Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Vanhan öljyn hävitys on helpompaa kun saa käyttää ison kannun siihen, vrt että liruttaisi kaikki jäteöljyt 1L pulloihin.
 
Jos myyntipakkauksissa säilyttää ja kuljettaa jäteöljyä, niin 10 ja 20 litran jämäkämmät kanisterit ovat vielä kätevämpiä.

Jep, ja biltemasta muuten löytyy kohtuuhintaista öljyä 10 litraisena.

 
-jos on koskaan edes kuullut jostain Totalista.

Tuolla Sitikan, PSA PEUGEOT CITROËN norms :
"B71 2296"

aproval-öljyjä luokkaan Synthetic 5W40:

ja tuollakin enemmän Shelliä ja Mobilia kuin jotain totalia: https://www.autodoc.co.uk/engine-oil/psa-b71-2296

Ja 10w-40 luokan osasynteettiset, eli PSA " PSA B71 2300 "
Menee Nesteenkin öljy, vaikka sjyyreksi yllätykseksemme ei ole Citroenin listalla! ;-)
Neste Premium+ 10W-40 osasynteettinen moottoriöljy 4 litraa - Motocafe

tai Motonetista huipututtu merkki ;-D
Comma Eurolite 10W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista. En tosiaan kysyessäni tarkoittanut että tarvitsisi olla merkkiöljyä jonkin tietyn merkin takia. Lähinnä olen siinä käsityksessä, että öljynvaihto usein pidentää moottorin käyttöikää ja ettei ihan halvinta välttämättä kannata laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläkyllä, kannattaa vaihtaa aina vähintäänkiin talveksi uudet öljyt. Talvella on eduksi olla 1) synteettinen 2) notkea. Mutta, jos öljyä paljon kuluu, voi olla syytä harkita hieman moottorissapysyvämpää laatua eli 5w:n tilalla 10w.

Oma VTI120 psa-bmw-moottorini juo öljyä niin että vinkuu, ja on olenaisempaa että öljyä on reippaasti, kuin että öljy olisi Lisbeth Citroenin lahjuslistalla.

Monihan tälläkin saitila ensin on tarkkana merkkivaatimuksista, ja sitten kuitenkin tunkee öljyn sekaan jotain "ihmeaineita" suoraan yrmyjen tietotoimistosta ;-)
 
-jos on koskaan edes kuullut jostain Totalista.

Tuolla Sitikan, PSA PEUGEOT CITROËN norms :
"B71 2296"

aproval-öljyjä luokkaan Synthetic 5W40:

ja tuollakin enemmän Shelliä ja Mobilia kuin jotain totalia: https://www.autodoc.co.uk/engine-oil/psa-b71-2296

Ja 10w-40 luokan osasynteettiset, eli PSA " PSA B71 2300 "
Menee Nesteenkin öljy, vaikka sjyyreksi yllätykseksemme ei ole Citroenin listalla! ;-)
Neste Premium+ 10W-40 osasynteettinen moottoriöljy 4 litraa - Motocafe

tai Motonetista huipututtu merkki ;-D
Comma Eurolite 10W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy


Tuo PSA B71 2300 on eri luokitus kuin tuo tuossa kysyjän autossa vaadittu B71 2296-luokitus.

Se, että jollain Autodocin sivulla on myynnissä useampaa eri laatua Shelliä tai Mobilia johtuu siitä, että Totalin ideologiana ei ole tehdä montaa öljyä jolla on sama luokitus.

PS. Total on muuten yksi maailman suurimmista öljy-yhtiöistä.
 
Tuo PSA B71 2300 on eri luokitus kuin tuo tuossa kysyjän autossa vaadittu B71 2296-luokitus.

Se, että jollain Autodocin sivulla on myynnissä useampaa eri laatua Shelliä tai Mobilia johtuu siitä, että Totalin ideologiana ei ole tehdä montaa öljyä jolla on sama luokitus.

Noo, enpäs minäkään jäätynyt yhteen luokitukseen, kuten luulet, vaan minun samassa vastauksessani on myös tuo B71 2296-luokitus, jonka ehkä olisit huomanut jos olisit lukenut koko jutun.
Se että annoin vaihtoehtoja, johtui myös logiikasta jonka jo kerroin kahdessa vastauksessani, jonka myös olisit tajunut, jos olisit ne lukenut. Ei mikään pakko toki. ;-D

Se että jolain totalilla on vain vähän öljyjä, on toki loistostrategia öljy-yhtiölle, jonka öljyjä on muutenkin aika harvassa paikassa.
 
Kiitoksia vastauksista. En tosiaan kysyessäni tarkoittanut että tarvitsisi olla merkkiöljyä jonkin tietyn merkin takia. Lähinnä olen siinä käsityksessä, että öljynvaihto usein pidentää moottorin käyttöikää ja ettei ihan halvinta välttämättä kannata laittaa.
Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista. Sen merkkiöljyrahan voi laittaa vaikka säästöpossuun ja sillä rahalla välillä vaikka extrapesettää autoa.
 
Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista. Sen merkkiöljyrahan voi laittaa vaikka säästöpossuun ja sillä rahalla välillä vaikka extrapesettää autoa.

Näinhän se on. Oma käsitys juontaa juurensa mopoaikoihin kun halvin 2t öljy, teboilin 2t mix oli huonossa maineessa. Oli ilmeisesti huonolaatuista silloin.
 
Vanhan öljyn hävitys on helpompaa kun saa käyttää ison kannun siihen, vrt että liruttaisi kaikki jäteöljyt 1L pulloihin.
Jep ja kun kannuista on pulaa jo muutenkin niin että tyhjennä sitten se öljynlaskuastia noihin juomapurkkeihin...

No pitää kaivella jotain vanhoja lasolikannuja jostakin.
 
Näinhän se on. Oma käsitys juontaa juurensa mopoaikoihin kun halvin 2t öljy, teboilin 2t mix oli huonossa maineessa. Oli ilmeisesti huonolaatuista silloin.
Nykyään Putinin Öljyllä on sekä huonoa että (ainakin etiketin mukaan) hyvää kaksitahtiöljyä. 2T Mix on edelleen sitä laatua joka käy erinomaisesti kokon sytykkeenä hävitettäväksi vetisen polttoöljyn seassa.

"Kaksitahtiöljyjen" luokitus ja laatu onkin vaikeampi juttu kuin "moottoriöljyjen", koska asiaankuuluvaa luokitusjärjestelmää ei tunneta sitäkään vähää. Käsitykseni nykynormin täyttävästä öljyluokituksesta on JASO FD, melkeinpä mihin tahansa tavalliseen kaksitahtikäyttöön. ISO määrittelee vielä lisätestillä vaativammat mutta muuten samat öljyluokitukset. Siispä minimivaatimukseksi voitaisiin huvin vuoksi heittää ISO-L-EGD joka mainitaan yleensä asiallisissa tuotteissa.

Mahdolliset perustelut huonomman käyttöön olisi syytä esittää erittäin pitkällisesti perustellen ja perusteluhan ei ole se, että joku itse tekee jotain. Pennin jeniä ei säästä elinkaariajattelulla, akuutistikin vain lateja. FB- ja EGB- luokitellut öljyt ovat mahdollisesti eli oletuksena ala-arvoista paskaa jota ei ole mitään syytä kenenkään ostaa tai käyttää. Valitettavasti isojen brändien nimellä myydään asiallisen lisäksi myös tätä kelvotonta B-luokkaa.

Jos hätätilassa joutuu käyttämään huonoa korvikeöljyä, voi käyttää tavallista moottoriöljyä. Tämä on syytä poistaa, hävittää ja täyttää asiallisella öljyllä/seospolttoaineella hätätilan selvittyä. Koneremontti sillä tempulla varhenee joka tapauksessa ja ajotapaan on syytä stuntin kestäessä kiinnittää huomiota.

APIn luokitukset tältä osin ovat vanhentuneita jäänteitä ja se kannattaa jättää huomiotta, vaikka onkin niissä toisissa moottoriöljyissä peruslaadun puolesta keskeinen relevantti auktoriteetti. Kaksitahtiöljyn API-luokalla ei ole merkitystä ja se on kuitenkin kaikissa TC jos mainittu.

Kaikenlaista paskaahan seosbensaan laitetaan eikä tätä usein kansakoulupohjalta nähdä ongelmana. Kiinnileikkautumiset katsotaan kohtalon oikuksi ja armoton savutus, karsta ja tehonpuute kaksitahtien ominaisuudeksi. Onhan nyt vanhojen pierujen käsityksen mukaan minkä tahansa "kaksitahtiöljyn" oltava riittävän hyvää, kun ennen ajettiin vanhoilla auton jäteöljyillä ja se "oli ihan hyvää". Käyttävät jotkut teräketjuöljynäkin ties mitä jäteöljyä saituuttaan tai rypsiöljyä huonon neuvon uskottuaan ja luulevat että ihan hyvin se toimii. Tilaajan vaatimuksesta kasviöljyllä sahaavat kyllä tietävät ettei se ole järkevää.

Enkä tässä ota mitään kantaa erikoisiin matalaseoksiin tai risiiniin tai kilpakäyttöön, vaan pelkästään normaaliin työ- ja liikennekäyttöön noin 2% seosbensalla tai sitä vastaavaan tuorevoitelukäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista.
Tavallisessa käytössä on myös epätodennäköistä, että tiheillä öljynvaihdoilla saisi olennaista hyötyä. Jos öljytilavuus ei ole poikkeuksellisen pieni, käyttö on maantiepainotteista ~20 tkm/v ja ajot yleensä sellaisia että moottori lämpenee kunnolla, niin en lähtisi edes 30 tkm vaihtoväliä lyhentämään. En kyllä tinkisi öljyn luokituksestakaan.

Jos moottoreissa on tunnettuja ongelmia, niin sitten tilanne voi olla eri.
 
Enkä tässä ota mitään kantaa erikoisiin matalaseoksiin tai risiiniin tai kilpakäyttöön, vaan pelkästään normaaliin työ- ja liikennekäyttöön noin 2% seosbensalla tai sitä vastaavaan tuorevoitelukäyttöön.
Perämoottorikäyttö on vielä erikseen, ja siellä on erikoispiirteenä kylmänä käyvä moottori (ja muutenkin kostea ympäristö), ja se vaatii öljyltä omanlaisensa ominaisuudet. Tässä itse katsoisin sitä, että öljy on TC-W3 -hyväksyttyä. Se ilmenee siitä, että öljylle löytyy hyväksyntänumero eikä vain tuottajan vakuutusta siitä, että "tottakai tämä täyttää kaikki vaatimukset".

Jos moottori vaatii jotain muuta kuin TC-W3-öljyä, niin sitten on viisainta noudattaa suositusta.
 
Näinhän se on. Oma käsitys juontaa juurensa mopoaikoihin kun halvin 2t öljy, teboilin 2t mix oli huonossa maineessa. Oli ilmeisesti huonolaatuista silloin.
Oman kokemuksen mukaan Teboilin 2T Bike täyssynteettinen on erittäin hyvää öljyä ja samoin sen rinnakkaismalli 2T Snow kelkkaöljy. Teboilin Superbike 15W-50 oli käytössä vuosia hyvin kokemuksin. Tavallaan harmi että kävi miten kävi. Erittäin hyviä ja silti kohtuuhintaisia Suomessa tehtyjä öljyjä. Hyvällä hinnalla sai Puuilosta, Tokmannilta ja Motonetista.
 
Jep ja kun kannuista on pulaa jo muutenkin niin että tyhjennä sitten se öljynlaskuastia noihin juomapurkkeihin...

No pitää kaivella jotain vanhoja lasolikannuja jostakin.

Tokmannilta saa ainakin 10litran vesikanistereita alle 10€/kpl. Oli pakko ostaa viime talvena, kun lopulta
eri määrä ei niin hyvin kestävää talvilasinpesunestettä. Helpompi sitten sekoittaa 5litran astiaan pakkasenkestävää
lasinpesunestettä
 
Oman kokemuksen mukaan Teboilin 2T Bike täyssynteettinen on erittäin hyvää öljyä ja samoin sen rinnakkaismalli 2T Snow kelkkaöljy. Teboilin Superbike 15W-50 oli käytössä vuosia hyvin kokemuksin.
En epäile. Toisaalta se 2T Mix on lähes luokittamatonta rojua asiakkaille, jotka joko eivät tiedä tai usko öljyissä eroa olevankaan, haluavat halpaa tai potevat taikauskoa jonka mukaan vanhaan koneeseen on parempi laittaa entisaikojen aineita ja uudemmat sopivat vain uusiin koneisiin.

Vastaavasti esimerkiksi merkeillä Stihl ja Husqvarna on asiallista uusimpien normien mukaista 2T öljyä, ja vaihtoehtoisesti halvempaa huonoa. Joillekin on tärkeää öljyn toimivuus ja vehkeiden kesto, toisille pakkauksessa lukeva brändi. Molemmille asiakkaille kannattaa myydä koska niin tekevät kilpailijatkin.
 
Tokmannilta saa ainakin 10litran vesikanistereita alle 10€/kpl. Oli pakko ostaa viime talvena, kun lopulta
eri määrä ei niin hyvin kestävää talvilasinpesunestettä. Helpompi sitten sekoittaa 5litran astiaan pakkasenkestävää
lasinpesunestettä
No enkai mä nyt kanistereista ala maksamaan jos viskaan ne öljyineen kierrätykseen. Toki jos saa tyhjättyä kierrätyspistellä.
Tyhjiä 20L öljykannuja nyt saa vähän mistä vaan kun käy kyselemässä.
Juu kylhän noita välillä tulee vastaan ja talvisin tyhjenee lasolipurkit siihen tahtiin että saa niihin säilöttyä jätenesteet.
 
No enkai mä nyt kanistereista ala maksamaan jos viskaan ne öljyineen kierrätykseen. Toki jos saa tyhjättyä kierrätyspistellä.
Juu kylhän noita välillä tulee vastaan ja talvisin tyhjenee lasolipurkit siihen tahtiin että saa niihin säilöttyä jätenesteet.
Minulla on 2kpl 20L kannuja jäteöljylle ja tyhjennän ne kaatiksen ongelmajätepisteellä. Kaksi autoa, kolme moottoripyörää, ruohonleikkurit ja muut päälle, niin tuleehan sitä.
 
Itse poltan jäteöljyt peltiämpärissä niin kauan, kunnes siitä maksetaan. Jäteala jostain syystä saa sanella mitä mieleen juolahtaa, ja vielä pitäisi raaka-ainekin ilmaiseksi luovuttaa.
 
Itse poltan jäteöljyt peltiämpärissä niin kauan, kunnes siitä maksetaan. Jäteala jostain syystä saa sanella mitä mieleen juolahtaa, ja vielä pitäisi raaka-ainekin ilmaiseksi luovuttaa.
Erilaisia öljyjä voi polttaa myös lämmityskäytössä sopivilla laitteilla. En toki itse näin tekisi mutta jotkut tekevät. Tietenkään en voi omia jäteöljyjäni luovuttaa muualle kuin jätteennäpertelyasemalle. Sehän olisi syntiä.
 
Erilaisia öljyjä voi polttaa myös lämmityskäytössä sopivilla laitteilla. En toki itse näin tekisi mutta jotkut tekevät. Tietenkään en voi omia jäteöljyjäni luovuttaa muualle kuin jätteennäpertelyasemalle. Sehän olisi syntiä.
Atf vissiin palaa ainakin hyvin noissa kiinan lämmitinwebastoissa.
 
Eikös suoraselkäisimmät vippaa lähimetsikköön?

1695055231248.jpeg
 
Eikös suoraselkäisimmät vippaa lähimetsikköön?
Näinhän aikanaan opastettiin tekemään. Kunhan kaivoi pienen kuopan ensin.

Ei järjenkäyttö tarkoita sitä että pitäisi käsitellä jätteet kuten Venäjällä tai 50-luvulla. Kyllä minä toimitan öljyt virallisesti kierrätykseen ellei joku nuuka isäntä satu varastamaan niitä öljypolttimeensa kun unohtuvat päiväksi hallin oven viereen. On tietysti myös hirveä tuhotyö jos käyttää pikku tilkan kokon sytyttämiseen.
 
Taisivat ennen vanhaan sorakuopillakin kuopaista montun hiekkaan ja sinne pillarin tai kaivinkoneen öljyt. Metsäkoneilla sama homma.
 
Kyllä jäteöljystä ihan rahaakin maksetaan. Pitää vaan ensin kerätä vähintään se 1000-10000 litraa että ollaan kiinnostuneita.
 
Nuoruusvuosina kun olin joskus autokorjaamollakin töissä, Ekokem kävi 1000L lastin imaisemassa ilmaiseksi.

Ennen vanhaan meni paljon jäteöljyjä kasvihuoneille ja lämmittivät sillä, kun energiaa meni melkoisesti. 50/50 seos löpön kanssa palaa ihan normaalissa polttimessa, kunhan suodattaa vain sattumat pois. Noissa kiinavebastoissakin palaa 50/seos. Karstoittaa vain enemmän kuin puhdas löpö.

Aika moni öljylämmittäjä on aikojen saatossa lorauttanut jäteöljyt sekaan. Konehalleja ja omakotitalojakin.
 
Viimeksi muokattu:
Täyssynteettisellä saa auton käyntiin talvella sitä kiusaamatta ja tuo 5w-> jos pysyy vanhasssa sisällä niin ok. Jssei pysy niin 10w-> seuraavaksi. Jos halutaan merkkituotteempi niin Motonetista? Shell Helix HX8 5W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy

- Oleennaisempaa olisi pitää tuoreehkot öljyt, kuin hifistellä kallista. Auto ainakin tykkäisi.

Ei sillä kylmäpään viskositeettilla ole käytännön merkitystä miten öljy pysyy moottorissa.
 
Tuohon aikaan muutenkin ei ollut ympäristöasiat samalla tavalla kuin nykyään. Vanhan omakotitalotontilta saattaa löytyä ihan mitä tahansa tavaraa

Joo, ja sienessä käydessä saattaa aika tuoreellakin metsätuho...anteeksi "metsänhoito"alueellakin tehdä mustan huumorin löytöjä.
 
Joo, ja sienessä käydessä saattaa aika tuoreellakin metsätuho...anteeksi "metsänhoito"alueellakin tehdä mustan huumorin löytöjä.
Vitsaileva näkemys siitä, että suomalainen metsätalous on jonkinlaista metsäntuhoamista, on jo aika kaukana öljyn valinnasta. Politiikka ja yhteiskunta -alueella saattaa jo olla pari päänavausta aiheesta "suomalainen metsätalous on perseestä" tai "hakkuut kiellettävä". Tarvittaessa sellaisen voi avata.

Öljyyn liittyy tietysti se, että parin ämpärillisen öljyvahinkoja sattuu kaikenlaisille työkoneille, myös hakkuukoneille. Metsässä se kaikkein vähiten haittaa. Metsästä löytyvä roiske ei tarkoita, että joku vaihtoi öljyt ryssätyyliin, vaan siinä on yleensä letku pamahtanut.

Öljyn valintaan edellinen palautuu siten, että vuodoista aiheutuvaa ympäristöhaittaa pyritään vähentämään bioöljyllä teräketjuissa ja jopa hydrauliikassa. Tällaiset tuotteet aiheuttavat heikoilla ominaisuuksillaan vaurioita ja häiriöitä eikä niitä siten yleensä valita muuten kuin imagosyistä poikkeustapauksissa.
 
Törmäsin eräällä Teboililla tarjouksessa olleeseen Mobil Delvac 1400 pönikkään hintaan 80€. Ovat yleensä olleet 100€ paikkeilla, eli jäi käteen. Kotona huomasin, että etiketissä on parasta ennen päiväys, joka on 2024 loppuvuodesta. Siihen mennessä ei tule käytettyä. Onko öljyissä oikeasti jotain ainesosia jotka vanhenevat säilytyksessä?

Totta, te muut puhutte aika vähän öljystä.
Ei kannata nolata enempää.
 
Törmäsin eräällä Teboililla tarjouksessa olleeseen Mobil Delvac 1400 pönikkään hintaan 80€. Ovat yleensä olleet 100€ paikkeilla, eli jäi käteen. Kotona huomasin, että etiketissä on parasta ennen päiväys, joka on 2024 loppuvuodesta. Siihen mennessä ei tule käytettyä. Onko öljyissä oikeasti jotain ainesosia jotka vanhenevat säilytyksessä?
5v taitaa olla vakio shelf life voiteluöljyissä. Korkki kiinni ja sisätiloissa säilyy kuitenkin käytännössä jos ei ikuisesti, niin kauan. En olis huolissani, jos saa muuten hyvän diilin.
 
Törmäsin eräällä Teboililla tarjouksessa olleeseen Mobil Delvac 1400 pönikkään hintaan 80€. Ovat yleensä olleet 100€ paikkeilla, eli jäi käteen. Kotona huomasin, että etiketissä on parasta ennen päiväys, joka on 2024 loppuvuodesta. Siihen mennessä ei tule käytettyä. Onko öljyissä oikeasti jotain ainesosia jotka vanhenevat säilytyksessä?

Ei siellä taida mitään vanhenevia ainesosia olla. Pitkässä seisonnassa lisäaineita saattaa vajota pönikän pohjalle, joten sitä pönikkää kannattaa ennen käyttöä ravistella ja öljy on taas kuin uutta.
Tasalämpöinen ja auringolta suojattu säilytystila olisi hyvä olla.
Toisella forumilla ovat käyttäneet menestyksekkäästi ainakin 20 vuotta vanhoja öljyä, ainakin avaamattomia purkkeja.
Vanhoista öljyistä kannattaa katsoa onko laatuluokitukset vielä riittävät.
 
5v taitaa olla vakio shelf life voiteluöljyissä. Korkki kiinni ja sisätiloissa säilyy kuitenkin käytännössä jos ei ikuisesti, niin kauan. En olis huolissani, jos saa muuten hyvän diilin.
Kuinka pitkään 20 litran pänikkä säilyy avattuna? Sisältö kuitenkin riittää ~kolmeen öljynvaihtoon à 30 tkm, niin purkki riittää hetken aikaa.
 
ei se miksikään mene. Mulla on ollu 200l tynnyreita öljyä ja varmaan vanhimmat +15vuotta tallissa, toimii.
Näin arvelinkin. Tällaisesta lirusta on kyse

Ei tuota ojaankaan viitsisi kaataa vain siksi, että "Parasta Ennen" olisi ehkä mennyt vanhaksi. :)
 
Olen myös käyttänyt vanhaa öljyä ja fiksu säilytys lienee oleellisempaa kuin se, onko astia avattu. Yritän toki pyrkiä siihen että käytän aina mahdollisimman hyviä voiteluaineita enkä halua ostaa niitä vanhenemaan. En ole aikoihin käyttänyt tynnyritavaraa, vaikka suurin syyhän on se että vajaiden rumpujen säilytys ja käsittely on hankalaa vs. 20 litran kanisterit.

Toisaalta siitä, että öljy näyttää hyvältä ja "toimii" ei voi vetää johtopäätöksiä siihen, onko öljy edelleen hyvää tai lähellä sitä, mitä sen piti olla. Normaalistihan väärän tai huonon öljyn käytöstä ei seuraa välittömästi mitään katastrofia.

Niinhän sitä äärilaidassa autoihin laitetaan random halpisöljyä halpahallista pelkän viskositeettitiedon perusteella usein tietämättä että öljyissä on muitakin luokituksia, vaihdetaan joskus tai jouluna, käytetään ruohonleikkurissa auton jäteöljyä ja kaksitahtiöljynä se leikkurin jäteöljy, eikä aina heti hajoa mitään. Ei se silti hyvää huoltoa ole.
 
Toisaalta siitä, että öljy näyttää hyvältä ja "toimii" ei voi vetää johtopäätöksiä siihen, onko öljy edelleen hyvää tai lähellä sitä, mitä sen piti olla. Normaalistihan väärän tai huonon öljyn käytöstä ei seuraa välittömästi mitään katastrofia.
Öljyn ominaisuuksien prioriteettijärjestys lienee suunnilleen näin:
1) On öljyä. Ihan mikä tahansa öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.
2) Kuumaviskositeetti. Käyttölämpötilassa öljyn viskositeetin pitää olla suunnilleen oikea. Ei liian lirua mutta ei liian paksuakaan.
3) Kylmäviskositeetti. Kylmäkäynnistyksessä öljyn pitää lähteä kiertämään. Muuten ks. kohta 1). Ihan kiva, jos öljy on helppoa pumpattavaa.
4) Muut luokitukset. Lisäaineistus on sopiva pitkällä jänteellä. Voi olla merkittävä vaikutus käyttöikään.

1) ja 2) on sellaisia, että epäonnistuminen voi aiheuttaa nopean vaurion. 3) lisää kulumista kylmässä ja 4) on pitkän aikajänteen kriteeri.
 
Öljyn ominaisuuksien prioriteettijärjestys lienee suunnilleen näin:
1) On öljyä. Ihan mikä tahansa öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.
2) Kuumaviskositeetti. Käyttölämpötilassa öljyn viskositeetin pitää olla suunnilleen oikea. Ei liian lirua mutta ei liian paksuakaan.
3) Kylmäviskositeetti. Kylmäkäynnistyksessä öljyn pitää lähteä kiertämään. Muuten ks. kohta 1). Ihan kiva, jos öljy on helppoa pumpattavaa.
4) Muut luokitukset. Lisäaineistus on sopiva pitkällä jänteellä. Voi olla merkittävä vaikutus käyttöikään.

1) ja 2) on sellaisia, että epäonnistuminen voi aiheuttaa nopean vaurion. 3) lisää kulumista kylmässä ja 4) on pitkän aikajänteen kriteeri.
Näin on. 1-3 on sellaista hätätilan survivalismiajattelua. Ja siinä neloskohdan aikana siirrytään kehitysmaatyylistä tai hälläväliä-mentaliteetista nopeasti ammattimaiseen toimintaan. Siinä on siis koko skaala huonosta hyvään toimintatapaan kaikkine harmaan sävyineen.
 
Kiitokset aikaisemmista kommenteista öljyn säilyvyyteen liittyen. En enää murehdi halvan Delvacin vanhenemista.

Perämoottoriöljyjen speksi on NMMA FC-W. Suurimmaksi eroksi vanhanaikaisiin autopuolen öljyihin (ei saastelaitteiden aiheuttamia lisäainerajoituksia) olen antanut itseni ymmärtää paremman korroosiosuojan. Tarkemmin asiaa ajateltuani, millaista sellainen öljy on, joka ei suojaa korroosiolta? Todennäköisemmin -20c lämpötilassa pätkäajossa autolla kertyy vettä öljyn joukkoon kuin perämoottorissa 20c lämpötilassa. Palotiloihin en kuitenkaan jaksa uskoa öljyä siinä määrin päätyvän, että sillä suojattaisiin esimerkiksi venttiilien seetejä.
 
Suurimmaksi eroksi vanhanaikaisiin autopuolen öljyihin (ei saastelaitteiden aiheuttamia lisäainerajoituksia) olen antanut itseni ymmärtää paremman korroosiosuojan. Tarkemmin asiaa ajateltuani, millaista sellainen öljy on, joka ei suojaa korroosiolta? Todennäköisemmin -20c lämpötilassa pätkäajossa autolla kertyy vettä öljyn joukkoon kuin perämoottorissa 20c lämpötilassa.
En ole sian tuntia, mutta perusoppimäärää soveltaen sanoisin että erona näissä käyttökohteissa ja erityistarpeissa on ympäristön kostean luonteen lisäksi se, että venemoottori on tyypillisemmin pitkiä aikoja käyttämättä ajojen välillä. Lisäksi moottori saattaa käydä liki jatkuvasti viileänä käyttötavasta ja jäähdytyksestä riippuen, toisin kuin periaatteessa auton moottori joka normaalissa kevyessäkin käytössä "aina" saavuttaa suunnilleen normaalin käyttölämpötilan.

Samalla toisaalta venemoottorin käyttö voi muistuttaa - tapauksesta riippuen mutta usein - enemmän traktorin tai kilpa-auton moottorin kuin henkilöauton moottorin käyttöä: on ihan tavallista että täydellä tai muuten vaan suurella tehopyynnöllä ajetaan pitkiä aikoja. Siis ainakin minuutteja tai joskus tunteja kerrallaan ja jopa enin osa moottorin käyttötunneista. Tämähän on isosti kontrastissa tavalliseen auton käyttöön jossa esim. 1% ajasta käytetään suurta tehoa ja loput rullaillaan häviävän pienellä osakuormalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 655
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom