- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 573
Kunhan autonvalmistajan luokitukset täyttyvät ja öljyt vaihtaa riittävän usein niin hyvä.
Mitähän tuossa Petronasin purkissa lukee.
Mitähän tuossa Petronasin purkissa lukee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kunhan autonvalmistajan luokitukset täyttyvät ja öljyt vaihtaa riittävän usein niin hyvä.
Mitähän tuossa Petronasin purkissa lukee.
"Cooltech-teknologia moottorin ylikuumenemisen rajoittamiseksi ".
Synteettinen on parempaa. Hyvä öljy myös maksaa enemmän.
Ei voi suositella öljyä, jos ei tiedä mihin sitä ollaan laittamassa.
Varmaan aika myöhässä vastaus, mutta jos koneessa aiemmin on käytetty 35-40 vuotta mineraaliöljyä, niin huuhtele ainakin kahteen kertaan, jos synteettiset laitat. Liuottaa ihan hävyttömän määrän karstaa irti koneesta ja 127 öljypumpun sihti on aika äkkiä tukossa. Eri asia tietysti, jos kone on purettu, putsattu ja käyty läpi ja karstaa ei ole.fiat 127 kasari veljen harrasteautoon ja suzuki alto 1.1 04 ja omaan autoon 1.1 09 relluun...
Sukulaine vaihtaa öljyt meille, mutta pyysi hankkimaan jotain muuta kuin sitä kaupan halvinta litkua ja vähän opiskelee mitä eroja öljyissä on.
Jos hyvää ei kannata muuttaa? Liian useinhan sellaista tehdään ja harvemmin se onnistuu..Teboil voisi jo vähitellen päivittää tuota 10w-30 öljynsä luokituksia. Nykyinen taitaa olla 40 vuoden takaa...
Jos hyvää ei kannata muuttaa?
Lisäaineeton mineraaliöljy erityisesti veteraaniautoille ja -moottoripyörille, joissa on ennen vuotta 1950 valmistettu nelitahtinen bensiinimoottori.
Helpottaa kylmäkäynnistystä ja pitää öljynpaineen riittävänä suurilla nopeuksilla. Soveltuu myös käsikäyttöisiin vaihteistoihin. Täyttää laatuvaatimukset: API SA. 1 l.
API SA: Obsolete: CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1930. Use in modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
As shown in the illustration below, engine oils with an API SA Service Classification were formulated for use in cars built prior to 1930, and are now obsolete.
So if you buy an engine oil meeting only API SA, it's an engine oil formulated for use in vehicles built in the 1920s.
CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
gm 5w30? 4€/LOn muutenkin halpaa toi Teboil 10W30.. 3€/l puuilosta. Toimispa omat menopelit tollasella.. vois sit 5000km välein vaihtaa.
Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.
Katso ohjekirjasta mitä öljyä valmistaja suosittelee kyseiseen moottoriin. Öljyissä on muitakin luokituksia kuin viskositeetti ja hinta, joita voi olla hyvä ottaa huomioon valintaa tehdessä.Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.
Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.
Tuota samaa öljyä olin suosittelemassa.Ei liene mitään syytä käyttää noin suuriviskositeettistä kuumana olevaa öljyä? Ottaa mm. taloudellisuudessa ja tehoissa takkiin.
Niin, mikä moottori siinä on?
Mobil 1 0W-40 saattaisi olla varsin hyvä vaihtoehto, siinä on käsittääkseni varsin tiukka lisäaineistus. Ja luokituksistakin löytyy.
Millaisessa kalustossa jotain Teboil Power D:n kaltaisia ei-järin-kalliita yksiasteöljyjä oikein käytetään? Myynti näyttää olevan kätevissä 200 litran kuluttajapakkauksissaJos välttämättä tarvitsee käyttää yksiasteöljyä, niin vaikkapa tästä: Teboil pienkoneöljy 1l
Suorituskyky: API SJ, SF
Oikea kysymys olisi, kumpi öljy täyttää autosi moottorin vaatimukset?Käyttäiskö sitä halvinta öljyä vai kalliimpaa? 5w-30 tai suoraan 0w-30?
Kummalla säästää polttoainetaloudessa?
GM/Saab Longlife 5W-30 Dexos2 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
GM/Saab Longlife 5W-30 Dexos2 on synteettinen moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin, kuten Chevrolet, Daewoo, Opel ja Saab. Moottoriöljy täyttää vaatimukset...www.motonet.fi
Castrol edge 0W-30 A5/B5 4L
Soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA A1/B1,A5/B5, API SL, ILSAC GF-2 tai aikaisempien luokituksien 0W-30 viskositeetin voiteluainetta.www.puuilo.fi
Joo, BMW on ollut mukana suunnittelemassa Princeä ja antanut omana panoksenaan öljynkulutuksen ja paskan jakopään.^ Ainostaan huonosti suunnitelluissa/toteutetuissa moottoreissa voi tuollaisia eroja havaita.
Vanhemmat Scaniat kelpuuttavat edelleen Power D:n, 10w-30 talvella ja 15w-40 kesällä. Volvo on vähän ronkelimpi ja ollaan käytetty synteettistä, mutta liittyy enemmän itse öljypumpun toimintaan kuin muuhun voiteluun. Uudemmat Scaniatkin on tarkempia, mm. DPF takia tarvitsevat noita matalatuhkaisia, jotka poikkeuksetta ovat myös täyssynteettisiä liemiä.Millaisessa kalustossa jotain Teboil Power D:n kaltaisia ei-järin-kalliita yksiasteöljyjä oikein käytetään? Myynti näyttää olevan kätevissä 200 litran kuluttajapakkauksissa
Vaikka nuo on raskaan kaluston öljyjä, niin näyttää niillä olevan API CF/SG-luokatkin. Power D 10W30:lla jopa CF/SJ.
Päädyin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L, koska Saab long life on ACEA C3 (aiemmin A3/B4).
Vaihdoin samalla öljyn suodattimen alkuperäseen ja varasin tee-se-itse hallista 30min aikaa.
Hyvin kerkesi vaihtamaan suodattimen ja öljyn, meni aikaa 15min. Öljyä kului 2.6L noin ja jäljelle jäi 2.4L.
En huomannut polttoaineen kulutuksessa tai käynnissä eroa vaihdon jälkeen. Edellisellä puolsynteettisellä long lifellä ajettu 20tkm.
Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF | Motonet Oy
GM/Saab Longlife 5W-30 Dexos2 5 l moottoriöljy | Motonet Oy
GM/Saab Longlife 5W-30 Dexos2 on synteettinen moottoriöljy erityisesti GM:n autoihin, kuten Chevrolet, Daewoo, Opel ja Saab. Moottoriöljy täyttää vaatimukset...www.motonet.fi
A5/B5 oljyt ovat ohuempia kuin vanhemmat, eikä niitä suositella käytettäväksi, ellei auton valmistaja erityisesti näin kehoita tekemään.
Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä.
o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)
The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE
Tiputa vaihtoväli puoleen tai kolmannekseen, niin ei tarvitse lisätä ja koneen elinkaarikin pitenee?0-W20 pitäisi laittaa. Tuo on aika litkua ja 30tkm vaihtovälillä auto pyytää yleensä lisäämään 2 kertaa 0,5 litraa lisää.
Onko jotain haittaa jos laittaisi jotain 5W-20 vaikka? Tuollainen olisi halvempaakin. Mutta hajoaako moottori sitten?
Miten nuo sekoittuu keskenään? Jos koneessa on 0W-20 niin voiko sinne lisätä vaikka litran 5W-20 öljyä?
Älä laita 5W20, vaan mieluummin jotain perusöljyä. Se olisi parempi sun auton moottorille.Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä.
o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)
The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE
Älä laita 5W20, vaan mieluummin jotain perusöljyä. Se olisi parempi sun auton moottorille.
Esim Teboilin öljyvalitsin valitsi yhdeksi vaihtoehdoksi tuon (kumma kyllä). Auto on vanha Citroen C3 bensa.
Mutta käy kyllä myös tuo halvempi öljykin.
Ei kylmäviskositeetin merkitystä kannata liioitella mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että säännöllisessä talviajossa olevassa autossa kannattaa käyttää 0W-öljyä, jos sitä on helposti sopuhintaan saatavilla.0w-öljyn käytölle ei myöskään ole mielestäni mitään perusteita, ellei kyseessä ole erityisesti joku hieno turbokone, joka sen vaatii. Tarpeettoman ohutta tavaraa useimmissa tapauksissa, kun 5w-öljyt riittää mainiosti Suomen lämpötiloissa. 5w-30 ja 5w-40 on yleisesti ihan sopivat useimpiin vapareihin ja normaaliin arkiajoon Suomen lämpötiloissa.
5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.Ei kylmäviskositeetin merkitystä kannata liioitella mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että säännöllisessä talviajossa olevassa autossa kannattaa käyttää 0W-öljyä, jos sitä on helposti sopuhintaan saatavilla.
Itse olen ajatellut kylmäviskositeetin merkityksen niin, että 5W-yksikön muutos viskositeetissa vastaa karkeasti viiden asteen muutosta lämpötilassa: öljyn viskositeetti on suunnilleen sama, kun tehdään kylmäkäynnistys 0W öljyllä -20 asteessa, 5W-öljyllä -15 asteessa tai 10W-öljyllä -10 asteessa. Öljyn viskositeetin kannalta 0W-öljyllä ajetaan talvella n. 5 astetta lämpimämmässä kuin 5W öljyllä.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen ja moottorin lämmetessä 0W-öljy on aina notkeampaa mikä ainakin alentaa moottorin sisäisiä kitkoja (ts. kulutusta). Periaatteessa lämpenevän moottorin voitelu toimii aina vähän paremmin kuin paksummalla öljyllä. Tuskin tällä kuitenkaan suurta käytännön merkitystä on.
Toisaalta, jos moottoria ei käytetä ollenkaan pakkasilla (esim. kesäauto), niin hukkaan menee huippuhienot talviöljyt. 10W30/15W40 riittää oikein hyvin viskositeetin puolesta.
AIka paljon on autoja kaupungeissa kadunvarsiparkissa ja ei niissä ole mitään muuta vaihtoehtoa jos ei polttoainelisälämmitintä ole. Sillä mentiin kun asuttiin keskustassa ja taloyhtiön parkkihalliin oli jonotuslista joka ei liikkunu mihinkään.Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään?
Joo, se on varmaan erityisesti isojen kaupunkien ja keskustojen ongelma. Pahoittelut, ei aina osaa huomioida kaikkia skenaarioita.AIka paljon on autoja kaupungeissa kadunvarsiparkissa ja ei niissä ole mitään muuta vaihtoehtoa jos ei polttoainelisälämmitintä ole. Sillä mentiin kun asuttiin keskustassa ja taloyhtiön parkkihalliin oli jonotuslista joka ei liikkunu mihinkään.
Jos kriteerinä on voitelun toimiminen talvisessa kylmäkäynnistyksessä (ts. pumpattavuus), niin on ainakin Etelä-Suomessa on aika yhdentekevää onko öljynä 0W, 5W vai 10W. Kaikki täyttävät voitelun perusedellytykset tavallisissa pakkasissa. Eroa tulee siitä, kuinka paksua möhnää moottorissa kiertää ensi minuutteina käynnistyksen jälkeen. Mitä juoksevampi öljy, sitä paremmin voitelu toimii ja sitä vähemmän viskositeetti aiheuttaa kitkaa.5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Varsinainen ilo ei tule siitä, että toimiiko voitelu ollenkaan (paitsi Kainuun-Lapin pakkasissa) vaan siitä, että 0W-öljy kiertää moottorissa paremmin myös kylmänä. Tämä suhteellinen etu on myös nollakeleillä.Varsinaista iloa ei 0w-öljystä useinkaan ole, mutta kuten tuossa sanoinkin, osa turbokoneista kyllä ansaitsee sen, jotta turbon kylmävoitelu taataan.
Tässä pitää katsoa öljyn kuumaviskositeettia. Jos moottori tarvitsee -40 -öljyä, niin ei pidä käyttää -30 viskositeettia eikä varsinkaan -20. Toisaalta, jos valmistajan suositus on -30, niin on se ja sama onko öljynä 0W30, 5W30 vai 10W30. Kaikki on yhtä ohutta kuumana, ja juuri niin ohutta kuin valmistaja on ajatellut.Liian ohut öljy ei muuten myöskään ole suositeltavaa, se lisää öljynkulutusta, moottorin kulumista eikä öljypumppu pysty pumppaamaan sitä kuten hiukan paksumpaa öljyä.
Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään?
Joskus on käytännössä pakko, yleensä en.Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään?
Mikä tuon öljyluokkavaatimus on? Voi jopa olla, että ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin BMW-öljy.Pitäisi kohta vaihdattaa B48 koneeseen (bmw 330e f30) öljyt, 170tkm ajettu. Onko suosituksia?
5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Varsinaista iloa ei 0w-öljystä useinkaan ole, mutta kuten tuossa sanoinkin, osa turbokoneista kyllä ansaitsee sen, jotta turbon kylmävoitelu taataan.
Nythän tosin pikkuturbot ovat jonkunlaista muotia, joten 0w-öljyt saattavat olla ihan suositeltavia niihin.
Liian ohut öljy ei muuten myöskään ole suositeltavaa, se lisää öljynkulutusta, moottorin kulumista eikä öljypumppu pysty pumppaamaan sitä kuten hiukan paksumpaa öljyä.
Öljyn viskositeetin valintaa isompi ongelma varmaankin on ihmisten tietämättömyys sellaisista seikoista, että mm. hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettua moottoria pitäisi aina tyhjäkäyttää hetki kylmänä, kunnes venttiilien raksutus lakkaa, tai että heti kylmästartin jälkeen ei paineta pedaalia hetkeksi pohjaan. Myös monilta vaikuttaisi jäävän turbomoottorin minuutin-parin tyhjäkäynti ajon jälkeen tekemättä, jolloin turbon lämmöt pääsisivät tasautumaan ja laakereihin/akseliin jää öljykerros seuraavaa starttia odottamaan.
Tuskin auton ohjekirjoissakaan enää kerrotaan mitään tuommosia käytännöllisiä vinkkejä, jos joku kirjoja nyt edes lukee.