Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.Et huomaa eroa jos seuraava öljynvaihto tapahtuu ajallaan ja speksien mukaan. Pidemmällä aikavälillä sopivuuteen vaikuttaa moni muukin asia. Useimpiin moottoreihin menee melkein mitä tahansa öljyä jonkin aikaa. Vaikka rypsiöljyä.
Juu no ehkä näen osittain samoin. Jos on paljon kilsoja alla niin järkiperusteinen soveltaminen ei ole kovin paha synti.Mitä muita asioita näkisit oleellisiksi ottaa huomioon? Nimenomaan pitkän tähtäimen ratkaisua haen, kun parin vuoden käytössä selviäisi varmaan melkein millä tahansa speksit täyttävällä markettiöljyllä. Nyt mietin lähinnä onko mitään mieltä maksaa ekstraa saman öljymerkin 5W-30 -kamasta, kun nelikymppinen voisi perusoletuksena sopia käyttöön paremminkin, kun moottori on jo nähnyt maantietä jonkin verran.
Ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa. Aina kannattaa pyrkiä tietämään itse paremmin.Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
Tästä olen aina lähtenyt ja niin nytkin. Mutta kun nyt sattuu olemaan niin, että viskositeetin suhteen ei tehtaan speksi aseta tiukkoja rajoja ja niinpä merkkispesifi hyväksyntäkin löytyy öljyistä alkaen 0W-30 päättyen 5W-40. Tässä siis kysymys kohdistuu nimenomaan viskositeettiin, kun kaikki ehdokasöljyt täyttävät valmistajan suositukset.Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
Kakaran N52-koneisessa benarissa laitoin suositellun 5w-30 öljyn sijaan 5w-40 öljyt sisään. Lopputulemana haluttu vaikutus, eli öljynkulutus väheni. Enpä oikein usko, että mitään sen kummempaa vaaraa tuolla jäykemmän öljyn käytössä on paljon ajetussa koneessa.Näkeekö joku hyvää syytä olla käyttämättä 5W-40 öljyä BMW:n M57 -dieselissä? Tietenkin oikean LL-04 -luokituksen täyttävää öljyä. Tavanomaisin viskositeetti on kuitenkin 5W-30.
Ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa. Aina kannattaa pyrkiä tietämään itse paremmin.
Lähtökohtaisesti kannattaa aina käyttää valmistajan suosittelemaa/vaatimukset täyttävää öljyä. Moottori ja sen toiminta kun on suunniteltu sille.
Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).Kyllä. Pyrkiä tietämään paremmin kuin insinöörit, jotka ovat käyttäneet vuosia moottorin suunnitteluun ja toteutukseen tai öljykemistejä, jotka ovat käyttäneet myös vuosia öljylaatujen suunnitteluun ja toteutukseen. Rahasummista puhumattakaan mitä käytetään moottoreiden ja öljyjen kehitystyöhön.
Kyllä se DIY-mies siellä pimeässä tallissa tietää paremmin mikä öljy moottoriin sopii...
Tätä kannattaa noudattaa. Ei niitä luokituksia huvikseen laiteta.
Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.Ei tarvitse olla mikään DIY-mies, mutta kyllä koneensa pitää tuntea sen verran hyvin, että tietää miten konetta tulee ylläpitää sen ikänsä vaatimalla tavalla. Harva valmistaja erottelee öljysuosituksensa elinkaaren perusteella. Uuden moottorin sisäänajostakaan ei taideta nykypäivän ohjekirjoissa mainita (vai onko joku sellaista hiljattain nähnyt?).
No esimerkiksi juuri siksi, että vanhan koneen elinkaarta voi venyttää käyttämällä korkeamman viskositeetin öljyä.Mitäpä sitä luokittelemaan elinkaaren mukaan, kun se on alusta lähtien suunniteltu käyttämään tiettyjen luokituksien mukaista öljyä.
Kyllä ainakin uusissa MB-autoissa on sisäänajo-ohjeet ohjekirjassa, joka on 1500km
Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?Noo, ne valmistajat kun antaa myös noita 30 000km öljynnvaihtovälejä, jota kyllä ollaan omassa autotallissa lyhentämässä, vaika ne just on insinöörijumalien antamia!?
Ei se välttämättä niin tee, vaan jos esimerkiksi tiivisteet falskaa, eikä ole varaa kansiremppaan, niin tuolla saa helposti parikymmentä tuhatta kilsaa venytettyä sitä remppaa. Mutta jos taas moottorin kulumisen vuoksi syö öljyä, niin silloin korkeamman viskositeetin öljy voi tehdä enemmän vahinkoa. Todennäköisesti ei kuitenkaan tee.Miten tämä korkeamman viskositeetin öljy vaikuttaa elinkaaren venyttämiseen? Moottorin elinkaarta voi todennäköisemmin venyttää tekemällä öljyhuollot säännöllisemmin kuin 25-30tkm ja käyttämällä moottorille suunniteltua öljyä. Ajotavalla ja moottorin esilämmityksellä on vaikutusta elinkaareen.
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.Ongelmia saa varmasti aikaan saastelaitteisiin käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Hiukkassuodatinhan vaatii matalatuhkaisen öljyn.
10 - 35 000 kilometriä.Useita loppuun ajettuja(yli 300tkm ja jopa pari 500tkm) on ollut ja en ole nähnyt tarvetta laittaa näihin korkeamman viskositeetin öljyä, joka ei ole valmistajan suositus. Ei se korkeampi viskositeetti korjaa moottorin ongelmia, joita esimerkiksi ovat öljynkulutus tai vuodot. Mekaaninen vika on vain korjattavissa vaihtamalla osia. Tekohengitystä toki voi antaa, mutta kuinka kauan se kestää?
Ihan sama. Kun öljypumppu elinkaaren tuossa vaiheessa hajoaa (300 - 500 tkm ajetulle), niin alkaa olemaan paalauksen tarpeessa se vehje. Edellä mainituista syistä isoja remontteja ei varmaankaan ole juuri tuosta syystä enää haluttu tehdä.Korkeampi viskositeetti = huonompi öljyvirta öljykanavissa, öljypumpulla isompi rasitus ja mahdollisuus voitelun puutteeseen kriittisissä paikoissa.
Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)Vaihtovälin lyhentämisestä ei teoriassakaan voi olla mitään haittaa. Mikä on pointtisi?
Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.Öljyn lisäaineistukseen ja viskositeettiin puuttumisella voi olla pahimmillaan katastrofaaliset vaikutukset moottorille.
Ongelmia voi saada aikaan käyttämällä väärän luokituksen öljyä. Ei pidä käyttää vääriä öljyjä.
Tottakai moottori kestää paremmin, jos ajetaan tuoreemmilla öljyillä. Ei se silti tarkoita, etteikö jotkut moottorityypit kestäisi helposti auton eliniän 30tkm vaihtovälilläkin.Mutta öljynvaihtovälin pitäminen superinsinöörien määrässä voi olla huono vaikutus auton moottorile, se saattaa kestä paremmin jos vaihtaa öljyt paljon useammin. Viskositeetin valinta on aika usein ilmanlämpövalinta. Tosin ihmiset ei useinkaan enää käytä talvi- ja kesäöljyjä erikseen. Toki pointtina voisi ola että olisi hyvä valita öljyn viskositeetti päivän sään mukaan ;-)
Noo, insinöörit ne myy meille loistavia lisäaineitakin.
Meidän ei kannata keskustella siitä. Pelkästään luokitusten tarkemmat speksit on välillä vaikea löytää, mutta niiden ymmärtäminen ja sen tiedon soveltaminen vaatii jo aika syvällistä kemian ja konetekniikan ymmärtämistä. Samalla olisi hyvä tuntea kyseisen moottorin rakenne ja siinä käytetyt ratkaisut todella tarkkaan.Ja tietenkin voi vielä keskustella siitä, tarvitseeko kyseinen mottori juuri niitä luokituksia kuin se sanoo vativansa, ja täyttääkö öljy ne määritykset joita se väittää täyttävänsä ;-D
Ei taida Eurol Evolence 0w-20 öljyä halvempaa laatuöljyä löytyä 2018 Yaris hybridiin?
15tkmJos luokitukset täyttyy, niin mikä jottei.. Paljonko tuollasessa on vaihtoväli?
Ei edes pidä olla minkäänlainen guru saati edes opetella hienoa sanoja kuulostaakseen fiksummalta. Valmistajien suositukset on se fail-safe optio, joka ei takaa optimaalista kokemusta itse koneen kanssa, vaan sellaisen, jonka valmistaja on nähnyt olevan heidän liiketoimintansa kannalta optimaalinen (joka toki vahvasti korreloi pitkäaikaisen käyttökokemuksen kanssa).Aika helvetin kova tietämys saa tribologiasta olla, että voi lähteä valmistajien öljysuosituksia kyseenalaistamaan. Suositeltu öljymerkki vaihtelee valmistajilla luonnollisesti markkinoiden ja sopimusten mukaan, mutta luokituksista ja viskositeeteista pitäisin ehdottomasti kiinni.
Avaatko hieman tätä?Valmistajien suositukset on se fail-safe optio, joka ei takaa optimaalista kokemusta itse koneen kanssa
Tottahan tuo. Noista tietäjistä vielä harvempi tietää ettei tollainen kokeilu ole välttämättä fiksua. E85 vaatii jo aineena moottorinohjaukselta +25% fuel trimmin. Kuvitellaan että softassa maksimiraja on laitettu 30% kohdalle, niin joissain tilanteissa saatetaan sitten päästä jo nakuttamaan kun soppa ei riitä.Harva edes tietää, että hyvin moni bensa-auto käy myös E85:llä ilman konversiokittiä. Kun opettelee tököttien tarkoitusperät, ja vähän seuraa yleisiä käyttökokemuksia, niin huomaa, että polttomoottoritekniikka on paljon joustavampi monenlaiseen käyttöön, kuin mitä ohjekirjassa kerrotaan.
Teen sen säännöllisesti, mutta en missään nimessä joka kerralla. Kuulun siihen vähemmistöön, joka tietää ja tunnistaa eri nestesäiliöiden vajauksesta johtuvat oireet ennen kuin mitään vakavaa vauriota pääsee syntymään. Työn puolesta näitä nestesäiliöiden vajauksien seurauksia on sitten tullut diagnosoitua ja korjailtua enemmänkin.Toki sinäkin ennen liikenteeseen lähtöä tarkistat jokaisen nestesäiliön sisällön laadun ja määrän, ennen kuin lähdet liikenteeseen. Niin kuuluu tehdä, sillä se kuuluu valmistajan ohjeisiin.
MB 229.5 / 229.51mikä on w211 om646 luokitus 2003vuotinen ei dpf
Esitä tarkempi kysymys niin ehkä voin tarkentaa. Tuollaisenaan en näe kysymyksessäsi kysymystä.Avaatko hieman tätä?