Luin nyt aiempia viestejä, 390tkm ei haittaa jos hyvin huollettu. Se mitä minä näen on että joku on joskus kiristänyt ainakin yhden tulpan liian kireälle ja tuhonnut kierteet mutta en ole ammattilainen joten nielaise tämä kommentti sen kuuluisan suolarakeen kera. Kaksi kertaa olen nähnyt omassa autossa tulpissa tällaisia jälkiä joista toisen romutin ja toisen korjasin kannen vaihdattamalla.
Tämä oli -90 luvulla enkä muista tarkkaa hintaa, jossain tuhannen markkaa se taisi olla töineen, lienee euroissa lähes sama nykyään.. Tähän kohtaa se toinen suolanokare..
Mun nähden sun ongelma ei parane öljyä vaihtamalla koska sitä menee kierteistä läpi noin paljon (siis mun silmissä tosi paljon), ongelmia lienee myös muualla, kuten miksi öljyä kulkeutuu palotilaan ja palamatta tulppien kierteisiin ja tulpanhatun alle saakka.
Mainitsemasi naputus pitäisi kuulla jotta siitä voisi sanoa johtuuko se öljyn palamisesta palotilassa vai laakeriviasta. Myös miksi moni korjaamo ei ole suostunut koskemaan autoon?
Kuulema vmäistä korjaa A-sarjan mersua ja inhottavaa. Kylmänä auto on äänetön käytännössä. Lämmettyään alkaa nakuttamaan. Auto on hankittu pari vuotta sitten? Aikaisempi myyjä oli ostanut sen jostain huutokaupasta ja sanoi moottori on vaihdettu 140tkm kohdalla ja kori 390tkm ajettu, mutta mittarissa lukee 150tkm, vaikea uskoa mihinkää, mitä aikaisempi myyjä sanonut. Kun melkein kaikki tarkastetut asiat, mitä "huollettu" aikaisemman myyjän mukaa puuttuneet täysin ja sanoi vuosittain vaihtaneensa öljyt. Moni korjaamo sanoo Varian tai Stadin ammattiopiston rankaisseen opiskelijaa korjaamaan A-mersua jos huonosti käyttäytynyt. (tiedä siitä sitten onko totta?) Näiden lisäksi monissa korjaamossa hirveät jonot ja valittaa auton olevan niin halpa ettei kannata vaivautua edes tekemää mitää. Mielestäni jos kori 390tkm ja moottorin oikeasta iästä ei tietoa, niin oletan sen olevan vastaavassa kunnossa kuin kori.
Tosi monta kertaa jouduttiin auton ostamisen jälkee vähentää öljyä, kun myyjä laittoi liikaa ja ei ollut öljytikkua mittaa... (noin 3L ylimäärästä öljyä ajeltiin 400km pohjoisesta etelää ja otettiin koko ajan 2dl pysähdyksissä katsoen jos mittari lakkaisi valittamasta liika öljystä. Auto on seissyt aikaisemmalla omistajalla myös pitkää, mikä selittää ylenpalttista ruostumista. Huoltokirjaa ei ole luonnollisesti.
Autosta puuttuu:
-Alkuperäinen mittatikku (tällä hetkellä joku lyhyempi toisesta autosta)
-Oikean puoleinen alempi sarana ovesta
-Pelkokahvat
-Ruuveja sieltä sun täältä korista
-Toinen avain.
-Lamppuja mittaristosta puuttuu, koska ei löytänyt sopivaa
-Akkupaikan yläkannen ruuvi (varmaan pyydän techbbs käyttäjää tulostamaan 3D-tulostimella)
-talvirenkaat
Pitäisi korjauttaa vielä iskarit, pallonivelet ainakin, jotta saa nelipyöräsuuntauksen tehtyä.
Pitäisi tutkia:
-Öljyvuotoa
-Pakoputki puskee valkoista savua välillä (voi olla kosteutta tai juuri tuota öljyvuodon takia)
-Ohjaustehostin jatkuvasti päällä, myös auton ollessa kiinni
-Ruosteviat
-Ohjaus
-Sähköviat
jne. jne .jne.
Autoon tehty paljon huoltoja omasta toimesta....
menee sivuraiteille keskustelusta, ehkä parempi jatkaa yv:llä.
Edit. muissa foorumeissa eli mb:n omalla foorumilla kaikki sanoo katso putki vuotaa, ei tiiviste ja katsoin ja putki näyttäisi olevan ainoa asia, mikä vuotaa. Käyn katsomassa mitä tuo putki maksaa jossain merteilillä tms.
Tuossa sketsi paintilla selventääkseen tilannetta: