OLED-TV

Kyllä tuo OLED valo 30 C3:ssa pitäisi olla yli 100 nitsiä, eli ei ole referenssiä hämärämpi. Huomaa että Alladin puhui SDR tilasta, HDR tiloissa oletuskirkkaus on 100 ja mustan taso 50. Ei ymmärtääksi tuota mustan tasoa ole muuttanut, OLED valo ainakin uusissa malleissa on se oikea asetus jolla haetaan haluttu kirkkaus. Taisi LG muutella nimiä valikoissa C2/G2 aikoihin.

Ah joo, katsoin väärin. Muistelen vain, että Aladdin tuon C9 hankinnan aikaan ajeli HDR tilaa OLED valo jossain 20-30 tasolla, koska se referenssiasetus tuntui liian kirkkaalta Dolby Vision Cinemalla. SDR kuvalla tuo 30 on ihan ok asetus hämärään ja varmaan aika referenssin mukainen.
 
Nyt kun olen muuten jonkin aikaa elänyt tämän BT2020-värimoodin kanssa S90C:llä (S95C modilla), niin pakko sanoa että tämä on kyllä mielestäni aivan must asetus joka jokaisen S90C omistajan kannattaa vähintään kokeilla. Kun vertaili tuolla S90C:llä bt2020 väritilaa (hyvillä asetuksilla) ja oletus filmmakeria, jäi miettimään ylisaturoiko tuo BT2020 jotain kohtia kuitenkin. Toisaalta taas ilman sitä monessa sarjassa hahmojen ihonvärit näyttivät, kuin näyttelijät olisivat vetäneet röökiä 20 vuotta ketjussa. Ihonvärit olivat aina harmahtavia ja lisäksi outoa vihertävää/kellertävää sävyä.

Vertailin sitten muutamaa kohtaa S90C kummallakin moodilla vrt. tuo vanha LG B8. Tuossa huomasi ihan selvästi, että tuo S90C alisaturoi hämärissä kohdissa värejä selvästi, jos ei käytä BT2020 värejä. Tämä erotti hyvin esim. Andorissa ep 10 lopussa, kun tyyppi tulee ylös jollain hissillä, jonka sisätila on voimakkaasti vihreästi valaistu. S90C BT2020 moodilla tuo hissi on voimakkaasti vihreä ja B8:lla myös. S90C filmmakerilla se hissi on himmeän kellertävä, ja vain laihasti vihreä. Samaten House of Dragonissa monet kohdat näyttävät ilman noita BT2020 värejä siltä, kuin päällä olisi jokin haalistava instagram-filtteri. B8:lla tai BT2020 väreillä S90C tuota efektiä ei ole. Jos käytät contrast enhanceria tai active tonemappingia, tämä ei tee niin isoa eroa, mutta jos et, niin nuo BT2020 värit kyllä ovat mielestäni melkein pakolliset, jotta kuva näyttäisi hyvältä.

Kirkkaammissa kohdissa tuota eroa ei näy, ja nuo BT2020 värit tekevät vähemmän eroa. Ihan ääripää kirkkaissa väreissä sitten toki tuo BT2020 pääsee oikeuksiinsa ja ehkä vetää värit aavistuksen pidemmälle kuin alkuperäisessä materiaalissa, mutta koska tämä pätee lähinnä joihinkin kirkkaisin neonvaloihin, kipinöihin, laasereihin ym, niin se näyttää vain alkuperäistä paremmalta. Ja voihan olla, että osassa sarjoista on masteroinnissa käytetty noita BT2020 värejä, jotka toki jäävät käyttämättä jos BT2020 ei ole asetuksista päällä.

Pelimoodissa nuo BT2020 värit ovat ihan no-brainer. Vitsit, että näyttää Last of Us Part 2 tai Returnal hyvältä näiden kanssa. Itse jätin tuon color pelimoodissa myös 21/50, koska peleissä hitunen ylisaturaatiota ei haittaa.



Parhaiten toimivat nämä tämän videon asetukset eli niistä voi kokeilun aloittaa.
 
Johtuukohan osa tuosta kokemastasi tumman pään tukkoisuudesta ihan siitä, että pidät kuvaa referenssitasoa himmeämmällä asetuksella? Auttaako, jos nostat sitä kirkkautta (ei siis oled-valoa, vaan brightnessiä) 1-2 pykälää? Jos se ei nosta pohjamustan tasoa, niin se auttaa tumman pään erotteluun hyvin. Kuvankäsittelyhän noissa on mennyt selvästi eteenpäin, joka näkyy hyvin juuri pakkausjälkien ja muun roskan poistamisessa kuvasta.
OLED-valon asetus ei vaikuta pohjamustan tasoon joka tietysti säädetään nokka kiinni ruudussa pimeässä tilassa varmistaen, että pikseleissä ei ole mitään eloa.

Mutta juuri kuvankäsittely on C9 > C3 parantunut huomattavasti hämärissä kohtauksissa juuri siten, että C3:ssä on todella "puhdas" toisto, alkaa lähetystä jo sitä mitä on tuolla järkeähköllä kunnon kotiteatteri DLP-tykilläni. Tuossa C9:ssä taas on juuri tuollaista makroblocking häiriötä kohtalaisen usein joka näyttää juuri siltä miten oli joskus tuolla viime vuosituhannen loppupuolella, kun ei ollut oikein vielä kunnon kotiteatteritykkejä ja kuvaakin piti ajaa tykille PC:n kautta ja usein siellä zoomplayeristä sitten piti gammaa muokata, että pimeät kohtaukset edes jollain tavalla erottui josta usein seurasi tuo makroblocking.

Mutta tosiaan tuo "puhdas" hämärän toisto näköjään taitaa sitten olla syy myös sille, että chroma overshoot näkyy selvemmin koska tuo C9:n palikoituminen peitti tuon käytännössä kokonaan ja ainoa oli jonkun lähes mustan tausta sykkiminen.

Mustan pää tukkoisuus johtuu taas sitten ihan eri asiasta OLEDissa mielestäni.
Parhaan kuvan tästä ominaisuudesta saa, kun ensin pimeässä mustalla kuvalla tai sellaisella videolla jossa vilkkuu vain mustalla taustalla mustan säätöön tarkoitetut palkit ja katsoon, että 16 ei enää vilku ja 17 vilkkuu. Mutta tämän jälkeen se "ominaisuus" miksi tumma pää on tukossa, ota seuraavaksi testivideo jossa onkin valkoiset palkit ja valkoinen tausta mutta samassa myös keskellä musta tausta ja ne mustan tarkkaan säätöön vilkkuvat palkit - nyt saatkin olla melkoinen fakiiri jos edelleen samalla brightness asetuksella voit mitenkään erottaa palkin 17 vilkkuva tai oikeastaan mikään muunkaan hieman sen yläpuolella olevan muuta kuin omassa mielikuvituksessa. Ei mielestäni vilku edes naama ruudussa kiinni kyseisten palkkien kohdalla saatikka normaalista katseluetäisyydeltä. Sama oli myös C9:ssä.
Käsittääkseni on ominaisuus ainakin vehkeissä joissa gammaa ei voi säätää tarkemmin enää 2.5 IREn alapuolelta. Tuosta oli hyvä erimerkki Vincetin videolla uudesta Panasonicin OLEDista jossa tuon säädön ansiosta (säädöt myös 0,5 ja 1,3:lle) tumma kohtaus erottui referenssimonitorin tasolla lähes kun taas verrokissa (olikohan G4) samassa kohtauksessa tumma kohta oli ihan tukossa.

Eikös se OLED valo ole sata oletuksena ei-filmmaker tiloissa? Sata lasiin ja kovaa ajoa.
Taisi olla LG:ssä 50 oletuksena tuossa DV moodissa. Se on siis se käytännössä maksimi ja oletusasetus jota pitäisi käyttää, mutta Aladdinilla on ollut tapana ajaa noin puolella siitä. Toki kuva on silloin hämärämpi kuin "creator's intention".
Ah joo, katsoin väärin. Muistelen vain, että Aladdin tuon C9 hankinnan aikaan ajeli HDR tilaa OLED valo jossain 20-30 tasolla, koska se referenssiasetus tuntui liian kirkkaalta Dolby Vision Cinemalla. SDR kuvalla tuo 30 on ihan ok asetus hämärään ja varmaan aika referenssin mukainen.
OLED-valo on 100 oletuksena vain HDR ja DV-moodeille. Filmmakerin oletus SDR:lle taisi olla 80.
Olen hieman jo tuon C9:n kanssa lisännyt HDR ja DV-moodien OLED-valoa arvoon 67 ja tuolla mennään myös C3:ssä, on tosin välillä turhan häikäisevä. Enitenhän tuossa silti tekee eroa se peak brightness joka jostain kumman syystä on oletuksena high.

SDR:lle jo tuo 30 asetus menee reilusti yli 100 nitsin.

Kyllä tuo OLED valo 30 C3:ssa pitäisi olla yli 100 nitsiä, eli ei ole referenssiä hämärämpi. Huomaa että Alladin puhui SDR tilasta, HDR tiloissa oletuskirkkaus on 100 ja mustan taso 50. Ei ymmärtääksi tuota mustan tasoa ole muuttanut, OLED valo ainakin uusissa malleissa on se oikea asetus jolla haetaan haluttu kirkkaus. Taisi LG muutella nimiä valikoissa C2/G2 aikoihin.
Kyllä, juuri näin se on. Muistaakseni tuo OLED-valo 25 oli C9:lle aika tarkalleen 100 nitsiä SDR:lle ja eiköhän pidä paikkaansa myös C3:ssä koska on tuo 30 arvolla nyt selvästi kirkkaampi kuin edellinen.

Pitipä ihan etsiä mittauksia tehneiden tuloksia OLED-valosta C3:lle, 100 nits on jo OLED-valo 8:ssa, 25:llä on jo 150 nits ja 40:llä 200 nits. Nuo Movie modelle. Game modessa vastaaville OLED-valo pitää olla 15, 35 ja 55.
En ole varma miten tuo menee, kun käyttää 4:4:4 asetusta ihan normaali videosoittimille mutta eipä ihme, että tuo 30 jo vaikuttaa häikäisevän kirkkaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo tumman pään kirkkausarvot saa jiiriin esim. Calmanilla, joka säätää paljon tiheämmällä porrastuksella kuin mitä telkkarin valikot mahdollistaa.
 
...



Parhaiten toimivat nämä tämän videon asetukset eli niistä voi kokeilun aloittaa.


Hyvää pohdintaa, mutta pakko korjata että noita Classyn asetuksia ei pidetä erityisen hyvinä kun mitattu värien tarkkuutta, vaikka ovatkin paremmat kuin tehdasasetukset. Mieluummin ne asetukset mihin linkkasit aiemmin täi sitten mihin minäkin linkkasin: OLED-TV
 
Hyvää pohdintaa, mutta pakko korjata että noita Classyn asetuksia ei pidetä erityisen hyvinä kun mitattu värien tarkkuutta, vaikka ovatkin paremmat kuin tehdasasetukset. Mieluummin ne asetukset mihin linkkasit aiemmin täi sitten mihin minäkin linkkasin: OLED-TV

Pitänee vielä verrata niihin AVSforumin säätöihin. Aika pieniä ne erot noiden välillä olivat, mutta nuo Classyn asetukset näyttivät kyllä omaan silmään hyviltä. Voi toki olla, että nuo AVSforum säädöt ovat vielä aavistuksen tarkemmat.
 
LG C3 77" kysymys. Mistä saa näytönsäästäjän takaisin päälle?

Jostain oudosta syystä ei tule näytönsäästäjä ruudulle. En tiedä onko tv päivittänyt itsensä vai mistä johtuu? Yritin selata valikoita läpi, mutta en löytänyt kai oikeaa paikkaa?
 
LG C3 77" kysymys. Mistä saa näytönsäästäjän takaisin päälle?

Jostain oudosta syystä ei tule näytönsäästäjä ruudulle. En tiedä onko tv päivittänyt itsensä vai mistä johtuu? Yritin selata valikoita läpi, mutta en löytänyt kai oikeaa paikkaa?

Ilmeisesti bugi. Viimeisin päivitys aiheuttaa tuon. Osittainen fixi on pistää mainokset takaisin päälle näytönsäästäjään asetuksista, jos ne on ottanut pois. Kaikissa sovelluksissa tämäkään ei toimi.
 
Onko kukaan käynyt Habitare messuilla kattomassa onko siellä jotain kovia tyrkkyjä tarjolla oledeista? Joku vuosi muistaakseni oli koviakin tarjouksia.
 
Onko kukaan käynyt Habitare messuilla kattomassa onko siellä jotain kovia tyrkkyjä tarjolla oledeista? Joku vuosi muistaakseni oli koviakin tarjouksia.
En tiedä. Mutta jos on jäänyt huomaamatta niin 77" tv olisi 1799€. Ihan ok hintaan myydään varastoa loppuun.

 
Nyt kun olen muuten jonkin aikaa elänyt tämän BT2020-värimoodin kanssa S90C:llä (S95C modilla), niin pakko sanoa että tämä on kyllä mielestäni aivan must asetus joka jokaisen S90C omistajan kannattaa vähintään kokeilla. Kun vertaili tuolla S90C:llä bt2020 väritilaa (hyvillä asetuksilla) ja oletus filmmakeria, jäi miettimään ylisaturoiko tuo BT2020 jotain kohtia kuitenkin. Toisaalta taas ilman sitä monessa sarjassa hahmojen ihonvärit näyttivät, kuin näyttelijät olisivat vetäneet röökiä 20 vuotta ketjussa. Ihonvärit olivat aina harmahtavia ja lisäksi outoa vihertävää/kellertävää sävyä.

Vertailin sitten muutamaa kohtaa S90C kummallakin moodilla vrt. tuo vanha LG B8. Tuossa huomasi ihan selvästi, että tuo S90C alisaturoi hämärissä kohdissa värejä selvästi, jos ei käytä BT2020 värejä. Tämä erotti hyvin esim. Andorissa ep 10 lopussa, kun tyyppi tulee ylös jollain hissillä, jonka sisätila on voimakkaasti vihreästi valaistu. S90C BT2020 moodilla tuo hissi on voimakkaasti vihreä ja B8:lla myös. S90C filmmakerilla se hissi on himmeän kellertävä, ja vain laihasti vihreä. Samaten House of Dragonissa monet kohdat näyttävät ilman noita BT2020 värejä siltä, kuin päällä olisi jokin haalistava instagram-filtteri. B8:lla tai BT2020 väreillä S90C tuota efektiä ei ole. Jos käytät contrast enhanceria tai active tonemappingia, tämä ei tee niin isoa eroa, mutta jos et, niin nuo BT2020 värit kyllä ovat mielestäni melkein pakolliset, jotta kuva näyttäisi hyvältä.

Kirkkaammissa kohdissa tuota eroa ei näy, ja nuo BT2020 värit tekevät vähemmän eroa. Ihan ääripää kirkkaissa väreissä sitten toki tuo BT2020 pääsee oikeuksiinsa ja ehkä vetää värit aavistuksen pidemmälle kuin alkuperäisessä materiaalissa, mutta koska tämä pätee lähinnä joihinkin kirkkaisin neonvaloihin, kipinöihin, laasereihin ym, niin se näyttää vain alkuperäistä paremmalta. Ja voihan olla, että osassa sarjoista on masteroinnissa käytetty noita BT2020 värejä, jotka toki jäävät käyttämättä jos BT2020 ei ole asetuksista päällä.

Pelimoodissa nuo BT2020 värit ovat ihan no-brainer. Vitsit, että näyttää Last of Us Part 2 tai Returnal hyvältä näiden kanssa. Itse jätin tuon color pelimoodissa myös 21/50, koska peleissä hitunen ylisaturaatiota ei haittaa.



Parhaiten toimivat nämä tämän videon asetukset eli niistä voi kokeilun aloittaa.


S90D:llä tilanne väriavaruuden suhteen mielenkiintoinen, missään ei oikein selitetä mitä mikin todella on ja kaikkien asetusten välillä on eroa.
Valinnat siis:
Auto
Normal
Native
Custom (p3 & bt2020)


Hdmi ps5 puolella "auto"/"Custom" p3 näyttää sonya lähimmältä.
"Normal" hiukan kyllästää värejä ja pieni kirkkauslisä (siis että sen vaihatassa just huomaa)
"Native" kyllästää punaista pikkusen lisää.
"auto"/"Custom" bt2020 lähelle "Normal"
"Normal"
ei ole sama molemmissa "custom" asetuksissa...

Samsung youtubessa taasen Auto reagoi materiaaliin, voi olla bt2020 tai p3.
Jossain videossa hdr väriliuku voi olla ihan sama p3 ja bt2020 asetuksella (ehkä materiaalissa väriavaruus info ja sen tulkinta näyttää saman hdr materiaalin oikeilla koordinaateilla olipa tv asetus p3 tai bt2020)
Jos esim materiaali on p3 oloinen niin Normal ja Native tuntuu viruttavan sisällön laajemmalle väriavaruudelle. (mitä pelkkä bt2020 ei tee)

Pelipuolella vaikea sanoa mikä on hyvä strategia.. monessakaan pelissä ei ole kovin laaja väriavaruus materiaalissa mutta nuo kaikki 3 "laajempaa" asetusta Normal/Native ja custon bt2020 tuo toki lisää potkua kuvaan (boostaa tod näk..)
Mikä sitten on oikeaa mikä ei, ps5 GT7:lla pitäs olla laajempi bt2020 väriavaruus käytössä ja sony xe9305 (bt2020) sekä s90d (p3) asetuksella jättää esim ferrarin punaisen vähän haaleaksi/oranssiksi niin siellä tuntui nuo s90d Normal/native/custom bt2020 "oikeammalta"
 
LG C3 77" kysymys. Mistä saa näytönsäästäjän takaisin päälle?

Jostain oudosta syystä ei tule näytönsäästäjä ruudulle. En tiedä onko tv päivittänyt itsensä vai mistä johtuu? Yritin selata valikoita läpi, mutta en löytänyt kai oikeaa paikkaa?
Kuten mainittu, niin bugi viimeisimmässä firmiksessä. Kokeile tolla auttaako.
Settings > General > System > Additional Settings > Screen Saver Promotion > On

 
Kuten mainittu, niin bugi viimeisimmässä firmiksessä. Kokeile tolla auttaako.
Settings > General > System > Additional Settings > Screen Saver Promotion > On

Mulla ilmeisesti olikin näytönsäästäjä "mainonta" päällä jo, eli en ollut sitä ottanut pois.

Itse huomasin että Netfixissä ei ainakaan näytönsäästäjä toimisi. Näytön saa kyllä pois päältä napista, mutta ei sitä itsekään aina muista käyttää.
 
Mulla ilmeisesti olikin näytönsäästäjä "mainonta" päällä jo, eli en ollut sitä ottanut pois.

Itse huomasin että Netfixissä ei ainakaan näytönsäästäjä toimisi. Näytön saa kyllä pois päältä napista, mutta ei sitä itsekään aina muista käyttää.
Netflix yms. suoratoistoissa ei näytönsäästäjä toimi vaikka kikkailisi mitä. Odotettava bugifixiä. Monilla forumeilla juttua tosta, ett uusin firmis paskoi näytönsäästäjän.
 
LG C3 77" kysymys. Mistä saa näytönsäästäjän takaisin päälle?

Jostain oudosta syystä ei tule näytönsäästäjä ruudulle. En tiedä onko tv päivittänyt itsensä vai mistä johtuu? Yritin selata valikoita läpi, mutta en löytänyt kai oikeaa paikkaa?
Uusimman firmikset bugi. Itse laitoin samantien routterista estot päälle firmisservereille niin ei enää tuputa. Ja onneksi näin koska tässä kuuluu olevan ongelmia.

Kuulemma myös kirkastaa kuvaa mutta miltä tuo hämärämmän pään toisto nyt näyttää sitten uudella firmiksellä? Ettei tee samaa kuin miten tuossa C9:ssä muuttui tuo härämän toisto, että näyttää kuin gammaa olisi rukattu kirkkaammalle mutta toistaalta ei detaileja silti lisännyt mutta paneelin virheet paistaa hyvin. Mietin tässä juuri, että taidan tuon oman C3:n jättää tuohon 03.31.82 versioon ehkä lopullisesti, kun ei tuossa ole ollut mitään ongelmia ja toistaa tosiaan tuon hämärän pään todella mukavan tummana mutta silti black crushia ei ole enempää kuin C9:ssäkään vaikka siinä haaleampana toistuu sama. Olen tykännyt C3:ssa siitä, että sillä nuo nykytyyliin haalistetulla mustalla olevat ohjelmat eivät näytä niin ikäviltä ja haaleilta kuin C9:ssä.

Liekö sitten chroma overshootia korjattu C3:n uusimmassa firmiksessä sellaiseksi kuin se on C4:ssä? Oli Avsforumilla juttuja, että C4:ssä on jotain välkettä ja diagonaalisia scanlinejä hämärissä kohtauksissa, josta omat hyvät ja huonot puolensa mutta CO ei niin pahasti näy.
 
Viimeksi muokattu:
Laitatko mitä servereitä pitää blokata että saa päivitykset estettyä?
Näillä ainakin hiljeni täällä.

snu.lge.com
su.lge.com
su-ssl.lge.com
snu-dev.lge.com
su-dev.lge.com
nsu.lge.com
snu-ssl.lge.com
nsu-ssl.lge.com
nsu-dev.lge.com

Apit edelleen toimii ja sovelluskauppaankin näyttää pääsevän. LG tiliä ei ole eikä tule tänne mutta luulisin senkin toimivan.
 
Näillä ainakin hiljeni täällä.

snu.lge.com
su.lge.com
su-ssl.lge.com
snu-dev.lge.com
su-dev.lge.com
nsu.lge.com
snu-ssl.lge.com
nsu-ssl.lge.com
nsu-dev.lge.com

Apit edelleen toimii ja sovelluskauppaankin näyttää pääsevän. LG tiliä ei ole eikä tule tänne mutta luulisin senkin toimivan.

Jos ei kaikkia jaksa lisäillä niin riittää seuraavat 2kpl.

su.lge.com
snu.lge.com

Ainakin itsellä toiminut viimeiset 5v hyvin, tarvittaessa sitten heittää päälle jos ja kun haluaa päivittää. Pääsee eroon siitä jatkuvasta päivityksen muistuttelusta, eikä ainakaan kukaan muu perheestä vahingossakaan päivitä. Vahva suositus toimenpiteelle.
 
Meinaatteko että LG pyrkii huonontamaan kuvanlaatua jossain vaiheessa päivityksin vai miksei telkkua anneta päivittää?

Tuon C9 keissin muistan (en ole itse ihan varma huomasinko mitään eroa) mutta vähän foliohommelilta alkaa kuullostaa.
 
Meinaatteko että LG pyrkii huonontamaan kuvanlaatua jossain vaiheessa päivityksin vai miksei telkkua anneta päivittää?

Tuon C9 keissin muistan (en ole itse ihan varma huomasinko mitään eroa) mutta vähän foliohommelilta alkaa kuullostaa.

Lähinnä että välttyy ikäviltä bugeilta, vanhempaa firmistä ei pysty ajamaan sisälle mikäli ilmenee ongelmia. Lisäksi pääsee siitä ainaisesta muistutuksesta eroon, pelkkä täppä ei riitä kun ottaa automaattiset päivitykset pois. Nykyinen näytönsäästäjän keissi on ihan hyvä esimerkki mitä voi tulla.

Joka päivityksessähän aina joku sanoo että kirkkaus tippui ainakin 500 nittiä ja kuva on yhtä tumma mitä TV:n ollessa pois päältä, sekä kuva muuttuu mustavalkoiseksi. Nämä on ihan foliohattua omasta mielestä suurimaksi osaksi.

Mutta nykyinen 03.31.82 toimii omassa G3 myös paremmin kuin hyvin, mitään ongelmia ei ole. Katsellaan päivitystä sitten jos ja kun tulee tarvetta.

Bonuksena LG pätsinotet on luokkaa ”Bug fixes and improvements”, eli ei kerro mitään. Jossain noteissa oli joskus ”Dolby Vision Engine updated”, toki tämäkään ei kerro täysin mitä päivitettiin.
 
Meinaatteko että LG pyrkii huonontamaan kuvanlaatua jossain vaiheessa päivityksin vai miksei telkkua anneta päivittää?

Tuon C9 keissin muistan (en ole itse ihan varma huomasinko mitään eroa) mutta vähän foliohommelilta alkaa kuullostaa.
Tuo uusin C3 tv:lle tullut päivitys rikkoi näytönsäästäjän. Eli joo. Bukikorjausta odotellessa.
 
Meinaatteko että LG pyrkii huonontamaan kuvanlaatua jossain vaiheessa päivityksin vai miksei telkkua anneta päivittää?

Tuon C9 keissin muistan (en ole itse ihan varma huomasinko mitään eroa) mutta vähän foliohommelilta alkaa kuullostaa.
Sun folion käytöstä en tiddä, ett duunaatko siitä snagan blaadaten dullaa mutt kyse porukalla siitä, ett viimisin päivitys paskonut toimintoja ja tunnetusti lg pakko päivittää telsun, mikäli et estä esim. blokkaamalla servereitä. Kuka haluu telsuunsa päivityksiä joka huonontaa telsun toimintoja. Sinä ilmeisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Sun folion käytöstä en tiddä, ett duunaatko siitä snagan blaadaten dullaa mutt kyse porukalla siitä, ett viimisin päivitys paskonut toimintoja ja tunnetusti lg pakko päivittää telsun, mikäli et estä esim. bokkaamalla servereitä. Kuka haluu telsuunsa päivityksiä joka huonontaa telsun toimintoja. Sinä ilmeisesti.

Joo tuo onkin erijuttu ja ihan fiksua olla asentamatta heti ensmäisten joukossa. Mulla on (vain) kolme LG OLED:ia tässä ollut enkä ole huomannut että olis mitään paskottu tai sitten on tullut jokin korjaus perään ettei ole ehtinyt omassa käytössä huomata. Toki saattaa olla aika kevyellä käytöllä ettei pienet bugit ole tulleet silmille.

Lait fönsteri kines ettei fogelit flyygaa ineen hei! :thumbsup:
 
Meinaatteko että LG pyrkii huonontamaan kuvanlaatua jossain vaiheessa päivityksin vai miksei telkkua anneta päivittää?

Tuon C9 keissin muistan (en ole itse ihan varma huomasinko mitään eroa) mutta vähän foliohommelilta alkaa kuullostaa.
Minulle aivan sama mistä johtuu ongelmat uusissa firmisissä mutta samaa virhettä en aio toistaa enää kuin oli C9:n kanssa.
Nykyinen 03.31.82 toimii paremmin kuin hyvin kuvanlaadun puolesta. Ainoa bugi tuossa tai joku muu syy mutta silloin tällöin herjaa käynnistyttyään, että muisti on vähissä vaikka vapaana on kyllä se reilu 4Gt ja tasan yhden apin olen oletuksien lisäksi tainnut asentaa.

En tykkää lainkaan siitä kuinka haalea tuo tumman pään toiston on C9:ssä vaikka musta on varmasti oikein säädetty ja pikseleissä ei mitään eloa mustalla kuvalla. Jos laitan 5% harmaan molempiin niin tuossa C3:ssa se on paljon tummempi. Kumpikin silti toistaa samalla tavalla nuo 17 ylöspäin olevat mustan testipalkit, mutta siis tuossa C3:ssa on tummempi näille sävyille. Pidän siitä koska nuo nykytyyliin haalistetut materiaalit ei näytä tuolla läheskään yhtä pahalta. Jos vähänkään pelkoa, että C3:n päivityksissä mulkataan tuota samaan suuntaan niin en halua edes ottaa riskiä.

En ymmärrä miksi tuota ylipäätään kannattaisi päivittää koskaan. Apple TV 4K hoitaa suoratoistot paremmin ja apit aina parhaassa mahdollisessa tikissä kuvanlaadun suhteen. Esim. tuossa C9:ssä MAXin kautta kuvanlaatu on täyttä paskaa verrattuna mitä Apple TV 4K:n kautta. C3:ssa sitä en voi testata koska tuota varten tarvitaan joku vitun LG tili.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä että välttyy ikäviltä bugeilta, vanhempaa firmistä ei pysty ajamaan sisälle mikäli ilmenee ongelmia. Lisäksi pääsee siitä ainaisesta muistutuksesta eroon, pelkkä täppä ei riitä kun ottaa automaattiset päivitykset pois. Nykyinen näytönsäästäjän keissi on ihan hyvä esimerkki mitä voi tulla.
Joo, karvaasti koettu täällä, että pelkkä täppä ei riitä autopäivitysten estoon. Omaan C9:iin pukkasi erään firmiksen pakolla, kun olin vuoden asiaa lykännyt.

Mutta nykyinen 03.31.82 toimii omassa G3 myös paremmin kuin hyvin, mitään ongelmia ei ole. Katsellaan päivitystä sitten jos ja kun tulee tarvetta.
Juurikin näin. Sama ajatus itsellä paitsi, että voi olla etten päivitä ehkä koskaan tuota.

Bonuksena LG pätsinotet on luokkaa ”Bug fixes and improvements”, eli ei kerro mitään. Jossain noteissa oli joskus ”Dolby Vision Engine updated”, toki tämäkään ei kerro täysin mitä päivitettiin.
Jotain juttua oli tuolla avsforumin puolella, että kuva kirkastuu ja ilmeisesti juuri tummemmassa päässä jotain muutosta. Joillekin tuo kuvan kirkkaus on se juttu näissä ja millään muulla ei väliä...
 
Minulla aivan sama mistä johtuu ongelmat uusissa firmisissä mutta samaa virhettä en aio toistaa enää kuin oli C9:n kanssa.
Nykyinen 03.31.82 toimii paremmin kuin hyvin kuvanlaadun puolesta. Ainoa bugi tuossa tai joku muu syy mutta silloin tällöin herjaa käynnistyttyään, että muisti on vähissä vaikka vapaana on kyllä se reilu 4Gt ja tasan yhden apin olen oletuksien lisäksi tainnut asentaa.

En tykkää lainkaan siitä kuinka haalea tuo tumman pään toiston on C9:ssä vaikka musta on varmasti oikein säädetty ja pikseleissä ei mitään eloa mustalla kuvalla. Jos laitan 5% harmaan molempiin niin tuossa C3:ssa se on paljon tummempi. Kumpikin silti toistaa samalla tavalla nuo 17 ylöspäin olevat mustan testipalkit, mutta siis tuossa C3:ssa on tummempi näille sävyille. Pidän siitä koska nuo nykytyyliin haalistetut materiaalit ei näytä tuolla läheskään yhtä pahalta. Jos vähänkään pelkoa, että C3:n päivityksissä mulkataan tuota samaan suuntaan niin pitäköön tunkkinsa.

En ymmärrä miksi tuota ylipäätään kannattaisi päivittää koskaan. Apple TV 4K hoitaa suoratoistot paremmin ja apit aina parhaassa mahdollisessa tikissä kuvanlaadun suhteen. Esim. tuossa C9:ssä MAXin kautta kuvanlaatu on täyttä paskaa verrattuna mitä Apple TV 4K:n kautta. C3:ssa sitä en voi testata koska tuota varten tarvitaan joku vitun LG tili.

Joo muistan ton sun C9 tapauksen kyllä. Ja jos on muistia uudemmissa kuristettu niin ei hyvä sekään.

Mutta että jos tuo kuvanlaatu nyt joka mallissa ottaisi takapakkia päivitysen takia niin eikös siitä olis ollut jo ulinaa pitkin interwebbiä vuos tolkulla? Luulisi että olis se kikkailu jo lopetettu.

Testattiin kaverilla muuten aiemmin tota ulkoisen laitteen ja TV:n omaa appia samalla matskulla, sillähän niitä riittää niin muista nyt mikä töllö oli silloin tulilla mutta TV:n oma appi toisti selkeesti paremmin jotain tumman "liukusävyjä", pakkausroskat oli reunoilta siistimmät.

ATV kyllä vikkelämpi käyttää mutta eikai siinä kuva sen parempi ole. Shieldin manasi jo kaivoon, itellä ei kokemusta siitä. Valikot kyllä toimii siinäkin.
 
Joo, karvaasti koettu täällä, että pelkkä täppä ei riitä autopäivitysten estoon. Omaan C9:iin pukkasi erään firmiksen pakolla, kun olin vuoden asiaa lykännyt.


Juurikin näin. Sama ajatus itsellä paitsi, että voi olla etten päivitä ehkä koskaan tuota.


Jotain juttua oli tuolla avsforumin puolella, että kuva kirkastuu ja ilmeisesti juuri tummemmassa päässä jotain muutosta. Joillekin tuo kuvan kirkkaus on se juttu näissä ja millään muulla ei väliä, ei edes sillä...

Ehkä sitten kun saa tuon 4-sarjalaisten WebOS päivityksen, niin voi katsella asiaa uudelleen. Ja sitäkään ei heti koska varmasti jotain ongelmia on.

Onko heittää linkkiä tuohon postaukseen missä mainintaa muutoksesta kuvassa?

Unohtui tosiaan tuo Maxin bitrate keskustelu aikasemmin, sitähän ei näe ikävä kyllä mistään. Mutta saman verran dataa noi molemmat laitteet vetivät täsmälleen samoilla leffoilla. Luulisi jos laatu on parempaa niin näkyisi myös tiedoston koossa paljonko tulee laitteelle.
 
Mutta että jos tuo kuvanlaatu nyt joka mallissa ottaisi takapakkia päivitysen takia niin eikös siitä olis ollut jo ulinaa pitkin interwebbiä vuos tolkulla? Luulisi että olis se kikkailu jo lopetettu.
Vaikea sanoa mutta minulle näyttäytyy asia niin, että suurin osa ihmisistä on aika sokeita kuvan virheille.
Mulla kestää yleensä muutama sekunti bongata mistä tahansa näytöstä virheitä.
Heh, uudessa C3:ssä eka mitä tein ensimmäisten sekuntien aikana, kun vehkeessä oli virrat ajoin 5% harmaata testikuvaa...

ATV kyllä vikkelämpi käyttää mutta eikai siinä kuva sen parempi ole.
Periaatteessa ei kuuluisi olla eroa mutta on ainakin C9:ssä ero kuin yöllä ja päivällä MAXissa. Varmaan jotain siihen liittyvää, että noinkin vanhassa TV:ssä apit ei ole enää samanlaiset kuin uudemmissa vaikka päivittyvät kuitenkin jatkuvasti. Pointtina tuo kun jotkut panostaa TV:n appeihin luulossa, että tuo on vuosikausia sitten hyvä ratkaisu tulevaisuuteen eikä missään tapauksessa halua ulkoista laitetta joka varmasti toimii aina oikein.
 
Onko heittää linkkiä tuohon postaukseen missä mainintaa muutoksesta kuvassa?
En laittanut ylös, joko se C3 omistajien ketju tai seepraketju, ehkä molemmat. Oli sitten erikseen vielä threadi johon noissakin linkattiin liittyen siihen miten uudessa C4/G4:ssä on jotain diagnonaalista elämää paneelissa jolla välkytetään tumman pään kuvaa ja jonkinlaista dynaamista kompressointia kirkkaudessa. Jäi epäselväksi onko laitetasolla eroa vai firmiksissä mahdollisesti tulossa myös 3-sarjaan sama.

Unohtui tosiaan tuo Maxin bitrate keskustelu aikasemmin, sitähän ei näe ikävä kyllä mistään. Mutta saman verran dataa noi molemmat laitteet vetivät täsmälleen samoilla leffoilla. Luulisi jos laatu on parempaa niin näkyisi myös tiedoston koossa paljonko tulee laitteelle.
Ei tullut routterista katsottua diagnostiikkaa ja appi ei kerro mutta samassa C9:ssä kyllä muut apit toimii kuvaltaan oikein ja esim. Netflixissä näkee streamin detailit ja tulee täydellä vauhdilla C9:ssä. Tietysti WiFi signaalin voimakkuus on tapissa jo pysyy 5G taajuudella jopa korkeammalla kuin tuo uusi C3 jossa tykkää puolittaa downloadin 433:n, kun C9:ssä on 866, eli tuon verran silloin tätä selvitellessä routteria vilkaisin.
 
S90D:llä tilanne väriavaruuden suhteen mielenkiintoinen, missään ei oikein selitetä mitä mikin todella on ja kaikkien asetusten välillä on eroa.
Valinnat siis:
Auto
Normal
Native
Custom (p3 & bt2020)


Hdmi ps5 puolella "auto"/"Custom" p3 näyttää sonya lähimmältä.
"Normal" hiukan kyllästää värejä ja pieni kirkkauslisä (siis että sen vaihatassa just huomaa)
"Native" kyllästää punaista pikkusen lisää.
"auto"/"Custom" bt2020 lähelle "Normal"
"Normal"
ei ole sama molemmissa "custom" asetuksissa...

Samsung youtubessa taasen Auto reagoi materiaaliin, voi olla bt2020 tai p3.
Jossain videossa hdr väriliuku voi olla ihan sama p3 ja bt2020 asetuksella (ehkä materiaalissa väriavaruus info ja sen tulkinta näyttää saman hdr materiaalin oikeilla koordinaateilla olipa tv asetus p3 tai bt2020)
Jos esim materiaali on p3 oloinen niin Normal ja Native tuntuu viruttavan sisällön laajemmalle väriavaruudelle. (mitä pelkkä bt2020 ei tee)

Pelipuolella vaikea sanoa mikä on hyvä strategia.. monessakaan pelissä ei ole kovin laaja väriavaruus materiaalissa mutta nuo kaikki 3 "laajempaa" asetusta Normal/Native ja custon bt2020 tuo toki lisää potkua kuvaan (boostaa tod näk..)
Mikä sitten on oikeaa mikä ei, ps5 GT7:lla pitäs olla laajempi bt2020 väriavaruus käytössä ja sony xe9305 (bt2020) sekä s90d (p3) asetuksella jättää esim ferrarin punaisen vähän haaleaksi/oranssiksi niin siellä tuntui nuo s90d Normal/native/custom bt2020 "oikeammalta"

Kuulostaa aika samalta kuin S90C. Auto on siinä aina sama kuin mihin asetukseen custom on laitettu. Lähtökohtaisesti se pakottaa kaiken P3 väriavaruuteen, mikä jättää bt2020 värit näyttämättä silloin kun niitä on, ja jostain syystä myös alisaturoi tummimpia sävyjä. Periaatteessa tuon auto P3 pitäisi olla se parhaiten referenssikuvaa noudatteleva asetus, mutta ainakin S90C kohdalla on osoittautunut, ettei se välttämättä ole, ja lisäksi jättää kokonaan tuon QD-OLED laajemman väriavaruuden hyödyntämättä.

Normal ja native venyttävät kaikkia värejä laajoiksi, native vielä enemmän. Älä käytä koskaan kumpaakaan, ovat räikeästi väärin.

Custom bt2020 käyttää laajempaa väriavaruutta tarvittaessa, mikäli on oikein säädetty. Oletusarvoisesti se ylisaturoi hieman, mutta asetukset fiksaamalla asettuu erittäin hyvin kohdilleen ja näyttää paremmalta kuin oletus auto P3. Siksi noissa pro-kalibrointiasetuksissa oli aina S90C:llä tuo bt2020 päällä. Aika lähelle optimia pääsi ihan vaan valitsemalla bt2020 ja kuva-asetuksista color 21/50. CMS asetuksilla sai loput hienosäädöt vielä kohdilleen.

En tiedä miten tuo toimii S95D, mutta S95B ja S90C oli aika identtinen systeemi ja jopa samat asetukset toimivat hyvin.
 
Kuulostaa aika samalta kuin S90C. Auto on siinä aina sama kuin mihin asetukseen custom on laitettu. Lähtökohtaisesti se pakottaa kaiken P3 väriavaruuteen, mikä jättää bt2020 värit näyttämättä silloin kun niitä on, ja jostain syystä myös alisaturoi tummimpia sävyjä. Periaatteessa tuon auto P3 pitäisi olla se parhaiten referenssikuvaa noudatteleva asetus, mutta ainakin S90C kohdalla on osoittautunut, ettei se välttämättä ole, ja lisäksi jättää kokonaan tuon QD-OLED laajemman väriavaruuden hyödyntämättä.

Normal ja native venyttävät kaikkia värejä laajoiksi, native vielä enemmän. Älä käytä koskaan kumpaakaan, ovat räikeästi väärin.

Custom bt2020 käyttää laajempaa väriavaruutta tarvittaessa, mikäli on oikein säädetty. Oletusarvoisesti se ylisaturoi hieman, mutta asetukset fiksaamalla asettuu erittäin hyvin kohdilleen ja näyttää paremmalta kuin oletus auto P3. Siksi noissa pro-kalibrointiasetuksissa oli aina S90C:llä tuo bt2020 päällä. Aika lähelle optimia pääsi ihan vaan valitsemalla bt2020 ja kuva-asetuksista color 21/50. CMS asetuksilla sai loput hienosäädöt vielä kohdilleen.

En tiedä miten tuo toimii S95D, mutta S95B ja S90C oli aika identtinen systeemi ja jopa samat asetukset toimivat hyvin.
Testipätkä jossa bt.2020 koko skaala

Telkun youtube:
Jos laittaa custom moodiin P3 niin Custom moodissa näkyy väärin/kapeana. Auto moodissa oikein.
Normal moodissa vähän enemmän bt2020 suuntaan. Native moodissa hieman vielä saturoituneempi kuin bt2020.
Jos laittaa custom moodiksi bt2020 niin Custom moodissa näkyy oikein, Auto moodissa oikein. Normal ja Native moodissa ylisaturoituna.

Sitten P3 testipätkä:

Siinä Auto toimii hyvin ja myös custom p3 tai Bt2020 (koska testi on rajattu P3 alueelle.. ilmeisesti tv tunnistaa mediasta.. )

Konsoli puolella taasen tuota tietoa ei tule niin mitään oikeaa ratkaisua ei ehkä ole.. pelien pitäisi käyttää p3 käsittääkseni yleisesti mutta monien sisältä on kyllä vielä sdr väreissä.

Miten s90c käyttäytyy noissa?
 
En ole nyt hetkeen seurannut oledien kehitystä ja ajatus hiipii mieleen että jos vaikka ennen joulua vaihtais nykyisen Philips oled807 uudempaan.
Onko muutamassa vuodessa kehitystä tapahtunut niin paljon että vaihto edes kannattaa ja mitä asiaan paremmin perehtyneet suosittelisivat 77"/83" kokoluokassa? Lg EI ole vaihtoehto.
Vain leffojen ja urheilun katsomiseen.
 
Viimeksi muokattu:
En ole nyt hetkeen seurannut oledien kehitystä ja ajatus hiipii mieleen että jos vaikka ennen joulua vaihtais nykyisen Philips oled807 uudempaan.
Onko muutamassa vuodessa kehitystä tapahtunut niin paljon että vaihto edes kannattaa ja mitä asiaan paremmin perehtyneet suosittelisivat 77"/83" kokoluokassa? Lg EI ole vaihtoehto.
Siitä Samsungia 1799e 77".
 
En ole nyt hetkeen seurannut oledien kehitystä ja ajatus hiipii mieleen että jos vaikka ennen joulua vaihtais nykyisen Philips oled807 uudempaan.
Onko muutamassa vuodessa kehitystä tapahtunut niin paljon että vaihto edes kannattaa ja mitä asiaan paremmin perehtyneet suosittelisivat 77"/83" kokoluokassa? Lg EI ole vaihtoehto.
Vain leffojen ja urheilun katsomiseen.

Jos vanha vielä toimii ja ei ole päivittämässä isompaan (tai muuten ole tarvetta uusille ominaisuuksille pelikonsolin tms takia), niin en lähtisi vaihtamaan. Ei noissa niin mullistavia uudistuksia ole. Mutta jos isompaa haluaa ja raha polttelee taskuissa, niin antaa mennä vaan..
 
Lupasin aikoinaan kirjoittaa tänne, kun kovassa PC-käytössä olevaan LG OLEDiin tulee kiinnipalamiset. Nyt on 2019 ostetussa LG B9:ssä ensimmäiset pikku kiinnipalamiset. Olen käyttänyt 120cd/m2 kirkkaudella, himmennystoiminnot ja näytönsäästäjät kytkettynä pois päältä. Ei mitään desktop-elementtien piilotustoimintoja käytössä myöskään. Käyttötunneista ei tietoa, mutta jotain 8h päivässä viiden vuoden ajan. Kiinni on palanut alapalkin vasemman laidan Chrome ja Explorer ikonit. Palaminen näkyy hieman vaaleampina pikkurillin pään kokoisina läntteinä tietyissä tasaväreissä. Oikeassa sisällössä en ole huomannut ollenkaan, mutta katselen testikuvia ajoittain niin nyt huomasin. Käytännön testi jatkuu.
 
Lupasin aikoinaan kirjoittaa tänne, kun kovassa PC-käytössä olevaan LG OLEDiin tulee kiinnipalamiset. Nyt on 2019 ostetussa LG B9:ssä ensimmäiset pikku kiinnipalamiset. Olen käyttänyt 120cd/m2 kirkkaudella, himmennystoiminnot ja näytönsäästäjät kytkettynä pois päältä. Ei mitään desktop-elementtien piilotustoimintoja käytössä myöskään. Käyttötunneista ei tietoa, mutta jotain 8h päivässä viiden vuoden ajan. Kiinni on palanut alapalkin vasemman laidan Chrome ja Explorer ikonit. Palaminen näkyy hieman vaaleampina pikkurillin pään kokoisina läntteinä tietyissä tasaväreissä. Oikeassa sisällössä en ole huomannut ollenkaan, mutta katselen testikuvia ajoittain niin nyt huomasin. Käytännön testi jatkuu.

Ihan hyvät käyttötunnit tuossa alkaa olla jo takana, erityisesti jos nyt ajatellaan että staattista kuvaa on kuitenkin jonkun verran. Samoten tuo että ns. oikeassa käytössä normaalilla katselulla ei huomaa noita vielä. Nyt mennään kuitenkin jo 5 vuotta uudemmissa malleissa kun katsotaan tuoreempia, mitkä tuosta vielä kehittynyt.
 
Oman kokemuksen mukaan siitä kun burn-in näkyy testikuvilla ei ole pitkä matka siihen, että se näkyy myös todellisessa käytössä.

Tuon reilun 5 vuotta oledien käyttöikä tuntuu olevan. En usko että isoa muutostakaan on tullut, nyt tuore C3 ajossa itsellä ja olen asennoitunut että ennen 30-lukua se menee vaihtoon.
 
Niin, nuo kiinnipalaneet ikonit on olleet samalla kohdalla ja näkyvissä ruudulla varmaan tyyliin 80%+ tuon käyttöiästä. Kaikki suojausmekanismitkin on kytketty pois päältä. Siirsin ne nyt toiseen kohtaan ja kovaa ajoa vaan.

Uskon normaalissa TV ja leffakäytössä suojaukset päällä menevän monta vuotta pidempään, kunhan ei ole 7-sarjaa tai vanhempaa. Toki jos loimottaa OLED-valo tapissa niin syönee ikää ihan reilusti.
 
Itsellä kyllä tuo LG:n B6 pelittänyt hyvin, kirkkaudet aika lailla tapissa eikä mitään haamuja ole ruudulle ilmaantunut (en tosin suurennuslasilla ole etsinytkään). Ylivuotisena tuo tuli tarjouksesta ostettua kait 7,5 vuotta sitten. Ei valittamista, vaikka kyllä uusi MLA Oled jo hiukan kiinnostaisi. Toimivaa peliä ei toisaalta huvin vuoksi viitsi alkaa vaihtamaankaan.
 
Niin, nuo kiinnipalaneet ikonit on olleet samalla kohdalla ja näkyvissä ruudulla varmaan tyyliin 80%+ tuon käyttöiästä. Kaikki suojausmekanismitkin on kytketty pois päältä. Siirsin ne nyt toiseen kohtaan ja kovaa ajoa vaan.

Uskon normaalissa TV ja leffakäytössä suojaukset päällä menevän monta vuotta pidempään, kunhan ei ole 7-sarjaa tai vanhempaa. Toki jos loimottaa OLED-valo tapissa niin syönee ikää ihan reilusti.

Paikallaan olevat ikonit eivät ole ainoa syy burn-inille. Varsinkin tv-käytössä (ihmiset tuppaa olemaan usein ohjelmissa keskellä ruutua), mutta myös pc-käytössä tietyt värit ovat enemmällä käytöllä kuin muut, joten ledit väistämättä kuluvat eri tahtia ja ennen pitkää se tulee näkymään vääristyneinä väreinä, vaikka mitään erottuvaa logoa tms ei ruutuun palaisikaan.

Aiempi 7-sarjalainen kesti itsellä viitisen vuotta, n. 4 ja puolen vuoden jälkeen näkyi burnin testikuvissa mutta aika pian sen jälkeen alkoi myös käytössä näkymään, simpsonit rupesi näyttämään vihreältä yms. Ainakin rtingsin testien perusteella myöskään uudemmat mallit eivät ole mitenkään immuuneja burn-inille. Toki mielellään yllätyn positiivisesti C3 kanssa, mutta odotukset ei ole korkealla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 225
Viestejä
4 505 378
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom