Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Oliko kokemusta Volvoon luokitelluista Comma 0W-20-öljyistä? Hintaa 40-50% vähemmän kuin Castrolin ja Liqui-Molyn vastaavat öljyt.

Tosta ei ole mutta Comman Voltech 0w30 on toiminut omissa volvoissa loistavasti eikä muutenkaan Comman tuotteissa ole ollut valittamista. Rekkarilla saa tarkastettua heidän sivuiltaan nesteiden sopivuudet ja tilavuudet ja ovat olleet ihan kohdallaan. Mielummin Commaa kuin Mobilia.
 
Samoin moottorin sammuttaminen kesken dieselin hiukkaspolton voi lämmittää öljyä kunnolla.
Mikä mekanismi kuumentaa moottoriöljyä jos koneen sammuttaa kesken hiukkaspolton? Kysyn kun en tiedä. Dieseleistä ei ole juurikaan kokemusta mutta nykyään dieselillä ajan.
 
Mikä mekanismi kuumentaa moottoriöljyä jos koneen sammuttaa kesken hiukkaspolton? Kysyn kun en tiedä. Dieseleistä ei ole juurikaan kokemusta mutta nykyään dieselillä ajan.

Hiukkaspoltossa pakokaasujen lämpötilaa nostetaan reippaasti syöttämällä sylintereihin lisää polttoainetta palamisen loppuvaiheessa. Tämä lämmittää myös turbon epätavallisen kuumaksi. Moottorin öljy jäähdyttää laakerit, mutta kun moottori sammutetaan...

Onkohan tämä ihan oikea ongelma? Erään merkin turbovikojen korjaamista ohjeistetaan näin:
Engines with one exhaust turbocharger:
  • Exhaust turbocharger exchange due to electrical fault on the exhaust turbocharger (vehicle mileage/km up to 100,000 km):
    • Check the oil feed line, oil return line and the associated banjo bolts for coking, replace if applicable.
    • If the oil return line is replaced, the connecting pipe on the crankcase must always be cleaned, as it is also subject to coking!
    • If a replacement is not necessary: If the exhaust turbocharger is offered only along with the oil return line and oil feed line in the Electronic Parts Catalogue (EPC), it can be removed from the order list again.
  • Exhaust turbocharger exchange due to electrical fault on the exhaust turbocharger (vehicle mileage/km starting at 100,000 km):
    • Replace the oil feed line, oil return line and the associated banjo bolts.
    • If the oil return line is replaced, the connecting pipe on the crankcase must always be cleaned, as it is also subject to coking!
  • Exchanging the exhaust turbocharger if there is mechanical damage on the exhaust turbocharger:
    • Always replace the oil feed line, oil return line and the associated banjo bolts.
    • If the oil return line is replaced, the connecting pipe on the crankcase must always be cleaned, as it is also subject to coking!
:think:
Kannattaisikohan turbon öljyletkuja tarkistaa/vaihtaa ennaltaehkäisevästi jo ennen turbon rikkoutumista?
 
Löytyykö kokemuksia Liqui Moly Special Tec LL 5W30 öljystä? Tyyristä ainakin tuntuu olevan. 5 l ~60€
Mitä tarkkaan ottaen meinaat saada selville sillä, jos jollain onkin kokemuksia tietyn merkkisestä laatuöljystä? Mikä muu havainto voisi olla kuin että auto toimi, moottori ei leikannut kiinni, kävi normaalisti ja käynnistyi helposti pakkasella(5W)? Kyllä öljyn laatua pitää arvioida jollain muulla mittarilla.
 
Itse voin suositella Valvoline MaxLife 5W40:tä ainakin sillä perusteella, että joku moottorin tiivistevuoto näyttäisi tyrehtyneen sen jälkeen kun vaihdoin Mobilin tilalle tuota.
 
Lisäaineista, että esim. vaihdelaatikko saattaa tarvita tietyn valmistajan tietyllä nimellä olevat xy-lisäaineilla olevan öljyn
ja välttämättä toisen valmistajan vastaavat ei toimi niin hyvin.

Eiköhän vaihdelaatikotkin tarvitse tietyt luokitukset täyttävää öljyä.
 
Eiköhän vaihdelaatikotkin tarvitse tietyt luokitukset täyttävää öljyä.
Tietenkin. Toiminnassa voi silti olla eroa eri merkkisten samat luokitukset täyttävien öljyjen välillä. Joskus harvoin ero voi olla aivan ratkaiseva jopa siten, että toisella toiminta on erinomaista ja toisella ala-arvoista. Eikä tämä ole mitään käyttäjän taikauskoa vaan valmistajan huonoa spesifikaatiota.
 
Nyt on Teboil Syncrogear 75W-80 Punton laatikossa. Täytyy sanoa, ettei keppi ole koskaan liikkunu noin jouheasti ajamani reilun 250tkm aikana. Comman MVMTF+ 75W-80 oli melkein yhtä hyvä, mutta ei ihan. Mobil SHC 75W-90 oli selkeästi liian paksua kylmänä.

Pösön laatikot (kuten koneetkin) tuntuu olevan aika ronkeleita öljyn suhteen. Useamman Pösön kokemuksella Total Transmission BV, nykyisin Gear 8, tuntuu olevan ainoa, joka toimii kelissä kuin kelissä niin kylmällä kuin lämpimällä laatikolla takeltelematta. Vastaavasti kyseinen öljy sitten taas ei tuntuis sopivan minkään muun kuin PSA:n laatikoihin.

Millaista öljyä väki täällä on mersujen manuaaliaskeihin laittaneet? Vanhan mestarin mukaan mersu kuin mersu, niin aina ATF laatikkoon, oli sitten automaagi tai manuaali. Itse laitoin sprinterin manuaaliin ATF, mutta hävyttömän ohuttahan se on. Ohjekirjan mukainen MB Gearoil 317 tuntuis olevan hankala löytää, ainakin alle 20l kannuissa. Jonkun väitteen mukaan se olisi 70w-80, mutta mitään virallista speksausta en öljylle löytänyt.
 
Millaista öljyä väki täällä on mersujen manuaaliaskeihin laittaneet? Vanhan mestarin mukaan mersu kuin mersu, niin aina ATF laatikkoon, oli sitten automaagi tai manuaali. Itse laitoin sprinterin manuaaliin ATF, mutta hävyttömän ohuttahan se on. Ohjekirjan mukainen MB Gearoil 317 tuntuis olevan hankala löytää, ainakin alle 20l kannuissa. Jonkun väitteen mukaan se olisi 70w-80, mutta mitään virallista speksausta en öljylle löytänyt.

Eka google osuma menee MOBIL GEAR OIL MB 317 20L
jossa lukee: Hyväksytty: - MB 235.10
Josta taas pääsee google haulla: Comma MVMTF+ 75W-80 1L GL-4 vaihteistoöljy | Motonet Oy
Täyssynteettinen 75W80 vaihteistoöljy Mercedes-Benz, BMW, Opel, Mini, Land Rover, Honda, Volvo autoihin, kun vaatimus on MB 235.10, BMW MTF LT-2, Ford M2C 186-A, GM 1940768, Honda MTF, Honda MTF II, Volvo 97308, MTF 94 tai GL4 ja 75W80
 
Eka google osuma menee MOBIL GEAR OIL MB 317 20L
jossa lukee: Hyväksytty: - MB 235.10
Josta taas pääsee google haulla: Comma MVMTF+ 75W-80 1L GL-4 vaihteistoöljy | Motonet Oy
Täyssynteettinen 75W80 vaihteistoöljy Mercedes-Benz, BMW, Opel, Mini, Land Rover, Honda, Volvo autoihin, kun vaatimus on MB 235.10, BMW MTF LT-2, Ford M2C 186-A, GM 1940768, Honda MTF, Honda MTF II, Volvo 97308, MTF 94 tai GL4 ja 75W80

Lienee vielä nykyäänkin Comman tekemää molemmat. Niin kuin lähes kaikki muutkin Mobil -öljyt.
Keskustelupalsta | Motonet Oy • katso viestiketjua - Esso Gear Oil MB 317
 
Eka google osuma menee MOBIL GEAR OIL MB 317 20L
jossa lukee: Hyväksytty: - MB 235.10
Josta taas pääsee google haulla: Comma MVMTF+ 75W-80 1L GL-4 vaihteistoöljy | Motonet Oy
Täyssynteettinen 75W80 vaihteistoöljy Mercedes-Benz, BMW, Opel, Mini, Land Rover, Honda, Volvo autoihin, kun vaatimus on MB 235.10, BMW MTF LT-2, Ford M2C 186-A, GM 1940768, Honda MTF, Honda MTF II, Volvo 97308, MTF 94 tai GL4 ja 75W80

No enpä ollut noin fiksu, että olisin tuommosta kautta tajunnut lähteä selvittämään. Vuosia vaivannut ongelma on ratkennut. Kiitos!:kissingheart:
 
On kyllä melko kuollut paikka tuo Motonetin keskustelu... Vaikuttaisiko siihen osaltaan se, että en löytänyt etusivulta sinne edes linkkiä. :D
 
On kyllä melko kuollut paikka tuo Motonetin keskustelu... Vaikuttaisiko siihen osaltaan se, että en löytänyt etusivulta sinne edes linkkiä. :D

jonkun sivustopäivityksen yhteydessä linkki etusivulta poistettiin, sitten kun siitä valitettiin foorumilla, niin se ilmestyi takaisin. Nyt näyttää taas hävinneen :D
 
2.0 tfsi mottiin vaihtu 1000km sitten mobil super 3000 X1 5w40:set, tarkistin tikun tuossa kun tuli 1000km täyteen ja tätähän on mennyt palanu jo tikusta 1/4 osa, kaks edellistä kertaa ollut käytössä castrol magnatec c3 5w40 ja tuota on ollut tikun ylärajassa 1000km jälkeen ja ylärajasta alarajaan meni 7000km jälkeen, siksi vaihtu merkki kun tuosta ei enää löydy 502 luokitusta. Näköjään audi ei tykkää tuosta mobilista, näyttää vähä siltä ettei puolen litran lisäyksellä enää pääse vuotta. Mitähän sitä seuraavaks kokeilis, Teboil diamondia moni ainakin kehunut.
 
2.0 tfsi mottiin vaihtu 1000km sitten mobil super 3000 X1 5w40:set, tarkistin tikun tuossa kun tuli 1000km täyteen ja tätähän on mennyt palanu jo tikusta 1/4 osa, kaks edellistä kertaa ollut käytössä castrol magnatec c3 5w40 ja tuota on ollut tikun ylärajassa 1000km jälkeen ja ylärajasta alarajaan meni 7000km jälkeen, siksi vaihtu merkki kun tuosta ei enää löydy 502 luokitusta. Näköjään audi ei tykkää tuosta mobilista, näyttää vähä siltä ettei puolen litran lisäyksellä enää pääse vuotta. Mitähän sitä seuraavaks kokeilis, Teboil diamondia moni ainakin kehunut.

Voi kauheeta.. :rofl:
 
2.0 tfsi mottiin vaihtu 1000km sitten mobil super 3000 X1 5w40:set, tarkistin tikun tuossa kun tuli 1000km täyteen ja tätähän on mennyt palanu jo tikusta 1/4 osa, kaks edellistä kertaa ollut käytössä castrol magnatec c3 5w40 ja tuota on ollut tikun ylärajassa 1000km jälkeen ja ylärajasta alarajaan meni 7000km jälkeen, siksi vaihtu merkki kun tuosta ei enää löydy 502 luokitusta. Näköjään audi ei tykkää tuosta mobilista, näyttää vähä siltä ettei puolen litran lisäyksellä enää pääse vuotta. Mitähän sitä seuraavaks kokeilis, Teboil diamondia moni ainakin kehunut.
Paljonko se syö 504/507 -luokituksen öljyä?
 
Noita jenkkien ja venakkojen öljyanalyysejä paljon lukenut niin ihmetyttää tuo molybdeenin käyttö. Raskaankaluston öljyissä sitä ei oikeen käytetä ja henkilöautopuolella joku merkki käyttää kun taas saman luokituksen omaava toinen merkki ei käytä. Eikä noissa analyyseissä näy mitään muuta ainetta jolla tuo puuttuva molybdeeni olisi korvattu.

Tiedä sitten onko tuolla esim moottorin kulumisen kannalta merkitystä. Kitkaa ilmeisesti vähentää eli luulisi kulumiseenkin vaikuttavan.
 
Noita jenkkien ja venakkojen öljyanalyysejä paljon lukenut niin ihmetyttää tuo molybdeenin käyttö. Raskaankaluston öljyissä sitä ei oikeen käytetä ja henkilöautopuolella joku merkki käyttää kun taas saman luokituksen omaava toinen merkki ei käytä. Eikä noissa analyyseissä näy mitään muuta ainetta jolla tuo puuttuva molybdeeni olisi korvattu.

Tiedä sitten onko tuolla esim moottorin kulumisen kannalta merkitystä. Kitkaa ilmeisesti vähentää eli luulisi kulumiseenkin vaikuttavan.

Sitten missä muodossa tuo on: Jos on MoS2, eli molybdeenisulfidi niinkuin rasvoissa niin ei toimi. Sitten öljyliukoinen MoDTC eli molybdeeni ditiokarbamaatti, no, saa olla todella pieninä pitoisuuksina ja riski on pieni korroosionlisäyksen mahdollisuus, tietysti mikäli erottuu (ja yliannoksilla), niin tukkeutuminen. Erottuminen tapahtuu käytännössä ikääntymisen, oksidaation ja lämpötilavaihteluiden yhteisvaikutuksena, jolloin saadaan pahimmillaan kovia kiteitä öljyn joukkoon. Sama homma kuin ZDDP:n kanssa, eli suurina pitoisuuksilla saat aikaan helvetisti ongelmia (hyvästi katalysaattorit) ja valmistajat ei oikein aina kiltisti ilmoita sinkkifosfaattien tai molybdeenin pitoisuutta. Molybdeeni on siitä jännä aine, että muodostaa todella ohuen kalvon, jolla mm. rullausominaisuudet ovat mahtavat, mutta toisaalta kalvo on erittäin ohut, partikkelimainen ja epätasainen. ZDDP taas MoDTC:n kanssa on todettu vähentävän ikääntymisilmiötä, mutta ZDDP saa korkeintaan olla 1500ppm öljyssä monien suositusten mukaan, eli silläkään ei varmaan ikääntymisongelmia pahemmin korjata..

Tuossa pitempi tutkielma aiheesta:
https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01424132/document
Sivulta 87 eteenpäin tuota partikkelierottumista sekä paaaaljon teknistä- ja laboratoriosanastoa.
 
mie en lähtis sekoittelemaan öljylaatuja keskenään,

ite oon käyttänyt valtroissa kesäisin 10-30w moottoriin talvisin vaihdan 5-40w +suodattimet
molemmissa vajaat 15000h mittarissa.
 
mie en lähtis sekoittelemaan öljylaatuja keskenään,

ite oon käyttänyt valtroissa kesäisin 10-30w moottoriin talvisin vaihdan 5-40w +suodattimet
molemmissa vajaat 15000h mittarissa.

Sekoittamisessa ikinä huomannut mitään ongelmaa, mutta sitä en käsitä, miksi käytät kesällä kuuman pään ohuempaa viskositeettiä... :confused:
 
mie en lähtis sekoittelemaan öljylaatuja keskenään,

ite oon käyttänyt valtroissa kesäisin 10-30w moottoriin talvisin vaihdan 5-40w +suodattimet
molemmissa vajaat 15000h mittarissa.
Mulla tihkuu lohkon saumasta 5-40W läpi, mutta kun laittaa sekaan n. kolmanneksen 10-30W niin vuotoa ei ole.

Tiedä sitten kumpi on pahempi, ajella sekaöljyllä vai antaa vuotaa ja lisäillä välillä.
 
Mitä tuosta selostuksesta sai muka irti, mikä lisäaine on pahasta, missä öljyissä sitä käytetään ja todisteet. :D

Extreme pressure gear oils perform well over a range of temperatures, speeds and gear sizes to help prevent damage to the gears during starting and stopping of the engine. Unlike antiwear additives, extreme pressure additives are rarely used in motor oils. The sulfur or chlorine compounds contained in them can react with water and combustion byproducts, forming acids that facilitate corrosion of the engine parts and bearings.[2]

Extreme pressure additives typically contain organic sulfur, phosphorus or chlorine compounds, including sulfur-phosphorus and sulfur-phosphorus-boron compounds, which chemically react with the metal surface under high pressure conditions. Under such conditions, small irregularities on the sliding surfaces cause localized flashes of high temperature (300-1000 °C), without significant increase of the average surface temperature. The chemical reaction between the additives and the surface is confined to this area.

Tossa nyt jotain esimerkkiä jos ei muuten mene ymmärrykseen.
 
Moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn vaatimukset on oleellisesti erilaisia johtuen melko erilaisesta mekaanisesta toiminnasta. Moottorissahan on karkeasti ottaen 3 erilaista ison kuorman voitelutapahtumaa. Laakereissa on pyörivää liikettä ja laakeripintaan kohdistuvia kuormituksia esim kiertokangilta. Kampura kuitenkin voidellaan öljynpaineella eikä sielä niinkään luoteta öljykalvon lujuuteen tms vaan kampura pyörii laakeripintoja vasten öljypatjan päällä. Sylintereissä männänrengas pyyhkii sylinteriseinää pitkin edestakaisin, tuossa rajapinnassa voisi ilman erityisasiantuntemusta ajatella öljykalvon vaikuttavan ja varmaan joku lisäainekin näyttelee osaansa. Kolmas on nokka-akselit, joita on kahta tyyppiä, rullanokka ja laahaava nokka. Erityisesti laahaavissa nokka-akseleissa öljykalvon lujuus laitetaan koetukselle ja sinkki lisäaineena vähentää kitkaa siinä rajapinnassa. Katalysaattoreille raja-arvo taisi olla 800ppm mutta jollekin vanhemmalle laahaavalla nokalla olevalle moottorille 1500ppm taisi olla suositeltu arvo, mutta tällöin öljynvaihtoväliä on syytä korroosiosyistä jne tihentää.

Vaihteistoissa tuo pintapaineenkesto on äärimmäisen vaadittua, sillä liike on melko pitkälti kahden osan "vierimistä" toisiinsa nähden eikä leikkaavaa liikettä juurikaan ole.

Oleellisesti tärkeämpi tekijä erityisesti tehokkaissa autoissa, joita ajetaan paljon isolla kuormalla, esim käydään ratapäivillä on käyttää jotain muuta kuin vetykrakattua synteettistä öljyä esim esteri ja pao öljyjä, koska niiden moniaste toiminta ei perustu sakeuttimiin, jotka käytön aikana hajoavat ja öljystä tulee viskositeetiltaan ohuempaa. Perusautossa suosituilla öljynvaihtoväleillä mikä tahansa laadukas öljymerkki ajaa varmasti asiansa hyvin.
 
Extreme pressure gear oils perform well over a range of temperatures, speeds and gear sizes to help prevent damage to the gears during starting and stopping of the engine. Unlike antiwear additives, extreme pressure additives are rarely used in motor oils. The sulfur or chlorine compounds contained in them can react with water and combustion byproducts, forming acids that facilitate corrosion of the engine parts and bearings.[2]

Extreme pressure additives typically contain organic sulfur, phosphorus or chlorine compounds, including sulfur-phosphorus and sulfur-phosphorus-boron compounds, which chemically react with the metal surface under high pressure conditions. Under such conditions, small irregularities on the sliding surfaces cause localized flashes of high temperature (300-1000 °C), without significant increase of the average surface temperature. The chemical reaction between the additives and the surface is confined to this area.

Tossa nyt jotain esimerkkiä jos ei muuten mene ymmärrykseen.

Kysehän oli moottoriöljystä, ei vaihteistoöljystä.
Mistä Royal Purplen öljystä oli kyse? Niitä on aika monta.
Koska testattu (Öljyanalyysi)? Koostumukset muuttuvat tuon tuosta.
Mitä lisäaineita oli käytetty, joilla on haitallisia sivuvaikutuksia ja kuinka paljon?


Et tainnut itse ymmärtää. :lol:
 
Kysehän oli moottoriöljystä, ei vaihteistoöljystä.
Mistä Royal Purplen öljystä oli kyse? Niitä on aika monta.
Koska testattu (Öljyanalyysi)? Koostumukset muuttuvat tuon tuosta.
Mitä lisäaineita oli käytetty, joilla on haitallisia sivuvaikutuksia ja kuinka paljon?


Et tainnut itse ymmärtää. :lol:
Ainakin aiemmin royal purplen öljyt oli yksinomaan esteri / pao öljyjä ja jo siitä syystä reippaasti parempia kuin perus mobil. Tuo kamahan maksaa n. 20-40€/litra riippuen vähän öljystä eli hiukkasen kalliimpaa kuin perus mobil. Omaan urheiluautoon esim laitan Motulin esteriöljyä joka maksaa 30€/2 litraa.
 
Ainakin aiemmin royal purplen öljyt oli yksinomaan esteri / pao öljyjä ja jo siitä syystä reippaasti parempia kuin perus mobil. Tuo kamahan maksaa n. 20-40€/litra riippuen vähän öljystä eli hiukkasen kalliimpaa kuin perus mobil. Omaan urheiluautoon esim laitan Motulin esteriöljyä joka maksaa 30€/2 litraa.

Mobil taitaa olla maailman suurin PAO valmistaja. Täyttä esteriöljyä tuskin kukaan tekee, tässä esim motul V300 5w40 msds tietoja:

CAS: 72623-87-1 GHS08 L 10 <= x % < 25 EC: 276-738-4 Dgr REACH: 01-2119474889-13 Asp. Tox. 1, H304 LUBRICATING OILS (PETROLEUM), C20-50, HYDROTREATED NEUTRAL OIL-BASED

CAS: 72623-87-1 L 10 <= x % < 25 EC: 276-738-4 REACH: 01-2119474889-13 LUBRICATING OILS (PETROLEUM), C20-50, HYDROTREATED NEUTRAL OIL-BASED

CAS: 72623-87-1 viittaa nesteen group 3 öljyyn

NEXBASE™ 3080

Taas esim mobil 5w50:
1-DECENE, HOMOPOLYMER HYDROGENATED 68037-01-4 10 - < 20% H304 = PAO
 
Kysehän oli moottoriöljystä, ei vaihteistoöljystä.
Mistä Royal Purplen öljystä oli kyse? Niitä on aika monta.
Koska testattu (Öljyanalyysi)? Koostumukset muuttuvat tuon tuosta.
Mitä lisäaineita oli käytetty, joilla on haitallisia sivuvaikutuksia ja kuinka paljon?


Et tainnut itse ymmärtää. :lol:

The sulfur or chlorine compounds contained in them can react with water and combustion byproducts, forming acids that facilitate corrosion of the engine parts and bearings

Kyse on siitä että noi EP aineet ei sovellu polttomoottoriin, vaan vaihteistöljyyn. Noi youtuben laakeritestit on täyttä huuhaata. Todista toki toisin.
 
Kyse on siitä että noi EP aineet ei sovellu polttomoottoriin, vaan vaihteistöljyyn. Noi youtuben laakeritestit on täyttä huuhaata. Todista toki toisin.
Toisin sanoen siis niissä testataan varsin umpimähkäisesti moottoriöljyn sopivuutta johonkin muuhun käyttöön kuin moottoriöljyksi. Jotain eroja saadaan, mutta jää näyttämättä ollaanko erojen ilmentyessä oikealla mittausalueella, joten testin mielekkyys ja merkitsevyys edes pienen osa-alueen puolesta jää sekin näyttämättä toteen.
 
The sulfur or chlorine compounds contained in them can react with water and combustion byproducts, forming acids that facilitate corrosion of the engine parts and bearings

Kyse on siitä että noi EP aineet ei sovellu polttomoottoriin, vaan vaihteistöljyyn. Noi youtuben laakeritestit on täyttä huuhaata. Todista toki toisin.

Sinähän se annat ymmärtää, että Royal Purplen öljyt ovat vahingollisia moottorille.

Todista se. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Kyse oli alunperin siitä et jotkin lisäaineet ei sovellu ja näillä testeillä (timken ok load) ei voida luokitella moottoriöljyn paremmuutta.

Lisäaineistusta käytetään käyttökohteen mukaan.
Royal Purple näyttäisi käyttävän ilmaisua "Extreme Pressure" vain kilpaöljyissään, niitä ei liene tarkoitettu käytettäväksi lainkaan jokapäiväisessä käytössä.
Näillä kilpaöljyillä ei yleensä juuri ole autonvalmistajien luokituksia.

Tää nyt on 8 vuotta vanha taulukko mut rp:n rikki ampuu reilusti yli tuon ajan 5k rajasta.
http://www.pqiamerica.com/November 2011 samples/testresultsnovbatch2(10W-30)2011.html

Siinä on tosiaan raja-arvo ylittynyt, mutta onko siitä aiheutunut käytännössä haittaa, onkin vaikeampi arvioida.

Uudemmista testeissä ei ole testattu rikkia?

http://pqiamerica.com/PCMO_Sample_Summary_12_15_2016.html

Kuitenkin kaikki testatut Royal Purplet ovat saaneet maininnan "No issues".
 
Viimeksi muokattu:
Onko juurikaan väliä mitä öljyä 4T 250cc vm 2008 mönkijään kaataa?

yamaha suosittaa korjausmanuaalissa 5w-30 ikipakkasesta 0asteeseen ja -10 - +35 väliin 10w-30 sekä +5-+45 väliin 20w-40 kamaa...

ja antaa tömmöiswt speksit:
”YAMALUBE4, SAE 5W-30 or SAE 10W-30 or SAE 20W-40
API service, SG type or higher, JASO standard MA”

tämmöstä olisi hyllyssä eli LL ölppää hiukkassuodattimella varustettuun katiskaan...
Motox-Synergy Longlife C3 5W-30 5 l | Motonet Oy

Lämpötilantaulukon perusteella pistäisin 10w-30 jos kaupasta lähtee hakemaan...

Tässä sanotaan että moottori ja vaihteisto eli eroakaa tuo öljyn laadun tarve jotenkin tommosessa prätkän koneessa autosta kun vaihteisto ui samoissa liemissä... litrahinta on ainakin ihan eri hehtaarilla...
MP Castrol Power1 10W-30 synteettinen 1L | Motonet Oy

eiks tämäkin ole käypästä speksien puolesta ja paljon halvempaa vai onks tää nyt vaihteiston kannalta jotenkin huonompaa???
Motox Marine 4T FCW 10W30 1 l | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
kiitoksia vastauksista, taidan pistää tätä kun oikeastaan toinen pienempi vekotin "automaatilla" tarttis kanssa vajaan litran ja sille yammu suosittaa 10w-40 ilman muita luokituksia eli 3L pitäisi joka tapauksessa hankkia niin tuosta kannusta vaihtaa aikas tasan 2x molempiin ja tuolla kuuman pään luokituksellahan ei ole muuta väliä kuin että on vähintään speksattu eli korkeampi käy oikein mainiosti:
MP-Motox 10W-40 4T-Synt 5 l | Motonet Oy

Sitten olisi vielä:
MP Motul 5000 10W-40 4T osasynteettinen 4 L | Motonet Oy
ja
MP Motul 5100 10W-40 4T synteettinen 4L | Motonet Oy
Mutta ei kait edes näihin kannata sijoittaa kun tuo motox täyttää tuon SG luokituksen eikä sen parempaa tarvita, hintaeroa tulee kuitenkin jo 1% mönkkärin hinta :). Paljon kalliimmassa autossakin vetänyt aina motoxin luokitukset täyttävillä liemillä...
 
Onko kukaan kuullu näistä fanfaro öljyistä :lol: Ilmeisesti samaa kun MANNOL, fanfaro tehää liettuas ja mannol saksas? Automaatti öljyi vaa kahtelen kun niin kalliita suomessa kun tarvisi isompi satsi ostaa kun meinasin huuhdella laatikon. 50€ maksaisi 20l fanfaroo
 

20€/ 4 litraa, mielestäni hinta-laatusuhde hyvinkin kohdallaan.

API SN PLUS, joten hyvä valinta suorasuihku turboihin.
 
Onko kukaan kuullu näistä fanfaro öljyistä :lol: Ilmeisesti samaa kun MANNOL, fanfaro tehää liettuas ja mannol saksas? Automaatti öljyi vaa kahtelen kun niin kalliita suomessa kun tarvisi isompi satsi ostaa kun meinasin huuhdella laatikon. 50€ maksaisi 20l fanfaroo
En todellakaan laittaisi mitään ihmeellisen merkkistä halpaa öljyä, voi tulla melko kalliiksi.
 
En todellakaan laittaisi mitään ihmeellisen merkkistä halpaa öljyä, voi tulla melko kalliiksi.

Joo, muutaman euron säästö voi käydä kalliiksi... En tiedä, millaista öljyä kysyjä tarvitsee, mutta ei esim. tämäkään voi konkurssiin viedä:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 811
Viestejä
4 548 009
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom