Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Ok, jotain tälläistä vähän arvelinkin, osaatko sanoa mitä käytännön eroa noilla luokitusten mukaisilla öljyillä on?

B71 2312 osalta pyritään hieman pienempään polttoaineen kulutukseen. Käytännössä ero tuskin on mitattavissa.

Tosin jos asuu lapissa, niin silloin toki 0W -öljyn käyttö on ihan järkevää.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännön erona saattaa olla se, kun 2312 on 0W-30 öljyä niin huono moottoriyksilö voi viedä enemmän öljyä, kun taas 5W-30 öljyllä.

Ei suurempi kulutus automaattisesti/käytännössä johdu ohuemmasta kylmäpään viskositeetista, ellei jossain ole selvä reikä, josta öljy karkaa kylmälläkin moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei suurempi kulutus automaattisesti/käytännössä johdu ohuemmasta kylmäpään viskositeetista, ellei jossain ole selvä reikä, josta öljy karkaa kylmälläkin moottorilla.

Ainakin omat kokemukset yhdestä ex. autosta kyseisellä moottorilla olivat sen tyyliset että jos ajoi 0W-30 öljyllä niin öljyä sai olla lisäämässä 1000 kilometrin välein litran ja 5W-30 öljyillä öljynkulutus oli huomattavasti maltillisempaa.
 
Kyllä voi muuttaa tai olla muuttamatta.

Valmistaja voi myös muuttaa mielensä siitä mitä luokituksia purkkiinsa haluaa.

Autonvalmistajien luokitukset taitavat olla maksullisia moottoriöljyjen valmistajille.

Ja käytännössä aina kun uusi API tai ACEA luokitus tulee voimaan niin reseptit muuttuu. ACEA on päivittynyt 2016 ja 2021. Toki noissa on siirtymäajat mihin asti saa tuottaa vanhaa, mistä alkaen voi aikaisintaan vaihtaa uuteen ja milloin täytyy viimeistään vaihtaa uuteen. Puhutaan muutaman vuoden siirtymäajoista.
Lisäksi tietty autovalmistajat päivittävät säännöllisesti luokituksiaan, mutta ne ovat kytköksissä API- ja ACEA-luokituksiin kun monissa nämä toimivat perustana autovalmistajien omille luokituksille. Esim. VW:n 504/507 on päivittynyt 2012, 2015 ja 2020. PSA B71 2312 päivittynyt 2013 ja 2019.

Alla vielä havainnollistavaa kuvaa päivityksen tuomasta erosta.

46B8C565-A3E0-4920-8869-28F1F7458595.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Luku 30 määrittelee öljyn viskositeetin kuumana. Kuumana öljy on selvästi ohuempaa kuin kylmänä. Ohuempi öljy karkaa helpommin jos on jotain ylimääräisiä välyksiä.
Toisaalta paksumpaa öljyä voi olla haasteellisempaa kaapia sylinterien seinämiltä kun nykyään käytetään niin matalajännitteisiä männän/öljyrenkaita...?
Kuitenkin molemmat öljyt ovat luokituksen mukaan yhtä paksuja normaalissa käyttölämpötilassa. Kuitenkin kuumanakin esim. 30 luokitukselle sallitaan liikkumavaraa,
jolloin 0W-30 voi olla kuumana jopa paksumpaa kuin 5W-30 öljy. Lisäksi öljyä poistuu haihtumalla. Tällekin on määritelty maksimi arvo, eikä ole automaattisesti selvää,
että 0W-30 häviää haihtumala enemmän kun 5W-30.
En väitä kirjoittamaan faktana, vaan se on oma käsitykseni asiasta. :)
 
Ja käytännössä aina kun uusi API tai ACEA luokitus tulee voimaan niin reseptit muuttuu. ACEA on päivittynyt 2016 ja 2021. Toki noissa on siirtymäajat mihin asti saa tuottaa vanhaa, mistä alkaen voi aikaisintaan vaihtaa uuteen ja milloin täytyy viimeistään vaihtaa uuteen. Puhutaan muutaman vuoden siirtymäajoista.
Lisäksi tietty autovalmistajat päivittävät säännöllisesti luokituksiaan. Esim. VW:n 504/507 on päivittynyt 2012, 2015 ja 2020. PSA B71 2312 päivittynyt 2013 ja 2019.


Ei välttämättä muutu. Jos öljy on täyttänyt jonkun autonvalmistajan vaativan luokituksen, se voi automaattisesti täyttää myös uuden API tai ACEA luokituksen eikä reseptiä siksi tarvitse muuttaa.
Voi olla myös ettei täytä ja silloin reseptiä täytyy muuttaa, mikäli nämä uudet luokitukset haluaa täyttää (voi edelleen myös ilmoittaa vanhat luokitukset).
Ei kaikilla moottoriöljyillä edes ole API tai ACEA luokitusta.
 
Ei välttämättä muutu. Jos öljy on täyttänyt jonkun autonvalmistajan vaativan luokituksen, se voi automaattisesti täyttää myös uuden API tai ACEA luokituksen eikä reseptiä siksi tarvitse muuttaa.
Voi olla myös ettei täytä ja silloin reseptiä täytyy muuttaa, mikäli nämä uudet luokitukset haluaa täyttää (voi edelleen myös ilmoittaa vanhat luokitukset).
Ei kaikilla moottoriöljyillä edes ole API tai ACEA luokitusta.

No en tietenkään pysty kaikkien osalta näin toteamaan, mutta omalla 20+ vuoden kokemuksella voiteluaineiden valmistuksessa näin on käytännössä aina tapahtunut.
Täällä myös tuntuu olevan vallalla käsitys, että yksi tuote on vain yksi resepti. Meillä (nimiä mainitsematta) on ollut useampikin resepti samalle tuotteelle riippuen raaka-aineiden saatavuuksista ja hinnoista. Kuluttajallehan nuo ei näy ulospäin mitenkään, että hyllyssä sama tuote on voitu tehdä esim eri perusöljyyn.
 
No en tietenkään pysty kaikkien osalta näin toteamaan, mutta omalla 20+ vuoden kokemuksella voiteluaineiden valmistuksessa näin on käytännössä aina tapahtunut.
Täällä myös tuntuu olevan vallalla käsitys, että yksi tuote on vain yksi resepti. Meillä (nimiä mainitsematta) on ollut useampikin resepti samalle tuotteelle riippuen raaka-aineiden saatavuuksista ja hinnoista. Kuluttajallehan nuo ei näy ulospäin mitenkään, että hyllyssä sama tuote on voitu tehdä esim eri perusöljyyn.

No tuo riippunee täysin tuotteesta, huippuöljyjä ei voi sekoittaa mihin tahansa perusöljyyn. Ja eikös moottoriöljyjen perusöljytkin ole lähes poikkeuksetta sekoituksia eikä vain yhtä lajia.

Minulla ei ole mitään siteitä öljyalaan, (edit, ei kun tulee autoon vaihdettua öljyjä) joten ihan internetin tiedon ja mutuilun pohjalta mennään. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä voi muuttaa tai olla muuttamatta.

Valmistaja voi myös muuttaa mielensä siitä mitä luokituksia purkkiinsa haluaa.

Autonvalmistajien luokitukset taitavat olla maksullisia moottoriöljyjen valmistajille.
Eivät kyllä muuta luokitusta alaspäin.
Jos nyt lähdetään siitä että kysyjä on käyttänyt aiemmin luokituksen täyttänyttä öljyä autoonsa niin sitä kyllä edelleen voi käyttää ellei auto ole muuttunut.
Ohjekirjassa on kyllä mainittu oikeat luokitukset.
Moottorit muuttuvat ja huoltoohjelmat vuosien myötä. Siksi myös kriteerit.
Ja juu, reseptit muuttuvat täten uusien kriteereiden mukaisiksi.
 
Eivät kyllä muuta luokitusta alaspäin.

Mitä tarkoitat alaspäin?
Jos purkista ja valmistajan tuotetiedosta katoaa luokituksia, niin sitten niitä ei enää ole.

Jos nyt lähdetään siitä että kysyjä on käyttänyt aiemmin luokituksen täyttänyttä öljyä autoonsa niin sitä kyllä edelleen voi käyttää ellei auto ole muuttunut.

Ei siinä mitään, voi vaan heittää hyvästit takuille, virhevastuille ja goodwilleille jos tulee ongelmia öljyyn liittyen. Laitetaan esimerkiksi jakopään pettäminen.
Vähänkin puutteellinen luokitus tai pitkäksi päästetty vaihtoväli ja niin myyjä, maahantuoja/valmistaja voivat pestä kätensä ja sanoa, että ei voi mitään.

Ohjekirjassa on kyllä mainittu oikeat luokitukset.

Niin on.
Moottorit muuttuvat ja huoltoohjelmat vuosien myötä. Siksi myös kriteerit.

Niin.
Ja juu, reseptit muuttuvat täten uusien kriteereiden mukaisiksi.

Niin.
 
Viimeksi muokattu:
Mersu syö öljyä mukavasti 5dl/1000km. Huollossa laitettu 0w-30 öljyä. Varmaankin liian ohutta..
Kaupasta täytyy hakee 4/5l kannu öljyä jotta selviää seuraavaan vaihtoon. Ja se öljy tulee olemaan mersuun sopivaa 5w-xx öljyä. Sitä vaan mietin, että onko tolla 5w jälkeen 30/40/50 luvuilla mitään suurta merkitystä?
 
Kokeile seuraavassa öljynvaihdossa Valvolinen max life öljyä esim. 5w40, jos tuosta löytyy mersun luokitukset? toisilla öljynkulutus on pienentynyt huomattavasti tuolla öljyllä. Tokmannilla oli tuota 5L kannussa 4L hinnalla.
 
perhana.... auto vaihtui uudempaan (hyundai 1.5 t-gdi hybrid) ja nyt fixus ei myykkään enään ko autoon öljyä... speksien perusteella autoon pitäisi nyt käyttää ohkasempaa lirua eli neste pro+ M 0w20stä mutta tietenkään sitä ei myydä juuri missään..

sopisikohan tilalle shell Helix Ultra SP 0W-20 ? mitä raati on mieltä ?

edit: sopivaksi osoittautui

Total Quartz Ineo Xtra EC5 0W-20
joka siis täyttää ko laatuvaatimukset :)
motonet linkki
 
Viimeksi muokattu:
perhana.... auto vaihtui uudempaan (hyundai 1.5 t-gdi hybrid) ja nyt fixus ei myykkään enään ko autoon öljyä... speksien perusteella autoon pitäisi nyt käyttää ohkasempaa lirua eli neste pro+ M 0w20stä mutta tietenkään sitä ei myydä juuri missään..
Eikö muka Liqui Molylla ole Huihaille tyypitettyä 0W20 ölppää? Sehän oli ainakin aiemmin Fixuksella valikoimissa.
 
Autona Astra H 1.3 CDTI ja manuaalissa vaaditaan GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025.

Sopiiko tähän öljy, jossa on Dexos2-luokitus? Jossain luki, että Dexos2-luokitus on korvannut GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025. Meinaako, että Dexos2-luokitus sopii taaksepäin GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025 vaatimuksella oleviin autoihin?
 
Autona Astra H 1.3 CDTI ja manuaalissa vaaditaan GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025.

Sopiiko tähän öljy, jossa on Dexos2-luokitus? Jossain luki, että Dexos2-luokitus on korvannut GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025. Meinaako, että Dexos2-luokitus sopii taaksepäin GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025 vaatimuksella oleviin autoihin?
Kyllä sopii, dexos2 korvasi nuo molemmat.

A taisi olla bensa koneet ja B diesel koneet, tai toisin päin.
 
Autona Astra H 1.3 CDTI ja manuaalissa vaaditaan GM-LL-A-025 tai GM-LL-B-025.

Sopiiko tähän öljy, jossa on Dexos2-luokitus? Jossain luki, että Dexos2-luokitus on korvannut GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025. Meinaako, että Dexos2-luokitus sopii taaksepäin GM-LL-A-025 ja GM-LL-B-025 vaatimuksella oleviin autoihin?
Ja Dexos 2 -luokitusta ei kannata sekoittaa hämäävästi nimettyyn uudempaan Dexos 1 Gen 2 -luokitukseen.
 
Miten kauan öljy säilyy hyllyssä käyttökelpoisena? Vieläkö 2+ vuotta vanhaa kannattaa käyttää?

Siis öljynvaihdosta kyse ja 1/3 tulisi vanhempaa ja loput uutta, että saisi jämät käytettyä loppuun.

Auto on parin tonnin hintaluokan vehje, joten en meinannut asian takia yöunia menettää.
 
@N1kkel , jos sinetöity törppö, ainut ongelma voisi olla kerroksittuminen. Jos sinetti on auki, kosteutta on voinut kertyä vähän. Mutten itse 3 vuotta hyllyssä odotellutta öljyä jättäis käyttämättä kerrotussa tilanteessa. Ittellä rapian vuoden pyörinyt ihan parivuotiaan auton erikoisemmat öljyt odottamassa seuraavaa vaihtoa ja menevät pokkana käyttöön.
Koska: ei ole sotkeutunut ulkopuoliseen aineeseen missään välissä, koska autossa on öljynsuodatin jokatapauksessa siellä kierossa mukana.
 
missäköhän lämpötilassa vesi haihtuu öljyn seasta kun en osaa laskea mikä paine moottorissa öljy puolella on
100c. Suurin osa öljystä on kuitenkin kokoajan paineettomana. Puhutaan, että puolen tunnin ajo riittäisi poistamaan kosteutta öljystä. Tämä tuskin toteutuu, jos on muuten pelkkää pätkäajoa, ja kerran vuoteen ajaa puoli tuntia.
 
Ja Dexos 2 -luokitusta ei kannata sekoittaa hämäävästi nimettyyn uudempaan Dexos 1 Gen 2 -luokitukseen.
Tuossa tosin ei käsittääkseni kärsisi kuin lompakko, sillä Dexos 1 sanotaan korvaavan kaikki aiemmat GM:n öljynlaadut.
 
Tuossa tosin ei käsittääkseni kärsisi kuin lompakko, sillä Dexos 1 sanotaan korvaavan kaikki aiemmat GM:n öljynlaadut.
Eikö ensin tullut dexos1 öljy, vissiinkin 2015, tämän jälkeen tuli dexos1 gen 2, eli tämä siis korvaa dexos1 öljyn, ei dexos2, joka on eri öljy.
 
Haihtuminen ei kyllä yleensä vaadi kiehumispistettä. Mutta jotta vettä poistuu hyvin öljystä ja koneesta, niin lämpötila kannattaa olla paljon suurempi kuin ympäristön.
 
Eikö ensin tullut dexos1 öljy, vissiinkin 2015, tämän jälkeen tuli dexos1 gen 2, eli tämä siis korvaa dexos1 öljyn, ei dexos2, joka on eri öljy.
Kyllä, mutta jos alkuperäinen Dexos 1 korvasi kaikki siihen mennessä olleet GM:n öljylaadut, niin sen pitäisi sopia myös niihin vanhempiin koneisiin joihin Dexos 2 sopii. Mitään järkeähään siinä ei ole, kun Dexos 1 maksaa melkein tuplat.

Tämä bensakoneissa. Dieseleistä en tiedä mitään.
 
Kyllä, mutta jos alkuperäinen Dexos 1 korvasi kaikki siihen mennessä olleet GM:n öljylaadut, niin sen pitäisi sopia myös niihin vanhempiin koneisiin joihin Dexos 2 sopii. Mitään järkeähään siinä ei ole, kun Dexos 1 maksaa melkein tuplat.

Tämä bensakoneissa. Dieseleistä en tiedä mitään.
Niin, tiedä näistä, mutta vissiin joka huollossa silti laittavat vanhempiin opeleihin dexos2 öljyä, myös öljynvalitsimet valmistajasta riippumatta suosittelee H astraan dexos2 öljyä.
 
Mitä ei tehdä lisää? Ei Dexos 1 gen 2 luokitus mihinkään kuin taikaiskusta häviä.

Voiteluöljyä, jossa Dexos1 Gen 2 -luokitus ei valmisteta enää uutta, koska luokitus on ummessa eikä GM enää myönnä tätä luokitusta. Eli tätä luokitusta ei voi enää purkkien kylkeen printata. Jo tuotetun tavaran saa myydä varastot loppuun. Eli ei taikaiskusta häviä, mutta siirtymäajat huomioiden.

”GM announced the start of dexos1 Gen 3 testing as September 1, 2020; first license date September 1, 2021; and that dexos1 Gen 2 claims are expected to be obsolete after September 1, 2022.”
 
Haihtuminen ei kyllä yleensä vaadi kiehumispistettä. Mutta jotta vettä poistuu hyvin öljystä ja koneesta, niin lämpötila kannattaa olla paljon suurempi kuin ympäristön.
Enpäs ole miettinyt, joten mutuilen… poistuukos se vesi käytännössä huohotuksen eli imusarjan kautta? Suljettu systeemi muuten. Imusarjassa yleensä alipaine, niin paperilla laskee sitä kiehumispistettä.
 
Voiteluöljyä, jossa Dexos1 Gen 2 -luokitus ei valmisteta enää uutta, koska luokitus on ummessa eikä GM enää myönnä tätä luokitusta. Eli tätä luokitusta ei voi enää purkkien kylkeen printata. Jo tuotetun tavaran saa myydä varastot loppuun. Eli ei taikaiskusta häviä, mutta siirtymäajat huomioiden.

”GM announced the start of dexos1 Gen 3 testing as September 1, 2020; first license date September 1, 2021; and that dexos1 Gen 2 claims are expected to be obsolete after September 1, 2022.”

Olen sitä mieltä, että voi printata ja että sitä tullaan printtaamaan vielä monia vuosia.
 
Juu Venäjällä näin varmaan voidaankin toimia. Kyseessä ei enää kuitenkaan ole GM:n siunauksella valmistettu luokituksen täyttävä öljy sen jälkeen kun claim on ummessa. Luokitukset ovat voimassa määrajan, joka on ihan normaalia.

Eipä sitä voi enempää rautalangasta vääntää mitä tossa Chevronin linkissä sanotaan:

”GM has set a mandatory transition date of September 1, 2022 to meet its dexos1 Gen 3 specification”
 
Juu Venäjällä näin varmaan voidaankin toimia. Kyseessä ei enää kuitenkaan ole GM:n siunauksella valmistettu luokituksen täyttävä öljy sen jälkeen kun claim on ummessa.
Luokitukset ovat voimassa määrajan, joka on ihan normaalia.

Eipä sitä voi enempää rautalangasta vääntää mitä tossa Chevronin linkissä sanotaan:

”GM has set a mandatory transition date of September 1, 2022 to meet its dexos1 Gen 3 specification”

Ei siihen GM:n siunausta tarvita. Katsoo vaan, kumpaan kohtaan sen purkissa laittaa: Approved vai Meets (and exceeds) the requirements.
 
Bongasin Tokmannin lehdestä halpaa synteettistä moottoriöljyä:
Menin vinkuen ja kiljuen ostamaan kaksi törppöä. Nyt tajusin, ettei öljy edes ole synteettistä, vaan vasta seuraava olisi ollut:

"Synthetic" tarkoittaa siis jotain, mutta "Full synthetic" tarkoittaa kokonaan synteettistä.
 
Bongasin Tokmannin lehdestä halpaa synteettistä moottoriöljyä:

Menin vinkuen ja kiljuen ostamaan kaksi törppöä. Nyt tajusin, ettei öljy edes ole synteettistä, vaan vasta seuraava olisi ollut:

"Synthetic" tarkoittaa siis jotain, mutta "Full synthetic" tarkoittaa kokonaan synteettistä.

Ei siitä kannata välittää. Katsoo, että viskositetti ja luokitukset ovat kunnossa.
 
Ei siitä kannata välittää. Katsoo, että viskositetti ja luokitukset ovat kunnossa.
Huru-ukot ovat sanoneet öljyn valinnasta, että pääasia on, että ovat synteettistä laatua. Itse en ole vielä saavuttanut huru-asemaa, eli olen lisäksi katsonut viskositeetin ja luokitukset (elleivät ole jotain merkkikohtaisia tai muuten taikaluokituksia).
 
Enpäs ole miettinyt, joten mutuilen… poistuukos se vesi käytännössä huohotuksen eli imusarjan kautta? Suljettu systeemi muuten. Imusarjassa yleensä alipaine, niin paperilla laskee sitä kiehumispistettä.

Nimenomaan huohottimen kautta se poistuu imupuolelle, yleisemmin imusarjaan alipainepuolelle.
Joissakin autoissa ollut ongelmana huohottimen jäätyminen talvella, esim. jos paljon tulee pätkäajoa ja kosteus ei pääse haihtumaan, vaan kondensoituu/jäätyy esim. huohotinputkeen. Pahimmillaan käy, että paine nousee moottorin sisällä hieman ja esim. venttiilikopan tai muu tiiviste korkkaa, jonka jälkeen öljyt lentää pihalle.
Tämän takia huohotinputket on eristettyjä ja lämmitettyjä joissakin malleissa, joita myydään lämpimiin maihin ilman huohottimen eristystä/lämmitystä.
Monesti kuullut kun moottori tuomitaan kansivikaiseksi, jos kurkataan öljykorkin sisälle ja siellä sitä "majoneesia", vaikka useimmissa tapauksissa syynä on pätkäajo kylmällä moottorilla kylmänä vuodenaikana (eli tulee majoa muulloinkin kuin vain talvella, mutta talvella/pakkasella se jäätyy) Eri öljymerkit kerää tuota kylmälimaa hieman enemmän kuin toiset. Aikoinaan käytin autoissa Teboilin Diamond öljyä ja silloin teki vähemmän limaa kuin esim. castroil.


Itekin syyllistyn tuohon pätkäajoon, kun työmatka reilu 3km. Yleensä ajankin töistä tullessa pitemmän lenkin, jos ei muuten tule käytyä asioilla. Öljyn lämpömittari löytyy ja aika pitkään saa ajaa ennen kuin lämmöt on yli 100C talvella. Keulan aukkojen tukkiminen auttaa tähän aika paljon. Eli vanha kunnon turpapeitto vaan paikoilleen. Tuota majoa kun tulee öljykorkkiin, niin saa reilumman pätkän ajaa, ennen kuin se poistuu talvella. Kannattaa katella öljykorkkia jos riittää mielenkiintoa.
Silti omasta autosta petti yksi tiiviste viime talvena ja tuli pieni öljyvuoto, juurikin tämän pätkäajon takia ja en tukkinut keulan aukkoja yhtään, huomasin vasta keväällä tuon öljyvuodon, että ei ollut järin suuri ja ei tietoa/havaintoa missä vaiheessa päässyt näin käymään (viime syksynä tehty venttiilikopan tiivisteremppa ja nyt keväällä tuli tehtyä uudelleen). Tänä talvena pitää peittää ainakin keulan ylemmät aukot.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain huollossa oli laitettu vähän liikaa öljyä. Auto Renault Clio 2018, tce 90. Nyt siis ekaa kertaa käytin Lidlin öljypumppua oikeaan tarkoitukseensa. Että öljytaso tuli noin ylämerkkiin, niin sai poistaa noin 0.5 litraa moottoriöljyä.

Ei ainakaan moottori voi vaurioitua liiasta öljystä enää :) Jos se nyt on edes mahdollistakaan.
 
Tuli vaihdettua Peugeot 307 1.6l bensakoneeseen moottoriöljyt eli Mobil 1 FS 0W-40. Edellinen vaihdossa oli samaa öljyä, huoltovihon km-lukeman mukaan 13tkm, mutta ajotietokoneen mukaan pikkasen vajaa 20tkm. Reilun 10tkm jälkeen sai lisätä 1l verran uutta öljyä eli Valvoline SynPower 5W-40, luokituksen mukaista (ACEA A3/B3). Käyntiääni pehmeämpi uusilla öljyillä.

Ei ollut viime talvella sitä majoneesia korkissa vaan ihan käytetyn öljyn väristä
 
Ei ollut viime talvella sitä majoneesia korkissa vaan ihan käytetyn öljyn väristä
Majoneesi johtuu vedestä öljyn joukossa. Pätkäajo tuota aiheutaa öljyistä riippumatta. Marine-puolen peräöljyjä markkinoidaan kyvyllä sitoa vettä. Moottoriöljyissä ei taida olla moista vielä keksitty.
 
Tuli vaihdettua Peugeot 307 1.6l bensakoneeseen moottoriöljyt eli Mobil 1 FS 0W-40. Edellinen vaihdossa oli samaa öljyä, huoltovihon km-lukeman mukaan 13tkm, mutta ajotietokoneen mukaan pikkasen vajaa 20tkm. Reilun 10tkm jälkeen sai lisätä 1l verran uutta öljyä eli Valvoline SynPower 5W-40, luokituksen mukaista (ACEA A3/B3). Käyntiääni pehmeämpi uusilla öljyillä.

Ei ollut viime talvella sitä majoneesia korkissa vaan ihan käytetyn öljyn väristä


En nyt usko että on mitään suurempaa väliä, mutta käsittääkseni Peugeot on muuttanut myöhemmin noiden vanhempien mootorien osalta öljyn viskositeetti suosituksen 0w-40 ->5w-40.

Kopion peugeot foorumilta:
Valmistajan 19.7.2016 päivitetty öljysuositusluettelo eri moottoreille:

Viskositeettiluokitus viittaa aina PSA:n öljyluokituksiin. 5W30 C2, 0W30 C1/C2 -luokiteltuja öljyjä ei saa käyttää vuosimallia 2000 (7/99) aikaisemmin valmistetuissa moottoreissa.

1,1 / 1,4 / 1,6 BENSA
Moottorin tyyppi
TU1, TU1A, TU3, ET3, TU3A, TU5 0W30-öljy /5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy

1,8 / 2,0 / 2,2 BENSA
Moottorin tyyppi
EW7J4 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EW7A 5W40-öljy /10W40-öljy
EW10J4 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EW10A 5W40-öljy
EW10J4S 5W40-öljy
EW12J4 5W40-öljy /10W40-öljy
EW12E4 5W40-öljy /10W40-öljy

1,0 BENSA
Moottorin tyyppi TOYOTA
384F 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
1KR-FE 5W30-öljy /10W40-öljy

1,4 VTI 95 / 1,6 VTI 120 / THP ERI VERSIOT - BENSA
Moottorin tyyppi
EP3, EP3C, EP6, EP6C 0W30-öljy / 5W30-öljy
EP6DT/S, EP6CDT/*, EP6FDT/* 0W30-öljy

1,0 VTI 68 / 1,2 VTI 82 / 1,2 PURETECH
Moottorin tyyppi
EB0, EB2, EB2M 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EB2DTS/M, EB2DT 0W30-öljy

1,4 / 1,6 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DV4C 0W30-öljy / 5W30-öljy
DV4TD, DV4TED/4 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DV6***** 90HV/110HV 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DV6C 92HV / 112HV / 115HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DV6F** 100HV / 120HV 0W30-öljy

2,0 / 2,2 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DW10TD, DW10ATED/4 90HV/110HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW10BTED/4 136HV/140HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW10CTED4 163HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DW10F* 0W30-öljy
DW12TED4 133HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12BTED4 170HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12C 204 HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DW12MTED4 4HN 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12MTED4 4HK 0W30-öljy / 5W30-öljy

2,7 / 3,0 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DT17 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DT20 0W30-öljy / 5W30-öljy

PAKETTIAUTO 2,2 HDI
Moottorin tyyppi
PUMA C 0W30-öljy / 5W30-öljy

PAKETTIAUTO 2,8 / 3,0 HDI
Moottorin tyyppi
F28DT, F28DTGV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
F30DTE F1CE0481D / F1CE3481DM 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
F30DTE F1CE348IN / D / E 0W30-öljy / 5W30-öljy
 
Majoneesi johtuu vedestä öljyn joukossa. Pätkäajo tuota aiheutaa öljyistä riippumatta. Marine-puolen peräöljyjä markkinoidaan kyvyllä sitoa vettä. Moottoriöljyissä ei taida olla moista vielä keksitty.

On keksitty. Yksi moottoriöljyn tehtävistä on nimenomaan sitoa vettä eikä päästää vettä muodostumaan faasiksi. Toki määräänsä enempää se ei siihen pysty, myöskään venemoottoreissa. Tämähän on täysin päinvastoin kuin esim. paperikoneissa, joissa öljyn tärkeimpiä ominaisuuksia on veden erottuminen.
 
En nyt usko että on mitään suurempaa väliä, mutta käsittääkseni Peugeot on muuttanut myöhemmin noiden vanhempien mootorien osalta öljyn viskositeetti suosituksen 0w-40 ->5w-40.

Kopion peugeot foorumilta:
Valmistajan 19.7.2016 päivitetty öljysuositusluettelo eri moottoreille:

Viskositeettiluokitus viittaa aina PSA:n öljyluokituksiin. 5W30 C2, 0W30 C1/C2 -luokiteltuja öljyjä ei saa käyttää vuosimallia 2000 (7/99) aikaisemmin valmistetuissa moottoreissa.

1,1 / 1,4 / 1,6 BENSA
Moottorin tyyppi
TU1, TU1A, TU3, ET3, TU3A, TU5 0W30-öljy /5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy

1,8 / 2,0 / 2,2 BENSA
Moottorin tyyppi
EW7J4 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EW7A 5W40-öljy /10W40-öljy
EW10J4 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EW10A 5W40-öljy
EW10J4S 5W40-öljy
EW12J4 5W40-öljy /10W40-öljy
EW12E4 5W40-öljy /10W40-öljy

1,0 BENSA
Moottorin tyyppi TOYOTA
384F 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
1KR-FE 5W30-öljy /10W40-öljy

1,4 VTI 95 / 1,6 VTI 120 / THP ERI VERSIOT - BENSA
Moottorin tyyppi
EP3, EP3C, EP6, EP6C 0W30-öljy / 5W30-öljy
EP6DT/S, EP6CDT/*, EP6FDT/* 0W30-öljy

1,0 VTI 68 / 1,2 VTI 82 / 1,2 PURETECH
Moottorin tyyppi
EB0, EB2, EB2M 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
EB2DTS/M, EB2DT 0W30-öljy

1,4 / 1,6 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DV4C 0W30-öljy / 5W30-öljy
DV4TD, DV4TED/4 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DV6***** 90HV/110HV 0W30-öljy / 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DV6C 92HV / 112HV / 115HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DV6F** 100HV / 120HV 0W30-öljy

2,0 / 2,2 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DW10TD, DW10ATED/4 90HV/110HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW10BTED/4 136HV/140HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW10CTED4 163HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DW10F* 0W30-öljy
DW12TED4 133HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12BTED4 170HV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12C 204 HV 0W30-öljy / 5W30-öljy
DW12MTED4 4HN 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DW12MTED4 4HK 0W30-öljy / 5W30-öljy

2,7 / 3,0 HDI DIESEL
Moottorin tyyppi
DT17 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
DT20 0W30-öljy / 5W30-öljy

PAKETTIAUTO 2,2 HDI
Moottorin tyyppi
PUMA C 0W30-öljy / 5W30-öljy

PAKETTIAUTO 2,8 / 3,0 HDI
Moottorin tyyppi
F28DT, F28DTGV 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
F30DTE F1CE0481D / F1CE3481DM 5W30-öljy / 5W40-öljy /10W40-öljy
F30DTE F1CE348IN / D / E 0W30-öljy / 5W30-öljy

Peugeot on 2002 ilmoittanut seuraavasti:

Vähimmäislaatuluokka: Bensiinimoottorit: ACEAA3 ja API SH/SJ; Dieselmoottorit: ACEA B3 ja API CF/CD. - ACEA = Association des Constructeurs Européens Automobiles - API = American Petroleum Institute
Jos käytetään moottoriöljyä, joka ei vastaa normia ACEA A3-B3, tulee määräaikaishuolloissa noudattaa poikkeusolosuhteita varten laadittua huolto-ohjelmaa, jossa on lyhennetyt huoltovälit.
* Tätä polttoaineensäästölaatuista moottoriöljyä saa käyttää vain moottoreissa, joille se sopii.

Käytä HDI-turbodieselmoottoreihin, joissa on hiukkassuodatin ainoastaan öljyä 5W40

Myös synteettisiä "korkealaatuisia öljyjä" voidaan käyttää. Jos puolisynteettisiä tai täyssynteettisiä öljyjä ei ole käytettävissä, voidaan käyttää laatuluokkaan API SH/SJ (bensiinimoottorit) tai laatuluokkaan CD/CF (dieselmoottorit) kuuluvia öljyjä,
edellyttäen että noudatetaan vaativien käyttöolosuhteiden huolto-ohjelmaa lyhempine huoltoväleineen.


Ja 0w-30 / 5W-30 / 5W-40 / 10w-40 / 15w-50. Lämpötilataulukon mukaan voisi käyttää talvella 0w-20 öljyä. Eipähän tarvitse ensi talvena pelätä, että lähteekö öljyjen puolesta käyntiin vai ei eli tuolla Mobil 1 FS 0W-40, kun jähmepiste on valmistajan mukaan -60astetta
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pientä pohdintaa kumpaa öljyä laittaisi Fiesta ST 1,6 Eboboostiin? Vaihtoehtoina Motocraft 5w-30 ja Castrol 5w-20. Molemmat valmistajan mukaan sopivat. Motocraft on Fordin oma öljymerkki ja vähän halvempaakin. Siitä huolimatta öljykorkissa suositellaan Castrolia.
 
Tässä pientä pohdintaa kumpaa öljyä laittaisi Fiesta ST 1,6 Eboboostiin? Vaihtoehtoina Motocraft 5w-30 ja Castrol 5w-20. Molemmat valmistajan mukaan sopivat. Motocraft on Fordin oma öljymerkki ja vähän halvempaakin. Siitä huolimatta öljykorkissa suositellaan Castrolia.
Onko tuossa jakohihna öljykylvyssä? Silloin täytyy olla ehdottoman tarkka siitä, mitä öljyä käyttää. Castrol on muistaakseni se mitä Fordeihin pitää laittaa, mutta en tietysti muista suoraan mikä pytty. Ohjekirjastahan ne vaatimukset löytyy.
 
Onko tuossa jakohihna öljykylvyssä? Silloin täytyy olla ehdottoman tarkka siitä, mitä öljyä käyttää. Castrol on muistaakseni se mitä Fordeihin pitää laittaa, mutta en tietysti muista suoraan mikä pytty. Ohjekirjastahan ne vaatimukset löytyy.
Muistaakseni ei ole. Öljyssä olisi siis vain 1.0 ja 1.5 moottorit? Toki asian kannattaa jostain varmistaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 704
Viestejä
4 544 755
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom