Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
HalpaHallissa oli joku Mobil 10W-40 / API SN PLUS jne. 14,95€ 4L pönttö, liekö kaikissa Halpahalleissa. Hyvä kesäöljy moneen tarkoitukseen.
 
Aattelin öljyt vaihtaa tänään ajankuluks, mutta mietityttää että sopiiko Teboilin Gold S 5W-40 uudempiin turbopatoihin hyvin ? Mätsää kyllä luokituksiin jne.
No jos purkin kyljestä löytyy auton valmistajan vaatima luokitus niin miksi ihmeessä ei sopisi? Juuri tuon takiahan nuo luokitukset on keksitty.
 
Aattelin öljyt vaihtaa tänään ajankuluks, mutta mietityttää että sopiiko Teboilin Gold S 5W-40 uudempiin turbopatoihin hyvin ? Mätsää kyllä luokituksiin jne.

Jos luokitukset täyttyy sekä 5W-40, niin pitäisi ihan käydä autoon. Ja ei tuo ole ihan kelvotonta öljyä hintaan nähden vaan ihan perusöljyt. Samalla uusi suodatin ja tarkista samalla riittääkö pakkaus vai pitääkö olla lisää.

Ne ne öljyvalmistajat turhaan maksele niistä testeistä.
 
Myöhäisistä öljynvaihdoista oli tuossa ylempänä keskustelua. Niin tuossa ostin huutokaupasta 2004 Opel Vectran jossa mittarissa 296000km, niin huoltokirjan viimeinen merkintä on joulukuulta 2014 236000km kohdalla.
Odotankin innolla että huolto tarvikkeet saapuu matkahuoltoon, että pääsee tuota huoltamaan ja katsomaan miltähän ne öljyt näyttää (ja ne muut nesteet).

Tosin voihan olla että tuota on huollettu itse eikä ole jaksettu kirjata vihkoseen mitään.
 
Myöhäisistä öljynvaihdoista oli tuossa ylempänä keskustelua. Niin tuossa ostin huutokaupasta 2004 Opel Vectran jossa mittarissa 296000km, niin huoltokirjan viimeinen merkintä on joulukuulta 2014 236000km kohdalla.
Odotankin innolla että huolto tarvikkeet saapuu matkahuoltoon, että pääsee tuota huoltamaan ja katsomaan miltähän ne öljyt näyttää (ja ne muut nesteet).

Tosin voihan olla että tuota on huollettu itse eikä ole jaksettu kirjata vihkoseen mitään.

Mitä ite oon useamman halvan auton, niin joko huoltokirja on hävinny matkalla tai viimeisin merkintä on ties kuinka kaukaa. Tuskin on jarrunesteitä vaihdettu eli nekin ois hyvä vaihtaa sekä jos on ohjaustehostimessa öljysäiliö, niin sinnekki olisi hyvä vaihdattaa uudet öljyt. Itellä oli sen verran mustat sekä metallisilppua ohjaustehostimen suodattimessa, että liekö koskaan uusia vaihdettu.
 
Jos tolle linjalle lähtee, niin lootan ja esim perien, haldexin/torsenin yms liemet olis hyvä vaihtaa voimansiirtoon samalla... mut menee jo aika hifistelyksi paalausikäisen tonnipommin kanssa :D
 
Päädyin olla ottamatta sitä Teboilia, Ooppelilla on kaks semmosta GM-luokitusta, toisessa on A(bensakoneet) ja toisessa B (dieselkoneet), ja Teboilissa oli GM B. Ja auto on bensakoneella.

Sitten uudempiin opelin turbobensoihin löytyy dexos1 gen2, tehty vähentämään low speed pre ignitionia. esim 1.0T ja 1.4T corsat ja astrat ym..
 

Tämä Belco on ollut tähänastisista öljyistä ainoa, jonka suosittelen kiertämään kaukaa. Oli jo 10 asteessa niin sitkeää ettei meinannut tulla purkista ulos. Samaan aikaan Castrol meni koneeseen kuin vettä vain.

Lisäksi noista purkeista hajosi aina ne vetolenkit joilla on tarkoitus avata se pullo. Luokatonta tekoa mielestäni, mutta tuota on myyty välillä 10€/prk.

Ei voi olla oikeasti noin luokatonta öljyä, mahtaako todellisuudessa olla edes täyssynteettistä öljyä? Taitaa olla vaan "kesäöljy". Sama, kun joku vei korjaamolle omat halvat öljyt ja oli pakkaus yön yli pakkaisssa ja eivät olleet saaneet pakkauksesta liikkumaan öljyjä.

Mitä ite testasin joskus -25 asteen pakkasessa Mobil 1 New Life tai fs 0w-40 -25 asteen pakkasessa purkin pohjalla tyyliin se 0.5l ja hyvin se näytti vielä liikkuvan. Jopa Mobil Super X1 5w-40 liikkuu pakkasilla. Ja tässähän se on, että en kyllä nuukaile vaan mielummin maksaa vähän enemmän öljystä. Sekä tietää saavan edes jonkinlaista laatua
 
Minulla on tuota
-Belco 5W-40 täyssynteettinen 4L Pönttö, 10€ maksoi
-Mobil Super/X1 (tai jotain) osasynteettinen 10W-40 4L, ~15€
-Red Line täyssynteettinen 15W-40, ~6€ / quart
Voisi tehdä pakastintestin, mitenkä kukin juoksee.. :hmm:
 
Mitä ite oon useamman halvan auton, niin joko huoltokirja on hävinny matkalla tai viimeisin merkintä on ties kuinka kaukaa. Tuskin on jarrunesteitä vaihdettu eli nekin ois hyvä vaihtaa sekä jos on ohjaustehostimessa öljysäiliö, niin sinnekki olisi hyvä vaihdattaa uudet öljyt. Itellä oli sen verran mustat sekä metallisilppua ohjaustehostimen suodattimessa, että liekö koskaan uusia vaihdettu.

Olen tuohon vaihtamassa öljyt + suodin, raitisilma ja ilmasuodattimet, jarrunesteet, jäähydytys nesteet, sytytystulpat ja moniura hihnan.
Pitää vielä ottaa selvää jakohihnan vaihtoväli ja milloin se on vaihdettu viimeksi.
 
Minulla on tuota
-Belco 5W-40 täyssynteettinen 4L Pönttö, 10€ maksoi
-Mobil Super/X1 (tai jotain) osasynteettinen 10W-40 4L, ~15€
-Red Line täyssynteettinen 15W-40, ~6€ / quart
Voisi tehdä pakastintestin, mitenkä kukin juoksee.. :hmm:

Ainakin tässä toi 15w50 valuu vielä hyvin, jopa yhtä hyvin kuin magnatec 5w40? Toki toi 15w40 on eri öljy (diesel) itekin otin tota yhden setin tarjouksesta 6€ / quart ja olen sitä pienkoneissakin käyttänyt.

 
Mites Fuchs ja Total? Täällä peräpohjolassa vähän harvinaisempia, kun ei taida saada Motonetistä, mutta ihan huippuöljyjä kai isommilla markkinoilla?
 
Ainakin tässä toi 15w50 valuu vielä hyvin, jopa yhtä hyvin kuin magnatec 5w40? Toki toi 15w40 on eri öljy (diesel) itekin otin tota yhden setin tarjouksesta 6€ / quart ja olen sitä pienkoneissakin käyttänyt.



Ja Redlinessä ei saa antaa hämätä noiden lukujen. Tuossa 15w-50 annettu jähmepisteeksi -45 astetta, joka selittää osaksi tuota testiä.

15W50 Motor Oil
 
Mites Fuchs ja Total? Täällä peräpohjolassa vähän harvinaisempia, kun ei taida saada Motonetistä, mutta ihan huippuöljyjä kai isommilla markkinoilla?

Total tekee ainakin PSA:n kanssa (Peugeot, Citroën + Opel nykyisin) yhteistyötä ja moni OE-öljy tulee vain siltä kyseisiin autoihin (esim. Sitikoiden hydraulineste Fluide LDS, manuaalilaatikoissa Gear 8 jne.).

Lienevät alkuperäiset moottoriöljytkin totalin tynnyreistä noissa vehkeissä, eli oletettavasti hyvää tavaraa. :tup:
 
Total tekee ainakin PSA:n kanssa (Peugeot, Citroën + Opel nykyisin) yhteistyötä ja moni OE-öljy tulee vain siltä kyseisiin autoihin (esim. Sitikoiden hydraulineste Fluide LDS, manuaalilaatikoissa Gear 8 jne.).

Lienevät alkuperäiset moottoriöljytkin totalin tynnyreistä noissa vehkeissä, eli oletettavasti hyvää tavaraa. :tup:

Ja Total omistaa nykyisin ELF:in, joka on taas Renaultin öljyntoimittaja. Ettei vaan Ranskalaiset autovalmistajat tarkoituksella käytä oman maan öljytuotteita?

Ja ainakin Rellujen manuaalilaatikothan on tarkkoja laatikkoöljyistä ja ainoastaan kunnolla toimisi ELFin aivan tietyllä lisäaineistuksella olevalla öljyllä.
 
Toiset laatikot tuntuu olevan kyllä erikoisen kranttuja öljyistä, vaihdatin audiin 6v manuaaliin pari vuotta sitten castrolin syntrans transaxle laatikko öljyt, nuo toimi luokattoman surkeasti, pari kertaa talvella keppi jämähti totaalisen jumiin, ettei vaihdetta meinannut saanut edes vapaalle kun oltiin kauppaan lähdössä, muutenkin koko talven laatikko oli aivan kohmeessa niin ku olis puurot laitettu öljyjen tilalle, sitten kun laatikko lämpeni toimi paremmin, mutta ei hyvin silloinkaan, talven jälkeen kesällä vaihdatin kehutut midlandin laatikko öljyt ja nämä toimi lämpötilasta ja vuoden ajasta riippumatta täydellisesti, castrolit ei toiminut kesälläkään kunnolla. Ero oli niin iso, että epäilys on että olikohan castrolin öljyä ollenkaan. Castrolin öljyt tilasin saksasta, marken-öl.de:stä, Yksi pullo piti hakea motonetistä lisää, kun tilasin vahingossa yhden pullon liian vähän.
 
Toiset laatikot tuntuu olevan kyllä erikoisen kranttuja öljyistä, vaihdatin audiin 6v manuaaliin pari vuotta sitten castrolin syntrans transaxle laatikko öljyt, nuo toimi luokattoman surkeasti, ... ...
Tismalleen samat kokemukset omassa vagineessa 6-vaihteisen 01e laatikon kanssa samoilla Castrollin öljyillä.
 
Wolffin DFP kelpoinen öljy on toiminu mukavasti. Ei pahaa sanaa sanottavana - siivoo hyvin öölipuolta.
 
Nyt kun päästiin vaihteistoöljyihin, niin minkäslaisilla lukemilla olette tehneet ensimmäisiä vaihteiston öljynvaihtoja? Ajattelen noin yleisesti, ja normaaleissa henkilöautoissahan normaalin(ei-ammattikäyttö) huolto-ohjelman mukainen ohje typerimmillään usein on, että ei vaihdeta ollenkaan.

Jos normaali ja järjellinen vaihtoväli olisi vaikkapa jotain väliltä 60 000 - 120 000 kilometriä, niin tähän peilaten nyrkki ja kyrpä -tason farmimekaanikon intuitioni olisi, että parasta olisi tehdä ensivaihto vaikkapa hatusta vetäen 30 000 kilometrin ajon jälkeen. Luulisi minkä tahansa hammaspyöräkäytön tuottavan mujua nimenomaan alkuvaiheessa, mikä kenties on jopa totutusajoa parantava seikka, mutta mitä sitä täyttä vaihtoväliä askissa pyörittämään. Onko mutuni aivan pölhöä?
 
Nyt kun päästiin vaihteistoöljyihin, niin minkäslaisilla lukemilla olette tehneet ensimmäisiä vaihteiston öljynvaihtoja? Ajattelen noin yleisesti, ja normaaleissa henkilöautoissahan normaalin(ei-ammattikäyttö) huolto-ohjelman mukainen ohje typerimmillään usein on, että ei vaihdeta ollenkaan.

Jos normaali ja järjellinen vaihtoväli olisi vaikkapa jotain väliltä 60 000 - 120 000 kilometriä, niin tähän peilaten nyrkki ja kyrpä -tason farmimekaanikon intuitioni olisi, että parasta olisi tehdä ensivaihto vaikkapa hatusta vetäen 30 000 kilometrin ajon jälkeen. Luulisi minkä tahansa hammaspyöräkäytön tuottavan mujua nimenomaan alkuvaiheessa, mikä kenties on jopa totutusajoa parantava seikka, mutta mitä sitä täyttä vaihtoväliä askissa pyörittämään. Onko mutuni aivan pölhöä?
Audeissa ainakin on nämä ”ikuiset” Näihin ikuisiin vaihattaisin varmaan 100-150tkm välein. Omassa 230tkm ajetut öljyt olivat vielä kuulemma hyvän näköiset, perään meni Castrolin syntrax long lifet. Jos valmistajan vaihtovälisuositus on esim. 60tkm vaihdattaisin varmaan 40-50tkm välein. Nämä on sit taas näitä et onko siitä hyötyä vaihtaa aikaisemmin, mutta saa sillä ylihuoltamisella nyt ainakin mielen rauhan jos meinaa autoa kauan pitää, ei siitä haittaa ainakaan ole. :)
 
Yleinen konsensus on, että manuaaleihin on hyvä vaihtaa vähintään 100tkm välein. Itse olen vaihtanut useimminkin kun ei ole homma eikä mikään.
Ensimmäisen kerran vaihdoin tuohon Almeran ruoskaan kun mittarissa oli 120tkm ja kakkosvaihde vähän takerteli. Vanha öljy oli ihan hirveätä kuraa... :(
Nyt lähestytään 400tkm ja hyvin toimii. :thumbsup:
 
Tämä on kyllä jännä väittämä, johon aina tuon tuosta törmää..

Yksi korjaamonpitäjä oli joskus vaihtanut Ranskalaiseen pakettiautoon yms... joskus manuaalilaatikkoöljyt eikä ollut saanut vaihteita päälle vaikka lämpimässä hallissa vaihdettu. Vasta oikeilla öljyillä vaihteet olivat toimineet hyvin nätisti.

Relluissa taas perustuu nimenomaan synkronirenkaiden metalliseokseen:

Vaihteistoöljyn vaihto

Nimenomaan ne öljyjen erot on synkronirenkaiden erilaisuudessa. Olikohan ne toiset jotain valkometallia ja toiset messinkiä. Itse en ainakaan laittaisi vääriä öljyjä kun oikeitakin saa. Kaikilta valmistajilta ei saa oikeanlaatuisia öljyjä esim Mobililla ei ole rellun laatikkoon käypää.
 
Mulla olis tätä jonkin verran ylimääräistä jos joku haluaa kokeilla. Ainakin oma audin laatikko toimii kuin unelma tällä.


 
Piti ostaa motonetistä audiin shellin 0w30:stä ja Astraan mobilin esp 5w30:stä, mutta tuli kuitenki samaan rahaan (3€ tais olla kalliimpi) tilattua saksasta audiin Shellin 0w30, ja Astraan castrolin edgeä 0w30 molemmat 5l kannuja ja on vielä ihan aitoa täyssynteettistä tuo castrol, kummassakin autossa tulee talvisin aina yks kylmä startti päivässä niin onpahan hyvä suoja kylmäkäynnistyksiin nyt sitte molemmissa ja samalla näkee miten aito täyssynteettinen jeesus öljy toimii. :D
 
Mitä öljyä hihnakoneella olevaan 1.4 TSI Octaviaan ja 1.6 TDI Passattiin? Molemmissa mennään 10tkm öljynvaihtovälillä. Skodaan kerran vuodessa ja Passattiin kahdesti, kun tulee enemmän kilsoja.

Aiemmin ostanut vain ison kanisterin 5W30 Castrolia, mutta mietin, jos halvemmallakin saisi hyvää. Long Life -ominaisuuksia tuolla vaihtovälillä ei pahemmin tarvitse :think:
 
Katso ne luokitusvaatimukset. Lieneekö dieselvehkeessä 507.00 ja bensakoneessa 502.00 ?
 
Katso ne luokitusvaatimukset. Lieneekö dieselvehkeessä 507.00 ja bensakoneessa 502.00 ?
Omaan Passattiin 507 ja Skodaan näköjään joko 502 tai 504.

Mobil 1 ESP 5W30 ei olisi kovin pahan hintainen, saisi suoraan hyllystä ja kävisi molempiin.
 
Mobil 1 ESP 5W30 on kyllä hyvää öljyä, käyttäisin jos luokitukset ja viskositeettivaatimukset täyttyvät.
 
Omaan Passattiin 507 ja Skodaan näköjään joko 502 tai 504.

Mobil 1 ESP 5W30 ei olisi kovin pahan hintainen, saisi suoraan hyllystä ja kävisi molempiin. Toisaalta hintaero Castroliin ei olisi kovin iso.
Mobil 0w40 on kyllä kovasti kehuttu öljy venäjän oil-club.ru sivustolla, ja jenkkien bobistheoilguy.comissa, hyvyys perustuu ihan venäläisten ja jenkkien tekemiin öljyanalyyseihin. Tätä olin itsekkin ostamassa, mutta otin tällä kertaa kokeeksi Shellin 0w30:ssä, lähinnä kiinnostaa öljyn kulutus, bensan kulutus ja kylmäkäynnistys, tuossa on todella kovat speksit.

 
Viimeksi muokattu:
Täytyy varmaan käydä hakemassa 9 litraa tuota Mobilin öljyä. Tuskin pahasti voi mennä pieleen ainakaan 10tkm vaihtoväleillä :think:

Täytyy vielä joku kevyt moottorin sisäpesuaine käyttää sisällä ennen öljynvaihtoa. Nostaja naputti aiemmin kesällä pari kertaa hetken käynnistyksen jälkeen. Veikkaan, että joku roska oli jossain öljykanavassa, kun ongelma hävisi, eikä ole tullut uudestaan. Oma Passat on siitä onnekas, että on säästynyt pitkiltä LL-öljynvaihtoväleiltä, vaikka kohta 200tkm mittarissa ja useampi omistaja ollut.
 
Tuollainen halpisöljy rantautunut Rusta / Hong Kong ja muuallekin. Kannun muodot näyttävät aika tutuilta parista muusta brändistä.

Perus synteettinen 5W40 9,90€ (ovh. 24,90€) 4l Rustassa menee nyt hinnaltaan alle perinteisen halpisöljy Belcon vastaavan.

Sekoittamon ilmoittavat olevan Rotterdamissa.

Suomalainen maahantuoja

Hintabongaus tarjousketjussa
 
Viimeksi muokattu:
Mobil 0w40 on kyllä kovasti kehuttu öljy venäjän oil-club.ru sivustolla, ja jenkkien bobistheoilguy.comissa, hyvyys perustuu ihan venäläisten ja jenkkien tekemiin öljyanalyyseihin. Tätä olin itsekkin ostamassa, mutta otin tällä kertaa kokeeksi Shellin 0w30:ssä, lähinnä kiinnostaa öljyn kulutus, bensan kulutus ja kylmäkäynnistys, tuossa on todella kovat speksit.


Jos meinaat Mobil1 New Life/FS 0W-40 öljyä, niin itse oon kymmeniä tuhansia ajellu ja hyvin on toiminut.
 
Pistin tuonne räbäblogiinkin kun yritin käydä vaihdattamassa öljyt Dusteriin.

Lopputulos oli se, että öljyjä ei vaihdettu koska liike ei tiennyt tarkkaan mitä öljyä sinne saa laittaa. Itsekin googlettelin pari tuntia, kunnes löytyi vastaus ja sopivat markkinoilla olevat öljyt (olikohan niitä 5-6 mitä löytyi ja pari taitaa löytyä Suomesta). Onneksi on vaihtoväli 30tkm/2v eli omassa ajossa vuosi ja menee määräaikaishuollossa samalla.

Uudet 1.3 litraiset TCE (130/150, ilmeisesti myös 160) moottorit vaatii öljyksi 5W-30 RN17, ACEA C3 tai A3/B4.
2018 Rellun uudet luokitukset tosiaan. Elf, Total, Champion, Castrol ainakin löytyy öljyt löytyy luokiteltuna Suomesta, mutta varmaan Castrolilla paras saatavuus.
Noin uusi auto tietysti käy varmasti juuri merkkihuolloissa, mutta jos tarvis vaan öljynvaihdoille, niin Euromasterilla on Totalia ja öljypisteillä Castroliakin. Ja Motoneteissa Castrol kannutavarana.
Toki varmasti muillakin, mutta noita puljuja nyt on ympäri Suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Pistin tuonne räbäblogiinkin kun yritin käydä vaihdattamassa öljyt Dusteriin.

Lopputulos oli se, että öljyjä ei vaihdettu koska liike ei tiennyt tarkkaan mitä öljyä sinne saa laittaa. Itsekin googlettelin pari tuntia, kunnes löytyi vastaus ja sopivat markkinoilla olevat öljyt
(olikohan niitä 5-6 mitä löytyi ja pari taitaa löytyä Suomesta). Onneksi on vaihtoväli 30tkm/2v eli omassa ajossa vuosi ja menee määräaikaishuollossa samalla.

Onko tuo kiinteä vaihtoväli, vai kertooko joku "oil life monitor", kun on vaihdon aika?
 
Onko tuo kiinteä vaihtoväli, vai kertooko joku "oil life monitor", kun on vaihdon aika?

Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.
 
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.

Kyllä se pitkälläkin vaihtovälillä sen takuuajan toiminee, yleensä siinä vaiheessa kun takuu päättyy/100tkm ajettuna auto vaihdetaan uuteen ja mahdolliset tulevat ongelmat siirtyvät seuraavalle omistajlle.
 
Jos on kiinteä vaihtoväli, niin en itse ajelisi tuota 30tkm/24kk vaan ensimmäinen vaihto vaikka 1000km kohtaalla eli lähtee se suurin uuden moottorin liasta/metallihiukkasista yms... pois ja sen jälkeen 10-15tkm. Kun se moottoriöljy on kuitenkin sen verran halpa henkivakuutus moottorille.

Kuinka paljon siitä on näyttöä, että 30 tkm vaihtoväli olisi yleisesti liiallinen nykyaikaisissa moottoreissa nykyöljyillä, jos auton käyttö ei ole öljyä erityisesti kuormittavaa? Essonbaari-keskustelua on toki palstat täynnä ja harva niissä rohkenee väittää, että 30 tkm olisi itse asiassa ihan ok mutta missä on näyttö? 30 tkm vaihtoväliä on ollut jo ainakin vuosituhannen alusta lähtien, joten kokemuksia pitäisi olla jo rutkasti.

"Halpa" henkivakuutus ei ole mitenkään erityisen halpa: jos ajetaan vaikka 0-300 tkm, niin normaalisti tarvitaan 10 öljynvaihtoa mutta 10 tkm väleillä 30, eli 20 ylimääräistä vaihtoa. Jos yksi vaihto maksaa teetettynä vaikka 100€, niin tästä tulee 2000 € ylimääräinen kustannus. Kannattavaa, jos sillä välttää ison moottoriremontin mutta hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa, jos siitä ei olekaan todellista hyötyä.
 
Kuinka paljon siitä on näyttöä, että 30 tkm vaihtoväli olisi yleisesti liiallinen nykyaikaisissa moottoreissa nykyöljyillä, jos auton käyttö ei ole öljyä erityisesti kuormittavaa? Essonbaari-keskustelua on toki palstat täynnä ja harva niissä rohkenee väittää, että 30 tkm olisi itse asiassa ihan ok mutta missä on näyttö? 30 tkm vaihtoväliä on ollut jo ainakin vuosituhannen alusta lähtien, joten kokemuksia pitäisi olla jo rutkasti.

"Halpa" henkivakuutus ei ole mitenkään erityisen halpa: jos ajetaan vaikka 0-300 tkm, niin normaalisti tarvitaan 10 öljynvaihtoa mutta 10 tkm väleillä 30, eli 20 ylimääräistä vaihtoa. Jos yksi vaihto maksaa teetettynä vaikka 100€, niin tästä tulee 2000 € ylimääräinen kustannus. Kannattavaa, jos sillä välttää ison moottoriremontin mutta hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa, jos siitä ei olekaan todellista hyötyä.

Se, että ajat millä tahansa autolla välin 0-300tkm, niin ei öljynvaihto esim. 15tkm välein saa olla ongelma.
 
Se, että ajat millä tahansa autolla välin 0-300tkm, niin ei öljynvaihto esim. 15tkm välein saa olla ongelma.
Niillä, jotka vaihtaa autoa vaikkapa 2-4 vuoden välein ja ostavat autonsa uusina, tai ns. toisena omistajana, tuskin useinkaan on innostusta vaihdella öljyjä virallista huolto-ohjelmaa useammin.

Ehkä se sitten on eri asia, jos tosiaan ajatus on ajaa se 0-300tkm tai jopa auto alusta paaliin asti itse.
 
Niillä, jotka vaihtaa autoa vaikkapa 2-4 vuoden välein ja ostavat autonsa uusina, tai ns. toisena omistajana, tuskin useinkaan on innostusta vaihdella öljyjä virallista huolto-ohjelmaa useammin.

Ehkä se sitten on eri asia, jos tosiaan ajatus on ajaa se 0-300tkm tai jopa auto alusta paaliin asti itse.

Se ja sama vaikka vaihdat auton 2v:n välein 300tkm ajettuna, öljyt on todellakin se pienin kulu, tosin ei varmaan kiinnosta 2v/300tkm mitä seuraava omistaja saa.
 
Se ja sama vaikka vaihdat auton 2v:n välein 300tkm ajettuna, öljyt on todellakin se pienin kulu, tosin ei varmaan kiinnosta 2v/300tkm mitä seuraava omistaja saa.
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.
 
Juuri sitä tarkoitin, että vaihtoarvolle sillä ei ole merkitystä, ja suomalainen kun yleensä ajaa sen 20-30 tuhatta vuodessa, niin ei ne ongelmatkaan ehdi tulla itselle. Paitsi jos aiot ajaa itse sen 300tkm.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, joka tapauksessa esim. 100€/vaihto ei voi/saa olla se ongelma. Ja senkin ymmärrän, että menee vaihtoon ja seuraavalle...
 
Niin kyllähän se tietoisia ostajia karsii ja johtaa alempaan myyntihintaan jos on höylätty 30tkm väleillä 300tkm.

Itse ainakin pitäisin ko. vehkeistä näpit kaukana jossei halua tulevaisuudessa mahdollisesti tekniikkavammaista yksilöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 791
Viestejä
4 547 285
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom