Johtuukohan osa tuosta kokemastasi tumman pään tukkoisuudesta ihan siitä, että pidät kuvaa referenssitasoa himmeämmällä asetuksella? Auttaako, jos nostat sitä kirkkautta (ei siis oled-valoa, vaan brightnessiä) 1-2 pykälää? Jos se ei nosta pohjamustan tasoa, niin se auttaa tumman pään erotteluun hyvin. Kuvankäsittelyhän noissa on mennyt selvästi eteenpäin, joka näkyy hyvin juuri pakkausjälkien ja muun roskan poistamisessa kuvasta.
OLED-valon asetus ei vaikuta pohjamustan tasoon joka tietysti säädetään nokka kiinni ruudussa pimeässä tilassa varmistaen, että pikseleissä ei ole mitään eloa.
Mutta juuri kuvankäsittely on C9 > C3 parantunut huomattavasti hämärissä kohtauksissa juuri siten, että C3:ssä on todella "puhdas" toisto, alkaa lähetystä jo sitä mitä on tuolla järkeähköllä kunnon kotiteatteri DLP-tykilläni. Tuossa C9:ssä taas on juuri tuollaista makroblocking häiriötä kohtalaisen usein joka näyttää juuri siltä miten oli joskus tuolla viime vuosituhannen loppupuolella, kun ei ollut oikein vielä kunnon kotiteatteritykkejä ja kuvaakin piti ajaa tykille PC:n kautta ja usein siellä zoomplayeristä sitten piti gammaa muokata, että pimeät kohtaukset edes jollain tavalla erottui josta usein seurasi tuo makroblocking.
Mutta tosiaan tuo "puhdas" hämärän toisto näköjään taitaa sitten olla syy myös sille, että chroma overshoot näkyy selvemmin koska tuo C9:n palikoituminen peitti tuon käytännössä kokonaan ja ainoa oli jonkun lähes mustan tausta sykkiminen.
Mustan pää tukkoisuus johtuu taas sitten ihan eri asiasta OLEDissa mielestäni.
Parhaan kuvan tästä ominaisuudesta saa, kun ensin pimeässä mustalla kuvalla tai sellaisella videolla jossa vilkkuu vain mustalla taustalla mustan säätöön tarkoitetut palkit ja katsoon, että 16 ei enää vilku ja 17 vilkkuu. Mutta tämän jälkeen se "ominaisuus" miksi tumma pää on tukossa, ota seuraavaksi testivideo jossa onkin valkoiset palkit ja valkoinen tausta mutta samassa myös keskellä musta tausta ja ne mustan tarkkaan säätöön vilkkuvat palkit - nyt saatkin olla melkoinen fakiiri jos edelleen samalla brightness asetuksella voit mitenkään erottaa palkin 17 vilkkuva tai oikeastaan mikään muunkaan hieman sen yläpuolella olevan muuta kuin omassa mielikuvituksessa. Ei mielestäni vilku edes naama ruudussa kiinni kyseisten palkkien kohdalla saatikka normaalista katseluetäisyydeltä. Sama oli myös C9:ssä.
Käsittääkseni on ominaisuus ainakin vehkeissä joissa gammaa ei voi säätää tarkemmin enää 2.5 IREn alapuolelta. Tuosta oli hyvä erimerkki Vincetin videolla uudesta Panasonicin OLEDista jossa tuon säädön ansiosta (säädöt myös 0,5 ja 1,3:lle) tumma kohtaus erottui referenssimonitorin tasolla lähes kun taas verrokissa (olikohan G4) samassa kohtauksessa tumma kohta oli ihan tukossa.
Eikös se OLED valo ole sata oletuksena ei-filmmaker tiloissa? Sata lasiin ja kovaa ajoa.
Taisi olla LG:ssä 50 oletuksena tuossa DV moodissa. Se on siis se käytännössä maksimi ja oletusasetus jota pitäisi käyttää, mutta Aladdinilla on ollut tapana ajaa noin puolella siitä. Toki kuva on silloin hämärämpi kuin "creator's intention".
Ah joo, katsoin väärin. Muistelen vain, että Aladdin tuon C9 hankinnan aikaan ajeli HDR tilaa OLED valo jossain 20-30 tasolla, koska se referenssiasetus tuntui liian kirkkaalta Dolby Vision Cinemalla. SDR kuvalla tuo 30 on ihan ok asetus hämärään ja varmaan aika referenssin mukainen.
OLED-valo on 100 oletuksena vain HDR ja DV-moodeille. Filmmakerin oletus SDR:lle taisi olla 80.
Olen hieman jo tuon C9:n kanssa lisännyt HDR ja DV-moodien OLED-valoa arvoon 67 ja tuolla mennään myös C3:ssä, on tosin välillä turhan häikäisevä. Enitenhän tuossa silti tekee eroa se peak brightness joka jostain kumman syystä on oletuksena high.
SDR:lle jo tuo 30 asetus menee reilusti yli 100 nitsin.
Kyllä tuo OLED valo 30 C3:ssa pitäisi olla yli 100 nitsiä, eli ei ole referenssiä hämärämpi. Huomaa että Alladin puhui SDR tilasta, HDR tiloissa oletuskirkkaus on 100 ja mustan taso 50. Ei ymmärtääksi tuota mustan tasoa ole muuttanut, OLED valo ainakin uusissa malleissa on se oikea asetus jolla haetaan haluttu kirkkaus. Taisi LG muutella nimiä valikoissa C2/G2 aikoihin.
Kyllä, juuri näin se on. Muistaakseni tuo OLED-valo 25 oli C9:lle aika tarkalleen 100 nitsiä SDR:lle ja eiköhän pidä paikkaansa myös C3:ssä koska on tuo 30 arvolla nyt selvästi kirkkaampi kuin edellinen.
Pitipä ihan etsiä mittauksia tehneiden tuloksia OLED-valosta C3:lle, 100 nits on jo OLED-valo 8:ssa, 25:llä on jo 150 nits ja 40:llä 200 nits. Nuo Movie modelle. Game modessa vastaaville OLED-valo pitää olla 15, 35 ja 55.
En ole varma miten tuo menee, kun käyttää 4:4:4 asetusta ihan normaali videosoittimille mutta eipä ihme, että tuo 30 jo vaikuttaa häikäisevän kirkkaalle.