Dieselin öljyt muuttuvat mustiksi moottorin tuottaman noen vuoksi. Öljynvaihdossa kaikki öljy ei vaihdu, joten uusikin öljy näyttää varsin mustalta sekoituttuaan vanhojen jämien kanssa. Se, että dieselmoottorin öljy on mustaa ei ole mikään osoitus siitä, että öljy olisi pilalla. Dieselmoottori on ihan oikeasti suunniteltu sietämään nokista moottoriöljyä.
TBN:ää kuluttaa palamisen tuottamat hapot. Kun polttoaineet on nykyään ~rikittömiä, myös TBN säilyy hyvänä pitkään. Toista oli 80-90-luvulla. En usko, että TBN:n loppumisen aiheuttama mustaliete on mikään ongelma edes LL-vaihtoväleillä ellei niitä aja todella rankasti pitkäksi (esim. jättää jonkun vaihdon kokonaan väliin).
Ettei olisi niin, että jakopää kestää paremmin, kun öljyssä on riittävästi nokea/grafiittia voitelemassa?
Jos öljyn kunto kiinnostaa, niin kannattaa joskus investoida öljyanalyysiin ja tutkia labrassa onko öljy oikeasti loppu vai ajaako sillä sittenkin koko vaihtovälin.