Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Huollossa(mecanomen ketju) laittoivat moottoriin ardeca merkistä öljyä. Saas nähdä miten selviää talven yli. Keväällä välivaihto
 
Huollossa(mecanomen ketju) laittoivat moottoriin ardeca merkistä öljyä. Saas nähdä miten selviää talven yli. Keväällä välivaihto
Minulla on tapana käydä itse ostamassa öljyt ja suodatin ja huoltoliike tekee pelkän vaihtotyön. Saa ainakin sellaiset öljyt koneeseen kun on itse valinnut. Viimeksi veloittivat pelkästä vaihdosta 40 € ja minä maksoin kuudesta litrasta öljyä + alkuperäisestä suodattimesta 75 €.
 

eikös tuo ole aprovall juurikin w211 koppasen diiseli koneisiin tismallee kova sana ois tarjous 5litraa 35e siihe2x1l purkki 6.5 tilavuus 65e öljyut
jos kova sana täyttää auton vaatimukset tismalleen niin on jos autoa tarkoitus pitää pidempään kuin yhden öljynvaihdon ostaisin vain isompia purkkeja/settejä tulee pidemmässä juoksussa halvemmaksi
 
Itse olen koittanut katella 229.52 hyväksyttyä 20L pönttöä, mutta harvassa tuntuu olevan selvästi halvemmat.
Jos ero on 1€/L luokkaa, niin ihan sama hakea tuota mobiilia 5L kannuissa. Mutta ne litraset jättäisin ostamatta ja toinen 5L kaveriksi.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan täältä lukeneeni, että Teboil 2t Mix olisi heikkoa 2t-öljyä. Mihin arvio perustuu? Mökillä sellaista on. Ainetta käytetään moottorisahoissa ja raivaussahoissa. Näköjään öljyä ei suositella katalysaattorilla varustetuissa moottoreissa. Ainakin mökillä olevassa pikku-Tilhissä sellainen on, eli sen puolesta voisi ostaa muuta tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Muistan täältä lukeneeni, että Teboil 2t Mix olisi heikkoa 2t-öljyä. Mihin arvio perustuu? Mökillä sellaista on. Ainetta käytetään moottorisahoissa ja raivaussahoissa. Näköjään öljyä ei suositella katalysaattorilla varustetuissa moottoreissa. Ainakin mökillä olevassa pikku-Tilhissä sellainen on, eli sen puolesta voisi ostaa muuta tilalle.
Varmaan ollaan luettu samoja öljykeskusteluja, kun muistan myös jonkun kritiikin tuosta 2T MIX-öljystä. Jäi mieleen, kun 2T Snow, 2T Bike ja autoöljyt ovat olleet hyvässä maineessa.

Itse olen nykyään käyttänyt sahoissa Stihl HP Super 2T -öljyä, kun se on ainakin suunniteltu sahoihin, ei pahemmin savuta, ei maksa mahdottomia ja siinä on Fuel Stabilizer mukana. Pistäpä harkintaan. :D
 
Niin, sillä vinkkasin tuon öljyn, kun itse jotenkin skippasin aikaan nuo laitevalmistajien omalla merkillä myymät öljyt, kun ei ollut tietoa kuka sen tekee milloinkin ja hinta oli enemmän kuin ostamalla suoraan joku Teboil tai Motul jnejne. Sitten huomasin, että tuo Stihl maksaa alle 8e litra (jos 5l pönttö), siinä on tosiaan tuo stabilointiaine (eli voi jättää bensat sisään pitkäksi aikaa) ja omalla kohdalla on toiminut niin hyvin kuin öljy voi toimia. Huskin ja muiden aineet voi olla ihan samaa kamaa eri väriaineilla, mut tuota HP Superia uskallan suositella ihan omalla kokemuspohjalla, kun monet ovat miettineet, että mitäpä Teboilin tilalle...
 
0W-30, 5W-30 ja 5W-40. Nämä mainitut viskoilla siis olisivat sopivia auton moottoriin. Onko näkemystä mikä noista olisi sopivin niin kesä kuin talvikeliin?
 
Varmaan ollaan luettu samoja öljykeskusteluja, kun muistan myös jonkun kritiikin tuosta 2T MIX-öljystä. Jäi mieleen, kun 2T Snow, 2T Bike ja autoöljyt ovat olleet hyvässä maineessa.

Itse olen nykyään käyttänyt sahoissa Stihl HP Super 2T -öljyä, kun se on ainakin suunniteltu sahoihin, ei pahemmin savuta, ei maksa mahdottomia ja siinä on Fuel Stabilizer mukana. Pistäpä harkintaan. :D
Aihetta sivuten, onko joku tutkinut ja ehkä löytänyt parhaiten toimivan yhdistelmän 2T öljyä ja bensaa, joka haisee käytössä vähiten? En tarkoita savuttomuutta, vaan juuri hajua, sitä ei monikaan mainosta.

Ostin joskus saha-öljyjä, oli merkkitavaraa mutta muistutti lähinnä jäteöljyä, ja sekoitin pumppubensaan. Mutta kärystä sai vaan pään kipeäksi. Sitten erilaisten kokeilujen jälkeen siirryin alkylaattibensoihin ja nyt menossa Castrol racing 2T purkin kera. Sekoitan kerralla tarvitun määrän bensaa omassa kanisterissa, max 2% seosta. Lopputulos näyttää silmin paljon puhtaammalta kuin valmisseokset tai sahaöljyt. Hajukin on pienempi ainakin mitä olen kokeillut 2t-sahassa, -ruohonleikkurissa ja -moottoripyörässä. Ehkä öljyn suhdetta voisi vielä vähentää 1:50 -> 1:60, kun ongelmia ei ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Aihetta sivuten, onko joku tutkinut ja ehkä löytänyt parhaiten toimivan yhdistelmän 2T öljyä ja bensaa, joka haisee käytössä vähiten? En tarkoita savuttomuutta, vaan juuri hajua, sitä ei monikaan mainosta.

Ostin joskus saha-öljyjä, oli merkkitavaraa mutta muistutti lähinnä jäteöljyä, ja sekoitin pumppubensaan. Mutta kärystä sai vaan pään kipeäksi. Sitten erilaisten kokeilujen jälkeen siirryin alkylaattibensoihin ja nyt menossa Castrol racing 2T purkin kera. Sekoitan kerralla tarvitun määrän bensaa omassa kanisterissa, max 2% seosta. Lopputulos näyttää silmin paljon puhtaammalta kuin valmisseokset tai sahaöljyt. Hajukin on pienempi ainakin mitä olen kokeillut 2t-sahassa, -ruohonleikkurissa ja -moottoripyörässä. Ehkä öljyn suhdetta voisi vielä vähentää 1:50 -> 1:60, kun ongelmia ei ole ollut.
Sahassa ainakin on tullut käytettyä Stihlin täyssynteettistä. Maksaa tuplasti sen, mitä joku halvin perämoottorikura, mutta 50 litraa seosbensaa riittää aika pitkään moottorisahassa.

Onhan niitä sitten vaikka "mansikantuoksuisia" öljyjä jos haluaa kokeilla. :lol:


 
0W-30, 5W-30 ja 5W-40. Nämä mainitut viskoilla siis olisivat sopivia auton moottoriin. Onko näkemystä mikä noista olisi sopivin niin kesä kuin talvikeliin?
0w-30 omaa laajimman käyttöalueen lämpötilan suhteen, eli on notkeinta myös kovilla pakkasilla. Lämpimässä noilla ei ole juurikaan eroa.
 
Sahassa ainakin on tullut käytettyä Stihlin täyssynteettistä. Maksaa tuplasti sen, mitä joku halvin perämoottorikura, mutta 50 litraa seosbensaa riittää aika pitkään moottorisahassa.

Onhan niitä sitten vaikka "mansikantuoksuisia" öljyjä jos haluaa kokeilla. :lol:
Tuoksuöljyillä yritetään vaan peittää normaali 2T haju, ei ne oikeasti pala puhtaammin ja hajuttomammin

Tuolla seossuhteella pystyy aika hyvin pelaamaan hajua pienemmäksi, etenkin ruohonleikkuri varmaan menisi 1:100 seoksella, kun 1:50 liukupinnat ovat vielä paksussa öljyssä. Ajaahan trial-kuskit samalla seoksella ja tuossakin ilmajäähdytettyä sylinteriä voi koskea käsin käytössä. Sahoja kierrätetään kovempaa mutta varmaan 1:60 menee vielä hyvällä öljyllä ja kun hyvin sekoittaa.
Hyvän 2t öljyn hinta nyt ei paljon korostu vaan enemmän tuo 3-4 €/l alkylaattibensa lähinnä moottoripyörässä.

2T perämoottoriöljy on muuten vain venekäyttöön tarkoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuoksuöljyillä yritetään vaan peittää normaali 2T haju, ei ne oikeasti pala puhtaammin ja hajuttomammin

Tuolla seossuhteella pystyy aika hyvin pelaamaan hajua pienemmäksi, etenkin ruohonleikkuri varmaan menisi 1:100 seoksella, kun 1:50 liukupinnat ovat vielä paksussa öljyssä. Ajaahan trial-kuskit samalla seoksella ja tuossakin ilmajäähdytettyä sylinteriä voi koskea käsin käytössä. Sahoja kierrätetään kovempaa mutta varmaan 1:60 menee vielä hyvällä öljyllä ja kun hyvin sekoittaa.
Hyvän 2t öljyn hinta nyt ei paljon korostu vaan enemmän tuo 3-4 €/l alkylaattibensa lähinnä moottoripyörässä.

2T perämoottoriöljy on muuten vain venekäyttöön tarkoitettu.
Ruohonleikkurissa? Onko niitä 2T-versioinakin? Vai meinasitko raivaussahaa/siimaleikkuria?
Senpä takia mainitsinkin perämoottoriöljyn, koska tuossa käytössä kelpaa halvempikin kura koneiden ollessa vesijäähdytteisiä. Se savun määrä ei kyllä sitten ole pienemmästä päästä.
 
Ruohonleikkurissa? Onko niitä 2T-versioinakin? Vai meinasitko raivaussahaa/siimaleikkuria?
Kyllä nykyäänkin on uusia "ammattilais"-leikkureita 2T koneella esim. saksalainen AS motor, mutta oma on 90-luvun B&S-Stiga. Erikoisempi laitos, niin en ole malttanut luopua ja voimaa on tuplasti mitä 4T.
 
0w-30 omaa laajimman käyttöalueen lämpötilan suhteen, eli on notkeinta myös kovilla pakkasilla. Lämpimässä noilla ei ole juurikaan eroa.
Laittaisin itsekin 0W-öljyt. Ne on aina 5W-öljyjä ohuempia kylmänä, ei vain kovilla pakkasilla.
Kuumaviskositeetiksi valitsisin myös alimman mitä valmistaja suosittelee. Siispä 0W-30.
---

Miten kauas historiaan pitää mennä, että valmistajat on yleisesti suositelleet autoihin eri öljyjä kesäksi ja talveksi?
 
Miten kauas historiaan pitää mennä, että valmistajat on yleisesti suositelleet autoihin eri öljyjä kesäksi ja talveksi?

Ja myöskin ennen oli kesätermostaatti sekä talvitermostaatti autoissa. Eikä nuo -70 luvun öljyt olleet niin hyviä kuin nykyään
 
0W-30, 5W-30 ja 5W-40. Nämä mainitut viskoilla siis olisivat sopivia auton moottoriin. Onko näkemystä mikä noista olisi sopivin niin kesä kuin talvikeliin?

Riippuu ainakin miten autoa käyttää. Jos on paljon lyhyttä ajoa ja toisaalta jos vetää raskasta kuormaa, ottaisin 5W-40.
Muuten kaikki käy.
Kannattaa katsoa myös öljyn luokituksia, autonvalmistajan ilmoittama minimi tulee ainakin täyttyä.
 
Tuoksuöljyillä yritetään vaan peittää normaali 2T haju, ei ne oikeasti pala puhtaammin ja hajuttomammin

Tuolla seossuhteella pystyy aika hyvin pelaamaan hajua pienemmäksi, etenkin ruohonleikkuri varmaan menisi 1:100 seoksella, kun 1:50 liukupinnat ovat vielä paksussa öljyssä. Ajaahan trial-kuskit samalla seoksella ja tuossakin ilmajäähdytettyä sylinteriä voi koskea käsin käytössä. Sahoja kierrätetään kovempaa mutta varmaan 1:60 menee vielä hyvällä öljyllä ja kun hyvin sekoittaa.
Hyvän 2t öljyn hinta nyt ei paljon korostu vaan enemmän tuo 3-4 €/l alkylaattibensa lähinnä moottoripyörässä.

2T perämoottoriöljy on muuten vain venekäyttöön tarkoitettu.

Saattaahan tuo mennä tai saattaahan tuo olla menemättä. Pitäähän sitä kuitenkin kokeilla. :D
 
Mielenkiintoinen tuo öljyntestaus Excel. Silmään pisti saksan Mobil FS huomattavasti parempi tulos verrattuna puolan versioon. Saksalainen taitaa olla aitoa täyssynteettistä eikä vetykrakattua? Autodocin kalliit öljyt taitaa selittyä myös tällä.
 
Mielenkiintoinen tuo öljyntestaus Excel. Silmään pisti saksan Mobil FS huomattavasti parempi tulos verrattuna puolan versioon. Saksalainen taitaa olla aitoa täyssynteettistä eikä vetykrakattua? Autodocin kalliit öljyt taitaa selittyä myös tällä.

Saksassa onkin hyvin tarkkaa, mitä saa myydä täyssynteettisenä ja mitä ei.
 
Nostetaan tätä ketjua kun ollut hiljaista.
Oletteko vaihtaneet öljyt kylmästä vai käyntilämpöisestä moottorista niinkuin jotkut ohjeistukset valistaa?
Ja jos lämpöisestä niin miten olette välttäneet käsien kontaktit. Voi olla melko polttavaa noin 100 asteinen öljy?
 
Nostetaan tätä ketjua kun ollut hiljaista.
Oletteko vaihtaneet öljyt kylmästä vai käyntilämpöisestä moottorista niinkuin jotkut ohjeistukset valistaa?
Ja jos lämpöisestä niin miten olette välttäneet käsien kontaktit. Voi olla melko polttavaa noin 100 asteinen öljy?
Aina normaalisti lämpimäksi käytetystä moottorista, poikkeustapauksissa kylmästäkin. Käytännössä yleensä homma etenee ja toteutuu siten, ettei se öljy ihan kamalan polttavaa ole, vaikka toki ihokosketuksen haitallisuus kasvaa lämpötilan noustessa. En erityisesti pyri saamaan moottoria välttämättä ihan täyteen lämpöön tai öljyn lämpötilaa tiettyyn tasoon, eihän se ole syy lämpimänä vaihtamisen käytäntöön. Öljyn lämpötilahan ei suoraan korreloi veden lämpötilaan etenkin kun usein vaihtoa varten lämmitetään moottoria vähäisellä tai olemattomalla kuormituksella. Lisäksi kun usein viileä moottori käynnistetään lämpenemään ennen vaihtoa ja katsotaan, että mittari on noussut normaaliviivalle, vesi on tällöin vasta esimerkiksi 60-asteista eikä öljykään täten kovin kuumaa ainakaan muutama minuutti sammutuksesta.

Käsien ja ihon öljykosketusta vältetään kertakäyttöisillä suojakäsineillä, joiden käytön yleensä unohdan. Tällöin ihokosketusta vältetään olemalla roiskimatta öljyä käsille, mikä epäonnistuu. Lopputulos on, että käsiin menee öljyä ja niitä imeytetään paperipyyhkein.
 
Motoxin öljyistä kokemuksia tai testejä täällä? Muistelisin jotain huhuja että niiden tekijä oli joku asiallinen taho. Olisko ollut Comma, mutta voin muistella väärin. Itse Motonet tuskin öljyjään väsäilee :)

 
Aina normaalisti lämpimäksi käytetystä moottorista, poikkeustapauksissa kylmästäkin. Käytännössä yleensä homma etenee ja toteutuu siten, ettei se öljy ihan kamalan polttavaa ole, vaikka toki ihokosketuksen haitallisuus kasvaa lämpötilan noustessa. En erityisesti pyri saamaan moottoria välttämättä ihan täyteen lämpöön tai öljyn lämpötilaa tiettyyn tasoon, eihän se ole syy lämpimänä vaihtamisen käytäntöön. Öljyn lämpötilahan ei suoraan korreloi veden lämpötilaan etenkin kun usein vaihtoa varten lämmitetään moottoria vähäisellä tai olemattomalla kuormituksella. Lisäksi kun usein viileä moottori käynnistetään lämpenemään ennen vaihtoa ja katsotaan, että mittari on noussut normaaliviivalle, vesi on tällöin vasta esimerkiksi 60-asteista eikä öljykään täten kovin kuumaa ainakaan muutama minuutti sammutuksesta.

Käsien ja ihon öljykosketusta vältetään kertakäyttöisillä suojakäsineillä, joiden käytön yleensä unohdan. Tällöin ihokosketusta vältetään olemalla roiskimatta öljyä käsille, mikä epäonnistuu. Lopputulos on, että käsiin menee öljyä ja niitä imeytetään paperipyyhkein.

Jälkimmäinen hanskoilla, aina paljain käsin ja useimmiten tonkia se proppu vanhan moottoriöljyn seasta, käyttää joko lämpimäksi tai semi riippuen onko talvi/kesä aika. Nykyinen auto vienyt aina käyntilämpöisenä öljyvaihtoon taikka seissyt yön yli pakkasessa ja ovat vaihaneet öljyt. 0-30 lyövät koneeseen vaikka 500tkm ajettu auto alla. Joskus 12-14v sitten oli tojota johon lyötiin myös aina notkeat öljyt tupaan ja siellä pysyi., Sitemmiten ollut mersua ja volvoa vaihtuen fiiliksestä.
 
Pumpulla kun imasee, niin ei tarvitse paljoa kosketella. Eikä sitä tosiaan ole pakko tulikuumaksi ajella sitä varten, riittää vähempikin.
 
Motoxin öljyistä kokemuksia tai testejä täällä? Muistelisin jotain huhuja että niiden tekijä oli joku asiallinen taho. Olisko ollut Comma, mutta voin muistella väärin. Itse Motonet tuskin öljyjään väsäilee :)

Motonetin öljyistä on ollut juttuja, ja lähinnä mutua.
Yksi väittää, että tukkuliike ostaa valmistajilta ja pullottaa jälleenmyyjille ja toinen sanoo kuulleensa motonetin myyjältä(myyjältä, ei yhtiön virallinen väite) että ostavat valmistajilta milloin mistäkin saa edullisesti.
 
Motonetin öljyistä on ollut juttuja, ja lähinnä mutua.
Yksi väittää, että tukkuliike ostaa valmistajilta ja pullottaa jälleenmyyjille ja toinen sanoo kuulleensa motonetin myyjältä(myyjältä, ei yhtiön virallinen väite) että ostavat valmistajilta milloin mistäkin saa edullisesti.

Käyttöturvallisuustiedote viittaisi voimakkaasti tuonne Comman suuntaan.
 
Motoxin öljyistä kokemuksia tai testejä täällä? Muistelisin jotain huhuja että niiden tekijä oli joku asiallinen taho. Olisko ollut Comma, mutta voin muistella väärin. Itse Motonet tuskin öljyjään väsäilee :)


Näyttäisi olevan englantilainen taho.
 
ostavat valmistajilta milloin mistäkin saa edullisesti.
Mutua, mutta tätä veikkaisin itsekin. Purkin koodilla erän jäljitettävyys tiettyyn toimittajaan voidaan järjestää.

Autoteollisuudessa yleensä on tavallista, että on vähintään kaksi toimittajaa samalle osalle, jolloin ei ole yhden kortin varassa ja näitä kahta voi myös kilpailuttaa keskenään jolloin hinta pysyy kontrollissa. Motox on kuitenkin ns. "Pirkka-brändi" öljyjen maailmassa ja sieltähän halvalla ostetaan mistä halvalla saadaan.

Mielestäni yksi hyvä tapa varmistua öljyn laadusta on tarkistaa mitä valmistajan hyväksyntiä öljyllä on: esim. Motox FullSyn 5W-40 "Täyttää vaatimukset: MB 229.3", jolloin öljynvalmistaja yksin vakuuttaa laatutason täyttyvän. Ja esim. Shell Helix HX7 5W-40 on "MB-Approval 229.3", jolloin tässä tapauksessa Mercedes-Benz on kolmantena osapuolena testannut ja hyväksynyt öljyn laatutason (Approval). Eli jos löytyy omalle autolle Approval-tason öljy, valitsen mieluiten sen.
 
Tää olikin uutta tietoa, en ole kyllä Bmw LL-04 kohdalla nähnyt ikinä tuota approved sanaa liekkö sellaista missään öljyssä mainittu vai onko vaan MB juttu.

Voishan sitä johonkin LL-04 approvediin vaihtaa jos sellaisia löytyisi :)
 
Auton ohjekirjastahan ne suositellut öljyluokitukset näkee.

Omaan AWT 3bg passattiin käytin aikoinaan (6 vuoden ajan) longlife öljyjä ja suodattimia. Luokka = VW 503.00

(noista longlife -öljyistä nousi aika suuri haloo, kun raportteja tukkeutuneista öljysihdeistä rupesi ilmaantumaan aika lailla)

Alkuperäisellä öljysihdillä mennään edelleen (toistaiseksi)

Viimeisen 12 vuoden ajan olen käyttänyt tavallisia öljyjä ja suodattimia. Luokka = VW 504.00/507.00

Jos on hukannut ohjekirjan, niin tuolta näkee VAG-öljyjen katalogin. VAG-moottoriöljy – AutoWiki

Samalla passatilla mennään edelleen

ps. lisäksi hyvin kerrotaan eri luokista lisätietoa - pumpdüse, hiukkassuodattimella varustetut moottorit jne..
 
Tarkennetaan nyt longlife öljyistä. Itse öljyn laatuhan on hyvä. Jos vaihdot tehdään 15tkm tai vähintään vuoden välein niin mitään ongelmia ei pitäisi olla öljystä johtuvaa. Eli jostain syystä toi longlife termi on joillekin punainen vaate
 
Mitenkäs suosittelette S60 Bensa volvoon öljyä 2001 mallia 405tkm ajettu, talvella toi 5-40w öljy ei oikee ollu kylmillä hyvä asia mut taas öljypiste ei suostu laittamaan 0w öljyä et kuullemma valuis heti pois..
 
Edullista öljy suositusta mb a w168 vm 1997 ajet 390tkm vanhuksee? Moottori hieman nakuttaa, lienee jotain paksumpaa öljyä laittaa parempi? Laitan yleensä 4.25L 5w40:stä. Monessa paikassa tällä hetkellä öljy tarjouksia. Talvella oli käynti vaikeuksia ja öljypannu hieman tihkuu.
 
Edullista öljy suositusta mb a w168 vm 1997 ajet 390tkm vanhuksee? Moottori hieman nakuttaa, lienee jotain paksumpaa öljyä laittaa parempi? Laitan yleensä 4.25L 5w40:stä. Monessa paikassa tällä hetkellä öljy tarjouksia. Talvella oli käynti vaikeuksia ja öljypannu hieman tihkuu.


Miten pitkiä öljynvaihtovälejä on pidetty? Onko moottorin sisäpesua tehty? Voi joskus vähän auttaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 655
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom