OLED-TV

Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Perusasetukset vain laitoin. En white point juttuja. Terävyydellä menettää todella paljon yksityiskohtia kun vertasin PS4 The Last of Us 2 dynaamisella teemalla. Normaalilla käytöllä(youtube jne katsominen) terävyyden katoamista en niin selkeästi huomannut. Oled valo(24) vaikuttaa myös tosi alhaiselta, mutta toki sitä voi nostella kun siltä tuntuu. Pitää tehdä jonkinlainen oma sekoitus noista asetuksista. Terävyyttä pitää ainakin saada enemmän.
Miksi tuota oled valoa laskit? Itse kun laitoin omaan 55CX:ään noi rtingsit eli ISF(pimeä) niin oled valo tais olla 60 enkä siihen koskenut, kun sanottiin ettei tarvitse. Ainakin itse olen tyytyväinen, tosin kaverilta saisin lainaan kalibrointivehkeen niin sitäkin voisi testata
 
Liittynyt
29.09.2020
Viestejä
33
Miksi tuota oled valoa laskit? Itse kun laitoin omaan 55CX:ään noi rtingsit eli ISF(pimeä) niin oled valo tais olla 60 enkä siihen koskenut, kun sanottiin ettei tarvitse. Ainakin itse olen tyytyväinen, tosin kaverilta saisin lainaan kalibrointivehkeen niin sitäkin voisi testata
Tuosta yhdestä kuvasta vaan luin tuon 24 arvon ja laitoin sen. Nyt toki olen jo laittanut korkeammalle ja säädän valoisuuden mukaan jos tarvitsee.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Ihan ei ole ongelmitta alkanut taival lg cxn kanssa, ostin tuon black fridayn aikoihin. Telkkari on tänä aikana
-Näyttänyt useasti No Signal kuvaa kun olen käynnistänyt pleikkarin, tv pois päältä ja päälle uusiksi yleensä korjaa, johdot on tsekattu.
-Kaukosäädin ottanut viiveellä painalluksia ja välillä saa vispata kapulaa kun hullu, että saa nuolen näkyviin, paristot tietysti koitettu vaihtaa
-Eilen kun käynnistin telkun niin ääni kuulu, mutta kuvaa ei tullut. Uudelleenkäynnistys ei auttanut, mutta virtapistokkeen irroitus onneksi.

Olen muuten tosi tyytyväinen telkkuun ja pelit/leffat näyttävät todella hyviltä. Tuon kun pitäisi kestää se 5-7v omassa käytössä niin tällä hetkellä ei tosin vakuuta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Ihan ei ole ongelmitta alkanut taival lg cxn kanssa, ostin tuon black fridayn aikoihin. Telkkari on tänä aikana
-Näyttänyt useasti No Signal kuvaa kun olen käynnistänyt pleikkarin, tv pois päältä ja päälle uusiksi yleensä korjaa, johdot on tsekattu.
-Kaukosäädin ottanut viiveellä painalluksia ja välillä saa vispata kapulaa kun hullu, että saa nuolen näkyviin, paristot tietysti koitettu vaihtaa
-Eilen kun käynnistin telkun niin ääni kuulu, mutta kuvaa ei tullut. Uudelleenkäynnistys ei auttanut, mutta virtapistokkeen irroitus onneksi.

Olen muuten tosi tyytyväinen telkkuun ja pelit/leffat näyttävät todella hyviltä. Tuon kun pitäisi kestää se 5-7v omassa käytössä niin tällä hetkellä ei tosin vakuuta.
Oma viisi vuotta vanha LG:n OLED ei ole muistaakseni kertaakaan tehnyt tuollaista. Takuuseen vaan, jos ei ole joku uudempien mallien "ominaisuus."

E. Kaukosäädintä saa kyllä välillä vatkata, mutta kuvan, äänen ja lähteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Oma viisi vuotta vanha LG:n OLED ei ole muistaakseni kertaakaan tehnyt tuollaista. Takuuseen vaan, jos ei ole joku uudempien mallien "ominaisuus."

E. Kaukosäädintä saa kyllä välillä vatkata, mutta kuvan, äänen ja lähteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Seurailen vielä. Takuuseen toki menisi, mutta itsellä tuo ei ole ihan vaivatonta viedä. Sitten vielä voin kertoa ongelmista myyjäliikeelle, mutta arvaa tuleeko noita vastaan silloin kun he testaavat ;). Kyllä tuo voi toimia 2vko ihan ok ja sitten taas joku ylläolevista tapahtuu (toiv ei enää tämä ettei kuva näy). Jos kuitenkin hermo pettää täysin niin ei auta kuin kannella auton perään ja viedätakuuvaihtoon.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Seurailen vielä. Takuuseen toki menisi, mutta itsellä tuo ei ole ihan vaivatonta viedä. Sitten vielä voin kertoa ongelmista myyjäliikeelle, mutta arvaa tuleeko noita vastaan silloin kun he testaavat ;). Kyllä tuo voi toimia 2vko ihan ok ja sitten taas joku ylläolevista tapahtuu (toiv ei enää tämä ettei kuva näy). Jos kuitenkin hermo pettää täysin niin ei auta kuin kannella auton perään ja viedätakuuvaihtoon.
LG muistaakseni hakee TV:n kotoa, jos kyseessä 55” tai yli. Toki soittamalla suoraan sinne tuo varmistuu. Turha käyttää jälleenmyyjää, hidastaa vain prosessia.
 
Liittynyt
29.09.2020
Viestejä
33
Ihan ei ole ongelmitta alkanut taival lg cxn kanssa, ostin tuon black fridayn aikoihin. Telkkari on tänä aikana
-Näyttänyt useasti No Signal kuvaa kun olen käynnistänyt pleikkarin, tv pois päältä ja päälle uusiksi yleensä korjaa, johdot on tsekattu.
-Kaukosäädin ottanut viiveellä painalluksia ja välillä saa vispata kapulaa kun hullu, että saa nuolen näkyviin, paristot tietysti koitettu vaihtaa
-Eilen kun käynnistin telkun niin ääni kuulu, mutta kuvaa ei tullut. Uudelleenkäynnistys ei auttanut, mutta virtapistokkeen irroitus onneksi.

Olen muuten tosi tyytyväinen telkkuun ja pelit/leffat näyttävät todella hyviltä. Tuon kun pitäisi kestää se 5-7v omassa käytössä niin tällä hetkellä ei tosin vakuuta.
Ihmettelin eilen TV:n asennuksen yhteydessä tuota kaukosäätimen toimintaa ja itsekin jouduin vatkaamaan saadakseni kursorin näkyviin. Sitten tajusin, että kun osoitan kaukosäätimellä näyttöä ja scrollaan rullanäppäintä joko ylös tai alaspäin, niin kursori ilmestyy näyttöön. Kaukosäädinhän on BT, joten voiko sitä yrittää parittaa uudelleen, vai tekeekö tuo paristojen irroitus juurikin sen?
Muuhun en osaa auttaa kun itsellekin niin uusi laite.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Mun LG:ssä (ei OLED, mutta magic silti) rullan painallus tuo kursorin esiin. Jos rullaa tv-tilassa, kanava vaihtuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Vincent puhuu tuoreella videolla eri paneeliteknologioiden hinnoista



Merkittävää OLED ketjuun tuosta tekee estimaatti, että OLED paneelin valmistuskustannukset miltei puolittuisi ensi vuoden aikana.
Tämä olisi kyllä loistava kehityssuunta, mutta saa nähdä kuinka tuo arvio pitää paikkaansa tai tuleeko hintavaikutus esim. vasta 2023 jos pitää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Jos täällä on muitakin noiden Sonyn OLED uutuuksien perään kuolaavia, niin tuolla ameriikan mantereella on ankara testaus menossa (A90J) ja ensimmäiset revikat saadan viikonlopun aikana / jälkeen. Tuo ukko, D-nice, joka parhaillaan tekee vertailua, on aika pätevä ja kokenut äijä ja armoton perfertionisti, mitä hänen touhujaan olen seurannut vuosien saatossa. Tekee asioita kyllä sellaisella pieteetillä että huimaa. Kun perfektioniti syynää niin tuloksetkin ovat ollet monesti numereoiden valossa hieman ankarampaa luettavaa kuin netistä muut löytyvät revikat. Parhaillaan menossa A90J vertailu Sony A8H , LG CX , ja taisi olla myös Sony AG9 rivissä.

Aika mukavasti herra on jo ampunut villeintä A90J hypetystä alas väliaikatiedoillaan. Mikä hänen loppulausumansa A90J:stä sitten on, se on vielä arvoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: J.P
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
Linkki AVS:lle olis ihan jees jos ja kun sieltä katsotusta informaatiosta puhutaan ;)

Ei tästä montaa vuotta ole kun kyseinen herra jakoi kalibrointiasetuksiaan ja vakuutti että ne toimii muissakin yksilöissä, mikä vähän ihmetyttää kun on tosiaan yksi maailman arvostetuimmista kalibroinnin ammattilaisista.

Yksi outo väite on myös että hänen mukaansa 77" OLED paneeli on ainoa joka ei tarvitse metameriakorjausta, vaan sen voi kalibroida perinteisesti suoraan D65:lle.
Ei osaa selittää mistä johtuu, mutta kait se on uskottava, laitteistokin mikä hänellä on maksaa kymmeniä tuhansia.
1615015998027.png
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Miksi tuota oled valoa laskit? Itse kun laitoin omaan 55CX:ään noi rtingsit eli ISF(pimeä) niin oled valo tais olla 60 enkä siihen koskenut, kun sanottiin ettei tarvitse.
Itsellä OLED-valo on kaikissa tiloissa täydet 100, en voisi kuvitella katsovani kuvaa jossa on 60 tai alle. Kirkkauttahan näillä OLED-televisioilla haetaan.:)
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
708
Linkki AVS:lle olis ihan jees jos ja kun sieltä katsotusta informaatiosta puhutaan ;)
I measured a max of 815 nits in Custom mode pre calibration with its default settings. Prost calibration it is in the 760 nit range. I expect panel variation, but it is not going to be in the realm of 200nits+. (I'm getting another A90J as a "second opinion"). Also, if you want 1200 nits +, just use Vivid mode. or any video mode set to a color temp of Cool, Contrast on Max and Tone Mapping on Brightness Preferred.

I'm really not sure why you all thought these displays would be 1200+ nits post calibration. I do not know of any manufacturer that touts nit numbers post calibration. Not even Panasonic does that.

2021 Sony Master Series A90J OLED Owner's Thread (No Price Talk) | Page 21 | AVS Forum

For all you not lovers out there, I am currently watch SDR content with peak luminance set to high on both my A8H and A90J (fully calibrated). The A90J is visibly brighter than the A8H. Similar to the Chinese videos. So if you like to watch TV with it calibrated beyond 200+ nits, you should see a difference in brightness.

‘Back to enjoying the view.....

2021 Sony Master Series A90J OLED Owner's Thread (No Price Talk) | Page 26 | AVS Forum
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Eli pro kalibroinnilla uudet Sonyt reilu 800nits mutta "koti-kalibroinnilla" (eli kuvatilan vaihto rtingsin suosittelemaan ja OLED valo täysille) 1000 - 1200 nits. :D
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
130
Tuo Sonyn 83A90J, vaikuttaa kyllä aika hyvältä ja lähtee varmaan loppuvuodesta ostoon jos tulee hyvä tarjous. Mitäs luulette saako tuota alle 5000 € loppuvuodesta?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 816
Tuo Sonyn 83A90J, vaikuttaa kyllä aika hyvältä ja lähtee varmaan loppuvuodesta ostoon jos tulee hyvä tarjous. Mitäs luulette saako tuota alle 5000 € loppuvuodesta?
Riippuu varman siitä millaisella lähtöhinnalla kaupat alkavat sitä myymään, jos lähtöhinta on tuo Sonyn suositushinta, niin sitten tuskin. Riippuu myös paljon siitä, että millaisella hinnalla kilpailijoiden vastavat tulevat kauppoihin myyntiin. Jos sonyn asettamat suositushunnat liian korkeita verrattuna kilpailijoihin, niin sitten pudotus voi olla merkittäväkin lyhyessä ajassa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
LG C9 on ollut kaikinpuolin laadukas vehje hyvällä kuvalla, mutta vanhat tottumukset vetää siltin mielummin merkkinä Sonyn suuntaan. Käyttis tosin ollut parempi LGllä mutta kaipa nekin kehittyy.

83” kokoa saa vain paremmassa mallissa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Itsellä OLED-valo on kaikissa tiloissa täydet 100, en voisi kuvitella katsovani kuvaa jossa on 60 tai alle. Kirkkauttahan näillä OLED-televisioilla haetaan.:)
Ei kai? Ihmiset haluavat OLEDilla luonnollista ja hyvää kuvaa. Pimeäkatselussa OLED-valo 100 ei todellakaan ole ns. oikea asetus jos SDR-kuvaa katselee ja referenssikuvaa hakee. Mutta kuten itse todistit, porukka hakee selvästi eri asioita telkkariltaan ja säätää itselleen sopivat asetukset. Esim. minulla on SDR-kuvalla OLED-valo 35.

PS. Tuolla kirkkaudella ABL on varmaan todella häiritsevää ja LCD-telkkari sopii varmaan paremmin sinun käyttöösi.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Ei kai? Ihmiset haluavat OLEDilla luonnollista ja hyvää kuvaa. Pimeäkatselussa OLED-valo 100 ei todellakaan ole ns. oikea asetus jos SDR-kuvaa katselee ja referenssikuvaa hakee. Mutta kuten itse todistit, porukka hakee selvästi eri asioita telkkariltaan ja säätää itselleen sopivat asetukset. Esim. minulla on SDR-kuvalla OLED-valo 35.

PS. Tuolla kirkkaudella ABL on varmaan todella häiritsevää ja LCD-telkkari sopii varmaan paremmin sinun käyttöösi.
Ei kyllä häiritse kyseinen toiminto lainkaan, en edes huomaa sitä. Pimeässä ei tule katsottua mitään, aina on luonnonvaloa paljon tai keinovaloa. En vaihtaisi LCD:n, on paljon kirkkaampi ja selkeämpi kuin mikään LCD markkinoilla. LG:n suosituksissa ensimmäisessä sarakkeessa (natural light) hyvät suositusarvot:

Best Picture Settings for your LG 4K or 4K OLED - TV | LG USA Support
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Ei kyllä häiritse kyseinen toiminto lainkaan, en edes huomaa sitä. Pimeässä ei tule katsottua mitään, aina on luonnonvaloa paljon tai keinovaloa. En vaihtaisi LCD:n, on paljon kirkkaampi ja selkeämpi kuin mikään LCD markkinoilla.
Nyt sä olet kyllä ihan hukassa. OLED-tekniikan heikkous on nimenomaan maksimikirkkaus ja LCD:t huitelee sen suhteen ihan eri sfääreissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Niin mikä se logiikkasi on? Minulle riittää CX:n kirkkaus, sinulle ei? Osta sitten LCD niin kuin tuossa joku neuvoi.
Väitit, että OLED on kirkkaampi kuin mikään markkinoilla oleva LCD. Väitteesi oli väärä. Sinulle osoitettiin, että olit väärässä. Siitä meni sitten herneet ilmeisesti nenään?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
HDR saa olla OLED 100, eiks jea?

Just kova hurraaminen että tulee kirkkaampia OLEDeja ja sitten asetuksista himmentää sen vuoden 2012 mallin tasolle?
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Väitit, että OLED on kirkkaampi kuin mikään markkinoilla oleva LCD. Väitteesi oli väärä. Sinulle osoitettiin, että olit väärässä. Siitä meni sitten herneet ilmeisesti nenään?
Ainakin minun CX on kirkkaampi kuin kaverin uusi 300 euron LCD. Voit toki kuvitella mielessäsi mitä haluat, jos sinulla on siitä parempi mieli.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
HDR saa olla OLED 100, eiks jea?

Just kova hurraaminen että tulee kirkkaampia OLEDeja ja sitten asetuksista himmentää sen vuoden 2012 mallin tasolle?
Tuohon juuri viittasin, ei joillain täällä oikein logiikka loista. Se OLED valo saa olla 100 eniten vaikuttaa huoneen valaistus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Asiaton käytös
Ainakin minun CX on kirkkaampi kuin kaverin uusi 300 euron LCD. Voit toki kuvitella mielessäsi mitä haluat, jos sinulla on siitä parempi mieli.
Sun kaverin LCD on ilmeisesti kaikki markkinoilla olevat LCD:t. Tuossapa alla vertailu CX:n ja Q90T:n välillä. Q90T on noin 70% kirkkaampi HDR:llä.


Lakkaa puhumasta paskaa ja haukkumasta muiden logiikkaa kun itse olet pihalla kuin lumiukko. Mutta ei siitä enempää, tiedän kyllä, milloin keskustelen idiootin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
701
Kellään ollut LG television kanssa sellaista ongelmaa että tv-opas on ruotsiksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
LG:n 2021 oledien brittihinnat "vuotaneet" eli virallinen jälleenmyyjä on listannut hinnat sivuillaan:



Tiivistettynä:
A1:
55": £1400
65": £2100
77": £3500

B1:
55": £1500
65": £2300
77": £3800

C1:
55": £1700
65": £2500
77": £4500
£100-£500 halvempia kuin CX edellisenä vuonna.

G1:
55": £2000
65": £3000
77": £5500
£300-£500 halvempia kuin GX edellisenä vuonna.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
LG C9 on ollut kaikinpuolin laadukas vehje hyvällä kuvalla, mutta vanhat tottumukset vetää siltin mielummin merkkinä Sonyn suuntaan. Käyttis tosin ollut parempi LGllä mutta kaipa nekin kehittyy.

83” kokoa saa vain paremmassa mallissa?
Joo, ihan OK tämä LG on ollut mutta kyllä halpuus näkyy tietyissä asioissa vaikka itse telkkari (C9) onkin varsin tyylikäs erityisesti jalustan osalta.
Käyttis sinänsä myös ihan hyvä LG:ssä mutta tämä tuetaan ja lisätään kaikkea mahdollisia ominaisuuksia mutta rikotaan samalla jotain, ei oikein miellytä. Nuo "perinteisemmät" merkit yleensä testaa asiat paremmin eikä päivityksillä rikota mitään, jos nyt ei sitten juuri lisätäkään mitään uusia omainaisuuksia.

Itse toivon, että Pansu alkaisi tarjota isompaa paneelia myös, se olisi itselläni ykkösvaihtoehto silloin. Kyllä Sonykin kelpaa.
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
HDR saa olla OLED 100, eiks jea?

Just kova hurraaminen että tulee kirkkaampia OLEDeja ja sitten asetuksista himmentää sen vuoden 2012 mallin tasolle?
Onhan näitä selityksiä täällä ollut kaikenlaisia, uskottavia perusteluja kysyttäessä alkaa hirveä mesoaminen:

- OLED-televisiolla ei pidä katsoa tavallisia tv-kanavia
- Isompi OLED-ruutu on aina parempi
- Kukaan ei käytä teksti-tv:tä
- OLED maksimikirkkautta vaaditaan lisää, mutta nykyisestä saa käyttää vain neljänneksen
- Jos käytät maksimikirkkautta, se on väärin ja sinun pitää ostaa LCD

:rofl2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Onhan näitä selityksiä täällä ollut kaikenlaisia, uskottavia perusteluja kysyttäessä alkaa hirveä mesoaminen:

- OLED-televisiolla ei pidä katsoa tavallisia tv-kanavia
- Isompi OLED-ruutu on aina parempi
- Kukaan ei käytä teksti-tv:tä
- OLED maksimikirkkautta vaaditaan lisää, mutta nykyisestä saa käyttää vain neljänneksen
- Jos käytät maksimikirkkautta, se on väärin ja sinun pitää ostaa LCD

:rofl2:
-oled on turha perus lähetyksien katsomiseen
-isompi on parempi
-maksimikirkkautta tarvitaan hdr sisällölle
-riski kiinnipalamiseen kasvaa kun paneelia ajetaan jatkuvasti täysillä
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Joo, ihan OK tämä LG on ollut mutta kyllä halpuus näkyy tietyissä asioissa vaikka itse telkkari (C9) onkin varsin tyylikäs erityisesti jalustan osalta.
Käyttis sinänsä myös ihan hyvä LG:ssä mutta tämä tuetaan ja lisätään kaikkea mahdollisia ominaisuuksia mutta rikotaan samalla jotain, ei oikein miellytä. Nuo "perinteisemmät" merkit yleensä testaa asiat paremmin eikä päivityksillä rikota mitään, jos nyt ei sitten juuri lisätäkään mitään uusia omainaisuuksia.

Itse toivon, että Pansu alkaisi tarjota isompaa paneelia myös, se olisi itselläni ykkösvaihtoehto silloin. Kyllä Sonykin kelpaa.
Juu Panasonic olis myös kova mutta ei tee isoja ja vaikka tekiskin niin taitaa olla hinnoittelu sitä luokkaa että meikäläinen tipahtaa kuvioista. Pioneer vois tehdä come backin Kuro:n kanssa. Eikös kuro ole japania ja tarkoita mustaa tms, nyt olis nimelle vastinetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
HDR saa olla OLED 100, eiks jea?

Just kova hurraaminen että tulee kirkkaampia OLEDeja ja sitten asetuksista himmentää sen vuoden 2012 mallin tasolle?
-oled on turha perus lähetyksien katsomiseen
-isompi on parempi
-maksimikirkkautta tarvitaan hdr sisällölle
-riski kiinnipalamiseen kasvaa kun paneelia ajetaan jatkuvasti täysillä
Plus jotkut oikeasti tykkäävät säätää kirkkauden sopivaksi katselutilaansa jotta silmät ei sula päästä oli kyse LCD-telkkarista tai OLEDista.

Esim. Itse tykkään about 120 cd/m2 hämärässä ja pimeässä SDR-katseluun. 150cd/m2 normaalissa valaistuksessa ja kirkkaalla päivällä laitan verhoja eteen. En tykkää että vaaleat pinnat näyttävät luonnottoman kirkkailta vaan neutraalin levollisilta.

HDR katselussa tuota OLED-valoa ei tietenkään muuteta vakiosta, mutta jos materiaali on oikein masteroitu ja TV oikeilla asetuksilla niin ei siinäkään puhtaan valkoinen A4 paperi loista super kirkkaana toisin kuin SDR-kuvalla jos OLED-valo olisi tapissa.

Kyllähän tuota näkee esim. Windows ohjelmissa jotka eivät ole kunnolla HDR yhteensopivia. Esim. Kodi ohjelmaan yritetään väsätä dynaamista tonemappingia toimimaan UI:ssa jotta tekstitykset ja valikot eivät ole superkirkkaat ja värit pielessä HDR-kuvatilan ollessa päällä leffaa katsoessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Plus jotkut oikeasti tykkäävät säätää kirkkauden sopivaksi katselutilaansa jotta silmät ei sula päästä oli kyse LCD-telkkarista tai OLEDista.

Esim. Itse tykkään about 120 cd/m2 hämärässä ja pimeässä SDR-katseluun. 150cd/m2 normaalissa valaistuksessa ja kirkkaalla päivällä laitan verhoja eteen. En tykkää että vaaleat pinnat näyttävät luonnottoman kirkkailta vaan neutraalin levollisilta.

HDR katselussa tuota OLED-valoa ei tietenkään muuteta vakiosta, mutta jos materiaali on oikein masteroitu ja TV oikeilla asetuksilla niin ei siinäkään puhtaan valkoinen A4 paperi loista super kirkkaana toisin kuin SDR-kuvalla jos OLED-valo olisi tapissa.

Kyllähän tuota näkee esim. Windows ohjelmissa jotka eivät ole kunnolla HDR yhteensopivia. Esim. Kodi ohjelmaan yritetään väsätä dynaamista tonemappingia toimimaan UI:ssa jotta tekstitykset ja valikot eivät ole superkirkkaat ja värit pielessä HDR-kuvatilan ollessa päällä leffaa katsoessa.
Minulla on oled valo sdr kuvalla 35, riittää päivälläkin kun on verhot.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 039
Plus jotkut oikeasti tykkäävät säätää kirkkauden sopivaksi katselutilaansa jotta silmät ei sula päästä oli kyse LCD-telkkarista tai OLEDista.

Esim. Itse tykkään about 120 cd/m2 hämärässä ja pimeässä SDR-katseluun. 150cd/m2 normaalissa valaistuksessa ja kirkkaalla päivällä laitan verhoja eteen. En tykkää että vaaleat pinnat näyttävät luonnottoman kirkkailta vaan neutraalin levollisilta.

HDR katselussa tuota OLED-valoa ei tietenkään muuteta vakiosta, mutta jos materiaali on oikein masteroitu ja TV oikeilla asetuksilla niin ei siinäkään puhtaan valkoinen A4 paperi loista super kirkkaana toisin kuin SDR-kuvalla jos OLED-valo olisi tapissa.

Kyllähän tuota näkee esim. Windows ohjelmissa jotka eivät ole kunnolla HDR yhteensopivia. Esim. Kodi ohjelmaan yritetään väsätä dynaamista tonemappingia toimimaan UI:ssa jotta tekstitykset ja valikot eivät ole superkirkkaat ja värit pielessä HDR-kuvatilan ollessa päällä leffaa katsoessa.
Muistaakseni en ole muutellut OLED valoasetuksia, tais olla HDRllä vakiona 100 ja muilla ihan ok mitä nyt onkaan. Toki jos silmille käy niin sitte alemmas.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 013
Kuis kauan uudessa lg cx oledissa tarvii käyttötunteja että musta puoli alkaa aukeamaan? Aika tukkonen tuntuu olevsn ihan pakasta vedetyssä...
 
Liittynyt
04.01.2021
Viestejä
213
Muistaakseni en ole muutellut OLED valoasetuksia, tais olla HDRllä vakiona 100 ja muilla ihan ok mitä nyt onkaan. Toki jos silmille käy niin sitte alemmas.
Tuossa juuri foorumeja lueskelin ja Vincent myös käyttää CX:llä OLED-valon 100 asetusta, joka sopii hyvin päiväkäyttöön. On myös käynyt kalibroimassa joidenkin harrastelijoiden televisioita ja OLED valo laitettu kaikissa näissä tapauksissa maksimille.;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
287
Eiköhän jokainen saa käyttää omaa telkkariaan juuri sillein niinkuin itse haluaa. Oli se sitten OLED-valo täysillä tai nollilla. Itsellä on "Dark room" mode asetettu oikeasti pimeälle huoneelle ja OLED-valo jotain luokkaa 20. Vastaavasti keskellä päivää ajelen "Bright room" modea, missä OLED-valo jotain 60. Saahan näitä säätää omaan käyttöön sopivaksi.

Tämä koko vääntö lähti siitä, että väitettiin näin
En vaihtaisi LCD:n, (OLED) on paljon kirkkaampi ja selkeämpi kuin mikään LCD markkinoilla.
mikä ei nyt vaan pidä paikkaansa.

Kuis kauan uudessa lg cx oledissa tarvii käyttötunteja että musta puoli alkaa aukeamaan? Aika tukkonen tuntuu olevsn ihan pakasta vedetyssä...
Joo oma oli ainakin ihan pilkkopimeä alkuun. Ensimmäinen paneelin puhdistussykli, mikä tehdään 4 tunnin käytön jälkeen, avasi kuitenkin mustan tasot about kohdalleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Tuossa juuri foorumeja lueskelin ja Vincent myös käyttää CX:llä OLED-valon 100 asetusta, joka sopii hyvin päiväkäyttöön. On myös käynyt kalibroimassa joidenkin harrastelijoiden televisioita ja OLED valo laitettu kaikissa näissä tapauksissa maksimille.;)
Onko antaa lähdettä näille? Vincent ei minusta videoissaan ym. mainitse mitä asetuksia käyttää, mutta kalibroidessaan tekee SDR-kuvalle profiilit ISF Dark ja Day. Luulisi että Day asetuksella 100 on paras jos haluaa yhtään nähdä telkkaria kirkkaalla päivällä kaikki ikkunat auki jne. Sillä voi sitten katsoa uutiset jos jaksaa vaihtaa asetukset. ISF Dark kalibrointi on sitten sitä oikeaa pimeäkatselua varten ;)

Mutta kuten mainitsin, itse tykkään kirkkaalla päivällä kontrolloida valon määrää mieluummin kuin säätää Oled-valon tappiin. Tämä siksi että heijastukset pilaavat kuitenkin kuvan täysin vaikka Oled-valo olisi 100. Joku toinen tykkää tehdä toisin ja se on ihan fine.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 819
Juu Panasonic olis myös kova mutta ei tee isoja ja vaikka tekiskin niin taitaa olla hinnoittelu sitä luokkaa että meikäläinen tipahtaa kuvioista.
Njoo, onhan niillä aika suolaiset lähtöhinnat mutta on niitä sitten myöhemmin yleensä saanut ihan järkevillä hinnoilla, ja vähän voin maksaa extraa siitä mielenrauhasta, että vehje on kestävä.

Pioneer vois tehdä come backin Kuro:n kanssa. Eikös kuro ole japania ja tarkoita mustaa tms, nyt olis nimelle vastinetta.
Tuo olisi myös loistavaa mutta jos en ihan väärin muista niin ne myivät Pansulle nämä Kuron jutut tai ainakin osan niistä.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 831
77C9, OLED valo 23 (~100 cd/m^2) ja katson pääasiassa kaapeliverkosta HD-kanavia.
Erittäin tyytyväinen olen ollut niin kuvanlaatuun kuin kokoonkin, eikä TV tule vaihtumaan lähivuosina ellei jotain järisyttävää ole tulossa.
Maksimivalovoimaisuus ei itselle ole tärkeä, vaikka ihan hienolta ne valoefektit HDR:llä näyttääkin.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
180
Tuossa juuri foorumeja lueskelin ja Vincent myös käyttää CX:llä OLED-valon 100 asetusta, joka sopii hyvin päiväkäyttöön. On myös käynyt kalibroimassa joidenkin harrastelijoiden televisioita ja OLED valo laitettu kaikissa näissä tapauksissa maksimille.;)
HDR-materiaalilla sen OLED valo-asetuksen kuuluu olla 100. Jos se on jotain muuta niin silloin käyttää telkkaria väärin (edit tai no, ei ehkä väärin mutta ei-optimaalisesti). SDR-materiaalilla OLED valon voi taas säätää ihan mihin tahansa arvoon omien silmien mukaan koska ei vaikuta väritarkkuuteen tai muuhunkaan, se on periaattessa sama asetus kuin LCD-telkkareissa Backlight/taustavalo asetus. (joojoo, tiedän ettei OLEDissa ole taustavaloa)

Jos ei tää kuulostanut järkevältä niin kannattaa mennä tutkimaan, että mitä se HDR oikein sitten on ja miten se telkkareissa sekä lähdemateriaalissa oikein toimii

edit: myös jos paahtaa OLED valo 100 asetuksella SDR materiaalilla niin se on ihan sanomattakin selvää että telkkari kuluu silloin nopeammin ja on enemmän altis "kiinnipalamiselle"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2019
Viestejä
29
77C9, OLED valo 23 (~100 cd/m^2) ja katson pääasiassa kaapeliverkosta HD-kanavia.
Erittäin tyytyväinen olen ollut niin kuvanlaatuun kuin kokoonkin, eikä TV tule vaihtumaan lähivuosina ellei jotain järisyttävää ole tulossa.
Maksimivalovoimaisuus ei itselle ole tärkeä, vaikka ihan hienolta ne valoefektit HDR:llä näyttääkin.
Hei,
itse tykkään pitää paljon korkeammalla kirkkausasetusta(70). Kärsiikö kuva tästä (esim. Kirkkaat kohdat palaa puhki yms.)?Muistan jossain vaiheessa täälläkin jonkun maininneen, että sdr masteroidaan tietylle kirkkaudelle.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 013
Pistäkääs jotain omia asetuksia taustavalon osalta eri kuvamoodeilla mitä käytätte.
Hdr asetukset on max ja niin pitää ollakkin mutta mites sdr?

...oon vielä vetänyt ihan default asetuksilla ja energy saving päällä.... Ja telkku siis cx65 lg......

Ja tämä pysyy nyt minulla. Hyvä paneeli....ei dse tä....ei havaittavaa bandingiä.... Väritkin tuntuu olevan kohdillaan suoraan pakasta.

Se ensiksi testaamani lg bx oli tosi paljon kylmemmän oloinen väreiltään kuin tämä vaikka arvosteluissa sanottiin muuta ja kehuttiin color volumea. Onko näissä paneeleissa näin hiton paljon muka eroa samojen mallienkin osalta?

Tosiaan lähti kuitenkin edellinenkin yrittäjä sampan q80t takas koska en saanut millään säädettyä kuvaa mieluiseksi ja siinäkin oli aika pahaa bandingiä etenkin sivulta katsottuna. Oli kyllä paljon parempi dse n osalta kuin q90t..... Tossa yksilössä oli takakansi ihmeellisesti vähän raollaan ja ekan päivän jälkeen kävi telkkari tosi kuumana ja haisi vielä seuraavanskin päivänä. Se siitäkin samsungin laadusta:)

Taidan jossain vaiheessa kirjoittaa kunnon tuntemukset näistä vaihtorumbasta kun etsii hyvälaatuista paneelia.

Edit... Oma nopea listaus nyt käyttökokemusten ja kuvan osalta jos kaikki olisivat olleet kelvollisia yksilöitä.
1. Lg cx
2. Sony xh90
3. Lg bx
3. Samsung q90t
5. Samsung q80t
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 479
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom