Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos myyntipakkauksissa säilyttää ja kuljettaa jäteöljyä, niin 10 ja 20 litran jämäkämmät kanisterit ovat vielä kätevämpiä.Vanhan öljyn hävitys on helpompaa kun saa käyttää ison kannun siihen, vrt että liruttaisi kaikki jäteöljyt 1L pulloihin.
Jos myyntipakkauksissa säilyttää ja kuljettaa jäteöljyä, niin 10 ja 20 litran jämäkämmät kanisterit ovat vielä kätevämpiä.
Muutaman rahan kun laittaa lisää niin saa ihan oikeata luokitukset täyttävää öljyä. Total Quartz 9000 5W-40 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
PS. Molempien litrahinta on täsmälleen sama.
-jos on koskaan edes kuullut jostain Totalista.
Tuolla Sitikan, PSA PEUGEOT CITROËN norms :
"B71 2296"
aproval-öljyjä luokkaan Synthetic 5W40:
ja tuollakin enemmän Shelliä ja Mobilia kuin jotain totalia: https://www.autodoc.co.uk/engine-oil/psa-b71-2296
Ja 10w-40 luokan osasynteettiset, eli PSA " PSA B71 2300 "
Menee Nesteenkin öljy, vaikka sjyyreksi yllätykseksemme ei ole Citroenin listalla! ;-)
Neste Premium+ 10W-40 osasynteettinen moottoriöljy 4 litraa - Motocafe
tai Motonetista huipututtu merkki ;-D
Comma Eurolite 10W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy
Tuo PSA B71 2300 on eri luokitus kuin tuo tuossa kysyjän autossa vaadittu B71 2296-luokitus.
Se, että jollain Autodocin sivulla on myynnissä useampaa eri laatua Shelliä tai Mobilia johtuu siitä, että Totalin ideologiana ei ole tehdä montaa öljyä jolla on sama luokitus.
En sanoisi että Totalin tuotteet ovat jotenkin harvinaisia, myydäänhän niitä jopa Motonetissa.öljy-yhtiölle, jonka öljyjä on muutenkin aika harvassa paikassa.
Ferrari ja Ducati käyttää Shelliä, joten saa kelvata Vespallekin?Ja Vespan loppui kun Agipin öljyä ei saa ;-)
Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista. Sen merkkiöljyrahan voi laittaa vaikka säästöpossuun ja sillä rahalla välillä vaikka extrapesettää autoa.Kiitoksia vastauksista. En tosiaan kysyessäni tarkoittanut että tarvitsisi olla merkkiöljyä jonkin tietyn merkin takia. Lähinnä olen siinä käsityksessä, että öljynvaihto usein pidentää moottorin käyttöikää ja ettei ihan halvinta välttämättä kannata laittaa.
Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista. Sen merkkiöljyrahan voi laittaa vaikka säästöpossuun ja sillä rahalla välillä vaikka extrapesettää autoa.
Jep ja kun kannuista on pulaa jo muutenkin niin että tyhjennä sitten se öljynlaskuastia noihin juomapurkkeihin...Vanhan öljyn hävitys on helpompaa kun saa käyttää ison kannun siihen, vrt että liruttaisi kaikki jäteöljyt 1L pulloihin.
Nykyään Putinin Öljyllä on sekä huonoa että (ainakin etiketin mukaan) hyvää kaksitahtiöljyä. 2T Mix on edelleen sitä laatua joka käy erinomaisesti kokon sytykkeenä hävitettäväksi vetisen polttoöljyn seassa.Näinhän se on. Oma käsitys juontaa juurensa mopoaikoihin kun halvin 2t öljy, teboilin 2t mix oli huonossa maineessa. Oli ilmeisesti huonolaatuista silloin.
Tavallisessa käytössä on myös epätodennäköistä, että tiheillä öljynvaihdoilla saisi olennaista hyötyä. Jos öljytilavuus ei ole poikkeuksellisen pieni, käyttö on maantiepainotteista ~20 tkm/v ja ajot yleensä sellaisia että moottori lämpenee kunnolla, niin en lähtisi edes 30 tkm vaihtoväliä lyhentämään. En kyllä tinkisi öljyn luokituksestakaan.Tavallisessa autossa se moottori ei sen ihmeellisemmin kestä oli sisällä autoon sopiva perusöljy tai joku kalliimpi "merkkiöljy". Normaali öljy ei voitelussa epäonnistu. Kestävyys tulee muista seikoista, kuten moottorin rakenteesta, huolto-ohjelman seuraamisesta ja tuurista.
Perämoottorikäyttö on vielä erikseen, ja siellä on erikoispiirteenä kylmänä käyvä moottori (ja muutenkin kostea ympäristö), ja se vaatii öljyltä omanlaisensa ominaisuudet. Tässä itse katsoisin sitä, että öljy on TC-W3 -hyväksyttyä. Se ilmenee siitä, että öljylle löytyy hyväksyntänumero eikä vain tuottajan vakuutusta siitä, että "tottakai tämä täyttää kaikki vaatimukset".Enkä tässä ota mitään kantaa erikoisiin matalaseoksiin tai risiiniin tai kilpakäyttöön, vaan pelkästään normaaliin työ- ja liikennekäyttöön noin 2% seosbensalla tai sitä vastaavaan tuorevoitelukäyttöön.
Oman kokemuksen mukaan Teboilin 2T Bike täyssynteettinen on erittäin hyvää öljyä ja samoin sen rinnakkaismalli 2T Snow kelkkaöljy. Teboilin Superbike 15W-50 oli käytössä vuosia hyvin kokemuksin. Tavallaan harmi että kävi miten kävi. Erittäin hyviä ja silti kohtuuhintaisia Suomessa tehtyjä öljyjä. Hyvällä hinnalla sai Puuilosta, Tokmannilta ja Motonetista.Näinhän se on. Oma käsitys juontaa juurensa mopoaikoihin kun halvin 2t öljy, teboilin 2t mix oli huonossa maineessa. Oli ilmeisesti huonolaatuista silloin.
Jep ja kun kannuista on pulaa jo muutenkin niin että tyhjennä sitten se öljynlaskuastia noihin juomapurkkeihin...
No pitää kaivella jotain vanhoja lasolikannuja jostakin.
En epäile. Toisaalta se 2T Mix on lähes luokittamatonta rojua asiakkaille, jotka joko eivät tiedä tai usko öljyissä eroa olevankaan, haluavat halpaa tai potevat taikauskoa jonka mukaan vanhaan koneeseen on parempi laittaa entisaikojen aineita ja uudemmat sopivat vain uusiin koneisiin.Oman kokemuksen mukaan Teboilin 2T Bike täyssynteettinen on erittäin hyvää öljyä ja samoin sen rinnakkaismalli 2T Snow kelkkaöljy. Teboilin Superbike 15W-50 oli käytössä vuosia hyvin kokemuksin.
No enkai mä nyt kanistereista ala maksamaan jos viskaan ne öljyineen kierrätykseen. Toki jos saa tyhjättyä kierrätyspistellä.Tokmannilta saa ainakin 10litran vesikanistereita alle 10€/kpl. Oli pakko ostaa viime talvena, kun lopulta
eri määrä ei niin hyvin kestävää talvilasinpesunestettä. Helpompi sitten sekoittaa 5litran astiaan pakkasenkestävää
lasinpesunestettä
Juu kylhän noita välillä tulee vastaan ja talvisin tyhjenee lasolipurkit siihen tahtiin että saa niihin säilöttyä jätenesteet.Tyhjiä 20L öljykannuja nyt saa vähän mistä vaan kun käy kyselemässä.
Minulla on 2kpl 20L kannuja jäteöljylle ja tyhjennän ne kaatiksen ongelmajätepisteellä. Kaksi autoa, kolme moottoripyörää, ruohonleikkurit ja muut päälle, niin tuleehan sitä.No enkai mä nyt kanistereista ala maksamaan jos viskaan ne öljyineen kierrätykseen. Toki jos saa tyhjättyä kierrätyspistellä.
Juu kylhän noita välillä tulee vastaan ja talvisin tyhjenee lasolipurkit siihen tahtiin että saa niihin säilöttyä jätenesteet.
Erilaisia öljyjä voi polttaa myös lämmityskäytössä sopivilla laitteilla. En toki itse näin tekisi mutta jotkut tekevät. Tietenkään en voi omia jäteöljyjäni luovuttaa muualle kuin jätteennäpertelyasemalle. Sehän olisi syntiä.Itse poltan jäteöljyt peltiämpärissä niin kauan, kunnes siitä maksetaan. Jäteala jostain syystä saa sanella mitä mieleen juolahtaa, ja vielä pitäisi raaka-ainekin ilmaiseksi luovuttaa.
Atf vissiin palaa ainakin hyvin noissa kiinan lämmitinwebastoissa.Erilaisia öljyjä voi polttaa myös lämmityskäytössä sopivilla laitteilla. En toki itse näin tekisi mutta jotkut tekevät. Tietenkään en voi omia jäteöljyjäni luovuttaa muualle kuin jätteennäpertelyasemalle. Sehän olisi syntiä.
Näinhän aikanaan opastettiin tekemään. Kunhan kaivoi pienen kuopan ensin.Eikös suoraselkäisimmät vippaa lähimetsikköön?
Taisivat ennen vanhaan sorakuopillakin kuopaista montun hiekkaan ja sinne pillarin tai kaivinkoneen öljyt. Metsäkoneilla sama homma.
Kyllä jäteöljystä ihan rahaakin maksetaan. Pitää vaan ensin kerätä vähintään se 1000-10000 litraa että ollaan kiinnostuneita.
Täyssynteettisellä saa auton käyntiin talvella sitä kiusaamatta ja tuo 5w-> jos pysyy vanhasssa sisällä niin ok. Jssei pysy niin 10w-> seuraavaksi. Jos halutaan merkkituotteempi niin Motonetista? Shell Helix HX8 5W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy
- Oleennaisempaa olisi pitää tuoreehkot öljyt, kuin hifistellä kallista. Auto ainakin tykkäisi.
Tuohon aikaan muutenkin ei ollut ympäristöasiat samalla tavalla kuin nykyään. Vanhan omakotitalotontilta saattaa löytyä ihan mitä tahansa tavaraa
Vitsaileva näkemys siitä, että suomalainen metsätalous on jonkinlaista metsäntuhoamista, on jo aika kaukana öljyn valinnasta. Politiikka ja yhteiskunta -alueella saattaa jo olla pari päänavausta aiheesta "suomalainen metsätalous on perseestä" tai "hakkuut kiellettävä". Tarvittaessa sellaisen voi avata.Joo, ja sienessä käydessä saattaa aika tuoreellakin metsätuho...anteeksi "metsänhoito"alueellakin tehdä mustan huumorin löytöjä.
Ei kannata nolata enempää.Totta, te muut puhutte aika vähän öljystä.
5v taitaa olla vakio shelf life voiteluöljyissä. Korkki kiinni ja sisätiloissa säilyy kuitenkin käytännössä jos ei ikuisesti, niin kauan. En olis huolissani, jos saa muuten hyvän diilin.Törmäsin eräällä Teboililla tarjouksessa olleeseen Mobil Delvac 1400 pönikkään hintaan 80€. Ovat yleensä olleet 100€ paikkeilla, eli jäi käteen. Kotona huomasin, että etiketissä on parasta ennen päiväys, joka on 2024 loppuvuodesta. Siihen mennessä ei tule käytettyä. Onko öljyissä oikeasti jotain ainesosia jotka vanhenevat säilytyksessä?
Törmäsin eräällä Teboililla tarjouksessa olleeseen Mobil Delvac 1400 pönikkään hintaan 80€. Ovat yleensä olleet 100€ paikkeilla, eli jäi käteen. Kotona huomasin, että etiketissä on parasta ennen päiväys, joka on 2024 loppuvuodesta. Siihen mennessä ei tule käytettyä. Onko öljyissä oikeasti jotain ainesosia jotka vanhenevat säilytyksessä?
Kuinka pitkään 20 litran pänikkä säilyy avattuna? Sisältö kuitenkin riittää ~kolmeen öljynvaihtoon à 30 tkm, niin purkki riittää hetken aikaa.5v taitaa olla vakio shelf life voiteluöljyissä. Korkki kiinni ja sisätiloissa säilyy kuitenkin käytännössä jos ei ikuisesti, niin kauan. En olis huolissani, jos saa muuten hyvän diilin.
Kuinka pitkään 20 litran pänikkä säilyy avattuna? Sisältö kuitenkin riittää ~kolmeen öljynvaihtoon à 30 tkm, niin purkki riittää hetken aikaa.
Näin arvelinkin. Tällaisesta lirusta on kyseei se miksikään mene. Mulla on ollu 200l tynnyreita öljyä ja varmaan vanhimmat +15vuotta tallissa, toimii.
Öljyn ominaisuuksien prioriteettijärjestys lienee suunnilleen näin:Toisaalta siitä, että öljy näyttää hyvältä ja "toimii" ei voi vetää johtopäätöksiä siihen, onko öljy edelleen hyvää tai lähellä sitä, mitä sen piti olla. Normaalistihan väärän tai huonon öljyn käytöstä ei seuraa välittömästi mitään katastrofia.
Näin on. 1-3 on sellaista hätätilan survivalismiajattelua. Ja siinä neloskohdan aikana siirrytään kehitysmaatyylistä tai hälläväliä-mentaliteetista nopeasti ammattimaiseen toimintaan. Siinä on siis koko skaala huonosta hyvään toimintatapaan kaikkine harmaan sävyineen.Öljyn ominaisuuksien prioriteettijärjestys lienee suunnilleen näin:
1) On öljyä. Ihan mikä tahansa öljy on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.
2) Kuumaviskositeetti. Käyttölämpötilassa öljyn viskositeetin pitää olla suunnilleen oikea. Ei liian lirua mutta ei liian paksuakaan.
3) Kylmäviskositeetti. Kylmäkäynnistyksessä öljyn pitää lähteä kiertämään. Muuten ks. kohta 1). Ihan kiva, jos öljy on helppoa pumpattavaa.
4) Muut luokitukset. Lisäaineistus on sopiva pitkällä jänteellä. Voi olla merkittävä vaikutus käyttöikään.
1) ja 2) on sellaisia, että epäonnistuminen voi aiheuttaa nopean vaurion. 3) lisää kulumista kylmässä ja 4) on pitkän aikajänteen kriteeri.
En ole sian tuntia, mutta perusoppimäärää soveltaen sanoisin että erona näissä käyttökohteissa ja erityistarpeissa on ympäristön kostean luonteen lisäksi se, että venemoottori on tyypillisemmin pitkiä aikoja käyttämättä ajojen välillä. Lisäksi moottori saattaa käydä liki jatkuvasti viileänä käyttötavasta ja jäähdytyksestä riippuen, toisin kuin periaatteessa auton moottori joka normaalissa kevyessäkin käytössä "aina" saavuttaa suunnilleen normaalin käyttölämpötilan.Suurimmaksi eroksi vanhanaikaisiin autopuolen öljyihin (ei saastelaitteiden aiheuttamia lisäainerajoituksia) olen antanut itseni ymmärtää paremman korroosiosuojan. Tarkemmin asiaa ajateltuani, millaista sellainen öljy on, joka ei suojaa korroosiolta? Todennäköisemmin -20c lämpötilassa pätkäajossa autolla kertyy vettä öljyn joukkoon kuin perämoottorissa 20c lämpötilassa.