Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, joka tapauksessa esim. 100€/vaihto ei voi/saa olla se ongelma. Ja senkin ymmärrän, että menee vaihtoon ja seuraavalle...
Mihin tämä varmuus siitä, että 30 tkm ajettu öljy ei yleisesti täyttäisi tehtäväänsä moottorissa oikein perustuu? Ei öljy tietenkään uudenveroista ole - onhan sen yhtenä tehtävänä kerätä epäpuhtauksia ja kompensoida epäedullista kemiaa, ym, ja tämä kapasiteetti kuluu, mutta onko 30 tkm ajettu öljy todellakin niin huonoa, että se vahingoittaa moottoria jotenkin merkittävästi?
 
Ainakin Audeissa ja Saabeissa on menny öljypumpun sihtejä tukkoon liian pitkistä vaihtoväleistä. Toki tästä on jo aikaa ja koskee vain tiettyjä moottoreita. Jenkeissä tästä oli joku oikeusjuttu kun porukka veteli pitkiä välejä mineraaliöljyillä tms:

 
Mihin tämä varmuus siitä, että 30 tkm ajettu öljy ei yleisesti täyttäisi tehtäväänsä moottorissa oikein perustuu? Ei öljy tietenkään uudenveroista ole - onhan sen yhtenä tehtävänä kerätä epäpuhtauksia ja kompensoida epäedullista kemiaa, ym, ja tämä kapasiteetti kuluu, mutta onko 30 tkm ajettu öljy todellakin niin huonoa, että se vahingoittaa moottoria jotenkin merkittävästi?
Tämä oli täällä joskus aikaisemminkin linkattuna. Siitä huolimatta itselläni on tapana vaihtaa kaksi kertaa vuodessa eli n. 15 tuhannen välein. Mutta todennäköisesti ihan turhaan.

Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”


 
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.

Ai halpaa öljynvaihtoa? 199€ henkilökunta alennuksineen öljynvaihto josta 59€ työt.
Ei kiitos 1000km kohdalla, omalta osaltani. Öljyn suodatin siellä kuiten on hommissa ja putsaa kuonaa.
Teetin kyllä 30tkm aiemmin, kirkkaasti. Just siks että ensiöljyt.. moottorit ovat jo pidempään olleet sisään ajaettuja tehtaalta.
 
Ai halpaa öljynvaihtoa? 199€ henkilökunta alennuksineen öljynvaihto josta 59€ työt.
Ei kiitos 1000km kohdalla, omalta osaltani. Öljyn suodatin siellä kuiten on hommissa ja putsaa kuonaa.
Teetin kyllä 30tkm aiemmin, kirkkaasti. Just siks että ensiöljyt.. moottorit ovat jo pidempään olleet sisään ajaettuja tehtaalta.
Ei niitä normiautojen moottoreita tehtaalla käynnistellä ennen kuin auto ajetaan linjastolta pois :asif:
 
Ei niitä normiautojen moottoreita tehtaalla käynnistellä ennen kuin auto ajetaan linjastolta pois :asif:
Ja linjastolta poistumisen jälkeen jopa testauskin vaihtelee automerkeittäin. Kian brosyyria joskus luin, he testaavat nykyisin jokaisen auton osana laadunparannusohjelmaa. Jollain toisella merkillä poimitaan satunnaisotannalla tietyssä suhteessa testattavaksi. Jne.
Mitenkähän lie Uudenkaupungin Mersuilla?
 
Tämä oli täällä joskus aikaisemminkin linkattuna. Siitä huolimatta itselläni on tapana vaihtaa kaksi kertaa vuodessa eli n. 15 tuhannen välein. Mutta todennäköisesti ihan turhaan.

Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”

No tämä. Enpä ollutkaan aiemmin nähnyt noin selkeää näkemystä öljy-yhtiön edustajalta. Jos ajo ei ole aivan erikoisen kuormittavaa, esim. pelkkiä lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä, niin öljyjen tiheä vaihtaminen on melko lailla turhaa. Kuluu rahaa ja aikaa ja jos tekee itse, saa vielä turhaa jäteöljyä vaivoiksi.

Jos tulee paljon maantieajoa, niin voisi vaihtaa 25-30 tkm välein suodattimen ja öljyt vain 50-60 tkm välein. Uskaltaako joku kokeilla? :kahvi:
 
No tämä. Enpä ollutkaan aiemmin nähnyt noin selkeää näkemystä öljy-yhtiön edustajalta. Jos ajo ei ole aivan erikoisen kuormittavaa, esim. pelkkiä lyhyitä kaupunkipyrähdyksiä, niin öljyjen tiheä vaihtaminen on melko lailla turhaa. Kuluu rahaa ja aikaa ja jos tekee itse, saa vielä turhaa jäteöljyä vaivoiksi.

Jos tulee paljon maantieajoa, niin voisi vaihtaa 25-30 tkm välein suodattimen ja öljyt vain 50-60 tkm välein. Uskaltaako joku kokeilla? :kahvi:
Joo, se suodatin sieltä korkkaa ennen kuin öljyn ominaisuudet loppuu. Ainakin itsellä se suodatin on ainoa syy, miksi vaihtelen useammin. Vastaavasti sitten kyllä kakkosautossa käytän mahdollisimman halpoja synteettisiä, Belcoa, Chempioilia jne. Ykkösautossa sitten kalliimpaa.

Käytännössä en eroa ole huomannut, mutta kun kakkosauton arvo on satasia, ei siihen kalliimpaakaan viitsi laittaa ja toisaalta ykkösautossa nuo luokitusvaatimukset rajaa halvimmat pois.

Jos oikein pihistelisi, niin kierrättäisi ykkösauton öljyt kakkoskierrokselle käyttöön kakkosautoon, mutta kun 10-15 euron halpiskannusta itse vaihtaessa on kysymys, niin ehkä siinä mentäisiin jo sellaisissa syvyyksissä, missä pitäisi jo ottaa yhteyttä omalääkäriinkin ;)
Mutta tuskin siitä oikeasti nykyöljyillä tulisi ongelmia.
 
Omiin autoihin 8€/l hifiöljyt 6-8L, suodatin 10-20€ ja vaihtotyö 20min. 85-110€. Kun tankki bensaa maksaa about saman verran ja niitä menee aika monta öljynvaihtovälillä (15-25 tankillista vaihtovälistä riippuen), niin ei öljy suurta kulua aiheuta.
 
Ei tuo 59€ työn hinta mulla haittaa, mutta öljyn litrahinta on tuuheampi kuin 500mm pensselin suti. 3 litraa öljyä suotimen kanssa 120€ eli 40€ per litra. Tuota vasten ku eka huuto on ettei öljyn vaihto maksa kun 50€ tms, niin kannattaa huomioida että kaikki öljyt ei ole näemmä ihan järjellistä perustelua noudattavia.
 
Ei tuo 59€ työn hinta mulla haittaa, mutta öljyn litrahinta on tuuheampi kuin 500mm pensselin suti. 3 litraa öljyä suotimen kanssa 120€ eli 40€ per litra. Tuota vasten ku eka huuto on ettei öljyn vaihto maksa kun 50€ tms, niin kannattaa huomioida että kaikki öljyt ei ole näemmä ihan järjellistä perustelua noudattavia.
Nyt tarvitsee jo perusteluja että mitä timanttipölyä sisältävää öljyä oikein käytät?
 
Käytin auton merkkarin tiskillä öljynvaihdossa. Jatkossa vien itse ostetun öljyn joka on luokiteltu koneelle sopivaksi. Ostin uuden auton tuossa vuoden alussa ja tää oli ensimmäinen öljynvaihto siihen.

Näyttäisi tämmöinen öljy olevan sopivaa;
Comma suosittelee tätä tuotetta käyttötarkoituksiin, joissa vaaditaan ACEA C5, MB 229.71; BMW LL17FE+ (korvaa myös BMW LL14FE+); Opel OV0401547; ILSAC GF-5; API SN, SN PLUS, SN-RC, 0W20
 
Jos hinta suotimen kanssa on 120 euroa marmorilla, voi se alkuperäinen suodin ihan hyvin maksaa jo puolet tuosta eli 60 euroa.
 
Tuollainen halpisöljy rantautunut Rusta / Hong Kong ja muuallekin. Kannun muodot näyttävät aika tutuilta parista muusta brändistä.

Perus synteettinen 5W40 9,90€ (ovh. 24,90€) 4l Rustassa menee nyt hinnaltaan alle perinteisen halpisöljy Belcon vastaavan.

Sekoittamon ilmoittavat olevan Rotterdamissa.

Suomalainen maahantuoja

Hintabongaus tarjousketjussa
Rusta kaupassa näyttää olevan myös 5W30 öljyä samaan hintaan. 10€/4l.

Itsellä on vielä pötti Valvolinen 5W40 öljyä, mutta Rustasta ostin pötin 5W40 öljyä varalle. Vanha 18v Citikka, niin kelpaa varmaan jo huonompi/halvempi öljykin. Kunhan vaan vaihtaa öljyn ja suodattimen aina ajallaan.

IMG_20200713_091832.jpg

Edit:
Autodocista oli tilattavaa, niin pari Valeo suodatinpanosta C3 ja C4 autoihin maksoi 3.20€/kpl. Lähes ilmaista siis, jos vaihtaa öljyt itse.
 
Viimeksi muokattu:
Rusta kaupassa näyttää olevan myös 5W30 öljyä samaan hintaan. 10€/4l.

Itsellä on vielä pötti Valvolinen 5W40 öljyä, mutta Rustasta ostin pötin 5W40 öljyä varalle. Vanha 18v Citikka, niin kelpaa varmaan jo huonompi/halvempi öljykin.
Kunhan vaan vaihtaa öljyn ja suodattimen aina ajallaan.

IMG_20200713_091832.jpg

Edit:
Autodocista oli tilattavaa, niin pari Valeo suodatinpanosta C3 ja C4 autoihin maksoi 3.20€/kpl. Lähes ilmaista siis, jos vaihtaa öljyt itse.

Hmm... En löytänyt kyseistä öljyä Rustan omilta sivuilta.. Mitä autonvalmistajien hyväksymiä luokituksia noista löytyy?
-e-
Näyttäisi olevan jotain hyväksyntöjä:
WAVE POWER SM 5W-40 täyttää seuraavat soveltuvuudet:
Hyväksytty: MB-hyväksyntä 229.3 VW 502.00/505.00 BMW LL-01
Ylittää: API SN/CF ACEA A3/B4 GM-LL-B025 PSA B71 2296 Porsche A40 Renault 0700/0710

Ei hyväksyntöjä ollenkaan?
WAVE POWER BLL 5W-30 täyttää seuraavat soveltuvuudet:
ACEA A3/B4, C3 VW 504.00/507.00 MB 229.51 BMW LL-04
 
Viimeksi muokattu:
@Super Hessu valmistajan sivuilta;

WAVE POWER BLL 5W-30 exceeds the following performance criteria:
VW 504 00/507 00 ACEA C3 BMW LL-04 MB 229.51
 
Tarkoitin autonvalmistajien hyväksyntöjä.. mutta sama se, jos luottaa purkin kyljen printteihin. :)
 
Tarkoitin autonvalmistajien hyväksyntöjä.. mutta sama se, jos luottaa purkin kyljen printteihin. :)
Ei ne autonvalmistajat mitään öljyjä tarkista. Jos öljy täyttää ne vaatimukset mitä valmistaja käytettävältä öljyltä edellyttää niin silloin ne vaatimukset täyttyy, kuten tuossa purkissa lukee tiettyjen valmistajien osalta.
 
Menettelee ysäri autoissa joiden arvo on leimasta riippuvainen, kuitenkin satasia.. Ei tonnia.

Uudempiin en laittaisi missään tapauksessa.
 
Uskaltaisin väittää että turvallisin halppis öljy on gm 5w30, 20€/5L

Tätä samaa ne kaataa opelin merkkihuollossakin koneeseen ja tais olla tehtaan ensitäyttö öljy.

 
Uskaltaisin väittää että turvallisin halppis öljy on gm 5w30, 20€/5L

Tätä samaa ne kaataa opelin merkkihuollossakin koneeseen ja tais olla tehtaan ensitäyttö öljy.


Hyvä ja toimiva öljy kunhan autossa ei ole dpf:ää. Käyttänyt tota useassa autossa.

Tosta dexos2:sta löytyy myös muiden valmistajien luokitukset, ainakin mb:n ja vag:n (505.01 muistaakseni).
 
Löytyi myös bmw:n luokitukset ll01 ja ll04 aikoinaan, nykyään ei löydy enää koska bmw muuttanut kriteereitään. Mutta öljy todennäköisesti samaa vähätuhkaista kuin ennenkin, päätellen muista valmistajien suosituksista. Joten käy myös dpf suodatillisiin.
 
Hyvä ja toimiva öljy kunhan autossa ei ole dpf:ää.
Mikähän siinä nyt on DPF:lle ongelmallista? ACEA C2 ja C3 luokitus on low tai mid-SAPS öljyille, joka juurikin sopii DPF:llä varustettuihin ajoneuvoihin. Käytännössä tarkoittaa polttokokeessa sulffaattituhkan määrän olevan lopputuloksessa alle 0.8%. C3 minimi HTHS viskositeetti on 3.5, kun C2 HTHS viskositeetti on välillä 2.9 - 3.5 eli C2 antaa aavistuksen paremman polttoainetaloudellisuuden ja C3 aavistuksen paremman suojaavuuden. Mitä nyt muuta tuossa katsoin niin näyttää olevan tehty hydrocrackattyyn luokan 3 perusöljyyn, eli ei luokan 4 PAO pohjainen. Tällä saadaan kohtuullinen hinta, joskaan 0w30 öljyä tuolla ei saada tehtyä koska lämpötila vaikuttaa liikaa viskositeettiin ja viskositeettien ero 40 ja 100 asteessa on liian suuri. 0w30 tai 0w20 öljyissä on käsittääkseni pakko olla ainakin osa PAO pohjaista luokan 4 perusöljyä, joten siksi hintakin on noissa korkeampaa.

GM dexos2

Mikäli autossa ei ole DPF, ei kannata laittaa tuota C2 tai C3, sillä voi käyttää suhteellisen halvalla saatavaa korkean SAPS lisä-aineistuksen öljyä, jolloin on mahdollista saada hyvä suojaavuus sinkillä, fosforilla ja molybdenumilla vaikka HTHS viskositeetti onkin alhainen ja sitä kautta polttoainetaloudellisuus hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan nyt vielä, että noihin autonvalmistajien öljysuosituksiin kannattaa suhtautua aina sopivalla skeptisyydellä. Esimerkiksi Volvo ehdottaa D5204tx dieselmoottoreihinsa ACEA a5/b5 0W30 tai 5W30 öljyjä ilman low-SAPS kriteeriä myös autoissa, jotka on varustettu DPF:llä. Fysiikan lakeja Volvokaan ei voi muuttaa, joten DPF ongelmiin on varustauduttu joko laittamalla mahdollisesti aavistuksen isompi DPF tai hyväksymällä DPF kuluvaksi osaksi. Itse veikkaan jälkimmäistä. Siinä voi sitten auton omistaja laskea säästöjä sen savuttavan 1-2% polttoainetaloudellisemman tai vähemmän savuttavan öljyn väliltä jolla se 1000-2000e DPF remontti voi siirtyä sinne +500tkm jolloin auto alkaa olla käytännössä paalauskunnossa.

Sama pätee Volvon käyttämään Aisin tf80-sc automaattilaatikkoon. Aisin on Toyotan 51% omistama yritys ja tuo sama laatikko löytyy myös Toyotasta, Opelista, Cadillacista, BMW:stä, Fordista ja Ministä. Erikoisesti saman vaihteiston huolto-ohjelmaan kuuluu osalla automerkeistä öljyjen vaihto, ja ilmeisesti myös valmistaja sitä suosittelee. Volvon mielestä puolestaan kyseinen laatikko ei tarvi öljynvaihtoa. Tuosta voi jokainen sitten omalla kohdallaan miettiä, kannattaako niitä öljyjä vaihdella vai tuijottaa niitä valmistajan suosituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon automaatin öljynvaihtoon liittyen, se että vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan ei tarkoita etteikö vaihtaa kannattaisi. Kyllä ainakin aiemmin suositus oli 60tkm välein,onko nykyään muuttunut/poistunut?
En jaksanut tarkastaa,mutta kuuluuko vaihto muilla mainituilla merkeillä huolto-ohjelmaan?

Toisaalta luottaahan moni vag:gilaisen omistaja longlife vaihtoihinkin ja vaihtaa laakerit+imusihdin 200tkm kohdalla moottoriin eli omaakin harkintaa saa käyttää neljä nollaa keulalla ja yks sisällä..eikä ku audi
 
Tuohon automaatin öljynvaihtoon liittyen, se että vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan ei tarkoita etteikö vaihtaa kannattaisi. Kyllä ainakin aiemmin suositus oli 60tkm välein,onko nykyään muuttunut/poistunut?
En jaksanut tarkastaa,mutta kuuluuko vaihto muilla mainituilla merkeillä huolto-ohjelmaan?

Toisaalta luottaahan moni vag:gilaisen omistaja longlife vaihtoihinkin ja vaihtaa laakerit+imusihdin 200tkm kohdalla moottoriin eli omaakin harkintaa saa käyttää neljä nollaa keulalla ja yks sisällä..eikä ku audi
Aika realistisesti on kuvattu tuo automaatin vaihteisto-öljy -asia Luigilla.
 
Aika realistisesti on kuvattu tuo automaatin vaihteisto-öljy -asia Luigilla.
Joo myyvät ihan turhaan huuhteluvaihtoa mikä ei kuulu yhdenkään autovalmistajan viralliseen huolto-ohjelmaan vaihteiston osalta. Jos valmistaja ilmoittaa, että valuttamalla tehty vaihto riittää niin silloin se riittää jos huollot huolto-ohjelman mukaan tehdään säännöllisesti. Rahastusta mitä myydään pelottelulla ihmisille.
 
Joo myyvät ihan turhaan huuhteluvaihtoa mikä ei kuulu yhdenkään autovalmistajan viralliseen huolto-ohjelmaan vaihteiston osalta. Jos valmistaja ilmoittaa, että valuttamalla tehty vaihto riittää niin silloin se riittää jos huollot huolto-ohjelman mukaan tehdään säännöllisesti. Rahastusta mitä myydään pelottelulla ihmisille.
Entä jos valmistaja ei kehoita vaihtamaan öljyjä ollenkaan?
 
Mitähän mieltä laatikon valmistaja on?
Ihan hyvin tuo @idkf kuvasi tilanteen. Eri automerkeillä voi olla toisistaan poikkeavia suosituksia, vaikka olisi sama vaihteisto kyseessä. Isommissa autoissa voi samalla merkilläkin olla ns. taksihuolto-ohjelma ja tavallinen huolto-ohjelma erilaiset.

Musta tuo Luigin yhteenveto on hyvä siinä mielessä, että tietää mistä minkin kohdalla on kysymys. Jos vaihdat autoa muutaman kymmenentuhannen välein, ei varmaan koskaan tarvitse vaihdattaa laatikkoöljyjä, ellei ne huolto-ohjelmassa ole.
Jos ostat vaikkapa tuollaisen käytetyn Volvon parisataatuhatta ajettuna, ja aiot ajaa itse vähintään saman verran tai enemmänkin, niin ehkäpä se laatikon öljyjen huuhdellen vaihto onkin kannattavaa. Ja siitä eteenpäin sitten vaan säännölliset valuttamalla vaihdot.

(Esim. appiukko ajeli S80:lla välin 200-600 tuhatta ennen kuin vaihtoi autoa ja näyttääpä tuokin auto olevan yhä edelleen liikenteessä.)
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta luottaahan moni vag:gilaisen omistaja longlife vaihtoihinkin ja vaihtaa laakerit+imusihdin 200tkm kohdalla moottoriin eli omaakin harkintaa saa käyttää neljä nollaa keulalla ja yks sisällä..eikä ku audi
Sitä longlife-huoltoakin katsoisin vähän tapauskohtaisesti. Eihän nyt vähän runsaammilla ajoilla mihinkään maksimiin saakka venytetä vaan vaihdetaan tarkemmista oloista riippuen kolmen-neljän kuukauden välein. ;) Toisaalta jos ajomäärä on pieni ja huoltoväli määräytyy kalenterin mukaan, en itse viitsisi pyörittää kahta vuotta samaa räkää.
 
Viimeksi muokattu:
Auto kävi huollossa, ja mukavasti laittoi Total Quartz 9000 future nfc 5W-30-öljyä koneeseen. Paha sitä kyllä itse mitenkään todeta kuinka se siellä koneessa toimii, mutta hyvää kamaa pitäisi olla, kun useamman valmistajan kriteerit täyttää. Ainakin Volvo, Ford, Jaguar ja ranskikset kelpuuttaa tuon. Oma kärry on Honda, ja luulisi toimivan hyvin tuossakin.
 
Mikä olisi hyvä edullisemman pään 5W-30 moottoriöljy Ceratoon? Luokitus API SJ / SL.

Kyseessä on parin tonnin kauppakassi, joten kaikkein kalleinta öljyä ei viitsisi siihen laittaa.
 
Mikä olisi hyvä edullisemman pään 5W-30 moottoriöljy Ceratoon? Luokitus API SJ / SL.

Kyseessä on parin tonnin kauppakassi, joten kaikkein kalleinta öljyä ei viitsisi siihen laittaa.
Eiköhän Motox motonetista (22,90 5l) tai GM (usein 19,90 5l) melkein missä kaupassa vaan oo ne edullisemmat laadultaan varmat öljyt tuohon. Halvempiakin toki on, mutta ite menisin noilla.
 
Viskositeetin lisäksi täytyisi ainakin tietää onko autossa DPF jos on diesel ja että käykö matalan HTHS viskositeetin öljyt. API A3/B4 suojaa parhaiten, mutta A5/B5 on aavistuksen energiatehokkaampi matalemman HTHS viskositeettirajan takia. 0w-30 antaa ehkä vajaan prosentin lisää polttoainetehokkuutta jos autolla ajetaan paljon lyhyttä matkaa kaupungissa. Maantieajoon 5w-30 ja 0w-30 ei ole käytännössä eroa kun öljyt ovat kuitenkin suurimman osan ajasta lämpimät.
 
Viskositeetin lisäksi täytyisi ainakin tietää onko autossa DPF jos on diesel ja että käykö matalan HTHS viskositeetin öljyt. API A3/B4 suojaa parhaiten, mutta A5/B5 on aavistuksen energiatehokkaampi matalemman HTHS viskositeettirajan takia. 0w-30 antaa ehkä vajaan prosentin lisää polttoainetehokkuutta jos autolla ajetaan paljon lyhyttä matkaa kaupungissa. Maantieajoon 5w-30 ja 0w-30 ei ole käytännössä eroa kun öljyt ovat kuitenkin suurimman osan ajasta lämpimät.
Bensiini ja ajo on suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa.
 
Juu, itse saattaisin ostaa kyllä ihan halvinta 5w-30, 0w-30 on kuitenkin tuplasti kalliimpaa. Jos ajat öljyillä 20tkm, niin 1% polttoainesäästö on about 6l/100km * 0.01* 20tkm = 12€. Halvin 5w30 on about 3.5€/l ja halvin 0w-30 about 7.5€/l. Jos tuossa ohjekirjassa ei erikseen mainita a5/b5 luokan öljyjä, niin käyttäisin noita A3/b4 varmuuden vuoksi A5/A5 sijasta. Esim tuo GM Dexos2 on about 4€/l motonetissa ja pitäisi olla ihan perus ok.
 
Huoltokirjan mukaan aiemmin onkin käytetty 10W - 40:tä eikä 5W - 30. Meniköhän kuinka pahasti vikaan? :hmm: Molemmat pitäisi tosin käydä.
 
Kyllä tuossa Ceratossa pitäisi ohjekirjan mukaan olla suomessa 5w-30. Ensimmäinen luku on kylmästandardin, sitä parempi mitä pienempi. Toinen on kuumastandardin, ja tuo 30 on ihan sopiva.
 
Tuli verrattua pakkasjuoksevuutta muutamalla öljyllä lasiputkissa, lämpötila joku -18 kotipakastimessa. castrol edge 0w30 (volsynthese) ja shell helix ultra professional 0w30 (gtl) ja gm 5w30, gm juoksi aikalailla yhtä hyvin kuin castrolin öljy, ihan vähän vaan jäi jälkeen, ei olis kyllä ihan heti uskonu, toki tiedä sitten miten olis käyny vielä kylmemmällä öljyllä, shell vei sitten selvällä erolla pisteet kotiin molemmilta.
 
Viimeksi muokattu:
Huoltokirjan mukaan aiemmin onkin käytetty 10W - 40:tä eikä 5W - 30. Meniköhän kuinka pahasti vikaan? :hmm: Molemmat pitäisi tosin käydä.
Mobil ,Shell, yms. 5w-40 mitä löytyy tokmanneilta muista "halpa kaupoista" yleensä 5w-40 on halvempaa kuin 5w-30.
 
Mobil ,Shell, yms. 5w-40 mitä löytyy tokmanneilta muista "halpa kaupoista" yleensä 5w-40 on halvempaa kuin 5w-30.

Poikkeuksen tekee GM:n alkuperäinen dexos2 jota myydään alle 20/5litraa.. 5w-30 ja aika hyvillä luokituksillakin (GM, MB, BMW, Vag). Aika harva markettiöljy on tota halvempaa 5w-40 (siis normi hinta, ei tarjous). Mutta kyllä niitä halvempiakin löytyy.

Tuota olen Motonetistä ostanut vähän joka autoon.
 
Huomasin että paikallisessa Lidlissä oli Petronasin öljyä tarjolla:

Petronas Moottoriöljy

Ei mitään erityisen halpaa, 9,99 €/l.
 
Huomasin että paikallisessa Lidlissä oli Petronasin öljyä tarjolla:

Petronas Moottoriöljy

Ei mitään erityisen halpaa, 9,99 €/l.

Eihän tuo nyt erityisen halpaa taida olla kuitenkaan..

Suosittelen vähän järkeä käteen näissä öljyvalinnoissa. Kaikki Petronasit, Liqui Molyt jne luo tunnekuvia että heidän öljynsä voitelisi muka paremmin kuin muiden.

Jos näin olisi, miksi isot öljynvalmistajat eivät kopioisi reseptiä, ja miksi ihmeessä autovalmistajat eivät sitä reseptiä öljykumppaneiltaan tilaisi?

Disclaimer: Tarkoitukseni on vain provosoida.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 774
Viestejä
4 546 739
Jäsenet
74 845
Uusin jäsen
Datapappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom