Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Öljy keskustelu on mielenkiintoista. Itsekin tutkinut asiaa kohtuullisen paljon ja täytyy sanoa, että yleisesti öljyistä on paljon vääriä olettamuksia. Öljyissä on eroja samojen luokituksen omaavien öljyjenkin välillä. Se on sitten eri asia vaikuttavatko erot oikeasti moottorin kestävyyteen kohtuullisolla vaihtoväleillä.
 
Öljy keskustelu on mielenkiintoista. Itsekin tutkinut asiaa kohtuullisen paljon ja täytyy sanoa, että yleisesti öljyistä on paljon vääriä olettamuksia. Öljyissä on eroja samojen luokituksen omaavien öljyjenkin välillä. Se on sitten eri asia vaikuttavatko erot oikeasti moottorin kestävyyteen kohtuullisolla vaihtoväleillä.
Kyllä ja nimenomaan nää on hyviä keskusteluja, koska aina näistä jotain irti saa!. Sen verran itsekkin tokaisen, että jos lähdetään ihan liikenteeseen perien ja vaihdellaatikoiden ratas/laakeri materiaaleista, niin ei niissä kovin montaa erilaista materiaalia käytetä. Laakereissa on tietty eri paineen kesto ja nopeus sieto kykyjä, mutta jos otetaan vaik se paras voiteluaine, niin taaksepäin se aina pelaa. Sit mitä rattaiden painepintoihin tulee, niin melkein samaa kaavaa noudattaa. Toki synkrorenkaat laatikoissa yms siirtäjät voivat sit kaivata omia mausteitaan ja onhan sit viel automaatti ihan oma maailmansa, mutta noin niinkuin lyhyesti; vähemmilläkin öljykannuilla pärjättäis!.
 
Tuossa vielä ll huoltovälien tutkimustuloksen loppupäätelmä parin vuoden? takaa, linkki tuohon tutkimukseen ei enää toimi.
37A0F41A-0ACC-47B5-8599-27E24AB57E06.png
Eihän tuossa tyrmätä LL-vaihtovälejä vaan todetaan, että ne on riski rasittavassa käytössä, mikä tarkoittaa käytännössä pätkäajoa kaupungeissa. Tällöinkin suositellaan vain vaihtovälien lyhentämistä muutamalla tuhannella kilometrillä, ei esim. puolittamista. Tämä on kaikin puolin järkevää mutta ei tarpeen, jos autolla ajaa yleisesti maantieajoa.

Ongelma ei ole se, että öljy kuluisi jotenkin loppuun ominaisuuksiltaan vaan öljyn laimentuminen siihen sekoittuvan polttoaineen vuoksi, jolloin öljystä tulee liian lirua. Mitä TBN:n tulee, niin "alkaline reserve ... showed good values".

Olisi kyllä tärkeää nähdä mitä tuossa oikein on tutkittu ennen pidemmälle meneviä omia johtopäätöksiä.

On noita ulkomaisten öljyanalyysejä tullut paljon luettua aikanaan ja usein noissa oli juuri ongelmana tbn:n romahtaminen, muut arvot näissä yleensä oli ihan kunnossa.
Onko tässä ollut kyse moderneista, eurooppalaisista öljyistä ja autoista, joilla on ajettu käyttäen rikittömiä polttoaineita?
 
Vai että öljy vaatii nokea kaveriksi että voitelu on täydellinen, kaikkea sitä kuulee. On noita ulkomaisten öljyanalyysejä tullut paljon luettua aikanaan ja usein noissa oli juuri ongelmana tbn:n romahtaminen,
muut arvot näissä yleensä oli ihan kunnossa.

Myös polttoaineen joutuminen öljyyn ja suuret metallipitoisuudet ovat voineet olla ongelma.
 
Eihän tuossa tyrmätä LL-vaihtovälejä vaan todetaan, että ne on riski rasittavassa käytössä, mikä tarkoittaa käytännössä pätkäajoa kaupungeissa. Tällöinkin suositellaan vain vaihtovälien lyhentämistä muutamalla tuhannella kilometrillä, ei esim. puolittamista. Tämä on kaikin puolin järkevää mutta ei tarpeen, jos autolla ajaa yleisesti maantieajoa.

Ongelma ei ole se, että öljy kuluisi jotenkin loppuun ominaisuuksiltaan vaan öljyn laimentuminen siihen sekoittuvan polttoaineen vuoksi, jolloin öljystä tulee liian lirua. Mitä TBN:n tulee, niin "alkaline reserve ... showed good values".

Olisi kyllä tärkeää nähdä mitä tuossa oikein on tutkittu ennen pidemmälle meneviä omia johtopäätöksiä.


Onko tässä ollut kyse moderneista, eurooppalaisista öljyistä ja autoista, joilla on ajettu käyttäen rikittömiä polttoaineita?
Eihän tuossa tyrmätä LL-vaihtovälejä vaan todetaan, että ne on riski rasittavassa käytössä, mikä tarkoittaa käytännössä pätkäajoa kaupungeissa. Tällöinkin suositellaan vain vaihtovälien lyhentämistä muutamalla tuhannella kilometrillä, ei esim. puolittamista. Tämä on kaikin puolin järkevää mutta ei tarpeen, jos autolla ajaa yleisesti maantieajoa.

Ongelma ei ole se, että öljy kuluisi jotenkin loppuun ominaisuuksiltaan vaan öljyn laimentuminen siihen sekoittuvan polttoaineen vuoksi, jolloin öljystä tulee liian lirua. Mitä TBN:n tulee, niin "alkaline reserve ... showed good values".

Olisi kyllä tärkeää nähdä mitä tuossa oikein on tutkittu ennen pidemmälle meneviä omia johtopäätöksiä.


Onko tässä ollut kyse moderneista, eurooppalaisista öljyistä ja autoista, joilla on ajettu käyttäen rikittömiä polttoaineita?
9 ajoa 10:stä pitäisi siis ajaa maantiellä että öljy pysyy hyvänä, pohjosessa varmasti toteutuukin prosentuaalisesti isolla osalla, mutta pätkäajo lisääntyy sitä mukaan mitä etelämpään mennään, oman mausteensa tuo talvi ja pakkanen, josta päästää siihen että läheskään kaikille ei suomessa sovi ll vaihtovälit. Tuohon en osaa vastata oliko niissä ajettu rikittömillä, mutta muistikuva oli että ihan merkkiöljyillä ajettu, jossain suomalaisella foorumilla joku tyyppi oli koulussa, olikohan päättötyönä? tutkinut 4 auton öljyjä, 3 dieseliä ja yksi bensakone, kaikissa oli käynyt juuri tuo tbn romahtaminen, öljyillä oli ajettu ll vaihtoväleillä eli reilusti oli kilometrejä takana ja mitä nyt lukenut ja lähipiirissäkin nähnyt kaksi tapausta missä ll vaihtoväleillä sihdit menny kesken ajon tukkoon karstatöhnästä, joten ei kyllä pysty suosittelemaan, ellei sitten aja sitä pelkkää maantieajoo kokoajan, mutta sillonkaan en ajaisi mitään 30tkm välejä. Netistä löytyy myös kuvia koneista millä ajettu uudesta asti max 15tkm välein ja nuo on ollut täysin puhtaita kun öljypohja otettu irti, ei karsta/töhnä kerrostumia missään. Jokanenhan saa vaihtaa niitä öljyjä niin usein tai harvoin ku haluaa, itse vaihdan kerran vuodessa ja 10-12tkm välein ja voin olla ainakin varma siitä että öljy ei pääse pilaantumaan, kunhan sen koneen vaan ajaa aina kuumaksi asti, työkaveri pistää vielä paremmaksi ja vaihtaa öljyt joka kevät ja syksy 5000tkm välein. :D
 
Onkohan mobil siirtyny 0w40 fs öljyissä takasin pao pohjaiseen, hydrokrakatun sijaan? jähmepiste on niinkin korkea kuin -60 astetta, 2000 vuoden alussahan öljyt oli vielä pao pohjaisia ja sillon jähmepiste oli noissa lukemissa. Tuo resepti on varmaan päivitetty sen jälkeen kun öljy sai nissan genuine performances luokituksen. Taidanpa ostaa tuota seuraavaksi audiin.
4A479E6B-F1B2-4C96-A1DB-AD6E6F58F675.png
E6A44075-720B-4E8E-A387-19C048333C3E.png
 
Viimeksi muokattu:
^Näyttää hyvälle, on vaan aika ohutta 40 öljyä.

Tätä öljyä ei ole suunniteltu käytettäväksi suorasuihkutteisissa bensiini turbo moottoreissa tai dieseleissä DPF:n kanssa.
 
^Näyttää hyvälle, on vaan aika ohutta 40 öljyä.

Tätä öljyä ei ole suunniteltu käytettäväksi suorasuihkutteisissa bensiini turbo moottoreissa tai dieseleissä DPF:n kanssa.
Missä noin lukee? vw 502 hyväksyntä löytyy, eli käy ainakin ea113 bensaturboon.
4F4CF4FC-71F4-42A4-91CD-4C4AC5E5BD7E.png
2D9264FB-788E-4105-B5C5-D1F8C1B90352.png

Mobil öljynvalitsinkin sitä suosittelee lyhyelle vaihtovälille.
 
9 ajoa 10:stä pitäisi siis ajaa maantiellä että öljy pysyy hyvänä, pohjosessa varmasti toteutuukin prosentuaalisesti isolla osalla, mutta pätkäajo lisääntyy sitä mukaan mitä etelämpään mennään, oman mausteensa tuo talvi ja pakkanen, josta päästää siihen että läheskään kaikille ei suomessa sovi ll vaihtovälit.
Maantieajoa on jo se, että ajellaan kehäteitä 80 km/h. Ongelmallista on taajama-/keskusta-ajo. Pikkukaupungit, joissa mihinkään ei ole pitkä matka on varmaan suurin riski, jos muuta ajoa ei ole.

Tuohon en osaa vastata oliko niissä ajettu rikittömillä, mutta muistikuva oli että ihan merkkiöljyillä ajettu, jossain suomalaisella foorumilla joku tyyppi oli koulussa, olikohan päättötyönä?
Olisi kiva, jos näihin löytyisi oikeat viitteet, joista voisi käydä katsomassa mitä oikein on tutkittu ja mitä havaittu.

mitä nyt lukenut ja lähipiirissäkin nähnyt kaksi tapausta missä ll vaihtoväleillä sihdit menny kesken ajon tukkoon karstatöhnästä, joten ei kyllä pysty suosittelemaan, ellei sitten aja sitä pelkkää maantieajoo kokoajan, mutta sillonkaan en ajaisi mitään 30tkm välejä.
Tässäkin tulee harhaa siitä, että ongelmatapaukset nousevat esille ja ketään ei kiinnosta autoilijat, jotka ajelee LL-vaihtoväleillä ilman ongelmia.
 
Maantieajoa on jo se, että ajellaan kehäteitä 80 km/h. Ongelmallista on taajama-/keskusta-ajo. Pikkukaupungit, joissa mihinkään ei ole pitkä matka on varmaan suurin riski, jos muuta ajoa ei ole.


Olisi kiva, jos näihin löytyisi oikeat viitteet, joista voisi käydä katsomassa mitä oikein on tutkittu ja mitä havaittu.


Tässäkin tulee harhaa siitä, että ongelmatapaukset nousevat esille ja ketään ei kiinnosta autoilijat, jotka ajelee LL-vaihtoväleillä ilman ongelmia.
Ite asun vaasassa ja esim. täälä ei oo pitkä matka mihinkään niin ku monessa muussakin kaupungissa, pääasiassa pätkää, yli 80% ajosta. Välillä tulee mökillä käytyä ja kesällä muutamalla pidemmällä reissulla.

Yritin tunnin eilen etsiä tuota kirjotusta, mutta lopulta luovutin, ei löytyny.

Niin ku aikaisemmin sanoin, jokanen saa ajaa niillä öljyillä niin pitkään ku haluaa, itse tuskin tulen koskaan käyttämään ll ohjelmaa, ellei sitten öljyn kuntoa seuraava järjestelmä kehity niin hyväksi että osaa esim. erotella veden ja polttoaineen määrän öljystä ja kertoa samalla kuskille toimenpiteet miten edetä. No kohta meidän ei tarvitse enää miettiä koko öljyn vaihtoa, koska sähköautot. :D
 
Joo, huomen pitäis vaihtaa noi laatikko öljyt. Olikos netissä jotain sivua, josta pystyy katsomaan auton korinumeron perusteella laatikon ja siihen passelin öljysuosituksen? Mulla toi 6-vaiht MANUAL ja valmistenumero autossa: WDB2112071B291594
 
Joo, huomen pitäis vaihtaa noi laatikko öljyt. Olikos netissä jotain sivua, josta pystyy katsomaan auton korinumeron perusteella laatikon ja siihen passelin öljysuosituksen? Mulla toi 6-vaiht MANUAL ja valmistenumero autossa: WDB2112071B291594

Castrolilta (ja varmaan muiltakin) löytyy tuollainen haku, joka hakee rek.nrolla sopivat öljyt, mukaan lukien laatikkoon sopivat.

 
Ok. En ainakaan itse tiedä mitään universaalia hakua tähän. Tuon tyyppisellä itse olen haarukoinut öljyt.
Mese foorumilla näköjään tiedetään kertoa, et MB 317 olis öljynä. Mut nettiin ku laittaa, niin tarjolla on vaan 20L kannuja :rofl:
 
Ei se laatikkoöljy manuaaliin oo niin kriittistä. GL4 luokan öljyä ja 75w-90 tai lähelle sitä ni pelittää.
 
Joo, huomen pitäis vaihtaa noi laatikko öljyt. Olikos netissä jotain sivua, josta pystyy katsomaan auton korinumeron perusteella laatikon ja siihen passelin öljysuosituksen? Mulla toi 6-vaiht MANUAL ja valmistenumero autossa: WDB2112071B291594

Olikohan niin, että laatikkoöljyn luokitus on MB 235.10.
 
Ei se laatikkoöljy manuaaliin oo niin kriittistä. GL4 luokan öljyä ja 75w-90 tai lähelle sitä ni pelittää.
Näinhän se kai yleisesti on, ja joissakin manuaalivaihteistoissa on käytetty ongelmitta, jopa valmistajan suosituksesta, ATF:ää tai toisaalta moottoriöljyä, ja voi myös olla niin, että sama vaihteistoöljy kävisi molempiin edellä mainittuihin jopa suositeltua paremmin.

Toisaalta ilmeisesti jostain vaikeammin ymmärrettävästä syystä joissakin käsivaihteistoissa on kuulemma selkeitä eroja jopa muka luokituksen täyttävillä öljyillä. Ainakin joistain sitruunapatongeista on kerrottu tällaista, varmaankin tälläkin foorumilla. Koska ongelma tällöin ilmeisesti keskittyy vaihteiden kytkeytymiseen eikä niinkään voiman välittämiseen, olen pakotettu olettamaan että tämä liittyy johonkin epätyypilliseen synkronointiosien materiaaliin tai rakenteeseen.
 
Näinhän se kai yleisesti on, ja joissakin manuaalivaihteistoissa on käytetty ongelmitta, jopa valmistajan suosituksesta, ATF:ää tai toisaalta moottoriöljyä, ja voi myös olla niin, että sama vaihteistoöljy kävisi molempiin edellä mainittuihin jopa suositeltua paremmin.

Toisaalta ilmeisesti jostain vaikeammin ymmärrettävästä syystä joissakin käsivaihteistoissa on kuulemma selkeitä eroja jopa muka luokituksen täyttävillä öljyillä. Ainakin joistain sitruunapatongeista on kerrottu tällaista, varmaankin tälläkin foorumilla. Koska ongelma tällöin ilmeisesti keskittyy vaihteiden kytkeytymiseen eikä niinkään voiman välittämiseen, olen pakotettu olettamaan että tämä liittyy johonkin epätyypilliseen synkronointiosien materiaaliin tai rakenteeseen.
Tässä ketjussa aikaisemmin kerroin kokemuksia Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 öljyistä audin 6v manuaalissa, talvella ihan jumissa koko laatikko, pari kertaa keppi ”jäätyi” ykkösvaihteelle jumiin auton oltua parkissa, ei sitten meinannut millään saada vaihdetta vapaalle eikä millekkään muullekkaan vaihteelle, kesälläkään toiminut kunnolla, speed-autoteilen teppo suositteli audiin sveitsiläisen midlandin öljyjä ja miten kävi? laatikko toiminut sen jälkeen nikottelematta ympäri vuoden, niin kesällä kuin talvellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa aikaisemmin kerroin kokemuksia Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 öljyistä audin 6v manuaalissa, talvella ihan jumissa koko laatikko, pari kertaa keppi ”jäätyi” ykkösvaihteelle jumiin auton oltua parkissa, ei sitten meinannut millään saada vaihdetta vapaalle eikä millekkään muullekkaan vaihteelle, kesälläkään toiminut kunnolla, speed-autoteilen teppo suositteli audiin svetsiläisen midlandin öljyjä ja miten kävi? laatikko toiminut sen jälkeen nikottelematta ympäri vuoden, niin kesällä kuin talvellakin.
Mulla ollu sellasia kokemuksia, että kun on sporttisempaan manuaaliin laittanut esim redlineä laatikkoon niin kylmällä kelillä jo ihan vaikka aamulla 10 astetta tarkoittaa että keppi on jäykkä ja löystyy kun ajossa lämpenee, mutta toisaalta normiöljyllä rusahtelevat kuluneet synkrot toimii paremmin. Valintoja tää on.
 
Mulla ollu sellasia kokemuksia, että kun on sporttisempaan manuaaliin laittanut esim redlineä laatikkoon niin kylmällä kelillä jo ihan vaikka aamulla 10 astetta tarkoittaa että keppi on jäykkä ja löystyy kun ajossa lämpenee, mutta toisaalta normiöljyllä rusahtelevat kuluneet synkrot toimii paremmin. Valintoja tää on.
Tämä oma tapaus oli niin extreme osastoa ettei tässä tapauksessa ollut valinnoista kyse. :D öljy nyt vaan oli täysin sopimaton audin laatikkoon jostain syystä, aivan niin ku öljy ei olisi täyssynteettistä nähnytkään, niin puuronen ja jumissa se oli talvisin ja kun luulin että kesällä toimi hyvin, niin ei se toiminut, huomasi aikalailla heti kun uudet öljyt vaihtu lootaan. Just katoin että tuo syntrans transaxle on uudistunut, olisko nykyään audinki laatikkoon sopivaa? En tiedä enkä enää ikinä kokeile, yks kokeilu riitti + rahat meni kankkulan kaivoon. :cautious:
 
Tässä ketjussa aikaisemmin kerroin kokemuksia Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 öljyistä audin 6v manuaalissa, talvella ihan jumissa koko laatikko, pari kertaa keppi ”jäätyi” ykkösvaihteelle jumiin auton oltua parkissa, ei sitten meinannut millään saada vaihdetta vapaalle eikä millekkään muullekkaan vaihteelle, kesälläkään toiminut kunnolla, speed-autoteilen teppo suositteli audiin svetsiläisen midlandin öljyjä ja miten kävi? laatikko toiminut sen jälkeen nikottelematta ympäri vuoden, niin kesällä kuin talvellakin.

Aika erikoista, kuitenkin Pour Point on -54 °C. Mitä öljyä valmistaja suosittelee?
 
Aika erikoista, kuitenkin Pour Point on -54 °C. Mitä öljyä valmistaja suosittelee?
Joo olen ihmetellyt tuota useampaan kertaan miten öljy oli noin surkeeta ja useamman kerran käynyt mielessä oliko purkissa ollenkaan sitä öljyä mitä piti olla. :rolleyes: No ihan sama, nyt laatikko pelaa paremmin kuin hyvin. Suosittelee gl4:sta 75w-90
 
Näinhän se kai yleisesti on, ja joissakin manuaalivaihteistoissa on käytetty ongelmitta, jopa valmistajan suosituksesta, ATF:ää tai toisaalta moottoriöljyä, ja voi myös olla niin, että sama vaihteistoöljy kävisi molempiin edellä mainittuihin jopa suositeltua paremmin.

Toisaalta ilmeisesti jostain vaikeammin ymmärrettävästä syystä joissakin käsivaihteistoissa on kuulemma selkeitä eroja jopa muka luokituksen täyttävillä öljyillä. Ainakin joistain sitruunapatongeista on kerrottu tällaista, varmaankin tälläkin foorumilla. Koska ongelma tällöin ilmeisesti keskittyy vaihteiden kytkeytymiseen eikä niinkään voiman välittämiseen, olen pakotettu olettamaan että tämä liittyy johonkin epätyypilliseen synkronointiosien materiaaliin tai rakenteeseen.

Synkrojen toiminta on kyllä hyvin kriittisesti riippuvainen öljyn viskositeetista.

Ja sitten jotkut öljyt ei vaan toimi vaikka viskositeetit ja luokitukset olisi oikeat. (koska ilmeisesti niissä on jotain virhemarginaalia liikaa??? en minä tiedä mutta tämä on ihan käytännön havainto).


Ainakin ite siis tullut opittua toi kantapään kautta.

Citikoissa toimii se öljy mikä niihin on tarkoitettu. Xsaraan joutu laatikkoöljyvaihdon tekemään kahteen kertaan kun vaihteet toimi huonosti öljyllä minkä vaan motonetistä nappasin mukaan (halvimman pään hintaista).

VAG laatikoissa Shell Spirax on toiminut hienosti.

Eli mä ainakin suosittelen hyvin tarkkaan katsomaan mitä manuaalilaatikkoon menee laittamaan eikä laita mitään halvinta eikä sellaista joista ei löydä mitään käyttäjäkokemuksia netistä.
 
Synkrojen toiminta on kyllä hyvin kriittisesti riippuvainen öljyn viskositeetista.
Tietenkin, kuten moni muukin voitelukohde.
Ja sitten jotkut öljyt ei vaan toimi vaikka viskositeetit ja luokitukset olisi oikeat.
Ja tämähän siinä juuri on mysteeristä.
(koska ilmeisesti niissä on jotain virhemarginaalia liikaa??? en minä tiedä mutta tämä on ihan käytännön havainto)
Tarkemmin asiaa tuntematta olen ollut pakotettu arvelemaan, että tämä liittyisi lisäaineistukseen ja puutteelliseen valmistajan ymmärrykseen tai ilmaisuun tarvittavasta. Kun siis selkeitä ongelmia on ollut aivan oikean vaaditun laatuluokituksen ja viskositeettiluokan öljyilläkin.

Tietysti aina voi viisastella, että käytäppäs poika merkkikohtaista alkuperäistuotetta tai erikoistuotetta. Jos kuitenkin ihan selkeästi ilmoitetaan että käytä "korkealaatuista öljyä, luokitus X ja Y", niin eihän siitä voi vielä arvata että juuri tässä tapauksessa tarvitaan nimenomaan vanuatulaista valaanrasvaa. Kuitenkin useimmissa tapauksissa määrityksen mukainen öljy kelpaa, ja monessa tapauksissa tämän korvaava tai ylittävä tuote on parempi. Sikäli kun ei puhuta pelkästään uudenkarheista käyttöautoista, ei ole aivan tavatonta ettei sitä alkuperäistä suositeltua tuotetta ole edes valmistettu pitkään aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä valmistajien orkkisöljyt on noissa voimansiirtohommissa ihan kilpailukykyisen hintaisia. Esim omaan turbonissaniin voisin laittaa ihan hyvin nissanin omaa laatikkoöljyä, joka olis halvempaakin, mutta tahmasemmalla redlinellä saa synkrot toimimaan vähän paremmin, kun ovat kunnolla kulahtaneet.
 
Yleensä valmistajien orkkisöljyt on noissa voimansiirtohommissa ihan kilpailukykyisen hintaisia. Esim omaan turbonissaniin voisin laittaa ihan hyvin nissanin omaa laatikkoöljyä, joka olis halvempaakin, mutta tahmasemmalla redlinellä saa synkrot toimimaan vähän paremmin, kun ovat kunnolla kulahtaneet.
Paitsi audissa. :D esim. slamitilla 34,90€/L
 
Olikohan niin, että laatikkoöljyn luokitus on MB 235.10.
Kyllä oli. Oston Motonetistä nyt tuon luokituksen Gommat. Ei olis pitänyt vaihtaa. Edellinen öljy oli hyvän näköistä. Nyt ei mene niin hyvin vaihteet päälle, pientä tahmausta havaittavissa. Taidan hakea Veholta oikean öljyn. Castrolia ajattelin, mut se tarjoaa 4 eri vaihtoehtoa ja ei anna mersun 235.10 luokitusta, niin en ala arpomaan
 
Kyllä oli. Oston Motonetistä nyt tuon luokituksen Gommat. Ei olis pitänyt vaihtaa. Edellinen öljy oli hyvän näköistä. Nyt ei mene niin hyvin vaihteet päälle, pientä tahmausta havaittavissa. Taidan hakea Veholta oikean öljyn. Castrolia ajattelin, mut se tarjoaa 4 eri vaihtoehtoa ja ei anna mersun 235.10 luokitusta, niin en ala arpomaan
Kl-varaosa on myös yksi vaihtoehto.
 

Noihin w203/211 merssun manuaaliaskeihin ei laiteta kuin maksimissaan se 1.5l ja sekin 716.64/66 askeihin ja loppuihin se 1.2l. Täytös jää aina tarkistuspropun alle ~10mm.
 
Noihin w203/211 merssun manuaaliaskeihin ei laiteta kuin maksimissaan se 1.5l ja sekin 716.64/66 askeihin ja loppuihin se 1.2l. Täytös jää aina tarkistuspropun alle ~10mm.
Melkoinen suunnittelun kukkanen muuten. Luulisi tyhmimmänkin tajuavan, että on ikiaikainen perinne ja totuus, että tarkastusaukkoon asti täytetään. Jos tästä poiketaan, aiheutetaan tahallaan väärää täyttöä.

Eihän aina edes lasketa pohjasta pois tai ole koko vitun pohjaproppua. Tällöin ei ole yhtään kiva, että tarkastusproppu on tehty turhaksi. Ei se muutenkaan ole kuin sabotaasia, saatana.

Aina voi viisastella, että vie merkkiliikkeeseen - jossa sama rakenne silti altistaa mokaamiselle. Kaikin tavoin väärin. Ei koko checkkiä tarvita jos se on hyödytön. Jättäisivät sitten pois jos kiusa on tarkoituksena.

Vaihdoin viime viikollakin kolmeen erilaiseen vehkeeseen imemällä öljyt ja niissä pätee huolto-ohjeen mukaan tarkastusaukon taso. Kahdessa näistä ei ollut pohjaproppua ja yhdessä oli rikottu ja hitsattu. Kiva tuollaiseen olisi täyttömäärän perusteella vaihtaa. :mad:
 
Melkoinen suunnittelun kukkanen muuten. Luulisi tyhmimmänkin tajuavan, että on ikiaikainen perinne ja totuus, että tarkastusaukkoon asti täytetään. Jos tästä poiketaan, aiheutetaan tahallaan väärää täyttöä.

Eihän aina edes lasketa pohjasta pois tai ole koko vitun pohjaproppua. Tällöin ei ole yhtään kiva, että tarkastusproppu on tehty turhaksi. Ei se muutenkaan ole kuin sabotaasia, saatana.

Aina voi viisastella, että vie merkkiliikkeeseen - jossa sama rakenne silti altistaa mokaamiselle. Kaikin tavoin väärin. Ei koko checkkiä tarvita jos se on hyödytön. Jättäisivät sitten pois jos kiusa on tarkoituksena.

Vaihdoin viime viikollakin kolmeen erilaiseen vehkeeseen imemällä öljyt ja niissä pätee huolto-ohjeen mukaan tarkastusaukon taso. Kahdessa näistä ei ollut pohjaproppua ja yhdessä oli rikottu ja hitsattu. Kiva tuollaiseen olisi täyttömäärän perusteella vaihtaa. :mad:

Ilmeisesti noissa on alunperin ollut hieman ylitäytösongelmaa, jolloin luonnollisesti oikea täyttömäärä on tarkastettu niin kuin muissakin. Vuosien varrella on sitten valikoitunut 0.3l pienempi öljytilavuus kuin alunperin ja ilmeisesti vastaa juurikin sitä 10mm.
 
Ilmeisesti noissa on alunperin ollut hieman ylitäytösongelmaa, jolloin luonnollisesti oikea täyttömäärä on tarkastettu niin kuin muissakin. Vuosien varrella on sitten valikoitunut 0.3l pienempi öljytilavuus kuin alunperin ja ilmeisesti vastaa juurikin sitä 10mm.
Tämän voin ymmärtää. On se silti melko kännistä sunistelua. Pätevän insinöörin pitäisi osata suunnitella vetopyörästö siten, että tajuaa oikean öljytason. Oikeastaan jopa vastavalmistuneen kännissä, saati sitten kärkipaikkaa tavoittelevan autobrändin tiimin. Saatanan epäpätevät tuuhiot.
 
Ilmeisesti noissa on alunperin ollut hieman ylitäytösongelmaa, jolloin luonnollisesti oikea täyttömäärä on tarkastettu niin kuin muissakin. Vuosien varrella on sitten valikoitunut 0.3l pienempi öljytilavuus kuin alunperin ja ilmeisesti vastaa juurikin sitä 10mm.

Edelliseen autoon vaihdoin kaksi kertaa vaihteistoöljyt, niin ekalla kerralla täytettiin manuaalilaatikon tarkastusaukosta sisään uudet öljyt, niin meni 0.2l vähemmän kuin mitä ilmoitettu. Eli rupesi tippumaan uutta öljyä laatikosta ulos. Ja seuraavalla eri liikkeestä olivat täyttäneet vaiheiston päältä olevasta täyttöaukosta öljyt juuri sen määrän, joka ilmoitettu. Niin oli tullut yli vaihteiston tarkastusaukosta ensin korjaamon lattialle toista desiä ja katoin kaupan pihalla vielä pieni jälki.
 
Mitä vaihteistoöljyä laittasi tuohon -83 korollan 5v askiin, jossa vitonen vähän vinkuu mutta pysyy päällä, kuulemma joku laakeri kuluu noissa tyyppivikana niissä harvoissa missä vitonen on. Synkrot toimii ihan nätisti. Etuveto ja manuaaliaski. Muinainen alfamerin kirja suosittelee mobilube shc tai hd, mutta luulisi että jotain parempaakin on jo keksitty 35 vuodessa. Jos haluaisi tuon kestävän vielä toisetkin 200tkm, eikä tarvitsisi olla halpa öljy.

Siellä saattaa olla edellisen omistajan jäljiltä vaikka rypsiöljyä, ainakin moottoriöljyn perusteella.
 
Mitä vaihteistoöljyä laittasi tuohon -83 korollan 5v askiin, jossa vitonen vähän vinkuu mutta pysyy päällä, kuulemma joku laakeri kuluu noissa tyyppivikana niissä harvoissa missä vitonen on. Synkrot toimii ihan nätisti. Etuveto ja manuaaliaski. Muinainen alfamerin kirja suosittelee mobilube shc tai hd, mutta luulisi että jotain parempaakin on jo keksitty 35 vuodessa. Jos haluaisi tuon kestävän vielä toisetkin 200tkm, eikä tarvitsisi olla halpa öljy.

Siellä saattaa olla edellisen omistajan jäljiltä vaikka rypsiöljyä, ainakin moottoriöljyn perusteella.

Ainakin näyttää tuota SHC:tä saavan uutena eli tuollaiset synteettiset vaikuttaa todennäköisesti positiivisesti asiaan.
Todennäköisesti menee helpommin päälle talvella vaihteet

PdsDetailsPage
 
Mitä vaihteistoöljyä laittasi tuohon -83 korollan 5v askiin, jossa vitonen vähän vinkuu mutta pysyy päällä, kuulemma joku laakeri kuluu noissa tyyppivikana niissä harvoissa missä vitonen on. Synkrot toimii ihan nätisti. Etuveto ja manuaaliaski. Muinainen alfamerin kirja suosittelee mobilube shc tai hd, mutta luulisi että jotain parempaakin on jo keksitty 35 vuodessa. Jos haluaisi tuon kestävän vielä toisetkin 200tkm, eikä tarvitsisi olla halpa öljy.

Siellä saattaa olla edellisen omistajan jäljiltä vaikka rypsiöljyä, ainakin moottoriöljyn perusteella.
Ehdottomasti kokeiluun rvs:n laatikko käsittely. Useampi tapaus ollut missä saatu ujeltava laatikko hiljaiseksi. Pelkästä öljystä ei kyllä apua enää tuskin saa.
 
Mitä vaihteistoöljyä laittasi tuohon -83 korollan 5v askiin, jossa vitonen vähän vinkuu mutta pysyy päällä, kuulemma joku laakeri kuluu noissa tyyppivikana niissä harvoissa missä vitonen on. Synkrot toimii ihan nätisti. Etuveto ja manuaaliaski. Muinainen alfamerin kirja suosittelee mobilube shc tai hd, mutta luulisi että jotain parempaakin on jo keksitty 35 vuodessa. Jos haluaisi tuon kestävän vielä toisetkin 200tkm, eikä tarvitsisi olla halpa öljy.

Siellä saattaa olla edellisen omistajan jäljiltä vaikka rypsiöljyä, ainakin moottoriöljyn perusteella.

Mulla oli joskus -86 Corolla 5V askilla. Tosi hyvä laatikko, ei mitään ongelmaa 200-450tkm välillä. Vaihdoin kyllä niitä öljyjä.
Muistelisin, että ohjekirjassa olisi lukenut vaatimuksena API GL-5... voin muistaa väärinkin, kannattaa tarkistaa jostain. Viskositetti todennäköisesti 75W-90.
Jotain merkkiöljyä käyttäisin, Mobil, Castrol... RVS voisi olla kokeilemisen arvoinen.
 
Raportoidaas omissa vehkeissä käyttämäni öljyt tännekin:

Maa- ja metsätalouden puolesta löytyy aina vähintään tynnyrillinen Valtra Engine 10W-30 -dieselmoottoriöljyä. Tätä tankkaillaan traktoreiden ja metsäkoneiden lisäksi Toyotan Hiluxiin (1997, 2.4TD), BMW E46 (2002, 2.0TD) sekä Nissan Kingcab (2001, 2.5TDI). Käytin aikanani myös Yamaha WR125 -kevytmoottoripyörässä.

Opel Insigniaan (2009, 2.0CDTI) olen ostanut Motonetista GM/Saab-LongLife 5W-30 dexos2, 5 litran purkeissa hyvään hintaan 19,90. Nyt näyttää olleen noussut 21,90 euroon.

Editoidaan vielä öljynvaihtovälit mukaan: Toyotaan, BMW, Nissaniin 5-10tkm välein vaihtanut. Opeliin suunnilleen 10tkm tienoilla, silloin "Öljyn jäljellä oleva käyttöikä" on ajotietokoneen mukaan noin 25 %. Ei ole koneremontteja tarvinnut tehdä.
 
Onko kenelläkään mitään tietoa Ardeca- merkkisestä öljystä? Olivat Fixuksella laittaneet sellaista autoon jonka ostin vasta huollettuna. Varmasti on luokitukset täyttävää tavaraa, mutta en ollut moisesta öljymerkistä ennen kuuluutkaan. Belgialainen valmistaja, mutta siinäpä tiedot mitä netistä löysin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 719
Viestejä
4 545 070
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom