Muistelen joidenkin vempeleiden huolto-ohjeissa törmänneeni, että suodatin vaihdetaan joka toinen öljynvaihtokerta. Muistaakseni toinen oli moottoripyörä ja toinen perämoottori. Päinvastaiseen ohjeeseen en ole ikinä törmännyt. Olen näistä mutkat suoraksi vetäen yleistänyt, että öljyn vaihto olisi tärkeämpää kuin suodattimen.
Halu luistaa suodattimen vaihdosta johtuu juurikin huomattavasti öljynvaihtoa epämukavammasta duunista. Öljynvaihdossa ei tarvitse edes liata käsiä, kun avaa öljypohjassa olevan hanan ja laskee öljyn letkua pitkin kanisteriin. Suodatin on sen sijaan nykyaikaista päiväkotimallia, eli sen vaihtoon liittyy askartelutehtäviä. Koska auto on kotona tehtävässä tee-itse-huollossa etupyörät rampeilla, liittyy hommaan myös voimistelua ja tasapainoharjoitusta. Suodatin vaihdetaan yläkautta ja se sijaitsee moottorin takana ihan tulipellin lähellä. Siihen käsiksi pääsemiseksi irroitetaan moottorin suojamuovi ja jakkaralla kiivetään polvilleen moottoritilaan. Suodatinpatruuna tulee kannen mukana ja tietysti valuttaa kokoajan jäteöljyä. Sitten tarvitaan askartelualusta, jolle öljyä valuva kansi ja suodatin lasketaan, jotta voidaan aloittaa askartelu. Käsityötaitoja harjoitellaan, kun kanteen vaihdetaan kaksi o-rengasta ja itse suodatinpanos. Auto on 2008 Köyhän Ihmisen Auto Sorento.
Jos suodatin vaihtuisikin vanhanaikaiseen tapaan ja siististi auton alla rennosti selällään huilaten, en olisi edes harkinnut siitä lusmuamista öljynvaihdon yhteydessä.