Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Sehän se nyt onkin ongelma nykyään. Uudella autolla ajetaan määräaikaihuollosta toiseen joka on monesti sen 30tkm ja joka tuntuu hurjalle, mutta kaikkihan kehittyy.
Wanhemmat autoiliat tätä sentään osaa kyseenalaistaa, mutta ei perus pena espoosta joka vain ajaa.
Tossahan on se ero vanhempiin autoihin, että noi long life öljyt on sellasia jotka kyllä kestää ton 30tkm, jos vaan öljynsuodatin on riittävän hyvä, eli kestää ton 30tkm. Toi määräaikaishuoltovälihän on yleensä 30tkm/1vuosi. Esteri/pao öljyt kestää pitkään, koska niissä ei tartteta sakeuttimia, joita perusöljyissä tarvitaan sen moniasteluokituksen toteuttamiseksi. Noi moniasteöljyt pidemmän käytön jälkeen on lirua kun paremmat ei oo. Esim Amsoil tarjoaa joillekin öljyilleen vaihtoväliksi jopa 40tkm.
 
Tuota maaatalousöljyä Focukseen menee :kahvi:

WKM10W30_S_1_web.jpg
 
Mihin Focukseen?

02.. Ostin moottorivikaisena parilla sadalla. Oli venttiili palanut pakopuolelta ja laitoin kuntoon. Olisi pitänyt ottaa männät ylös myös ja uusia renkaat myös, hoonauksen jälkiäkin oli mielestäni.. Joka tapauksessa viaksi jäi aika runsas öljynsyönti sekä makeahko pakokaasun haju. Tuo on edullisinta, isossa kanisterissa ja mennään niin kauan kunnes venttiilinvarret katsottuu uudelleen ja jää kantamaan tmv.. Ei jaksa toista kertaa repiä auki, niin ostetaan toinen (kolmas) focus ja jääköön tuokin varaosiksi.
 
Kävin vaihdattamassa uudet öljyt moottoriin, niin entiset oli aivan liruja eli aivan kuin vettä olisi tullut moottorista. Keväällä vaihdettu ja 13tkm ajettu. Aivan mustat, mitkä tuli poia ja viimeksi laitettiin Mobil 1 FS 0w-40. Meinasi, että olisi polttoainetta seassa, vaikka on pari vuotta sitten vaihdettu moottorin lämpötila-anturi ja lämmöt nousee sinne 88 asteeseen. Eli ei pitäisi kylmänä käydä.

Eikä pahemmin ollut lisääntynyt mittatikussa.

Venttiilit vähän "raksutti". Eli voiko noi mobilin 0w-40 öljyt mennä reilun 10tkm aivan ohueksi?
Ettei ois kyseessä 3C passat?
 
Okei... Luin vaan näitä uusimpia sivuja nii jäi se kohta lukematta.
Ei lähellekkään eli mistä lähtien Renaultin valmistama Clio MK2 Phase 1 -01 1.4l 8v koneella on muuttunut Volkkarin tekemäksi 3C Passatiksi? Ja noilla kahdella merkillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
 
Ajattelin vanhaan diselin rutkuttimeen kokeilla Motox ölppää, 5w30. Ennen menty Mobililla. Jänniä aikoja. Kerron jos ilmenee jotain, tuskin...
 
Ei noita tarvii jännittää kunhan öljy täyttää valmistajan vaatimukset. Itse laitoin tuohon parin tonnin
diesel käyttikseen halppis belco:t 5w40. Ei niitä moottoreita öljyillä saa rikki kunhan laittaa ok suodattimen
ja ei aja ylipitkiä vaihtovälejä..
 
Kyllä joo. Motonetin sivuilla lukee että Saatavilla niin kauan kuin tavaraa riittää.. Meinaakohan ne että eivät kauaa enää tuota myisi?

En tiedä, mutta muistaakseni tuo ilmestyi myyntiin silloin, kun black friday oli eli olisiko tuo sitä varten alunperin tilattua vai onkohan tarkoitus pitää saatavilla jatkossakin.
 
En tiedä, mutta muistaakseni tuo ilmestyi myyntiin silloin, kun black friday oli eli olisiko tuo sitä varten alunperin tilattua vai onkohan tarkoitus pitää saatavilla jatkossakin.

Juu, Black Friday sesonkituote noi Motonetin Special öllit, ei ole vaan kaupan mennyt niin vieläkin varastoissa sitä.
 
Moni varmaan luulee, että ne on jotain kuraa ja ostaa motox kalliimmalla.

Erittäin todennäkösesti, eihän tota valmistajaa tuossa hehkuteta.

Mutta ite ainakin lykkään tota koneeseen niin kauan kun sitä saa, ja sit jatkuu Commalla. Toki vielä ei tiedossa että tulisko uusinta kierros tänä vuonna tota Specialia.

E: Toki kun kauppa ei ole käynyt niin tuskin tulee uutta erää, ellei sitten Motonet opettele mainostamaan sen valmistajaa siinä purkissa tms.
 
Lukeeko pakkauksessa niin?

Mulle ton kertoi tuttu varaosamyyjä kun siellä käväisin BF-viikon jälkeen, ei hänen mielestään ollut ees mikään salaisuus. Öljyä myydään nykyinen erä pois ja lisää ei pitäis tulla.

Toi on positiivista että on Comman valmistaja, on kuitenkin ihan laatuvalmistaja.
 
Obelixin loota alkaa näillä paukkupakkasilla olemaan aamuisin jäykkänä ja synkrot ei pelaa oikein kunnolla, joten öljynvaihto edessä jossain välissä lootalle. Kaivoin sen tiedon että GL-4 luokan öljyä pitäis sinne pistää, ja laitan jotain muuta ku GM:n omaa litkua, joka on lähinnä ATF-kuraa.


Kävin tuossa läpi eri tuotemerkkejä ja niistä kokemuksia, joten valintani pikkuhiljaa alkoi typistymään näihin kolmeen merkkiin:

- Neste
- Mobil
- Teboil



Nesteeltä vaan valitettavasti ei tunnu löytyvän GL-4 öljyä kuluttajalle sopivissa 1 litran purkeissa, mutta kokemusten mukaan tuo olisi pakkaskeleillä paras.



Otetaan siis vastaan mielipiteitä. :D

Jos laitat GL-4:sta, niin sitten 75-80/90 öljyt eli sen jälkeen pitäisi vaihtaa aika nätisti.
 
Obelixin loota alkaa näillä paukkupakkasilla olemaan aamuisin jäykkänä ja synkrot ei pelaa oikein kunnolla, joten öljynvaihto edessä jossain välissä lootalle. Kaivoin sen tiedon että GL-4 luokan öljyä pitäis sinne pistää, ja laitan jotain muuta ku GM:n omaa litkua, joka on lähinnä ATF-kuraa.


Kävin tuossa läpi eri tuotemerkkejä ja niistä kokemuksia, joten valintani pikkuhiljaa alkoi typistymään näihin kolmeen merkkiin:

- Neste
- Mobil
- Teboil



Nesteeltä vaan valitettavasti ei tunnu löytyvän GL-4 öljyä kuluttajalle sopivissa 1 litran purkeissa, mutta kokemusten mukaan tuo olisi pakkaskeleillä paras.



Otetaan siis vastaan mielipiteitä. :D

Ainakin Teboil tietää miten moottoriöljy on tarpeeksi toimivaa paukkupakkasilla(TM-testi Teboil Gold S)
Miksei sitten myös vaihteistoöljyjenkin suhteen?
 
Mä mietin tota samaa kans, et niiden öljyt tuntuu olevan talvikäytössä parhaimmat.
Vaikka venäläistä tavaraa onkin, ni kyllä ne ymmärtää näiden pohjolan olojen päälle yhtä paljon ku Nestekkin.

Teboil-voiteluaineilla on vahva ja vakiintunut asema Suomen markkinoilla. Voiteluaineet ovat kuuluneet yhtiömme tuotevalikoimaan jo lähes yrityksen perustamisesta asti ja oma valmistus alkoi vuonna 1962 Helsingissä. Nykyisin Teboil-voiteluaineet valmistetaan modernissa voiteluainetehtaassa Haminassa.

Teboil - suomalaista öljyosaamista / Teboil
 
Mä mietin tota samaa kans, et niiden öljyt tuntuu olevan talvikäytössä parhaimmat. Vaikka venäläistä tavaraa onkin, ni kyllä ne ymmärtää näiden pohjolan olojen päälle yhtä paljon ku Nestekkin.

Ne ovat muuten ihan Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja öljyjä. Omistus toki on venäläistä.
 
Meriva-B '2011

Jos jollakulla on Autodataa yms, ni sieltä varmaan näkyis paremmin infoa.

Totalin öljynvalitsin näytti suunnilleen tuolle mallille (katsoin useamman moottorimallin) Fluide DA ohjaustehostimen öljyiksi. Parista muusta (eri valmistajan öljyt) tuli, että käänny tyyliin valmistajan puoleen. Eli yksi vaihtoehto on merkkihuolto

Sulla on vissiin tuossa sähköhydraulinen ohjaustehostin eli sen mukaan öljy
 
Viimeksi muokattu:
Commaahan tuolla paljon on ja omien kokemusten mukaan ne on ihan laatukamaa mutta en muista onko tohon sähköhydrauliseen tehostimeen muuta kuin Totalia.
 
Ennen tuli hifisteltyä öljyillä, purple oilia yms. Nykysin halvinta kuraa, kunhan vaihtaa usein niin ei mitään ongelmia ollut. Viimiset 300tkm menty milloin milläkin marketti kuralla, nyt jotain euroil merkkist 5l 16e.
 
Ennen tuli hifisteltyä öljyillä, purple oilia yms. Nykysin halvinta kuraa, kunhan vaihtaa usein niin ei mitään ongelmia ollut. Viimiset 300tkm menty milloin milläkin marketti kuralla, nyt jotain euroil merkkist 5l 16e.

Halvinta kuraa, moottorin luokitusvaatimuksista riippumatta?
 
Volvo S80 2004 2.5L turbo, bensiini vehje. Itsellä nosturi niin vaihtelen öljyt 7-10tkm välein.
 
Vulvat ei taida omata omaa luokitusjärjestelmäänsä joten tuolle lienee speksattu vain ACEA A3/B3 tjsp.?
 
Ei varmaan noin vanhat Vulvat.. oikea viskositeetti ja API luokitus minimissään riittävät kun vaihtaa usein..?
 
Jos ohjekirja suosittelee 1.4 T-GDI moottorille 5w-30 A5/B5 öljyä ja A3/B4 jos tuota ei ole saatavilla niin laittasitteko mielummin
A5/B5 luokituksen omaavaa jossa API luokitus vain SL vai A3/B4 luokituksen omaavaa jossa API SN tai jopa tämä SN PLUS?

Luulis että jos tinkii tuosta polttoaineen säästöstä hitusen niin saa paremman luokituksen omaavaa öljyä joka on kuitenkin valmistajan hyväksymää ja viskositeettiarvojen sisällä.
 
Ennen tuli hifisteltyä öljyillä, purple oilia yms. Nykysin halvinta kuraa, kunhan vaihtaa usein niin ei mitään ongelmia ollut. Viimiset 300tkm menty milloin milläkin marketti kuralla, nyt jotain euroil merkkist 5l 16e.

En lähtisi tuollaista pistämään, jos siellä on vaatimuksena VW 507.00 yms... ja pitää olla esim. 0w-20. Ja jos takuuaikana käytetty mitä tahansa öljyjä, niin valmistaja saattaa vetää pois takuut.
 

Kyllä, jotkut autot vaatii sen 0w-20 öljyt. Ja jos moottori hajoaa takuuaikana ja siellä käytetty mitä sattuu öljyjä, niin voivat pestä kätensä.
Sehän on nähty noissa jenkkiautoissa, kun ovat ajaneet kuramineraaliöljyillä, niin missä tilassa moottori on sisältä
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 993
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom