Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Kunhan autonvalmistajan luokitukset täyttyvät ja öljyt vaihtaa riittävän usein niin hyvä.
Mitähän tuossa Petronasin purkissa lukee. :hmm:
 
Mitäs eroa on puolisynteettisessä ja synteettisessä öljyssä?
Indikoiko öljyn hinta laatua? Öljyn vaihtoa talvelle pohdin.

Mitä öljyä 0.9 tankkiseen autoon?? Pitäisi olla ns parasta, koska öljyä syö 3.5L suunnilleen.
Parkkipaikalla ei ole lämpötolppaa ja autolla lähetää heti ajaa. Mikä öljy sopii käyttööni?
 
Synteettinen on parempaa. Hyvä öljy myös maksaa enemmän.

Ei voi suositella öljyä, jos ei tiedä mihin sitä ollaan laittamassa.
 
Synteettinen on parempaa. Hyvä öljy myös maksaa enemmän.

Ei voi suositella öljyä, jos ei tiedä mihin sitä ollaan laittamassa.

fiat 127 kasari veljen harrasteautoon ja suzuki alto 1.1 04 ja omaan autoon 1.1 09 relluun...
Sukulaine vaihtaa öljyt meille, mutta pyysi hankkimaan jotain muuta kuin sitä kaupan halvinta litkua ja vähän opiskelee mitä eroja öljyissä on.
 
fiat 127 kasari veljen harrasteautoon ja suzuki alto 1.1 04 ja omaan autoon 1.1 09 relluun...
Sukulaine vaihtaa öljyt meille, mutta pyysi hankkimaan jotain muuta kuin sitä kaupan halvinta litkua ja vähän opiskelee mitä eroja öljyissä on.
Varmaan aika myöhässä vastaus, mutta jos koneessa aiemmin on käytetty 35-40 vuotta mineraaliöljyä, niin huuhtele ainakin kahteen kertaan, jos synteettiset laitat. Liuottaa ihan hävyttömän määrän karstaa irti koneesta ja 127 öljypumpun sihti on aika äkkiä tukossa. Eri asia tietysti, jos kone on purettu, putsattu ja käyty läpi ja karstaa ei ole.
Jos autolla ei kuitenkaan ajeta talvella, niin itse pitäisin mieluummin 10w-30 mineraaliöljyt 127 koneessa. Itse en näe pakkasen (jos senkään) lisäksi mitään erityistä syytä pitää moisessa koneessa synteettisiä öljyjä, kun mineraaliöljykin sille riittää mainiosti. Teboil Moniaste 10w-30 varmaan on aika mainio valinta. Kalliimpi ei aina ole parempi eikä halpa aina tule kalliiksi.
 
Teboil voisi jo vähitellen päivittää tuota 10w-30 öljynsä luokituksia. Nykyinen taitaa olla 40 vuoden takaa...
 
Jos hyvää ei kannata muuttaa?

Sopii epäillä. Jos se on niin hyvää, niin voisivat hilata edes sen API luokituksen tälle vuosituhannelle.

Ilmeisesti zinc dialkyl dithio phosphate, ZDDP on jonkinlainen kynnyskysymys (en tunne asiaa tarkemmin), mutta ilmeisesti API SL (2001) luokitukseen asti sitä ei ole rajattu.

Näyttäisi olevan "ruohonleikkuri"öljyssäkin parempi luokitus. :D

 
Viimeksi muokattu:
Tuo ZDDP-rajaus koskee viskositeetteja 0W-20, 5W-20, 0W-30, 5W-30 ja 10W-30, mikäli luokitus on API SH, SJ, SL, SM tai SN. Esim. jossain SN-luokitetussa 5W-40 öljyssä ei ole ylärajaa ZDDP:n suhteen. Toki kokonaan eri asia on sitten, jos kyseisessä öljyssä on muita rajoittavia luokituksia.
 
Viimeksi muokattu:
BILTEMA

Lisäaineeton mineraaliöljy erityisesti veteraaniautoille ja -moottoripyörille, joissa on ennen vuotta 1950 valmistettu nelitahtinen bensiinimoottori.
Helpottaa kylmäkäynnistystä ja pitää öljynpaineen riittävänä suurilla nopeuksilla. Soveltuu myös käsikäyttöisiin vaihteistoihin. Täyttää laatuvaatimukset: API SA. 1 l.


VAROITUS!
Itse pysyisin kaukana tästä paskasta, en laittaisi edes tippakannuun!
Tuotekuvauskin on harhaanjohtava!

API SA: Obsolete: CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in most gasoline-powered automotive engines built after 1930. Use in modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.

As shown in the illustration below, engine oils with an API SA Service Classification were formulated for use in cars built prior to 1930, and are now obsolete.
So if you buy an engine oil meeting only API SA, it's an engine oil formulated for use in vehicles built in the 1920s.
CAUTION - Not suitable for use in gasoline-powered automobile engines built after 1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.

Jos välttämättä tarvitsee käyttää yksiasteöljyä, niin vaikkapa tästä: Teboil pienkoneöljy 1l
Suorituskyky: API SJ, SF
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tuollaisen öljyn käyttö siinä 20-luvun moottorissakin olisi vain autenttisuusautismia ja fiilistä. Pidempään sen vanhan raudan saisi kestämään huolellisesti valitulla modernimmalla voiteluaineella.
 
On muutenkin halpaa toi Teboil 10W30.. 3€/l puuilosta. Toimispa omat menopelit tollasella.. vois sit 5000km välein vaihtaa.
 
Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.
 
Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.
Katso ohjekirjasta mitä öljyä valmistaja suosittelee kyseiseen moottoriin. Öljyissä on muitakin luokituksia kuin viskositeetti ja hinta, joita voi olla hyvä ottaa huomioon valintaa tehdessä.
 
Mistä edullista hyvää 5w-50 tai käyttäiskö 5w-50? Ostin toisen Hyundai Getz itelleni, kun edullisesti sain kaverilta.

Ei liene mitään syytä käyttää noin suuriviskositeettistä kuumana olevaa öljyä? Ottaa mm. taloudellisuudessa ja tehoissa takkiin.
Niin, mikä moottori siinä on?
Mobil 1 0W-40 saattaisi olla varsin hyvä vaihtoehto, siinä on käsittääkseni varsin tiukka lisäaineistus. Ja luokituksistakin löytyy.
 
Ei liene mitään syytä käyttää noin suuriviskositeettistä kuumana olevaa öljyä? Ottaa mm. taloudellisuudessa ja tehoissa takkiin.
Niin, mikä moottori siinä on?
Mobil 1 0W-40 saattaisi olla varsin hyvä vaihtoehto, siinä on käsittääkseni varsin tiukka lisäaineistus. Ja luokituksistakin löytyy.
Tuota samaa öljyä olin suosittelemassa.

 
Lienee ihan sama, mitä öljyä johonkin sisäänajetun Getzin moottoriin laittaa, kunhan sitä on oikea määrä, viskositeetti on sinne päin mitä Suomessa yleensä henkilöauton moottoriin kaadetaan ja se vaihdetaan esimerkiksi vuosittain. Bonusta siitä, jos se on synteettistä suht nykyluokitusten mukaista öljyä. Olisko se yllä suositeltu GM:n öljy paikallaan. Siinä on tärkeä €-luokituskin kohdallaan.

Tosin omiin varsinaisiin ruoskiin olen joskus ihan piruuttani laittanut halvinta perustason 10w30 dieselmoottorin mineraaliöljyä, jota käytän vanhassa traktorissa ja ruohonleikkurissa, ihan vaan koska voin. Siitä kannattaa ottaa ilo irti. Kattoon voi tumpata sisä- ja ulkopuolelta, ja konetta kenkiä kylmänä. Lumet saa pois pihaharjalla, ja voi pysäköidä tahallaan betoniporsaan nojalle. Eikä haittaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
@Super Hessu Katselin alkupään autoja1.1l bensakonetta, niin sille näytti mobil 5w-30 ja noille isommille 0w-40 tai 5w-50 eli tämän takia olisi ilmoittaa.
 
No vaihtoehtoja on vaikka kuinka, esim.
Ei näkynyt HH:n sivuilla, mutta näin liikkeessä tämän tarjouksessa 20€/pönttö :
 
Jos välttämättä tarvitsee käyttää yksiasteöljyä, niin vaikkapa tästä: Teboil pienkoneöljy 1l
Suorituskyky: API SJ, SF
Millaisessa kalustossa jotain Teboil Power D:n kaltaisia ei-järin-kalliita yksiasteöljyjä oikein käytetään? Myynti näyttää olevan kätevissä 200 litran kuluttajapakkauksissa :)

Vaikka nuo on raskaan kaluston öljyjä, niin näyttää niillä olevan API CF/SG-luokatkin. Power D 10W30:lla jopa CF/SJ.
 
Käyttäiskö sitä halvinta öljyä vai kalliimpaa? 5w-30 tai suoraan 0w-30?
Kummalla säästää polttoainetaloudessa?


 
Itse ostaisin tuota halvempaa. Jos säästät jotain niin säästö on niin marginaalista kuitenkin, että hinta ei ehdi kuittautua vaihtovälillä. Tuo GM öljy on muuten aika hyvä ja halpa öljy. Ostin muistaakseni Lexukseen tuota ja hyvin toimi.
 
Ooppeli pistää merkkihuollossa turbottomiin koneisiin tuota GM:n dexos 2 5W30, niin ei se ihan mitään kuraa voi olla. Täällä on vuosikausia kipattu opeliin tuota ja ei mitään ongelmia.
 
Käyttäiskö sitä halvinta öljyä vai kalliimpaa? 5w-30 tai suoraan 0w-30?
Kummalla säästää polttoainetaloudessa?


Oikea kysymys olisi, kumpi öljy täyttää autosi moottorin vaatimukset?
Mitä ohjekirja sanoo?
Mutuna laittaisin halvempaa GM öljyä.
 
Noita ACEA A1/B1, A5/B5 ja C2 -luokiteltuja ei ainakaan sovi laittaa koneeseen, johon niitä ei ole tarkoitettu. Ovat ohuempia ja huonommin voitelevia sellaisessa moottoreissa, joihin eivät kuulu.
0w-öljyn käytölle ei myöskään ole mielestäni mitään perusteita, ellei kyseessä ole erityisesti joku hieno turbokone, joka sen vaatii. Tarpeettoman ohutta tavaraa useimmissa tapauksissa, kun 5w-öljyt riittää mainiosti Suomen lämpötiloissa. 5w-30 ja 5w-40 on yleisesti ihan sopivat useimpiin vapareihin ja normaaliin arkiajoon Suomen lämpötiloissa.
Autosta riippuen sitten öljymerkin valinta, niissä nimittäin on eroa, vaikkei kaikki sitä usko. Tuttuun tapaan mm. Pösöt on aika tarkkoja öljyvalinnasta. Mobil 1 5w-40 toimi hyvin useamman vuoden. Välissä kokeilin kerran Shellin vastaavasti luokitettua öjyä ja tottakai se kovasti puhuttu, mutta ei koskaan meidän autolle aiemmin sattunut huohotinputken jäätyminen umpeen tapahtui. Kovasti oli majoneesia putkessa. Onneksi huomattiin heti ja kone säilyi vaurioitta. Uudet öljyt, käyttö lämpimäksi ja uusi vaihto Mobilin öljyyn eikä ongelma enää koskaan toistunut.
Toinen esimerkki on Pösön 1.6 Princestä, jossa Mobil ESP 5w-30 kului hävyttömän kovaan tahtiin, mutta Total Ineo ECS ja nyt Castrol Magnatec vastaavilla luokituksella ei juuri mitään.
Autojen merkkifoorumeilta varmaankin löytyy parhaat suositukset siihen, mitä kukin moottorityyppi parhaiten sietää.
 
^ Ainostaan huonosti suunnitelluissa/toteutetuissa moottoreissa voi tuollaisia eroja havaita.
Joo, BMW on ollut mukana suunnittelemassa Princeä ja antanut omana panoksenaan öljynkulutuksen ja paskan jakopään.

Edit: Mutta tuo kylmäliman tuotto on öljystä riippuvaista, jos vaan huohotus on yhtään siihen otollinen, kuten niin monissa koneissa kaiken ekopaskan takia nykyisin on.
Aika harva huohottaa enää riittävän paksun/lyhyen putken kautta.

Edit2: Ja tosiaan on koneita, joissa öljymerkillä tai laadullakaan ei ole suurta merkitystä. Fiatin 8v Fire toimii öljyllä kuin öljyllä vaikka maailman fiktiiviseen tappiin asti. Samoin Saabin kanssa ei ollut mitään eroa öljyillä, B201 ja B212 -koneisia mulla ja lähipiirissä on ollut. Valitettavasti sekin on tainnut muuttua Saabeissa Opelin koneen myötä..
 
Viimeksi muokattu:
Millaisessa kalustossa jotain Teboil Power D:n kaltaisia ei-järin-kalliita yksiasteöljyjä oikein käytetään? Myynti näyttää olevan kätevissä 200 litran kuluttajapakkauksissa :)

Vaikka nuo on raskaan kaluston öljyjä, niin näyttää niillä olevan API CF/SG-luokatkin. Power D 10W30:lla jopa CF/SJ.
Vanhemmat Scaniat kelpuuttavat edelleen Power D:n, 10w-30 talvella ja 15w-40 kesällä. Volvo on vähän ronkelimpi ja ollaan käytetty synteettistä, mutta liittyy enemmän itse öljypumpun toimintaan kuin muuhun voiteluun. Uudemmat Scaniatkin on tarkempia, mm. DPF takia tarvitsevat noita matalatuhkaisia, jotka poikkeuksetta ovat myös täyssynteettisiä liemiä.

Edit: Mutta yksiasteisia ei toki käytetä ainakaan meillä enää kulkuvälineissä, tallin kompuraan menee edelleen "kymppiä", SAE 10w. Wilsonin puoliautomaatit B58 -Volvoissa ainakin ennen halusivat samaista "kymppiä" turbiiniinsa, itse laatikossa oli erikseen joku GL4-luokiteltu vaihteistoöljy (vai sittenkin ATF, enpä mene enää vannomaan), näin vähän asian vierestä.
 
Viimeksi muokattu:
Päädyin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L, koska Saab long life on ACEA C3 (aiemmin A3/B4).
Vaihdoin samalla öljyn suodattimen alkuperäseen ja varasin tee-se-itse hallista 30min aikaa.
Hyvin kerkesi vaihtamaan suodattimen ja öljyn, meni aikaa 15min. Öljyä kului 2.6L noin ja jäljelle jäi 2.4L.
En huomannut polttoaineen kulutuksessa tai käynnissä eroa vaihdon jälkeen. Edellisellä puolsynteettisellä long lifellä ajettu 20tkm.


Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF | Motonet Oy
 
Päädyin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L, koska Saab long life on ACEA C3 (aiemmin A3/B4).
Vaihdoin samalla öljyn suodattimen alkuperäseen ja varasin tee-se-itse hallista 30min aikaa.
Hyvin kerkesi vaihtamaan suodattimen ja öljyn, meni aikaa 15min. Öljyä kului 2.6L noin ja jäljelle jäi 2.4L.
En huomannut polttoaineen kulutuksessa tai käynnissä eroa vaihdon jälkeen. Edellisellä puolsynteettisellä long lifellä ajettu 20tkm.


Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF | Motonet Oy

A5/B5 oljyt ovat ohuempia kuin vanhemmat, eikä niitä suositella käytettäväksi, ellei auton valmistaja erityisesti näin kehoita tekemään.
 
A5/B5 oljyt ovat ohuempia kuin vanhemmat, eikä niitä suositella käytettäväksi, ellei auton valmistaja erityisesti näin kehoita tekemään.

Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä. :D

o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)

The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE

1615101928993.png
 
Viimeksi muokattu:
Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä. :D

o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)

The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE

1615101928993.png

B5 ei varsinaisesti ole 'B4 or above', vaan juurikin noita ohuita 'polttoaineensäästö-öljyjä', jotka eivät voitele riittävästi konetta, joka ei sille ole suunniteltu.
Öljyvalinnalla ei myöskään käytännössä juuri vaikuteta polttoaineenkulutukseen, vaan ajotyyli ratkaisee.
Pääasia kuitenkin on, että öljy on suosituksen mukaista ja sen vaihtaa riittävän usein. Öljythän kestävät valtavia ajomääriä, mutta suodattimet alkavat olla niin onnettoman pieniä, että jo 10tkm jälkeen alkaa ohivirtaus suodattimen ohi lisääntyä.
Useimmissa autoissahan on aivan liian pitkät huoltovälit, josta sitten aiheutuu erilaisia ongelmia. Mm. Jakopääongelmista kuulujen THP, TCe ja TSi ongelmat voi kuulemma välttää tiuhalla öljynvaihdolla, 5-7tkm. Huoltokirjan mukainen väli taitaa kaikissa olla 20-30tkm.
Kannattaa myös huomioida, että ohjekirja on painettu auton valmistuksen aikoihin tai jopa ennen ja suositukset ovat voineet muuttua vaikkapa 5v kuluttua havaittujen ongelmien perusteella. Näin ollen paperisen ohjekirjan suositukset voivat olla vääriä. Öljybrändien sivuilla on ainakin osasta autoista ajankohtaisempia suosituksia ja marmorilta tietysti löytynee uusimmat.
Vanhan miehen sanoin 'Öljynvaihto on halvin koneremontti'
 
0-W20 pitäisi laittaa. Tuo on aika litkua ja 30tkm vaihtovälillä auto pyytää yleensä lisäämään 2 kertaa 0,5 litraa lisää.

Onko jotain haittaa jos laittaisi jotain 5W-20 vaikka? Tuollainen olisi halvempaakin. Mutta hajoaako moottori sitten?

Miten nuo sekoittuu keskenään? Jos koneessa on 0W-20 niin voiko sinne lisätä vaikka litran 5W-20 öljyä?
 
0-W20 pitäisi laittaa. Tuo on aika litkua ja 30tkm vaihtovälillä auto pyytää yleensä lisäämään 2 kertaa 0,5 litraa lisää.

Onko jotain haittaa jos laittaisi jotain 5W-20 vaikka? Tuollainen olisi halvempaakin. Mutta hajoaako moottori sitten?

Miten nuo sekoittuu keskenään? Jos koneessa on 0W-20 niin voiko sinne lisätä vaikka litran 5W-20 öljyä?
Tiputa vaihtoväli puoleen tai kolmannekseen, niin ei tarvitse lisätä ja koneen elinkaarikin pitenee?
Mikä kone on kyseessä? Harvoinhan niille vain yksi suositus on, joten 5w-20 tai 5w-30 voi hyvinkin kelvata.
Kannattaa myös viskon lisäksi katsella.sitä ACEA -luokitusta, mm. DPF saa kyllä vaihtokuntoon väärällä öljyllä yllättävä äkkiä.
Eri viskositeetin täyssynteettisiä voi kyllä sekoitella pienissä määrissä keskenään. Puolen litran lisäys 5l öljytilavuuteen ei haittaa ja sekoittuvat keskenään.
Jotain erikoisöljyjä muka on olemassa, jotka eivät sekottuisi, mutta ei ole mulle tullut vastaan ikinä.
Täys- ja puolisynteettisiä ja mineraaleja ei suositella sekoiteltaviksi edes saman viskositeetin omaavissa öljyissä.

Edit: En kuitenkaan ota vastuuta, jos joku kiesinsä hajoittaa mun innoittamana, koska mikään ei ole absoluuttista.
 
Kai tää kehoittaa tekemään? Ens vuonna pohdin laittamista 5w20, koska vähentää kulutusta?
Toisaalta valmistaja kehoittaa käyttää 5w-30, koska 5w-20 on tullut ongelmia käyttäjillä. :D

o For good fuel economy use SAE 5W20 (5W-30)

The engine oil quality recommended:
API class: CH4 or ABOVE
ACEA class: B4 or ABOVE

1615101928993.png
Älä laita 5W20, vaan mieluummin jotain perusöljyä. Se olisi parempi sun auton moottorille.

Esim Teboilin öljyvalitsin valitsi yhdeksi vaihtoehdoksi tuon (kumma kyllä). Auto on vanha Citroen C3 bensa.

Mutta käy kyllä myös tuo halvempi öljykin.
 
Älä laita 5W20, vaan mieluummin jotain perusöljyä. Se olisi parempi sun auton moottorille.

Esim Teboilin öljyvalitsin valitsi yhdeksi vaihtoehdoksi tuon (kumma kyllä). Auto on vanha Citroen C3 bensa.

Mutta käy kyllä myös tuo halvempi öljykin.

Taisin jo mainita aikaisemminkin, että tässä melkoisen pitkän ajan meillä on kaikkiin vanhempiin kulkineisiin laitettu tuo TB Gold S ja DPF:llisiin TB Diamond Diesel, joka on C3 eli matalatuhkainen tms. Kulkineet on ammattiajossa ja kilometrejä kertyy. Moottoriongelmia ei ole ollut.

Edit: Raskaassa kalustossa on sitten eri öljyt.
 
Viimeksi muokattu:
0w-öljyn käytölle ei myöskään ole mielestäni mitään perusteita, ellei kyseessä ole erityisesti joku hieno turbokone, joka sen vaatii. Tarpeettoman ohutta tavaraa useimmissa tapauksissa, kun 5w-öljyt riittää mainiosti Suomen lämpötiloissa. 5w-30 ja 5w-40 on yleisesti ihan sopivat useimpiin vapareihin ja normaaliin arkiajoon Suomen lämpötiloissa.
Ei kylmäviskositeetin merkitystä kannata liioitella mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että säännöllisessä talviajossa olevassa autossa kannattaa käyttää 0W-öljyä, jos sitä on helposti sopuhintaan saatavilla.

Itse olen ajatellut kylmäviskositeetin merkityksen niin, että 5W-yksikön muutos viskositeetissa vastaa karkeasti viiden asteen muutosta lämpötilassa: öljyn viskositeetti on suunnilleen sama, kun tehdään kylmäkäynnistys 0W öljyllä -20 asteessa, 5W-öljyllä -15 asteessa tai 10W-öljyllä -10 asteessa. Öljyn viskositeetin kannalta 0W-öljyllä ajetaan talvella n. 5 astetta lämpimämmässä kuin 5W öljyllä.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen ja moottorin lämmetessä 0W-öljy on aina notkeampaa mikä ainakin alentaa moottorin sisäisiä kitkoja (ts. kulutusta). Periaatteessa lämpenevän moottorin voitelu toimii aina vähän paremmin kuin paksummalla öljyllä. Tuskin tällä kuitenkaan suurta käytännön merkitystä on.

Toisaalta, jos moottoria ei käytetä ollenkaan pakkasilla (esim. kesäauto), niin hukkaan menee huippuhienot talviöljyt. 10W30/15W40 riittää oikein hyvin viskositeetin puolesta.
 
Ei kylmäviskositeetin merkitystä kannata liioitella mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että säännöllisessä talviajossa olevassa autossa kannattaa käyttää 0W-öljyä, jos sitä on helposti sopuhintaan saatavilla.

Itse olen ajatellut kylmäviskositeetin merkityksen niin, että 5W-yksikön muutos viskositeetissa vastaa karkeasti viiden asteen muutosta lämpötilassa: öljyn viskositeetti on suunnilleen sama, kun tehdään kylmäkäynnistys 0W öljyllä -20 asteessa, 5W-öljyllä -15 asteessa tai 10W-öljyllä -10 asteessa. Öljyn viskositeetin kannalta 0W-öljyllä ajetaan talvella n. 5 astetta lämpimämmässä kuin 5W öljyllä.

Kylmäkäynnistyksen jälkeen ja moottorin lämmetessä 0W-öljy on aina notkeampaa mikä ainakin alentaa moottorin sisäisiä kitkoja (ts. kulutusta). Periaatteessa lämpenevän moottorin voitelu toimii aina vähän paremmin kuin paksummalla öljyllä. Tuskin tällä kuitenkaan suurta käytännön merkitystä on.

Toisaalta, jos moottoria ei käytetä ollenkaan pakkasilla (esim. kesäauto), niin hukkaan menee huippuhienot talviöljyt. 10W30/15W40 riittää oikein hyvin viskositeetin puolesta.
5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Varsinaista iloa ei 0w-öljystä useinkaan ole, mutta kuten tuossa sanoinkin, osa turbokoneista kyllä ansaitsee sen, jotta turbon kylmävoitelu taataan.
Nythän tosin pikkuturbot ovat jonkunlaista muotia, joten 0w-öljyt saattavat olla ihan suositeltavia niihin.
Liian ohut öljy ei muuten myöskään ole suositeltavaa, se lisää öljynkulutusta, moottorin kulumista eikä öljypumppu pysty pumppaamaan sitä kuten hiukan paksumpaa öljyä.

Öljyn viskositeetin valintaa isompi ongelma varmaankin on ihmisten tietämättömyys sellaisista seikoista, että mm. hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettua moottoria pitäisi aina tyhjäkäyttää hetki kylmänä, kunnes venttiilien raksutus lakkaa, tai että heti kylmästartin jälkeen ei paineta pedaalia hetkeksi pohjaan. Myös monilta vaikuttaisi jäävän turbomoottorin minuutin-parin tyhjäkäynti ajon jälkeen tekemättä, jolloin turbon lämmöt pääsisivät tasautumaan ja laakereihin/akseliin jää öljykerros seuraavaa starttia odottamaan.
Tuskin auton ohjekirjoissakaan enää kerrotaan mitään tuommosia käytännöllisiä vinkkejä, jos joku kirjoja nyt edes lukee.
 
Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään?
AIka paljon on autoja kaupungeissa kadunvarsiparkissa ja ei niissä ole mitään muuta vaihtoehtoa jos ei polttoainelisälämmitintä ole. Sillä mentiin kun asuttiin keskustassa ja taloyhtiön parkkihalliin oli jonotuslista joka ei liikkunu mihinkään.
 
AIka paljon on autoja kaupungeissa kadunvarsiparkissa ja ei niissä ole mitään muuta vaihtoehtoa jos ei polttoainelisälämmitintä ole. Sillä mentiin kun asuttiin keskustassa ja taloyhtiön parkkihalliin oli jonotuslista joka ei liikkunu mihinkään.
Joo, se on varmaan erityisesti isojen kaupunkien ja keskustojen ongelma. Pahoittelut, ei aina osaa huomioida kaikkia skenaarioita.
Harvoinhan sitä kuitenkaan mitään -30'c pakkasia Suomessa on. Etelässä en muista olleen moneen vuoteen, vaikka tietysti oon voinut unohtaa. Lapissa ehkä hiukan useammin, mutta niinhän ne kehuvat siellä aina ajavansa Corollalla, kun sen saa käyntiin vielä absoluuttisen nollapisteen lähentyessä, hiukan ennen kuin vetävät siellä pipot päähän ja rukkaset käteen.
Mutta helppohan se on kokeilla, pakastimeen kannu 0w- ja 5w-öljyä ja parin päivän päästä kaataa molemmista Oivariinipurkin kannelle noron ja vertailee. Ei siinä isoa eroa ole.

Edit: Mulla on ollut yhdessä asuinpaikassa vajaa 20v sitten ns. 'kylmä paikka' keskustan kerrostalon pihassa. Yhden ainoan kerran sinä talvena oli yli -20c pakkasta ja jouduin veivaamaan Saabaksen käymään raakana. Tuolloin (ja aina muutenkin) oli koneessa 10w-40 mineraalit ja iloisesti se lähti käymään. Pahaa se kyllä teki omaan sieluun rakastaan niin abusoida, mutta oli pakkorako. Sittemmin oon onnellisesti sattunut asumaan paikoissa, joissa ei ole tarvinnut jonottaa paikkaa talven yli ja onhan se todella suuri etu autoilevalle.
 
Viimeksi muokattu:
5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Jos kriteerinä on voitelun toimiminen talvisessa kylmäkäynnistyksessä (ts. pumpattavuus), niin on ainakin Etelä-Suomessa on aika yhdentekevää onko öljynä 0W, 5W vai 10W. Kaikki täyttävät voitelun perusedellytykset tavallisissa pakkasissa. Eroa tulee siitä, kuinka paksua möhnää moottorissa kiertää ensi minuutteina käynnistyksen jälkeen. Mitä juoksevampi öljy, sitä paremmin voitelu toimii ja sitä vähemmän viskositeetti aiheuttaa kitkaa.

Lohkolämmittimet alkavat olla harvinaista herkkua ja säteilylämmittimien hyöty on niin vähäinen, että en ole vaivautunut sellaista asentamaan. Ainakin itselläni siis tulee kylmäkäynnistyksiä ja 0W-öljyillä mennään.

Varsinaista iloa ei 0w-öljystä useinkaan ole, mutta kuten tuossa sanoinkin, osa turbokoneista kyllä ansaitsee sen, jotta turbon kylmävoitelu taataan.
Varsinainen ilo ei tule siitä, että toimiiko voitelu ollenkaan (paitsi Kainuun-Lapin pakkasissa) vaan siitä, että 0W-öljy kiertää moottorissa paremmin myös kylmänä. Tämä suhteellinen etu on myös nollakeleillä.

Liian ohut öljy ei muuten myöskään ole suositeltavaa, se lisää öljynkulutusta, moottorin kulumista eikä öljypumppu pysty pumppaamaan sitä kuten hiukan paksumpaa öljyä.
Tässä pitää katsoa öljyn kuumaviskositeettia. Jos moottori tarvitsee -40 -öljyä, niin ei pidä käyttää -30 viskositeettia eikä varsinkaan -20. Toisaalta, jos valmistajan suositus on -30, niin on se ja sama onko öljynä 0W30, 5W30 vai 10W30. Kaikki on yhtä ohutta kuumana, ja juuri niin ohutta kuin valmistaja on ajatellut.
 
Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään?

Nyt kun on vähän modernimpi auto joka lähtee nätsiti käyntiin, en ole edes harkinnut lämmittimen ostamista. Ennen joku vanha diesel niin piti kaikki kikat hyödyntää kun kuuli äänestäkin että moottori helisee ja kilisee ja lähtee vaivoin käyntiin.
Pitäisi kohta vaihdattaa B48 koneeseen (bmw 330e f30) öljyt, 170tkm ajettu. Onko suosituksia?
 
Pitäisi kohta vaihdattaa B48 koneeseen (bmw 330e f30) öljyt, 170tkm ajettu. Onko suosituksia?
Mikä tuon öljyluokkavaatimus on? Voi jopa olla, että ei ole juuri muita vaihtoehtoja kuin BMW-öljy.

[EDIT]Tämän mukaan
pitäisi olla BMW Longlife-14+ -luokitus. Mahtaako noin jaloa nestettä saada muualta kuin marmoritiskiltä?
 
Viimeksi muokattu:
5w-öljyn pumpattavuuden rajalämpötila menee jossain -30 pakkasasteen 'paremmalla puolella', eli lähempänä -35. Ja toisaalta, tuuttaako kukaan enää autoaan raakana pakkasessa käymään? Isommissa autoissa on Webastot/Eberit ja useimmilla on lohko-, letku tai säteilylämmitin.
Varsinaista iloa ei 0w-öljystä useinkaan ole, mutta kuten tuossa sanoinkin, osa turbokoneista kyllä ansaitsee sen, jotta turbon kylmävoitelu taataan.
Nythän tosin pikkuturbot ovat jonkunlaista muotia, joten 0w-öljyt saattavat olla ihan suositeltavia niihin.
Liian ohut öljy ei muuten myöskään ole suositeltavaa, se lisää öljynkulutusta, moottorin kulumista eikä öljypumppu pysty pumppaamaan sitä kuten hiukan paksumpaa öljyä.

Öljyn viskositeetin valintaa isompi ongelma varmaankin on ihmisten tietämättömyys sellaisista seikoista, että mm. hydraulisilla venttiilinnostimilla varustettua moottoria pitäisi aina tyhjäkäyttää hetki kylmänä, kunnes venttiilien raksutus lakkaa, tai että heti kylmästartin jälkeen ei paineta pedaalia hetkeksi pohjaan. Myös monilta vaikuttaisi jäävän turbomoottorin minuutin-parin tyhjäkäynti ajon jälkeen tekemättä, jolloin turbon lämmöt pääsisivät tasautumaan ja laakereihin/akseliin jää öljykerros seuraavaa starttia odottamaan.
Tuskin auton ohjekirjoissakaan enää kerrotaan mitään tuommosia käytännöllisiä vinkkejä, jos joku kirjoja nyt edes lukee.

Vw on hiljattain muuttanut ikiaikaisen 50400/50700 5w30 öljynsä 0w30 muotoon. Nimen perään on lisätty FE, eli ilmeisesti tarkoituksena polttoaineen säästö. Tässä vielä uusi purkki VAG LongLife III FE 504.00/507.00 0W-30 5L | Motonet Oy
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 776
Viestejä
4 546 818
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom