Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
veden erottumin öljystä kiinostaa lähinnä moottoripyörän talviseisonnan takia, :rolleyes: vaikkakin tilassa on tasainen 5 - 10 c lämpötila eikä kondensoitumista pitäisi päästä syntymään. Niin kuinka kuumaksi pitäisi konetta välillä käyttää että mahdollisesti vedestä pääsisi eroon.
Anna seistä rauhassa tai käytä välillä kuumaksi, kunhan ei pieniä testikäynnistyksiä niin ettei ehdi kauttaaltaan lämmetä. Ja lämpötilan sopivan määrän määrittää termostaatti, sen puuttuessa käsin tunnustelemalla, kun on käytetty riittävän kauan nopealla joutokäynnillä. Kuivasumppua voi kokeilla kädellä öljysäiliöstä että miten lämpenee, sitten kun ei oikein pitkään tunnu hyvälle kättä pitää, on riittävä. Älä anna käydä tyhjäkäyntiä vaan 1500-2000, siksi että öljy varmasti kiertää. Erityisen merkittävää vanhemmilla moottoreilla, joissa idle säädetty pieneksi ja paksut öljyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa jakohihna öljykylvyssä? Silloin täytyy olla ehdottoman tarkka siitä, mitä öljyä käyttää. Castrol on muistaakseni se mitä Fordeihin pitää laittaa, mutta en tietysti muista suoraan mikä pytty. Ohjekirjastahan ne vaatimukset löytyy.
Vahva tunne, että perinteinen kuiva jakopää tuossa on. Tosiaan tuo Motocraft on se ohjekirjan mukainen öljy, mutta Castrol taitaa olla eniten käytetty. Molemmat täyttävät Fordin vaatimukset, vaikka sae-luokitus on eri.
 
taidan seuraavaksi tyhmäkäynin lämpötilat öljystä mitata infrapunnamittarilla öljytikun reijästä , se että flekti lähtis päälle riittäisi yksi kuulemani ohje niin esim - 15 c ulkolämpötilassa saa kylläkin jo huudattaa konetta 4 tonnin kieroksilla aikansa
Ei taida onnistua infrapunalla mittailu. anturi kun on aivan eri kohdassa kuin itse laser niin ei ihan noin pienestä reiästä onnistu mittailu. Ohessa esimerkkikuva mittarista niin ymmärrät idean.

Muistelen tosin että laser on vaan pelkästään näyttämässä suuntaa mistä laite mittaa mutta ei mielestäni onnistu mittaus noin kapeasta reiästä niin syvälle.
1667688999345.png
 
se mittaa muutenkin aika isolta alueelta eli käytännössä mittaisit vain öljytikun putken lämpötilaa vaikka miten tähtäisit keskelle. Mittauskeila on kolmio muodoltaan, punaisella tähtäyspisteellä kanssa ei ole mitään tekemistä mittauksen kanssa, sitä ei edes kaikissa mittareissa ole.
 
se mittaa muutenkin aika isolta alueelta eli käytännössä mittaisit vain öljytikun putken lämpötilaa vaikka miten tähtäisit keskelle. Mittauskeila on kolmio muodoltaan, punaisella tähtäyspisteellä kanssa ei ole mitään tekemistä mittauksen kanssa, sitä ei edes kaikissa mittareissa ole.
Juu kerkesitkin jo sanomaan tuosta laserista sillä välin kun muokkasin viestiä. Mutta tuo on ihan totta että mittaa isolta alueelta niin ei putkesta mittaus onnistu. Ainoa keino olisi ehkä käyttää käynnissä, sammuttaa ja tikun reiästä pistää PT100 anturi öljyn sekaan mutta tuossa on se riski että tarraa johonkin kiinni moottorin sisällä ja sitä ei saa enää ulos kuin avaamalla koko öljypohjan.
 
Tosin jos autossa on öljyn tasoanturi niin monessa tapauksessa se mittaa myös öljyn lämpötilan.
 
Tuli vaihdettua Peugeot 307 1.6l bensakoneeseen moottoriöljyt eli Mobil 1 FS 0W-40. Edellinen vaihdossa oli samaa öljyä, huoltovihon km-lukeman mukaan 13tkm, mutta ajotietokoneen mukaan pikkasen vajaa 20tkm. Reilun 10tkm jälkeen sai lisätä 1l verran uutta öljyä eli Valvoline SynPower 5W-40, luokituksen mukaista (ACEA A3/B3). Käyntiääni pehmeämpi uusilla öljyillä.

Ei ollut viime talvella sitä majoneesia korkissa vaan ihan käytetyn öljyn väristä
Omat kokemukset juuri tuosta 307 ja 1.6 moottorista ja muistakin saman sarjan PSA koneista on että jostain syystä Total öljyillä on ollut paras toimivuus. Suosittelen esim TotalEnergies QUARTZ INEO ECS 5W-30. Motonetissa 12€/litran kannu. Noi 0-jotain öljyt ei oikein tahdo pysyä tuossa moottorissa...
 
Omat kokemukset juuri tuosta 307 ja 1.6 moottorista ja muistakin saman sarjan PSA koneista on että jostain syystä Total öljyillä on ollut paras toimivuus. Suosittelen esim TotalEnergies QUARTZ INEO ECS 5W-30. Motonetissa 12€/litran kannu. Noi 0-jotain öljyt ei oikein tahdo pysyä tuossa moottorissa...

Nämä on kyllä jänniä huomioita, että miten 5W-30 -öljy, joka on käyntilämmössä lämpimänä ohuempaa pysyy paremmin koneessa kuin 0W-40, joka on paksumpaa samassa lämpötilassa. Elikä voimme tehdä johtopäätösen, että öljyn paksuudella ei ole mitään tekemistä ”sisällä pysymisen” kanssa.
 
Nämä on kyllä jänniä huomioita, että miten 5W-30 -öljy, joka on käyntilämmössä lämpimänä ohuempaa pysyy paremmin koneessa kuin 0W-40, joka on paksumpaa samassa lämpötilassa. Elikä voimme tehdä johtopäätösen, että öljyn paksuudella ei ole mitään tekemistä ”sisällä pysymisen” kanssa.
Johtuuko sitten paksuudesta että karkaa jostain palotilaan? Meidän 307 lakkasi kuluttamasta öljyä vaihtovälillä kun vaihdettiin Mobilista Totaliin. Xsara 2,0 16V ei myöskään vienyt öljyä 200-255 tkm välillä Totalin öljyllä. Aiemmista öljyistä ja kulutuksista ei tieto koska öljynvaihto oli ajankohtainen auton tullessa meille.
Vanhassa mk1 Escortissa ennen koneremppaa savutus väheni 20-50 öljyillä :hmm:
 
Vahva tunne, että perinteinen kuiva jakopää tuossa on. Tosiaan tuo Motocraft on se ohjekirjan mukainen öljy, mutta Castrol taitaa olla eniten käytetty. Molemmat täyttävät Fordin vaatimukset, vaikka sae-luokitus on eri.
Kysy vaikka marmorilta kumpi SAE on JUURI siihen moottoriin mikä sun autossas on.
Niissä Puusteissa on eroja. Koneissa ja vuosimalleissa. Suhtautuisin asiaan niin että ON IHAN varmasti oikea. Äläkä luota siihen käyttöohjekirjaan.
 
Omat kokemukset juuri tuosta 307 ja 1.6 moottorista ja muistakin saman sarjan PSA koneista on että jostain syystä Total öljyillä on ollut paras toimivuus. Suosittelen esim TotalEnergies QUARTZ INEO ECS 5W-30. Motonetissa 12€/litran kannu. Noi 0-jotain öljyt ei oikein tahdo pysyä tuossa moottorissa...

Mitä nyt ollut muutama kk Total Quartz 9000 5W-40 ja auton ajotietokoneen (Peugeot 307 1.6l bensa) mukaan se 4000km edellisestä öljynvaihdosta, niin aivan eri tavalla pysynyt sisällä öljyt ku Mobil 1:sellä. Ei ole niinkään laskenut öljyn pinta, mutta näkee sitten eron, kun alkaa se ajotietokoeen mukaan tulla sinne +10tkm

Ihan eri tavalla näkynyt toimivuus ja muutenkin kylmänä käyntiin ei niin paha ääni kuin Mobil 1 fs 0w-40.
 
Kannattaako 230000 km ajettuun moottoriin laittaa suosituksia paksumpaa öljyä?

Tällä hetkellä koneessa Totalin Ineo First 0W-30 C1 jossa PSA B71 2312 luokitus, mutta miettinyt että vähenisikö öljyn syönti jos laittaisinkin koneesen Ineo ECS 5W-30 öljyt jossa on PSA B71 2290 ja C2 luokitus tai Quartz 9000 5W-40 öljyt joissa on PSA B71 2296 ja A3 luokitus?

Mitä mieltä arvon palstalaiset ovat asiasta?
 
@NiFa No mitäs ohjekirja sanelee luokituksesta?
PSA:n alkuperäinen ohjeistus on ollut PSA B71 2290 luokitus, mutta nykyinen ohjeistus on käyttää PSA B71 2312 öljyä, mutta sitä saa olla tasaisesti lisäämässä koneeseen ja sen takia olenkin miettinyt paksumman öljyn käyttöä.
Unohtui mainita edellisessä viestissä, että kyseessä siis 230 000km ajettu 2011 Peugeot 508 SW THP koneella.
 
PSA:n alkuperäinen ohjeistus on ollut PSA B71 2290 luokitus, mutta nykyinen ohjeistus on käyttää PSA B71 2312 öljyä, mutta sitä saa olla tasaisesti lisäämässä koneeseen ja sen takia olenkin miettinyt paksumman öljyn käyttöä.
Unohtui mainita edellisessä viestissä, että kyseessä siis 230 000km ajettu 2011 Peugeot 508 SW THP koneella.

Aikanaan omassa THP150 pelissä tein saman, että käytin 5W-30:stä, kun 0W-30 ei tahtonut pysyä sisällä. Lähinnä syynä tuolle luokitusmuutokselle on ollut parempi voitelevuus kylmänä ja pienempi polttoaineenkulutus. Kannattaahan sitä kokeilla, mutta pahoin pelkään, että siitä ei ole hirvästi apua.
 
Mitenkäs, kun sama kone löytyy myös BMW:ltä, mutta BMW suosittelee siihen BMW LL-04 luokiteltuja öljyjä joissa on C3 luokitus.
Mahtaisikohan BMW:n suositusten mukaiset öljyt toimia tossa omassa koneessa?

Edit: Googlettelin eri luokituksia ja taidan lopulta päätyä testaamaan MB 226.51 luokituksella olevaa 5W-30 C4 öljyä, koska C4 pitäisi olla vastavaa kuin C1 mutta korkemmalla HTHS arvolla näin ollen W arvon lisäksi ainoa mikä muuttuisi olisi HTHS arvo.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän tuonne pikku massikan (massey ferguson 135) vaihteisto / hydrauliikka öljyksi laittaisi? Koska ne ovat yhdistettynä, ja sitä menisi n. 30L yhteensä :hmm:

Kelpaisikohan tämä, kun sattuu olemaan vielä vähän jäljellä, riittäisi kun tilaa yhen purnukan lissää..
 
Näytti Puuilossa olevan Neste Pro - tuotesarjan moottoriöljyjä hyvään hintaan, jos luokitukset sattuvat täsmäämään. Käyttökokemuksia ei itselläni noista ole.
 
Näytti Puuilossa olevan Neste Pro - tuotesarjan moottoriöljyjä hyvään hintaan, jos luokitukset sattuvat täsmäämään. Käyttökokemuksia ei itselläni noista ole.
Halpaahan tuo on, kun normaalisti noin 50 euroa 4 litraa 0w-20 öljyä ja nyt se oli hieman alle 16 euroa. Oli lisäksi 0w-40, 5w-40 ja 5w-30 öljyä samaan hintaan.

2021 vuonna purkitettua eli oletan tuon olevan joku jäännöserä minkä ovat jostain halvalla saaneet.






 
Viimeksi muokattu:
Kubota raktorin ohjauspylvään alapään stefa vuotaa jonkun verran, täytin sen kesällä 80w90 vaihteistoöljyllä mitä sinne olikin suositeltu. Ennenkö tuon purkaa ja fiksaa oikein, niin ajattelin kokeilla paksumpaa vaihteistoöljyä sinne. Liekkö esim 75w140 vai onko vielä jotain tönkömpää?
 
Kubota raktorin ohjauspylvään alapään stefa vuotaa jonkun verran, täytin sen kesällä 80w90 vaihteistoöljyllä mitä sinne olikin suositeltu. Ennenkö tuon purkaa ja fiksaa oikein, niin ajattelin kokeilla paksumpaa vaihteistoöljyä sinne. Liekkö esim 75w140 vai onko vielä jotain tönkömpää?
Heittäisin joukkoon ATP AT-205 linimenttiä ja pysyisin oikeassa öljyssä.
 
PSA:n alkuperäinen ohjeistus on ollut PSA B71 2290 luokitus, mutta nykyinen ohjeistus on käyttää PSA B71 2312 öljyä, mutta sitä saa olla tasaisesti lisäämässä koneeseen ja sen takia olenkin miettinyt paksumman öljyn käyttöä.
Unohtui mainita edellisessä viestissä, että kyseessä siis 230 000km ajettu 2011 Peugeot 508 SW THP koneella.
Eikö THP ollut surullisenkuuluisa heikosta jakopäästä? En vaihtaisi öljyä valmistajan suosittelemasta ilman ymmärrystä siitä, miksi valmistaja suosittelee mitä suosittelee ja miten vaihtoehto täyttää samat kriteerit. Jos sopivalla öljyllä voi viivästää jakopääremonttia, on melko sama vaikka öljyä joutuisi vähän lisäilemäänkin.

0W-öljyn ero 5W-öljyyn on kylmäjuoksevuudessa ja se näkyy niin, että 0W-öljyn viskositeetti on suunnilleen sama kuin 5W-öljyllä 5 astetta lämpimämmässä. 0W-öljyllä kylmäkäynnistykset tehdään tavallaan _aina_ 5 astetta leudommassa. Ero on siis aina eikä vain talvella. (ja vastaavasti 10W menisi 5 astetta toiseen suuntaan). Ei erot suuren suuria ole mutta sillä voi olla vaikutuksensa pitkässä juoksussa.
 
Eikö THP ollut surullisenkuuluisa heikosta jakopäästä? En vaihtaisi öljyä valmistajan suosittelemasta ilman ymmärrystä siitä, miksi valmistaja suosittelee mitä suosittelee ja miten vaihtoehto täyttää samat kriteerit. Jos sopivalla öljyllä voi viivästää jakopääremonttia, on melko sama vaikka öljyä joutuisi vähän lisäilemäänkin.

0W-öljyn ero 5W-öljyyn on kylmäjuoksevuudessa ja se näkyy niin, että 0W-öljyn viskositeetti on suunnilleen sama kuin 5W-öljyllä 5 astetta lämpimämmässä. 0W-öljyllä kylmäkäynnistykset tehdään tavallaan _aina_ 5 astetta leudommassa. Ero on siis aina eikä vain talvella. (ja vastaavasti 10W menisi 5 astetta toiseen suuntaan). Ei erot suuren suuria ole mutta sillä voi olla vaikutuksensa pitkässä juoksussa.
Lähinnä päädyin 5W-30 C4 öljyihin, kun sen muut ominaisuudet ja SAPS arvo on pitkälti samat kuin C1 öljyissä, ainoastaan HTHS arvo korkeampi.

Lisäksi BMW suosittelee samalle koneelle C3 öljyjä jossa on korkeammat SAPS arvot kuin C4 öljyissä, mutta muuten vastaa C4 öljyjä.

Täällä PK-seudulla tuskin hirveästi on väliä onko koneessa 0W vai 5W öljyt.
 
Lähinnä päädyin 5W-30 C4 öljyihin, kun sen muut ominaisuudet ja SAPS arvo on pitkälti samat kuin C1 öljyissä, ainoastaan HTHS arvo korkeampi.

Lisäksi BMW suosittelee samalle koneelle C3 öljyjä jossa on korkeammat SAPS arvot kuin C4 öljyissä, mutta muuten vastaa C4 öljyjä.

Täällä PK-seudulla tuskin hirveästi on väliä onko koneessa 0W vai 5W öljyt.
Eikö se öljypohjaan asennettava säteilylämmitin ole talvella ihan hyvä laite tekemään öljystä notkeampaa?
 
Eikö se öljypohjaan asennettava säteilylämmitin ole talvella ihan hyvä laite tekemään öljystä notkeampaa?
Varmaan se on hyödyllinen jokseenkin aina, mutta liekö se hintansa tai vaivan(jos siis johtojumppaa tehdään pelkästään öljypohjalämmittimen vuoksi) arvoinen varuste etenkään pääkaupunkiseudun ilmastossa?
 
Täällä PK-seudulla tuskin hirveästi on väliä onko koneessa 0W vai 5W öljyt.
Pakkaskäynnistyspumpattavuuden kannalta on rannikolla aika samantekevää onko koneessa 0W-, 5W- vai 10W-öljyt. Kaikki lähtevät kyllä kiertämään.

0W-öljyn pointti on siinä, että se on aina, myös syksyllä ja kesällä, notkeampaa kuin 5W (tai 10W) öljy. Moottori on suunniteltu toimimaan n. 100-asteisena, joten kylmäkäynnistyksessä ollaan aina kaukana nimellisoloista. 0W-öljyllä saa pk-seudun ilmaston muutettua Etelä-Ruotsin ilmastoksi.:)

Ei tällä pitäisi olla käytännön merkitystä, jos moottorin suunnittelussa on onnistuttu. Jos ei ole, voi olla aika pienestä kiinni milloin alkaa kuluminen ja milloin ei.

Eikö se öljypohjaan asennettava säteilylämmitin ole talvella ihan hyvä laite tekemään öljystä notkeampaa?
Hyöty vain on rajallinen, kun moottorin voitelukohteet pysyvät kylminä. Öljykalvo jäähtyy äkkiä.
 
0W-öljyn pointti on siinä, että se on aina, myös syksyllä ja kesällä, notkeampaa kuin 5W (tai 10W) öljy.

Miten selität alla olevien öljyjen viskositeetin 40 asteessa?

Mobil 1 ESP 0W-30
Kinemaattinen viskositeetti @40c 67,8 cst

Mobil 1 x1 5W-30
Kinemaattinen viskositeetti @40c 61,7 cst

Luvut valmistajan nettisivulta tuotetietolippusista.

Eli voimme varmaan kumota väittämän, että 0W-öljy on aina notkeampaa kuin 5W-öljy. Mutulla voisin väittää näiden kahden välillä, että tuo 5W-öljy on notkeampaa vielä pikku pakkasessakin kuin tuo 0W-öljy.
 
SAE-luokkaCCS-viskositeetti
[cP, °C]
Pumpattavuuden
rajalämpötila [°C]
Viskositeetti
[cSt @ 100 °C]
HTHS
[cP]
0W6200 @ -35-403,8->
5W6600 @ -30-353,8->
10W7000 @ -25-304,1->
15W7000 @ -20-255,6->
20W9500 @ -15-205,6->
25W13000@ -10-159,3->
CCS-viskositeetti kertoo mihin luokkaan öljy kuuluu kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan, läheskään kaikissa öljyissä ei ole kerrottu öljyn ccs-viskositeettia, mikä tekee eri öljyjen kylmäominaisuuksien tarkemmasta vertailusta hankalaa. Se mikä juoksevuus öljyllä on 40 asteessa, on taas oma juttunsa.
 
• CCS-viskositeetti mitataan laitteella, joka simuloi öljyn käyttäytymistä kylmäkäynnistystilanteessa (Cold Cranking Simulator). Kullekin luokalle on määritetty tietty mittauslämpötila ja dynaamisen viskositeetin maksimiarvo.


Valmistajat tykkäävät jostain syystä käyttää juoksevuuden/jähmepiste rajalämpötilaa.

No voi siitäkin jotain päätellä, jos toisella 5W-40 öljyllä se on -39C ja toisella -49C.
 
Viimeksi muokattu:
Vaimolla on Vespa 300 GTS uudemmalla Hpe-moottorilla. Nuo ovat kuuluja siitä, että kuluttavat hiukan öljyä. Keskiverto vespahipsterille saattaa tulla ongelmia, koska öljytilavuus on 1,3 litraa ja vaihtoväli 10000km. Hullukaan ei aja noin paljon noin pienellä öljymäärällä yksipyttyisessä paukuttimessa. Yleinen ymmärrys on, että se vain on näin ja suositeltua 5W-40 öljyä ei saa missään nimessä vaihtaa muuhun. Jotkut raportoineet, että kulutus loppunut käytännössä kokonaan 15W-50 öljyllä. Vespailijoiden reaktiot olleet, että hullu ja kone hajoaa varmasti jos laittaa muuta öljyä kuin mitä manuaalissa lukee.

Laitoin kuitenkin Shellin Advance Ultra 15W-50, kun sitä sattui hyllyssä olemaan ja katotaan kuin käy. Silloin tällöin 5W-40 öljyllä joutunut vähän lisäilemään.
 
@B12 Toi on hullun pitkä ajomatka noin pienelle öljytilavuudelle eli saa aika reippaasti pienentää öljynvaihtoväliä
 
  • Tykkää
Reactions: B12
@B12 Toi on hullun pitkä ajomatka noin pienelle öljytilavuudelle eli saa aika reippaasti pienentää öljynvaihtoväliä
Lyhyt huoltoväli laskee tähtiä koeajoissa ja vertailuissa. En kyllä ajaisi yli 5tkm tuolla öljymäärällä. Kerran vuoteen vaihto, niin ihan hyvä. Öljy ak24 kympin verran ja suodatin Motonet 6€.

Tänään katoin ja ei ole yhtään vajennut paksummalla öljyllä.
 
Vaimolla on Vespa 300 GTS uudemmalla Hpe-moottorilla. Nuo ovat kuuluja siitä, että kuluttavat hiukan öljyä. Keskiverto vespahipsterille saattaa tulla ongelmia, koska öljytilavuus on 1,3 litraa ja vaihtoväli 10000km. Hullukaan ei aja noin paljon noin pienellä öljymäärällä yksipyttyisessä paukuttimessa. Yleinen ymmärrys on, että se vain on näin ja suositeltua 5W-40 öljyä ei saa missään nimessä vaihtaa muuhun. Jotkut raportoineet, että kulutus loppunut käytännössä kokonaan 15W-50 öljyllä. Vespailijoiden reaktiot olleet, että hullu ja kone hajoaa varmasti jos laittaa muuta öljyä kuin mitä manuaalissa lukee.

Laitoin kuitenkin Shellin Advance Ultra 15W-50, kun sitä sattui hyllyssä olemaan ja katotaan kuin käy. Silloin tällöin 5W-40 öljyllä joutunut vähän lisäilemään.

En ota öljyyn kantaa mutta oma edelisen sukupolven Vespa 300 ei kyllä kuluta öljyä. Hiukan sitä kummastellutkin kun 1,6 120VTI Citroenimme taas juo sitä...

Edith: Kas , kas, HPE tosiaan on öljynjuoja!
 
Viimeksi muokattu:
Mitä moottoriöljyä tecciläiset laittaisivat Citroen c3 1.4 bensakoneeseen? Vuosimalli olis 2007 ja öljy saisi olla laadukasta
 
Lyhyt huoltoväli laskee tähtiä koeajoissa ja vertailuissa. En kyllä ajaisi yli 5tkm tuolla öljymäärällä. Kerran vuoteen vaihto, niin ihan hyvä. Öljy ak24 kympin verran ja suodatin Motonet 6€.
Onko 1,3l pieni tilavuus 0,3 moottorille? Mielestäni ei ole. Verrataan vaikka 3UZ-FE, jossa on 4,3l iskutilavuus ja öljyä on 5l. Moottorilla pääsee yli 1000 000km:ä 15tkm:n öljynvaihtovälillä. Jos öljyn määrän suhteuttaa iskutilavuuteen, pitäisi em. Toyotan moottorissa olla 19l ölyä (4,3/0,3*1,3=~19l). Jos taas suhteuttaa sylinterien määrällä, riittäisi Piaggioon 0,6l öljyä. Moottoripyörien moottorit ovat eri asia, koska niissä on vaihdelaatikko ja kytkin samassa liemessä.

Mitä moottoriöljyä tecciläiset laittaisivat Citroen c3 1.4 bensakoneeseen? Vuosimalli olis 2007 ja öljy saisi olla laadukasta
Tuon ikäisessä ei ole eksoottisia saastelaitteita, eikä autolla miljoonaa pääse, vaikka laittaisi mitä käärmeöljyä. Valmistaja on saattanut keksiä höpö-höpö suosituksia, mutta esimerkiksi alla olevan API SN riittää varmasti. On halvin täyssynteettinen, jonka nopealla googlauksella bongsin.
 
Mitä moottoriöljyä tecciläiset laittaisivat Citroen c3 1.4 bensakoneeseen? Vuosimalli olis 2007 ja öljy saisi olla laadukasta
Motonetistä suositukset täyttävää Totalia on suht edullista ja ompahan citroenin ensiasennus öljy. Tai sitten joku muu suositukset täyttäväkin kelpaa.
 
Onko 1,3l pieni tilavuus 0,3 moottorille? Mielestäni ei ole. Verrataan vaikka 3UZ-FE, jossa on 4,3l iskutilavuus ja öljyä on 5l. Moottorilla pääsee yli 1000 000km:ä 15tkm:n öljynvaihtovälillä. Jos öljyn määrän suhteuttaa iskutilavuuteen, pitäisi em. Toyotan moottorissa olla 19l ölyä (4,3/0,3*1,3=~19l). Jos taas suhteuttaa sylinterien määrällä, riittäisi Piaggioon 0,6l öljyä. Moottoripyörien moottorit ovat eri asia, koska niissä on vaihdelaatikko ja kytkin samassa liemessä.


Tuon ikäisessä ei ole eksoottisia saastelaitteita, eikä autolla miljoonaa pääse, vaikka laittaisi mitä käärmeöljyä. Valmistaja on saattanut keksiä höpö-höpö suosituksia, mutta esimerkiksi alla olevan API SN riittää varmasti. On halvin täyssynteettinen, jonka nopealla googlauksella bongsin.
Olisi puuilosta löytynyt myös 0w-20, 0w-40 ja 5w-40 nesteen täyssynteettistä öljyä samaa hintaan.
 
Tuon ikäisessä ei ole eksoottisia saastelaitteita, eikä autolla miljoonaa pääse, vaikka laittaisi mitä käärmeöljyä. Valmistaja on saattanut keksiä höpö-höpö suosituksia, mutta esimerkiksi alla olevan API SN riittää varmasti. On halvin täyssynteettinen, jonka nopealla googlauksella bongsin.

Lähinnä tuota moottorin kestävyyttä ajattelen tuolla laadukaalla.
 
Täyssynteettisellä saa auton käyntiin talvella sitä kiusaamatta ja tuo 5w-> jos pysyy vanhasssa sisällä niin ok. Jssei pysy niin 10w-> seuraavaksi. Jos halutaan merkkituotteempi niin Motonetista? Shell Helix HX8 5W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy

- Oleennaisempaa olisi pitää tuoreehkot öljyt, kuin hifistellä kallista. Auto ainakin tykkäisi.
 
Täyssynteettisellä saa auton käyntiin talvella sitä kiusaamatta ja tuo 5w-> jos pysyy vanhasssa sisällä niin ok. Jssei pysy niin 10w-> seuraavaksi. Jos halutaan merkkituotteempi niin Motonetista? Shell Helix HX8 5W-40 4 l moottoriöljy | Motonet Oy

- Oleennaisempaa olisi pitää tuoreehkot öljyt, kuin hifistellä kallista. Auto ainakin tykkäisi.


Muutaman rahan kun laittaa lisää niin saa ihan oikeata luokitukset täyttävää öljyä. Total Quartz 9000 5W-40 5 l moottoriöljy | Motonet Oy

PS. Molempien litrahinta on täsmälleen sama.
 
Joo Sitikan maahantuonti tosiaan alkoi vasta kun alkoi saada totalin öljyjä motonetista ;-D
 
Onko muuten joku koitellut tota puuilon myymää nesteen pro 5w40? Belcolle ihan hyvä kilpailija. Ainoa miinus tai plussa että nestettä ei saa kun 1l putelissa, toisaalta helppo kaataa.

Belco on tällä hetkellä monessa myllyssä ja ei ole aiheuttanut öljynsyöntiä tai muuta ongelmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 738
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom