OLED-TV

HDR-materiaalilla sen OLED valo-asetuksen kuuluu olla 100. Jos se on jotain muuta niin silloin käyttää telkkaria väärin (edit tai no, ei ehkä väärin mutta ei-optimaalisesti). SDR-materiaalilla OLED valon voi taas säätää ihan mihin tahansa arvoon omien silmien mukaan koska ei vaikuta väritarkkuuteen tai muuhunkaan, se on periaattessa sama asetus kuin LCD-telkkareissa Backlight/taustavalo asetus. (joojoo, tiedän ettei OLEDissa ole taustavaloa)

Noinhan se on, mutta jos olet täällä eri mieltä näistä asioista niin joku vetää herneet nenään.;) Vaikka Vincent on kalibroinut ammatikseen ja asettanut jonkun television OLED-valon maksimille, niin on kuulemma väärin tehty.
 
Noinhan se on, mutta jos olet täällä eri mieltä näistä asioista niin joku vetää herneet nenään.;) Vaikka Vincent on kalibroinut ammatikseen ja asettanut jonkun television OLED-valon maksimille, niin on kuulemma väärin tehty.

Kuka niin on sanonut?
 
Noinhan se on, mutta jos olet täällä eri mieltä näistä asioista niin joku vetää herneet nenään.;) Vaikka Vincent on kalibroinut ammatikseen ja asettanut jonkun television OLED-valon maksimille, niin on kuulemma väärin tehty.

Tällä asiakkaalla oli varmaan todella valoisa huone, paljon ikkunoita ja läpikuultavia verhoja. Tällöin Oled light 100 on ihan tarpeellinen. Riippuu täysin omien silmien valoherkkyydestä ja ympäristön valoisuudesta että mikä Oled light asetus on sopiva. Ite säädän sitä kokoajan tarpeen mukaan, välillä öisin pilkkopimeässä pidän sitä nollassa ja telkkari näyttää silti tarpeeksi kirkkaalta omiin silmiin
 
Hei,
itse tykkään pitää paljon korkeammalla kirkkausasetusta(70). Kärsiikö kuva tästä (esim. Kirkkaat kohdat palaa puhki yms.)?Muistan jossain vaiheessa täälläkin jonkun maininneen, että sdr masteroidaan tietylle kirkkaudelle.

Kirkkaan palaminen puhki on ehkä väärä sana, koska oled-valon säätäminen vaikutttaa luminanssiin. Korkealla Oled-valolla valkoisen (ja kirkkaiden värien) intensiteetti on vain niin korkea että se ei näytä pimeässä/hämärässä luonnolliselta. Lisäksi se voi jopa sattua silmiin tuollaisessa tilassa. ABL eli automatic brightness limiter myös alkaa menemään päälle jos luminanssi on yli tietyn rajan, olisiko n. Oled-valo 50-60, nitseinä taitaa olla jotain 150+. Mitä korkeampi Oled-valo asetus, sitä häiritsevämmin se iskee. Alla olevan videon kun laittaa pyörimään Oled-valo 100 niin ymmärrät.



SDR masteroidaan n. 100 nitsiin (= cd/m2) sillä oletuksella että se katsotaan pimeässä/hämärässä tilassa (max 10 nits). Jos katsot omaa telkkariasi valaistumassa tilassa niin totta ihmeessä säädä kuvan luminanssia korkeammalle. Jos katsot pimeässä/hämärässä kirkkaampaa kuvaa niin antaa mennä, sekin on ok.

"Viewing Conditions
For SDR, lighting on the back wall surrounding the display has typically been specified to be no more than 10% of the luminance of the content APL. For HDR, the industry is considering 5 nits (cd/m2) to be a desirable surround luminance level (very dark)."


Yleensä kotona olevat laitteet on säädetty hieman korkeammalle kuin suositus, koska kotona on monesti enemmän valaistusta tilassa jne. Jos luminanssia lisätään maltillisesti, ei sen vaikutusta väreihin pahemmin huomaa. Alla suositeltu luminassitaso eri tiloihin:
"Recommended Display Luminance Levels:

  • Bright Room: 200+ cd/m2
  • Dim Room: 140-170 cd/m2
  • Dark Room: 100-140 cd/m2
  • SDR Reference: 100 cd/m2
  • Theater Room projector: 50-100 cd/m2
  • High Dynamic Range: 600-2000 cd/m2 (based on commonly available TVs as of July 2019)"

Vielä toinen lähde jossa maininta vaikutuksesta väreihin:
"Many characteristics of a video image depend on its brightness or, more accurately, luminance. For example, the quality of the color might vary between an image that’s 20% of a set’s peak brightness capability and one that’s 90%. But the color sensitivity to varying brightness levels have generally been given little attention in the consumer HD/SDR world. In fact, the standard for peak HD/SDR luminance is 29 foot-lamberts or about 100 nits. (Foot-lamberts and nits are merely different scales for describing luminance.) And while most viewers watch their televisions at somewhat higher brightness levels than that, the luminance range in HD/SDR is small enough that its effect on the color, in the consumer world, was generally considered negligible."

Lopuksi sitten HDR-kuvan mukaantulo ja kuinka sen ei ole tarkoitus vain nostaa kuvan yleistä kirkkautta, mitä monet täällä luulevat. Kun televisio on kalibroitu oikein ja materiaali masteroitu kunnolla niin kuva saattaa luminanssin osalta usein näyttää identtiseltä SDR-materiaalin kanssa kunnes ei olekaan. Totta on myös että osa kohtauksista on selvästi kirkkaampia HDR:llä, mutta usein vain pieni osa kuvasta ns. korostuksien johdosta.

Ne toiveet 1000-4000 tai jopa 10000 nitsin valkoisesta ei ole ns. "referenssivalkoista" varten vaan valon heijastuksia (specular highlights) ja valon leviämistä varten (diffuse) ym. jotka ovat pieni osa kuvan yleisestä luminanssitasosta. Eli ei tarvitse pelätä kun kaikki TV:t ja monitorit toistavat vain HDR-kuvaa referenssitasolla että nettisivujen valkoinen paistaa 4000 nitsin kirkkaudella. Voisi myös sanoa että jos SDR-kuva leikkaa ("clipping") korostukset kirkkaassa päässä sekä varjojen yksityiskohdissa, niin HDR mahdollistaa niiden näyttämisen jos vain materiaali ja toistolaite siihen kykenevät.


"Introduction and design goals for HDR television
HDR-TV enables more natural images that contain wider variations in brightness. While HDR-TV does allow the picture average brightness to increase, the expectation is that indoor scenes produced in HDR will generally be at a similar brightness as with legacy TV systems. The brightness range available with HDR enables outdoor sunlit scenes to appear noticeably brighter than indoor scenes, thus providing a more natural look. All scenes, especially outdoor, will be able to produce small area highlights such as specular reflections or emissive light sources at much higher brightness. There is also an improvement in the ability to show details in dark areas; this feature is dependent on the black level of the display and the viewing environment.

1.1 Common misconceptions on HDR
HDR for video and display is an entire ecosystem that encompasses much more than the words underlying the acronym. Before discussing system issues, there are number of frequent misconceptions about HDR video, such as: ‘It is all about brighter pictures’, ‘It is all about dynamic range’ , ‘It is all about bit-depth’, ‘It is primarily an image capture issue’, ‘It is primarily a display capability issue’, ‘It makes images look like paintings’.

Of these, we will only address the first one here. The misconception about HDR being simply brighter1 pictures arises from the fact that the maximum luminance capability is indeed much higher than standard dynamic range (SDR) television. However, this higher maximum is primarily used by the highlight regions of images. While the highlights will indeed appear brighter [1], they are nearly always small in region, and the overall image may not necessarily appear brighter. This is because the overall appearance of an image’s brightness is dominated by the average brightness, not the small regions usually occupied by highlights. One type of highlight is the specular reflection. The advantages of having more accurate specular reflections enabled by HDR include better surface material identification [2] as well as in depth perception, even with 2D imagery [3] [4].

1 Brightness is technically a perceptual measure, and not linear to luminance. However, in the majority of consumer TV literature, ‘brightness’ is used to convey either overall luminance, or the maximum luminance. We will use the term in that sense here. 2 Rep. ITU-R BT.2390-3 By comparison, in the process of making the SDR content (whether colour grading in post-production or selection of the camera settings in live broadcast), human decisions are invariably made to fit the higher dynamic range of the scenes into the standard range.

In typical practice, highlights are processed through a shoulder operation or simply clipped. This loses not only the amplitudes of the highlights, but also the details within and around the highlights. Similarly, shadow detail is lost.
Colour emissive highlights result in the colour component going through different portions of the shoulders such that the colour shifts towards white. These different aspects resulted in the realization that a new HDR signal format needed to be developed to allow for the HDR display to truly deliver an HDR experience.

There is another way to utilize the new range capabilities than to utilize it solely for highlights. This is to allow for more realistic scene-to-scene luminance variations. In current SDR, with a range of less than three log10 luminance, it was always difficult to render evening scenes, and nearly impossible to render the luminance differences of indoor and outdoor scenes. Acknowledging this limitation with SDR, some creatives like to use the increased dynamic range of HDR to have larger scene-to-scene variations in mean luminance. So for this particular approach, HDR may result in brighter images for some scenes."
 
Viimeksi muokattu:
...ABL eli automatic brightness limiter myös alkaa menemään päälle jos luminanssi on yli tietyn rajan, olisiko n. Oled-valo 50-60, nitseinä taitaa olla jotain 150+...
Mulla on valoisalle huoneelle 150 nits (koko ruudun valkoinen) ja se on OLED-valo ~35.
Tuossa ei siis vielä ABL toimi.

Omassa katselutilassa ei aurinko paista huoneeseen oikeastaan koskaan ja pimennysverhoilla saan tilan säkkipimeäksi tarvittaessa.
Isommassa ruudussa kokonaisvalomäärä on tietty suurempi, yksikköhän on kandelaa neliömetrillä.

Melkoinen vääntö täällä tuntuu tulevan aina ajoittain tästä aiheesta :)
Jokainen ruuvatkoon säätönsä ihan kuinka tykkää.
 
No nyt oli HikinenM:ltä asiapitoinen postaus ja lähteineen vielä. :tup:

Itse olen kalibroinut telkkarini ja käytän SDR-tilassa n. 100 nitsiä (oled-valo 30) ja ympäröivä valaistus hämärä. Silloin ollaan mahdollisimman lähellä sellaista kuvaa kuin sisällön tekijä on tarkoittanut sen nähtäväksi. En ymmärrä, miksi sitä kuvaa pitäisi siitä ruuvata mihinkään suuntaan (pl. mahdolliset tilan valaistusmuutokset). Jos kuva ei kalibroinnin jälkeen jostain syystä "miellytä", niin ongelma on lähteessä eikä telkkarissa.

Täydellisessä maailmassa kaikilla olisi samanlainen kuva silmien edessä imo. Mutta nää on näitä, kaikilla on oma mielipiteensä.
 
Miten tällästä LG CX:ä kalibroidaan ilman siihen tarkoitettuja laitteita? Vai onko sama unohtaa kokoa homma? Itellä on nyt rtings:n suosittelemat asetukset käytössä, pois lukien white balance asetuksiin en ole koskenu.
 
Miten tällästä LG CX:ä kalibroidaan ilman siihen tarkoitettuja laitteita? Vai onko sama unohtaa kokoa homma?

Ei voi kalibroida ilman laitteita. Säätää voi, mutta säätämällä jonkun ongelman korjaaminen aiheuttaa helposti muita ongelmia. Säädöistä tärkein lienee mustan tason korjaaminen, kun se on helposti tukossa näillä OLEDeilla suoraan tehtaalta. Brightness-asetusta siis kohotellaan, kunnes testikuvassa kaikki mustan tasot näkyy. Siinä vaan gamma menee helposti pieleen, eikä sitä korjaa kuin mittarilla. Toisaalta se voi olla pielessä myös tehdasasetuksilla, ja voi tuossa hommassa korjaantua tai mennä vielä pahemmin pieleen. Homma silti kannattaa, kun väärä mustan taso on ehkä näkyvin ongelma leffankatselussa.
 
Ei voi kalibroida ilman laitteita. Säätää voi, mutta säätämällä jonkun ongelman korjaaminen aiheuttaa helposti muita ongelmia. Säädöistä tärkein lienee mustan tason korjaaminen, kun se on helposti tukossa näillä OLEDeilla suoraan tehtaalta. Brightness-asetusta siis kohotellaan, kunnes testikuvassa kaikki mustan tasot näkyy. Siinä vaan gamma menee helposti pieleen, eikä sitä korjaa kuin mittarilla. Toisaalta se voi olla pielessä myös tehdasasetuksilla, ja voi tuossa hommassa korjaantua tai mennä vielä pahemmin pieleen. Homma silti kannattaa, kun väärä mustan taso on ehkä näkyvin ongelma leffankatselussa.

Jees tätä arvelinkin. Noita kalibrointi laitteita on tässä jo pitemmän aikaa tullu mietittyä että pitäsi hommata mutta ei tunnu saavan vaan aikaseski ottaa selvää minkälaista laitetta tarvisi. Pitää nyt edes koittaa kaivella tuollainen testikuva jostain ja katsoa miltä näyttää noi mustan tasot.
 
Yritin selvitellä mikä 90 ja 80 välillä on erona. Ilmeisesti ainoa ero on että 90:ssä on kirkkaampi paneeli.

90 sarjassa on kirkkaampi paneli. Se on LG:n uusi Evo paneeli mitä on myös LG:n uudessa G sarjassa. Lisäksi Sony on jatkoviritellyt paneelia lisäämällä paneeliin alumiinisen lämpöjohteen, jonka avulla kirkkautta on saatu edellen nostettua. Paneelissa voidaan täten ajaa kaikkia värejä kirkkaammin ( ei pelkästään valkoista ) , ilma riskiä liiallisesta lämpenemisestä ja ruudun palamisesta, sillä alumiini johtaa liiallisen lämmön tehokkaasti pois.

80 sarjassa ei ole Evo-paneelia eikä alumiinistä lämpöjohdetta. Muutoin 80 sarja jakaa saman tekniikan 90 sarjan kanssa.

90 sarjalaisissa myös hieman erinlaiset edut Bravia Core palveluun jonka käyttöoikeus tulee TV:n mukana.

A90J
- XR OLED Contrast Pro
- Valo- ja väritunnistin

A80J
- XR OLED Contrast
- Valotunnistin

AVForums: The Sony A90J has the XR OLED Contrast Pro and the Sony A80J is not the pro version. The Sony A90J panel has the laminate aluminium sheet which dissipates heat, much like the Panasonic approach for their custom panel, so it will have a higher peak brightness. Plus the whole WRGB emitters are working to boost the brightness, which means better colour accuracy (volume) as well.

Jatkoa tähän vielä tuosta vinnien videosta

erot.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta kolmanteen. Tästä OLED ketjusta on tosi hankala löytää tietoa kun kaikki on yhdessä nipussa. Olisiko mekkikohtaiset ketjut parempia? Nyt täällä puhutaan niin monesta eri laitteesta sulassa sovussa, joten jos joku yrittää hakea tietoa, niin aika vaikeata on ?
Onhan tässä tietysti se hyvä puoli, että tulee väkistenkin luettua sellaista mitä ei muuten ehkä tulisi luettua, mutta keskustelu poukkoilee häiritsevästi.

esim
LG OLED TV
SONY OLED TV
PHILIPS OLED TV
LG LCD TV
SONY LCD TV
PHILIPS LCD TV
 
Mielenkiintoinen detalji uudesta energialuokituksesta. Kriteerit kiristyy ja käyköhän tässä lopulta samanlailla kuin imureille. EU säätää niin tiukat rajat, että telkkarin "tehoja" on vähennettävä ( mm. kirkkaus )? Kuluttaja kiittää ja kuvanlaatu huononee ? Sinänsä hyvä uudistus, sillä tuo vanha neljän A:n luokitus oli vähän outo.

Tässä AG9, joka oli viime vuonna hyvää B luokkaa 183kWh kulutuksella.

676fa8b24c5e91e0f91ec5d12105c8ff


Tässä Uusi A90J, joka on nyt huonointa roskasakkia 113kWh kulutuksella :) Oletan että laskentatapa sama?
(EDIT : Energiankulutus vuodessa [kWh/vuosi] (perustuu 4 tuntia päivässä vuoden jokaisena päivänä käytössä olevan television virrankulutukseen). Television käyttötapa vaikuttaa todelliseen virrankulutukseen.)

cd9ab6f0a310dbc7ec1d61d25fe07621


Mites LCD telkkarit, nehän ovat käsittääkseni vielä energiasyöpömpiä ?
 
Mites LCD telkkarit, nehän ovat käsittääkseni vielä energiasyöpömpiä ?

Samsung sanoo sivuillaan QN90A 65" mallille seuraavaa. (QN90A Neo QLED 4K Smart TV (2021))

  • Yearly Power Consumption (EU standard, kWh): 305‎
  • Power Consumption (Max, W): 295‎
  • Power Consumption (Stand-by, W): 0.50‎
  • Power Consumption (Typical, W): 209‎
 
Jatkoa tähän vielä tuota vinnien videosta

erot.jpg

Hands-free-äänihaku ei toimi suomen kielellä. En tiedä toimiiko Suomessa englannin kielellä, jos tv:n kieleksi vaihtaa englannin.

Sony A90J Käyttöopas (verkko-opas)
Sisäisen mikrofonin (vain televisiot, joissa on sisäinen mikrofoni) käyttö. Sisäinen mikrofoni ei ole ehkä käytettävissä kaikilla alueilla/kielillä tai kaikissa maissa.

What languages are supported when using hands-free Voice Search?
  • English
  • Français (France)
  • Deutsch (Deutschland)
  • Italiano (Italia)
  • Espanol
  • Dansk
  • Svenska
  • Norsk bokmål
  • Nederlands (Nederland)
 
Viimeksi muokattu:
Hands-free-äänihaku ei toimi suomen kielellä. En tiedä toimiiko Suomessa englannin kielellä, jos tv:n oletuskieleksi vaihtaa englannin.

Varmaan johtuu googlen jutuista, eli toimi ihan yhtä hyvin / huonosti suomen kiellellä kuin muutkin google assistant tuotteet.
 
Jos A90J:tä tulee saamaan kilpailukykyiseen hintaan loppuvuodesta niin pakkohan sellainen on hankkia. Liiketoisto jos on Sonyn totuttua laatua niin LG jää(nee) kauas taakse, vai onkohan G sarjassa vihdoin saatu parannettua sitäkin puolta? Input lagi myös hyvää luokkaa mikä Sonylla ollut ongelmana. Tuleehan sitä B8:lle ikää loppuvuoteen sellainen kolmisen vuotta. Suht lyhyt aika, mutta parannukset on sitä luokkaa, että rahoillekin saa vastinetta. Microled toinen mitä odottanut, mutta ei taida vielä pariin vuoteen saada mistään järkevästi.
 
Mielenkiintoinen detalji uudesta energialuokituksesta. Kriteerit kiristyy ja käyköhän tässä lopulta samanlailla kuin imureille. EU säätää niin tiukat rajat, että telkkarin "tehoja" on vähennettävä ( mm. kirkkaus )? Kuluttaja kiittää ja kuvanlaatu huononee ?

Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).

eco.jpg
 
Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).
Tippuiko imurien teho oikeasti? Käsittääkseni imutehot ovat pysyneet kutakuinkin samalla tasolla kuin ennen muutosta, mutta sähköä kuluu vain vähemmän eli hyötysuhteet ovat parantuneet huomattavasti. En tosin ole seurannut noita erityisemmin, niin voin olla väärässäkin.
 
Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).

...tai parempia:

"15) ’ammattikäyttöön tarkoitetulla näytöllä’ elektronista näyttöä, joka on suunniteltu ja jota markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten. Siinä on oltava kaikki seuraavat ominaisuudet: a) kontrastisuhde on vähintään 1000:1 mitattuna kohtisuoraan näyttöruudun pystytasosta ja vähintään 60:1 mitattuna kyseiseen kohtisuoraan nähden vähintään 85 asteen horisontaalisesta katselukulmasta ja kaarevan näyttöruudun tapauksessa kohtisuoraan nähden vähintään 83 asteen horisontaalisesta katselukulmasta; näyttöruudussa voi olla suojalasi; b) natiiviresoluutio on vähintään 2,3 megapikseliä; c) värintoistoalueen tuki on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta (mikä vastaa yli 99 prosenttia Adobe RGB -väriavaruudesta ja yli 100 prosenttia sRGB-väriavaruudesta). Siirtymät väriavaruudessa ovat sallittuja, kunhan tuloksena oleva väriavaruus on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta. Värin ja luminanssin yhtenäisyys on luokan 1 monitorien vaatimusten mukainen; "

...eli tuohon kun pääsee niin ei tarvi noudattaa energiadirektiiviä :)

Tosin jos nyt luin tuon oikein niin tuo mittaus tehdään ylipäänsä vain "normaaliasetuksille", ja valikoista saa kyllä napsutella suurempaan tehonkulutukseen johtavat settingsit päälle kunhan vaan asiasta kitistään käyttäjälle:

"Jos käyttäjä valitsee jonkin muun asetuksen kuin normaaliasetukset ja tämä johtaa normaaliasetuksia suurempaan tehontarpeeseen, näytössä on näytettävä varoitusviesti energiankulutuksen todennäköisestä lisääntymisestä ja käyttäjän valinnalle on pyydettävä nimenomainen vahvistus."

Tuossa näyttäisi olevan lisäksi jotain ihan hyödyllisiäkin sääntöjä, kuten ohjelmapäivitysten saatavuus 8v ja tietyt edellytykset korjattavuudelle.

Ihme kyllä tuosta imurikeissistä ei ole opittu oikein mitään, toisin kuin imureilla imuteho, tuo näyttöjen maksimikirkkaus on suhteellisen helposti mitattava suure ja sen olis voinut suhteuttaa tuohon energiankulutukseen. Imureissahan se ongelma oli että imureiden pääasiallinen markkinointisuure oli tehonkulutus, periaatteessa se oli kovin vehje mikä otti eniten tehoja, ei se joka poistaa roskaa lattialta parhaiten. Tosin tehojen leikkaus kyllä käytännössä tietenkin laski imutehojakin.

Ilmeisesti ihan suora linssiinviilauson yritetty poistaa sillä että white luminancelle on tuossa asetettu minimiarvot...
 
Tippuiko imurien teho oikeasti? Käsittääkseni imutehot ovat pysyneet kutakuinkin samalla tasolla kuin ennen muutosta, mutta sähköä kuluu vain vähemmän eli hyötysuhteet ovat parantuneet huomattavasti. En tosin ole seurannut noita erityisemmin, niin voin olla väärässäkin.

Kyllä niitä rajoitettiin, aikaisemmin sai olla KUNNON moottori. Tottakai sitten vuosien saatossa hyötysuhde on parantunut pikkumoottoreilla, sitähän näillä direktiiveillä haetaankin, mutta välitön vaikutus on monesti negatiivinen heti direktiivin tullessa voimaan. Mutta tuo oli nyt foliohattuisen spekulointia, imurin ja telkkarin välillä on kuitenkin pientä eroa.
 
Mielenkiintoinen detalji uudesta energialuokituksesta. Kriteerit kiristyy ja käyköhän tässä lopulta samanlailla kuin imureille.

Eikös tämä energiatehokkuuden vaatiminen hieman vaikuttanut aikoinaan myös siihen, että plasmat poistuivat markkinoilta? 4k-kuvaa plasmalle ei tullut koskaan, ja oma 64-tuumainen Samsungin 1080p-plasma haukkasi helposti yli 500W sähköä :kiuas:

Toivon mukaan laadukkaita televisioita saa valmistaa vielä jatkossakin :cool:
 
Viimeksi muokattu:
...tai parempia:

"15) ’ammattikäyttöön tarkoitetulla näytöllä’ elektronista näyttöä, joka on suunniteltu ja jota markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten. Siinä on oltava kaikki seuraavat ominaisuudet: a) kontrastisuhde on vähintään 1000:1 mitattuna kohtisuoraan näyttöruudun pystytasosta ja vähintään 60:1 mitattuna kyseiseen kohtisuoraan nähden vähintään 85 asteen horisontaalisesta katselukulmasta ja kaarevan näyttöruudun tapauksessa kohtisuoraan nähden vähintään 83 asteen horisontaalisesta katselukulmasta; näyttöruudussa voi olla suojalasi; b) natiiviresoluutio on vähintään 2,3 megapikseliä; c) värintoistoalueen tuki on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta (mikä vastaa yli 99 prosenttia Adobe RGB -väriavaruudesta ja yli 100 prosenttia sRGB-väriavaruudesta). Siirtymät väriavaruudessa ovat sallittuja, kunhan tuloksena oleva väriavaruus on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta. Värin ja luminanssin yhtenäisyys on luokan 1 monitorien vaatimusten mukainen; "

...eli tuohon kun pääsee niin ei tarvi noudattaa energiadirektiiviä :)

Tosin jos nyt luin tuon oikein niin tuo mittaus tehdään ylipäänsä vain "normaaliasetuksille", ja valikoista saa kyllä napsutella suurempaan tehonkulutukseen johtavat settingsit päälle kunhan vaan asiasta kitistään käyttäjälle:

"Jos käyttäjä valitsee jonkin muun asetuksen kuin normaaliasetukset ja tämä johtaa normaaliasetuksia suurempaan tehontarpeeseen, näytössä on näytettävä varoitusviesti energiankulutuksen todennäköisestä lisääntymisestä ja käyttäjän valinnalle on pyydettävä nimenomainen vahvistus."

Tuossa näyttäisi olevan lisäksi jotain ihan hyödyllisiäkin sääntöjä, kuten ohjelmapäivitysten saatavuus 8v ja tietyt edellytykset korjattavuudelle.

Ihme kyllä tuosta imurikeissistä ei ole opittu oikein mitään, toisin kuin imureilla imuteho, tuo näyttöjen maksimikirkkaus on suhteellisen helposti mitattava suure ja sen olis voinut suhteuttaa tuohon energiankulutukseen. Imureissahan se ongelma oli että imureiden pääasiallinen markkinointisuure oli tehonkulutus, periaatteessa se oli kovin vehje mikä otti eniten tehoja, ei se joka poistaa roskaa lattialta parhaiten. Tosin tehojen leikkaus kyllä käytännössä tietenkin laski imutehojakin.

Ilmeisesti ihan suora linssiinviilauson yritetty poistaa sillä että white luminancelle on tuossa asetettu minimiarvot...
Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"...
 
Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"...

Tuo on niin puhtaasti järjestelykysymys ettei tuolla ole varmasti mitään merkitystä. Ainakin monitoripuolella tuollaisia heittoja käytetään markkinoinnissa hyvin väljästi. Nuo kuvanlaadun määreet ovat sitten hankalammin kierrettäviä.
 
"Jos käyttäjä valitsee jonkin muun asetuksen kuin normaaliasetukset ja tämä johtaa normaaliasetuksia suurempaan tehontarpeeseen, näytössä on näytettävä varoitusviesti energiankulutuksen todennäköisestä lisääntymisestä ja käyttäjän valinnalle on pyydettävä nimenomainen vahvistus."

Tämähän on joillakin malleilla jo käytössä, pop-up tulee siis joka kertaa kun säädät jotain asetusta mikä vaikuttaa kirkkauteen.
 
No jo on taas paapomista ! Kohta kai auton mittaristoonkin vaaditaan varoitus jos painaa kaasun pohjaan, että se kuluttaa kaasu pohjssa enemmän kuin on ilmoitettu. Mihinköhän tämä ihmiskunta joutuisi ilman EU ohjeistusta.
 
Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"...
Elikäs jos Panasonicin GZ/HZ2000 sarjalle tulee jatkoa, ne voisi periaatteessa olla tehosyöpömpiä kuin muut (koska noita markkinoidaan myös ammattikäyttöön ja niissä on ominaisuuksia "ammattikäyttöön" kuten hard clip-optio HDR tone mappingille)?
 
Onko noista tulossa valmistajille mitää sanktiota ? Jos ei niin väliäkös sillä vaikka lapus on alinluokka, harvempi tvtä ostaessa varmaa tuota luokitusta katsoo. Imureissa tuo imuteho on parempi määritys kuin moottorin ottoteho, näin tuo antaa suuntaa onko hyvä imuri.
 
Tämähän on joillakin malleilla jo käytössä, pop-up tulee siis joka kertaa kun säädät jotain asetusta mikä vaikuttaa kirkkauteen.

Porukoille ostettiin toi A85 ja olihan pikkusen ärsyttävä ku koitti asetuksia säätää ja toi vitun teksti pamahti jotakuinkin joka asetuksen kohalla ruutuun.. eikö niillä eu:n pukumiehillä oikeesti oo parempaa tekemistä...
 
Onko noista tulossa valmistajille mitää sanktiota ? Jos ei niin väliäkös sillä vaikka lapus on alinluokka, harvempi tvtä ostaessa varmaa tuota luokitusta katsoo. Imureissa tuo imuteho on parempi määritys kuin moottorin ottoteho, näin tuo antaa suuntaa onko hyvä imuri.

Eikös tuosta tule ihan pakottavaa lainsäädäntöä, eli jos direktiivin vaatimus ei täyty niin tuotteella ei oo asiaa sisämarkkinoille.
 
Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).

eco.jpg

Uteliaisuuteni vei voiton ja laskin mitä telkkarin tehon pitää olla jotta uusi normi täyttyy

Esimerkki 55" OLED TV jossa automaatiinen kirkkaudensäätö ( -10% tehovähennys tämän ansiosta )

Sony AG9 132 W ( 2020 malli ), EEI indeksi 1,2
Sony A90J 113 W ( 2021 malli ) EEI indeksi 1,03 ( raja 1,1 )
Sony XXX 98 W ( 2023 malli ), EEI indeksi 0,89 ( raja 0,9 )

Eli tehossa tuo tarkoittaa noin 13 % tehonkulutuksen vähennys pitää tulla välillä 2021 -2023
Saa nähdä mitä meinaavat tehdä, keksivätko jotain uusia paneeleita ? vai viilatanko vaan syötettävää virtaa alas ja näinollen kirkkaus vähenee.
Käykö tässä näin , että juuri kun ollaan saamassa kirkkaampia OLED telkkareita, niin normisto pakottaa ottamaan askeleen taaksepäin.
Ottaen huomioon että kesti monta vuotta enenkuin LG sai aikaiseksi tuon uuden OLED evo paneelin, joka on 20 energiatehokkaampi ( käytössä ainakin LG:n G1 ja Sonyn A90J sarjassa ), niin aika taikatempun saavat tehdä että parin vuoden kututtua olisi taas vastaava kehitysaskel saavutettu.

Mikäli uusi tälläinen uusi paneeli kehitetään, niin tavallisesti nämä tulevat high end malleihin ensiksi. Pitääkö se ottaa käyttöön kaikissa malleissa, eli nouseeko telkkareiden hinnat vai lasketaanko kirkkautta jotta voidaan käyttää vanhoja paneeleita ?

Puhdasta spekulaatiota tuo, voi mennä, ja varmasti meneekin metsään pahasti tuo ajattelumalli. Pitää varmaan ottaa foliohattu pois päästä....
 
Vakiona oled niin pimeänä ettei näe päivällä mitään, siinä on hyvä paikka myydä kalibrointia :lol:
 
Eilien illalla/ yöllä tuli youtubesta useampikin suora striimi A90J telkkariin liittyen. Tässä pätkässä asioita hyvin summattu yhteen. Tuossa 7:30 kohdalta alkaen kalibrointiukkeli (vasemmalla ) antaa kommenttaja perustuen kahteen telkkariin jotka hän eilen kalibroi. Kyllä tuo vahvisti paljon ennakko-odotuksia, että kyseessä on hyvin merkittävä askel eteenpäin monessa asiassa. Vertailua muiden uutuuksiin joudutaan valitettavasti odottamaan vielä jonkin aikaa (pitkään?).



Jos joku haluaa seurata tarkemmin tuota edeltänyttä kalibrointi & mittaus sessiosta, niin tässä tämäkin. Sieltä saa nippeli & numerotietoa.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: J.P
Ottaen huomioon että kesti monta vuotta enenkuin LG sai aikaiseksi tuon uuden OLED evo paneelin, joka on 20 energiatehokkaampi ( käytössä ainakin LG:n G1 ja Sonyn A90J sarjassa ), niin aika taikatempun saavat tehdä että parin vuoden kututtua olisi taas vastaava kehitysaskel saavutettu.
LG sai tuon nyt vasta aikaiseksi, kun muistaakseni Panasonic omisti patentin johonkin jäähdytysteknologiaan ja patentti raukes vasta nyt.
 
LG sai tuon nyt vasta aikaiseksi, kun muistaakseni Panasonic omisti patentin johonkin jäähdytysteknologiaan ja patentti raukes vasta nyt.
Ei tuo LG: n evo paneelin kirkkausboosti jäähdytyksestä johdu vaan paneelissa käytetyn sinisen emitterimateriaalien muutoksesta parempiin. Panasonicin jäähdytysrivasto mahdollisti vain valkoisen sub-pikselin kirkkauden noston eli kun tykiteltiin maksimi kirkkautta niin värit haalenivat. LG:n innovaatiolla voidaan ajaa kaikkia sub-pikseleitä käsittääkseni kirkkaampana ilman että tehonkulutus ja sitä kautta jäähdytyksen tarve nousee.
 
Ei tuo LG: n evo paneelin kirkkausboosti jäähdytyksestä johdu vaan paneelissa käytetyn sinisen emitterimateriaalien muutoksesta parempiin. Panasonicin jäähdytysrivasto mahdollisti vain valkoisen sub-pikselin kirkkauden noston eli kun tykiteltiin maksimi kirkkautta niin värit haalenivat. LG:n innovaatiolla voidaan ajaa kaikkia sub-pikseleitä käsittääkseni kirkkaampana ilman että tehonkulutus ja sitä kautta jäähdytyksen tarve nousee.
Piti ihan katella uudempia Vincent Teohin videoita ja tosiaan eihän tuo jäähdytys ollut ainoa syy miksi OLEDeissa päästään isompiin nittilukuihin tulevissa töllöissä. Sininen emittoiva kerros on tehty vetypohjaisen materiaalin sijasta deuterium pohjaisesta ja lisäksi uutuutena on vihreä emittoiva kerros. En tiedä onko suomennukseni sinne päinkään, joten voitte ite tarkistaa miten Vincent asian selittää:
 
Tuossa Sony A90J paneelin testi 5-50 % harmailla. Näyttää todellä hyvältä ja tätä samaa palautetta on tullut kaikilta jotka ovat saaneet ruudun käsiinsä. Alan pikku hiljaa uskoa, että Sonyn laaduntarkkailu toimi tälle sarjalle ja näissä on oikeasti hyvälaatuiset paneelit. Joku viisampi mainitisi jossain, että Master sarjassa olisikin tiukempi laatukontrolli, tiedä siitä, että onko totta vai taas joku huhu.

Gray Uniformity and Vertical Banding Test using 5% Gray, 10% Gray, 20% Gray, and 50% Gray.



Ei helvetti, oiskohan varattava aika lääkäriin, katselen yuutuupista erinlaisia harmaita ruutuja aikani kuluksi. Pitääkö olla huolissaan ?

EDIT. tämä täytyy tehdä vaimolta salassa, muuten soittasi varmaan ambulanssin ja Vepastoa vietäisiin....
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Sony A90J paneelin testi 5-50 % harmailla. Näyttää todellä hyvältä ja tätä samaa palautetta on tullut kaikilta jotka ovat saaneet ruudun käsiinsä. Alan pikku hiljaa uskoa, että Sonyn laaduntarkkailu toimi tälle sarjalle ja näissä on oikeasti hyvälaatuiset paneelit. Joku viisampi mainitisi jossain, että Master sarjassa olisikin tiukempi laatukontrolli, tiedä siitä, että onko totta vai taas joku huhu.

Gray Uniformity and Vertical Banding Test using 5% Gray, 10% Gray, 20% Gray, and 50% Gray.



Ei helvetti, oiskohan varattava aika lääkäriin, katselen yuutuupista erinlaisia harmaita ruutuja aikani kuluksi. Pitääkö olla huolissaan ?

EDIT. tämä täytyy tehdä vaimolta salassa, muuten soittasi varmaan ambulanssin ja Vepastoa vietäisiin....


Eikös tossa käytetä juuri sitä testiä, jota ei suositella käytettäväksi... Sunil Raman nimisen kanavan uploadaama. Näyttää ainakin ihan identtiseltä

Täällä avsforumin "OLED Screen Uniformity Discussion-Banding and Vignetting" -threadin ensimmäisessä viestissä on huomautus tuosta videosta. Siinä arvot vituillaan jos nyt oikein muistan
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Sony A90J paneelin testi 5-50 % harmailla. Näyttää todellä hyvältä ja tätä samaa palautetta on tullut kaikilta jotka ovat saaneet ruudun käsiinsä. Alan pikku hiljaa uskoa, että Sonyn laaduntarkkailu toimi tälle sarjalle ja näissä on oikeasti hyvälaatuiset paneelit. Joku viisampi mainitisi jossain, että Master sarjassa olisikin tiukempi laatukontrolli, tiedä siitä, että onko totta vai taas joku huhu.

Gray Uniformity and Vertical Banding Test using 5% Gray, 10% Gray, 20% Gray, and 50% Gray.



Ei helvetti, oiskohan varattava aika lääkäriin, katselen yuutuupista erinlaisia harmaita ruutuja aikani kuluksi. Pitääkö olla huolissaan ?

EDIT. tämä täytyy tehdä vaimolta salassa, muuten soittasi varmaan ambulanssin ja Vepastoa vietäisiin....

Vai olisiko tuossa nyt se uusi kuvanparannuspiiri vauhdissa joka osaa korjata nuo 5% harmaatkin?
 
Voi pyhä paska, tuli tilattua tänään heräteostona kun "halvalla" sai OLED töllötin, sekoankohan minäkin ja rupean katselemaan harmaasävyjä, kiinnipalamisia, raitoja ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan...


Capture.JPG
 
...kalibrointiukkeli (vasemmalla ) antaa kommenttaja perustuen kahteen telkkariin jotka hän eilen kalibroi...
Kannattaa pienellä varauksella suhtautua tuon John Reformato:n (AVS:llä jrref) juttuihin.
On lähinnä vitsi kalibrointipiireissä vaikkei sitä ääneen kehdata sanoakaan ja osaaminen rajoittuu aikalailla CalMAN:n AutoCal kalibrointeihin.
D-Nice:n varjolla koittaa ratsastaa.

Varmaan osaa joo jotain sanoa eri malleista ja vertailla niitä kun eläkepäivinään siellä New Yorkilaisessa elektroniikkaliikkeen takahuoneessa kalibrointejaan väsäilee.

1-5% harmaasävyt on ne joihin kannattaa kiinnittää huomiota paneelin tasaisuudessa.
 
Voi pyhä paska, tuli tilattua tänään heräteostona kun "halvalla" sai OLED töllötin, sekoankohan minäkin ja rupean katselemaan harmaasävyjä, kiinnipalamisia, raitoja ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan...


Capture.JPG
Asiallinen hinta ja erinomainen laite, jos edellisen vuoden malliin voi perustaa arvion.

Panasoniceissa se hyvä puoli, että todennäköisesti pääsee lähelle referenssikuvaa ihan laittamalla Professional 1/2 kuvamoodin päälle, OLED light maun ja ympäristön kirkkauden mukaan ja IFC (liikeinterpolaatio) haluttaessa pois päältä, ja ei kun katselemaan.
(On noissa myös niitä räikeämpiäkin kuvamoodeja jos tykkää)
 
Kannattaa pienellä varauksella suhtautua tuon John Reformato:n (AVS:llä jrref) juttuihin.
On lähinnä vitsi kalibrointipiireissä vaikkei sitä ääneen kehdata sanoakaan ja osaaminen rajoittuu aikalailla CalMAN:n AutoCal kalibrointeihin.
D-Nice:n varjolla koittaa ratsastaa.

Varmaan osaa joo jotain sanoa eri malleista ja vertailla niitä kun eläkepäivinään siellä New Yorkilaisessa elektroniikkaliikkeen takahuoneessa kalibrointejaan väsäilee.

1-5% harmaasävyt on ne joihin kannattaa kiinnittää huomiota paneelin tasaisuudessa.


Tuo John ukkeli sai sentään jotain järkevää sanottua. Dnice ähelsi telkkarinsa parissa pari päivää ja eikä loppujen lopuksi saannut sanotuksi yhtään mitään. Kryptisiä ympäripyöreitä vastauksia ja ja jotain käsittämätöntä ammattijargonia, tuttua Dnicea. Äijä on vähän liian pro ja luulee että kaikki ymmärtävät häntä. Jos joku kysyi häneltä , että oliko se hyvä, niin ei siihen vastata jonkun väriavaruuden koordinaateilla. Joko se oli hyvä tai ei ollut. Mitä nuo takahuoneen ukkelit sitten touhusivat, oli periaateessa samaa touhua, mutta ilman mitään suurempi hifistelyitä ja osasivat edes jotenkin pukea näkemäänsä sanoiksi. Ja olihan ne Johninkin mittaukset ihan linjassa herra Dnicen kanssa.

Oli miten oli, suhtaudun kaikkiin näihin juttuihin varauksella, mutta jos samat asiat alkavat toistumaan usean eri lähteen sanomana, niin silloin siiinä todennäköisesti on jotain perää. Itse en ole mikään numerofanaatikko, se on vain mukavaa taustatietoa, joka sitten vahvistaa tai romuttaa omaa näkemystä. Aika sitten näyttää oliko Dnicen koordinatit väriavaruudessa hyvä vai huono juttu. :)
 
Viimeksi muokattu:
Yksi mielenkiintoinen piirre tuossa A90J:ssä on, jonka myös Dr. Dnice ja peräkammarin John ovat huomanneet. Numeroarvot kirkkaudesta eivät jostain syystä kerro koko totuutta käytännön kirkkaudesta. Numeroarvot ovat erinomaiset OLEDiksi, mutta käytännössä kirkkaus vaikuttaa suuremmalta kuin numeroarvot antavat ymmärtää ja se on saanut monet raapimaan päätään.

Tälläistäkin on väläytelty :
The tv recognizes that the test pattern is not actual content and as such is not pushing the panel. Is it weird for the test patterns to betray the true capabilities of the panel? Sure. Still this helps explain the readings and viewing experience mismatch that has been going around.

Eli TV puskee eri intensiteetillä valoa oikeassa materiaalissa oleviin kohtiin , jonka tekoäly tunnistaa kiinnostavaksi kohteeksi. ( Tästä asiasta Se Sony markkinointimateriaalissaan hehkutti) Testikuvioita TV ei taas luokittele tälläisiksi kiinnostaviksi kohteiksi ja näinollen se ei puske täysillä valoa testikuvioihin. Aika hienolta kuullostava teoria, mutta voisi jopa käydä järkeen, kun ei kenelläkään ole parempaakan selitystä ilmiölle tässä vaiheessa.

Toisaalta, olisi kummaa jos algoritmeihin ei olisi tuollaista testiskenaariota laitettu, sillä kyllä ne Sonyn inssit tietävät , että TV:tä tullaan testaamaan juuri testikuvioiden avulla ja lopullinen tuomio perustuu näihin kylmiin lukuihin.

Joka tapauksessa, tämä vahvistaa omaa ideologiaa näissä asioissa. Aivan sama mitä numerot näyttää jos käytännön kokemus on parempi kuin numeroarvot antavat ymmärtää. Kukaan ei tuijota numeroita vaan sitä kuvaa siinä ruudulla.
 
Numeroarvot kirkkaudesta eivät jostain syystä kerro koko totuutta käytännön kirkkaudesta. Numeroarvot ovat erinomaiset OLEDiksi, mutta käytännössä kirkkaus vaikuttaa suuremmalta kuin numeroarvot antavat ymmärtää ja se on saanut monet raapimaan päätään.

Eikös täällä juuri tiedetty että lisääntyneellä kirkkaudella ei ole merkitystä?;) Yllättävän moni kun istuu täysin pimeässä ja käyttää noin 25% maksimikirkkaudesta?
 
Eikös täällä juuri tiedetty että lisääntyneellä kirkkaudella ei ole merkitystä?;) Yllättävän moni kun istuu täysin pimeässä ja käyttää noin 25% maksimikirkkaudesta?
Ei kai nyt kukaan sentään DolbyVision tai HDR10 matskulla kirkkautta vähennä varsinkaan mihinkään 25? E: 25 kuulustaisi oikealle SDR matskulla tietokonetyöskenteltyssä hämärässä.
 
Vielä yksi juttu pitää nostaa noista kalibrointisessioista. A90J ssä ei ole Dolby Vision IQ:ta, mutta herrat päättelivät että Sonyn toteutus valo ja värisävyanturilla tekee aivan samaa asiaa, ilman lisenssimaksuja.

Jottei mene ihan hehkuttamiseksi, peräkammarin John antoi kyllä LG:n CX:lle aika hyvät arviot vertaillessaan sitä A90J:hin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom