Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään mitään tietoa Ardeca- merkkisestä öljystä? Olivat Fixuksella laittaneet sellaista autoon jonka ostin vasta huollettuna. Varmasti on luokitukset täyttävää tavaraa, mutta en ollut moisesta öljymerkistä ennen kuuluutkaan. Belgialainen valmistaja, mutta siinäpä tiedot mitä netistä löysin.
Ihan outo merkki itsellekkin, mutta eiköhän se asiansa aja sen yhden vaihtovälin, ens kerralla sitte jotain tunnettua merkkiä koneeseen.
 
Tämmöistä teollisuusvaihdeöljyä olisi saatavilla: MOBILGEAR 600 XP 220
Viskositeetti: 220 cSt (220 mm2/sec) @ 40°C | 19 cSt (19 mm2/sec) @ 100°C [ASTM D 445]

Uskallanko käyttää peräöljynä autoissa mönkijässä ja perämoottoreissa? Muistaakseni kaikkiin pyydetään 80W90 API GL5.

Selvitin vertailun vuoksi Teboil Hypoid SAE 80W-90:n viskositeetin:
Viskositeetti 130-200 mm²/s (cSt) / 40°C
Viskositeetin puolesta oltaisiin tontilla.
 
Kannattaa kattoa toi gl luokitus, kun gl5 sopii hypoidiin mutta gl4 ei ja noita vaihdeöljyjä on molemmilla luokituksilla
 
Kannattaa kattoa toi gl luokitus, kun gl5 sopii hypoidiin mutta gl4 ei ja noita vaihdeöljyjä on molemmilla luokituksilla

Jeps ja itse suosittelen vaan nimenomaan vaihteistoöljyssä 75w-80/90 enkä 80w-90. Ei tarvitse olla kuin tyyliin alle -15 asteen pakkaset, niin 80w-90 öljyt eivät toimi "kunnolla" vaan on ns. tuntuu samalta ku puuromainen vaihto.
 
Kannattaa kattoa toi gl luokitus, kun gl5 sopii hypoidiin mutta gl4 ei ja noita vaihdeöljyjä on molemmilla luokituksilla
Ei löydy ollenkaan API-GL -luokitusta öljylle, koska kyseinen luokitus on ilmeisesti tarkoitettu ajoneuvoille. Tuossa on öljyn tarkemmat speksit:

Onko muita ideoita sopivuuden arpomiseen?

[EDIT]
Bongasin Googletuksella, että joku arpoi samaa:
Industrial EP gear oils like the Mobilgear do not have the same level of extreme pressure additives as an automotive hypoid gear oil. An API GL-5 rated automotive gear oil typically has 5-6% EP additives, an industrial gear oil has about 2-3%. You may be ok with light loads on hypoid gears but increase the pressure on the gears and the protection will not be adequate.

As far as viscosity, the ISO 220 is approximately an SAE 90. An ISO 320 is more like an SAE 140.
Tuon perusteella en laittaisi kuin Japanilaisen prutkun perään, vaikka viskositeetti onkin tontilla. Meillä olleet Hondat, Yamaha ja Tohatsu pitävät peräöljyn kesän ajan täysin uudenveroisena. Perässä ei siis ole kovaa kuormitusta. Mercury Optimax sen sijaan värjäsi öljyn kesässä. Mercury 225DTS:n perän kulumisesta ei ole vielä kokemusta, koska takuu torpedoi itse tehtävät huollot.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös 2000-luvun autojen perät mahda olla sellaisia kaikki? En tuon löytämäni kommentin perusteella uskalla laittaa autoihin.
Ainakin takavetoisissa autoissa on pääsääntöisesti hypoidiperä käytössä ollut ties kuinka kauan, meinaa siis sitä, että pinioni pyörittää ring gearia joka kääntää pyörimissuunnan 90 astetta. En tiedä miten etuvetoisissa autoissa "perät" toimivat, koska jonkinlainen ratkaisuhan niissäkin on eri pyörimisnopeuksien sallimiseen, mutta kun kone on poikittain niin ainakin silloin vetosuunta on pyörille oikea, eikä välttämättä tuollaista hypoidi ratkaisua löydy, saattaa jopa olla vaihdelaatikon kanssa yhteinen öljy. En laittaisi siis perinteisiin takavetoisen periin tuollaista lientä ollenkaan, mutta vaihdelaatikkoon passaa varmaan mainiosti.
 
Oli huollossa lyöty T25 Avensiksen laatikkoon Fuchs Titan Sintopoid LS 75W-90 öljyä.
Eikös tuo LS meinaa (Limited Slip) eli rajoitetun luiston vaatimukset.?
Ihmettelinkin kun rupes synkrot ahistaa ja pakkasilla ei meinaa vaihteet mennä ollenkaan ennenkuin loota lämpenee.
 
Ei nyt mene lontoot yhteen.

can be used in highly loaded axles equipped with either conventional or limited slip differentials also as in most highly stressed manual transmissions in passenger car applications.


Limited-slip differential - Wikipedia

Viittaa mekaaniseen rakenteeseen tuo LS eikä voitelun liukkauteen.
 
Joo en tiedä, mutta ennen öljynvaihtoa ei lootassa mitään vikaa, mutta sen jälkeen alkoi tuo ahdistus, joten ei tuo nyt ainakaan tuohon laatikkoon ole parasta tavaraa.
 
No nyt ollaan asian ytimessä. Tuo Fucsh Titan 75W-90 Öljy ei sovellu tuon auton laatikon synkroille, ainakaan kylmänä. Ehkäpä siitä puuttuu jokin lisäaine - kylmäviskositeetin osalta.
 
Ainakin takavetoisissa autoissa on pääsääntöisesti hypoidiperä käytössä ollut ties kuinka kauan, meinaa siis sitä, että pinioni pyörittää ring gearia joka kääntää pyörimissuunnan 90 astetta. En tiedä miten etuvetoisissa autoissa "perät" toimivat, koska jonkinlainen ratkaisuhan niissäkin on eri pyörimisnopeuksien sallimiseen, mutta kun kone on poikittain niin ainakin silloin vetosuunta on pyörille oikea, eikä välttämättä tuollaista hypoidi ratkaisua löydy, saattaa jopa olla vaihdelaatikon kanssa yhteinen öljy. En laittaisi siis perinteisiin takavetoisen periin tuollaista lientä ollenkaan, mutta vaihdelaatikkoon passaa varmaan mainiosti.
Hypoidi tarkoittaa kulmavaihdetta, jossa pinioni sijaitsee hieman eri tasossa kuin ring gearin akseli. Tällä saavutetaan useita etuja autokäytössä(huomattavasti vähemmän melua, parempi kardaanin sijainti), mutta hammaskosketuksesta tulee "liukuva". Rattaiden vastinpinnat luistavat jatkuvasti toisiaan vasten ja paine jakautuu pienemmälle alueelle. Näiden öljyiltä vaaditaan suurempaa pintapaineen kestoa, yleensä merkkinä API GL-5 -luokitus. Käytännössä tosiaan kaikki vielä liikenteessä olevat taka/nelivetoautojen perät ovat hypoidityyppisiä, jotkut museovehkeet ehkä asia erikseen.
Oli huollossa lyöty T25 Avensiksen laatikkoon Fuchs Titan Sintopoid LS 75W-90 öljyä.
Eikös tuo LS meinaa (Limited Slip) eli rajoitetun luiston vaatimukset.?
Ihmettelinkin kun rupes synkrot ahistaa ja pakkasilla ei meinaa vaihteet mennä ollenkaan ennenkuin loota lämpenee.
Aika rohkea veto huollolta. Teoriassahan tuollainen GL-4/GL-5 lukkoperäöljy toimii vaihteistossa, mutta ei varmasti optimaalisesti. Paremmin tuohon sopiva öljy olisi varmaan ollut halvempaakin...
 
Hypoidi tarkoittaa kulmavaihdetta, jossa pinioni sijaitsee hieman eri tasossa kuin ring gearin akseli. Tällä saavutetaan useita etuja autokäytössä(huomattavasti vähemmän melua, parempi kardaanin sijainti), mutta hammaskosketuksesta tulee "liukuva". Rattaiden vastinpinnat luistavat jatkuvasti toisiaan vasten ja paine jakautuu pienemmälle alueelle. Näiden öljyiltä vaaditaan suurempaa pintapaineen kestoa, yleensä merkkinä API GL-5 -luokitus. Käytännössä tosiaan kaikki vielä liikenteessä olevat taka/nelivetoautojen perät ovat hypoidityyppisiä, jotkut museovehkeet ehkä asia erikseen.

Aika rohkea veto huollolta. Teoriassahan tuollainen GL-4/GL-5 lukkoperäöljy toimii vaihteistossa, mutta ei varmasti optimaalisesti. Paremmin tuohon sopiva öljy olisi varmaan ollut halvempaakin...
LS meinaa että luistaa paremmin.
 
LS meinaa että luistaa paremmin.
Höpö-höpö. Lukkoperiin pyydetään tuollaista öljyä. Kuvittelen olevan vähän sama case, kuin moottoripyörän kytkin luistaa, jos koneeseen laittaa ilman auton moottoriöljyn. Veikkaan siis nimenomaan lisäaineistuksen lisäävän kitkaa kitkamateriaalin ja teräksen välille.
 
Lukkoperä murtaa perää auton kääntyessä, koska kääntösäde sisäkehän renkaalla on eri kuin ulkokehän renkaalla. Tämä luo hampaiden pinnoille painetta, johon tuo LS öljy soveltuu. Paineen kesto-ominaisuudet ovat paremmat eikä öljy vaahtoonnu tai kulu tämän takia kuten tavan askiöljyt etuvetoisissa jne. No tästä sitten voi päätellä että etuvetonen Avensis ja tasauspyörästöllisen öljyt ..
 
Höpö-höpö. Lukkoperiin pyydetään tuollaista öljyä. Kuvittelen olevan vähän sama case, kuin moottoripyörän kytkin luistaa, jos koneeseen laittaa ilman auton moottoriöljyn. Veikkaan siis nimenomaan lisäaineistuksen lisäävän kitkaa kitkamateriaalin ja teräksen välille.

Nyt se kuvittelu ja veikkaus meni väärin. LS-lisäaineistus nimenomaan pienentää kitkaa, ettei lukko ns. pidä liian hyvin. Tavallisesta peräöljystä saa lukkoperäöljyä lisäämällä siihen lukkoperälisäainetta (Esim. Red Line tai Amsoil) ja näissäkin sanotaan niiden pienentävän kitkaa. Lisäaineen määrällä voi säätää lukon pitoa. Lisää lukoista voi lueskella vaikka tuolta: Race.Fi: Lyhyt oppimäärä lukkoperistä

Tuo lukkoperäöljy on ilmeisesti liian liukasta vaihteiston synkroille. Esim. Red Line 75W90 hypodiöljy LS-lisäaineella ei suositella synkronoituihin vaihteistoihin äärimmäisen liukkauden takia. Kun taas Red Line 75W90NS on sama öljy ilman LS-lisäainetta ja se on optimoitu synkronirenkaille.
 
Nyt se kuvittelu ja veikkaus meni väärin. LS-lisäaineistus nimenomaan pienentää kitkaa, ettei lukko ns. pidä liian hyvin. Tavallisesta peräöljystä saa lukkoperäöljyä lisäämällä siihen lukkoperälisäainetta (Esim. Red Line tai Amsoil) ja näissäkin sanotaan niiden pienentävän kitkaa. Lisäaineen määrällä voi säätää lukon pitoa. Lisää lukoista voi lueskella vaikka tuolta: Race.Fi: Lyhyt oppimäärä lukkoperistä

Tuo lukkoperäöljy on ilmeisesti liian liukasta vaihteiston synkroille. Esim. Red Line 75W90 hypodiöljy LS-lisäaineella ei suositella synkronoituihin vaihteistoihin äärimmäisen liukkauden takia. Kun taas Red Line 75W90NS on sama öljy ilman LS-lisäainetta ja se on optimoitu synkronirenkaille.
Hyvä että oikaisit, kuulostaa järkevältä. Selittää helposti, miksi synkronointi ei nyt toimi Avensiksessa kunnolla. Synkrorenkaat ovat ksinkertaisesti liian liukkaat. Jatkan aihetta sivuavalla itseäni askarruttavalla asialla: 2007 I-korimallin facelift Sorentoon pyydetään LS-öljyä perään. Olen itse tutkinut nostamalla perän ilmaan, että perässä ei ainakaan kitkalukkoa ole, koska yhtä rengasta pyörittämällä toinen rengas pyörii eri suuntaan. Vastaavan tiedon olen löytänyt netistä. Kuulemma ennen faceliftiä Sorentoissa oli lukkoperä, eli kuvittelen öljysuosituksen tulevan perintönä sieltä. Ohjetta ei vain ole korjattu, vaikka lukko on jätetty pois. Ajattelen siis LS-öljyn käytön olevan turhaa meidän Sorentossa. Meneekö oikein?

Lukkoperä murtaa perää auton kääntyessä, koska kääntösäde sisäkehän renkaalla on eri kuin ulkokehän renkaalla. Tämä luo hampaiden pinnoille painetta, johon tuo LS öljy soveltuu. Paineen kesto-ominaisuudet ovat paremmat eikä öljy vaahtoonnu tai kulu tämän takia kuten tavan askiöljyt etuvetoisissa jne. No tästä sitten voi päätellä että etuvetonen Avensis ja tasauspyörästöllisen öljyt ..
Eli tämä oli pitkälti puppua.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps ja itse suosittelen vaan nimenomaan vaihteistoöljyssä 75w-80/90 enkä 80w-90. Ei tarvitse olla kuin tyyliin alle -15 asteen pakkaset, niin 80w-90 öljyt eivät toimi "kunnolla" vaan on ns. tuntuu samalta ku puuromainen vaihto.

ja tässäkin on sit merkkikohtasia eroja. ei kannata halvimman pään öljyjä laittaa tai saattaa vaihteensiirrot muuttua varsin kankeiksi pakkasella, siitä huolimatta että olis oikea olevinaan ihan oikea kylmän pään viskositeetti
 
Hyvä että oikaisit, kuulostaa järkevältä. Selittää helposti, miksi synkronointi ei nyt toimi Avensiksessa kunnolla. Synkrorenkaat ovat ksinkertaisesti liian liukkaat. Jatkan aihetta sivuavalla itseäni askarruttavalla asialla: 2007 I-korimallin facelift Sorentoon pyydetään LS-öljyä perään. Olen itse tutkinut nostamalla perän ilmaan, että perässä ei ainakaan kitkalukkoa ole, koska yhtä rengasta pyörittämällä toinen rengas pyörii eri suuntaan. Vastaavan tiedon olen löytänyt netistä. Kuulemma ennen faceliftiä Sorentoissa oli lukkoperä, eli kuvittelen öljysuosituksen tulevan perintönä sieltä. Ohjetta ei vain ole korjattu, vaikka lukko on jätetty pois. Ajattelen siis LS-öljyn käytön olevan turhaa meidän Sorentossa. Meneekö oikein?

Jos siellä ei lukko ei ole niin ei se myöskään tarvi LS-öljyä, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole. LS-lisäaine liukastaa sitä öljyä ja pienentää rattaiden välistä kitkaa tavallisessakin perässä. Tavallisten öljyjen ja LS-öljyjen hintaero on niin pieni, että mieluiten laittaisin valmistajan suosittelemaa öljyä. Kyseistä ohjetta ei välttämättä ole korjattu, koska kyseinen öljy toimii lukollisissa ja lukottomissa perissä. Tehtaalle ja huolloille yksi öljy on yksikertaisempaa ja silloin ei vahingossa tavallista peräöljyä voi mennä lukolliseen perään.

Lukkoperä murtaa perää auton kääntyessä, koska kääntösäde sisäkehän renkaalla on eri kuin ulkokehän renkaalla. Tämä luo hampaiden pinnoille painetta, johon tuo LS öljy soveltuu. Paineen kesto-ominaisuudet ovat paremmat eikä öljy vaahtoonnu tai kulu tämän takia kuten tavan askiöljyt etuvetoisissa jne. No tästä sitten voi päätellä että etuvetonen Avensis ja tasauspyörästöllisen öljyt ..

Tähän mutuiluun sen verran kommentoin, että voimansiirron hampaiden välissä ja varsinkin hypoidirattaiston hampaiden välissä on paljon painetta ja siksi vaihteisto- ja peräöljyissä on EP-lisäaineistus, joka tulee sanoista: Extreme Pressure.
 
Tehtaalle ja huolloille yksi öljy on yksikertaisempaa ja silloin ei vahingossa tavallista peräöljyä voi mennä lukolliseen perään.
Aivan. Meillä on taas helpompaa, kun unohdan LS-öljyn Sorentosta ja ylempänä manitsemani teollisuusöljyn käytön. Sopii sitten autoihin, mönkijään ja kaikkiin prutkuihin sama edullinen 80W90 GL-5 peräöljy.
 
Puuilosta bongasin Valvoline Max Life 5W-40 Synthetic. Tuota markkinoidaan paljon ajetuille autoille. Meillä on 300tkm:ä eli vähän ajettu Lexus, joka ei ilmeisesti tuosta hyödy, mutta 280tkm:ä eli paljon ajettu KIA ilmeisesti voisi hyötyä. Köyhän Ihmisen Autosta olen välillä huolissani, että saattaa loppua ajamalla.

Mineraaliöljyä sen olla pitää
Minkä?
 
Puuilosta bongasin Valvoline Max Life 5W-40 Synthetic. Tuota markkinoidaan paljon ajetuille autoille. Meillä on 300tkm:ä eli vähän ajettu Lexus, joka ei ilmeisesti tuosta hyödy, mutta 280tkm:ä eli paljon ajettu KIA ilmeisesti voisi hyötyä. Köyhän Ihmisen Autosta olen välillä huolissani, että saattaa loppua ajamalla.


Minkä?
Tuntuu vähentävän öljynkulutusta aika paljon ainakin tässä tfsi motissa, tässä vaiheessa parilla muulla 5w40 öljyllä olisi mittatikku puolessa välissä tai jopa alle, nyt on tipahtanu vasta 1/4, tuossa on tosin tehty tupla rvs käsittely hiljattain ja edellinen öljy oli 0w30, et tiedä sitten kuinka paljon rvs sekottaa tässä tuloksia. Aattelin seuraavassakin öljynvaihdossa laittaa max lifee, viskositeetin tosin pudotan 5w30:seen, tuota kun sattuu löytyy vw 502:sena.
 
Voi jos luokitukset on samat ja molemmat käy autoosi.

Just näin. Nykyluokitusten mukaan öljyjen tulee olla sekoituskelpoisia keskenään.

Ostin kerran vahingossa alennuksesta 4 litraa öjyä litran purkeissa joista kaksi oli 5W-30 ja kaksi 5W-40 öljyä (samaa merkkiä tosin). En jaksanut lähteä kauppaan takaisin vaihtamaan, vaan kippasin nuo autoon. Eipä tuosta mitään haittaa tuntunut olevan kymppitonnin vaihtovälillä.

Silti en välttämättä sotkisi mineraaliöljyjä täyssynteettisiin, vaikka siitäkään ei pitäisi haittaa olla.

 
Onkos porukalla Repsol-öljyistä kokemusta? Paikallinen huoltoasema myy kyseisen firman tuotteita
 
Onkos porukalla Repsol-öljyistä kokemusta? Paikallinen huoltoasema myy kyseisen firman tuotteita
Tästä on mahdollisesti ollut ennenkin puhetta, mutta mitä niillä kokemuksilla tarkkaan ottaen haetaan? Tarkoitan että miten esimerkiksi öljyä(vieläpä kokonaista brändiä) arvioidaan oman tai kanssaihmisten kokemusperäisen tiedon perusteella? Käytetyn öljyn väristä? Sehän ei kerro voiteluominaisuuksien muutoksesta. Käyntiäänestä? Ei sekään oikein mitään kerro, vaikka ei kuulisi omiaan.

Jollain voi olla "kokemus", että moottori M leikkasi kiinni kun siinä oli käytetty öljyä N, mutta vaikka voitaisiin todeta että öljyä oli ja voitelupaine riitti loppuun asti, niin öljyn merkkikohtainen laatu on silti vain yksi mahdollinen osatekijä kaukana listan kärjestä. Uudessa koneessa voisi olettaa satunnaista materiaali- tai kokoonpanovikaa, 459 000 kilometria rullatun hajotan juuri 3 000 kilsaa tietyllä öljyllä ajetussa koneessa huollon laiminlyöntiä tai yksinkertaisesti elinkaaren päättymistä.

Jos mietin omakohtaisesti, mitä subjektiivisia havaintoja eri öljyistä on ollut, niin niissä on joskus ollut olevinaan eroja kylmäkäynnistysvastuksessa(samalla nimellisellä kylmäviskositeetilla), eroja öljynkulutusvolkkarin öljynkulutuksessa(samoilla luokituksilla) ja eroja siinä, miten erään työkoneen voitelupainevaroitus vilahteli enemmän kovasta rasituksesta löysätessä(niinikään samalla nimellisellä kuumaviskositeetilla). Erojen arviointi on kuitenkin subjektiivista, ja parhaimmillaan oikeaan osuessaan koskee enintään jonkin tietyn yksittäisen voiteluaineen soveltuvuutta johonkin tiettyyn moottoriin ja käyttöön. Tällaista epätarkkaakaan tietoa en muista ellen ole tehnyt kirjallisia muistiinpanoja tuoreeltaan jonnekin foorumille tai huoltolokiin. Mitään öljymerkkikohtaista tietoa ei sekään olisi.
 
Prutkuvalmistajan speksi moottoriöljylle olisi:
NMMA Certified FCW SAE 10W-30

Tietysti kyseessä on jokin Marineluokitus, joka tarkoittaa öljyynkin piin kerrointa hinnalle.
Motonet myy "Motox Marine 4T FCW 10W30 5 l" (5,80€/l) , jolla olisi oikea luokitus ja on kohtalaisen edukastakin. Miksi en silti laittaisi Puuilosta "Mobil moottoriöljy 10W-30 Delvac Super 1400 20L" (4,30€/l) tai
"Valvoline maxlife 10W-40 moottoriöljy 4L" (5€/l), jotka kuvittelen paremmiksi öljyiksi, koska en ymmärrä marine erikoisvaatimuksia.
 
En alkaisi säästämään perämoottorin öljyissä. Veneessä moottorin kuormitus on aivan erilaista kuin autolla. Veneellä ajetaan usein pitkiä pätkiä suurella moottorikuormalla ja saattaapa suunnittelussa olla jotain muitakin eroja henkilöautoon verrattuna.
 
Voi niissä eroja olla, mutta haiskahtaa vähän samanlaiselta kun SAE 10W-30 -öljyä pakattiin myös SAE 30 -öljypurkkiin vanhassa työpaikassa. Sinänsä siinä mitään väärää ole, koska asiaks on ostamssa SAE 30 -öljyä ruohonleikkuriin ja mikä tahansa 10W-30 -öljy täyttää tai ylittää SAE 30 -öljyn vaatimukset. Miksi sitten näin tehtiin niin tälle moniasteöljylle oli paljon suuremmat markkinat eikä haluttu yksiasteöljyä valmistaa marginaaliasiakkaille.
Mutta kannattaa tarkastaa luokitusten vaatimukset miten eroaa tavallisesta.
 
Dieseleille markkinoidaan omia öljyjä. Onko sellaisen käytöstä haittaa bensamoottorissa?
Ei, jos se täyttää valmistajan esittämät vaatimukset/luokitukset. Pääsääntöisesti on hyvä seurata valmistajan ohjeita öljyjenkin suhteen, mahdollisesti poislukien esim longlife-vaihtovälit.
 
Dieseleille markkinoidaan omia öljyjä. Onko sellaisen käytöstä haittaa bensamoottorissa?
Eikä pelkästään markkinoida vaan on jopa eri luokitukset näihin kohteisiin. Jos ei puhuta uusimmista moottoreista ja tarkimmista merkkikohtaisista vaatimuksista, moni öljy täyttää ja ylittää luokituksia molemmissa kategorioissa. Sehän ei tarkoita mitään, jos markkinoidaan eli nimetään tuote sisältäen sanan "diesel". Siinä voipi hyvinkin olla API S-luokkia ja vaikka mitä muita luokkia.

Jos taas mennään enemmän vanhan kansan ja elämän kallun opeilla, niin sehän on ollut ihan tavanomaista, että maajussit ovat laittaneet samaa dieseltraktoria varten ostettua öljyä autoihin ja vaikka mihin bensakoneisiin, eikä siinä aina tai edes usein ole toimittu valmistajan ohjeistuksen vastaisesti. Nykyään en tietenkään kaada modernin auton koneeseen samasta tynnyristä, mutta eipä siinä ole luokitukset lähelläkään ja viskositeettikin sinne päin. Vanhaan tojotaan laittaisin ihan surutta(ehkä täyttää ja ylittää kaikki vaatimukset ja mitä sitten jos ei) ja ajoruohonleikkuriin kaadan ohjetta lukematta sillä perustiedolla, että "10W30 sopii aina". Uusissa, arvokkaissa, kriittisissä tai ronkeliksi tunnetuissa kohteissa pitää olla tarkkana, mutta vähän uhrattavammissa olevalla kalustolla voi jormailla huolella. Johonkin vanhaan paskaan voisi laittaa vaikka mitä halpaa perusfarmiöljyä(joka ei ole edes yleisöljyä) vaihdelaatikkoon ja olla tyytyväinen jos tuntuu toimivan. On nimittäin ihan muutama vaihteisto ja vetopyörästökin maailmassa, joissa on vaatimuksena vain joku "10W30 API SF". :smoke:
 
Ainakin ennen essonbaarin mukaan diesel-moottoriöljyt on ollu ns. peseviä, eli irrottavat kuonaa moottorista enemmän kuin bensakoneen moottoriöljyt.
 
@Tonnin Seteli Yksi korjaamonpitäjä kertoili joskus, että vaihtoi johonki pakettiautoon vaihteistoöljyt ja taisi olla vielä hänen oma auto. Ei saanut enään vaihteita päälle ja vasta oikeilla öljyillä manuaalivaihteet olivat menneet hyvin helposti päälle
 
@Tonnin Seteli Yksi korjaamonpitäjä kertoili joskus, että vaihtoi johonki pakettiautoon vaihteistoöljyt ja taisi olla vielä hänen oma auto. Ei saanut enään vaihteita päälle ja vasta oikeilla öljyillä manuaalivaihteet olivat menneet hyvin helposti päälle
Joo, ja moni on kertonut näin käyneen myös määritysten mukaisella oikealla vaihteistoöljyllä, kun se oli vain väärän merkkistä. :hmm:

Toisaalta monet laitteet voivat toimia hyvin ihan väärällä voiteluaineella. Jos laajennetaan kaikkiin koneisiin, niin eihän niitä ole aina suunniteltu edes suht selvin päin, eikä varsinkaan laadittu dokumentaatiota edes melko oikein, eikä välttämättä valmistajan ehdottama tuote ole sopiva.

Ainakin ennen essonbaarin mukaan diesel-moottoriöljyt on ollu ns. peseviä, eli irrottavat kuonaa moottorista enemmän kuin bensakoneen moottoriöljyt.
Toisaalta kaikki polttomoottoriin tarkoitetut öljyt ovat kaiketi olleet ns. peseviä lievästi liioitellen melkein sata vuotta. Joskus kauan sitten muinaishistoriassa on voideltu moottoreita suunnilleen raakaöljyllä ja käyttöikäkin on mitoitettu sen mukaan.
 
Joo, ja moni on kertonut näin käyneen myös määritysten mukaisella oikealla vaihteistoöljyllä, kun se oli vain väärän merkkistä. :hmm:

Toisaalta monet laitteet voivat toimia hyvin ihan väärällä voiteluaineella. Jos laajennetaan kaikkiin koneisiin, niin eihän niitä ole aina suunniteltu edes suht selvin päin, eikä varsinkaan laadittu dokumentaatiota edes melko oikein, eikä välttämättä valmistajan ehdottama tuote ole sopiva.

Jotkut autojen manuaalilaatikkojen synkronointirenkaat ovat hyvinkin tarkkoja niistä lisäaineista ja ei ole toiminut kuin oikein sillä tietyn valmistajan XX-öljyllä. Liittyi noihin keltametalleihin yms...

Toisaalta kaikki polttomoottoriin tarkoitetut öljyt ovat kaiketi olleet ns. peseviä lievästi liioitellen melkein sata vuotta. Joskus kauan sitten muinaishistoriassa on voideltu moottoreita suunnilleen raakaöljyllä ja käyttöikäkin on mitoitettu sen mukaan.

Huomaa hyvin, miten moottorit ja öljyt ovat kehittyneet. Aikanaan öljynvaihto oli hyvin 1000km kohtaalla ja nykypäivän moottoriöljyillä ajetaan helposti 10-30tkm. Itsellä on entisen Nissan Primeran huolto- ja takuumuistio, niin sielläkin lukee ensihuolto aloitetaan ennen 2000km täyttymistä ja sen jälkeen 15000km välein. Ja diesel- ja turbo-moottoreiden öljynvaihto 7500km. Sama koskee muita moottoreita, jos lyhyttä matkaa, moottoria rasitetaan normaalia enemmän tai öljynvaihdossa käytetään muuta kuin täyssynteettistä öljyä
 
Itsellä on entisen Nissan Primeran huolto- ja takuumuistio, niin sielläkin lukee ensihuolto aloitetaan ennen 2000km täyttymistä ja sen jälkeen 15000km välein.
Tosin 15 000 on edelleen aivan normaali öljyhuoltoväli ja ensihuolto muutaman tuhannen jälkeen on edelleen olemassa monessa suosituksessa. Nykyiseen helppouskulttuuriin sopimaton ja ei-välttämätön toimenpide lienee ollut siinä Primerassakin hätävarjelun maksimointia. Ei se lopulta valmistusteknisesti poikkea nykyisestä relevantilla tavalla.

Se on paljon verrattuna muinaisaikaan ja vähän verrattuna longlifehuoltoon ilman ensihuoltoja, jostain vaihteistojen ikuisista öljyistä puhumattakaan. Joku vanhanliitonmies voisi myös ihmetellä sitä, että nykyaikana joku valmistaja vaatii jarrunesteen vaihtoa jo toisen öljynvaihdon kilometreillä vaikka auto olisi kuukausia vanha ja toisaalta jäähdytinneste saa olla 8 vuotta sama.
 
Osaisikohan kukaan sanoa laittaakko Peugeotin THP156 moottoriin psa b71 2290 vai 2312 luokituksen mukaista öljyä?
 
Osaisikohan kukaan sanoa laittaakko Peugeotin THP156 moottoriin psa b71 2290 vai 2312 luokituksen mukaista öljyä?
On aika sama, mitä märkää sinne laittaa. Tuskin menee pieleen, jos löytyy API SN-luokitus. Todennäköisesti korjataan joka tapauksessa ennen, kuin on 300tkm mittarissa. Merkkikohtaisilla luokituksilla kalastellaan vain omien litkujen myyntiä ja merkkikorjaamoiden käyttöä, vaikka lienevät varsin työllistettyjä takuukorjauksistakin.
 
On aika sama, mitä märkää sinne laittaa. Tuskin menee pieleen, jos löytyy API SN-luokitus. Todennäköisesti korjataan joka tapauksessa ennen, kuin on 300tkm mittarissa.
Merkkikohtaisilla luokituksilla kalastellaan vain omien litkujen myyntiä ja merkkikorjaamoiden käyttöä, vaikka lienevät varsin työllistettyjä takuukorjauksistakin.

Taisi olla aika vahvaa mutuilua. :)

Oikeasti autonvalmistajien luokitukset ovat paljon vaativampia verrattuna API luokituksiin. Vasta uusimmassa API SP -luokituksessa alkaa olla vähän yritystä.
 
Millähän todennäköisyydellä valmistaja muuttaa öljyn reseptiä jos osa luokituksista häviää purkin kyljestä? Vaggi koneessa tuo castrolin 5w40 c3 öljy on pysynyt parhaiten sisällä, mutta muutama vuosi sitten tuosta katosi tuo vw 502 00 luokitus sekä myös opelin dexos2. Et pitäskö tuota ostaa vaan jatkossakin kun on hyväksi todettu, piittaamatta puuttuvasta luokituksesta.
 
Millähän todennäköisyydellä valmistaja muuttaa öljyn reseptiä jos osa luokituksista häviää purkin kyljestä? Vaggi koneessa tuo castrolin 5w40 c3 öljy on pysynyt parhaiten sisällä, mutta muutama vuosi sitten tuosta katosi tuo vw 502 00 luokitus sekä myös opelin dexos2. Et pitäskö tuota ostaa vaan jatkossakin kun on hyväksi todettu, piittaamatta puuttuvasta luokituksesta.
No ei muuta reseptiä. Auton valmistaja muuttaa luokituksen kriteerejä. Käytä vaan mikäli auto ei vaihtunut. Tämä aika yleistä mm. BMW luokituksessa, entinen LL04 poistui mm. GM dexosII öljystä sekä monista muista. Uuden LL04 vaatimukset muuttuivat.
 
Osaisikohan kukaan sanoa laittaakko Peugeotin THP156 moottoriin psa b71 2290 vai 2312 luokituksen mukaista öljyä?

Alunperin näissä oli PSA B71 2290-luokituksen mukaiset öljyt, mutta sitten jossain vaiheessa TSB:llä ilmoitettiin, että jatkossa saa käyttää vain B71 2312-luokituksen mukaista öljyä. Kummatkin sinne sopii, mutta prefereinssinä Suomen oloissa tuo B71 2312 (esim.Total Quartz Ineo First 0W-30 löytyy esim. Motonetin hyllytavarana).

T. Ex PSA-masentaja
 
Alunperin näissä oli PSA B71 2290-luokituksen mukaiset öljyt, mutta sitten jossain vaiheessa TSB:llä ilmoitettiin, että jatkossa saa käyttää vain B71 2312-luokituksen mukaista öljyä. Kummatkin sinne sopii, mutta prefereinssinä Suomen oloissa tuo B71 2312 (esim.Total Quartz Ineo First 0W-30 löytyy esim. Motonetin hyllytavarana).

T. Ex PSA-masentaja
Ok, jotain tälläistä vähän arvelinkin, osaatko sanoa mitä käytännön eroa noilla luokitusten mukaisilla öljyillä on?
 
No ei muuta reseptiä. Auton valmistaja muuttaa luokituksen kriteerejä. Käytä vaan mikäli auto ei vaihtunut. Tämä aika yleistä mm. BMW luokituksessa, entinen LL04 poistui mm. GM dexosII öljystä sekä monista muista. Uuden LL04 vaatimukset muuttuivat.

Kyllä voi muuttaa tai olla muuttamatta.

Valmistaja voi myös muuttaa mielensä siitä mitä luokituksia purkkiinsa haluaa.

Autonvalmistajien luokitukset taitavat olla maksullisia moottoriöljyjen valmistajille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 712
Viestejä
4 544 917
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom