Täällä 65" LG B8 lainassa Gigantista, kunnes lopullinen ostopäätös on saatu aikaiseksi.
Ensimmäinen OLED testissä. Alkuun huomasin kyllä bandingia yms. tilpehööriä, joka on sitten ajan mittaan hävinnyt lähes kokonaan. Voi melkein sanoa, että on paneelin osalta tullut voitettua "paneelilotossa", sillä olen juuri tarkistanut muutamat "torture testit" mitä pitkin nettiä on ehdoteltu erinäisillä foorumeilla. Joku tietty kohtaus Marco Polosta yms. Voi todeta, että banding on TODELLA vähäistä, jossain Mindhunterin lähes täysin harmaassa kuvassa huomasin vähän bandingia, mutta 99% ajasta en huomaa mitään. 5% slidellä en huomaa mitään. Jotain near black slideja testasin ja huomasin, että "vignetting" ilmiötä on jonkin verran, tai tarkkaan ottaen "reverse vignetting". Eli lähempänä vasempaa laitaa on hieman tummempaa kohtaa, kun taas vasen laita itsessään ja ~2/3-osaa kuvasta oikealla hohtaa vähän enemmän. Mutta tuo on tosiaan huomattavissa vain pilkkopimeässä huoneessa, jollain 1-4% grey slideillä. Jälleen - tuskin koskaan huomaa normaalikäytössä. Valkoinen näyttää omaan silmään valkoiselta, ehkä ihan aavistuksen kellertävä oikealta puolelta jos oikein intensiivisesti tuijottaa. Mitään kuvanpalamista tai edes image retentionia en ole huomannut tässä vaiheessa (käyttötunteja joku ehkä 80h tässä vaiheessa). En kyllä toisaalta näitä ole etsimällä etsinytkään. Kuva ei pala kiinni jos luoja suo, taitaa olla näiden laitteiden kanssa.
Tätä ennen testissä oli Sonyn XF90. Kehnot katselukulmat ja blooming etenkin HDR-materiaalissa oli sen verran häiritsevää että lähti masiina takaisin. Sonyn Dolby Vision toteutus oli kehno. Sony kyllä muuten vetää paljon pidemmän korren mitä tulee kuvaprosessointiin, oli nimittäin paljon armollisempi huonompilaatuisemmalle materiaalille. Eron huomasi heti ihan vaikka kaapelikanavilla. HD/4k materiaalissa näytti myös paremmalta (jos ei oteta huomioon mitään taustavalo-ongelmia, yms.). Liiketoisto Sonyssä parempi. Sonyn värien porrastelu oli myös täysin sulavaa, etenkin kun käytti "smooth gradation" asetusta - low-asetuksella mitään portaita ei enää ollut havaittavissa. Samaa ei voi kyllä LG:stä sanoa.. Myös near black macroblocking efekti tässä LG:ssä on jossain tummissa kohtauksissa monesti havaittavissa. Mutta olen sitä mieltä, että näiden LG:n puutteiden kanssa voin elää, kun kontrasti on kuitenkin kohdallaan, mitään bloomingia tai muita ärsyttäviä valodiskoja ei ole ja voin jopa kaatua sohvan kulmaan makoilemaan ilman, että värit ja kontrasti häviät. Mutta sitten niihin ongelmiin jotka askarruttavat:
"Near black macroblock flashing" - huomasin kyllä tämän ilmiön aika nopeasti omassa yksilössä. Ihmettelin onko tämä nyt pakasta vedettynä paskana. No selitys löytyi sitten aika nopeasti googlailemalla. Ilmeisesti LG on ilmoittanut korjaavansa ongelman, mutta saako LG todella tuon korjatuksi on vähän ??? Etenkin, kun mitään virallista ilmoitusta ongelmaan liittyen ei ole tainnut LG:ltä tulla. Ongelma on kyllä sellainen et ilmestyy herkemmin huonolaatuisella kuvalla, mutta olen myös silloin tällöin HDR/4K kuvassa huomannut.
Toinen todella raastava ongelma: oon huomannut Netflixistä Dolby Vision tavaraa katellessa, että aina silloin tällöin kuvaan tulee jotain ihmeellistä häiriötä. Vaikea kuvailla sanoin, mutta ikään kuin videokuvan data olisi jotenkin korruptoitunut ja kuva "repeilee" ja pikselöityy. Kestää ehkä noin sekunnin ajan, ilmestyy randomisti sinne tänne kuvaan, välillä isompana, välillä pienempänä. Ja tätä tapahtuu siis todella randomisti aina välillä ja en ole kertaakaan huomannut missään muussa kun Dolby Vision materiaalissa. Televisio on piuhalla kiinni verkossa. Kokeilin jopa Wifin kanssa ja toivoin, että ehkä piuha oottaa jotain häiriötä jostain mutta ei, sama ongelma Wifin kanssa. Netflixin poistin ja asensin uudelleen - ei auta. Television päivitin uusimpaan firmikseen heti ostettua. Mietinkin että ehkä päivitys olisi tehnyt jonkun tempun - factory resetit vedin ja ei auttanut sekään ongelmaan. Oon koittanut nyt rajata tätä ongelmaa, että liittyykö pelkästää HDR/Dolby Vision kuvaan, Netflixiin, vai mihin, mutta melko vaikeaa kun ei ole oikein mitään muuta lähdettä testata tällä hetkellä. Kovasti olen koittanut Googlailla, mutta mitään vastaavanlaista tapausta ei ole tullut vastaan. Apple TV 4K:ta olin vähän ajatellut, mutta vähän pelottaa että sama ongelma nostaisi päätään siinäkin HDR/DV materiaalissa. Ja kun ei näiden vehkeiden kanssa tiedä nykyään, että mikä minkäkin bugin aiheuttaa. Sonyssä piti vetää joku AV-sync asetus pois päältä, että hävis kuvan välkkyminen kun käytti bluetooth-kuulokkeita - mitä helvettiä?
Onko kellään vastaavia kokemuksia? Kyllä harmittaa, kun lotto-onni suosi kerrankin paneelin osalta ja vielä ekalla yrittämällä OLED:in kanssa, ja sitten tällästä.. On se ihme säätämistä näiden nykylaitteiden kanssa. Pitää varmaan ajaa nykyinen TV siihen asti, että ei enää virta kulje koneeseen ja tuijottelee sen jälkeen vaikka seiniä (jahka ei näitä ongelmia saa ratkottua).