Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, muutaman euron säästö voi käydä kalliiksi... En tiedä, millaista öljyä kysyjä tarvitsee, mutta ei esim. tämäkään voi konkurssiin viedä:

toyota type iv öljy. Teboil Fluid S on se eikä saa isoissa satseissa 20L sitä maksaisi noin 200€:a. Varmaa tilaan tuon mannol atf ws joka tehty toyotan laatikoihin. 100€ 20L, siitä en löytänyt kuin kehuja internetistä.
 
toyota type iv öljy. Teboil Fluid S on se eikä saa isoissa satseissa 20L sitä maksaisi noin 200€:a. Varmaa tilaan tuon mannol atf ws joka tehty toyotan laatikoihin. 100€ 20L, siitä en löytänyt kuin kehuja internetistä.
Varmasti ajaa asiansa tavan ajossa. itellä on Toyotan lootan huuhtelu edessä, tuollainen synteettinen kohtuuhintainen öljy tuli vastaan.
 

20€/ 4 litraa, mielestäni hinta-laatusuhde hyvinkin kohdallaan.

API SN PLUS, joten hyvä valinta suorasuihku turboihin.


Itse käyttänyt vuosia kys öljyä uudemmissa pirsseissä. Todella hyvää hinta laatusuhde
 
En todellakaan laittaisi mitään ihmeellisen merkkistä halpaa öljyä, voi tulla melko kalliiksi.

Eikait se ole öljyn vika jos suomalainen ei tiedä merkkiä.

Saksassa on läjäpain öljyjä, joita suurinosa suomalaisista ei koskaan ole kuullutkaan, mutta muualla maailmassa tuttuja myöskin raskaissa koneissa.
 
Eikait se ole öljyn vika jos suomalainen ei tiedä merkkiä.

Saksassa on läjäpain öljyjä, joita suurinosa suomalaisista ei koskaan ole kuullutkaan, mutta muualla maailmassa tuttuja myöskin raskaissa koneissa.

Itsekin tässä tällä hetkellä ajelen Tescon 5w-40 ölpät moottorissa, täyttävät volkkarin 505.01 pumppusuutinspeksit:cigar:
 
Saksassa on läjäpain öljyjä, joita suurinosa suomalaisista ei koskaan ole kuullutkaan, mutta muualla maailmassa tuttuja myöskin raskaissa koneissa.
Kyynikkona voisin sanoa, että jonkin merkin tunnettuuteen tahi tuntemattomuuteen Pohjolassa voi olla ihan perusteltu syy.

Jos öljy täyttää valmistajan ilmoittamat luokat yms. niin siitä vain ajamaan. Onpahan seurattavaa ja jännitettävää. Ja säästö varmasti merkittävä autoilun kokonaiskuluihin suhteutettuna.

Itse olen asian miettinyt, että moottori on jotenkin kai tärkeä komponentti autossa ja moottoriöljynä on ollut sitten Mobil 1 ESP Formula 5W30.

Niin ja suodatin sitten MannFilter.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan oikeasti saanut konetta solmuun jos on käyttänyt valmistajan luokituksen mukaisia öljyjä oli ne sitten minkä valmistajan litkuja tahansa? Täällä hikoillaan laakerien korkkaamista samalla kun hiisataan jossain kantatiellä kahdeksaakymppiä tai seistään liikenneruuhkassa. On tullut ajettua viikossa 3000 km Puuilon halvimmalla litkulla (GM longlife) ja mitään ongelmia ei ilmennyt, ehkä pari desiä sai lisätä kun Ukrainassa alko olla se +35 lämmintä. Vaikea uskoa, että normaaliajossa oikein valitulla aineella tulisi missään olosuhteissa ongelmia, ei nyt kuitenkaan puhuta mistään mineraaliöljyistä.
 
Onko kukaan oikeasti saanut konetta solmuun jos on käyttänyt valmistajan luokituksen mukaisia öljyjä oli ne sitten minkä valmistajan litkuja tahansa? Täällä hikoillaan laakerien korkkaamista samalla kun hiisataan jossain kantatiellä kahdeksaakymppiä tai seistään liikenneruuhkassa. On tullut ajettua viikossa 3000 km Puuilon halvimmalla litkulla (GM longlife) ja mitään ongelmia ei ilmennyt, ehkä pari desiä sai lisätä kun Ukrainassa alko olla se +35 lämmintä. Vaikea uskoa, että normaaliajossa oikein valitulla aineella tulisi missään olosuhteissa ongelmia, ei nyt kuitenkaan puhuta mistään mineraaliöljyistä.
Niin pitkään kuin öljy täyttää autovalmistajan vaatimukset luokituksiltaan mitään vahinkoa ei autolle voi tapahtua. Tarkimpiahan öljyn osalta ovat nämä kaikkein uusimmat autot.
 
Niin pitkään kuin öljy täyttää autovalmistajan vaatimukset luokituksiltaan mitään vahinkoa ei autolle voi tapahtua. Tarkimpiahan öljyn osalta ovat nämä kaikkein uusimmat autot.


Se on toki sitten eri asia jos torista löytää halvalla "Mjobil 5v-30" öljyä ja saa sillä moottorinsa rikki. Tuoteväärennöksiäkin mahtuu maailmaan, ja saattaahan osa toimittajistakin fuskata ja vaihtaa koostumusta vaikka asiakas (esim. tässä tapauksessa Tesco) jatkaa öljyn mainostamista samoilla spekseillä kuin ennenkin.
 
Se on toki sitten eri asia jos torista löytää halvalla "Mjobil 5v-30" öljyä ja saa sillä moottorinsa rikki. Tuoteväärennöksiäkin mahtuu maailmaan, ja saattaahan osa toimittajistakin fuskata ja vaihtaa koostumusta vaikka asiakas (esim. tässä tapauksessa Tesco) jatkaa öljyn mainostamista samoilla spekseillä kuin ennenkin.
Väärennökset on asia erikseen. Jos motox/biltema täyttää auton luokitukset niin varmasti uskaltaa laittaa autoon. Toki jos jotain liian halvalla myydään niin silloin jo hälytyskellojen pitää soida.
 
Väärennökset on asia erikseen. Jos motox/biltema täyttää auton luokitukset niin varmasti uskaltaa laittaa autoon. Toki jos jotain liian halvalla myydään niin silloin jo hälytyskellojen pitää soida.

Joo, paitsi että sitä tuossa edellä yritin sanoa. Ei motonettikään valmista omaa öljyään vaan ostaa sen sokkona toimittajalta. Jotain satunnaistestejä sitten tekevät jos tekevät. Motonet painaa pullojen kylkiin edelleen kaikki samat luokitukset vaikka toimittaja voi vaihtaa koktailiansa ihan täysin.
 
Mobil 1 5w-30 Espi on varmasti ihan ok öljy, jos luokitukset täsmää. Tahdoo vain ainakin uudempien autojen kohdalla olla että joutuu haalimaan muita voiteluaineita.

Ja vanhempien autojen kohdalla esim. 5W-40. Kannattaa selvittää oikea öljy. Vanhempaan ja paljon ajettuun voi laittaa kuumana pykälän paksumpaa.
Samoin jos moottori joutuu kovalle rasitukselle tai on suorasuihku, jolloin polttoainetta voi kerääntyä öljyn joukkoon.
 
Onko kukaan oikeasti saanut konetta solmuun jos on käyttänyt valmistajan luokituksen mukaisia öljyjä oli ne sitten minkä valmistajan litkuja tahansa? Täällä hikoillaan laakerien korkkaamista samalla kun hiisataan jossain kantatiellä kahdeksaakymppiä tai seistään liikenneruuhkassa. On tullut ajettua viikossa 3000 km Puuilon halvimmalla litkulla (GM longlife) ja mitään ongelmia ei ilmennyt, ehkä pari desiä sai lisätä kun Ukrainassa alko olla se +35 lämmintä. Vaikea uskoa, että normaaliajossa oikein valitulla aineella tulisi missään olosuhteissa ongelmia, ei nyt kuitenkaan puhuta mistään mineraaliöljyistä.
Vaimon Astra H 1.6:seen laittanut tätä samaa, youtuben keittotestissä ei mennyt miksikään (karstoittunut) tuo öljy, jos nyt sitten edes oli gm:n öljyä tuo. Pitäis testata itekkin joku kerta töissä tuota keittämistä muutamalla öljyllä mitä löytyy nurkista.
 
Vaimon Astra H 1.6:seen laittanut tätä samaa, youtuben keittotestissä ei mennyt miksikään (karstoittunut) tuo öljy, jos nyt sitten edes oli gm:n öljyä tuo. Pitäis testata itekkin joku kerta töissä tuota keittämistä muutamalla öljyllä mitä löytyy nurkista.

Samallahan sitä voi tehdä pakastintestin.
 
Eikait se ole öljyn vika jos suomalainen ei tiedä merkkiä.

Saksassa on läjäpain öljyjä, joita suurinosa suomalaisista ei koskaan ole kuullutkaan, mutta muualla maailmassa tuttuja myöskin raskaissa koneissa.
Saksassa kovinkaan montaa Suomessa myytävää öljyä ei kutsuttaisi täyssynteettiseksi. Hyvä öljy maksaa myös Saksassa, fanfaro on lähes ilmaista.
 
Saksassa määritellään täyssynteettinen eri tavalla?
Saksassa group 3 öljyä ei saa myydä täyssynteettisenä.
"
BIZOL’s new and innovative motor oils meet and exceed the standards of the German automotive industry based on highest quality standards with 100% consumer transparency and protection.
Outside of Germany, partial Synthetic Motor Oils can be labelled as Fully Synthetic Motor Oils. This is not allowed in BIZOL because according to German Law we need to clearly label Fully Synthetic and Partial Synthetic motor oils. In essence, BIZOL’s Synthetic Motor Oils have the highest German quality standards with 100% consumer transparency and protection."
 
toyota type iv öljy. Teboil Fluid S on se eikä saa isoissa satseissa 20L sitä maksaisi noin 200€:a. Varmaa tilaan tuon mannol atf ws joka tehty toyotan laatikoihin. 100€ 20L, siitä en löytänyt kuin kehuja internetistä.

Täällä paikallisessa huoltoasemalla Teboil Fluid S 4L pakkauksissa 33.90€ ja 8.48€/l ja löytyisi 16l eli 135.6€ 4x4l kanisteria. Fluid E 20l kanisteri 76.90€ ja Fluid D 20l 68.90€.
 

20€/ 4 litraa, mielestäni hinta-laatusuhde hyvinkin kohdallaan.

API SN PLUS, joten hyvä valinta suorasuihku turboihin.
En kyllä äkkiseltään löydä mitään tietoa että olis api sn plus, api sn kyllä, mutta ei plus.
 
Vaihdoin yhteen autoon öljyt. Kuulemma 5 vuotta omistanut eikä koskaan hänen aikana vaihdettu. Suodatin oli pakko avaa huvikseen, suodatin vähän ruosteessa, muuten ihan normaalilta näytti öljyt. Mitään merkintää ei ollu koska olis vaihdettu. Kilsoistakaan ei tietoa.
 

Liitteet

  • 20200327_125413.jpg
    20200327_125413.jpg
    1 MB · Luettu: 100
  • 20200327_125855.jpg
    20200327_125855.jpg
    1,4 MB · Luettu: 103
Vaihdoin yhteen autoon öljyt. Kuulemma 5 vuotta omistanut eikä koskaan hänen aikana vaihdettu. Suodatin oli pakko avaa huvikseen, suodatin vähän ruosteessa, muuten ihan normaalilta näytti öljyt. Mitään merkintää ei ollu koska olis vaihdettu. Kilsoistakaan ei tietoa.

Mites jotkut voi olla noin hälläväliä huoltojen kanssa?
 
En kyllä äkkiseltään löydä mitään tietoa että olis api sn plus, api sn kyllä, mutta ei plus.

"Sivua ei löydy" Mutta itse luin myymälässä purkin kyljestä API SN PLUS.

Tämmönen purkki:

 
Viimeksi muokattu:
Mites jotkut voi olla noin hälläväliä huoltojen kanssa?
Toi nyt on ehkä jo vähän äärimmäinen esimerkki, mutta kyllä noita kolme vuotta samoilla öljyillä ajajia on paljonkin liikkeellä. Ja sille autolle ei sitten tasan tehdä muuta kuin vaihdetaan öljyt ja suodatin. Raitisilmansuodatin kasvaa sammalta ja ilmansuodatin koivua... Vikalista korjataan kolmeen kehotukseen ja kovaa ajoa.
 
Kuuluuko käyttämäsi öljymerkki EELQMS laadunvalvonta järjestelmään?

Midland suomen facebook sivulta juttua, toivottavasti linkki toimii:



En olis ihan heti uskonut että Castrol ei tähän kuulu, ainakaan en löytänyt listalta:

edit: Castol löytyy listalta.

 
Viimeksi muokattu:
Kuuluuko käyttämäsi öljymerkki EELQMS laadunvalvonta järjestelmään?

Midland suomen facebook sivulta juttua, toivottavasti linkki toimii:



En olis ihan heti uskonut että Castrol ei tähän kuulu, ainakaan en löytänyt listalta:

edit: Castol löytyy listalta.


Ikinään nähnyt tuommoista logoa yhdessäkään tunnetun valmistajan purkissa ja tietysti tuohon kuuluminen maksaa jotain ylimääräistä.
 
Toi nyt on ehkä jo vähän äärimmäinen esimerkki, mutta kyllä noita kolme vuotta samoilla öljyillä ajajia on paljonkin liikkeellä.

Kyllä, itsekin yhden massipäällikön tiedän joka 3v välein vaihtaa uuden auton eikä koskaan sinä aikana tee autolle mitään huoltoja koska: "kyllä uuden auton tulee kestää". Vaihtoon tullessa on sitten lähdetty liikkeelle moottorin pesulla...
 
Kyllä, itsekin yhden massipäällikön tiedän joka 3v välein vaihtaa uuden auton eikä koskaan sinä aikana tee autolle mitään huoltoja koska: "kyllä uuden auton tulee kestää". Vaihtoon tullessa on sitten lähdetty liikkeelle moottorin pesulla...

Kaine vähän kattoo liikkeessä huoltokirjoja, ja muutenkin miettii kannattaako huoltamatonta autoa ottaa vaihdossa? Liike kuitenkin vastuussa autosta uudelle omistajalle.
 
Ikinään nähnyt tuommoista logoa yhdessäkään tunnetun valmistajan purkissa ja tietysti tuohon kuuluminen maksaa jotain ylimääräistä.
Olisko sen verran uusi juttu että nyt kaupoissa olevissa pakkauksissa ei tuota vielä löydy. Tunnetuimmat valmistajat kuitenki löytyy listalta.
 
Olisko sen verran uusi juttu että nyt kaupoissa olevissa pakkauksissa ei tuota vielä löydy. Tunnetuimmat valmistajat kuitenki löytyy listalta.

Sivulta: © 2017 SAIL-Europe
Yhdessäkään purkissa en ole kyseistä logoa nähnyt.. tai nimeä lukenut.. Kuitenkin muutamia eri tuotteita tullut pyöriteltyä.
 
”The following companies have registered their Marketers' Letter of Conformance (LoC) effective March 30, 2020”

Tästä siis johtuu ettei löydy vielä purkeista? Tullut tänään voimaan.
 
toyota type iv öljy. Teboil Fluid S on se eikä saa isoissa satseissa 20L sitä maksaisi noin 200€:a. Varmaa tilaan tuon mannol atf ws joka tehty toyotan laatikoihin. 100€ 20L, siitä en löytänyt kuin kehuja internetistä.
Motonet myy Mag1 ATF -öljyä, josta löytyy Toyotan T-IV ja WS -luokitus.
 
Taitaa suurinosa mennä huuhteluun? Varmasti pitkään tulee mustaa öljyä ennenkuin tulee puhdasta läpi.
jep, laatikon tilavuus oli jotain 6L-8L niin kaveri tienaa leipänsä automaatti laatikoilla ni sano että noin 15L varmaa menee kun hyvin tekee. Jää sitten tuohon toiseenkin toyotaan vähän öljyä :)
 
Kaine vähän kattoo liikkeessä huoltokirjoja, ja muutenkin miettii kannattaako huoltamatonta autoa ottaa vaihdossa? Liike kuitenkin vastuussa autosta uudelle omistajalle.

Tietysti, mutta sehän vain käytännössä pudottaa autosta maksettavaa hyvistä. Oli muuten ajellut jo pitkään öljynpaineen merkkivalo päällä. :happy:
 
Jahas. Auto menossa huoltoon ja nyt menee Castrolia Mobilin sijaan. Jatkot Mikä Auto Minulle? -ketjussa?
 
Netin foorumilla joku faktana kertoi että jos öljyssä on vw 505.01 luokitus, siinä on kuulemma silloin myös pakosta 502 luokitus myös, vaikka sitä ei pyrkissa lukisikaan, mutu puheita vai ihan faktaa? Mietinnässä siis Teboilin timantti diesel öljy jota saa aika edullisesti tossa 10l kanisterissa ja jos tuo käy 502 luokituksen koneeseen niin sais hyvään hintaa öljyt molempiin autoihin.
 
Netin foorumilla joku faktana kertoi että jos öljyssä on vw 505.01 luokitus, siinä on kuulemma silloin myös pakosta 502 luokitus myös, vaikka sitä ei pyrkissa lukisikaan, mutu puheita vai ihan faktaa? Mietinnässä siis Teboilin timantti diesel öljy jota saa aika edullisesti tossa 10l kanisterissa ja jos tuo käy 502 luokituksen koneeseen niin sais hyvään hintaa öljyt molempiin autoihin.

Luokitusten mukaan toinen bensavehkeisiin ja toinen dieselvehkeisiin. Itse ainakin uskaltaisin tankata tuota 505.01 öljyä 502 koneeseen, jos vaan viskositeetit kohtaavat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 224
Viestejä
4 457 158
Jäsenet
73 694
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom