- ja talvikäyttö.

Mitä tulee öljyn valitsemiseen olosuhteiden ja moottorin iän mukaan, niin näillä tekijöillä on edelleen vaikutusta. Nykyisin on tosin mahdollista pärjätä hyvin pitkälle yhdellä ja samalla öljyllä, mutta se ei tietenkään tarkoita, että yksi ja sama öljy olisi aina optimaalinen olosuhteista ja moottorin kulumisasteesta riippumatta.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet ja nimittely, samasta huomautettu ja varoitettu aiemmin
Aika helvetin kova tietämys saa tribologiasta olla, että voi lähteä valmistajien öljysuosituksia kyseenalaistamaan. Suositeltu öljymerkki vaihtelee valmistajilla luonnollisesti markkinoiden ja sopimusten mukaan, mutta luokituksista ja viskositeeteista pitäisin ehdottomasti kiinni.
Ei edes pidä olla minkäänlainen guru saati edes opetella hienoa sanoja kuulostaakseen fiksummalta. Valmistajien suositukset on se fail-safe optio, joka ei takaa optimaalista kokemusta itse koneen kanssa, vaan sellaisen, jonka valmistaja on nähnyt olevan heidän liiketoimintansa kannalta optimaalinen (joka toki vahvasti korreloi pitkäaikaisen käyttökokemuksen kanssa).

Jokainen polttomoottori syö ja polttaa öljyä. Liikkumavaraa on paljon molemmilla puolilla. Harva edes tietää, että hyvin moni bensa-auto käy myös E85:llä ilman konversiokittiä. Kun opettelee tököttien tarkoitusperät, ja vähän seuraa yleisiä käyttökokemuksia, niin huomaa, että polttomoottoritekniikka on paljon joustavampi monenlaiseen käyttöön, kuin mitä ohjekirjassa kerrotaan.

Toki sinäkin ennen liikenteeseen lähtöä tarkistat jokaisen nestesäiliön sisällön laadun ja määrän, ennen kuin lähdet liikenteeseen. Niin kuuluu tehdä, sillä se kuuluu valmistajan ohjeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Valmistajien suositukset on se fail-safe optio, joka ei takaa optimaalista kokemusta itse koneen kanssa
Avaatko hieman tätä?
Harva edes tietää, että hyvin moni bensa-auto käy myös E85:llä ilman konversiokittiä. Kun opettelee tököttien tarkoitusperät, ja vähän seuraa yleisiä käyttökokemuksia, niin huomaa, että polttomoottoritekniikka on paljon joustavampi monenlaiseen käyttöön, kuin mitä ohjekirjassa kerrotaan.
Tottahan tuo. Noista tietäjistä vielä harvempi tietää ettei tollainen kokeilu ole välttämättä fiksua. E85 vaatii jo aineena moottorinohjaukselta +25% fuel trimmin. Kuvitellaan että softassa maksimiraja on laitettu 30% kohdalle, niin joissain tilanteissa saatetaan sitten päästä jo nakuttamaan kun soppa ei riitä.
Toki sinäkin ennen liikenteeseen lähtöä tarkistat jokaisen nestesäiliön sisällön laadun ja määrän, ennen kuin lähdet liikenteeseen. Niin kuuluu tehdä, sillä se kuuluu valmistajan ohjeisiin.
Teen sen säännöllisesti, mutta en missään nimessä joka kerralla. Kuulun siihen vähemmistöön, joka tietää ja tunnistaa eri nestesäiliöiden vajauksesta johtuvat oireet ennen kuin mitään vakavaa vauriota pääsee syntymään. Työn puolesta näitä nestesäiliöiden vajauksien seurauksia on sitten tullut diagnosoitua ja korjailtua enemmänkin.
 
Avaatko hieman tätä?
Esitä tarkempi kysymys niin ehkä voin tarkentaa. Tuollaisenaan en näe kysymyksessäsi kysymystä.

Etanoli vaatii trimmiä vain digitaalisten ohjauslaitteiden vuoksi. Korkean oktaanisuuden vuoksi se palaa puhtaammin kuin bensa ilman mitään toimenpiteitä. Kumiputkien kuluminen ja muut häiriöt ovat sellaisia marginaalitapauksia, ettei niiden suhteen oikein voi tehdä yleistäviä lausuntoja.
 
Valmistajien edellyttämä öljyn viskositeetti ja luokitus on syytä ottaa vakavissaan. Esim. suorasuihkutteiset bensaturbot saattavat vaatia öljyltä tietyn lisäainekoostumuksen (API SN+ tai SP-luokitukset), ettei vaarallista LSPI:tä pääse syntymään ja rikkomaan moottoria. Muutenkin jos valmistaja edellyttää öljyltä esim. tiettyä viskositeettia, siinä on monesti ajatuksena esim. tietyt laakerivälykset tai VVT-järjestelmän kunnollinen toiminta. Moottorin kannalta saattaa myös olla, että öljyltä edellytetään tavallista parempaa viskositeetin säilymistä tai erityisen tehokkaita puhtaanapito-ominaisuuksia.

Pitkissä vaihtoväleissä taas on menty enemmänkin markkinointi kuin auton elinkaari edellä ja lähtökohtana on monesti myydä auto, joka paperilla tarvitsee huoltoa mahdollisimman harvoin ja vaikuttaa siten taloudelliselta hankinnalta suurten asiakkaiden kuten leasing-firmojen kannalta. Ei siinä, joku 25000-30000 km vaihtoväli maantieajossa on ihan toimiva täysin uudelle ja kulumattomalle moottorille sen takuuaikana. Heti kun 60000-100000 km on mittarissa niin olisi syytä siirtyä pois tuollaisesta johonkin järkevämpään. Ajotavasta riippuen ehkä 10000-15000 km.
 
Valmistajien edellyttämä öljyn viskositeetti ja luokitus on syytä ottaa vakavissaan. Esim. suorasuihkutteiset bensaturbot saattavat vaatia öljyltä tietyn lisäainekoostumuksen (API SN+ tai SP-luokitukset), ettei vaarallista LSPI:tä pääse syntymään ja rikkomaan moottoria. Muutenkin jos valmistaja edellyttää öljyltä esim. tiettyä viskositeettia, siinä on monesti ajatuksena esim. tietyt laakerivälykset tai VVT-järjestelmän kunnollinen toiminta. Moottorin kannalta saattaa myös olla, että öljyltä edellytetään tavallista parempaa viskositeetin säilymistä tai erityisen tehokkaita puhtaanapito-ominaisuuksia.

Pitkissä vaihtoväleissä taas on menty enemmänkin markkinointi kuin auton elinkaari edellä ja lähtökohtana on monesti myydä auto, joka paperilla tarvitsee huoltoa mahdollisimman harvoin ja vaikuttaa siten taloudelliselta hankinnalta suurten asiakkaiden kuten leasing-firmojen kannalta. Ei siinä, joku 25000-30000 km vaihtoväli maantieajossa on ihan toimiva täysin uudelle ja kulumattomalle moottorille sen takuuaikana. Heti kun 60000-100000 km on mittarissa niin olisi syytä siirtyä pois tuollaisesta johonkin järkevämpään. Ajotavasta riippuen ehkä 10000-15000 km.
Pitäisin kyllä uusienkin kanssa vaihtovälin lyhyempänä kuin mitä markkinointiosasto on keksinyt.

Yli 15-vuotiaat Audit ovatkin sitten oma juttunsa. Niihin ei tarvitse vaihtaa öljyjä ollenkaan. Riittää että silloin tällöin lisäilee sitä moottorin syömän tilalle.
 
Tottahan tuo. Noista tietäjistä vielä harvempi tietää ettei tollainen kokeilu ole välttämättä fiksua. E85 vaatii jo aineena moottorinohjaukselta +25% fuel trimmin. Kuvitellaan että softassa maksimiraja on laitettu 30% kohdalle, niin joissain tilanteissa saatetaan sitten päästä jo nakuttamaan kun soppa ei riitä.

E85 ei nakuta vakio bensakoneessa, ei sitten millään.
 
mikä on w211 om646 luokitus 2003vuotinen ei dpf

Recommended engine oil5W-40, MB 229.5 / 229.51


 
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Teoriassa vaihtovälin ylettömästä lyhentämisestä *voi* olla haittaa, kun käytetään longlife-öljyjä. Niissä on perinteisiä öljyjä tujumpi lisäaineistus, joka voi olla kemiallisesti aggressiivisempi moottorin sisäosille. Jos jatkuvasti ajetaan tuoreella öljyllä, niin kemiallinen hyökkäys on jatkuvasti päällä. Vaihtovälin puolittaminen tuskin on ongelma mutta jos pudottaa 30 tkm->5tkm, niin ehkä, teoriassa.

Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
Käsittääkseni herkkä paikka voitelun kannalta on männänrenkaat, eikä ole toivottavaa, että öljy virtaa niissä suunniteltua huonommin. Siksi kannattaa valita ohuin moottorille soveltuva öljy, varsinkin kun Suomessa harvemmin on yli 30 asteen helteitä ja tavallisempi haaste on normaalin käyttölämpötilan saavuttaminen.

Matala viskositeetti myös alentaa liukulaakerien kitkaa.

Viskositeetin valinta ympäristön lämpötilan mukaan on menneiden vuosikymmenten tai ilmajäähdytteisten koneiden hommia. Nyt tarvitaan vain öljy, joka on pumpattavissa käynnistettäessä ja moottorin normaalissa käyntilämpötilassa toimii parhaiten valmistajan ilmoittama kuumaviskositeetti. Eri kausille erilaiset öljysuositukset ovat peräisin ajalta, jolloin korkea kuumaviskositeetti ja matala kylmäviskositeetti oli mahdotonta saavuttaa samalla öljyllä.
Ei ole ihan tavatonta, että yli 30 asteen lämpötiloihin suositellaan paksumpaa öljyä kuin enintään 30 asteeseen (esim. xW-40 vs xW-30).

Tietääkö joku, mistä tässä on kyse? Äkkiä ajatellen ei se voi johtua ilman lämpötilasta suoraan vaan ehkä siitä, että kuumissa oloissa moottorin lämmöt voi lähteä nousemaan termostaatin asettamasta. Käytetään lämpötiloja, jotka on normaalin ja ylikuumenemisen välissä, jolloin öljykin käy normaalia kuumempana.

Tuo valmistajan oma luokitus on se asia, mikä osoittaa öljyn sopivan tiettyyn moottoriin valmistajan ilmoituksen mukaan. Tämän pohjalta on sitten lähdetty pohtimaan kannattaako speksin täyttävistä öljyistä valita ohuempaa vai paksumpaa tavaraa.
Suomen oloissa laittaisin ohuempaa, ellei kyse tosiaan ole jostain loppumetrien tekohengityksestä. Etenkin talvella dieselin lämpeneminen ottaa aikaa ja moottori käy pitkään alilämpöisenä, jolloin öljy on käytännössä paksumpaa kuin purkin kyljessä lukee.

Tähän liittyen, oliko tuo moottorityyppi, joka on tunnettu termostaattivaivoista? Ne kannattaa hoitaa heti kuntoon.
 
Euroopassa ei harmillisesti ole kehittynyt vastaavaa kulttuuria kuluttajien ja harrastajien parissa tutkituttaa käytettyjä öljyjä. Loppuisi tämä helvetin mutuilu moottoriöljyjen ominaisuuksista.
 
...
Ei ole ihan tavatonta, että yli 30 asteen lämpötiloihin suositellaan paksumpaa öljyä kuin enintään 30 asteeseen (esim. xW-40 vs xW-30).

Tietääkö joku, mistä tässä on kyse? Äkkiä ajatellen ei se voi johtua ilman lämpötilasta suoraan vaan ehkä siitä, että kuumissa oloissa moottorin lämmöt voi lähteä nousemaan termostaatin asettamasta. Käytetään lämpötiloja, jotka on normaalin ja ylikuumenemisen välissä, jolloin öljykin käy normaalia kuumempana.


Suomen oloissa laittaisin ohuempaa, ellei kyse tosiaan ole jostain loppumetrien tekohengityksestä. Etenkin talvella dieselin lämpeneminen ottaa aikaa ja moottori käy pitkään alilämpöisenä, jolloin öljy on käytännössä paksumpaa kuin purkin kyljessä lukee.

Tähän liittyen, oliko tuo moottorityyppi, joka on tunnettu termostaattivaivoista? Ne kannattaa hoitaa heti kuntoon.
Paksumpi öljy lämpimämmässä ilmastossa / säässä: ainakin se on yksi tekijä, että öljy voi helpostikin olla välillä kuumempaa kuin moottorin jäähdytysneste; ajo-olosuhteista riippuen joskus oleellisiakin aikoja.

Kaikissa autoissa ei ole öljynjäähdytintä ollenkaan, vaikka nykyaikana onkin yleistynyt rakenne, jossa lämmönvaihtimella pyritään siirtämään lämpöä öljystä jäähdytysnesteeseen. Aktiivijäähdytteisistä voitelujärjestelmistä voi niistäkin puuttua termostaatti öljykierron puolelta ja itse jäähdytin/lämmönvaihdin on yleensä säästösyistä alimitoitettu korkean kuormituksen käytössä. Öljyn lämpötila ei siis välttämättä suoraan seuraa moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa eikä öljyn jäähtyminen ole aina ja kaikissa olosuhteissa riittävällä tasolla.

Samoin kuin ulkolämpötilan mukaan on öljyviskositeettia monesti suositeltu muuttamaan paksumpaan suuntaan myös silloin, kun käyttö on muuten vain raskaampaa. Hyvä esimerkki on Fiat-yhtymän T-Jet -moottori, johon suositellaan tavallisesti viskositeettia 5W-40. Kuitenkin jos sama kone on Abarth 595-mallin keulalla, niin öljysuositus onkin 10W-50. Moottorin viritysaste saattaa kummassakin esimerkissä olla sama ja erona on ainoastaan pikku-Abarthin ahdas konehuone ja oletettu urheilullinen ajoprofiili, joista syistä on haettu öljyllekin parempaa kuumankestoa.

BMW-moottoriin liittyen: joo, on termostaattivikoja kyllä noissa M57:ssa. Tästä yksilöstä nuo on vastikään korjattu.
 
Mannol 5W30 on kyllä halpaa. 5 litran purkin tarvitsee ja jopa alta 30 euron näyttäisi saavan. Eiköhän tuo aja asiansa Skodassa etenkin, kun vaihdan öljyt 10tkm välein. Halvat öljynvaihdot tulee itse tekemällä. Nyt pyörii Total Quartz Ineo LL:t koneessa, mutta halvempikin menisi.
 
Myös Motoxia tuli katsottua. Halvimmasta päästä ja todellisuudessa tuo on Comman öljyä. Motonetin sivuillakin mainittiin Comma. Täytyy nyt katsoa, mistä saa kerralla edullisimmalla öljyt, suodattimen ja uuden propun.

Halvalla kyllä pääsee, jos yksi öljynvaihto maksaa öljyineen ja tarvikkeineen alta 40 euroa. Toki vähän aloin miettimään, onko öljy väärä paikka säästää. 10tkm vaihtovälille tuntuu vain turhalta ostaa kalleinta Castrolia varsinkin, kun ajo on maantiepainotteista ja kylmäkäynnistyksiä ei Webaston takia tule.
 
Et tarvitse uutta proppua, jos vanha ei ole vaurioitunut. Olen käyttänyt samaa proppua ja tiivistettä kymmenenkin kertaa, ei ongelmaa.
Suodattimessa en ehkä ottaisi halvinta... Yksi vaihtoehto on ostaa merkkisuodatin, esim. MANN tai alkuperäinen ja käyttää sitä kaksi vaihtoväliä (2x10tkm).
 
Et tarvitse uutta proppua, jos vanha ei ole vaurioitunut. Olen käyttänyt samaa proppua ja tiivistettä kymmenenkin kertaa, ei ongelmaa.
Suodattimessa en ehkä ottaisi halvinta... Yksi vaihtoehto on ostaa merkkisuodatin, esim. MANN tai alkuperäinen ja käyttää sitä kaksi vaihtoväliä (2x10tkm).
Kaikkien tiivisteiden kanssa pätee sama universaali totuus. Se joko pitää tai ei pidä. Jos on tilanne, jossa joutuu osa kädessä pohtimaan, että kannattaako vaihtaa, niin tiivisteet, suodattimet, nivelet ja laakerit ovat hyvin usein sellaisia, jotka kannattaa vaihtaa uuteen. Jos siis osa on jo kädessä. Muussa tapauksessa voi jäädä odottelemaan ongelmien eskaloitumista.
 
Samaa proppua ja tiivistettä on käytetty jo aiemmin öljynvaihdossa, niin ei ole iso sijoitus uusia. Suodattimista lukenut, että tarvikkeissa voi olla suodatuspinta-ala todellisuudessa aika huono. Valeon suodatin ei sentään maksanut kuin 7€ tuohon.

Simo Lammikon video tuli katsottua ja Mannoil lähtee varmaan testiin. Oli vertailun paras ja merkitty Erwiniinkin takuun säilyttäväksi ja hyväksytyksi öljyksi. Ei voi olla huonoa.
 
Tiiviste tosiaan maksaa sen kymmenen senttiä, joten ei tartte kustannusmielessä ajatella asiaa. Mutta toisaalta ite oon törmänny proppuun, jossa ei ollu tiivistettä lainkaan, niin ei sekään maailmanloppu ole, eli vuotaa tietysti öljyä, muttei kuitenkaan pahasti, ei edes huomaa parkkiruudussa, jos pohjamuovit on kiinni. Ite kuitenkin vaihdan aina tiivisteet, koska just kustannus on merkityksetön.
 
Jos nyt rehellisiä ollaan, en muista koska olisin öljypropun/tiivisteen vaihtanut...
Entisessä autossa tiiviste oli kuparia ja käytin sen yli 20 kertaa. Voihan uuden ostaa varalta.
Sen näkee ihan omin silmin, onko se (kupari) tiiviste ehjä. Kaiken saa väännettyä rikki, mutta jos tällaista taipumusta on, suosittelen momenttiavainta.
 
Samaa proppua ja tiivistettä on käytetty jo aiemmin öljynvaihdossa, niin ei ole iso sijoitus uusia. Suodattimista lukenut, että tarvikkeissa voi olla suodatuspinta-ala todellisuudessa aika huono. Valeon suodatin ei sentään maksanut kuin 7€ tuohon.

Simo Lammikon video tuli katsottua ja Mannoil lähtee varmaan testiin. Oli vertailun paras ja merkitty Erwiniinkin takuun säilyttäväksi ja hyväksytyksi öljyksi. Ei voi olla huonoa.

Eli suodatuspinta-ala on pieni sekä suodatusmateriaali huono.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 969
Viestejä
4 768 923
Jäsenet
77 551
Uusin jäsen
Raimoo66

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom