Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Tulipa erehdyttyä tekemään kaupat Merssusta...jaa a saas nähdä mitä tästä seuraa. Ei varmaan mitään hyvää. Nyt ei voi kaiketi laittaa mitä tahansa jäteöljyä kuten vanhoissa riisikulhoissani :D Voimansiirrossakin on eri luokitus joka paikkaan...perään, jakolootaan, tomaattiin ja etuperään. Pitää suurin piirtein excel taulukko tehdä, alkaa jo pieni päänsärky iskemään. Vanhassa japsissa riitti mikä tahansa 75W90 gl5 edestä taakse ja tomaattin mikä tahansa dextron III litku ja hyvin toimi.

Kone on 3 litran V6 nokivasara, ilmeisesti luokitus on 229.51 mikä kyllä löytyy monestakin pullosta. Viskositeettina on 5W30 mutta kaiketi 0W30 ok myös.

Ongelma on lähinnä pakkauskoot. Öljyä menee mitä ilmeisemmin 9 litraa ja ajan paljon. Löytyykö vinkkejä mistä saisi hyvää tavaraa kohtuuhintaan isoissa pöntöissä (10-20 litraa). Paras löytöni on tämä: Castrol Edge 5W-30 20L moottoriöljy | Karkkainen.com verkkokauppa

Litrahinnaksi tulisi enää 8€/l mikä alkaa kuulostamaan kohtuulliselta. Motox öljyihin en koske, erehdyin perämoottoriin kerran laittamaan motoxin 2T tavaraa ja sen jälkeen oli järvi sinistä savua täynnä :dead:
 
Tulipa erehdyttyä tekemään kaupat Merssusta...jaa a saas nähdä mitä tästä seuraa. Ei varmaan mitään hyvää. Nyt ei voi kaiketi laittaa mitä tahansa jäteöljyä kuten vanhoissa riisikulhoissani :D Voimansiirrossakin on eri luokitus joka paikkaan...perään, jakolootaan, tomaattiin ja etuperään. Pitää suurin piirtein excel taulukko tehdä, alkaa jo pieni päänsärky iskemään. Vanhassa japsissa riitti mikä tahansa 75W90 gl5 edestä taakse ja tomaattin mikä tahansa dextron III litku ja hyvin toimi.

Kone on 3 litran V6 nokivasara, ilmeisesti luokitus on 229.51 mikä kyllä löytyy monestakin pullosta. Viskositeettina on 5W30 mutta kaiketi 0W30 ok myös.

Ongelma on lähinnä pakkauskoot. Öljyä menee mitä ilmeisemmin 9 litraa ja ajan paljon. Löytyykö vinkkejä mistä saisi hyvää tavaraa kohtuuhintaan isoissa pöntöissä (10-20 litraa). Paras löytöni on tämä: Castrol Edge 5W-30 20L moottoriöljy | Karkkainen.com verkkokauppa

Litrahinnaksi tulisi enää 8€/l mikä alkaa kuulostamaan kohtuulliselta. Motox öljyihin en koske, erehdyin perämoottoriin kerran laittamaan motoxin 2T tavaraa ja sen jälkeen oli järvi sinistä savua täynnä :dead:

Itte olen käyttänyt samaisessa koneessa ja sitten siinä OM646, mikä on se 2.2l nelisylinterinen pata, teboil diamond diesel 5w-40, 10l astiassa ~63€ tokmannilta ja löytyy mb:n 229.51 luokitus. Ei koskaan mitään ongelmaa.

Edit: molemmat oli ajettu päälle 300tkm taloon tullessa ja poistuessa vajaa 700tkm ja kaikki kilometrit tuolla teboilin öljyllä omistuksen ajan.
 
Olen käyttänyt tuota 5W40 diamond dieseliä juurikin 10 litran pöntöissä viimeiset +300tkm japseissa ilman ongelmia. Katselin vain huoltomerkintöjä ja eri valmistajien öljysuosituksia, niin aina on viskositeetti 5W30. Tästä aattelin että ehkä se 5W30 on optimaalisempi. Mutta jos 400tkm on rullailtu OM642 koneella diamondilla niin ehkä ei tarvitse vieläkään vaihtaa kanisteria :D

Koneella on ajettu "vasta" hieman alle 200tkm ja todennäköisesti ajan saman verran päälle..

@Chaos mitä muuten pidit öljynvaihtovälinä tuolla V6:lla? Ohjearvo on kait 25tkm max mutta jotenkin kuulostaa aika isolta väliltä. Olen vaihdellut Diamondia tähän mennessä 15tkm välein kun ei ole hinnalla pilattu.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa erehdyttyä tekemään kaupat Merssusta...jaa a saas nähdä mitä tästä seuraa. Ei varmaan mitään hyvää. Nyt ei voi kaiketi laittaa mitä tahansa jäteöljyä kuten vanhoissa riisikulhoissani :D Voimansiirrossakin on eri luokitus joka paikkaan...perään, jakolootaan, tomaattiin ja etuperään. Pitää suurin piirtein excel taulukko tehdä, alkaa jo pieni päänsärky iskemään. Vanhassa japsissa riitti mikä tahansa 75W90 gl5 edestä taakse ja tomaattin mikä tahansa dextron III litku ja hyvin toimi.

Kone on 3 litran V6 nokivasara, ilmeisesti luokitus on 229.51 mikä kyllä löytyy monestakin pullosta. Viskositeettina on 5W30 mutta kaiketi 0W30 ok myös.

Ongelma on lähinnä pakkauskoot. Öljyä menee mitä ilmeisemmin 9 litraa ja ajan paljon. Löytyykö vinkkejä mistä saisi hyvää tavaraa kohtuuhintaan isoissa pöntöissä (10-20 litraa). Paras löytöni on tämä: Castrol Edge 5W-30 20L moottoriöljy | Karkkainen.com verkkokauppa

Litrahinnaksi tulisi enää 8€/l mikä alkaa kuulostamaan kohtuulliselta. Motox öljyihin en koske, erehdyin perämoottoriin kerran laittamaan motoxin 2T tavaraa ja sen jälkeen oli järvi sinistä savua täynnä :dead:


Tilaa Saksasta 100€ posteineen 20l esim. ARAL SuperTronic LongLife III 5W-30 , 1 x 20 Litre - Juing-Oil Webshop für Markenöle 5€/litra

Aral öljyt tulee kuulemma Castrolin tehtailta
 
On varmasti ihan hyvää öljyä, mutta vaikuttaa myös hieman ylihinnoitetulta..

Käytän nyt kuitenkin näitä jo nurkkiin kertyneitä punarajoja. Kyllä näistä hyvä sekoitus saadaan. :D
 
Tulipa erehdyttyä tekemään kaupat Merssusta...jaa a saas nähdä mitä tästä seuraa. Ei varmaan mitään hyvää. Nyt ei voi kaiketi laittaa mitä tahansa jäteöljyä kuten vanhoissa riisikulhoissani :D Voimansiirrossakin on eri luokitus joka paikkaan...perään, jakolootaan, tomaattiin ja etuperään. Pitää suurin piirtein excel taulukko tehdä, alkaa jo pieni päänsärky iskemään. Vanhassa japsissa riitti mikä tahansa 75W90 gl5 edestä taakse ja tomaattin mikä tahansa dextron III litku ja hyvin toimi.

Kone on 3 litran V6 nokivasara, ilmeisesti luokitus on 229.51 mikä kyllä löytyy monestakin pullosta. Viskositeettina on 5W30 mutta kaiketi 0W30 ok myös.

Ongelma on lähinnä pakkauskoot. Öljyä menee mitä ilmeisemmin 9 litraa ja ajan paljon. Löytyykö vinkkejä mistä saisi hyvää tavaraa kohtuuhintaan isoissa pöntöissä (10-20 litraa). Paras löytöni on tämä: Castrol Edge 5W-30 20L moottoriöljy | Karkkainen.com verkkokauppa

Litrahinnaksi tulisi enää 8€/l mikä alkaa kuulostamaan kohtuulliselta. Motox öljyihin en koske, erehdyin perämoottoriin kerran laittamaan motoxin 2T tavaraa ja sen jälkeen oli järvi sinistä savua täynnä :dead:

Ite kattelen tuolta Mersun BeVosta mitkä on oikeasti hyväksyttyjä eikä vain mainostettu yhteensopivaksi. Tiedä sitten onko mitään käytännön merkitystä mutta jos noin hieno palvelu on olemassa niin miksi sitä ei käyttäisi.

MB 229.51 - Low SPAsh multigrade service engine oils - Mercedes-Benz Specifications for Operating Fluids

Viimeksi tilasin 15 x 1 litre Fuchs Titan GT1 proflex 5W-30, MB229.52 : 78,- EURO
 
Ite kattelen tuolta Mersun BeVosta mitkä on oikeasti hyväksyttyjä eikä vain mainostettu yhteensopivaksi. Tiedä sitten onko mitään käytännön merkitystä mutta jos noin hieno palvelu on olemassa niin miksi sitä ei käyttäisi.

MB 229.51 - Low SPAsh multigrade service engine oils - Mercedes-Benz Specifications for Operating Fluids

Viimeksi tilasin 15 x 1 litre Fuchs Titan GT1 proflex 5W-30, MB229.52 : 78,- EURO

Sisältäen toimituskulut?
 
Näppärän näköinen lista...pitääkin katsella. Tämä "Aral" löytyy myös sieltä, kuulostaa kyllä ihan tuiki tuntemattomalta merkiltä, kas kun ei Ural :D
 
Motonetin valikoimasta etsin sopivaa öljyä Fiat Punto 1.2 2005 autoon.
Vaatimus ACEA A3, API SL

20€ Teboil Gold S 4l 5W-40
32€ Mobil 1 FS 4L 0W-40

Ilmeisesti tuo öljy käy myös, koska siinä on ACEA A3?
19.5€ Valvoline Moottoriöljy 5W40 All Climate, 5 l
ACEA A3/B3, A3/B4, API SN/CF

Valvoline tai Teboil olisi hyvä hinnan puolesta ja Mobil taas olisi 0W40. En kyllä vaihda öljyjä vielä hetkeen.

Itse olen ajellut reilu 250tkm Puntolla Teboil Gold S:llä. Ei mitään hajua, millaista öljyä Delta-auton huolto edellisen omistajan ajamat ekat reilu 50tkm on käyttänyt. Vieläkään ei kuluta öljyä 10tkm vaihtovälillä, joten ei ainakaan paska valinta ole ollut öljyksi.

Veljeni on käyttänyt Pözöössä Valvoline All Climatea ainakin edelliset 3 öljynvaihtoa, on sielläkin yli 250tkm jo. Ekat 200+tkm laitoin Pököön Mobilin1 5w-40, nykyisin kai nimeltään Mobil Super 3000 x1 5w-40. Sitäkään ei Pösö hylkinyt. Ainoastaan yhden kerran välissä kokeilin ahneuksissani Bilteman synteettistä 5w-40 ja senhän hieno ranskalainen yski ekoilla pakkasilla huohottimen kautta ulos -> Pikainen vaihto takaisin Mobiliin, huohottimen rassaus ja taas matka jatkui ongelmitta.

Noita A1/B1, A5/B5 ja C2 jne. "ekopaskaöljyjä" kannattaa välttää sellaisissa autoissa, joihin niitä ei erikseen suositella. Ne on liian ohuita voitelemaan moottoria, jossa ei ole niille sopivia välyksiä. Itse en laita moista sontaa enää mihinkään. Uudemman Leijonan VTi-kone alkoi polttamaan Mobil ESPiä (C2/C3) ja Total Ineo ECS:ää (C2) aikamoisella vauhdilla. TB Diamond Diesel, joka on C3, pysyy paremmin sisällä. C3 taitaa vastata viskoltaan A3/B4, mutta jotain DPF:lle vaarallisia lisäaineita on vähennetty. C2 on jotakin polttoainetta säästävää ohutta öljyä, mutta idea varmaan on, että minkä polttoaineessa säästät, maksat sitten kuluneessa öljyssä..

Mutta takaisin asiaan, onko kokemuksia Teboilin Syncrogear 75W-80 laatikkoöljyistä? Puntossa oli aiemmin Comman MVMTF+ 75W-80. Edellisessa vaihdossa laitoin Mobil SHC 75W-90 ja nyt kolmosen ja nelosen edessä tuntuis kylmänä pieni pykälä ennen vaihteen kytkeytymistä. Helpoin tietysti olisi hakea Commat Motonetistä, kun toimivat hyvin, mutta jotain erilaistakin voisi toisaalta kokeilla. Öljymäärä laatikossa on niin vähäinen, ettei siitä kulujakaan paljon tule.
 
Itse olen ajellut reilu 250tkm Puntolla Teboil Gold S:llä. Ei mitään hajua, millaista öljyä Delta-auton huolto edellisen omistajan ajamat ekat reilu 50tkm on käyttänyt. Vieläkään ei kuluta öljyä 10tkm vaihtovälillä, joten ei ainakaan paska valinta ole ollut öljyksi.

Veljeni on käyttänyt Pözöössä Valvoline All Climatea ainakin edelliset 3 öljynvaihtoa, on sielläkin yli 250tkm jo. Ekat 200+tkm laitoin Pököön Mobilin1 5w-40, nykyisin kai nimeltään Mobil Super 3000 x1 5w-40. Sitäkään ei Pösö hylkinyt. Ainoastaan yhden kerran välissä kokeilin ahneuksissani Bilteman synteettistä 5w-40 ja senhän hieno ranskalainen yski ekoilla pakkasilla huohottimen kautta ulos -> Pikainen vaihto takaisin Mobiliin, huohottimen rassaus ja taas matka jatkui ongelmitta.

Noita A1/B1, A5/B5 ja C2 jne. "ekopaskaöljyjä" kannattaa välttää sellaisissa autoissa, joihin niitä ei erikseen suositella. Ne on liian ohuita voitelemaan moottoria, jossa ei ole niille sopivia välyksiä. Itse en laita moista sontaa enää mihinkään. Uudemman Leijonan VTi-kone alkoi polttamaan Mobil ESPiä (C2/C3) ja Total Ineo ECS:ää (C2) aikamoisella vauhdilla. TB Diamond Diesel, joka on C3, pysyy paremmin sisällä. C3 taitaa vastata viskoltaan A3/B4, mutta jotain DPF:lle vaarallisia lisäaineita on vähennetty. C2 on jotakin polttoainetta säästävää ohutta öljyä, mutta idea varmaan on, että minkä polttoaineessa säästät, maksat sitten kuluneessa öljyssä..

Mutta takaisin asiaan, onko kokemuksia Teboilin Syncrogear 75W-80 laatikkoöljyistä? Puntossa oli aiemmin Comman MVMTF+ 75W-80. Edellisessa vaihdossa laitoin Mobil SHC 75W-90 ja nyt kolmosen ja nelosen edessä tuntuis kylmänä pieni pykälä ennen vaihteen kytkeytymistä. Helpoin tietysti olisi hakea Commat Motonetistä, kun toimivat hyvin, mutta jotain erilaistakin voisi toisaalta kokeilla. Öljymäärä laatikossa on niin vähäinen, ettei siitä kulujakaan paljon tule.
Omalla Puntolla on ajettu vasta 152tkm. Siinä on kumminkin vetokoukku, niin joutuu vähän kovemmalle. Puutarhan hoitoon tarvitsee vähän kärryäkin. Juuri tuota Teboil Gold S:ää käytetty ja jos Valvoline All Climate sopisi myös, niin hyvä.

Hyvä tietää että Bilteman öljyn kannattaa jättää kauppaan. :)

Meinasin jo ostaa jotain eco öljyä, mutta palautinkin sen öljykannun kauppaan. Valvoline tuntui halvimmalta ja silti toivottavasti hyvältä.
 
Kysellään täältäkin E85-triidin lisäksi. Mulla on -06 Focus 1.6 bensakoneella, hwda-malli. Löin siihen kiinni eFlexfuel-sarjan. Motonetin hyllystä löytyy Castrol Magnatec A5 5W-30 jossa on API SN -luokitus eli sopii etanolille. Vähän tyyristä vain tuppaa olemaan. Autodocista löytyy isompi puteli start-stop-lisänimellä (ko. teksti löytyy myös Motonetin öljyn kuvasta, mutta toki voi olla kuvituskuva vain) ja se olisi kiikarissa, sikäli kun jostain saa vihreän valon. Toisaalta taas ohjekirja suosittelee ensisijaisesti etanolille Formula S 5W-40, mutta joku meni väittämään, että Fordin 5w-30 on yhtälailla speksattu etanolille. Ohjekirja tarkoittanee noita tehdasvalmisteisia 1.8-litraisia etanolimyllyjä. Fordin tiski löytyy suht läheltä niin pitänee käydä kysymässä, mitä ovat mieltä.
 
Kysellään täältäkin E85-triidin lisäksi. Mulla on -06 Focus 1.6 bensakoneella, hwda-malli. Löin siihen kiinni eFlexfuel-sarjan. Motonetin hyllystä löytyy Castrol Magnatec A5 5W-30 jossa on API SN -luokitus eli sopii etanolille. Vähän tyyristä vain tuppaa olemaan.

Eikö se vaan oo varmin laittaa Fordin omaa tehdas-flexifuel malleillekin speksattua öljyä.
Tuota ne varmasti marmoriltakin sulle lykkää.
Ford Formula F 5W-30 5l | Motonet Oy
 
Viimeksi muokattu:
Kysellään täältäkin E85-triidin lisäksi. Mulla on -06 Focus 1.6 bensakoneella, hwda-malli. Löin siihen kiinni eFlexfuel-sarjan. Motonetin hyllystä löytyy Castrol Magnatec A5 5W-30 jossa on API SN -luokitus eli sopii etanolille. Vähän tyyristä vain tuppaa olemaan. Autodocista löytyy isompi puteli start-stop-lisänimellä (ko. teksti löytyy myös Motonetin öljyn kuvasta, mutta toki voi olla kuvituskuva vain) ja se olisi kiikarissa, sikäli kun jostain saa vihreän valon. Toisaalta taas ohjekirja suosittelee ensisijaisesti etanolille Formula S 5W-40, mutta joku meni väittämään, että Fordin 5w-30 on yhtälailla speksattu etanolille. Ohjekirja tarkoittanee noita tehdasvalmisteisia 1.8-litraisia etanolimyllyjä. Fordin tiski löytyy suht läheltä niin pitänee käydä kysymässä, mitä ovat mieltä.

E85 polttoaineelle suositellaan todennäköisesti SAE 40 öljyä, koska pätkäajossa polttoainetta voi kertyä öljyn sekaan ja nyt jäisi enemmän pelivaraa ettei öljy mene liian ohueksi.

Jos päädyt SAE 40 öljyyn, koita tätä: Teboil Diamond 5W-40 4l | Motonet Oy
 
Hyvin nuo WSS-M2C913-D mallin öljyt toimii Flexifueleissa ja kannattaa pysyttäytyä niissä ja 5W-30 viskossa niin ei tule Duratecissäkään ongelmia. Vaihtoväliä vaan hieman lyhyemmäksi ja laadukas suodatin, niin avot..
 
E85 polttoaineelle suositellaan todennäköisesti SAE 40 öljyä, koska pätkäajossa polttoainetta voi kertyä öljyn sekaan ja nyt jäisi enemmän pelivaraa ettei öljy mene liian ohueksi.

Jos päädyt SAE 40 öljyyn, koita tätä: Teboil Diamond 5W-40 4l | Motonet Oy

SAE 40 öljy on aivan eri ainetta kuin tuo. Tuossa on SAE 40 öljy: Star brite PRO Star moottoriöljy SAE 40 3,78L | Motonet Oy

SAE40 ei ole mihinkään edes etäisesti moderniin moottoriin, vaan lähinnä museoautoihin, ja joihinkin pienkoneisiin.
 
Heitetään tohon sellainen pointti et mitäs sit ku öljyllä on ajettu 15tkm tai 30tkm niin minkähän näköinen kuppi olis sen jäljiltä, aivan sama mikä on ollu puhdas öljy. Toi testi ei millään tavalla todista miten öljy esim sitoo likaa itseensä.
 
Joo eihän se kerro, mutta turboissa kun alkaa esim. tuo Castrolin 5w-30 titanium fst kiehumaan niin eipä tuo siitä syntyvä sakka sille hyvää tee. Onhan näitä tapauksia ollu kun turbon öljyputket karstottunut tukkoon ajan kanssa, herääkin ajatus, olisiko turbo säästynyt eri öljyn käytöllä, esim. tuon testin perusteella liqui molylla on lähes kaikki tuotteet järjestään hyviä. Ei mene kiehuessaan mönjäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Joo eihän se kerro, mutta turboissa kun alkaa esim. tuo Castrolin 5w-30 titanium fst kiehumaan niin eipä tuo siitä syntyvä sakka sille hyvää tee. Onhan näitä tapauksia ollu kun turbon öljyputket karstottunut tukkoon ajan kanssa, herääkin ajatus, olisiko turbo säästynyt eri öljyn käytöllä, esim. tuon testin perusteella liqui molylla on lähes kaikki tuotteet järjestään hyviä. Ei mene kiehuessaan mönjäksi.

Tohon on ihan virallinen testi olemassa.
TEOST®
 
Heitetään tohon sellainen pointti et mitäs sit ku öljyllä on ajettu 15tkm tai 30tkm niin minkähän näköinen kuppi olis sen jäljiltä, aivan sama mikä on ollu puhdas öljy. Toi testi ei millään tavalla todista miten öljy esim sitoo likaa itseensä.
Ei todista, ei. Joidenkin öljyjen osalta tulokset on aika näyttäviä mutta kuinka relevanttia se on käytännön kannalta? Joutuuko öljy normaalikäytössä jossain voitelukohteissa keittokoetta vastaavaan lämpötilaan?

Turbossakin jatkuva öljyvirtaus vie lämpöä kaiken aikaa pois ja ylikuumentuminen edellyttäisi öljynkierron häiriötä. Riskipaikka on varmaan kuormitetun moottorin sammutus ilman jäähdyttelyä. Samoin moottorin sammuttaminen kesken dieselin hiukkaspolton voi lämmittää öljyä kunnolla.
 
Ei todista, ei. Joidenkin öljyjen osalta tulokset on aika näyttäviä mutta kuinka relevanttia se on käytännön kannalta? Joutuuko öljy normaalikäytössä jossain voitelukohteissa keittokoetta vastaavaan lämpötilaan?

Turbossakin jatkuva öljyvirtaus vie lämpöä kaiken aikaa pois ja ylikuumentuminen edellyttäisi öljynkierron häiriötä. Riskipaikka on varmaan kuormitetun moottorin sammutus ilman jäähdyttelyä. Samoin moottorin sammuttaminen kesken dieselin hiukkaspolton voi lämmittää öljyä kunnolla.

Missähän mahtaa olla jonkun perusöljyn, esim. teboilin diamond dieselin kiehumispiste? Öljythän on koneessa siellä hieman 100ast molemmin puolin, normaalisti ja terveessä koneessa.
 
Onkos tämä ollut jo täälä?

Масло VIII. Затмение. Тест моторных масел и результаты.

Venäläiset keittelee moottoriöljyjä, aika karun näköseksi menee moni öljy.
En jaksanut lukee kunnolla niin kiinnostais tietää kuinka pitkään ja mille lämpötiloille oljyt keitellään tossa? Ehkä sais jotain referenssiä kun moottorissa se ei kuitenkaan vaan kiehu paikoillaan se öljy.
Ei todista, ei. Joidenkin öljyjen osalta tulokset on aika näyttäviä mutta kuinka relevanttia se on käytännön kannalta? Joutuuko öljy normaalikäytössä jossain voitelukohteissa keittokoetta vastaavaan lämpötilaan?

Turbossakin jatkuva öljyvirtaus vie lämpöä kaiken aikaa pois ja ylikuumentuminen edellyttäisi öljynkierron häiriötä. Riskipaikka on varmaan kuormitetun moottorin sammutus ilman jäähdyttelyä. Samoin moottorin sammuttaminen kesken dieselin hiukkaspolton voi lämmittää öljyä kunnolla.
Tässähän tämä tuli, kiitos tästä. Vähän jo rupesin miettiin venäläisten testitapaa mutta heti kävi mielessä että ei taida millään tapaa vastaa todellisuutta ennen kuin moottorissa joku suunnitteluvirhe jolloin öljy ei kierrä tasaisesti tai sieltä jotain jo rikki jolloin öljyt kiehuu paikoillaan. En nyt väitä että tietäisin miten öljy moottorissa käyttäytyy kun en moottoreista muutenkaan teidä juuri mitään, mut olettaisin että insinöörit on nämä asiat ottanut huomioon jo vuosikymmeniä sitten. :)



Enivei, etsiskelin tossa yks päivä testejä eri moottoriyljyihin liittyen ja vastaan tuli tällainen 0w30 öljytesti. Our Blog - Comparison of 0W-30 engine oils Näyttäis shell helix ultra ect c2/c3 pärjäävän varsin hyvin, ellei jopa paras keskimäärin vaikka venäläisten keittotestissä yksi huonoimmista. BMW:n virallinen öljy (kenen lie valmistama?) toimii varsin hyvin kylmällä ja poistaa parhaiten karstaa. Liqui moly taas ei vaikuta kovin kummoiselta, vaikka venäläisten kettotestin yks parhain. :btooth:

Tiedä sitten onko noilla öljyjen eroilla mitään väliä käytännössä kun tuskin mitään autoa ajettu vaan tietyn valmistajan tietyllä öljyllä vaan sinne todennäköisesti on mennyt mitä sattuu auton elinkaaren aikana. Olis tietysti ihan mielenkiintoista tietää että missä kunnossa mottori on jos vaikka muutama sama auto jolla ajettu 300tkm, mut jokaisella ajettu vaan jollain tietyllä öljyllä. :confused:
 
Vähän jo rupesin miettiin venäläisten testitapaa mutta heti kävi mielessä että ei taida millään tapaa vastaa todellisuutta ennen kuin moottorissa joku suunnitteluvirhe jolloin öljy ei kierrä tasaisesti tai sieltä jotain jo rikki jolloin öljyt kiehuu paikoillaan. En nyt väitä että tietäisin miten öljy moottorissa käyttäytyy kun en moottoreista muutenkaan teidä juuri mitään, mut olettaisin että insinöörit on nämä asiat ottanut huomioon jo vuosikymmeniä sitten. :)

Joo eihän tämä keittotesti todellista tilannetta vastaakkaan, mutta antaa kuitenkin jonkinlaista osviittaa siitä mitä äärimmäisessä tilanteessa öljylle tapahtuu, tälläinen tilanne missä öljy jää kiehumaan paikoillee voi tapahtua juurikin esim. turbossa, ne kun kyllä kuumenee niin että öljytkin alkaa kiehua, ei ehkä ajossa koskaan, mutta kovemman ajon jälkeen kun jätetään se koneen jälkikäyttö tekemättä niin porina käy suurella todennäköisyydellä turbossa, nykyään taitaa löytyä jokaisesta turbosta vesijäähdytin estämään juuri tätä karstan muodostumista, mutta niin paljoa en itse tuohonkaan luota etten käyttäisi konetta tyhjäkäynnillä 1-2min kovemman ajon jälkeen. Rauhallisen ajon jälkeen ei ole tarvetta.

Tuossa vielä esimerkkinä vw tfsi motin turbon vesijäähystä juttua:

”Cooling System

To prevent carbon build-up on the turbine shaft in the turbocharger, an auxiliary coolant pump provides additional coolant circulation for a certain time after the engine is shut off hot. The pump forces the lower temperature coolant against the normal direction of flow. The coolant flows from the radiator through the turbocharger to the engine block and back to the cooler.”

Sivu 14
https://www.golfmkv.com/forums/golfgoodies/mk5golfengine.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Onko kokemusta/tietoa Gulf:in öljyistä? Jatkossa saisin omiin kulkineisiin sopivat öljyt ko. valmistajan tuotteista edullisesti.
 
Onko kokemusta/tietoa Gulf:in öljyistä? Jatkossa saisin omiin kulkineisiin sopivat öljyt ko. valmistajan tuotteista edullisesti.

Jos on virallisia hyväksyntöjä niin ei merkillä niin väliä. Kannattaa etsiä mitä esim Porsche A40 tai VW504/507 vaatii öljyiltä.
 
Joo eihän tämä keittotesti todellista tilannetta vastaakkaan, mutta antaa kuitenkin jonkinlaista osviittaa siitä mitä äärimmäisessä tilanteessa öljylle tapahtuu, tälläinen tilanne missä öljy jää kiehumaan paikoillee voi tapahtua juurikin esim. turbossa, ne kun kyllä kuumenee niin että öljytkin alkaa kiehua, ei ehkä ajossa koskaan, mutta kovemman ajon jälkeen kun jätetään se koneen jälkikäyttö tekemättä niin porina käy suurella todennäköisyydellä turbossa, nykyään taitaa löytyä jokaisesta turbosta vesijäähdytin estämään juuri tätä karstan muodostumista, mutta niin paljoa en itse tuohonkaan luota etten käyttäisi konetta tyhjäkäynnillä 1-2min kovemman ajon jälkeen. Rauhallisen ajon jälkeen ei ole tarvetta.

Tuosta venäläisten keittotestistä tuli mieleen, että siinä jäi kiinni huonoihin perusöljyihin tehdyt moottoriöljyt.

Huono perusöljy ei kestä lämpöä siinä kun paremmat perusöljyt.

Että ei se ihan turha testi ole.
 
Tuosta venäläisten keittotestistä tuli mieleen, että siinä jäi kiinni huonoihin perusöljyihin tehdyt moottoriöljyt.

Huono perusöljy ei kestä lämpöä siinä kun paremmat perusöljyt.

Että ei se ihan turha testi ole.

Lisäaineet vaikuttaa myös.
 
Oliko kokemusta Volvoon luokitelluista Comma 0W-20-öljyistä? Hintaa 40-50% vähemmän kuin Castrolin ja Liqui-Molyn vastaavat öljyt.
 
Ei omakohtaista, mutta en ole kenenkään kuullut valittavankaan. Commasta nyt muutenkaan.
Että toiminee normaalikäytössä ihan hyvin.
 
Löytyykö kokemuksia Liqui Moly Special Tec LL 5W30 öljystä? Tyyristä ainakin tuntuu olevan. 5 l ~60€
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 822
Viestejä
4 548 358
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom