Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Miksei kaverisi katso käyttöohjekirjasta?
Villi veikkaus että bmw ll04 viskositeetti vaikkapa 5-30w.
Vaikkapa sitten Tämä
 
Kävin tekemässä autoon 270 tkm öljynvaihdon, eli öljy nro 10 meni moottoriin. Olen siis ajellut näillä essonbaarin kammoamilla 30 tkm vaihtoväleillä, kun ainakaan toistaiseksi ei ole ilmennyt muuhun aihetta. Taaskaan poistettavassa öljyssä ei ollut silmämääräisesti yhtään mitään huolestuttavaa ja suodatin näytti puhtaalta.

Tässä pisarakokeen (pisara öljyä A4-paperille ja katsotaan millainen täplä muodostuu) tulos n. 24 tunnin jälkeen:
oil-2406.jpg

Oikealla on vanhasta öljystä pari pisaraa, keskellä heti vaihdon jälkeen (käytetty hetki) ja vasemmalla pisara tuoretta öljyä. Tuosta kai näkyy mm., että vanha öljy oli nokista mutta öljy jaksaa vielä hyvin kuljettaa nokihiukkaset mukanaan.

Öljynä Castrol Edge 0W-30, 2,0l dieselmoottori. Ajo on matkapainotteista.

Olisikohan kuitenkin syytä käyttää moottorissa joskus pesuöljyt eikä vain vaihtaa tuoretta vanhan tilalle?
 
Olen siis ajellut näillä essonbaarin kammoamilla 30 tkm vaihtoväleillä, kun ainakaan toistaiseksi ei ole ilmennyt muuhun aihetta.
Ei kai sellaista yleensä ilmene muuten kuin täystuhon kautta tai moottoria avattaessa. Eikä se käsittääkseni ole mikään essonbaarijuttu, että sitä pikeä kertyy enemmän. Tämäkin on tietysti suhteellista. Jos moottori käynnistetään 30 000 kilometrin vaihtovälin aikana kylmänä(yli tunnin levänneenä) 100 kertaa ja öljy vaihdetaan neljän kuukauden välein, en sanoisi vaihtoväliä pitkäksi.

Jos taas vaihtoväli on tällöin 24 28 kuukautta ja ajetaan pätkäajoa jossa moottori harvoin saavuttaa normaalia käyntilämpötilaa, niin noh. Sellaisessa käytössähän yleensä suositellaan puolta lyhyempääkin vaihtoväliä lyhennettäväksi koska käyttö on "vaativaa".
Olisikohan kuitenkin syytä käyttää moottorissa joskus pesuöljyt eikä vain vaihtaa tuoretta vanhan tilalle?
Jos harkitsee helpoimman kautta ja riskillä tehtävää käyttöpesua, niin kai sitä voi suoraan kokeilla PÖ öljyn sekaan, vaihto halvalla öljyllä ja PÖ sekaan, ja vaihto uuteen normaalisti käytettyyn öljyyn. Jos riskinottohalua on ja moottorikin jo hyvin palvellut, niin äärimmäisemmästä ratkaisusta saisi enemmän fiiliksiä. Jos on oikein HC, niin lamppuöljyä tai pieni määrä bensaa.

Itse olen kyllä niin nössö, etten halua kokeilla "moottoripesua" öljynvaihdolla ellei moottori ole uhrattavissa.
 
Ei kai sellaista yleensä ilmene muuten kuin täystuhon kautta tai moottoria avattaessa. Eikä se käsittääkseni ole mikään essonbaarijuttu, että sitä pikeä kertyy enemmän. Tämäkin on tietysti suhteellista. Jos moottori käynnistetään 30 000 kilometrin vaihtovälin aikana kylmänä(yli tunnin levänneenä) 100 kertaa ja öljy vaihdetaan neljän kuukauden välein, en sanoisi vaihtoväliä pitkäksi.
Eli joillakin moottoreilla, joissakin oloissa longlife voi toimia ihan hyvin? Jos asiaa katsotaan korjaamon silmin, niin siellä nähdään tapaukset, joissa ongelmia on ilmennyt mutta ei niitä, joissa kaikki toimii kuten pitääkin.

Kai öljyn ominaisuuksien loppumisen pitäisi jostain olla objektiivisesti todettavissa ennen täystuhoakin?
Jos harkitsee helpoimman kautta ja riskillä tehtävää käyttöpesua, niin kai sitä voi suoraan kokeilla PÖ öljyn sekaan, vaihto halvalla öljyllä ja PÖ sekaan, ja vaihto uuteen normaalisti käytettyyn öljyyn.
Tämäkin on käynyt mielessä mutta tämmöinen tapahtuu joka tapauksessa, kun öljyn joukkoon kertyy nykydieseleissä jokunen prosentti naftaa. Öljyn omaa pesevyyttä täydentää mukana kulkeva diesel.

Polttoaineen kertyminen voi pilata öljyn pätkäajossa: jos dieseliä kertyy öljyn joukkoon yli 10-15%, niin se alkaa alentaa viskositeettia merkittävästi. Suuren naftapitoisuuden voi todeta kvalitatiivisesti em. pisarakokeella: jos öljytäplän ympärille muodostuu nopeammin leviävä kirkas rengas, niin öljyssä on mukana jotain ylimääräistä, kevyempää ainesta.
 
Eli joillakin moottoreilla, joissakin oloissa longlife voi toimia ihan hyvin?
Pakkohan meidän on näin uskoa yleisen logiikan ja elämänkokemuksen perusteella. Oleellinen osa on siis se, ettei se välttämättä ole hyvä idea ensisijaiseksi suositukseksi kuluttaja-asiakkaan perheautoon. Lisäksi joissakin autoissa koko longlife-ohjelman olemassaolo voi olla ihan terveisiä perseestä - tosin sama koskee jo joidenkin moottorien olemassaoloa.
Kai öljyn ominaisuuksien loppumisen pitäisi jostain olla objektiivisesti todettavissa ennen täystuhoakin?
Kuten tiedämme, niitä analyysejahan voi tehdä. Tosin longlife- tai muun venytetyn öljyhuollon pahin pelko kai yleensä on se piki, joka voi sitten liikahtaessaan(tai kohtuuttomissa tapauksissa olemassaolollaan) aiheuttaa tukoksen ja voitelun pettämisen laakista. Ei siis välttämättä ole edes väliä sillä, säilyykö vanhan öljyn voitelu- tai korroosionestokyky tasan tarkalleen spekseissä vaihtoon asti.
 
Autodoc:issa on yllättävän edullista Mannol öljyä. Ilmeisesti myös ihan laadukasta.

Screenshot_20240612_203030.jpg
 
Eikai siinä mitään jos löytyy auton vaatimat leimat. Jos mietityttää ja on hyvä diili niin lähettää öljytestiin niin kertovat jos on puutteita.
 
Eikai siinä mitään jos löytyy auton vaatimat leimat. Jos mietityttää ja on hyvä diili niin lähettää öljytestiin niin kertovat jos on puutteita.
Jep. Tuo olisi toinen vaihtoehto, mutta tässä tapauksessa taitaa kääntyä halvemman hinnan suunnalle. Kumminkin vuoden välein öljynvaihto, niin "melkein sama" mitä sinne laittaa, kunhan leimat löytyy.


Täytyy tilata jo, jos tulee muita varaosien tilauksia myös.
 
Viimeksi muokattu:

Eli täyttää ainakin seuraavat vaatimukset: API SN and ACEA A5/B5

Ja sitten lupaillaan seuraavaa: meets FORD WSS-M2C913-D specification, as well as for petrol and diesel engines of these brands where previous specifications 913-C, 913-B and 913-A oils are recommended.

Kaiketi ihan ok öljyä, mutta en ajaisi mahdollista "long-life" vaihtoväliä. Ja suodattimessa en vastaavasti säästelisi.

Tämä on vähän ihmeellinen huomautus: The oil is not suitable for use in heavy trucks and similar vehicles!

Kuitenkin specsien mukaan pitäisi aina toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Eli täyttää ainakin seuraavat vaatimukset: API SN and ACEA A5/B5

Ja sitten lupaillaan seuraavaa: meets FORD WSS-M2C913-D specification, as well as for petrol and diesel engines of these brands where previous specifications 913-C, 913-B and 913-A oils are recommended.

Kaiketi ihan ok öljyä, mutta en ajaisi mahdollista "long-life" vaihtoväliä. Ja suodattimessa en vastaavasti säästelisi.
”meets” eli täyttää vaatimukset, mutta ei ole auton valmistajan testaama eikä hyväksymä, eikä näin ollen ole esim. takuun alaisessa autossa hyväksyttävä öljy jos sattuis motti poksahtaan syystä x
 
Viimeksi muokattu:
Yksi viiden litran purkki ei riitä eli 5+1 pitää vähintään hommata.
Aivan joo. Motonetistä olen aina öljyt hankkinut, mutta sielä ei ole 1 litran kokoa.

Vaikkapa tuo 48€ x2 =96€.

Esim Mannol öljyä riittäisi
7.5€ + 21.3€ = 29€. Postikulut 10€. Toki saisi olla jotain muutakin tilattavaa samalla. Ja siitä huolimatta varmaan ostaisin 10 litraa, niin olisi sitten seuraavaankin öljynvaihtoon vähän öljyä.

Tuossa siis Mannol, mutta sovelluksen kautta tilaus, niin hinta on "oikea".
 
Tässä tapauksessa sniiduilu taitaa johtua siitä ettei yksi viiden litran purkki riitä eli 5+1 pitää vähintään hommata.
Olen aina ratkaissut tällaisen tilanteen ostamalla tarvittavan määrän 4, 5 tai 10 litran kanistereita. Enkä ole yhtään arastellut sitä, meneekö jämä vanhaksi avatussa ja huolellisesti suljetussa astiassa vaan aloitan seuraavan täytön tällä. Jos ylimääräinen tarkkaan sopiva öljy sattuisi olemaan "tarpeeton" tietyn kaluston vaihtuessa, sille on muuta käyttöä. Jos ei olisi, niin voisihan sen laittaa tippakannuun tai jäteöljytynnyriin. Litran purkit ovat armotonta rahastusta, jos kyseessä on kuitenkin henkilöauton öljy. Toki vanhana volkkarimiehenä ymmärrän niidenkin tarpeen ja olen ostanut sopimattoman monta. Vanhasta tottumuksesta on vieläkin litran hätälisäyspurkki vaikka auto ei kuluta öljyä. :smoke:
 
Öljytesti mainittu.
Onko kokemuksia tai vahvaa mutua, mihin kannattaisi öljyä lähettää analyysiin? Kenties jopa hintatietoja analyysistä?
 
Tuosta tuli mieleen, että miksi FUCHS ei ole suomessa laajemmin myynnissä? Laadukas tuote kuitenkin kyseessä.
 
Olen aina ratkaissut tällaisen tilanteen ostamalla tarvittavan määrän 4, 5 tai 10 litran kanistereita. Enkä ole yhtään arastellut sitä, meneekö jämä vanhaksi avatussa ja huolellisesti suljetussa astiassa vaan aloitan seuraavan täytön tällä. Jos ylimääräinen tarkkaan sopiva öljy sattuisi olemaan "tarpeeton" tietyn kaluston vaihtuessa, sille on muuta käyttöä. Jos ei olisi, niin voisihan sen laittaa tippakannuun tai jäteöljytynnyriin. Litran purkit ovat armotonta rahastusta, jos kyseessä on kuitenkin henkilöauton öljy. Toki vanhana volkkarimiehenä ymmärrän niidenkin tarpeen ja olen ostanut sopimattoman monta. Vanhasta tottumuksesta on vieläkin litran hätälisäyspurkki vaikka auto ei kuluta öljyä. :smoke:
Löytyy sittenkin 1 litran purkki. Eikä edes hirmu kallis, mutta haku ei sitä löytänyt.

Tarkistin ohjekirjasta vaatimukset ja ne kyllä kelpaa (Volvo V60 D6).
Viskositeettiluokka: 0W-30
Täyttää vaatimukset: ACEA A5/B5


Ei tuohon Volvoon kannata muun ACEA luokituksen öljyäkään laittaa? Eli joku "parempi" öljy luultavasti toimii vain huonommin?
 
Ei tuohon Volvoon kannata muun ACEA luokituksen öljyäkään laittaa? Eli joku "parempi" öljy luultavasti toimii vain huonommin?

ACEA luokitukset kuvaavat, millaiseen käyttötarkoitukseen öljy on tarkoitettu, ei niinkään paremmuutta.

Paremmuutta voi paremmin verrata mitä valmistajien hyväksyntöjä öljyllä on.
 
Tuosta tuli mieleen, että miksi FUCHS ei ole suomessa laajemmin myynnissä? Laadukas tuote kuitenkin kyseessä.


On tuota FUCHS öljyä melkein jokaisessa "merkkikohtaisessa varaosa myymälässä", esim kl-varaosilla ja merteilillä hyllyt täynnä, sekä ennen oli Bauhausilla tosi edullisesti, kunnes tuli se volvoline korvaamaan sen. Niiden sivuilla fuchs:illa ennen pystyi käyttäjäkohtaisesti kommentoimaan ajoneuvon valintaan esim "käytä 0w-30 pyörii paremmin" tms. jne. Joskus olivat tuossakin edelläkävijöitä.
 
On tuota FUCHS öljyä melkein jokaisessa "merkkikohtaisessa varaosa myymälässä", esim kl-varaosilla ja merteilillä hyllyt täynnä, sekä ennen oli Bauhausilla tosi edullisesti, kunnes tuli se volvoline korvaamaan sen. Niiden sivuilla fuchs:illa ennen pystyi käyttäjäkohtaisesti kommentoimaan ajoneuvon valintaan esim "käytä 0w-30 pyörii paremmin" tms. jne. Joskus olivat tuossakin edelläkävijöitä.
Tuota olin myös tulossa sanomaan. Fuchs ei ollut edes pahan hintaista kl varaosissa, verrattuna esim Motonetin tarjouksiin. 5l kannu, bmw ll04 spekseillä.
 
Tuota olin myös tulossa sanomaan. Fuchs ei ollut edes pahan hintaista kl varaosissa, verrattuna esim Motonetin tarjouksiin. 5l kannu, bmw ll04 spekseillä.

Vantaalla ainakin saanut usein kysymällä kl-varaosista "osasta kuin osasta tai öljystä" 5-25% hinnasta pois, sama merteilillä ja muilla varaosa liikkeillä... Pienentää se myyntiä, mutta halvemmaksi tulee usein motonettiin verrattuna ja pysyy kivijalkakaupat pystyssä. Tämäkin kokemuksesta. Eikä tartu ns vääriä osia yhtä usein mukaan.
 
Onkos porukka kokeillut puuilon belcon 5w40 15.90e maksavaa tavaraa, onko pitkän aikavälin kokemuksia? Mulla nyt pari vuotta pyörinyt omissa rotteloissa, vaihtovälit kaikissa sen 5-10tkm kuten olisi millä vaan muullakin tavaralla. Ihan terveen oloista tavaraa ja toimii siinä missä muutkin öljyt, maksaa vaan reippaasti vähemmän.
 
Onkos porukka kokeillut puuilon belcon 5w40 15.90e maksavaa tavaraa, onko pitkän aikavälin kokemuksia? Mulla nyt pari vuotta pyörinyt omissa rotteloissa, vaihtovälit kaikissa sen 5-10tkm kuten olisi millä vaan muullakin tavaralla. Ihan terveen oloista tavaraa ja toimii siinä missä muutkin öljyt, maksaa vaan reippaasti vähemmän.

kyllä sitä ihan perusautoihin on tullu laitettua. Ihan öljyä siinä missä muutkin. Mihinkään viritettyihin turboihin en kyl laita.
 
Onkos porukka kokeillut puuilon belcon 5w40 15.90e maksavaa tavaraa, onko pitkän aikavälin kokemuksia? Mulla nyt pari vuotta pyörinyt omissa rotteloissa, vaihtovälit kaikissa sen 5-10tkm kuten olisi millä vaan muullakin tavaralla. Ihan terveen oloista tavaraa ja toimii siinä missä muutkin öljyt, maksaa vaan reippaasti vähemmän.

kukahan tuon valmistaa? Usein ollu tarjouksessa kyllä.
 
Mikäs ois talveksi paras 5-40w öljy bensakoneeseen kun TB diamondia ei enää saa oli meinaan huikein öljy talvella 5-40w öljyistä.
 

Tuossa olisi varmaan ihan toimivaa litkua budjettiromuihin.

Pitänee hakea yksi kanisteri ja tuhlata se romuautoihini. Vanhimmassa 12 vuotta vanhat puolisynteettiset, joten raaskii kai nuo jo vaihtaa. Ei noille moottoreille toistaiseksi mitään käyttöä ole, mutta eipä tuosta haittaakaan ole, jos pitää ne pyörivässä kunnossa.
 

Tuossa olisi varmaan ihan toimivaa litkua budjettiromuihin.

Pitänee hakea yksi kanisteri ja tuhlata se romuautoihini. Vanhimmassa 12 vuotta vanhat puolisynteettiset, joten raaskii kai nuo jo vaihtaa. Ei noille moottoreille toistaiseksi mitään käyttöä ole, mutta eipä tuosta haittaakaan ole, jos pitää ne pyörivässä kunnossa.

ACEA C3 puuttuu.. Muuten kait mut etupyörän tukivarresta tuli huomautus ja aion vedota virhevastuuseen 2009 autosta.
 
Viimeksi muokattu:
ACEA C3 puuttuu.. Muuten kait mut etupyörän tukivarresta tuli huomautus ja aion vedota virhevastuuseen 2009 autosta.

C3


Melko paljon maksaa lisää..
 
Öljytesti mainittu.
Onko kokemuksia tai vahvaa mutua, mihin kannattaisi öljyä lähettää analyysiin? Kenties jopa hintatietoja analyysistä?
Oelcheck Saksassa:
Eivät periaatteessa enää myy suoraan yksityisille mutta Amazon.de:sta voi onnistua tilaamaan (~80€ sis. kaikki).
Perusanalyysi on jo hyvin kattava. Pykälää laajempaan kuuluu emäsluvun BN määritys.
 

Tuossa olisi varmaan ihan toimivaa litkua budjettiromuihin.

Pitänee hakea yksi kanisteri ja tuhlata se romuautoihini. Vanhimmassa 12 vuotta vanhat puolisynteettiset, joten raaskii kai nuo jo vaihtaa. Ei noille moottoreille toistaiseksi mitään käyttöä ole, mutta eipä tuosta haittaakaan ole, jos pitää ne pyörivässä kunnossa.
Biltemasta tosiaan saisi öljyn näköjään kaikkein halvimmalla (jos on toimivaa öljyä).

Volvo V60 D6 (diesel hybridi). 30€ purkki:

 
Vaatiiko roiskevoitelu yksiasteöljyä?
Ei.
Suositeltu öljy vanhoihin Briggseihin. Oli tuosta joku teoria, että pysyy paremmin sylinterin seinällä johonkin todella liruun täyssynteettisen verrattuna, mutta enpä pysty tutkimaan asiaa.
Tuota on saanut esim. 3e/l niin hinta ehkä suurin syy.
Nyt käytössä Teboilin 10W30 moniastekura, koska oli halvempaa kuin SAE 30 ja käy muihinkin romuihini. Tuskinpa nuo öljyn takia hajoaa.
Jossain oli myös 10W30 suosituskin, mutta en muista oliko uusille kiinakoneille. Sen tiedän, että Loncinille kelpaa ainakin SAE30 - 10W30.
En osaa sanoa pystyykö leipomaan kiinni jollain 0w-8 huippuöljyllä, eikä kiinnosta tuhlata semmoista työkoneisiin.
Tiedän, että monet käyttää nelikymppistä jokaisessa vehkeessä, mutta itsellä on käytössä useampaa laatua.
 
Se ruohonleikkurin SAE 30 on usein oikesti SAE 10W-30:stä. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. SAE 10W-30 täyttää kaikki SAE 30 vaatimukset ja on halvempaa ”downgreidata” etiketti kun tehdä kahta eri öljyä, josta toisen menekki on tyyliin ruohonleikkurit.
 
Onko kellään täällä oikeaa faktaa öljyistä? jos otetaan esimerkiksi 200 tkm ajettu 2.0 diesel vag. Eiköhän tuo ole ihan sama vaikka sinne laittaisi 46 hydrauliikkaöljyä niin kone toimisi ihan hyvin? Tottakai saattaa vähän päästölaitteisiin vaikuttaa pidemmän päälle mutta voitelu kuin voitelu.
 
Se ruohonleikkurin SAE 30 on usein oikesti SAE 10W-30:stä. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. SAE 10W-30 täyttää kaikki SAE 30 vaatimukset ja on halvempaa ”downgreidata” etiketti kun tehdä kahta eri öljyä, josta toisen menekki on tyyliin ruohonleikkurit.
Voi olla. Voisihan noita testata pakastimessa. Oikean yksiasteöljyn pitäisi muuttua siirapiksi melko nopeasti.

On tuossa yhdessä Briggsissä käytetty 5W-50 synteettistäkin, eikä kuulemma koskaan vaihdettu. Pelkästään lisätty.
Muistaakseni kuluttaa nopeammin synteettistä verrattuna noihin mineraalipaskoihin.
Tehot tuntuu olevan silti tallella. Äkkiseltään luulisi, että muovinen nokka-akseli kulahtaisi muutamassa sadassa tunnissa, mutta hyvin pyörii edelleen.
 
Onko kellään täällä oikeaa faktaa öljyistä? jos otetaan esimerkiksi 200 tkm ajettu 2.0 diesel vag. Eiköhän tuo ole ihan sama vaikka sinne laittaisi 46 hydrauliikkaöljyä niin kone toimisi ihan hyvin?
Tottakai saattaa vähän päästölaitteisiin vaikuttaa pidemmän päälle mutta voitelu kuin voitelu.

Ihan mielenkiinnosta, mistä sellainen päätelmä että 200 tkm ajettu 2.0 diesel vagiin voi kaataa mitä tahansa paskaa?
 
Jos otetaan esimerkiksi 200 tkm ajettu 2.0 diesel vag. Eiköhän tuo ole ihan sama vaikka sinne laittaisi 46 hydrauliikkaöljyä niin kone toimisi ihan hyvin? Tottakai saattaa vähän päästölaitteisiin vaikuttaa pidemmän päälle mutta voitelu kuin voitelu.
Jos ajaa vaikka 35tkm vuodessa, niin autohan olisi vasta vähän reilu 5 vuotta vanha, eli uudenkarhea.

Vai meinaatko, että 200tkm ajettu diesel moottori olisi muutenkin jo aivan tiensä päässä? Niin ei kumminkaan ole, vaan ajetaanhan noilla ihan reippaita kilometrejä.

Öljynvaihtoväliksi suositellaan 15tkm. Ei long life huoltovälejä, kun se tukkii öljyn imusihdin ja sitten onkin jo kone rikki, kun voitelua/öljynpainetta ei ole.
 
Onko kellään täällä oikeaa faktaa öljyistä? jos otetaan esimerkiksi 200 tkm ajettu 2.0 diesel vag. Eiköhän tuo ole ihan sama vaikka sinne laittaisi 46 hydrauliikkaöljyä niin kone toimisi ihan hyvin? Tottakai saattaa vähän päästölaitteisiin vaikuttaa pidemmän päälle mutta voitelu kuin voitelu.
200 tkm ajettu moottori ei ole välttämättä juuri lainkaan kulunut. Sillä olisi vielä pitkä taival edessään, mitä ei kannata lyhentää väärillä öljyillä.

On toki niin, että mikä tahansa öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan, eli jos tikku ei kastu ja öljynpaineen valo palaa mutta on pakko ajaa, niin hydrauliikkaöljy on parempi kuin ei öljyä. Se pitäisi kuitenkin vaihtaa ensi tilassa moottoriöljyyn.

Öljyn tärkein ominaisuus on kuumaviskositeetti, joka ei saa olla ainakaan olennaisesti suositusta alempi. Toiseksi, lisäaineistuksen pitää olla moottorille sopiva (oikeat hyväksynnät) ja kolmanneksi kylmäviskositeetin pitää sopia vallitsevaan pakkaseen. Kesällä ei silläkään ole juuri väliä. Ohuet öljyt alentavat häviöitä kylmäkäynnistyksessä, joten 0W/5W-öljyä kannattaa käyttää vaikka se ei olisikaan välttämätöntä.
 

Liitteet

  • IMG_0155.png
    IMG_0155.png
    405,9 KB · Luettu: 71

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 589
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom