- Liittynyt
- 06.04.2018
- Viestejä
- 3 125
Mikä LCD televisio kaverillasi on? Merkki ja malli.Ainakin minun CX on kirkkaampi kuin kaverin uusi 300 euron LCD. Voit toki kuvitella mielessäsi mitä haluat, jos sinulla on siitä parempi mieli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä LCD televisio kaverillasi on? Merkki ja malli.Ainakin minun CX on kirkkaampi kuin kaverin uusi 300 euron LCD. Voit toki kuvitella mielessäsi mitä haluat, jos sinulla on siitä parempi mieli.
HDR-materiaalilla sen OLED valo-asetuksen kuuluu olla 100. Jos se on jotain muuta niin silloin käyttää telkkaria väärin (edit tai no, ei ehkä väärin mutta ei-optimaalisesti). SDR-materiaalilla OLED valon voi taas säätää ihan mihin tahansa arvoon omien silmien mukaan koska ei vaikuta väritarkkuuteen tai muuhunkaan, se on periaattessa sama asetus kuin LCD-telkkareissa Backlight/taustavalo asetus. (joojoo, tiedän ettei OLEDissa ole taustavaloa)
Noinhan se on, mutta jos olet täällä eri mieltä näistä asioista niin joku vetää herneet nenään. Vaikka Vincent on kalibroinut ammatikseen ja asettanut jonkun television OLED-valon maksimille, niin on kuulemma väärin tehty.
Noinhan se on, mutta jos olet täällä eri mieltä näistä asioista niin joku vetää herneet nenään. Vaikka Vincent on kalibroinut ammatikseen ja asettanut jonkun television OLED-valon maksimille, niin on kuulemma väärin tehty.
Hei,
itse tykkään pitää paljon korkeammalla kirkkausasetusta(70). Kärsiikö kuva tästä (esim. Kirkkaat kohdat palaa puhki yms.)?Muistan jossain vaiheessa täälläkin jonkun maininneen, että sdr masteroidaan tietylle kirkkaudelle.
"Introduction and design goals for HDR television
HDR-TV enables more natural images that contain wider variations in brightness. While HDR-TV does allow the picture average brightness to increase, the expectation is that indoor scenes produced in HDR will generally be at a similar brightness as with legacy TV systems. The brightness range available with HDR enables outdoor sunlit scenes to appear noticeably brighter than indoor scenes, thus providing a more natural look. All scenes, especially outdoor, will be able to produce small area highlights such as specular reflections or emissive light sources at much higher brightness. There is also an improvement in the ability to show details in dark areas; this feature is dependent on the black level of the display and the viewing environment.
1.1 Common misconceptions on HDR
HDR for video and display is an entire ecosystem that encompasses much more than the words underlying the acronym. Before discussing system issues, there are number of frequent misconceptions about HDR video, such as: ‘It is all about brighter pictures’, ‘It is all about dynamic range’ , ‘It is all about bit-depth’, ‘It is primarily an image capture issue’, ‘It is primarily a display capability issue’, ‘It makes images look like paintings’.
Of these, we will only address the first one here. The misconception about HDR being simply brighter1 pictures arises from the fact that the maximum luminance capability is indeed much higher than standard dynamic range (SDR) television. However, this higher maximum is primarily used by the highlight regions of images. While the highlights will indeed appear brighter [1], they are nearly always small in region, and the overall image may not necessarily appear brighter. This is because the overall appearance of an image’s brightness is dominated by the average brightness, not the small regions usually occupied by highlights. One type of highlight is the specular reflection. The advantages of having more accurate specular reflections enabled by HDR include better surface material identification [2] as well as in depth perception, even with 2D imagery [3] [4].
1 Brightness is technically a perceptual measure, and not linear to luminance. However, in the majority of consumer TV literature, ‘brightness’ is used to convey either overall luminance, or the maximum luminance. We will use the term in that sense here. 2 Rep. ITU-R BT.2390-3 By comparison, in the process of making the SDR content (whether colour grading in post-production or selection of the camera settings in live broadcast), human decisions are invariably made to fit the higher dynamic range of the scenes into the standard range.
In typical practice, highlights are processed through a shoulder operation or simply clipped. This loses not only the amplitudes of the highlights, but also the details within and around the highlights. Similarly, shadow detail is lost. Colour emissive highlights result in the colour component going through different portions of the shoulders such that the colour shifts towards white. These different aspects resulted in the realization that a new HDR signal format needed to be developed to allow for the HDR display to truly deliver an HDR experience.
There is another way to utilize the new range capabilities than to utilize it solely for highlights. This is to allow for more realistic scene-to-scene luminance variations. In current SDR, with a range of less than three log10 luminance, it was always difficult to render evening scenes, and nearly impossible to render the luminance differences of indoor and outdoor scenes. Acknowledging this limitation with SDR, some creatives like to use the increased dynamic range of HDR to have larger scene-to-scene variations in mean luminance. So for this particular approach, HDR may result in brighter images for some scenes."
Mulla on valoisalle huoneelle 150 nits (koko ruudun valkoinen) ja se on OLED-valo ~35....ABL eli automatic brightness limiter myös alkaa menemään päälle jos luminanssi on yli tietyn rajan, olisiko n. Oled-valo 50-60, nitseinä taitaa olla jotain 150+...
Miten tällästä LG CX:ä kalibroidaan ilman siihen tarkoitettuja laitteita? Vai onko sama unohtaa kokoa homma?
Ei voi kalibroida ilman laitteita. Säätää voi, mutta säätämällä jonkun ongelman korjaaminen aiheuttaa helposti muita ongelmia. Säädöistä tärkein lienee mustan tason korjaaminen, kun se on helposti tukossa näillä OLEDeilla suoraan tehtaalta. Brightness-asetusta siis kohotellaan, kunnes testikuvassa kaikki mustan tasot näkyy. Siinä vaan gamma menee helposti pieleen, eikä sitä korjaa kuin mittarilla. Toisaalta se voi olla pielessä myös tehdasasetuksilla, ja voi tuossa hommassa korjaantua tai mennä vielä pahemmin pieleen. Homma silti kannattaa, kun väärä mustan taso on ehkä näkyvin ongelma leffankatselussa.
Yritin selvitellä mikä 90 ja 80 välillä on erona. Ilmeisesti ainoa ero on että 90:ssä on kirkkaampi paneeli.
90 sarjassa on kirkkaampi paneli. Se on LG:n uusi Evo paneeli mitä on myös LG:n uudessa G sarjassa. Lisäksi Sony on jatkoviritellyt paneelia lisäämällä paneeliin alumiinisen lämpöjohteen, jonka avulla kirkkautta on saatu edellen nostettua. Paneelissa voidaan täten ajaa kaikkia värejä kirkkaammin ( ei pelkästään valkoista ) , ilma riskiä liiallisesta lämpenemisestä ja ruudun palamisesta, sillä alumiini johtaa liiallisen lämmön tehokkaasti pois.
80 sarjassa ei ole Evo-paneelia eikä alumiinistä lämpöjohdetta. Muutoin 80 sarja jakaa saman tekniikan 90 sarjan kanssa.
90 sarjalaisissa myös hieman erinlaiset edut Bravia Core palveluun jonka käyttöoikeus tulee TV:n mukana.
A90J
- XR OLED Contrast Pro
- Valo- ja väritunnistin
A80J
- XR OLED Contrast
- Valotunnistin
AVForums: The Sony A90J has the XR OLED Contrast Pro and the Sony A80J is not the pro version. The Sony A90J panel has the laminate aluminium sheet which dissipates heat, much like the Panasonic approach for their custom panel, so it will have a higher peak brightness. Plus the whole WRGB emitters are working to boost the brightness, which means better colour accuracy (volume) as well.
Mites LCD telkkarit, nehän ovat käsittääkseni vielä energiasyöpömpiä ?
Hands-free-äänihaku ei toimi suomen kielellä. En tiedä toimiiko Suomessa englannin kielellä, jos tv:n oletuskieleksi vaihtaa englannin.
Mielenkiintoinen detalji uudesta energialuokituksesta. Kriteerit kiristyy ja käyköhän tässä lopulta samanlailla kuin imureille. EU säätää niin tiukat rajat, että telkkarin "tehoja" on vähennettävä ( mm. kirkkaus )? Kuluttaja kiittää ja kuvanlaatu huononee ?
Tippuiko imurien teho oikeasti? Käsittääkseni imutehot ovat pysyneet kutakuinkin samalla tasolla kuin ennen muutosta, mutta sähköä kuluu vain vähemmän eli hyötysuhteet ovat parantuneet huomattavasti. En tosin ole seurannut noita erityisemmin, niin voin olla väärässäkin.Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).
Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).
Tippuiko imurien teho oikeasti? Käsittääkseni imutehot ovat pysyneet kutakuinkin samalla tasolla kuin ennen muutosta, mutta sähköä kuluu vain vähemmän eli hyötysuhteet ovat parantuneet huomattavasti. En tosin ole seurannut noita erityisemmin, niin voin olla väärässäkin.
Mielenkiintoinen detalji uudesta energialuokituksesta. Kriteerit kiristyy ja käyköhän tässä lopulta samanlailla kuin imureille.
Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"......tai parempia:
"15) ’ammattikäyttöön tarkoitetulla näytöllä’ elektronista näyttöä, joka on suunniteltu ja jota markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten. Siinä on oltava kaikki seuraavat ominaisuudet: a) kontrastisuhde on vähintään 1000:1 mitattuna kohtisuoraan näyttöruudun pystytasosta ja vähintään 60:1 mitattuna kyseiseen kohtisuoraan nähden vähintään 85 asteen horisontaalisesta katselukulmasta ja kaarevan näyttöruudun tapauksessa kohtisuoraan nähden vähintään 83 asteen horisontaalisesta katselukulmasta; näyttöruudussa voi olla suojalasi; b) natiiviresoluutio on vähintään 2,3 megapikseliä; c) värintoistoalueen tuki on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta (mikä vastaa yli 99 prosenttia Adobe RGB -väriavaruudesta ja yli 100 prosenttia sRGB-väriavaruudesta). Siirtymät väriavaruudessa ovat sallittuja, kunhan tuloksena oleva väriavaruus on vähintään 38,4 prosenttia CIE LUV -väriavaruudesta. Värin ja luminanssin yhtenäisyys on luokan 1 monitorien vaatimusten mukainen; "
...eli tuohon kun pääsee niin ei tarvi noudattaa energiadirektiiviä
Tosin jos nyt luin tuon oikein niin tuo mittaus tehdään ylipäänsä vain "normaaliasetuksille", ja valikoista saa kyllä napsutella suurempaan tehonkulutukseen johtavat settingsit päälle kunhan vaan asiasta kitistään käyttäjälle:
"Jos käyttäjä valitsee jonkin muun asetuksen kuin normaaliasetukset ja tämä johtaa normaaliasetuksia suurempaan tehontarpeeseen, näytössä on näytettävä varoitusviesti energiankulutuksen todennäköisestä lisääntymisestä ja käyttäjän valinnalle on pyydettävä nimenomainen vahvistus."
Tuossa näyttäisi olevan lisäksi jotain ihan hyödyllisiäkin sääntöjä, kuten ohjelmapäivitysten saatavuus 8v ja tietyt edellytykset korjattavuudelle.
Ihme kyllä tuosta imurikeissistä ei ole opittu oikein mitään, toisin kuin imureilla imuteho, tuo näyttöjen maksimikirkkaus on suhteellisen helposti mitattava suure ja sen olis voinut suhteuttaa tuohon energiankulutukseen. Imureissahan se ongelma oli että imureiden pääasiallinen markkinointisuure oli tehonkulutus, periaatteessa se oli kovin vehje mikä otti eniten tehoja, ei se joka poistaa roskaa lattialta parhaiten. Tosin tehojen leikkaus kyllä käytännössä tietenkin laski imutehojakin.
Ilmeisesti ihan suora linssiinviilauson yritetty poistaa sillä että white luminancelle on tuossa asetettu minimiarvot...
Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"...
"Jos käyttäjä valitsee jonkin muun asetuksen kuin normaaliasetukset ja tämä johtaa normaaliasetuksia suurempaan tehontarpeeseen, näytössä on näytettävä varoitusviesti energiankulutuksen todennäköisestä lisääntymisestä ja käyttäjän valinnalle on pyydettävä nimenomainen vahvistus."
Elikäs jos Panasonicin GZ/HZ2000 sarjalle tulee jatkoa, ne voisi periaatteessa olla tehosyöpömpiä kuin muut (koska noita markkinoidaan myös ammattikäyttöön ja niissä on ominaisuuksia "ammattikäyttöön" kuten hard clip-optio HDR tone mappingille)?Harvemmin niitä televisioita (OLED tai LCD) "markkinoidaan ammattikäyttöön videokuvan ja graafisten kuvien editointia varten"...
Tämähän on joillakin malleilla jo käytössä, pop-up tulee siis joka kertaa kun säädät jotain asetusta mikä vaikuttaa kirkkauteen.
Onko noista tulossa valmistajille mitää sanktiota ? Jos ei niin väliäkös sillä vaikka lapus on alinluokka, harvempi tvtä ostaessa varmaa tuota luokitusta katsoo. Imureissa tuo imuteho on parempi määritys kuin moottorin ottoteho, näin tuo antaa suuntaa onko hyvä imuri.
Uteliaisuuuttani kurkkasin hieman tuon taustoja. Foliohatun kun vetää syvälle päähän ja lukee tämän, niin vuoden 2023 jälkeen saa huonompia telkkareita. Eli vuoden 2022 mallisto tulee olemaan paras ja "tehokkain". Eli sama juttu kun imureissa aikoinaan (tehot tippui).
LG sai tuon nyt vasta aikaiseksi, kun muistaakseni Panasonic omisti patentin johonkin jäähdytysteknologiaan ja patentti raukes vasta nyt.Ottaen huomioon että kesti monta vuotta enenkuin LG sai aikaiseksi tuon uuden OLED evo paneelin, joka on 20 energiatehokkaampi ( käytössä ainakin LG:n G1 ja Sonyn A90J sarjassa ), niin aika taikatempun saavat tehdä että parin vuoden kututtua olisi taas vastaava kehitysaskel saavutettu.
Ei tuo LG: n evo paneelin kirkkausboosti jäähdytyksestä johdu vaan paneelissa käytetyn sinisen emitterimateriaalien muutoksesta parempiin. Panasonicin jäähdytysrivasto mahdollisti vain valkoisen sub-pikselin kirkkauden noston eli kun tykiteltiin maksimi kirkkautta niin värit haalenivat. LG:n innovaatiolla voidaan ajaa kaikkia sub-pikseleitä käsittääkseni kirkkaampana ilman että tehonkulutus ja sitä kautta jäähdytyksen tarve nousee.LG sai tuon nyt vasta aikaiseksi, kun muistaakseni Panasonic omisti patentin johonkin jäähdytysteknologiaan ja patentti raukes vasta nyt.
Piti ihan katella uudempia Vincent Teohin videoita ja tosiaan eihän tuo jäähdytys ollut ainoa syy miksi OLEDeissa päästään isompiin nittilukuihin tulevissa töllöissä. Sininen emittoiva kerros on tehty vetypohjaisen materiaalin sijasta deuterium pohjaisesta ja lisäksi uutuutena on vihreä emittoiva kerros. En tiedä onko suomennukseni sinne päinkään, joten voitte ite tarkistaa miten Vincent asian selittää:Ei tuo LG: n evo paneelin kirkkausboosti jäähdytyksestä johdu vaan paneelissa käytetyn sinisen emitterimateriaalien muutoksesta parempiin. Panasonicin jäähdytysrivasto mahdollisti vain valkoisen sub-pikselin kirkkauden noston eli kun tykiteltiin maksimi kirkkautta niin värit haalenivat. LG:n innovaatiolla voidaan ajaa kaikkia sub-pikseleitä käsittääkseni kirkkaampana ilman että tehonkulutus ja sitä kautta jäähdytyksen tarve nousee.
Tuossa Sony A90J paneelin testi 5-50 % harmailla. Näyttää todellä hyvältä ja tätä samaa palautetta on tullut kaikilta jotka ovat saaneet ruudun käsiinsä. Alan pikku hiljaa uskoa, että Sonyn laaduntarkkailu toimi tälle sarjalle ja näissä on oikeasti hyvälaatuiset paneelit. Joku viisampi mainitisi jossain, että Master sarjassa olisikin tiukempi laatukontrolli, tiedä siitä, että onko totta vai taas joku huhu.
Gray Uniformity and Vertical Banding Test using 5% Gray, 10% Gray, 20% Gray, and 50% Gray.
Ei helvetti, oiskohan varattava aika lääkäriin, katselen yuutuupista erinlaisia harmaita ruutuja aikani kuluksi. Pitääkö olla huolissaan ?
EDIT. tämä täytyy tehdä vaimolta salassa, muuten soittasi varmaan ambulanssin ja Vepastoa vietäisiin....
Tuossa Sony A90J paneelin testi 5-50 % harmailla. Näyttää todellä hyvältä ja tätä samaa palautetta on tullut kaikilta jotka ovat saaneet ruudun käsiinsä. Alan pikku hiljaa uskoa, että Sonyn laaduntarkkailu toimi tälle sarjalle ja näissä on oikeasti hyvälaatuiset paneelit. Joku viisampi mainitisi jossain, että Master sarjassa olisikin tiukempi laatukontrolli, tiedä siitä, että onko totta vai taas joku huhu.
Gray Uniformity and Vertical Banding Test using 5% Gray, 10% Gray, 20% Gray, and 50% Gray.
Ei helvetti, oiskohan varattava aika lääkäriin, katselen yuutuupista erinlaisia harmaita ruutuja aikani kuluksi. Pitääkö olla huolissaan ?
EDIT. tämä täytyy tehdä vaimolta salassa, muuten soittasi varmaan ambulanssin ja Vepastoa vietäisiin....
Kannattaa pienellä varauksella suhtautua tuon John Reformato:n (AVS:llä jrref) juttuihin....kalibrointiukkeli (vasemmalla ) antaa kommenttaja perustuen kahteen telkkariin jotka hän eilen kalibroi...
Asiallinen hinta ja erinomainen laite, jos edellisen vuoden malliin voi perustaa arvion.Voi pyhä paska, tuli tilattua tänään heräteostona kun "halvalla" sai OLED töllötin, sekoankohan minäkin ja rupean katselemaan harmaasävyjä, kiinnipalamisia, raitoja ja mitä näitä kaikkia nyt onkaan...
Kannattaa pienellä varauksella suhtautua tuon John Reformato:n (AVS:llä jrref) juttuihin.
On lähinnä vitsi kalibrointipiireissä vaikkei sitä ääneen kehdata sanoakaan ja osaaminen rajoittuu aikalailla CalMAN:n AutoCal kalibrointeihin.
D-Nice:n varjolla koittaa ratsastaa.
Varmaan osaa joo jotain sanoa eri malleista ja vertailla niitä kun eläkepäivinään siellä New Yorkilaisessa elektroniikkaliikkeen takahuoneessa kalibrointejaan väsäilee.
1-5% harmaasävyt on ne joihin kannattaa kiinnittää huomiota paneelin tasaisuudessa.
The tv recognizes that the test pattern is not actual content and as such is not pushing the panel. Is it weird for the test patterns to betray the true capabilities of the panel? Sure. Still this helps explain the readings and viewing experience mismatch that has been going around.
Numeroarvot kirkkaudesta eivät jostain syystä kerro koko totuutta käytännön kirkkaudesta. Numeroarvot ovat erinomaiset OLEDiksi, mutta käytännössä kirkkaus vaikuttaa suuremmalta kuin numeroarvot antavat ymmärtää ja se on saanut monet raapimaan päätään.
Ei kai nyt kukaan sentään DolbyVision tai HDR10 matskulla kirkkautta vähennä varsinkaan mihinkään 25? E: 25 kuulustaisi oikealle SDR matskulla tietokonetyöskenteltyssä hämärässä.Eikös täällä juuri tiedetty että lisääntyneellä kirkkaudella ei ole merkitystä? Yllättävän moni kun istuu täysin pimeässä ja käyttää noin 25% maksimikirkkaudesta?