Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Jos sitten sisäpesu ja öljynsuodattimena joku laadukas sellainen. Jos ei auta, niin voisi ehkä koittaa 5W-50 öljyä.
Tuon ikäiseen autoon katsoisin vanhemmilla API-luokituksilla olevaa öljyä esim. API SL. Jossain vaiheessa näissä alennettiin sinkin (?) määrää mikä ei ole hyvästä vanhemman moottorin venttiilikoneistolle. Teboil Gold taisi olla hyvä valinta vanhempaan moottoriin vaan mitä tilalle? Ainakaan mitään hiukkasloukkumoottoreille tarkoitettuja low-SAPS -öljyjä en käyttäisi.
 
No tässä on API SL ja lienee myös Full-SAPS?

ja tässä:
Nissan öljyä?
 
Viimeksi muokattu:
No tässä on API SL ja lienee myös Full-SAPS?

ja tässä:
Nissan öljyä?


Kiitos, tuon Comma Motorsport ehkä hankin torstaina jos yhteensopiva ja suodattimen. Moottorin sisäpesu on kallista.
En tiedä, miten tuo sitten talvella toimii. Lisäyksenä kyseessä on bensa auto, niin motox on pois listasta, kun dieselille tarkoitettu?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, tuon Comma Motorsport ehkä hankin torstaina jos yhteensopiva ja suodattimen. Moottorin sisäpesu on kallista.
En tiedä, miten tuo sitten talvella toimii. Lisäyksenä kyseessä on bensa auto, niin motox on pois listasta, kun dieselille tarkoitettu?

Jos moottoriöljyn ja suodattimen vaihtaa itse, ei sisäpesukaan ole kallista tai vaikeata.

Ei diesel mainintaa kannata pelästyä, luokitukset ja viskositetti on se oleellinen asia.

Comma on 5W -öljyä, joten sen tulee toimia myös talvella, ellei sitten asu lapissa tms. jossa pakkasta voi olla yli -30 astetta.
 
1715112163108.png
1715112178909.png


Meinasin mennä ostamaan öljyä, mutta veljeltäni löytyi valmiiksi varastolta. En tiedä, kumpi näistä sitten parempi ja kumman laittaa eteenpäin? En ymmärrä, miten öljy huuhdotaan moottorista, niin en tee sitä, joten jompaa kumpaa vaihdan ja perinteisesti suodattimen vain ja korjaamo tutkii, mistä öljy vuoto johtuu. Ajattelin tuota Castrol Magnatec 5w-30 A3/B4 laittaa autoo ja Mobil super 3000x1 myyntii 20€? (Vantaalla), jos näitä ei olisi ollut, niin olisin hommannut tuon aikaisemman täällä suositeltun. Siis siihen paljon ajettuu w168 A160 bensa autoon.
 
1715112163108.png
1715112178909.png


Meinasin mennä ostamaan öljyä, mutta veljeltäni löytyi valmiiksi varastolta. En tiedä, kumpi näistä sitten parempi ja kumman laittaa eteenpäin? En ymmärrä, miten öljy huuhdotaan moottorista, niin en tee sitä, joten jompaa kumpaa vaihdan ja perinteisesti suodattimen vain ja korjaamo tutkii, mistä öljy vuoto johtuu. Ajattelin tuota Castrol Magnatec 5w-30 A3/B4 laittaa autoo ja Mobil super 3000x1 myyntii 20€? (Vantaalla), jos näitä ei olisi ollut, niin olisin hommannut tuon aikaisemman täällä suositeltun. Siis siihen paljon ajettuu w168 A160 bensa autoon.

Tulpat olleet löysällä tai liian kireällä ja kierteet menneet, ei öljy muuten nouse kierteitä pitkin. Kuvan perusteella ainakin yksi on ollut liian kireällä (metallitiiviste levinnyt) ja keskimmäisessä minusta näyttää öljyä palaneen karstaksi joko suoraan vuotona tai lämmön takia, normaalilta nuo ei näytä. Pahaa pelkään että kannenvaihto edessä...

E: keskimmäisessä myös kierteet tosi pahan näköiset...
 
Tulpat olleet löysällä tai liian kireällä ja kierteet menneet, ei öljy muuten nouse kierteitä pitkin. Kuvan perusteella ainakin yksi on ollut liian kireällä (metallitiiviste levinnyt) ja keskimmäisessä minusta näyttää öljyä palaneen karstaksi joko suoraan vuotona tai lämmön takia, normaalilta nuo ei näytä. Pahaa pelkään että kannenvaihto edessä...

E: keskimmäisessä myös kierteet tosi pahan näköiset...

En tiedä, mikä olisi korjaustapa. Tämäkin korjaamo laittoi käsituntumalla kiinni. Huoltokirjaa jos on uskomista, niin nuo olivat vuoden vanhat tulpat. Moni korjaamo ei suostunut edes koskemaan autoo... Tämä yksi sentää suostui vaihtaa tulpat 30€:lla. En tiedä, mitä kannenvaihto maksaa, huomenna ajattelin käydä vaihtaa öljyt autosta ja raitisilmasuodattimen, sekä hankin alkuperäsen öljytikun. (Monesti korjaamot laittaneet liikaa tai liian vähän öljyy ja autossa ei ole ollut alkuperästä öljytikkua, vaan joku tarvike.
 
Luin nyt aiempia viestejä, 390tkm ei haittaa jos hyvin huollettu. Se mitä minä näen on että joku on joskus kiristänyt ainakin yhden tulpan liian kireälle ja tuhonnut kierteet mutta en ole ammattilainen joten nielaise tämä kommentti sen kuuluisan suolarakeen kera. Kaksi kertaa olen nähnyt omassa autossa tulpissa tällaisia jälkiä joista toisen romutin ja toisen korjasin kannen vaihdattamalla.
Tämä oli -90 luvulla enkä muista tarkkaa hintaa, jossain tuhannen markkaa se taisi olla töineen, lienee euroissa lähes sama nykyään.. Tähän kohtaa se toinen suolanokare..

Mun nähden sun ongelma ei parane öljyä vaihtamalla koska sitä menee kierteistä läpi noin paljon (siis mun silmissä tosi paljon), ongelmia lienee myös muualla, kuten miksi öljyä kulkeutuu palotilaan ja palamatta tulppien kierteisiin ja tulpanhatun alle saakka.

Mainitsemasi naputus pitäisi kuulla jotta siitä voisi sanoa johtuuko se öljyn palamisesta palotilassa vai laakeriviasta. Myös miksi moni korjaamo ei ole suostunut koskemaan autoon?
 
Luin nyt aiempia viestejä, 390tkm ei haittaa jos hyvin huollettu. Se mitä minä näen on että joku on joskus kiristänyt ainakin yhden tulpan liian kireälle ja tuhonnut kierteet mutta en ole ammattilainen joten nielaise tämä kommentti sen kuuluisan suolarakeen kera. Kaksi kertaa olen nähnyt omassa autossa tulpissa tällaisia jälkiä joista toisen romutin ja toisen korjasin kannen vaihdattamalla.
Tämä oli -90 luvulla enkä muista tarkkaa hintaa, jossain tuhannen markkaa se taisi olla töineen, lienee euroissa lähes sama nykyään.. Tähän kohtaa se toinen suolanokare..

Mun nähden sun ongelma ei parane öljyä vaihtamalla koska sitä menee kierteistä läpi noin paljon (siis mun silmissä tosi paljon), ongelmia lienee myös muualla, kuten miksi öljyä kulkeutuu palotilaan ja palamatta tulppien kierteisiin ja tulpanhatun alle saakka.

Mainitsemasi naputus pitäisi kuulla jotta siitä voisi sanoa johtuuko se öljyn palamisesta palotilassa vai laakeriviasta. Myös miksi moni korjaamo ei ole suostunut koskemaan autoon?


Kuulema vmäistä korjaa A-sarjan mersua ja inhottavaa. Kylmänä auto on äänetön käytännössä. Lämmettyään alkaa nakuttamaan. Auto on hankittu pari vuotta sitten? Aikaisempi myyjä oli ostanut sen jostain huutokaupasta ja sanoi moottori on vaihdettu 140tkm kohdalla ja kori 390tkm ajettu, mutta mittarissa lukee 150tkm, vaikea uskoa mihinkää, mitä aikaisempi myyjä sanonut. Kun melkein kaikki tarkastetut asiat, mitä "huollettu" aikaisemman myyjän mukaa puuttuneet täysin ja sanoi vuosittain vaihtaneensa öljyt. Moni korjaamo sanoo Varian tai Stadin ammattiopiston rankaisseen opiskelijaa korjaamaan A-mersua jos huonosti käyttäytynyt. (tiedä siitä sitten onko totta?) Näiden lisäksi monissa korjaamossa hirveät jonot ja valittaa auton olevan niin halpa ettei kannata vaivautua edes tekemää mitää. Mielestäni jos kori 390tkm ja moottorin oikeasta iästä ei tietoa, niin oletan sen olevan vastaavassa kunnossa kuin kori.

Tosi monta kertaa jouduttiin auton ostamisen jälkee vähentää öljyä, kun myyjä laittoi liikaa ja ei ollut öljytikkua mittaa... (noin 3L ylimäärästä öljyä ajeltiin 400km pohjoisesta etelää ja otettiin koko ajan 2dl pysähdyksissä katsoen jos mittari lakkaisi valittamasta liika öljystä. Auto on seissyt aikaisemmalla omistajalla myös pitkää, mikä selittää ylenpalttista ruostumista. Huoltokirjaa ei ole luonnollisesti.

Autosta puuttuu:
-Alkuperäinen mittatikku (tällä hetkellä joku lyhyempi toisesta autosta)
-Oikean puoleinen alempi sarana ovesta
-Pelkokahvat
-Ruuveja sieltä sun täältä korista
-Toinen avain.
-Lamppuja mittaristosta puuttuu, koska ei löytänyt sopivaa
-Akkupaikan yläkannen ruuvi (varmaan pyydän techbbs käyttäjää tulostamaan 3D-tulostimella)
-talvirenkaat

Pitäisi korjauttaa vielä iskarit, pallonivelet ainakin, jotta saa nelipyöräsuuntauksen tehtyä.

Pitäisi tutkia:
-Öljyvuotoa
-Pakoputki puskee valkoista savua välillä (voi olla kosteutta tai juuri tuota öljyvuodon takia)
-Ohjaustehostin jatkuvasti päällä, myös auton ollessa kiinni
-Ruosteviat
-Ohjaus
-Sähköviat
jne. jne .jne.

Autoon tehty paljon huoltoja omasta toimesta....

menee sivuraiteille keskustelusta, ehkä parempi jatkaa yv:llä.



Edit. muissa foorumeissa eli mb:n omalla foorumilla kaikki sanoo katso putki vuotaa, ei tiiviste ja katsoin ja putki näyttäisi olevan ainoa asia, mikä vuotaa. Käyn katsomassa mitä tuo putki maksaa jossain merteilillä tms.

1715136400008.png


Tuossa sketsi paintilla selventääkseen tilannetta:
1715138135594.png
 
Viimeksi muokattu:
Mun nähden sun ongelma ei parane öljyä vaihtamalla koska sitä menee kierteistä läpi noin paljon (siis mun silmissä tosi paljon), ongelmia lienee myös muualla, kuten miksi öljyä kulkeutuu palotilaan ja palamatta tulppien kierteisiin ja tulpanhatun alle saakka.

Eiköhän siellä ole venttiikopan tiiviste vuotanut öljyä tulpan reikiin ja tulpat irrottamalla öljy mennyt kierteisiin, näkyy tuossa yhdessä tulpassa rajakin että öljyä seisonut poterossa jonkun aikaa, kun jättänyt tulppaan raidan merkiksi.

Muihin asioihin sen paremmin kantaa ottamatta. Kierteistä vaikea sanoa tuosta kuvasta tarkemmin onko ne sökönä vai ei, sen paremmin siitäkään onko joku liian kireelle kiristetty. Mahdollista toki on.
 
Meinasin mennä ostamaan öljyä, mutta veljeltäni löytyi valmiiksi varastolta. En tiedä, kumpi näistä sitten parempi ja kumman laittaa eteenpäin? En ymmärrä, miten öljy huuhdotaan moottorista,
niin en tee sitä, joten jompaa kumpaa vaihdan ja perinteisesti suodattimen vain ja korjaamo tutkii, mistä öljy vuoto johtuu. Ajattelin tuota Castrol Magnatec 5w-30 A3/B4 laittaa autoo ja Mobil super 3000x1 myyntii 20€? (Vantaalla), jos näitä ei olisi ollut, niin olisin hommannut tuon aikaisemman täällä suositeltun. Siis siihen paljon ajettuu w168 A160 bensa autoon.

No käytä toinen kannu nyt ja toinen seuraavassa vaihdossa..
 
Kuulema vmäistä korjaa A-sarjan mersua ja inhottavaa. Kylmänä auto on äänetön käytännössä. Lämmettyään alkaa nakuttamaan. Auto on hankittu pari vuotta sitten?
.....................

Kuvauksesta päätellen toivottavasti et paljoa tuosta maksanut... ja kannattaa sitäkin miettiä, paljonko autoon on mielekästä laittaa rahaa korjauksiin.
Katsastuksissa otetaan km lukema ylös, saisikohan tiedot km lukemista trafilta?
 
Kuvauksesta päätellen toivottavasti et paljoa tuosta maksanut... ja kannattaa sitäkin miettiä, paljonko autoon on mielekästä laittaa rahaa korjauksiin.
Katsastuksissa otetaan km lukema ylös, saisikohan tiedot km lukemista trafilta?

Ei kovin paljoa korjaukseen laiteta. Kokeilen alkuu lisätä tätä uuden öljyn joukkoo ja seurata vuotoa jos vuotaa jostain vielä. Öljytikkua tai venttiilikopan tiivistettä ei ollut myynnissä missää, niin letkun vaihdolla mennää ja seurailen tilannetta ihmetellen.



Edit: ei autoa kannata korjauttaa, maksaa enemmän kuin itse auto lopulta.
 
Viimeksi muokattu:
Tulpat olleet löysällä tai liian kireällä ja kierteet menneet, ei öljy muuten nouse kierteitä pitkin. Kuvan perusteella ainakin yksi on ollut liian kireällä (metallitiiviste levinnyt) ja keskimmäisessä minusta näyttää öljyä palaneen karstaksi joko suoraan vuotona tai lämmön takia, normaalilta nuo ei näytä. Pahaa pelkään että kannenvaihto edessä...

E: keskimmäisessä myös kierteet tosi pahan näköiset...
:lol: Ei hitto mikä analyysi. Ei tuosta kuvasta voi todeta, että kierteet olisivat menneet. Mielestäni näyttävät 100% normaaleilta. Aika vaikea on kuvasta päätellä muuta kuin, että venttiilikopan tiiviste vuotaa. On tyypillinen ilmiö ihan kunnossakin olevissa autoissa, kun ikää on yli 10v ja kilometrejä takana yli 200tkm:ä. On pikkujuttu laittaa kuntoon.
 
:lol: Ei hitto mikä analyysi. Ei tuosta kuvasta voi todeta, että kierteet olisivat menneet. Mielestäni näyttävät 100% normaaleilta. Aika vaikea on kuvasta päätellä muuta kuin, että venttiilikopan tiiviste vuotaa. On tyypillinen ilmiö ihan kunnossakin olevissa autoissa, kun ikää on yli 10v ja kilometrejä takana yli 200tkm:ä. On pikkujuttu laittaa kuntoon.
On noita nähty. Öljyn tullessa kummalta puolelta tahansa, se on ongelma. Kunnossa olevasta bensiinimoottorista ei tihku öljyä tulpan kierteitten läpi. Ei niitä momenttiin kiristetä turhanpäiten. Kato nyt niitä tiivisteitäkin. Ja kierteiden kärki kuuluu olla terävä, ei litteä, koko matkalta. Kuvan keskimmäisessä tulpassa kierteet on pahassa kunnossa eikä missään nimessä kuulu näyttää tuolta mutta jos et usko niin käy näyttämässä kuvaa sun luottokorjaajalle.

Kuten kirjoitin, suolanokareen kera mutta kuvan mukaan jotain on pielessä mikä tarvitsee korjaamista. Jos tuo määrä öljyä on peräisin venttiilikopan tiivisteestä, huohotinputkesta tai väljästä koneesta, on koneessa ongelma mikä pitää selvittää ja korjata. Ei se sen kummalisempi analyysi ole.
 
Ei kovin paljoa korjaukseen laiteta. Kokeilen alkuu lisätä tätä uuden öljyn joukkoo ja seurata vuotoa jos vuotaa jostain vielä. Öljytikkua tai venttiilikopan tiivistettä ei ollut myynnissä missää, niin letkun vaihdolla mennää ja seurailen tilannetta ihmetellen.



Edit: ei autoa kannata korjauttaa, maksaa enemmän kuin itse auto lopulta.

Mä laitoin tota bilteman mömmöö saabin koneeseen. täräytin käyntiin, kuulu vain poks ja jotain hajosi. vissiin öljypumppu. paineet nollille. Vitutuksissa auto myyntiin romuna.

ei voi suositella :D
 
Mä laitoin tota bilteman mömmöö saabin koneeseen. täräytin käyntiin, kuulu vain poks ja jotain hajosi. vissiin öljypumppu. paineet nollille. Vitutuksissa auto myyntiin romuna.

ei voi suositella :D
En osaa tähän sanoa muuta kuin stefat vaihtamalla olis varmaan tullut halvemmaksi :rofl:

Onhan noita aineita jotka tiivisteitä turvottaa ja oikeassa kohteessa varmaan tehtävänsä tekeekin, tai ainakin pitkittää vääjämätöntä. Pakko myöntää että uteliaisuus heräsi, kokemusta kun tällaisista aineista ei ole. Pitänee tehdä project farmit ja hommata loppuun kaluttu ruohonleikkuri johon tota voi kokeilla :p
 
Jotkut paksut classic mineraali, tai osasynteettiset öljyt, tai sitten Valvoline MaxLife öljyt viimeistään seuraavassa öljynvaihdossa koneeseen, parempi mahdollisuus pienentää vuotoja.

MaxLife on ensimmäinen moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti autoille, joilla on ajettu yli 100 000 km. Valvolinen kehittämä edistyksellinen MultiLife™ lisäaineistus vähentää öljyvuotoja, saostumien ja lietteen muodostusta sekä kitkaa. Palauttaa moottorin tiivisteiden elastisuuden ehkäisten öljyvuotoja, kehittynyt kulumisenesto- ja kitkaa alentava lisäaineistus pidentää moottorin käyttöikää. Hapettumisenestolisäaineistus ehkäisee viskositeetin nousua ja epäpuhtauksien muodostusta.
 
^ Pitää olla öljyä hikoileva ruohonleikkuri..
Niin kai pitää, ja toisaalta vanhaan brigsin koneeseen tuota lienee turha kokeilla kun ne käy ilman öljyäkin useamman tunnin. Eikä niissä tosin montaa vuotavaa kohtaa voi edes olla :rofl: Tuoreemmat yksisylinteriset ei jostain syystä kestä, kuulemma kammesta menee ohjain, ei ole kohdalle sattunut, monta purkuvideota kyllä olen nähnyt, kaikki lätäkön tuolta puolen, ehkä siellä on huonommat öljyt...

Mutta aiheeseen, edelleen olen sitä mieltä että öljyä vaihtamalla tilanne ei korjaannu. Saattaa kohentua 15-40W öljyillä hetkeksi, varsinkin jos sinne lykkää vielä jotain öljynpaksunninta kuten vaikkapa STP:n stop leak tai vastaavaa joka tekee vain öljystä paksumpaa mutta yllättäen ei korjaa alkuperäistä ongelmaa.
 
Mutta aiheeseen, edelleen olen sitä mieltä että öljyä vaihtamalla tilanne ei korjaannu. Saattaa kohentua 15-40W öljyillä hetkeksi, varsinkin jos sinne lykkää vielä jotain öljynpaksunninta kuten vaikkapa STP:n stop leak tai vastaavaa joka tekee vain öljystä paksumpaa mutta yllättäen ei korjaa alkuperäistä ongelmaa.

Tuollainen sekoitus ei ole talvella suositeltavaa.
Laittaa ennemmin 5W-50.
 
Tuollainen sekoitus ei ole talvella suositeltavaa.
Laittaa ennemmin 5W-50.
Totta, reilulla pakkasella tuo sekoitus ei liiku kovin nopeasti ja siihen se idea kai perustuukin kun öljyä tihkuvaan koneeseen suositellaan halvimmaksi konstiksi mahdollisimman paksuja öljyjä. Eihän ne jähmeänä mistään läpi mene. Edes lämpimänä. Liisteri on liisteriä.
 


En tahtoisi olla ilon pilaaja, mutta vein keskustelua väärään suuntaa tietämättäni ja en tiedä saako täällä keskustella muistakin asioista kuin öljyistä?

Vastaan kuitenkin nyt tuohon öljysuodatin tutkimukseen. Olen itse tutkinut paljon noita suodatin videoita ja se menee maan mukaisesti ja Suomessa pakataan tosi paljon HL Group toimesta.

Lyhyesti valitse M-filter ja tue suomalaista työvoimaa ja suomessa tuotettuja suodattimia. Valmistettu pohjoismaisiin olosuhteisiin ja teknisen tuen mukaa tekevät myös wixiä ja mannfilttereitä "ilman mekanismiä ja voitelua", siksi hajoavat patentin puutteen takia useammin...

Lue M-filterin suomalainen tarina Urho Kekkosen keksinnöstä.


Minusta on turhaa verrata suodattimia, kun tuossa jo kunnollinen ja useamman kerran todennut "ulkomaisista paukkuvista suodattimista" olleen vain haittaa. Joko OEM-suodatin tai M-filter, usein valitsen jälkimmäisen mekanismin vuoksi ja turvallisuuden takia. Nähty jo paukkupete halppis suodattimien huonot puolet useamman kerran ja Bilteman suodattimistakin muovi hapartuu... Puuilosta suodatin usein edullisempi ja HL groupilta tottunut tilaamaan varaosia useamman vuoden, kun edesmennyt sukulainen joskus möi varaosia 25-vuoden ajan...

1715453286922.png


Lisäksi Puuilossa rekisterinumero suosittelee oikeanlaista suodatinta, eikä siellä tarvitse ympäri myymälää kävellä vastaavanlaisesti kuin Motonetissä nykyää ja jonotella tuntia. Ne suodattimet on tosi lähellä hyllyssä usein ja niitä saa myös tarjoustalosta tai siis nykyisin se on tokmanni...
 
Itelläkin ui tulpat öljyssä - ongelma ratkesi venttiilikannen tiivisteen vaihdolla.

Vaihdoin samalla huohotinputket.

Onneksi palotilan puolella ei ollut öljyä - pääsin siis helpommalla.

Tulpat kuuluu kiristää annettuun momenttiarvoon.

Jos joku pena ylitäyttää annetun öljyrajan, niin... Noh antaa olla :D

Ps. Ne öljyluokitykset näkee edelleenkin sieltä auton ohjekirjasta.. Toki omaan autoon saa ja voi kokeilla kaikenlaisia litkuja ja lopputulema onkin sitten suurta jännitysnäytelmää
 
Aika monet tulpat olen kans nähnyt uimassa öljyssä, eikä yhdessäkään ole ollut tulpan kierteistä kyse vaan ihan perinteinen venttiilikopan tiiviste kuten täällä monesti todettu.
 
Itelläkin ui tulpat öljyssä - ongelma ratkesi venttiilikannen tiivisteen vaihdolla.

Vaihdoin samalla huohotinputket.

Onneksi palotilan puolella ei ollut öljyä - pääsin siis helpommalla.

Tulpat kuuluu kiristää annettuun momenttiarvoon.

Jos joku pena ylitäyttää annetun öljyrajan, niin... Noh antaa olla :D

Ps. Ne öljyluokitykset näkee edelleenkin sieltä auton ohjekirjasta.. Toki omaan autoon saa ja voi kokeilla kaikenlaisia litkuja ja lopputulema onkin sitten suurta jännitysnäytelmää
Uusissa tulpissa joissa on kiristettäessä litistyvä tiivisterengas on monesti mainittu myös asteluku momentin sijaan, esim. sormin niin tiukalle saa ja siihen päälle 90 astetta. Vanhempaan autokalustoon tuskin saa pahaa vauriota aikaan jos moottoriöljyn luokitus ei satu ihan kohdalleen mutta uusimpien autojen kanssa kannattaa niitä suosituksia noudattaa. Esimerkkinä moottorit joissa jakohihna ui öljyssä ja LSPI-ongelmista kärsivät moottorit.
 
Uusissa tulpissa joissa on kiristettäessä litistyvä tiivisterengas on monesti mainittu myös asteluku momentin sijaan, esim. sormin niin tiukalle saa ja siihen päälle 90 astetta. Vanhempaan autokalustoon tuskin saa pahaa vauriota aikaan jos moottoriöljyn luokitus ei satu ihan kohdalleen mutta uusimpien autojen kanssa kannattaa niitä suosituksia noudattaa. Esimerkkinä moottorit joissa jakohihna ui öljyssä ja LSPI-ongelmista kärsivät moottorit.
Juu. Ostamassani tulpissa oli 28Nm kiristys (auton korjausopas sanoo 30Nm) ja sen päälle vielä 90 astetta. Omassa autossa tulpat uppoaa sen verran syvälle, ettei niitä saa edes noukittua sormilla.
 
En tahtoisi olla ilon pilaaja, mutta vein keskustelua väärään suuntaa tietämättäni ja en tiedä saako täällä keskustella muistakin asioista kuin öljyistä?

Vastaan kuitenkin nyt tuohon öljysuodatin tutkimukseen. Olen itse tutkinut paljon noita suodatin videoita ja se menee maan mukaisesti ja Suomessa pakataan tosi paljon HL Group toimesta.

Lyhyesti valitse M-filter ja tue suomalaista työvoimaa ja suomessa tuotettuja suodattimia. Valmistettu pohjoismaisiin olosuhteisiin ja teknisen tuen mukaa tekevät myös wixiä ja mannfilttereitä "ilman mekanismiä ja voitelua", siksi hajoavat patentin puutteen takia useammin...

Lue M-filterin suomalainen tarina Urho Kekkosen keksinnöstä.


Minusta on turhaa verrata suodattimia, kun tuossa jo kunnollinen ja useamman kerran todennut "ulkomaisista paukkuvista suodattimista" olleen vain haittaa. Joko OEM-suodatin tai M-filter, usein valitsen jälkimmäisen mekanismin vuoksi ja turvallisuuden takia. Nähty jo paukkupete halppis suodattimien huonot puolet useamman kerran ja Bilteman suodattimistakin muovi hapartuu... Puuilosta suodatin usein edullisempi ja HL groupilta tottunut tilaamaan varaosia useamman vuoden, kun edesmennyt sukulainen joskus möi varaosia 25-vuoden ajan...

1715453286922.png


Lisäksi Puuilossa rekisterinumero suosittelee oikeanlaista suodatinta, eikä siellä tarvitse ympäri myymälää kävellä vastaavanlaisesti kuin Motonetissä nykyää ja jonotella tuntia. Ne suodattimet on tosi lähellä hyllyssä usein ja niitä saa myös tarjoustalosta tai siis nykyisin se on tokmanni...

M-Filterin omistaa saksalainen MANN+HUMMEL Gruppe


M-Filter on osa MANN+HUMMEL Groupia.

 
Ps. Ne öljyluokitykset näkee edelleenkin sieltä auton ohjekirjasta.. Toki omaan autoon saa ja voi kokeilla kaikenlaisia litkuja ja lopputulema onkin sitten suurta jännitysnäytelmää

Voi myös laittaa parempaa mitä siellä kenties vanhassa ohjekirjassa lukee. Voi pilata jännityksen.
 
Voi myös laittaa parempaa mitä siellä kenties vanhassa ohjekirjassa lukee. Voi pilata jännityksen.
Jos nyt katson öljyluokituksen ohjekirjastani (2004), niin tarjontaan tulee 4kpl laadukkaita uusia öljyjä. Eli ohjekirjan öljyluokitus on sama vanha, mutta kaupan hyllyllä oleva öljy on uutta ja kehittyneempää, vaikka siitä löytyykin tuo vanha luokitus. Eli tämänhetkistä parhaimpaa saatavilla olevaa öljyä ostan, kunhan siitä löytyy tuo luokitus.
 
Jos nyt katson öljyluokituksen ohjekirjastani (2004), niin tarjontaan tulee 4kpl laadukkaita uusia öljyjä. Eli ohjekirjan öljyluokitus on sama vanha, mutta kaupan hyllyllä oleva öljy on uutta ja kehittyneempää, vaikka siitä löytyykin tuo vanha luokitus. Eli tämänhetkistä parhaimpaa saatavilla olevaa öljyä ostan, kunhan siitä löytyy tuo luokitus.

Mikä luokitus sieltä löytyy?
 
VW 504.00/507.00

Sekä Long-Life -luokka 503.00, mutta sitä en käytä.

Tuossa päivittyy laatu parempaan, vaikka merkintä pysyy samana.
Eli 2020 luokitus on parempi kuin 2004 luokitus, se vaan ei näy suoraan purkin kyljessä.
Jos haluaa ottaa varman päälle, niin kannattaa katsoa, että purkittajalla on VW:n hyväksyntä ilmoitetulle laatuluokitukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Saako kotimaista Teboil 10W30 moniasteöljyä enää mistään tai mikä olisi lähin vastaava mineraaliöljy? Omat värkit tuntuu toimivan sillä parhaiten.
 
Saako kotimaista Teboil 10W30 moniasteöljyä enää mistään tai mikä olisi lähin vastaava mineraaliöljy? Omat värkit tuntuu toimivan sillä parhaiten.
10W30 lienee vanhanaikaisia mineraaliöljyjä joita käyttää tänä päivänä enää lähinnä pienkoneet. Yleisimmin kaikki merkit täyttää näille koneille vaatimukset mutta kannattaa toki varmistaa. En ole Teboilin öljyjä käyttänyt jostain syystä pariin vuoteen, Mobil oli viimeisin mitä tarjouksesta ostin ruohonleikkuriin. Valve, tai jotain sinne suuntaan, oli myös hiljattain tarjouksessa. SAE pätevyydet kun täyttyy niin ei tänä päivänä öljyillä niin eroa.
 
Teboililla oli kyllä ihan hyviä ja kohtuuhintaisia öljyjä. Ryssä sitten ryssi mitä ryssi.
 
Jos öljyjä katsoo sään mukaa, niin öljyt pitäisi kahdesti vaihtaa vuodessa, kuten muissa lämpötilaa vaihtelevissa maissa. Suomessa kaikki työ on vain kallista, eikä se kallein öljy tarkoita parasta öljyä.

Onko kellään kokemusta Bar´s Motor Oil Stop Leak 150g öljyn tiivisteaineesta?
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs on nyt edullisin ja parhain 0-40w ölppä S60 2.4 Bensa 2001?

toki 5-30w suositeltiin myös..

ei näytä commasta tykkäävän tämä auto sit yhtään..
 
Kaveri kysyy öljysuositusta, kuulema dpf-filtteri on täynnä.

250,000km ja 2009 bmw e71


1716264121941.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 571
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom