OLED-TV

Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
2 006
Kyllä tuo OLED valo 30 C3:ssa pitäisi olla yli 100 nitsiä, eli ei ole referenssiä hämärämpi. Huomaa että Alladin puhui SDR tilasta, HDR tiloissa oletuskirkkaus on 100 ja mustan taso 50. Ei ymmärtääksi tuota mustan tasoa ole muuttanut, OLED valo ainakin uusissa malleissa on se oikea asetus jolla haetaan haluttu kirkkaus. Taisi LG muutella nimiä valikoissa C2/G2 aikoihin.
Ah joo, katsoin väärin. Muistelen vain, että Aladdin tuon C9 hankinnan aikaan ajeli HDR tilaa OLED valo jossain 20-30 tasolla, koska se referenssiasetus tuntui liian kirkkaalta Dolby Vision Cinemalla. SDR kuvalla tuo 30 on ihan ok asetus hämärään ja varmaan aika referenssin mukainen.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
2 006
Nyt kun olen muuten jonkin aikaa elänyt tämän BT2020-värimoodin kanssa S90C:llä (S95C modilla), niin pakko sanoa että tämä on kyllä mielestäni aivan must asetus joka jokaisen S90C omistajan kannattaa vähintään kokeilla. Kun vertaili tuolla S90C:llä bt2020 väritilaa (hyvillä asetuksilla) ja oletus filmmakeria, jäi miettimään ylisaturoiko tuo BT2020 jotain kohtia kuitenkin. Toisaalta taas ilman sitä monessa sarjassa hahmojen ihonvärit näyttivät, kuin näyttelijät olisivat vetäneet röökiä 20 vuotta ketjussa. Ihonvärit olivat aina harmahtavia ja lisäksi outoa vihertävää/kellertävää sävyä.

Vertailin sitten muutamaa kohtaa S90C kummallakin moodilla vrt. tuo vanha LG B8. Tuossa huomasi ihan selvästi, että tuo S90C alisaturoi hämärissä kohdissa värejä selvästi, jos ei käytä BT2020 värejä. Tämä erotti hyvin esim. Andorissa ep 10 lopussa, kun tyyppi tulee ylös jollain hissillä, jonka sisätila on voimakkaasti vihreästi valaistu. S90C BT2020 moodilla tuo hissi on voimakkaasti vihreä ja B8:lla myös. S90C filmmakerilla se hissi on himmeän kellertävä, ja vain laihasti vihreä. Samaten House of Dragonissa monet kohdat näyttävät ilman noita BT2020 värejä siltä, kuin päällä olisi jokin haalistava instagram-filtteri. B8:lla tai BT2020 väreillä S90C tuota efektiä ei ole. Jos käytät contrast enhanceria tai active tonemappingia, tämä ei tee niin isoa eroa, mutta jos et, niin nuo BT2020 värit kyllä ovat mielestäni melkein pakolliset, jotta kuva näyttäisi hyvältä.

Kirkkaammissa kohdissa tuota eroa ei näy, ja nuo BT2020 värit tekevät vähemmän eroa. Ihan ääripää kirkkaissa väreissä sitten toki tuo BT2020 pääsee oikeuksiinsa ja ehkä vetää värit aavistuksen pidemmälle kuin alkuperäisessä materiaalissa, mutta koska tämä pätee lähinnä joihinkin kirkkaisin neonvaloihin, kipinöihin, laasereihin ym, niin se näyttää vain alkuperäistä paremmalta. Ja voihan olla, että osassa sarjoista on masteroinnissa käytetty noita BT2020 värejä, jotka toki jäävät käyttämättä jos BT2020 ei ole asetuksista päällä.

Pelimoodissa nuo BT2020 värit ovat ihan no-brainer. Vitsit, että näyttää Last of Us Part 2 tai Returnal hyvältä näiden kanssa. Itse jätin tuon color pelimoodissa myös 21/50, koska peleissä hitunen ylisaturaatiota ei haittaa.



Parhaiten toimivat nämä tämän videon asetukset eli niistä voi kokeilun aloittaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
2 078
Johtuukohan osa tuosta kokemastasi tumman pään tukkoisuudesta ihan siitä, että pidät kuvaa referenssitasoa himmeämmällä asetuksella? Auttaako, jos nostat sitä kirkkautta (ei siis oled-valoa, vaan brightnessiä) 1-2 pykälää? Jos se ei nosta pohjamustan tasoa, niin se auttaa tumman pään erotteluun hyvin. Kuvankäsittelyhän noissa on mennyt selvästi eteenpäin, joka näkyy hyvin juuri pakkausjälkien ja muun roskan poistamisessa kuvasta.
OLED-valon asetus ei vaikuta pohjamustan tasoon joka tietysti säädetään nokka kiinni ruudussa pimeässä tilassa varmistaen, että pikseleissä ei ole mitään eloa.

Mutta juuri kuvankäsittely on C9 > C3 parantunut huomattavasti hämärissä kohtauksissa juuri siten, että C3:ssä on todella "puhdas" toisto, alkaa lähetystä jo sitä mitä on tuolla järkeähköllä kunnon kotiteatteri DLP-tykilläni. Tuossa C9:ssä taas on juuri tuollaista makroblocking häiriötä kohtalaisen usein joka näyttää juuri siltä miten oli joskus tuolla viime vuosituhannen loppupuolella, kun ei ollut oikein vielä kunnon kotiteatteritykkejä ja kuvaakin piti ajaa tykille PC:n kautta ja usein siellä zoomplayeristä sitten piti gammaa muokata, että pimeät kohtaukset edes jollain tavalla erottui josta usein seurasi tuo makroblocking.

Mutta tosiaan tuo "puhdas" hämärän toisto näköjään taitaa sitten olla syy myös sille, että chroma overshoot näkyy selvemmin koska tuo C9:n palikoituminen peitti tuon käytännössä kokonaan ja ainoa oli jonkun lähes mustan tausta sykkiminen.

Mustan pää tukkoisuus johtuu taas sitten ihan eri asiasta OLEDissa mielestäni.
Parhaan kuvan tästä ominaisuudesta saa, kun ensin pimeässä mustalla kuvalla tai sellaisella videolla jossa vilkkuu vain mustalla taustalla mustan säätöön tarkoitetut palkit ja katsoon, että 16 ei enää vilku ja 17 vilkkuu. Mutta tämän jälkeen se "ominaisuus" miksi tumma pää on tukossa, ota seuraavaksi testivideo jossa onkin valkoiset palkit ja valkoinen tausta mutta samassa myös keskellä musta tausta ja ne mustan tarkkaan säätöön vilkkuvat palkit - nyt saatkin olla melkoinen fakiiri jos edelleen samalla brightness asetuksella voit mitenkään erottaa palkin 17 vilkkuva tai oikeastaan mikään muunkaan hieman sen yläpuolella olevan muuta kuin omassa mielikuvituksessa. Ei mielestäni vilku edes naama ruudussa kiinni kyseisten palkkien kohdalla saatikka normaalista katseluetäisyydeltä. Sama oli myös C9:ssä.
Käsittääkseni on ominaisuus ainakin vehkeissä joissa gammaa ei voi säätää tarkemmin enää 2.5 IREn alapuolelta. Tuosta oli hyvä erimerkki Vincetin videolla uudesta Panasonicin OLEDista jossa tuon säädön ansiosta (säädöt myös 0,5 ja 1,3:lle) tumma kohtaus erottui referenssimonitorin tasolla lähes kun taas verrokissa (olikohan G4) samassa kohtauksessa tumma kohta oli ihan tukossa.

Eikös se OLED valo ole sata oletuksena ei-filmmaker tiloissa? Sata lasiin ja kovaa ajoa.
Taisi olla LG:ssä 50 oletuksena tuossa DV moodissa. Se on siis se käytännössä maksimi ja oletusasetus jota pitäisi käyttää, mutta Aladdinilla on ollut tapana ajaa noin puolella siitä. Toki kuva on silloin hämärämpi kuin "creator's intention".
Ah joo, katsoin väärin. Muistelen vain, että Aladdin tuon C9 hankinnan aikaan ajeli HDR tilaa OLED valo jossain 20-30 tasolla, koska se referenssiasetus tuntui liian kirkkaalta Dolby Vision Cinemalla. SDR kuvalla tuo 30 on ihan ok asetus hämärään ja varmaan aika referenssin mukainen.
OLED-valo on 100 oletuksena vain HDR ja DV-moodeille. Filmmakerin oletus SDR:lle taisi olla 80.
Olen hieman jo tuon C9:n kanssa lisännyt HDR ja DV-moodien OLED-valoa arvoon 67 ja tuolla mennään myös C3:ssä, on tosin välillä turhan häikäisevä. Enitenhän tuossa silti tekee eroa se peak brightness joka jostain kumman syystä on oletuksena high.

SDR:lle jo tuo 30 asetus menee reilusti yli 100 nitsin.

Kyllä tuo OLED valo 30 C3:ssa pitäisi olla yli 100 nitsiä, eli ei ole referenssiä hämärämpi. Huomaa että Alladin puhui SDR tilasta, HDR tiloissa oletuskirkkaus on 100 ja mustan taso 50. Ei ymmärtääksi tuota mustan tasoa ole muuttanut, OLED valo ainakin uusissa malleissa on se oikea asetus jolla haetaan haluttu kirkkaus. Taisi LG muutella nimiä valikoissa C2/G2 aikoihin.
Kyllä, juuri näin se on. Muistaakseni tuo OLED-valo 25 oli C9:lle aika tarkalleen 100 nitsiä SDR:lle ja eiköhän pidä paikkaansa myös C3:ssä koska on tuo 30 arvolla nyt selvästi kirkkaampi kuin edellinen.

Pitipä ihan etsiä mittauksia tehneiden tuloksia OLED-valosta C3:lle, 100 nits on jo OLED-valo 8:ssa, 25:llä on jo 150 nits ja 40:llä 200 nits. Nuo Movie modelle. Game modessa vastaaville OLED-valo pitää olla 15, 35 ja 55.
En ole varma miten tuo menee, kun käyttää 4:4:4 asetusta ihan normaali videosoittimille mutta eipä ihme, että tuo 30 jo vaikuttaa häikäisevän kirkkaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 856
Nuo tumman pään kirkkausarvot saa jiiriin esim. Calmanilla, joka säätää paljon tiheämmällä porrastuksella kuin mitä telkkarin valikot mahdollistaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 194
Viestejä
4 393 431
Jäsenet
72 926
Uusin jäsen
Pelaaja1234

Hinta.fi

Ylös Bottom