Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Ahem, niin, ei siitä oikeastaan "öljyn väristä" voi kertoa muutakuin raakasti sen onko se käytettyä vai uutta - laitat öljypohjaan vuodeksi öljyt, ajat <1000km ja mustana se sieltä tulee pihalle kun valutat, suurinpiirtein, oksidaatio pitää siitä huolen.

Sitten mitä laboratoriossa saadaan noista irti, hyvä lukea noita +300tkm ajettuja, hieman huonommin huollettuja "longlife" koneita, missä alumiinin pitoisuus voi olla yli 1000ppm (Parts per million), pH pielessä ja jopa 10% kokonaisöljystä on palamatonta polttoainetta! Ja sehän voitelee hyvin, kun on kone täynnä bensansekaista jäteöljyä, joka jo polymerisoituu piiiiitkiksi hiilivedyiksi sinne nostimiin. Jenkit osaavat nämä "Oil never changed" - jutut, kivannäköisiä koneita kun puretaan esim. Youtubesta:



Lyhyestihhän koko labra-analyysisetti oli käsitelty aikanaan Fifth Gearissa (myös kemiallisesti rajoittuneille):



Paljon löytyy kisakoneista olevia analyysejä (erityisesti possujen ilmajäähdytteisistä), joita lähetellään näytteitä (Jenkeissä mm. Blackstonelle), alkavat nopsaan kertoa tulokset kun laakerit kuluu (Pb), jäähdytinnesteet alkavat sekoittua (Ca+Na), nostimissa on omat metallinsa (Cu+Fe..), missä tasolla on ZDDP tietyn käytön jälkeen, jne. Eli jos oikeasti haluat saada tietoa millainen se nokivasarasi kone on 700tkm kohdalla, niin ota näyte 5/10/15tkm ja vie labraan, sanovat kyllä milloin se öljy menettää ominaisuutensa ja jos siellä jokin laakeri alkaa porsimaan. Jos kuullostaa vaikealta, varmista että laitteessasi on nyt edes öljyä, vaihdat ne riittävän* usein ja laitat edes oikeat vaatimukset täyttävää öljyä (viskositeetti != vaatimusluokka).

Rakettitiedettä..

* = Riippuen huolto-ohjelmastasi, autostasi, ajomäärästä, käytöstä, käytetystä öljystä, Essonbaarista, perstuntumasta ja siitä kauanko meinaat ajaa ennen paalausta...
 
Ahem, niin, ei siitä oikeastaan "öljyn väristä" voi kertoa muutakuin raakasti sen onko se käytettyä vai uutta - laitat öljypohjaan vuodeksi öljyt, ajat <1000km ja mustana se sieltä tulee pihalle kun valutat, suurinpiirtein, oksidaatio pitää siitä huolen.

ei pidä paikkaansa. on kokemusta autojen säilyttämisestä, silleen vuoden lähes ajamatta (pari lyhyttä kauppareissua tehty sukkasillaan ajaen) Öljy ei ole muuttunut minkään väriseksi, kun seuraavan kerran vuoden päästä on laskettu ulos. Samannäköistä kuin sisään laittaessa.

Sen sijaan, kun itse viimeksi laitoin uudet öljyt koneeseen, kävin motarilla vähä ajamassa, ja huudatin konetta vähän päästötestissä, niin öljyt oli jo mustat.

Lämpö se on mikä muuttaa öljyt mustaksi.

http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
 
Nyt kun on taas väännetty ja vähän keskustelun tempo tasoittunut, niin voisi taas miettiä, mitä on keskusteltu ja mitä on saatu irti.

Jos käytössä on perus auto ja autoon sopivat perusöljyt, niin valmistajan ilmoittama öljynvaihtoväli on hyvä lähtökohta. Se, että joku ajaa paljon ajetulla dieselillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ei ole mikään yleisohje. Toki parempiakin öljyjä on, ja näitä käyttämällä voi perusautossakin pidentää öljynvaihtoväliä. Yleensä perussuositus on vuosi vaikka kilsoja tulisikin vähemmänlaisesti.

Ylipäätään öljynvaihtojen kustannus autoilussa on sen verran pientä, että mielummin noita kannattaa vaihtaa useammin kuin harvemmin.

Sporttisemmat tai viritetymmät laitteet on taas oma lukunsa ja niihin ei nämä perussäännöt välttämättä päde. Omaan vanhempaan turbokoneelliseen harrasteeseen menee pelkkiä pao/esteriöljyjä. Näillä kestää ajaa ratapäivätkin.
 
Nyt kun on taas väännetty ja vähän keskustelun tempo tasoittunut, niin voisi taas miettiä, mitä on keskusteltu ja mitä on saatu irti.

Jos käytössä on perus auto ja autoon sopivat perusöljyt, niin valmistajan ilmoittama öljynvaihtoväli on hyvä lähtökohta. Se, että joku ajaa paljon ajetulla dieselillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ei ole mikään yleisohje. Toki parempiakin öljyjä on, ja näitä käyttämällä voi perusautossakin pidentää öljynvaihtoväliä. Yleensä perussuositus on vuosi vaikka kilsoja tulisikin vähemmänlaisesti.

Ylipäätään öljynvaihtojen kustannus autoilussa on sen verran pientä, että mielummin noita kannattaa vaihtaa useammin kuin harvemmin.

Sporttisemmat tai viritetymmät laitteet on taas oma lukunsa ja niihin ei nämä perussäännöt välttämättä päde. Omaan vanhempaan turbokoneelliseen harrasteeseen menee pelkkiä pao/esteriöljyjä. Näillä kestää ajaa ratapäivätkin.

Juuri näin. Meillä tuo Fabia saa uudet öljyt 15tkm kuten minun autot ovat merkistä riippumatta tottuneet saamaan. Minä en kannata missään muodossa "long life" vaihtovälejä joka Fabiassakin olisi 1v tai 30tkm.
Autojen kanssa puljanneena vaihdatan mieluummin usein kuin harvoin.

Aiempi ratapirssi sai uudet öljyt 2 kertaa kesässä sisäänsä. Ajokm ei varmaan vaihtojen välissä tullut edes 200km mutta punarajaa sitäkin enemmän.
Käytin Total 9000 öljyjä Nissanin SR20 moottorissa. Useampi purnukka sitä tuli käytettyä ja sopi kyllä todella hyvin ko. moottorille.
 
Aiempi ratapirssi sai uudet öljyt 2 kertaa kesässä sisäänsä. Ajokm ei varmaan vaihtojen välissä tullut edes 200km mutta punarajaa sitäkin enemmän.
Käytin Total 9000 öljyjä Nissanin SR20 moottorissa. Useampi purnukka sitä tuli käytettyä ja sopi kyllä todella hyvin ko. moottorille.

Ihan perus markettiöljyä näyttäisi tuo Total 9000 olevan, mutta tarviiko sittenkään noin useasti vaihtaa?
 
Ihan perus markettiöljyä näyttäisi tuo Total 9000 olevan, mutta tarviiko sittenkään noin useasti vaihtaa?

Auto missä tuota öljyä käytin oli pelkästään rata käytössä eikä auto ollut tieliikenteessä.
Moottorilla oli ajettu 305tkm ja se avattiin joka ratapäivien välissä tarkistaaksemme että kaikki on ok. Öljyt on hyvin pieni meno-erä jos vakavempaa sattuu.
Ei kait normi tieliikenteessä olevaan autoon tarvitse vaihtaa kuin 10-15tkm välein.
 
Ostin Tokmannilta Mobil 1 FS 0W-40 öljyt ja takana on päiväys löytyy 24/7/2018 päiväys ja N-kirjaimella oleva koodi, niin onkohan nää aitoja öljyjä vai piraattitavaraa, josta oli pari vuotta sit juttuu?
 
Sen piraattiöljytapauksen jälkeen suunnilleen kaikissa kaupoissa (ml. Tokmanni) näkyi hyllyissä tiedotteet, että ovat aina tilanneet Mobil-öljynsä suoraan ExxonMobil Finlandilta. Se N-kirjain taitaa muuten viitata Naantalin voiteluainetehtaaseen, jossa se öljy on valmistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Sen piraattiöljytapauksen jälkeen suunnilleen kaikissa kaupoissa (ml. Tokmanni) näkyi hyllyissä tiedotteet, että ovat aina tilanneet Mobil-öljynsä suoraan ExxonMobil Finlandilta.

No latasin Mobil serv sample scan ohjelman Nokia 8 qr-koodin, väitti, ettei olisi "aito". Mutta joka öljyssä oli eri koodi, vaikka päivämäärä oli sama.

Olin ostanut FS-öljyä, jossa on joulukuun puolella 2017 sama QR-koodi kuin tässä öljyssä, mutta N-koodisarja on aivan eri ja se 4-numero on aivan eri. Avasin tuossa vanhassa paketissa olevan välilehdet edestä ja takaa, niin samat tekstit oli usemmalla kielellä sekä suomksi.

Ja avasin tuon joulukuussa tehdyn öljyn, niin samanlaista öljyä näytti olevan kuin avattaessa. En muista, ostinko edelliset fs 0w-40 öljyt Motonetistä vai Toknannilta
 
Mutta joka öljyssä oli eri koodi, vaikka päivämäärä oli sama.

Olin ostanut FS-öljyä, jossa on joulukuun puolella 2017 sama QR-koodi kuin tässä öljyssä, mutta N-koodisarja on aivan eri ja se 4-numero on aivan eri. Avasin tuossa vanhassa paketissa olevan välilehdet edestä ja takaa, niin samat tekstit oli usemmalla kielellä sekä suomksi.

Eikö tuo ole aika selvää, että koodit ovat joka purkissa eri? Vai mitenkä muuten tuoteväärentäminen voitaisiin noilla koodeilla estää? Jos samaa koodia monistettaisiin yhden päivän aikana useampaan purkkiin, niin aika helppoahan se elämä silloin olisi tuoteväärentäjille. Sen kun valokuvaa yhden purkin ja käyttää samaa koodia koko väärennettävään erään ilman, että kukaan huomaa mitään vaikka syöttäisi koodin Mobilin aitoudentunnistusjärjestelmään.
 
Toi 0w40 pitäis olla todella juoksevaa kylmässäkin niin koita pieni näyte pakastaa ja kato millaiseksi muuttuu.
 
Toi 0w40 pitäis olla todella juoksevaa kylmässäkin niin koita pieni näyte pakastaa ja kato millaiseksi muuttuu.

Voishan sitä ja ainakin tuo avattu paketti 0W-40 eli vajaa litra paketissa jäljellä oli suhteellisen notkeaa viime talvena ainaki -20 asteen pakkasella tai ei ainakaan ollut minkäänlaista "siirappia".
 
Kävin vaihdattamassa uudet öljyt moottoriin, niin entiset oli aivan liruja eli aivan kuin vettä olisi tullut moottorista. Keväällä vaihdettu ja 13tkm ajettu. Aivan mustat, mitkä tuli poia ja viimeksi laitettiin Mobil 1 FS 0w-40. Meinasi, että olisi polttoainetta seassa, vaikka on pari vuotta sitten vaihdettu moottorin lämpötila-anturi ja lämmöt nousee sinne 88 asteeseen. Eli ei pitäisi kylmänä käydä.

Eikä pahemmin ollut lisääntynyt mittatikussa.

Venttiilit vähän "raksutti". Eli voiko noi mobilin 0w-40 öljyt mennä reilun 10tkm aivan ohueksi?
 
Kävin vaihdattamassa uudet öljyt moottoriin, niin entiset oli aivan liruja eli aivan kuin vettä olisi tullut moottorista. Keväällä vaihdettu ja 13tkm ajettu. Aivan mustat, mitkä tuli poia ja viimeksi laitettiin Mobil 1 FS 0w-40. Meinasi, että olisi polttoainetta seassa, vaikka on pari vuotta sitten vaihdettu moottorin lämpötila-anturi ja lämmöt nousee sinne 88 asteeseen. Eli ei pitäisi kylmänä käydä.

Eikä pahemmin ollut lisääntynyt mittatikussa.

Venttiilit vähän "raksutti". Eli voiko noi mobilin 0w-40 öljyt mennä reilun 10tkm aivan ohueksi?
Riippuu ajosta. Nykyiset perusöljyt leikkaantuu ohuemmaksi käytössä, eli ei ihmetytä. Kovemmissa peleissä ihan perusteltua käyttää esteriöljyjä.
 
Kävin vaihdattamassa uudet öljyt moottoriin, niin entiset oli aivan liruja eli aivan kuin vettä olisi tullut moottorista. Keväällä vaihdettu ja 13tkm ajettu. Aivan mustat, mitkä tuli poia ja viimeksi laitettiin Mobil 1 FS 0w-40. Meinasi, että olisi polttoainetta seassa, vaikka on pari vuotta sitten vaihdettu moottorin lämpötila-anturi ja lämmöt nousee sinne 88 asteeseen. Eli ei pitäisi kylmänä käydä.

Eikä pahemmin ollut lisääntynyt mittatikussa.

Venttiilit vähän "raksutti". Eli voiko noi mobilin 0w-40 öljyt mennä reilun 10tkm aivan ohueksi?

Yleensä moottoriöljyt ovat lämpimänä aika lirua. Jonkun mielestä joku öljy saattaa vaikuttaa vetisemmältä, kuin toinen vastaava, mutta uskokaa pois kyllä se kuumapään viskositeetti silti on se mitä ilmoitetaan. Eikä varmasti leikkaudu mitenkään merkittävästi tuo FS 0W-40. Itsellä on kokemusta tästä öljystä jo 170tkm ajomatkalta, vaihtovälin ollessa 10tkm. Tuossa hiljaittain tuli jakopään remontin yhteydessä irroitettua öljypohja ja tutkittua konetta ihan kunnolla, niin eipä kyllä uudelle hävennyt. En erottanut minkäänlaista kulumaa sylinterien seinämissä, venttiilikoneistossa tai nokka-akseleissa. En myöskään ole yhtä puhdasta konetta vastaavilla kilometreillä toistaiseksi nähnyt. Sen käytetyn öjyn kuuluu nimenomaan olla mustaa, se on merkki siitä, että pesevät lisäaineet ja dispersantit toimivat oikein sitoessaan likaa itseensä moottorin sisäpintojen sijaan.
 
Riippuu ajosta. Nykyiset perusöljyt leikkaantuu ohuemmaksi käytössä, eli ei ihmetytä. Kovemmissa peleissä ihan perusteltua käyttää esteriöljyjä.

No yleensä ajan moottorin lämpimäksi. Kuitenkin 1.4L 75heppanen 8v bensakone ja eri asia joki 3.8l 500hepan turbomoottori. Ja moottorilla on nyt 353tkm ajettu. En sitten tiedä, vaikuttaako tuo pääkaupunkiseudun ajo jotenkin eli siellähän tulee paljon liikennevaloihin pysähtymistä.
 
No yleensä ajan moottorin lämpimäksi. Kuitenkin 1.4L 75heppanen 8v bensakone ja eri asia joki 3.8l 500hepan turbomoottori. Ja moottorilla on nyt 353tkm ajettu. En sitten tiedä, vaikuttaako tuo pääkaupunkiseudun ajo jotenkin eli siellähän tulee paljon liikennevaloihin pysähtymistä.

Sanoisin, että tuollaisen moottorin pitää käydä liian rikkaalla tai sitten ajon pitää tapahtua pelkästään kylmällä koneella, että alkaa polttoainelaimentumaa syntymään. Jos seokset ovat liian rikkaalla, niin ainakin itse olen huomannut sen todella nokisesta pakoputken päästä. Myös katsastuksessa häkä ja HC-arvot ovat silloin reippaasti koholla. Oliskohan bensapaineet liian korkeat? Se paineensäädin ei ole mikään ikuinen osa ja noilla kilometreillä yleensä jo vaihtokunnossa.
 
Toi mobilin 0w40 on juuri ja juuri sae40 viskositeetiltaan, saattaa jo lyhyessä ajassa olla sae30 puolella. Ei se silti miksikää ns vedeksi mene.
 
Toi mobilin 0w40 on juuri ja juuri sae40 viskositeetiltaan, saattaa jo lyhyessä ajassa olla sae30 puolella. Ei se silti miksikää ns vedeksi mene.

No silti se oli (vanha) aivan litkua uuteen öljyyn nähden. Valui hyvin hätäisesti moottorista pois.
 
mulla unohtu diudista bensapaineensäätimen alipaineletku irti niin moottoriöljyt meni aina ihan liruksi ja hieman lisääntyi. väri pysyi läpinäkyvänä öljytikussa, koska se bensa oli siinä pinnalla. päästöt oli aika koholla myös.
 
Sanoisin, että tuollaisen moottorin pitää käydä liian rikkaalla tai sitten ajon pitää tapahtua pelkästään kylmällä koneella, että alkaa polttoainelaimentumaa syntymään. Jos seokset ovat liian rikkaalla, niin ainakin itse olen huomannut sen todella nokisesta pakoputken päästä. Myös katsastuksessa häkä ja HC-arvot ovat silloin reippaasti koholla. Oliskohan bensapaineet liian korkeat? Se paineensäädin ei ole mikään ikuinen osa ja noilla kilometreillä yleensä jo vaihtokunnossa.

No pakoputken pää oli aivan metallisen näköinen ja eikä tietoakaan nokisesta päästä. Eli sen puolesta ja päästötestissä (OBD-testi+päästöt kierroksilla)

CO% mitattu 0.0 / sallittu 0.2
CO2% mitattu 14.5
HC ppm mitattu 7 / sallittu 100
02% mitattu 0.66 / sallittu 5
Lambda mitattu 1.03 / sallittu 0.97-1.03

Pikemmin lambda-arvon mukaan moottori kävisi pikkasen laihalla kuin rikkaalla.
 
Ne väärennetyt öljyt oli jotain semisynteettistä halpis kamaa mitä ei kukaan laita moderniin moottoriin. Osaksi tästä syystä suurimmilta vahingoilta vältyttiin kun porukka käytti niitä vanhoissa työkoneissa jne. Ja ne metsästettiin pois markkinoilta eli ei sellaista ihan helposti saa käsiinsä. Maksusta voin etsiä jos joku haluaa perehtyä. ;)
 
Nykyiset niinsanotut fuel saving öljyt, eli ilmeisesti tämä mobilinkin FS öljy, on todella liruja jo koneeseen kaataessa. Sillä ilmeisesti säästetään sitä polttoainetta kun öljy on niin pirun juoksevaa... kokeilkaapa joskus jos sattuu olemaan FS öljyä ja "tavallista" vastaavan viskositeetin öljyä, ero on huomattava :)
 
Ne väärennetyt öljyt oli jotain semisynteettistä halpis kamaa mitä ei kukaan laita moderniin moottoriin. Osaksi tästä syystä suurimmilta vahingoilta vältyttiin kun porukka käytti niitä vanhoissa työkoneissa jne. Ja ne metsästettiin pois markkinoilta eli ei sellaista ihan helposti saa käsiinsä. Maksusta voin etsiä jos joku haluaa perehtyä. ;)

Kaikki marketti öljyt taitaa olla semisynteettisiä.
 
Nykyiset niinsanotut fuel saving öljyt, eli ilmeisesti tämä mobilinkin FS öljy, on todella liruja jo koneeseen kaataessa. Sillä ilmeisesti säästetään sitä polttoainetta kun öljy on niin pirun juoksevaa... kokeilkaapa joskus jos sattuu olemaan FS öljyä ja "tavallista" vastaavan viskositeetin öljyä, ero on huomattava :)

Kyllä se viskositeetti spekseistä selviää. Sae40 on muistaakseni jotain 12.5-16 cst.
 
No kaadettaessa aivan eri lämpöistä.

20c öljy voi olla helposti 10x jäykempää vs 100c. Esim mobil "For Suckers" 0w40

Viskositeetti, ASTM D 445
mm²/s @ 40 °C 73
mm²/s @ 100 °C 13,2

Mitä noista kattoo käytetyn öljyn labratuloksia, saattaa 100c viskositeetti olla luokkaa 11CSt joka on SAE30 puolelle. Ei sen puoleen et siitä tarvis vielä murehtia.

Tosta näkee millä välille noi viskoositeetit mahtuu. Esim just 0w40 voi olla hyvin liki SAE30 ja 0w30 hyvin läheellä SAE40. Ero voi taas olla hyvinkin suuri joku 9.5CSt vs 16CSt

Suorituskykyluokitukset / Teboil
 
Kyllä se on täyssynteettisistä.

TÄYSSYNTEETTINEN PERUSÖLJY
Täyssynteettisiksi perusöljyiksi kutsutaan poly-alfa-olefiiniin perustuvia öljyjä.
Ne valmistetaan synteettisesti ja ne ovat erittäin lämpötilastabiileja ja niiden
vanhenemisvakioisuus on korkea.
VETYKRAKATTU PERUSÖLJY
Vetykrakattujen perusöljyjen valmistus perustuu parafiiniin. Nämä öljyt
ovat tällä hetkellä alan viimeisimmän kehityksen mukaisia ja niitä käytetään
mm. huippumoderneissa bensiini- ja dieselmoottoreissa.
Are all Synthetic Oil Groups the Same? Group III vs IV vs V - AMSOIL Blog
 
Group III base oils consist of reconstructed molecules that offer improved performance in a wide range of areas, as well as good molecular uniformity and stability. These synthesized materials can be used in the production of synthetic and semi-synthetic lubricants.

En oo ihan varma mut mun mielestä tos prosessissa tehdään 2 kevyestä molekyylistä 1 raskaampi. Joidenkin mielestä jos se tehdään öljystä se ei ole silloin synteettistä öljyä, joidenkin mielestä jos ei esiinny sellaisenaan luonnossa, se on synteettistä.
 
Riippuu ajosta. Nykyiset perusöljyt leikkaantuu ohuemmaksi käytössä, eli ei ihmetytä. Kovemmissa peleissä ihan perusteltua käyttää esteriöljyjä.

Ei se perusöljy leikkaudu, vaan viskositeetin lisäaineet. Noissa pao+esteriöljyissä on parempi luontainen viskositeetti indeksi jolloin sakeuttimia tarvitaan vähemmän ja se pysyy paremmin viskositeetti luokassaan. Noita sakeuttimiakin on erilaatuisia.

Tosta voi tutkia mobilin valmistaman kahden perusöljyn ominaisuuksia joita mobil nimittää group 3+

OpenGraphTitle

Mobilin PAO group 4

https://www.exxonmobilchemical.com/...ic-base-stocks/low-viscosity-polyalphaolefins

Mobil valmistaa myös estereitä group 5

https://www.exxonmobilchemical.com/en/products-and-services/synthetic-base-stocks/esters

Sekä AN group 5

https://www.exxonmobilchemical.com/...s/synthetic-base-stocks/alkylated-naphthalene
 
Viimeksi muokattu:
No pakoputken pää oli aivan metallisen näköinen ja eikä tietoakaan nokisesta päästä. Eli sen puolesta ja päästötestissä (OBD-testi+päästöt kierroksilla)

CO% mitattu 0.0 / sallittu 0.2
CO2% mitattu 14.5
HC ppm mitattu 7 / sallittu 100
02% mitattu 0.66 / sallittu 5
Lambda mitattu 1.03 / sallittu 0.97-1.03

Pikemmin lambda-arvon mukaan moottori kävisi pikkasen laihalla kuin rikkaalla.

Ihan terveeltä koneelta vaikuttaa. Tuota lambda-arvoa saattaa vääristää monikin juttu, mutta yleensä ikääntyneet lambda-anturit. Ne voi olla järkevää vaihtaa, jos ovat vielä alkuperäisiä. Samalla kulutuskin yleensä laskee, koska uudet anturit reagoivat nopeammin.

Vaikea kyllä keksiä miten öljyn joukkoon olisi päässyt bensaa. Tietysti yksi mahdollisuus on likaiset ruiskusuuttimet, jotka eivät sulkeudu kunnolla ja jäävät vuotamaan bensaa.
 
Ihan terveeltä koneelta vaikuttaa. Tuota lambda-arvoa saattaa vääristää monikin juttu, mutta yleensä ikääntyneet lambda-anturit. Ne voi olla järkevää vaihtaa, jos ovat vielä alkuperäisiä. Samalla kulutuskin yleensä laskee, koska uudet anturit reagoivat nopeammin.

Vaikea kyllä keksiä miten öljyn joukkoon olisi päässyt bensaa. Tietysti yksi mahdollisuus on likaiset ruiskusuuttimet, jotka eivät sulkeudu kunnolla ja jäävät vuotamaan bensaa.

No tässä on kahdet lambdat ja toinen on suhteellisen helppo vaihtaa. Toinen on taas katin takana, mutta mitä seurasin OBD:een kautta noiden antureiden toimintaa, niin arvot kyllä toimi. Ainakin huomasin, että E85 paransi käyntiä ja parissa katsastuksessa on joutunut varmaan painamaan kaasua sen 3-5min jossain 4500rpm/min, ennenkuin päästöt ovat tipahtaneet alas
 
Muuten hyvä, jos luokitukset riittää, mutta google joskus kertoi tuon olevan lähempänä 10W-40 öljyä.
 
Riittää. Lämppäriä käytän ja lisäksi webasto lähtee autom päälle (moottorin käydessä) jos koneen lämmöt on
alle +70.
 
Tänään vaihtu tuoreempaan kulkineeseen öljyt. Shell helix 5w-40 3,5L 21,79eur + man filter 6.90eur .. Taas mennään 15tkm
 
Voortille voortin formula f 5w30 ja vaihto 10tkm välein niin tuolla ajaa loppu elämän. motor-sportti harrastuksena sitten erikseen ja öljyt sen mukaan. Mopoon taitaa mennä seuraavaksi Bel Ray :cigar2:
 
Se nyt on ihan se ja sama maksaako 15€ tai 25€ öljyputelista. 10€ säästö kyllä häviää hyvin äkkiä.
 
Se nyt on ihan se ja sama maksaako 15€ tai 25€ öljyputelista. 10€ säästö kyllä häviää hyvin äkkiä.

Taitaapi olla vain hifistelyä. Kunhan vaihtaa öljyt ja silloin se 15€ sijoitus on oikein hyvä ja siihen vielä päälle öljynsuodattimen uusiminen. Jälkimmäisellä suodattelee sattumia pois. Tuubissa vaan oli pätkä tapauksesta, että ajeltu 30 000 kilometriä vai oliko peräti maileja samoilla öljyillä niin siellä oli mämmimäistä tavaraa siellä täällä tukkimassa moottorin toimintaa.

Pitkäkestoiset öljyt on mielestäni paskapuhetta, että eiköhän niihin imeydy kosteudet ja tuhkat siinä missä tavallisempaankin.

Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100 000 kilometriä
 
Viimeksi muokattu:
Sehän se nyt onkin ongelma nykyään. Uudella autolla ajetaan määräaikaihuollosta toiseen joka on monesti sen 30tkm ja joka tuntuu hurjalle, mutta kaikkihan kehittyy.
Wanhemmat autoiliat tätä sentään osaa kyseenalaistaa, mutta ei perus pena espoosta joka vain ajaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom