Ahem, niin, ei siitä oikeastaan "öljyn väristä" voi kertoa muutakuin raakasti sen onko se käytettyä vai uutta - laitat öljypohjaan vuodeksi öljyt, ajat <1000km ja mustana se sieltä tulee pihalle kun valutat, suurinpiirtein, oksidaatio pitää siitä huolen.
Sitten mitä laboratoriossa saadaan noista irti, hyvä lukea noita +300tkm ajettuja, hieman huonommin huollettuja "longlife" koneita, missä alumiinin pitoisuus voi olla yli 1000ppm (Parts per million), pH pielessä ja jopa 10% kokonaisöljystä on palamatonta polttoainetta! Ja sehän voitelee hyvin, kun on kone täynnä bensansekaista jäteöljyä, joka jo polymerisoituu piiiiitkiksi hiilivedyiksi sinne nostimiin. Jenkit osaavat nämä "Oil never changed" - jutut, kivannäköisiä koneita kun puretaan esim. Youtubesta:
Lyhyestihhän koko labra-analyysisetti oli käsitelty aikanaan Fifth Gearissa (myös kemiallisesti rajoittuneille):
Paljon löytyy kisakoneista olevia analyysejä (erityisesti possujen ilmajäähdytteisistä), joita lähetellään näytteitä (Jenkeissä mm. Blackstonelle), alkavat nopsaan kertoa tulokset kun laakerit kuluu (Pb), jäähdytinnesteet alkavat sekoittua (Ca+Na), nostimissa on omat metallinsa (Cu+Fe..), missä tasolla on ZDDP tietyn käytön jälkeen, jne. Eli jos oikeasti haluat saada tietoa millainen se nokivasarasi kone on 700tkm kohdalla, niin ota näyte 5/10/15tkm ja vie labraan, sanovat kyllä milloin se öljy menettää ominaisuutensa ja jos siellä jokin laakeri alkaa porsimaan. Jos kuullostaa vaikealta, varmista että laitteessasi on nyt edes öljyä, vaihdat ne riittävän* usein ja laitat edes oikeat vaatimukset täyttävää öljyä (viskositeetti != vaatimusluokka).
Rakettitiedettä..
* = Riippuen huolto-ohjelmastasi, autostasi, ajomäärästä, käytöstä, käytetystä öljystä, Essonbaarista, perstuntumasta ja siitä kauanko meinaat ajaa ennen paalausta...
Sitten mitä laboratoriossa saadaan noista irti, hyvä lukea noita +300tkm ajettuja, hieman huonommin huollettuja "longlife" koneita, missä alumiinin pitoisuus voi olla yli 1000ppm (Parts per million), pH pielessä ja jopa 10% kokonaisöljystä on palamatonta polttoainetta! Ja sehän voitelee hyvin, kun on kone täynnä bensansekaista jäteöljyä, joka jo polymerisoituu piiiiitkiksi hiilivedyiksi sinne nostimiin. Jenkit osaavat nämä "Oil never changed" - jutut, kivannäköisiä koneita kun puretaan esim. Youtubesta:
Lyhyestihhän koko labra-analyysisetti oli käsitelty aikanaan Fifth Gearissa (myös kemiallisesti rajoittuneille):
Paljon löytyy kisakoneista olevia analyysejä (erityisesti possujen ilmajäähdytteisistä), joita lähetellään näytteitä (Jenkeissä mm. Blackstonelle), alkavat nopsaan kertoa tulokset kun laakerit kuluu (Pb), jäähdytinnesteet alkavat sekoittua (Ca+Na), nostimissa on omat metallinsa (Cu+Fe..), missä tasolla on ZDDP tietyn käytön jälkeen, jne. Eli jos oikeasti haluat saada tietoa millainen se nokivasarasi kone on 700tkm kohdalla, niin ota näyte 5/10/15tkm ja vie labraan, sanovat kyllä milloin se öljy menettää ominaisuutensa ja jos siellä jokin laakeri alkaa porsimaan. Jos kuullostaa vaikealta, varmista että laitteessasi on nyt edes öljyä, vaihdat ne riittävän* usein ja laitat edes oikeat vaatimukset täyttävää öljyä (viskositeetti != vaatimusluokka).
Rakettitiedettä..
* = Riippuen huolto-ohjelmastasi, autostasi, ajomäärästä, käytöstä, käytetystä öljystä, Essonbaarista, perstuntumasta ja siitä kauanko meinaat ajaa ennen paalausta...