- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 283
Taitaa olla BMW LL-12 FE. Mobilin ESP LV 0W30 nyt ainakin.Pitäisi kohta vaihdattaa B48 koneeseen (bmw 330e f30) öljyt, 170tkm ajettu. Onko suosituksia?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taitaa olla BMW LL-12 FE. Mobilin ESP LV 0W30 nyt ainakin.Pitäisi kohta vaihdattaa B48 koneeseen (bmw 330e f30) öljyt, 170tkm ajettu. Onko suosituksia?
Ja viimesimmän tiedon mukaan tämä on täysin sama öljy.Vw on hiljattain muuttanut ikiaikaisen 50400/50700 5w30 öljynsä 0w30 muotoon. Nimen perään on lisätty FE, eli ilmeisesti tarkoituksena polttoaineen säästö. Tässä vielä uusi purkki VAG LongLife III FE 504.00/507.00 0W-30 5L | Motonet Oy
Oliko joku arvio, että yksi pakkaskäynnistys kylmänä syö konetta keskimäärin 600km ajon verran.Jos kriteerinä on voitelun toimiminen talvisessa kylmäkäynnistyksessä (ts. pumpattavuus), niin on ainakin Etelä-Suomessa on aika yhdentekevää onko öljynä 0W, 5W vai 10W. Kaikki täyttävät voitelun perusedellytykset tavallisissa pakkasissa. Eroa tulee siitä, kuinka paksua möhnää moottorissa kiertää ensi minuutteina käynnistyksen jälkeen. Mitä juoksevampi öljy, sitä paremmin voitelu toimii ja sitä vähemmän viskositeetti aiheuttaa kitkaa.
Lohkolämmittimet alkavat olla harvinaista herkkua ja säteilylämmittimien hyöty on niin vähäinen, että en ole vaivautunut sellaista asentamaan. Ainakin itselläni siis tulee kylmäkäynnistyksiä ja 0W-öljyillä mennään.
Varsinainen ilo ei tule siitä, että toimiiko voitelu ollenkaan (paitsi Kainuun-Lapin pakkasissa) vaan siitä, että 0W-öljy kiertää moottorissa paremmin myös kylmänä. Tämä suhteellinen etu on myös nollakeleillä.
Tässä pitää katsoa öljyn kuumaviskositeettia. Jos moottori tarvitsee -40 -öljyä, niin ei pidä käyttää -30 viskositeettia eikä varsinkaan -20. Toisaalta, jos valmistajan suositus on -30, niin on se ja sama onko öljynä 0W30, 5W30 vai 10W30. Kaikki on yhtä ohutta kuumana, ja juuri niin ohutta kuin valmistaja on ajatellut.
Täys- ja puolisynteettisiä ja mineraaleja ei suositella sekoiteltaviksi edes saman viskositeetin omaavissa öljyissä.
Mm. öljybrändien sivuilla, autojen huoltomanuaaleissa jne? Suositus johtunee siitä, että jos lirautit synteettisen sekaan mineraalia, menetät synteettisen antaman lisäaineistuksen hyödyn. Teoriassa koko öljytilavuutta on sitten kohdeltava mineraaliöljynä, vaikka 80% siitä olisikin synteettistä (esim. 5l öljytilavuuteen lisätään yksi litra mineraaliöljyä 4l synteettisen sekaan). Käytännössä se on varmaan ihan sama, mitä sinne hätätilassa lykkää, voiteluaine kuin voiteluaine. Tarinan mukaan eräs herrasmies laski oman kepillisensä Taunuksen öljykorkista sisään, kun öljynpainevalo alkoi vilkuttelemaan ja sopivasti alkoi tuntua painetta alavatsalla. Öljyvalo kuulemma herkesi palamasta ja autolla pääsi perille. Jatkoa tarinaan en ole kuullut.Missä näin kerrotaan?
Mikä tuon öljyluokkavaatimus on? Voi jopa olla, että ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin BMW-öljy.
[EDIT]Tämän mukaan
pitäisi olla BMW Longlife-14+ -luokitus. Mahtaako noin jaloa nestettä saada muualta kuin marmoritiskiltä?BMW Oil Specifications - oilspecifications.org
www.oilspecifications.org
Mm. öljybrändien sivuilla, autojen huoltomanuaaleissa jne? Suositus johtunee siitä, että jos lirautit synteettisen sekaan mineraalia, menetät synteettisen antaman lisäaineistuksen hyödyn. Teoriassa koko öljytilavuutta on sitten kohdeltava mineraaliöljynä, vaikka 80% siitä olisikin synteettistä (esim. 5l öljytilavuuteen lisätään yksi litra mineraaliöljyä 4l synteettisen sekaan). Käytännössä se on varmaan ihan sama, mitä sinne hätätilassa lykkää, voiteluaine kuin voiteluaine. Tarinan mukaan eräs herrasmies laski oman kepillisensä Taunuksen öljykorkista sisään, kun öljynpainevalo alkoi vilkuttelemaan ja sopivasti alkoi tuntua painetta alavatsalla. Öljyvalo kuulemma herkesi palamasta ja autolla pääsi perille. Jatkoa tarinaan en ole kuullut.
Öljyihin liittyy monia hattuvakioita. Osassa on järkeä, osassa ei. Jotta tuota väitettä voisi pitää mielekkäänä, pitäisi olla speksattuna ainakin moottori, öljy ja lämpötila.Oliko joku arvio, että yksi pakkaskäynnistys kylmänä syö konetta keskimäärin 600km ajon verran.
Sehän 0W öljyn etu onkin: se on lämmetessään ohuempaa kuin 5W tai 10W öljy. Se ei kuitenkaan ole ohuempaa kuin mikään -30 öljy normaalilämpöisenä. Käyttölämpötilassa kaikki -30 öljyt on suunnilleen yhtä paksuja.Käytännössähän 0w-30 on ohuempaa hyvin pitkään, kuin 5w-30. Jälkimmäinen taas yläpäässäkin on hiukan paksumpaa, ennenkuin mennään sinne äärirajoille.
Taisin jo mainita aikaisemminkin, että tässä melkoisen pitkän ajan meillä on kaikkiin vanhempiin kulkineisiin laitettu tuo TB Gold S ja DPF:llisiin TB Diamond Diesel, joka on C3 eli matalatuhkainen tms.
Kulkineet on ammattiajossa ja kilometrejä kertyy. Moottoriongelmia ei ole ollut.
Koitan etsiskellä, kunhan kerkeän, josset itse osaa Googlea käyttää. Vanha juttuhan tuo kuitenkin on, ettei niitä suositella sekoitettavaksi keskenään.Olisit nyt edes pari linkkiä laittanut..
Ohjekirjoissa ei taideta yleensä ottaa kantaa öljyn synteettisyyteen, vaan siellä kerrotaan viskositeettivaihtoehdot ja laatuluokitukset.
Korjaa toki, jos olen väärässä.
C3 mainostettiin 'Matalatuhkaisena' silloin kun nuo tulivat ja näyttää olevan edelleen samalla nimikkeellä myynnissä. Muut C-luokitukset ovat tulleet hiukan myöhemmin. Useimpiin DPF:llä varustettuihin dieseleihin riittää C3. C2 on samaa, mutta lisäksi myös 'matalakitkainen'. C1, C4 ja C5 on mulle käytännössä tuntemattomia, ei ole tullut vastaan vielä sellaisia vaativia kulkineita.ACEA C1 Lowest SAPS-Level
ACEA C2 Mid SAPS-Level
ACEA C3 Mid SAPS-Level
ACEA C4 Low SAPS-Level
ACEA C5 Mid SAPS-Level
ACEA Engine Oil Specifications - oilspecifications.org
www.oilspecifications.org
Pikaisen googletuksen perusteella eri öljylaatujen sotkeminen ei vaikuta kovinkaan vaaralliselta:Koitan etsiskellä, kunhan kerkeän, josset itse osaa Googlea käyttää. Vanha juttuhan tuo kuitenkin on, ettei niitä suositella sekoitettavaksi keskenään.
Puhe oli huoltomanuaaleista, ei ohjekirjoista.
Tosin kyllähän noita ohjekirjoissakin aikanaan mainittiin, varmaan enemmän automerkin kanssa yhteistyötä tekevän öljymerkin mainoksina, että 'Käytettävä laadukasta osa- tai kokosynteettistä öljyä, plaaplaa..', jossain 80l-autoissa, kun synteettiset tuli muotiin. Joskus ajan kanssa kaivelen noita esiin ja nappaan kuvan, mutta sellaiset hommat menee kyllä varmaan kesälomaan.
Muistakaahan nyt sekin, että ei ne webastot sun muut niitä öljyjä lämmitä.
Minä ihan kategorisesti käynnistän nykyisen käyttöpelin esilämmittämättä. Pikkuautossani kun ei ole polttoainetoimista esilämmitintä ja verkkovirtakäyttöisenkin jätin valitsematta. Useinkaan sähköä ei ole pysäköinnin ajaksi saatavilla, joten halusin mieluummin pitää 500 euroa kuin ottaa heikon kylkeen pultatun lämmittimen jota pystyisi muistaessaan hyödyntämään joka viides kerta. Muutakaan henkilöautokalustoa en useinkaan jaksa, muista, voi tai ehdi esilämmittää. En stressaa asiasta.Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Mitenhän se menee. Webasto kierrättää jäähdytysnestettä ja lämmittää sitä. Jäähdytysneste lämmittää lohkoa, kansia, öljynjäähdytintä (siinä on myös öljynsuodatin). Väkisinkin luulisi siitä lämmöstä osa öljyllekin menevän, ainakin pinnoilla jo valmiiksi olevilla öljyillä. Öljypohjassa olevat öljyt eivät sitten niin paljoa varmaankaan lämpene. En ole öljyn lämpötiloja ikinä seurannut webastolla lämmittäessä, ehkä sitäkin joskus voisi mitata.
Tästähän on toisessa keskustelussa ollut juttua aiemmin, ja sen perusteella joissakin tapauksissa ero sisätilan tai sisätilan+moottorin lämmityksen välillä voi olla pelkkä ohjelmallinen konfiguraatio, joka ei kuitenkaan välttämättä ole missään valikossa esillä käyttäjälle.
Joo, ihan täsmälleen kuten sanoinkin tuossa. Ei suositella, koska silloin menettää ne synteettisen lisäaineistuksen edut. Mitään vaaraa siitä tuskin on enkä niin ole väittänytkään.Pikaisen googletuksen perusteella eri öljylaatujen sotkeminen ei vaikuta kovinkaan vaaralliselta:
Can I Mix Synthetic and Conventional Oil?
Yes. There is no danger mixing synthetic and conventional motor oil. However, conventional oil will detract from the superior performance of synthetic oil and reduce its benefits.
Can I mix oil types?
... ... That’s because you can safely mix synthetic and conventional oil. In fact, synthetic-blend motor oil is simply conventional and synthetic oil already mixed for you.
Ja lähde oli:
Can I Mix Synthetic and Conventional Oil? - AMSOIL Blog
While it's safe to mix synthetic and conventional oil since they're compatible, it's not a great idea. Here's why you shouldn't mix oil types.blog.amsoil.com
Laita ihmeessä laadukkaampi lähde, jos jaksat etsiä.
Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä.
o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)
The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE
Mm. öljybrändien sivuilla, autojen huoltomanuaaleissa jne? Suositus johtunee siitä, että jos lirautit synteettisen sekaan mineraalia, menetät synteettisen antaman lisäaineistuksen hyödyn. Teoriassa koko öljytilavuutta on sitten kohdeltava mineraaliöljynä, vaikka 80% siitä olisikin synteettistä (esim. 5l öljytilavuuteen lisätään yksi litra mineraaliöljyä 4l synteettisen sekaan). Käytännössä se on varmaan ihan sama, mitä sinne hätätilassa lykkää, voiteluaine kuin voiteluaine. ... ...
Lähinnä tuohon synteettisen lisäaineistuksen etujen täydelliseen menettämiseen kaipaisin perusteluja. Amsoil linkissä mielestäni kerrotaan, että synteettisen öljyn lisäaineistuksen etu alenee lisätyn huonomman öljyn suhteessa. Lisäaineistuksen etu ei siis katoa tyystin. Synteettinen öljy ei muutu mineraaliöljyksi, jos sitä lisätään sekaan 20%. Lisäyksen jälkeen kyseessä on seos, jossa on 80% synteettistä 20% mineeraaliöljyä.Joo, ihan täsmälleen kuten sanoinkin tuossa. Ei suositella, koska silloin menettää ne synteettisen lisäaineistuksen edut. Mitään vaaraa siitä tuskin on enkä niin ole väittänytkään.
-35 astetta aamulla. Olisi vähän hirvittänyt alkaa veivaamaan käyntiin jotkut mineraaliöljyt moottorissa.
No lähtikö käyntiin, ilman esilämmitystä?-35 astetta aamulla. Olisi vähän hirvittänyt alkaa veivaamaan käyntiin jotkut mineraaliöljyt moottorissa.
5W-öljylle -35 astetta on pumpattavuuden nimellinen raja. Kyllä sen vielä _pitäisi_ toimia ainakin tuoreilla öljyillä. Saattaa kyllä tulla sellainen "vastaa 600 km ajoa"-käynnistys.Minua olisi ainakin hirvittänyt ihan yhtäpaljon vaikkapa täyssynteettisillä öljyillä samalla viskositeetillä kuin mineraaliöljyt. Ja itseasiassa se ja sama mitkä siellä sisällä on, niin joka tapauksessa aletaan olemaan perusöljyjen osin jo ihan rajoilla.
5W-öljylle -35 astetta on pumpattavuuden nimellinen raja. Kyllä sen vielä _pitäisi_ toimia ainakin tuoreilla öljyillä. Saattaa kyllä tulla sellainen "vastaa 600 km ajoa"-käynnistys.
Pumpattavuuden puuttumisen ilmeisesti huomaa siitä, että öljynpaineen varoitusvalo jää palamaan. Öljypumppu kauhoo tyhjää eikä saa nostettua siirappia kiertoon.
Jos ei vielä ollut tiedossa, niin nyt on...
SAE Winter-viskositeetti Pumpattavuuden rajalämpötila, °C 0w -40 5w -35 10w -30 15w -25 20w -20 25w -15
Viskositeettien perusteella voisi luulla että teboilin litku, mutta koska kysyt noin niin redline?Arvaapa kumpi on kylmässä juoksevampaa, Teboil 10W-30 vai Redline 15W-40?
Onhan niissä määrityksissä toleranssialue. Kysytyn lisäksi Teboililla lienee aika monta* eri 10W-30 moottoriöljyä, joiden tarkat ominaisuudet poikkeavat toisistaan, uutenakin saati moottorissa vähän aikaa pyöriteltyinä.
*Toki nykyään 10W-30 on henkilöautossa harvinaisempi SAE-luokka, mutta siihenkin segmenttiin näköjään Teboilin sivuilta yksi halpisöljy löytyy. Raskaan kaluston öljyjä olen kahta tuolla speksillä Teboililta käyttänyt, kolmannenkin tuotteen nähnyt ja neljänneksi laskettaneen saman merkin moottoriöljyksi hyväksytty yleisöljy. Voisin veikata ettei siinä ehkä ollut vielä kaikki.
Arvaapa kumpi on kylmässä juoksevampaa, Teboil Moniaste 10W-30 API SF vai Redline Täyssynteettinen Diesel Oil 15W-40?
Teepä toinen epätieteellinen koe ja laita samat öljyt kylmään jääkaappiin tai jäävesihauteeseen niin, että saat kummankin lämpötilan lähelle nollaa. Kumpi on nyt notkeampaa?Hyvin epätieteellinen koe. Laitoin kahteen samanlaiseen pilttipurkkiin yhtä paljon öljyä. Sitten pakkaseen. Seuraavana päivänä otin -28 asteisesta pakkasesta.
Teboil Moniaste 10W-30 kesti valua purkin reunalle noin 4 sekuntia. Redline Täyssynteettinen Diesel Oil 15W-40 noin 2 sekuntia.
Luokka on harvinainen käytössä, mutta aika vähän taitaa olla sellaista käyttöä, jossa luokka olisi varsinaisesti väärä, jos lisäaineistus vain muuten on moottorille sopiva.*Toki nykyään 10W-30 on henkilöautossa harvinaisempi SAE-luokka, mutta siihenkin segmenttiin näköjään Teboilin sivuilta yksi halpisöljy löytyy.
Ok. Lopulta tuolla tarkemmalla vertailukohdalla ei taida olla merkitystä, jos uskotaan Redlinen datasheettiä, jonka mukaan tämän kyseisen "15W40 dieselmoottoriöljyn" jähmepiste on -45 astetta celsiusta. En tee tästä päätelmiä öljyn soveltuvuudesta tiettyyn käyttöön.Ok, Teboil 10W-30 moniaste API SF.
Joo. Totta ihmeessä johonkin vanhaan Getziin(esimerkkinä tuoreeltaan kysellystä ylianalysoivasta skenaariosta) laittaisin miettimättä jo ennen käyttöohjeen tsekkaamistakin. Kyllähän aika pitkään saidat ihmiset käyttivät ihan vaan jotain 10W-30 tai 10W-40 ympäri vuoden jo siksikin, että halpisöljyistä ei tämän notkeampaa löytynyt, eikä se yleensä kovissakaan pakkasissa tullut ongelmaksi. Niin minäkin teininä, kun kaadoin auton öljynvaihtoa varten faijan tynnyristä 10W-30 mineraalia, koska se oli edullisin ratkaisu. Sehän on verrattain tuore ilmiö, että 5W-30 ja 5W-40 on halpaa kuin saippua ja mätänettien sun muiden hyllyt notkuu valikoimaa.Luokka on harvinainen käytössä, mutta aika vähän taitaa olla sellaista käyttöä, jossa luokka olisi varsinaisesti väärä, jos lisäaineistus vain muuten on moottorille sopiva.
10W periaatteessa venyy 30 asteen pakkaseen, joten tavallisissa pakkasissa ei ole mitään ongelmaa ja -30 on hyvä, notkea kuuman pään viskositeetti hyvin monelle moottorille. Satunnaisempaan käyttöön vanhemmassa kalustossa, jossa ei tarvita longlifea, vaan öljyt vaihtuu kalenterin mukaan ihan OK.
Eli väärin meni. Tuskin se tuosta nyt hajoaa.. mutta ensi kerralla sitten oikeat öljyt.
Onhan tuo parasta tällä hetkellä mitä voit autoon laittaa, itsellä samaa tfsi:ssä, tai se on se av-l versio, mutta samaa kamaa molemmat. Juoksee pakkasessa paremmin kuin castrolin 0w30 pao öljy. Kotipakastimessa testannut. Jännä muuten kun tuo ei haise tavalliselta öljyltä, tuo on siis maakaasusta tehtyä öljyä.Nyt lähtee vaihtoo.
Onhan tuo parasta tällä hetkellä mitä voit autoon laittaa, itsellä samaa tfsi:ssä, tai se on se av-l versio, mutta samaa kamaa molemmat. Juoksee pakkasessa paremmin kuin castrolin 0w30 pao öljy. Kotipakastimessa testannut. Jännä muuten kun tuo ei haise tavalliselta öljyltä, tuo on siis maakaasusta tehtyä öljyä.
Shell Helix Ultra 0w-30 AV-L, 10362km, Saab B202L
Here is the second analysis on my SAAB 900 turbo 16 with shell Helix Ultra Professional AV-L 0w-30. OIL Shell Helix Ultra Professional 0w-30 AV-L MILES IN USE 6440 (10362km), 6 months MILES 386177 (621359km) SAMPLE TAKEN 18/03/25 (date format for the civilized part of the world...bobistheoilguy.com
Previous UOA: Shell Helix Ultra 0w-30 AV-L, 9494km, Saab B202L In direct comparison, you can see the effect of the residual oil - total oil volume is 4.5 litres, oil change volume just 3.8. So 0.7 litres stay in the oil cooler. In the first interval of the 0w-30, both viscosity and additive profile obviously have been skewed a bit by the residual 0w-40. That is why I usually took samples only in the second interval with a new oil, but with the AV-L being so thin, I got a bit nervous last time. All in all, I'm relatively pleased even with the second UOA. Wear seems normal, and the low ZDDP does not seem to hurt the flat tappets too much. But I am more than impressed with the stability of the oil. Oxidation, Nitration sulfation - I have NEVER before seen values so low after a 10Mm-interval. I'm pretty convinced that I need not worry about sludge.VI dropped from 204 (data sheet) to just 199, but that is probably due to fuel dilution, and not so much due to VII shear. The proper UOA to compar eagainst would be the Aral Super Tronic 0w-40 - 1st, this OCI was also during the winter; 2nd, he Aral is also a low- to mid-SAPS oil; and 3rd, as a real "vollsynthethisch", that is >80PAO oil, the Aral should be clos to the benchmark in chemical stability. I do not know what kind og whichcraft Shell is using with the AV-L oil, but it somehow seems to work. If anything, than fuel dilution is going to limit the interval. Speaking of which, the experiment continues: for the first time, I did not change after 10Mm. I took a sample with a sysinge - and I did not change the oil. 10Mm already is an extended OCI - the factory prescribed 7500km, in severe service even less. A 15Mm-interval would double that. And 20Mm would 267%... Yesterday, the odometer crossed the 625000km mark. The oil is now 14Mm in the engine. It is sloy getting dark, and oil consumption is starting to creep in. But oil level is sill slightly above the may mark on the dipstick (I overfilled slightly - 4 litres instead of 3.8). I will not use make-up oil in this interval. So, when the dipstick hits min, I shall change the oil, but I will not exceed 20Mm. For a deeper discussion, see my blog: https://turboseize.wordpress.com/2018/04...tra-av-l-0w-30/ Text is in german, but google translate might help. If it doesn't feel free to ask - I'll do my very best to answer.
Pitäisikö kuitenkin vaihtaa öljyt, kun etanoli muunnoskäytössä?? Luin noita keskusteluja ja kommentointia ja acea c3 on siis matalatuhkainen.
Eihän se öljyjen vaihto maksa mulle kuin 10€ sen hallin käytön verran.
Onko tää siis paras mahdollinen? Meen samantien vaan vaihtaa.
Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 VAG 4 l moottoriöljy | Motonet Oy
Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 -moottoriöljy on huippuluokan täyssynteettinen matala-SAPS 0W-30 -moottoriöljy pitkille vaihtoväleille. Moottoriöljy on...www.motonet.fi
Varmasti hyvää öljyä, mutta jos auto on ihan normaali käytöllä, eikä sillä vedetä mitään tms., niin olisin niillä entisilläkin sen 5000km tms. voinut ajaa ennen vaihtoa.
Suodatin siinä vaihtunee samalla.
Et ole vieläkään kertonut autosi vuosimallia tai millä moottorilla se on...
Rustassa öljyt on tarjouksessa, mutta onko hyvää öljyä? Tuli napattua seuraavaa vaihtokertaa varten Diamond carat iii 5w-30
Tuosta Teboil tuotteista oli Vantaa myymäläs -40% tarjousta ja sitten kun liitty kanta-asiakkaaks niin sai vielä -10% liittymisetuna.
Mitä mieltä ootte north sea öljystä 5w-30? Siinä olis toi C3 luokitus ja hintaa vain12,90€ 4L??
Moottoriöljy Diamond Carat III 4 l
Vähäpäästöisille moottoreille suunniteltu moottoriöljy, joka täyttää useiden autonvalmistajien uusimmat moottoriöljyvaatimukset. Tuotetta suositellaan käytettäväksi Audin, Volkswagenin, Skodan ja Seatin moottoreissa, kun vaatimuksena on VW 504.00/507.00. Öljyä voidaan käyttää korvaavana...www.rusta.com
Mä hommasin ton Diamond Carat III varalle ja ajattelin öljyt vaihtaa 20tkm jälkeen uusiks. Ei se öljy miksikään mene vuodessa kotona kuiva tilassa valossa suojattuna.
Rustassa öljyt on tarjouksessa, mutta onko hyvää öljyä? Tuli napattua seuraavaa vaihtokertaa varten Diamond carat iii 5w-30
Tuosta Teboil tuotteista oli Vantaa myymäläs -40% tarjousta ja sitten kun liitty kanta-asiakkaaks niin sai vielä -10% liittymisetuna.
Mitä mieltä ootte north sea öljystä 5w-30? Siinä olis toi C3 luokitus ja hintaa vain12,90€ 4L??
Moottoriöljy Diamond Carat III 4 l
Vähäpäästöisille moottoreille suunniteltu moottoriöljy, joka täyttää useiden autonvalmistajien uusimmat moottoriöljyvaatimukset. Tuotetta suositellaan käytettäväksi Audin, Volkswagenin, Skodan ja Seatin moottoreissa, kun vaatimuksena on VW 504.00/507.00. Öljyä voidaan käyttää korvaavana...www.rusta.com
Mä hommasin ton Diamond Carat III varalle ja ajattelin öljyt vaihtaa 20tkm jälkeen uusiks. Ei se öljy miksikään mene vuodessa kotona kuiva tilassa valossa suojattuna.
Spekuloidaan vähän: Kumpi on parempi?
-Öljyn ja suodattimen vaihto 15tkm:n välein.
-Öljyn vaihto 10tkm:n välein ja suodattimen 20tkm:n välein.