Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän noi mannolin öljyt hyviä oo, ainakin ne mistä luokitukset löytyy, jos suomen vag jeesuskin laittaa sitä asiakkaiden autoihin:

 
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
 
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.
 
Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.
Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.
 
Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.
Juu no ehkä näen osittain samoin. Jos on paljon kilsoja alla niin järkiperusteinen soveltaminen ei ole kovin paha synti.

Kun moottori alkaa syödä öljyä, niin tujummalla tavaralla vähentää suoria vuotoja. Jos taas kyse on moottorin kulumisesta niin on niin ja näin kumpi on parempi. Sisäistä kitkaa pitäisi vähentää olosuhteet huomioon ottaen.

En nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa osaa sanoa kumpi on parempi, mutta melko varmasti molemmat kelpaa.
 
Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
 
Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
Tästä olen aina lähtenyt ja niin nytkin. Mutta kun nyt sattuu olemaan niin, että viskositeetin suhteen ei tehtaan speksi aseta tiukkoja rajoja ja niinpä merkkispesifi hyväksyntäkin löytyy öljyistä alkaen 0W-30 päättyen 5W-40. Tässä siis kysymys kohdistuu nimenomaan viskositeettiin, kun kaikki ehdokasöljyt täyttävät valmistajan suositukset.
 
Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Kakaran N52-koneisessa benarissa laitoin suositellun 5w-30 öljyn sijaan 5w-40 öljyt sisään. Lopputulemana haluttu vaikutus, eli öljynkulutus väheni. Enpä oikein usko, että mitään sen kummempaa vaaraa tuolla jäykemmän öljyn käytössä on paljon ajetussa koneessa.
 
Ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa. Aina kannattaa pyrkiä tietämään itse paremmin.

Kyllä. Pyrkiä tietämään paremmin kuin insinöörit, jotka ovat käyttäneet vuosia moottorin suunnitteluun ja toteutukseen tai öljykemistejä, jotka ovat käyttäneet myös vuosia öljylaatujen suunnitteluun ja toteutukseen. Rahasummista puhumattakaan mitä käytetään moottoreiden ja öljyjen kehitystyöhön.

Kyllä se DIY-mies siellä pimeässä tallissa tietää paremmin mikä öljy moottoriin sopii...

Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.

Tätä kannattaa noudattaa. Ei niitä luokituksia huvikseen laiteta.
 
Kyllä. Pyrkiä tietämään paremmin kuin insinöörit, jotka ovat käyttäneet vuosia moottorin suunnitteluun ja toteutukseen tai öljykemistejä, jotka ovat käyttäneet myös vuosia öljylaatujen suunnitteluun ja toteutukseen. Rahasummista puhumattakaan mitä käytetään moottoreiden ja öljyjen kehitystyöhön.

Kyllä se DIY-mies siellä pimeässä tallissa tietää paremmin mikä öljy moottoriin sopii...



Tätä kannattaa noudattaa. Ei niitä luokituksia huvikseen laiteta.
Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).
 
Jos valmistaja suosittelee jotain öljymerkkiä, se tekee sen siksi että niillä on sopimus, eikä siksi että "moottori on suunniteltu sille" Jännä miten saman moottorin suunnittelu voi vaihdella jos sama moottori on eri autoissa joissa on eri merkin öljysuositus. Tai jos suositeltu öljymerkki vaihtuu kesken käytön. ns takautuvaa moottorisuunnittelua?
 
Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).
Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.

Kyllä ainakin uusissa MB-autoissa on sisäänajo-ohjeet ohjekirjassa, joka on 1500km
 
Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.

Kyllä ainakin uusissa MB-autoissa on sisäänajo-ohjeet ohjekirjassa, joka on 1500km
No esimerkiksi juuri siksi, että vanhan koneen elinkaarta voi venyttää käyttämällä korkeamman viskositeetin öljyä.

Ne speksit ovat lähtökohta, ei mikään yli-insinöörin absoluuttinen totuus.
 
Miten tämä korkeamman viskositeetin öljy vaikuttaa elinkaaren venyttämiseen? Moottorin elinkaarta voi todennäköisemmin venyttää tekemällä öljyhuollot säännöllisemmin kuin 25-30tkm ja käyttämällä moottorille suunniteltua öljyä. Ajotavalla ja moottorin esilämmityksellä on vaikutusta elinkaareen.

Ongelmia saa varmasti aikaan saastelaitteisiin käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Hiukkassuodatinhan vaatii matalatuhkaisen öljyn.

Useita loppuun ajettuja(yli 300tkm ja jopa pari 500tkm) on ollut ja en ole nähnyt tarvetta laittaa näihin korkeamman viskositeetin öljyä, joka ei ole valmistajan suositus. Ei se korkeampi viskositeetti korjaa moottorin ongelmia, joita esimerkiksi ovat öljynkulutus tai vuodot. Mekaaninen vika on vain korjattavissa vaihtamalla osia. Tekohengitystä toki voi antaa, mutta kuinka kauan se kestää?

Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
 
Muutama ajatus:
-Matalampi viskositeetti ei tarkoita, että öljykalvo pettäisi voitelukohteissa normaalikäytössä. Korkeampaa viskositeettia saatetaan kaivata Ahveniston toisella nopealla kierroksella, muttei vielä ekalla.
-Sisäänajo on nykymoottoreilla muuttunut tarpeettomaksi, koska valmistusmenetelmät, materiaalit ja toleranssit ovat aivan muuta kuin 70-luvulla.
-Jos moottori ei kuluta yhtään öljyä, raapii ylimmäinen männänrengas kuivana sylinterin seinämää. Mäntämoottorin pitää kuluttaa aina vähän öljyä.

Aika helvetin kova tietämys saa tribologiasta olla, että voi lähteä valmistajien öljysuosituksia kyseenalaistamaan. Suositeltu öljymerkki vaihtelee valmistajilla luonnollisesti markkinoiden ja sopimusten mukaan, mutta luokituksista ja viskositeeteista pitäisin ehdottomasti kiinni.
 
Noo, ne valmistajat kun antaa myös noita 30 000km öljynnvaihtovälejä, jota kyllä ollaan omassa autotallissa lyhentämässä, vaika ne just on insinöörijumalien antamia!?
 
Noo, ne valmistajat kun antaa myös noita 30 000km öljynnvaihtovälejä, jota kyllä ollaan omassa autotallissa lyhentämässä, vaika ne just on insinöörijumalien antamia!?
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Öljyn lisäaineistukseen ja viskositeettiin puuttumisella voi olla pahimmillaan katastrofaaliset vaikutukset moottorille.

Moottoritekniikassa ollaan tällä hetkellä aika ikävässä paikassa, kun moni valmistaja tekee paskoja moottoreita. Säästetään rahaa(maksimoidaan voittoja) ja tehdään motteja jotka pettää takuuajan jälkeen. Tiedä sitten onko tämä vahinko vai laskelmoitua säästöä. Mainehaittaahan ei tällä hetkellä kauheasti tule, kun autokanta sähköistyy kovaa vauhtia. Ei voortimiestä haittaa turbomoottorien huono maine, kun se sähköautoa on ostamassa.
 
Miten tämä korkeamman viskositeetin öljy vaikuttaa elinkaaren venyttämiseen? Moottorin elinkaarta voi todennäköisemmin venyttää tekemällä öljyhuollot säännöllisemmin kuin 25-30tkm ja käyttämällä moottorille suunniteltua öljyä. Ajotavalla ja moottorin esilämmityksellä on vaikutusta elinkaareen.
Ei se välttämättä niin tee, vaan jos esimerkiksi tiivisteet falskaa, eikä ole varaa kansiremppaan, niin tuolla saa helposti parikymmentä tuhatta kilsaa venytettyä sitä remppaa. Mutta jos taas moottorin kulumisen vuoksi syö öljyä, niin silloin korkeamman viskositeetin öljy voi tehdä enemmän vahinkoa. Todennäköisesti ei kuitenkaan tee.
Ongelmia saa varmasti aikaan saastelaitteisiin käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Hiukkassuodatinhan vaatii matalatuhkaisen öljyn.
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.

Useita loppuun ajettuja(yli 300tkm ja jopa pari 500tkm) on ollut ja en ole nähnyt tarvetta laittaa näihin korkeamman viskositeetin öljyä, joka ei ole valmistajan suositus. Ei se korkeampi viskositeetti korjaa moottorin ongelmia, joita esimerkiksi ovat öljynkulutus tai vuodot. Mekaaninen vika on vain korjattavissa vaihtamalla osia. Tekohengitystä toki voi antaa, mutta kuinka kauan se kestää?
10 - 35 000 kilometriä.
Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
Ihan sama. Kun öljypumppu elinkaaren tuossa vaiheessa hajoaa (300 - 500 tkm ajetulle), niin alkaa olemaan paalauksen tarpeessa se vehje. Edellä mainituista syistä isoja remontteja ei varmaankaan ole juuri tuosta syystä enää haluttu tehdä.
 
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)

Öljyn lisäaineistukseen ja viskositeettiin puuttumisella voi olla pahimmillaan katastrofaaliset vaikutukset moottorille.
Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.
 
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.

Ongelmat vältetään siis käyttämällä valmistajan laatuluokituksen täyttäviä öljyjä, jotka eivät ole vääriä öljyjä. Aina kannattaa pyrkiä tietämään paremmin mitä öljyä moottori tarvitsee.
 
Ja tietenkin voi vielä keskustella siitä, tarvitseeko kyseinen mottori juuri niitä luokituksia kuin se sanoo vativansa, ja täyttääkö öljy ne määritykset joita se väittää täyttävänsä ;-D
 
Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)


Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.
Tottakai moottori kestää paremmin, jos ajetaan tuoreemmilla öljyillä. Ei se silti tarkoita, etteikö jotkut moottorityypit kestäisi helposti auton eliniän 30tkm vaihtovälilläkin.
Viskositeetin valinta ympäristön lämpötilan mukaan on menneiden vuosikymmenten tai ilmajäähdytteisten koneiden hommia. Nyt tarvitaan vain öljy, joka on pumpattavissa käynnistettäessä ja moottorin normaalissa käyntilämpötilassa toimii parhaiten valmistajan ilmoittama kuumaviskositeetti. Eri kausille erilaiset öljysuositukset ovat peräisin ajalta, jolloin korkea kuumaviskositeetti ja matala kylmäviskositeetti oli mahdotonta saavuttaa samalla öljyllä.

Kaikenlaisia lisäaineita myydään. Osa haitallisia, osa hyödyllisiä, loput siltä väliltä. Iät ja ajat on tyhmät ihmiset pyritty erottamaan rahoistaan, myymällä milloin mitäkin.
Ja tietenkin voi vielä keskustella siitä, tarvitseeko kyseinen mottori juuri niitä luokituksia kuin se sanoo vativansa, ja täyttääkö öljy ne määritykset joita se väittää täyttävänsä ;-D
Meidän ei kannata keskustella siitä. Pelkästään luokitusten tarkemmat speksit on välillä vaikea löytää, mutta niiden ymmärtäminen ja sen tiedon soveltaminen vaatii jo aika syvällistä kemian ja konetekniikan ymmärtämistä. Samalla olisi hyvä tuntea kyseisen moottorin rakenne ja siinä käytetyt ratkaisut todella tarkkaan.
 
Insinöörit käsittääkseni optimoivat moottoriöljyn siten, että öljynvaihtovälit saadaan mahdollisimman pitkiksi ja niin että moottori kestää suunnitellun käyttöiän. Oma arvaus "suunnitellusta eliniästä" olisi joku 200000 km. Nuo huoltoohjeman öljynvaihdot lasketaan auton elinikäisiin hiilivetypäästöihin ja siksi niitten määrää pyritään vähentämään vaikka se vähentäisi myös käyttöikää. Tästä on joku EU asetus olemassa, että paljonko noita kokonaisuudessaan saa olla.

Toisen oman auton manuaalissa muuten mainitaan erikseen öljysuositus kuumiin ja arktisiin oloihin. Samoin vaihteiston öljynvaihtoväli on ikuinen, paitsi arktisissa oloissa 80000km. Myös vaihteistoöljyt muuten lasketaan noihin hiilivetypäästöihin. Liekö syy miksi niitä ei nykyjään monissa huolto-ohjelmissa vaihdeta.

Tässä kuvakaappaus 09MY SLK:n käyttöohjekirjasta liittyen käyttölämpötiloihin ja viskositeetteihin. Eli ei ehkä ole ihan oikein sanoa, etteikö eroa olisi kesä ja talviöljyillä nykyautoissakaan. (ainakaan mikäli MY09 lasketaan nykyautoksi)

slkoljy.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 686
Viestejä
4 763 849
Jäsenet
77 514
Uusin jäsen
J4nn333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom