Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä, jotkut autot vaatii sen 0w-20 öljyt. Ja jos moottori hajoaa takuuaikana ja siellä käytetty mitä sattuu öljyjä, niin voivat pestä kätensä.
Sehän on nähty noissa jenkkiautoissa, kun ovat ajaneet kuramineraaliöljyillä, niin missä tilassa moottori on sisältä

JiiTee:n Volvossa? ;)
 
Uudehkoissa volvoissa käytetään 0w20 ainakin merkkiliikkeessä, mutta toi vanha s80 ei ole sellainen.
 
Uudehkoissa volvoissa käytetään 0w20 ainakin merkkiliikkeessä, mutta toi vanha s80 ei ole sellainen.
Taitaa olla kaikissa vielä myynnissä olevissa koneissa Volvolla VCC RBS0-2AE vaatimus, eli kyllä ne muualakin kuin merkkihuollossa toivon mukaan käyttävät luokitusten mukaista 0w20 öljyä.
 
Onko syytä palauttaa - Motonet myy melkein 4 vuotta vanhaa moottoriöljyä (?)
IMG_20190322_133820.jpg
 
Teboilin mukaan näköjään säilyy käyttökelpoisena pitkään:

Pitkäaikaisessa säilytyksessä käyttämätönkin öljy vanhenee ja lisäaineet erkanevat?
Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle +50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena.

Myyttejä moottoriöljystä | Teboil Moottoriöljyt
 
Kunhan korkki on tiivisti kiinni, niin ei ole eroa onko purkki avattu vai avaamaton. Moottorissa ollessaankin samaa öljyä voi käyttää useita vuosia, jos auto on vähillä kilometreillä eli ns. säilytyksessä. Muistaa vaan sen, että jos moottorin aikoo käynnistää, niin ajaa sitten pidemmän lenkin, ettei öljyyn pääse kertymään kosteutta.
 
Tähän en oikein voi yhtyä. Vaikka se auto seisois 20 vuotta lämpimässä tallissa öljynvaihdon jälkeen, ni ne öljyt on entiset.

Perusöljy ei miksimään mene, mutta pitkällä aikavälillä ongelmaksi muodostuvat lisäaineet. Ne oksidoituvat ja reagoivat kemiallisesti palamisjätteden ja kosteuden kanssa, muodostaen lopulta sakkaa. Ennen suurempia ongelmia täytyy kuitenkin kulua todella pitkä aika. Ajaminen rasittaa öljyjä paljon enemmän, kuin seisonta. Rapakon takana on tehty öljyanalyysejä viisikin vuotta seisoneista museoautoista ja öljy on ollut edelleen varsin hyvässä iskussa.
 
Teboilin mukaan näköjään säilyy käyttökelpoisena pitkään:

Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle +50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena.

Kysyin vielä säilyvyydestä Motonetistä emailitse. Aspan vastaus oli sanatarkasti tällainen:

"Kun öljy varastoidaan oikeaoppisesti tasalämpöisessä tilassa (alle +50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä. Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena.

:D
 
Eipä tuolla hydrauliikka puolella missä öljyä satoja tai jopa tuhansia litroja säiliössä niitä vaihdella vuosittain. Korkeintaan ajetaan munuaisen läpi mikä ottaa veden ja paskan pois, vaihdetaan suodattimet ja lisätään se 20l mitä vajetta ja taas kovaa ajoa. Sitten jos oikein hifistellään viedään näyte labraan jossa selviää missä kunnossa öljyt on, jos kaikki normaalia niin samoilla öljyillä on menty 5-10v.
 
Mitenkäs laatu tällaisella Comma öljyllä ? On ihan tuntematon merkki itselle.

Eikai siinä jos hyväksynnät on kunnossa. Tota Comman MVCHF tehostajaöljyähän käytetään ihan yleisesti Volvon oman litkun korvikkeena.
 
Eipä tuolla hydrauliikka puolella missä öljyä satoja tai jopa tuhansia litroja säiliössä niitä vaihdella vuosittain. Korkeintaan ajetaan munuaisen läpi mikä ottaa veden ja paskan pois, vaihdetaan suodattimet ja lisätään se 20l mitä vajetta ja taas kovaa ajoa. Sitten jos oikein hifistellään viedään näyte labraan jossa selviää missä kunnossa öljyt on, jos kaikki normaalia niin samoilla öljyillä on menty 5-10v.

Lisätäänkö noissa öljyjen lisäaineita, kun niitä kuluu/lähtee suodatuksessa pois? Ja eihän näissä konttilaivoissa taideta pahemmin tehdä öljynvaihtoja telakalla vaan taitaa niissäkin olla omat öljynpuhdistamot mukana. Noissa sentään on vähän eri tavalla moottoriöljyjä.
 
Lisätäänkö noissa öljyjen lisäaineita, kun niitä kuluu/lähtee suodatuksessa pois? Ja eihän näissä konttilaivoissa taideta pahemmin tehdä öljynvaihtoja telakalla vaan taitaa niissäkin olla omat öljynpuhdistamot mukana. Noissa sentään on vähän eri tavalla moottoriöljyjä.
Separilla putsataan öljy. Nimim. Merimies
 
Se vielä unohtui että kyllä niiden öljyjen laatua seurataan erilaisilla testeillä.
 
Se vielä unohtui että kyllä niiden öljyjen laatua seurataan erilaisilla testeillä.

Kyllä, varsinkin jos kyseessä moottoriöljyt tai jokin mikä vaatii tiettyjä luokituksia toimiakseen kuten meriteollisuudessa yleensä on aika tarkaa.
 
Meinasin mennä ostamaan Motonetista 4-5l päälärin jotain Castrolin tai Mobilin moottoriöljyä. Hyllyjen välissä huomasin mainoksen Motonetin omista Motox-öljyistä ja pikaisella googletuksella löysin tämän ketjun ja parin muun foorumin vastaavat keskustelut. Lopulta pää oli sinäänsä selkeistä ostoaikeista huolimatta niin pyörällä, että en ostanut yhtään mitään, vaan tulin kotiin googlettelemaan lisää aiheesta.

Motoxin litrahinta on noin puolet perinteisten merkkituotteiden hinnoista, joten kyllähän ne väkisinkin kiinnostavat, jos vaan laatuun voi oikeasti luottaa, mutta voiko siihen? Yhdellä öljyvaihdolla säästö on vaatimaton, mutta pitkässä juoksussa kaikki säästö on joka tapauksessa kannattavaa. Ihan mitä tahansa litkua ei kuitenkaan viitsisi laittaa moottoriin huolimatta siitä mitä ACEA-luokituksia pöntön kyljessä on mainittuna. Mikä siis on viimeisin tieto Motox-öljyjen valmistajasta ja laadusta? Onko niitä testattu missään puolueettomassa testissä siinä määrin, että tuloksista voisi tehdä jotain johtopäätöksiä?

Tässä tapauksessa kohteena oleva auto on kolmannen sukupolven bensamoottorinen Honda CR-V 2.0 Aut. (2007-2011), johon suositus on Motonetin listan mukaan Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L SL/CF - 22,90€/5l

Amazonin öljyjä ei taida Suomeen saada tilattua mistään?

Edit.
Korjataan hintatietoja sen verran, että Mobilin valikoimista suositus on Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30, jota näyttää saavan mm. Tokmannilta 29,90€/4l, eli ei tuo litrahinnaltaan sittenkään hirveän paljon kalliimpaa ole (4,60€/l vs. 7,5€/l).

Taidan pelata varman päälle ja haen Tokmannilta Mobilia.
 
Viimeksi muokattu:
Googlasin että vanhaan Opel 1.8 Z18XE moottoriin kävisi tuo 20€ öljy.

GM/Saab-LongLife 5W-30 5l dexos2 | Motonet Oy

Ei kumminkaan sovellu tuohon Hondaan.
Joo, ihan niitä Motox-tuotenimellä myytäviä tarkoitin. Tämä jo ratkesi omalla kohdalla, kun kävin hakemassa pöntön sitä Mobil Super 3000 X1 Formulaa, mutta jatkoa varten olisi toki kiva tietää, että millä tasolla nuo Motoxit ovat. Kovasti niistä tuntuu olevan mutua suuntaan ja toiseen, mutta faktat puuttuvat.
 
Merkkihuolto laittaa 5w-40 öljyä tuohon hondaan aina huollossa joten ei varmasti sekään ole huono valinta.

Jos motonetissä on hyllyssä sitä motonet special öljyä mitä myytiin black friday aikoihin niin sitä kannattaa hommata. Comman valmistamaa ja samaa voit ostaa motonetista myös kalliimmalla hinnalla.

Ei autosi sitä erota mitä öljyä sinne laitat, kun vaatimukset vain täyttyvät.
 
Joo, ihan niitä Motox-tuotenimellä myytäviä tarkoitin. Tämä jo ratkesi omalla kohdalla, kun kävin hakemassa pöntön sitä Mobil Super 3000 X1 Formulaa, mutta jatkoa varten olisi toki kiva tietää, että millä tasolla nuo Motoxit ovat. Kovasti niistä tuntuu olevan mutua suuntaan ja toiseen, mutta faktat puuttuvat.
En ole varmaan mitään Motonetin omaa öljyä sattunut käyttämään. Mutta Tokmannista olen ostanut mitäsattuu öljyä ja on se sen 20 tkm toiminut ok.

Tuokin 20€ maksava vaikuttaisi vanhaan autoon ihan hyvältä. 5 litran kannu olisi parempi, kun ei tarvitse kahta kannua ostaa. Valvoline:
Moottoriöljy 5W40 All Climate, 5 l
 
Merkkihuolto laittaa 5w-40 öljyä tuohon hondaan aina huollossa joten ei varmasti sekään ole huono valinta.
Ei varmasti ja viskositeettihan riippuu pikemminkin olosuhteista. Castrol suosittelee 0W-30 ja Mobil vastaavasti 5W-30.

Maalaisjärjellä joku 0W-40 voisi olla paras valinta, niin pysyisi öljy notkeana kovemmillakin pakkasilla ja vastaavasti sitten suojaavana myös vähän kuumempana. Kesällä 5W-30 ja talvella 0W-30 voisi olla kylmäkäynnistyksen ja polttoaineenkulutuksen suhteen optimi. Mutta joo, käytännössä eroja tuskin huomaa mitenkään, joten aivan sama.

Jos motonetissä on hyllyssä sitä motonet special öljyä mitä myytiin black friday aikoihin niin sitä kannattaa hommata. Comman valmistamaa ja samaa voit ostaa motonetista myös kalliimmalla hinnalla.

Ei autosi sitä erota mitä öljyä sinne laitat, kun vaatimukset vain täyttyvät.
Sehän siinä on, kun löytyy keskustelua myös tapauksista, joissa vaatimukset eivät oikeasti ole täyttyneetkään purkin kylkeen painetuista lupauksista huolimatta. Siksi ei ole välttämättä järkevää pihistää paria kymppiä, vaan ostaa sitten mieluummin varmasti testattua tuotetta.

En ole varmaan mitään Motonetin omaa öljyä sattunut käyttämään. Mutta Tokmannista olen ostanut mitäsattuu öljyä ja on se sen 20 tkm toiminut ok.
Toimiihan siellä moottorissa oman aikansa vaikka jugurttia kaataisi, mutta ei se välttämättä moottorille hyväksi ole, saati sitten että moottorin käyttöaika lyhenee, eli ei sinne nyt ihan mitä sattuu litkua kannata kaataa.

Vähintään auton valmistajan suositusten mukaisilla spekseillä varustettua öljyä kannattaa aina laittaa, oli merkki mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Vähintään auton valmistajan suositusten mukaisilla spekseillä varustettua öljyä kannattaa aina laittaa, oli merkki mikä tahansa.
Jotain Eurol merkkistä se oli ja spekseiltään sopivaa.

Vähän kalliimpaa Mobilin suosituksen mukaista olisi tuo. 33€.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

Toiseen autoon laitoin kyllä viimeksi tuota samanhintaista. Käy myös autoon jossa on hiukkasloukku.
Mobil 1 ESP 5W-30 4l | Motonet Oy

Hinnat on niin samoissa, että ei ole oikein väliä mitä sinne laittaa.
 
Mulla on Pösö 307 autossa ollut käytössä Shell Hx7 öljy, 5w40. Toimii hienosti eikä juurikaan kuluta öljyä. Nyt pitäisi vaihtaa uudet mutta tuota öljyä ei taideta enää valmistaa. Saman valmistajan Shell Helix Ultra ei oikein autoon sovellu, kun öljynkulutus tuplaantuu tuohon Hx7 öljyyn verrattuna. Shellin suositus on taas Helix HX7 10W-40 joka tuntuu vähän vanhanaikaiselta tuo 10w.

Joten mitäs tilalle? Pösö 307 vm 2005 (ei facelift) 100kw moottori, 2.0l bensa.
 
Onko ohjekirjassa jotain tarkempaa vaatimusta kuin vain ACEA A3/B4 tjsp. ?
 
Pitänee illemmalla tarkastaa ohjekirja, että onko siellä mitään tietoa. Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF olis ainakin halpa ja taitanee täyttää ehdot.
 
Joten mitäs tilalle? Pösö 307 vm 2005 (ei facelift) 100kw moottori, 2.0l bensa.

Kun vieressä istuu ranskiksia harrastava vanhempi herrasmies, niin kysäsin häneltä:
kuulemma jos on tapana vaihdattaa, Euromasterilla on tarjolla on oikean PSA-luokituksen Total quartz 9000.
Ja jos säästää ja vaihtaa itse, niin Mobil Super 3000 X1 5W-40 (löytyy myös melkein kaikista vaihtopajoista) tai sitten vielä halvempi Champion esim. Puuilosta, molemmilla on PSA luokitus kunnossa,

Edit: linkit lisätty
Öljynvaihto autoon - Euromaster
Mobil Super3000 X1 5W-40 4l | Motonet Oy
Champion moottoriöljy 5W-40 5L
 
Viimeksi muokattu:
Pösö 307 vm 2005 (ei facelift) 100kw moottori, 2.0l bensa.

Pösö ilmoittaa noista yleensä vain nuo yleisluokitukset ja sitten myöhemmin kielsivät noissa aikaisemmin sallitun 0W-40, eli nykyään pösön mukaan saa käyttää vain 5W-40. Eli tuo nolla viskositeetti on kielletty jostain syystä myöhemmin.

Kun vieressä istuu ranskiksia harrastava vanhempi herrasmies, niin kysäsin häneltä:
kuulemma jos on tapana vaihdattaa, Euromasterilla on tarjolla on oikean PSA-luokituksen Total quartz 9000.
Ja jos säästää ja vaihtaa itse, niin Mobil Super 3000 X1 5W-40 (löytyy myös melkein kaikista vaihtopajoista)

Noita molempia olen käyttänyt tuossa EW10J4 moottorissa joka tuokin todennäköisesti on ja myöhemmässä EW10A moottorissa. Ja ovat olleet toimivia öljyjä.
 
Mulla on Pösö 307 autossa ollut käytössä Shell Hx7 öljy, 5w40. Toimii hienosti eikä juurikaan kuluta öljyä. Nyt pitäisi vaihtaa uudet mutta tuota öljyä ei taideta enää valmistaa. Saman valmistajan Shell Helix Ultra ei oikein autoon sovellu, kun öljynkulutus tuplaantuu tuohon Hx7 öljyyn verrattuna. Shellin suositus on taas Helix HX7 10W-40 joka tuntuu vähän vanhanaikaiselta tuo 10w.

Joten mitäs tilalle? Pösö 307 vm 2005 (ei facelift) 100kw moottori, 2.0l bensa.

M9tes toi Shellin HX8 5w-40 tai ultra 5w-40 ? löytyy esim Motonetista.. molemmat ovat Shellin mukaan sopivia jos on bensakoneella oleva 307
 
Tuo Ultra ei ainakaan sopinut öljynkulutuksen osalta, sen takia tuohon Hx7 vaihdoinkin. Ehkä tuo Hx8 on sitten päivitetty versio tuosta Hx7 öljystä, en kyllä tiedä mitä ovat muuttaneet.
 
muistaakseni xhx8 on nimenomaan päivitetty versio.. muutos on varmaankin lisäaineistuksessa,hankala noita kuluttajan on saada selville mitä on muutettu. Sopivuus selviää varmaankin vain kokeilemalla.
 
muistaakseni xhx8 on nimenomaan päivitetty versio.. muutos on varmaankin lisäaineistuksessa,hankala noita kuluttajan on saada selville mitä on muutettu. Sopivuus selviää varmaankin vain kokeilemalla.

Tekemällä öljyanalyysin, selviäisi monenlaista. Vaan tehdäänkö sellaisia yksityishenkilöille Suomessa?
 
Varmasti tehdään jos olet valmis tarpeeksi rahaa taskustasi kaivamaan ja puhutaan varmaan tuhansista euroista.

Juurikin. TM ja Tuulilasi on useamman kerran kertoneet, että moottoriöljytestit on lopetettu, koska 2k-luvulla hinnat karkasi. VTT teki aiemmin niille.

Mutta ei nykyisin ole suurta tarvettakaan, öljyt on kehittyneet.
Esim.
”Kulmala kuitenkin paljastaa, että nykyöljyissä on hyvät turvallisuusmarginaalit, eivätkä moottoriöljyjen lisäaineet saa missään oloissa kulua loppuun yhden öljynvaihtovälin aikana.
– Niillä pystyisi periaatteessa ajamaan kaksi, kolme kertaa öljynvaihtovälin, kunhan vain vaihtaa öljynsuodattimen välillä, Neste Oilin Kulmala sanoo.”
Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100 000 kilometriä
 
Viimeksi muokattu:
Tiedoksi muillekkin bensa vw kuskeille jotka käyttävät Castrol magnatec 5w40 C3 öljyä koneissaan, ja joihin käy lyhyille vaihtoväleille vw 502 luokituksen öljy. viime vuonna ostin audiin nuo öljyt ja hiljattain tuli huomattua ettei purkissa ole enää vw 502 luokitusta, nykyään purkista löytyy luokitukset 505/505.01 eli vw diesel koneisiin on enää sopivaa. Moni nettikauppakin mainostaa noita edelleen virheellisesti 502 öljyinä, mikä ei pidä paikkansa, tarkkana kannataa olla.

Imgur
 
Viimeksi muokattu:
Tiedoksi muillekkin bensa vw kuskeille jotka käyttävät Castrol magnatec 5w40 C3 öljyä koneissaan, ja joihin käy lyhyille vaihtoväleille vw 502 luokituksen öljy. viime vuonna ostin audiin nuo öljyt ja hiljattain tuli huomattua ettei purkissa ole enää vw 502 luokitusta, nykyään purkista löytyy luokitukset 505/505.01 eli vw diesel koneisiin on enää sopivaa. Moni nettikauppakin mainostaa noita edelleen virheellisesti 502 öljyinä, mikä ei pidä paikkansa, tarkkana kannataa olla.

Imgur

Ei oikein mene läpi se, että öljyä olisi heikennetty. Se bisnes ei toimi niin. Öljyjen yksittäisiä ominaisuuksia ei aleta huvikseen huonontamaan, ellei muu kokonaisuus sitten parane huomattavasti.

Relative Performance Comparison Tool for Passenger Car Specifications - Engine Oil Additives - The Lubrizol Corporation

Katselin tuolta ja eroja 502.00/505.00 sekä tuon 501.01/505.00 välillä oli hapettumisen kestossa. Kuitenkin purkissa mainitaan paljon vaativampi BMW LL-04, joka ylittää tuon 502.00/505.00 joka suhteessa. Oliskohan tässä vaan joku muu syy, kuin öljy. Eivät halua maksaa VAG:lle tuosta hyväksynnästä tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 917
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom