Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Talvelle tuollaiset ohuet öljyt on varmasti hyvät ja lähtee herkemmin käyntiin, itseäni hieman epäilyttää kesällä se voitelu ahdetussa moottorissa kun ohitetaan vaikka rekkaa tai muuten vaan ajetaan hieman sporttisemmin.
Rekan ohitus tai hieman sporttisempi ajo ei vielä rasita moottoria eikä kuumenna öljyjä. Pari nopeaa moottoriratakierrosta alle, niin aletaan puhumaan olosuhteista joissa kannattaa jäykempiä vasta harkita.
 
Rekan ohitus tai hieman sporttisempi ajo ei vielä rasita moottoria eikä kuumenna öljyjä. Pari nopeaa moottoriratakierrosta alle, niin aletaan puhumaan olosuhteista joissa kannattaa jäykempiä vasta harkita.

No melkoista lirua tuo 0w20 on, niin en paljon ihmettelisi jos alkaisi tulla ongelmia öljyn kanssa pitkällä vaihtovälillä reippassa ajossa. Tuollaisen öljyn idea kun on vain minimoida polttoaineen kulutus. Radalle en kyllä tuollaisilla öljyillä menisi ajamaan. Osa noista B48 koneista on ihan kohtuu kova viritteisiä 300hp 2l koneesta (vakiona), softalla sitten enemmän. Tähän yhdistettynä se 30tkm vaihtoväli, niin ei ole öljy enää varmaan parhaimmillaan loppupäässä. BMW on noihin hyväksynyt paljon korkeammalla kuuman kestolla olevia öljyjä esim. 0w40.
 
Ei se mitään mahdotonta lirua ole. Se vain on juoksevampaa sadan asteen lämpötilassa kuin esimerkiksi 0w30 öljy. Tämähän ei edes kerro kyseisen öljyn viskositeetista tai muistakaan ominaisuuksista kovassa rasituksessa, esimerkiksi 130-asteisena, yhtään mitään. Jäykempi öljy on tietenkin varmempi valinta todella kovassa ajossa, jos öljynjäähdytystä ei ole tehostettu. Ei se automaattisesti kuitenkaan tarkoita, etteikö tuollainen BMW rataakin kiertäisi täysin ongelmitta LL17-speksin 0w20 öljyillä.
Moottorin viritysaste ei muuta viskositeettivaatimusta, enemmän merkitystä on moottorin toleransseilla ja jäähdytysjärjestelmällä.

Lamborghini speksaa moneen malliinsa saman 5w30 504 00/507 00 öljyn kuin pikkukoneiset Skoda Fabiat.
Volvo vetelee kakslitraisista yli 300 konia ja vaatimuksena 0w20.
 
Ei se mitään mahdotonta lirua ole. Se vain on juoksevampaa sadan asteen lämpötilassa kuin esimerkiksi 0w30 öljy. Tämähän ei edes kerro kyseisen öljyn viskositeetista tai muistakaan ominaisuuksista kovassa rasituksessa, esimerkiksi 130-asteisena, yhtään mitään. Jäykempi öljy on tietenkin varmempi valinta todella kovassa ajossa, jos öljynjäähdytystä ei ole tehostettu. Ei se automaattisesti kuitenkaan tarkoita, etteikö tuollainen BMW rataakin kiertäisi täysin ongelmitta LL17-speksin 0w20 öljyillä.
Moottorin viritysaste ei muuta viskositeettivaatimusta, enemmän merkitystä on moottorin toleransseilla ja jäähdytysjärjestelmällä.

Lamborghini speksaa moneen malliinsa saman 5w30 504 00/507 00 öljyn kuin pikkukoneiset Skoda Fabiat.
Volvo vetelee kakslitraisista yli 300 konia ja vaatimuksena 0w20.

No kyllä se melko lirua on kuumana kun verrataan jäykempiin öljyihin. Kyllähän moottorin viritysaste vaikuttaa paljonkin minkälainen rasitus tulee moniin osiin silloin kun annettaan reilusti happea. Uusissa moottoreissa kun kaikki on pyörivä mahdollisimman kevyttä, niin laakeri pintojen ym. koot ovat kokoajan pienentyneet. Toki jäähdytyksellä ja toleransseilla on suuri merkitys, mutta silti kyllä paljon varmempi valinta on laittaa sitä paksumpaa öljyä, jos sekin on valmistajan hyväksymää. Niissä autoissa missä on öljynlämpömittari, niin kyllä se muutoksen öljyn lämmöissä huomaa jo ihan kun käy jollaisella syrjäisellä pätkällä polkaisemassa vähän reilummin.

Kuten sanoin ainoa syy näihin 0w20 öljyihin on kulutuksen ja tätä kautta päästöjen minimointi. Lambolla ei ajeta 30tkm vaihtovälillä. Volvollakin on ihan sama syy käyttää sitä 0w20 kuin kaikilla muillakin kulutus ja päästöt. EU kun kiristää jatkuvasti päästövaatimuksia polttomoottoreille, niin kaikki mahdolliset päästöjä pienentävät ratkaisut on otettava käyttöön. Toki öljyissä nyt on monta muutakin seikkaa kun pelkä viskositeetti, joilla on merkitystä kun ajetaan 30tkm väli. Esim. millainen haihtuvuus öljyllä on jne. Mutta joo eiköhän tämä riitä aiheesta, jokainen ajokoon millä öljyllä itse haluaa. Itse olen vaan nähnyt ihan käytännössä mitä ongelmia mitä nämä valmistajien suosittelemat longlife vaihtovälit aiheuttaa.
 
No melkoista lirua tuo 0w20 on, niin en paljon ihmettelisi jos alkaisi tulla ongelmia öljyn kanssa pitkällä vaihtovälillä reippassa ajossa. Tuollaisen öljyn idea kun on vain minimoida polttoaineen kulutus. Radalle en kyllä tuollaisilla öljyillä menisi ajamaan. Osa noista B48 koneista on ihan kohtuu kova viritteisiä 300hp 2l koneesta (vakiona), softalla sitten enemmän. Tähän yhdistettynä se 30tkm vaihtoväli, niin ei ole öljy enää varmaan parhaimmillaan loppupäässä. BMW on noihin hyväksynyt paljon korkeammalla kuuman kestolla olevia öljyjä esim. 0w40.

Ja sitten esim. osassa uusissa japanilaisissa autoissa on 0W-16 viskositettivaatimus. Saa liru öljy taas ihan uuden käsityksen. :D
 
Ja sitten esim. osassa uusissa japanilaisissa autoissa on 0W-16 viskositettivaatimus. Saa liru öljy taas ihan uuden käsityksen. :D

Moottorit ja niiden toleranssit on myös muuttuneet, joten ohuempia öljyjä kohti ollaan menossa. Linjaus on tosiaan polttoaineen kulutuksen & päästöjen takia tälläinen. En ole ihan varman onko todella pienet toleranssit ja longlife öljynvaihtovälit ihan optimi ratkaisu. No toisaalta polttomoottori taitaa olla väistyvä tekniikka ainakin henkilöautoissa.
 
En tiedä onko hyvät öljyt vai kone mutta kesät talvet lähtee kuin naks vain. Kylmällä pitää toki kierroksia ylhäällä jonkin aikaa.
Ilmeisesti tätä öljyä laittoivat huollossa. Vähän yllätti merkki mutta vakuuttavat luokitukset kyllä.

Menen käymään paikalla muutenkin, niin en tiedä pitäisikö mainita öljyn määrästä. Auto näyttää että olisi vähän vajaa.

IMG_20210509_160100.jpg
 
Ilmeisesti tätä öljyä laittoivat huollossa. Vähän yllätti merkki mutta vakuuttavat luokitukset kyllä.

Menen käymään paikalla muutenkin, niin en tiedä pitäisikö mainita öljyn määrästä. Auto näyttää että olisi vähän vajaa.

IMG_20210509_160100.jpg
Millä järjellä tuon kuvan perusteella näyttää, että olisi "vähän vajaa"? Vai onko se asiaan liittymätön kuvituskuva?
 
Ilmeisesti tätä öljyä laittoivat huollossa. Vähän yllätti merkki mutta vakuuttavat luokitukset kyllä.

Menen käymään paikalla muutenkin, niin en tiedä pitäisikö mainita öljyn määrästä. Auto näyttää että olisi vähän vajaa.

IMG_20210509_160100.jpg
Ei sitä ole tarkoitus täysin täydeksi edes laittaa vaan jättää hieman max alle. Ei tuossa mitään vikaa ole.
 
voiko öljyn likaisuudesta päätellä koska on vaihdon aika ?
ainakin uudessa autossani öljyt olivat täysin kirkkaat/läpinäkyvät ekat 0-23tkm (virallinen vaihtoväli 15tkm, itse vaihtanut öljyt 7,5tkm välein koska öljy on suht halpaa tuolle)

tämän jälkeen öljyt ovat olleet aina mustat. eli jotakin lienee ruvennut kulumaan :)
suodattimen tarkoitus on toki kerätä kaikki lika itseensä mutta sekään ei tietenkään kerää kaikkea eikä varmaankaan kannata ruveta pyrkimään siihen että öljyt olisivat aina kirkkaat (jolloin vaihtoväliä olisi tiuhennettava entisestään) ?

mutta nyt kun pohdin asiaa niin tavallaan onkin jännä että miksei moottoreissa juuri ole jotain "likaisuus anturia" joka kertoisi oikeastaan "paremmin" että koska öljynvaihto olisi käsillä ? yksinkertainen keino olisi mitata öljyn johtokykyä ja sen päälle esim valonläpäisytesti eli kun jokin diodi tms ei enään pysty valaisemaan öljyn läpi niin kojelautaan tulisi öljynvaihto valo ? tokihan osat maksavat ja helppoahan se on laittaa geneerinen "aja 20tkm ja vaihda sitten öljyt" :)
 
Viimeksi muokattu:
mutta nyt kun pohdin asiaa niin tavallaan onkin jännä että miksei moottoreissa juuri ole jotain "likaisuus anturia" joka kertoisi oikeastaan "paremmin" että koska öljynvaihto olisi käsillä ? yksinkertainen keino olisi mitata öljyn johtokykyä ja sen päälle esim valonläpäisytesti eli kun jokin diodi tms ei enään pysty valaisemaan öljyn läpi niin kojelautaan tulisi öljynvaihto valo ? tokihan osat maksavat ja helppoahan se on laittaa geneerinen "aja 20tkm ja vaihda sitten öljyt" :)
Onhan niitä öljyn laadun valvontaa tekeviä sensoreita olemassa ja olen käsittänyt, että joissakin autoissakin niitä on olemassa. Mutta en tiedä että mitä ne varsinaisesti mittaa vai perustuuko se esim. käyttöprofiiliin -lämpötiloihin se laadun arviointi.
 
voiko öljyn likaisuudesta päätellä koska on vaihdon aika ?
ainakin uudessa autossani öljyt olivat täysin kirkkaat/läpinäkyvät ekat 0-23tkm (virallinen vaihtoväli 15tkm, itse vaihtanut öljyt 7,5tkm välein koska öljy on suht halpaa tuolle)

tämän jälkeen öljyt ovat olleet aina mustat. eli jotakin lienee ruvennut kulumaan :)
suodattimen tarkoitus on toki kerätä kaikki lika itseensä mutta sekään ei tietenkään kerää kaikkea eikä varmaankaan kannata ruveta pyrkimään siihen että öljyt olisivat aina kirkkaat (jolloin vaihtoväliä olisi tiuhennettava entisestään) ?

mutta nyt kun pohdin asiaa niin tavallaan onkin jännä että miksei moottoreissa juuri ole jotain "likaisuus anturia" joka kertoisi oikeastaan "paremmin" että koska öljynvaihto olisi käsillä ? yksinkertainen keino olisi mitata öljyn johtokykyä ja sen päälle esim valonläpäisytesti eli kun jokin diodi tms ei enään pysty valaisemaan öljyn läpi niin kojelautaan tulisi öljynvaihto valo ? tokihan osat maksavat ja helppoahan se on laittaa geneerinen "aja 20tkm ja vaihda sitten öljyt" :)
Jos on dieselistä kyse, niin on ihan normaalia että öljy on mustaa aika äkkiä vaihdon jälkeen. Tummasta väristä ei voi oikein päätellä mitään.

Mutta taas kerran case, kuulostaa turhalta vaihtaa 7,5tkm välein ellei se ole kerran vuodessa tai kahden vuoden välein tms. Vaihtaisin vaikka ennemmin pelkän suodattimen ja sitten molemmat 15tkm välein.
 
voiko öljyn likaisuudesta päätellä koska on vaihdon aika ?
ainakin uudessa autossani öljyt olivat täysin kirkkaat/läpinäkyvät ekat 0-23tkm (virallinen vaihtoväli 15tkm, itse vaihtanut öljyt 7,5tkm välein koska öljy on suht halpaa tuolle)

tämän jälkeen öljyt ovat olleet aina mustat. eli jotakin lienee ruvennut kulumaan :)
suodattimen tarkoitus on toki kerätä kaikki lika itseensä mutta sekään ei tietenkään kerää kaikkea eikä varmaankaan kannata ruveta pyrkimään siihen että öljyt olisivat aina kirkkaat (jolloin vaihtoväliä olisi tiuhennettava entisestään) ?

mutta nyt kun pohdin asiaa niin tavallaan onkin jännä että miksei moottoreissa juuri ole jotain "likaisuus anturia" joka kertoisi oikeastaan "paremmin" että koska öljynvaihto olisi käsillä ? yksinkertainen keino olisi mitata öljyn johtokykyä ja sen päälle esim valonläpäisytesti eli kun jokin diodi tms ei enään pysty valaisemaan öljyn läpi niin kojelautaan tulisi öljynvaihto valo ? tokihan osat maksavat ja helppoahan se on laittaa geneerinen "aja 20tkm ja vaihda sitten öljyt" :)

Uudessa autossa lyhyellä vaihtovälillä varmaan öljyt voikin olla alussa kirkkaat. Sitten kun kilometrejä tulee mittariin vaikka se 50tkm niin tuskin enää on kirkkaat edes tuolla 7,5tkm vaihtovälillä. Mikään polttomoottori ei ole täysin tiivis, joten ihan normaalia, että öljyt tummuu kun kilometrejä kertyy. Kuten edellä todettiin, niin silmämääräisesti et voi päätellä milloin öljyt pitäisi vaihtaa. Uusissa autoissa on antureita, jotka seuraavat öljyn kuntoa ja niissä missä on muuttuva vaihtoväli käynnistykset ym. vaikuttaa tuohon missä vaiheessa auto pyytää öljynvaihtoa.
 
Autodocilla olisi 60L tynnyreissä öljy parhaassa hinnassa, mutta tietenkään niitä ei ole mitään laatua varastossa. Onkos joku muu järkipaikka mistä 5/10W-40 öljyä saisi tuossa koossa tilattua edukkaasti?

Iso tynnyri toki vielä edukkaampi, mutta siinä menee jo tavara pilalle ennenkuin kerkeää käyttää ja on hankala liikutella.
 
Moido! Ostin tuossa W211 E vm.2008 OM646:lla moottorilla ja 6 vaihteisella manuaalilla. Pitäis tehdä eka huolto ja ajattelin vaihtaa kerralla kaikki öljyt! Konetta on vähän ohjelmallisesti kutitettu. Ilmeisesti tuo 5W30 on tuon koneen oikea öljy viskositeetiltaan??? ajan sekalaista ajoa. Itse ajattelin vaihtaa öljyt noin 10-15tkm:n välein vai olisko 10tkm parempi turbon kannalta. En oikein usko noihin pitkiin vaihtoväleihin. Nyky öljyillä kait ei taida suuria eroja olla enää voitelun suhteen??? Haluisin kuitenkin että turbo ja kone kestää! Tekis mieli ostaa suoraan 20l kannu, kun sillä sais 3 vaihtoa tehtyä. Eli oliskos jokunen suositus jossa hinta/laatu kohdallaan! Sit laatikko öljy? Onko tietoa paljonko menee ja mikä olis siihen hyvä valinta??? Sit viel peräöljy, eli siihen määrä ja suositus? Ja onko noissa muuten perälukkoa ja jos on, niin vaikuttaako öljyn valintaan? Joissain vanhemmissa mersuissa oli kait jotain kitkalukkoperiä ja niissä kait oli eri öljyt
 
Moido! Ostin tuossa W211 E vm.2008 OM646:lla moottorilla ja 6 vaihteisella manuaalilla. Pitäis tehdä eka huolto ja ajattelin vaihtaa kerralla kaikki öljyt! Konetta on vähän ohjelmallisesti kutitettu. Ilmeisesti tuo 5W30 on tuon koneen oikea öljy viskositeetiltaan??? ajan sekalaista ajoa. Itse ajattelin vaihtaa öljyt noin 10-15tkm:n välein vai olisko 10tkm parempi turbon kannalta. En oikein usko noihin pitkiin vaihtoväleihin. Nyky öljyillä kait ei taida suuria eroja olla enää voitelun suhteen??? Haluisin kuitenkin että turbo ja kone kestää! Tekis mieli ostaa suoraan 20l kannu, kun sillä sais 3 vaihtoa tehtyä. Eli oliskos jokunen suositus jossa hinta/laatu kohdallaan! Sit laatikko öljy? Onko tietoa paljonko menee ja mikä olis siihen hyvä valinta??? Sit viel peräöljy, eli siihen määrä ja suositus? Ja onko noissa muuten perälukkoa ja jos on, niin vaikuttaako öljyn valintaan? Joissain vanhemmissa mersuissa oli kait jotain kitkalukkoperiä ja niissä kait oli eri öljyt

Jos ei ohjekirjasta selviä, niin melkein kaikilla öljyvalmistajilla on palvelu, mikä kertoo laadun ja määrän.

 
Moido! Ostin tuossa W211 E vm.2008 OM646:lla moottorilla ja 6 vaihteisella manuaalilla. Pitäis tehdä eka huolto ja ajattelin vaihtaa kerralla kaikki öljyt! Konetta on vähän ohjelmallisesti kutitettu. Ilmeisesti tuo 5W30 on tuon koneen oikea öljy viskositeetiltaan??? ajan sekalaista ajoa. Itse ajattelin vaihtaa öljyt noin 10-15tkm:n välein vai olisko 10tkm parempi turbon kannalta. En oikein usko noihin pitkiin vaihtoväleihin. Nyky öljyillä kait ei taida suuria eroja olla enää voitelun suhteen??? Haluisin kuitenkin että turbo ja kone kestää! Tekis mieli ostaa suoraan 20l kannu, kun sillä sais 3 vaihtoa tehtyä. Eli oliskos jokunen suositus jossa hinta/laatu kohdallaan! Sit laatikko öljy? Onko tietoa paljonko menee ja mikä olis siihen hyvä valinta??? Sit viel peräöljy, eli siihen määrä ja suositus? Ja onko noissa muuten perälukkoa ja jos on, niin vaikuttaako öljyn valintaan? Joissain vanhemmissa mersuissa oli kait jotain kitkalukkoperiä ja niissä kait oli eri öljyt
Moro ja onnittelut/valittelut autovalinnasta! Itsellä W211 vm.2005 OM646-moottorilla automaattina. Moottoriöljynä käytän: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590040/Mobil-1-FS-New-Life-0W-40-4l, oikea MB-vaatimus on siis MB-Approval 229.5. Peräöjyt vaihdoinkin tässä pari viikkoa sitten, käytin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590100/Castrol-Syntrax-Limited-Slip-LS-75W-140-1L-GL-5-peraoljy, vaikka W211 ei-AMG malleissa ei ole Limited Slip Diffiä, mutta kyllä monessa paikassa suositellaan silti käytettäväksi LSD-lisäaineistuksella olevaa öljyä. Öljyä meni n.1,3 litraa ja kulkee nyt liukkaasti, eikä kuulu jurnutusta, mitä voi liian notkealla öljyllä tulla paljon ajetuissa peristä. Manuaalilaatikkoon menevistä öljyistä en tiedä, mutta BEVO:sta voi etsiä: Mercedes-Benz Specifications for Operating Fluids: Overview Sheets, kunhan vaa kaivaa ensin sopivan luokituksen.
 
OT: Minun turboautoni käyttöohjekirja sanoo, että älä lämmitä moottoria käyttämällä sitä tyhjäkäynnillä, sillä tyhjäkäynnillä lämpeäminen on hidasta, ja mitä enemmän käytät tyhjäkäyntiä, sitä kauemmin kone käy olosuhteissa joissa kuluminen on suurimmillaan. Lähde liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen ja vältä kovaa kiihdyttämistä.
Unohdin tohon edelliseen vastaukseen näköjään kirjottaa että tuo käyttö ennen liikkeelle lähtöä perustuu siis siihen että sielä turbossa siis varmasti kiertää jo öljy kunnolla ennen kuin lähdetään ajamaan, olikohan se n. puoli minuuttia odottaa ennen kun lähtee liikkeelle, en enää muista missä tästä luki mutta tällästä suositeltiin maksimoidakseen turbon eliniän. Ihan loogista kyllä.
 
Moro ja onnittelut/valittelut autovalinnasta! Itsellä W211 vm.2005 OM646-moottorilla automaattina. Moottoriöljynä käytän: Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy, oikea MB-vaatimus on siis MB-Approval 229.5. Peräöjyt vaihdoinkin tässä pari viikkoa sitten, käytin: Castrol Syntrax Limited Slip LS 75W-140 1L GL-5 peräöljy | Motonet Oy, vaikka W211 ei-AMG malleissa ei ole Limited Slip Diffiä, mutta kyllä monessa paikassa suositellaan silti käytettäväksi LSD-lisäaineistuksella olevaa öljyä. Öljyä meni n.1,3 litraa ja kulkee nyt liukkaasti, eikä kuulu jurnutusta, mitä voi liian notkealla öljyllä tulla paljon ajetuissa peristä. Manuaalilaatikkoon menevistä öljyistä en tiedä, mutta BEVO:sta voi etsiä: Mercedes-Benz Specifications for Operating Fluids: Overview Sheets, kunhan vaa kaivaa ensin sopivan luokituksen.
Kiitoksia tästä. Ihan on pakko kysyä, että miksi valittelut valinnasta? Olen entinen autoasentaja ja olen tehnyt paljon kaikkia autoja. Tiedän kyllä että kun edellinen japsi, jolla ajoin 200tkm pelkällä bensan lisäyksellä ja perus huolloilla ja tällöin autolla oli ajettu jo 470tkm ilman ongelmia, että Mersu tulee varmasti kalliimmaksi ylläpitää. Mutta halusin nyt mersun ja nimen omaan 2008 vm:n, koska MB luopui mm niistä paskoista SBC jarruista vuonna 2007. Mielelläni kuulen mitä on odotettavissa. Mutta ensin vaihdan kuitenkin ne ÖLJYT
 
Unohdin tohon edelliseen vastaukseen näköjään kirjottaa että tuo käyttö ennen liikkeelle lähtöä perustuu siis siihen että sielä turbossa siis varmasti kiertää jo öljy kunnolla ennen kuin lähdetään ajamaan, olikohan se n. puoli minuuttia odottaa ennen kun lähtee liikkeelle, en enää muista missä tästä luki mutta tällästä suositeltiin maksimoidakseen turbon eliniän. Ihan loogista kyllä.
Hiukan on kyllä essonbaaritotuuden tuoksua tässä... Kun öljynpaineen varoitusvalo sammuu, öljynpaine on noussut vähimmäistasolle ja öljy kiertää moottorissa, myös turbolla. Ajamaan voi lähteä käytännössä heti mutta turboa ei pidä kuormittaa ennen kuin moottori on kunnolla lämmin. Paremmin öljynpaine nousee, kun moottorilla on vähän kierroksia.
 
Hiukan on kyllä essonbaaritotuuden tuoksua tässä... Kun öljynpaineen varoitusvalo sammuu, öljynpaine on noussut vähimmäistasolle ja öljy kiertää moottorissa, myös turbolla. Ajamaan voi lähteä käytännössä heti mutta turboa ei pidä kuormittaa ennen kuin moottori on kunnolla lämmin. Paremmin öljynpaine nousee, kun moottorilla on vähän kierroksia.
Juurikin näin.
 
Onkos muuten tietoa, mitä BILTEMAN öljyt tulee? Edellisellä autolla ajelin Biltemoilla. Moni tietty vierastaa Bilteman logoa öljykannun kyljessä, mutta Biltemahan ei öljyä tislaa
 
Kiitoksia tästä. Ihan on pakko kysyä, että miksi valittelut valinnasta? Olen entinen autoasentaja ja olen tehnyt paljon kaikkia autoja. Tiedän kyllä että kun edellinen japsi, jolla ajoin 200tkm pelkällä bensan lisäyksellä ja perus huolloilla ja tällöin autolla oli ajettu jo 470tkm ilman ongelmia, että Mersu tulee varmasti kalliimmaksi ylläpitää. Mutta halusin nyt mersun ja nimen omaan 2008 vm:n, koska MB luopui mm niistä paskoista SBC jarruista vuonna 2007. Mielelläni kuulen mitä on odotettavissa. Mutta ensin vaihdan kuitenkin ne ÖLJYT
Se oli olevinaan huumoria:). Ei ole omassa Mersussa ollut valittamista ja pienellä kuluneiden osilla päässyt. Seuraavakin auto todennäköisesti Mersu.
 
Hiukan on kyllä essonbaaritotuuden tuoksua tässä... Kun öljynpaineen varoitusvalo sammuu, öljynpaine on noussut vähimmäistasolle ja öljy kiertää moottorissa, myös turbolla. Ajamaan voi lähteä käytännössä heti mutta turboa ei pidä kuormittaa ennen kuin moottori on kunnolla lämmin. Paremmin öljynpaine nousee, kun moottorilla on vähän kierroksia.
Loogista tämäkin. :D
 
Juurikin näin.
Loogista tämäkin. :D
Skenaario, josta itse olisin huolissani on se, että hiukkasloukun polton ollessa meneillään kuski päättääkin kurvata alepan pihaan ja sammuttaa auton ensimmäiseen vapaaseen ruutuun.

Polton aikana pakokaasun lämmöt nostetaan "jälkipoltolla" jonnekin 500-600 asteeseen ja turbo saa lämmöstä osansa ennen hiukkasloukkua. Kun tässä tilanteessa öljynkierto katkaistaan, niin...
 
Skenaario, josta itse olisin huolissani on se, että hiukkasloukun polton ollessa meneillään kuski päättääkin kurvata alepan pihaan ja sammuttaa auton ensimmäiseen vapaaseen ruutuun.

Polton aikana pakokaasun lämmöt nostetaan "jälkipoltolla" jonnekin 500-600 asteeseen ja turbo saa lämmöstä osansa ennen hiukkasloukkua. Kun tässä tilanteessa öljynkierto katkaistaan, niin...
Joo, siksi niitä hiukkasloukkuja poistetaankin ja EGR:t myös. Moottorin tuholaisia.
 
Mutta joo peräöljyyn palatakseni moottoriöljyighin, niin onko tuo ESP ainoastaan kohdennettu hiukkas suodatinta silmällä pitäen, eli nokeamisen minimoimiseksi? Jos oletetaan, että hiukkas suodatin on poistettu ja moottori on tällöin normaali turbo diesel, niin silloin kait voi mennä normi öljyllä, joka on tarkoitettu myös turboihin? Loogisesti ajateltuna. Toisaalta ei siitä ESP öljytä haittaakaan oo vaikkei olisikaan hiukkas suodatinta. Mutta mitä mieltä olette noista LONGLIFE öljyistä vs normaali vaihtovälin öljy?? Itse jotenkin tykkäisin vaihtaa öljyt varsinkin turbodieseliin max 15tkm:n väleiln. Turhaa kait on silloin Longlifea käyttää??
 
Mutta joo peräöljyyn palatakseni moottoriöljyighin, niin onko tuo ESP ainoastaan kohdennettu hiukkas suodatinta silmällä pitäen, eli nokeamisen minimoimiseksi? Jos oletetaan, että hiukkas suodatin on poistettu ja moottori on tällöin normaali turbo diesel, niin silloin kait voi mennä normi öljyllä, joka on tarkoitettu myös turboihin? Loogisesti ajateltuna. Toisaalta ei siitä ESP öljytä haittaakaan oo vaikkei olisikaan hiukkas suodatinta. Mutta mitä mieltä olette noista LONGLIFE öljyistä vs normaali vaihtovälin öljy?? Itse jotenkin tykkäisin vaihtaa öljyt varsinkin turbodieseliin max 15tkm:n väleiln. Turhaa kait on silloin Longlifea käyttää??
(Nämä on lähinnä jos on DPF paikoillaan)
Siitä 5,5€/l ja saa tähtimerkillä. 25tkm välein vaihdan itse.

Fuchsia vielä vähän halvemmalla.

Ostin tätä ennen vielä halvemmalla, nyt ei varmaan kannata enää tilata briteistä.
 
Viimeksi muokattu:
(Nämä on lähinnä jos on DPF paikoillaan)
Siitä 5,5€/l ja saa tähtimerkillä. 25tkm välein vaihdan itse.

Fuchsia vielä vähän halvemmalla.

Ostin tätä ennen vielä halvemmalla, nyt ei varmaan kannata enää tilata briteistä.
Kuulostaa hyvältä. Muistatko et paljonko tuli postii, veroo päälle? Tuliko viikossa perille?
 
Kuullut usein puhuttavan että diesel koneessa on ihan normaalia että uudet öljyt paskottuu samantien mustaksi kun oot päässy öljynvaihdosta kotiin. Faijan diesel bmw:ssä öljyt vaihtunut alle 15tkm välein ja öljyt pysyy siinä kyllä puhtaana pitkään. Taida mitään normaalia olla? vaan niillä dieseleillä taidetaan ajaa yleisesti ll huoltovälejä mikä paskottaa koneet sisältä kun tbn tippunu aikoja sitten nollan tuntumaan, jolloin pesevä ominaisuus ei oo toiminu enää hetkeen kunnolla. Kuulisin mielelläni kokemuksia muiltakin ketä vaihtaa öljynsä dieseliin alle 15tkm välein.
 
Kuullut usein puhuttavan että diesel koneessa on ihan normaalia että uudet öljyt paskottuu samantien mustaksi kun oot päässy öljynvaihdosta kotiin. Faijan diesel bmw:ssä öljyt vaihtunut alle 15tkm välein ja öljyt pysyy siinä kyllä puhtaana pitkään. Taida mitään normaalia olla? vaan niillä dieseleillä taidetaan ajaa yleisesti ll huoltovälejä mikä paskottaa koneet sisältä kun tbn tippunu aikoja sitten nollan tuntumaan, jolloin pesevä ominaisuus ei oo toiminu enää hetkeen kunnolla. Kuulisin mielelläni kokemuksia muiltakin ketä vaihtaa öljynsä dieseliin alle 15tkm välein.

Jotkut öljytkin vaihtaa väriä, kun kuumenee.
 
Kuullut usein puhuttavan että diesel koneessa on ihan normaalia että uudet öljyt paskottuu samantien mustaksi kun oot päässy öljynvaihdosta kotiin. Faijan diesel bmw:ssä öljyt vaihtunut alle 15tkm välein ja öljyt pysyy siinä kyllä puhtaana pitkään. Taida mitään normaalia olla? vaan niillä dieseleillä taidetaan ajaa yleisesti ll huoltovälejä mikä paskottaa koneet sisältä kun tbn tippunu aikoja sitten nollan tuntumaan, jolloin pesevä ominaisuus ei oo toiminu enää hetkeen kunnolla. Kuulisin mielelläni kokemuksia muiltakin ketä vaihtaa öljynsä dieseliin alle 15tkm välein.

Jos on kokoajan riittävän lyhytväli, niin kyllä ne voi pysyä kohtuu puhtaan näköisinä jonkun aikaa. Sitten kun ajetaan LL-vaihtovälillä, niin muuttuu kyllä melkein heti tummiksi öljyt. Uutena yleensä ajetaan sillä LL-välillä, niin vaihdon jälkeen usein muuttuu nopeasti tummiksi. Niissä autoissa, missä on ketjujakopää ei mielestäni kannata ajaa LL-vaihtovälillä (BMW:llä on käytännössä kaikissa ketju pl. tietyt vanhat mallit).
 
Jos on kokoajan riittävän lyhytväli, niin kyllä ne voi pysyä kohtuu puhtaan näköisinä jonkun aikaa. Sitten kun ajetaan LL-vaihtovälillä, niin muuttuu kyllä melkein heti tummiksi öljyt. Uutena yleensä ajetaan sillä LL-välillä, niin vaihdon jälkeen usein muuttuu nopeasti tummiksi. Niissä autoissa, missä on ketjujakopää ei mielestäni kannata ajaa LL-vaihtovälillä (BMW:llä on käytännössä kaikissa ketju pl. tietyt vanhat mallit).
Juuri torstaina faija haki auton käyttöautolta jakoketjuremontista, tilanne oli ollut niin paha ettei mekaanikko ollut uskaltanut käynnistää autoa ollenkaan vaan se oli työnnetty halliin. :D Olikohan tuossa 70tkm mittarissa kun osti auton ja nyt 157tkm. Eli ei näytä paljo tihemmät öljynvaihdot auttavan ketjujakopään kestävyyteen.
 
Joskus käytin Mobil 1 (en muista mitä niistä) paineilmakompurassa niin en kyllä käytä enää. Nykyään Teboil P100 nimenomaan kompuroille tarkoitetut öljyt. Piti oikein avata kampikammio ja putsata sakat pois jota meinaan riitti, kompressori oli täysin uusi mutta öljy oli aivan mustaa liejua (ei ollut metallisakkaa, käyttöönotossa ekoilla vaan huuhtelin ja sitten vasta käyttö-öljyt sisään). Loppui Mobilin käyttö sen jälkeen autoissa muutenkin kun venttiilikoneisto piti melkoista rallatusta vaihtovälin tultua täyteen (15tkm) kun taas Castrollilla ääni oli vaihtovälin tultua täyteen kuin uusilla öljyillä eli voitelu toimi myös vaihtovälin lopulla. En ole Mobilia sen jälkeen enää käyttänyt juuri missään.
 
Juuri torstaina faija haki auton käyttöautolta jakoketjuremontista, tilanne oli ollut niin paha ettei mekaanikko ollut uskaltanut käynnistää autoa ollenkaan vaan se oli työnnetty halliin. :D Olikohan tuossa 70tkm mittarissa kun osti auton ja nyt 157tkm. Eli ei näytä paljo tihemmät öljynvaihdot auttavan ketjujakopään kestävyyteen.

No ei se tietenkään huonoa suunnittelua korjaa, mutta kyllä se ongelmia vähentää. Mikä malli kyseessä?
 
No ei se tietenkään huonoa suunnittelua korjaa, mutta kyllä se ongelmia vähentää. Mikä malli kyseessä?
520d vm. 2010, en nyt muista koneen mallia, mutta tunnettu siitä että jakopäät porsii yleensä siinä 150tkm kohdilla viimeistään.
 
OT: Minun turboautoni käyttöohjekirja sanoo, että älä lämmitä moottoria käyttämällä sitä tyhjäkäynnillä, sillä tyhjäkäynnillä lämpeäminen on hidasta, ja mitä enemmän käytät tyhjäkäyntiä, sitä kauemmin kone käy olosuhteissa joissa kuluminen on suurimmillaan. Lähde liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen ja vältä kovaa kiihdyttämistä.
Vähän myöhänen vastaus mutta tosiaankin kylmälle koneelle on parempaa päästä liikkeelle kevyellä kuormalla kuin antaa käydä tyhjäkäyntiä, sillä lämpöä syntyy ajossa reilusti enemmän ja paikat lämpenee nopeammin, pienet kierrokset ja kevyt kuorma pitää huolen siitä ettei kone vaurioidu. Ei oo pelkän turboauton juttu.

Kaveri osti i30N hyndain ja polkee sitä kylmänäkin ja koitin sanoo, että otas iisisti ni totes vaa et kyllä auto takuuajan kestää ja sit vaihdetaan. XD
 
Kuullut usein puhuttavan että diesel koneessa on ihan normaalia että uudet öljyt paskottuu samantien mustaksi kun oot päässy öljynvaihdosta kotiin. Faijan diesel bmw:ssä öljyt vaihtunut alle 15tkm välein ja öljyt pysyy siinä kyllä puhtaana pitkään. Taida mitään normaalia olla? vaan niillä dieseleillä taidetaan ajaa yleisesti ll huoltovälejä mikä paskottaa koneet sisältä kun tbn tippunu aikoja sitten nollan tuntumaan, jolloin pesevä ominaisuus ei oo toiminu enää hetkeen kunnolla. Kuulisin mielelläni kokemuksia muiltakin ketä vaihtaa öljynsä dieseliin alle 15tkm välein.
Dieselin öljyt muuttuvat mustiksi moottorin tuottaman noen vuoksi. Öljynvaihdossa kaikki öljy ei vaihdu, joten uusikin öljy näyttää varsin mustalta sekoituttuaan vanhojen jämien kanssa. Se, että dieselmoottorin öljy on mustaa ei ole mikään osoitus siitä, että öljy olisi pilalla. Dieselmoottori on ihan oikeasti suunniteltu sietämään nokista moottoriöljyä.

TBN:ää kuluttaa palamisen tuottamat hapot. Kun polttoaineet on nykyään ~rikittömiä, myös TBN säilyy hyvänä pitkään. Toista oli 80-90-luvulla. En usko, että TBN:n loppumisen aiheuttama mustaliete on mikään ongelma edes LL-vaihtoväleillä ellei niitä aja todella rankasti pitkäksi (esim. jättää jonkun vaihdon kokonaan väliin).

Juuri torstaina faija haki auton käyttöautolta jakoketjuremontista, tilanne oli ollut niin paha ettei mekaanikko ollut uskaltanut käynnistää autoa ollenkaan vaan se oli työnnetty halliin. :D Olikohan tuossa 70tkm mittarissa kun osti auton ja nyt 157tkm. Eli ei näytä paljo tihemmät öljynvaihdot auttavan ketjujakopään kestävyyteen.
Ettei olisi niin, että jakopää kestää paremmin, kun öljyssä on riittävästi nokea/grafiittia voitelemassa?
:kahvi:

Jos öljyn kunto kiinnostaa, niin kannattaa joskus investoida öljyanalyysiin ja tutkia labrassa onko öljy oikeasti loppu vai ajaako sillä sittenkin koko vaihtovälin.
 
Dieselin öljyt muuttuvat mustiksi moottorin tuottaman noen vuoksi. Öljynvaihdossa kaikki öljy ei vaihdu, joten uusikin öljy näyttää varsin mustalta sekoituttuaan vanhojen jämien kanssa. Se, että dieselmoottorin öljy on mustaa ei ole mikään osoitus siitä, että öljy olisi pilalla. Dieselmoottori on ihan oikeasti suunniteltu sietämään nokista moottoriöljyä.

TBN:ää kuluttaa palamisen tuottamat hapot. Kun polttoaineet on nykyään ~rikittömiä, myös TBN säilyy hyvänä pitkään. Toista oli 80-90-luvulla. En usko, että TBN:n loppumisen aiheuttama mustaliete on mikään ongelma edes LL-vaihtoväleillä ellei niitä aja todella rankasti pitkäksi (esim. jättää jonkun vaihdon kokonaan väliin).


Ettei olisi niin, että jakopää kestää paremmin, kun öljyssä on riittävästi nokea/grafiittia voitelemassa?
:kahvi:

Jos öljyn kunto kiinnostaa, niin kannattaa joskus investoida öljyanalyysiin ja tutkia labrassa onko öljy oikeasti loppu vai ajaako sillä sittenkin koko vaihtovälin.
Vai että öljy vaatii nokea kaveriksi että voitelu on täydellinen, kaikkea sitä kuulee. On noita ulkomaisten öljyanalyysejä tullut paljon luettua aikanaan ja usein noissa oli juuri ongelmana tbn:n romahtaminen, muut arvot näissä yleensä oli ihan kunnossa. Paljon tähänkin vaikuttaa ajotapa. Tiedä sitten tämän päivän öljyistä, viime vuonna 504/507 luokitus on päivittynyt, tämän päivän 504/507 öljyt on paremmat monella osa alueella kuin vanhat.
8C1F5F81-638E-453C-AF61-E64D68622FF8.jpeg

Tuossa vielä ll huoltovälien tutkimustuloksen loppupäätelmä parin vuoden? takaa, linkki tuohon tutkimukseen ei enää toimi.
37A0F41A-0ACC-47B5-8599-27E24AB57E06.png
 
Viimeksi muokattu:
Vai että öljy vaatii nokea kaveriksi että voitelu on täydellinen, kaikkea sitä kuulee. On noita ulkomaisten öljyanalyysejä tullut paljon luettua aikanaan ja usein noissa oli juuri ongelmana tbn:n romahtaminen, muut arvot näissä yleensä oli ihan kunnossa. Paljon tähänkin vaikuttaa ajotapa. Tiedä sitten tämän päivän öljyistä, viime vuonna 504/507 luokitus on päivittynyt, tämän päivän 504/507 öljyt on paremmat monella osa alueella kuin vanhat.
8C1F5F81-638E-453C-AF61-E64D68622FF8.jpeg

Tuossa vielä ll huoltovälien tutkimustuloksen loppupäätelmä parin vuoden? takaa, linkki tuohon tutkimukseen ei enää toimi.
37A0F41A-0ACC-47B5-8599-27E24AB57E06.png

Nyky dieseleillä DPF poltot aiheuttaa dieselin joutumista öljyjen joukkoon. Pätkä-ajo tekee ongelmasta vielä pahemman, koska siitä seuraa tiheämmät DPF poltot -> enemmän dieseliä öljyn joukkoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 733
Viestejä
4 545 450
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom