OLED-TV

Niin, en tiedä. Voi olla näin. Onko näissä paneliin lisäksi sama prosessori?
Löysin kuitenkin tuolta avs-forumilta nyt settingsit mitä kokeilla tämän modin kanssa.

muutama lisäkysymys heräsi foorumia lueskellessa. Onko muut tehneet factory resetin telkkarille modauksen jälkeen? Onko tämä tarpeellista jotta modaus toimii oikein? Mikälaiset HDR-kalibrointi arvot hyväksi todettu xboxilla tämän modauksen jälkeen? Nyt minulla: minTML:0 maxTML: 2000 maxFFTML:2000. Lisäksi onko xboxin tulolähteen muuttamisesta PC:ksi mitään hyötyä? Vai jopa haittaa. Muistan, että lg c2:lla tästä hyötyi, jotta sai full croma:4/4/4 käyttöön. Näin maallikkona ymmärrän, että värikirjo on laajempi pc-moodilla tai jotain sinne päin? joku myös mainitsi jollain foorumilla, että input lag olisi parempi PC-moodilla.

kiitos vinkeistä jo etukäteen.

En usko, että factory resetille on mitään tarvetta. Tuo ana_peak nousee modin myötä sinne johonkin 670 tms. Näissä 2nd gen paneeleissa maksimikirkkaus on aikalailla suoraan ana_peak kerrottuna kahdella. Lisäksi tuo S95C modi nostaa koko ruudun kirkkautta, mikä ei tule tuon ana_peak kautta, vaan jostain muualta.

Lähtökohtaisesti asetuksia ei pitäisi liiemmin joutua muuttamaan. Selkeimmät muutokset mitä itse havaitsin S95C modin jälkeen ovat:
- Tone Mapping active nostaa HDR kirkkautta selvästi aiempaa korkeammaksi
- Contrast enhancer high on entistä voimakkaampi, low ei eroa niin paljon
- SDR kirkkaudet asetuksilla 49/50 tai 50/50 ovat selvästi aiempaa kirkkaammat, alemmat asetukset eivät niinkään.
- Koko ruudun ABL on kaikilla kuvatiloilla vähemmän aggressiivinen.

Jos käyttää ihan perus Filmmaker-asetuksia, ei kuvassa pitäisi huomata modin jälkeen juuri mitään eroa paitsi aivan kirkkaimmissa kohdissa. Konsolit kannattaa kalibroida niin, että peak white on jossain 1300-1500 välillä.
 
Mikälaiset HDR-kalibrointi arvot hyväksi todettu xboxilla tämän modauksen jälkeen? Nyt minulla: minTML:0 maxTML: 2000 maxFFTML:2000. Lisäksi onko xboxin tulolähteen muuttamisesta PC:ksi mitään hyötyä? Vai jopa haittaa. Muistan, että lg c2:lla tästä hyötyi, jotta sai full croma:4/4/4 käyttöön. Näin maallikkona ymmärrän, että värikirjo on laajempi pc-moodilla tai jotain sinne päin? joku myös mainitsi jollain foorumilla, että input lag olisi parempi PC-moodilla.

Xboxilla tosiaan kun kaikki asetukset on ok telkusta (HGiG) ja kalibroi sitä HDR tilaa, niin ne ruudut katoavat siinä missä telkkarin huippukirkkaus kutakuinkin on, eli toimii ihan oikein. Kannattanee siis pistää tosiaan noi luvut päälle kuten sulla onkin ja katsoa milloin häviää. Eli oletettavasti näillä asteilla.

Konsolit kannattaa kalibroida niin, että peak white on jossain 1300-1500 välillä.
 
Tuo on hyvä pointti tuo lika kerrosten välissä. Ihmettelinkin miten vaikea on todeta onko pikseli vai pikseleitä.

Odotellaan Elisan vastausta. LG:n takuu pikselivirheissä tuntuu olevan netin mukaan riippuvainen eri malleista ja vähän maistakin
Päivitys tilanteeseen. Lg totesi että on normaalia, koska ei ylitä viallisten pikseleiden prosenttia. Elisa tarjosi 100e hinnasta pois ja neuvottelin sitä suuremmaksi niin totesivat lopulta palautuksen ilman kustannuksia ja uuden tilalle tarjoushinnalla. Haluavat tehdä esimerkkicasen LG:lle tästä sillä perusteella, että asiakas kokee tuotteen virheelliseksi.

Erittäin suuri kunnioitus Elisalle tässä kohtaa. Erinomaista toimintaa.
 
Xboxilla tosiaan kun kaikki asetukset on ok telkusta (HGiG) ja kalibroi sitä HDR tilaa, niin ne ruudut katoavat siinä missä telkkarin huippukirkkaus kutakuinkin on, eli toimii ihan oikein. Kannattanee siis pistää tosiaan noi luvut päälle kuten sulla onkin ja katsoa milloin häviää. Eli oletettavasti näillä asteilla.
Kiitos!

Nuo ruudut katoavat minulla juurikin 2000nitsin kohdalla. Tarkentaisitko vielä mitä tarkoittaa tuo HGiG?
 
MInkähän takia jossain ohjelmissa, sarja/elokuva 4k, HDR tjsp mitä nämä nyt tätä nykyä on niin on selkeästi näkyvissä jonkinlaista kohinaa kuvassa? Esim. vaikka AppleTV:n puolelta katsottaessa joka laittaa kuva-asetukset automaattisesti Dolby Visionilla niin näkyy selkeää kohinaa kuvassa? Ei siis, että se häiritsisi juurikaan itseä, mutta ihmettelenpä vaan.
 
MInkähän takia jossain ohjelmissa, sarja/elokuva 4k, HDR tjsp mitä nämä nyt tätä nykyä on niin on selkeästi näkyvissä jonkinlaista kohinaa kuvassa? Esim. vaikka AppleTV:n puolelta katsottaessa joka laittaa kuva-asetukset automaattisesti Dolby Visionilla niin näkyy selkeää kohinaa kuvassa? Ei siis, että se häiritsisi juurikaan itseä, mutta ihmettelenpä vaan.

Puhut vissiinkin film grain-ilmiöstä. Kuuluu asiaan silloin kun kuvataan filmikameralla ja lisätään myös usein keinotekoisesti digitaalisilla kameroilla kuvattuun materiaaliin taiteellisista syistä.
 
Se kohina on tarkoituksella kuvassa lisäämässä "elokuvamaisuutta". Samaa haetaan nykyisin monella tavalla, esimerkiksi sumentamalla kuvan reuna-alueita. En ihan täysin ymmärrä nykysuuntausta, mutta kaipa nämä kohinat sun muut tehokeinot jonkun mielestä näyttävät hyvältä. Itse olen alkanut ärsyyntymään enemmän siitä, että nykyisin 16:9-kuvakoko alkaa olla sarjoissakin mennyttä maailmaa. Tilalle on tullut 2:1 ja sitä matalammat kuvaformaatit, jotka mielestäni syövät ihan turhaan ison telkkarin efektiivistä kuvapinta-alaa. Ehkäpä lähitulevaisuudessa töllöjen kuvasuhde muuttuu nykyistä laajemmaksi.
 
Se kohina on tarkoituksella kuvassa lisäämässä "elokuvamaisuutta". Samaa haetaan nykyisin monella tavalla, esimerkiksi sumentamalla kuvan reuna-alueita. En ihan täysin ymmärrä nykysuuntausta, mutta kaipa nämä kohinat sun muut tehokeinot jonkun mielestä näyttävät hyvältä. Itse olen alkanut ärsyyntymään enemmän siitä, että nykyisin 16:9-kuvakoko alkaa olla sarjoissakin mennyttä maailmaa. Tilalle on tullut 2:1 ja sitä matalammat kuvaformaatit, jotka mielestäni syövät ihan turhaan ison telkkarin efektiivistä kuvapinta-alaa. Ehkäpä lähitulevaisuudessa töllöjen kuvasuhde muuttuu nykyistä laajemmaksi.
Philips tätä yritti parin vuoden ajan aikoinaan, mutta ei nuo 21:9 TV:t kuitenkaan lähteneet lentoon

Infonäyttöjen puolelta kuitenkin löytyy kaikkea erikoista, jolla liian paksulla lompakolla varustetut voivat kokeilla nikkaroida erikoisemman näytön: 86" 32:9 ja 86" 58:9

Jotta pysytään ketjun aiheessa, niin OLED:issa sentään hyvä puoli, että mustien palkkien alueet saa kokonaan sammutettua, niin pimennetyssä huoneessa elokuvia katsellessa tuollainen 2.39:1 video näyttää hyvältä.
 
Se kohina on tarkoituksella kuvassa lisäämässä "elokuvamaisuutta". Samaa haetaan nykyisin monella tavalla, esimerkiksi sumentamalla kuvan reuna-alueita. En ihan täysin ymmärrä nykysuuntausta, mutta kaipa nämä kohinat sun muut tehokeinot jonkun mielestä näyttävät hyvältä. Itse olen alkanut ärsyyntymään enemmän siitä, että nykyisin 16:9-kuvakoko alkaa olla sarjoissakin mennyttä maailmaa. Tilalle on tullut 2:1 ja sitä matalammat kuvaformaatit, jotka mielestäni syövät ihan turhaan ison telkkarin efektiivistä kuvapinta-alaa. Ehkäpä lähitulevaisuudessa töllöjen kuvasuhde muuttuu nykyistä laajemmaksi.

Nämä leveät kuvasuhteet todella ärsyttävät. Esim Foundationin season 1 näytti upealta OLEDilla isolla kuvasuhteellaan, mutta season 2 piti vaihtaa paljon kapeampaan "elokuvamaiseen" kuvasuhteeseen, joka TV:llä vain syö immersiota ja näyttävyyttä. En ymmärrä alkuunkaan, miksi ainoastaan TV käyttöön tehtävien sarjojen kuvasuhteeksi valitaan tuollainen ultraleveä, joka pääsee oikeuksiinsa lähinnä elokuvateattereissa. Ja tässäkin vielä hauskana lisänä se, että IMAX on nimenomaan palaamassa takaisin isompaan kuvaan, ja kaikki ovat innoissaan sen tarjoamasta upeasta visuaalisesta elämyksestä.

OLEDissa tämä toki ärsyttää vähemmän, kun mustat palkit katoavat näkymättömiin, mutta tuo effektiivisesti pienentää TV:n kokoa selvästi. Esim 65" on ihan ok kokoinen 16:9 katselussa, mutta tuo 2.35:1 tms saa 65" kuvan näyttämään aika postimerkiltä. TV:issä voisi tosiaan olla aika siirtyä ultrawide-kokoihin.
 
Oledissä palkit ovat tosiaan täysin mustat, eli siinä mielessä asia on kunnossa. Kuvapinta-alan pieneneminen on tosiaan toinen juttu ja omakin 77" telkkari näyttää kolmen metrin etäisyydeltä aika pieneltä, kun puolet ruudusta on mustaa palkkia. Tulipahan muuten mieleen, että mitä oled tuumailee pitkällä aikavälillä palkeista? Olettaisi, että ajan myötä palkkien "kulumattomat" oled-pikselit alkavat näyttäytyä muuta ruutua kirkkaampina. :hmm:
 
Oledissä palkit ovat tosiaan täysin mustat, eli siinä mielessä asia on kunnossa. Kuvapinta-alan pieneneminen on tosiaan toinen juttu ja omakin 77" telkkari näyttää kolmen metrin etäisyydeltä aika pieneltä, kun puolet ruudusta on mustaa palkkia. Tulipahan muuten mieleen, että mitä oled tuumailee pitkällä aikavälillä palkeista? Olettaisi, että ajan myötä palkkien "kulumattomat" oled-pikselit alkavat näyttäytyä muuta ruutua kirkkaampina. :hmm:
Tuskin lienee ongelma, LG ainakin lyhensi puhdistussyklien välin 500 tuntiin aiemmasta 2000 tunnista C2 myötä, niin pysyy paremmin pikselit "tasakuntoisena" (en tiedä Samsungin tuntimäärää).
Syklin intensiivisyyttä toki laskettiin todennäköisesti samassa suhteessa ja 4 tunnin kumulatiivisen katselun jälkeen sammuttaessa sekä LG:n että Samsungin ruudut tekevät pienen puhdistuksen.
 
Oledissä palkit ovat tosiaan täysin mustat, eli siinä mielessä asia on kunnossa. Kuvapinta-alan pieneneminen on tosiaan toinen juttu ja omakin 77" telkkari näyttää kolmen metrin etäisyydeltä aika pieneltä, kun puolet ruudusta on mustaa palkkia. Tulipahan muuten mieleen, että mitä oled tuumailee pitkällä aikavälillä palkeista? Olettaisi, että ajan myötä palkkien "kulumattomat" oled-pikselit alkavat näyttäytyä muuta ruutua kirkkaampina. :hmm:
En ole omassa 7v vanhassa b7v:ssä havainnut tuota, vaikka muuten on ruutu reilusti kiinnipalanut. Toki suurin osa katsomastani sisällöstä ei sisällä noita palkkeja. Rohkenisin kuitenkin väittää ettei ole ongelma.
 
Se kohina on tarkoituksella kuvassa lisäämässä "elokuvamaisuutta". Samaa haetaan nykyisin monella tavalla, esimerkiksi sumentamalla kuvan reuna-alueita.
Sorry offtopic ja mielipideasioitahan nämä varmaan on. Itseä kyllä nämä keinotekoiset efektit ärsyttää ja katse jopa tarttuu esim. tuohon out-of-focukseen kun se sattuu olemaan luonnotonta vaikka kai sillä on tavoiteltu, että katse hakeutuu siihen terävään kuva-alueeseen "huoh". Shogunissa esim. pisti välillä ikävästi silmään kun kerrankin olisi 4k oled mistä katsoa terävää kuvaa niin sitten se on isolta alalta suttua.
 
Tuskin lienee ongelma, LG ainakin lyhensi puhdistussyklien välin 500 tuntiin aiemmasta 2000 tunnista C2 myötä, niin pysyy paremmin pikselit "tasakuntoisena" (en tiedä Samsungin tuntimäärää).
Syklin intensiivisyyttä toki laskettiin todennäköisesti samassa suhteessa ja 4 tunnin kumulatiivisen katselun jälkeen sammuttaessa sekä LG:n että Samsungin ruudut tekevät pienen puhdistuksen.
En ole omassa 7v vanhassa b7v:ssä havainnut tuota, vaikka muuten on ruutu reilusti kiinnipalanut. Toki suurin osa katsomastani sisällöstä ei sisällä noita palkkeja. Rohkenisin kuitenkin väittää ettei ole ongelma.

Hyvä kuulla! Näin alussa tuntuu, että ruutua pitää varoa kuin kipeää p****a, ettei vain vahingossakaan tule mitään näkyvää ongelmaa kuvaan. Eipä ole kyllä kännykkäänkään tullut minkäänlaisia palamisia, vaikka siinä on staattisia elementtejä näytön ylälaita täynnä. Ehkä pitää siis vain katsella tyytyväisenä erinomaista telkkaria.

Toivottavasti sisällössäkin palattaisiin vanhaan hyvään aikaan ja unohdettaisiin kaikenlaiset sutut ja kohinat sarjoista. Leffoissa ei onneksi ole tällaisia efektejä liiemmin vielä näkynyt ja toivottavasti ei näykään.
 
Puhut vissiinkin film grain-ilmiöstä. Kuuluu asiaan silloin kun kuvataan filmikameralla ja lisätään myös usein keinotekoisesti digitaalisilla kameroilla kuvattuun materiaaliin taiteellisista syistä.

Joo arvelinkin, että on todennäköisesti tuosta kyse ja en osannut etsiä asiasta mitään kun en tiennyt termiä. Kiitos selvennyksestä.

Kuitenkin kun on noita jotain kuva-asetuksia muuttanut niin joutui pohtimaan, että johtuuko niistä, mutta kun kyseessä on Dolby Visionin kuva-asetukset joita en ainakaan suorilta käsin pääse muuttamaan niin epäilys omasta asetustern turaamisesta hälveni.
 
Hyvä kuulla! Näin alussa tuntuu, että ruutua pitää varoa kuin kipeää p****a, ettei vain vahingossakaan tule mitään näkyvää ongelmaa kuvaan. Eipä ole kyllä kännykkäänkään tullut minkäänlaisia palamisia, vaikka siinä on staattisia elementtejä näytön ylälaita täynnä. Ehkä pitää siis vain katsella tyytyväisenä erinomaista telkkaria.

Toivottavasti sisällössäkin palattaisiin vanhaan hyvään aikaan ja unohdettaisiin kaikenlaiset sutut ja kohinat sarjoista. Leffoissa ei onneksi ole tällaisia efektejä liiemmin vielä näkynyt ja toivottavasti ei näykään.

Jaksoin varoa omaa 2018 vuoden LG B8 noin vuoden, sitten aloin antaa vaan täyttä tuntua ja pelata kirkkaudet kaakossa ja muutenkin olla varomatta yhtään. Ja edelleen paneeli on kuin uusi vuonna 2024. Ei noiden kanssa tarvitse pelätä, kunhan ei ihan tarkoituksella yritä polttaa kuvaa kiinni.
 
Mites muuten paras ratkaisun Samsung S90C kanssa estää kuvan palaminen kun kuuntelee Spotifya? Tuossahan on melko staattinen kuva välillä kauankin aikaa kun kuuntelee musaa. Eikä mun mielestä nopsaa kokeiltuna triggeröi näytönsäästäjää tuon aikana.
 
Itse teen niiden soiro-sarjojen/elokuvien kanssa usein niin, että zoomaan kuvaa n 10-20 %. Mustat palkit pienenevät huomattavasti. Kohinaisilla sisällöillä kuten Loki s02 laitan kohinanpoiston High:lle. Kumpaakaan ei ole artisti tarkoittanut tehtäväksi, mutta onneksi ei ole kukaan vahtimassa :interested: Myös kirkkautta laitan softasta lisää, jos sisältö on liian tummaa. Aina ei jaksa katsoa säkkipimeässä huoneessa.
 
Mites muuten paras ratkaisun Samsung S90C kanssa estää kuvan palaminen kun kuuntelee Spotifya? Tuossahan on melko staattinen kuva välillä kauankin aikaa kun kuuntelee musaa. Eikä mun mielestä nopsaa kokeiltuna triggeröi näytönsäästäjää tuon aikana.

Ainakin S95B kohdalla valikosta saa laitettua kuvan pois päältä niin että äänet kuitenkin kuuluvat normaalisti. General & privacy > accessability > turn picture off
 
Hei,

kauan joutui kikkailemaan samsung s90c(modattu 95c) kuva-asetusten kanssa, jotta löytyi SDR-peleissä mieleinen kuva. Pixel-shift asetuksen kävin nappaamassa pois päältä ja kontrastin tiputin 49–>38. Olikohan tuolla pixel shiftillä oikeastaan edes vaikutusta? Aivanko olisi hieman zoomannut kuvaa? Kontrasti asettui xboxin kalibrointiohjelmalla arvolle 49, mutta tällä arvolla kuva paloi ns. puhki ja yksityiskohtia katosi.


Tämän videon pohjalta nyt kuvasäädöt:
 
Hei,

kauan joutui kikkailemaan samsung s90c(modattu 95c) kuva-asetusten kanssa, jotta löytyi SDR-peleissä mieleinen kuva. Pixel-shift asetuksen kävin nappaamassa pois päältä ja kontrastin tiputin 49–>38. Olikohan tuolla pixel shiftillä oikeastaan edes vaikutusta? Aivanko olisi hieman zoomannut kuvaa? Kontrasti asettui xboxin kalibrointiohjelmalla arvolle 49, mutta tällä arvolla kuva paloi ns. puhki ja yksityiskohtia katosi.


Tämän videon pohjalta nyt kuvasäädöt:

Tuossa tapauksessa pixel shiftillä tarkoitetaan OLED-paneelin suojaustoimintoa, joka siirtää koko kuvaa tietyin aikavälein. Osa pikseleistä paneelin reunalla on siis tuota varten pois käytöstä ja se näkyy pienenä mustana reunuksena. Tuo zoomaa siksi ihan inasen kuvaa jos on päällä.
 
Hei,

kauan joutui kikkailemaan samsung s90c(modattu 95c) kuva-asetusten kanssa, jotta löytyi SDR-peleissä mieleinen kuva. Pixel-shift asetuksen kävin nappaamassa pois päältä ja kontrastin tiputin 49–>38. Olikohan tuolla pixel shiftillä oikeastaan edes vaikutusta? Aivanko olisi hieman zoomannut kuvaa? Kontrasti asettui xboxin kalibrointiohjelmalla arvolle 49, mutta tällä arvolla kuva paloi ns. puhki ja yksityiskohtia katosi.


Tämän videon pohjalta nyt kuvasäädöt:


Kuulostaa oudolta, että contrast 50 poltti yksityiskohdat puhki. Oletko varma ettei siellä ollut vahingossa päällä myös contrast enhanceria tai jotain muuta vastaavaa asetusta?

Mitä tuohon Spotify S90C tulee, niin kyllähän Spotifyssä on automaattinen näytönsäästäjä. Lisäksi Spotifyssä on night mode, joka näyttää vain kappaleen nimen ja pienen kuvan levynkannesta kulmassa.
 
LG 83C3 nyt pikaisesti koepolkaistu Fallout -sarjan kahdella ensimmäisellä jaksolla. Päivitys oli 55BX:stä ja ei valtaisaa wow-efektiä. Koko toki plussaa ja vihdoin pääsee hieman elokuvamaisiin fiiliksiin, kun filmimäinen rakeisuus erottuu ja tarkennuksilla kikkaillaan. Vielä pitää etsiä optimiasetukset kuvalle, rtings mahtaa olla hyvä lähtökohta.
 
  • Tykkää
Reactions: mnz
Kuulostaa oudolta, että contrast 50 poltti yksityiskohdat puhki. Oletko varma ettei siellä ollut vahingossa päällä myös contrast enhanceria tai jotain muuta vastaavaa asetusta?

Mitä tuohon Spotify S90C tulee, niin kyllähän Spotifyssä on automaattinen näytönsäästäjä. Lisäksi Spotifyssä on night mode, joka näyttää vain kappaleen nimen ja pienen kuvan levynkannesta kulmassa.
Hei,

Ei ole ikinä ollut tuota contrast enhanceriä päällä, eikä muitakaan kuvan parannus-apuja. Nämä kytken aina yleensä ensimmäisenä pois.

Joo outoa on, varsinki kun xboxin kalibroinnilla arvo asettui arvolle 49. Epäilen, että tämä johtuu tuosta huippukirkkaus asetuksesta, joka minulla on arvolla ”keskitaso”, jos tämän laittaa arvolle off, kontrasti voi olla 49(50) ilman että ”kuva palaa puhki”.

Toki tämä vain mututuntumalla, mutta voisikohan kyse olla tuosta.

Tässä videolla sama kaveri(jonka videon linkkasin aiemmin) käy enemmän läpi noita peliasetuksia samsung s95c-mallille, mutta olettasin että samat pätevät myös s90c-mallille, varsinkin jos on tuo s95c-modaus tehty. Mainitsee lopussa myös tuosta sdr-pelien ”kuvan puhki palamisesta”, jos kontrasti on yli 38.

 
Joo outoa on, varsinki kun xboxin kalibroinnilla arvo asettui arvolle 49. Epäilen, että tämä johtuu tuosta huippukirkkaus asetuksesta, joka minulla on arvolla ”keskitaso”, jos tämän laittaa arvolle off, kontrasti voi olla 49(50) ilman että ”kuva palaa puhki”.

Toki tämä vain mututuntumalla, mutta voisikohan kyse olla tuosta.

Tässä videolla sama kaveri(jonka videon linkkasin aiemmin) käy enemmän läpi noita peliasetuksia samsung s95c-mallille, mutta olettasin että samat pätevät myös s90c-mallille, varsinkin jos on tuo s95c-modaus tehty. Mainitsee lopussa myös tuosta sdr-pelien ”kuvan puhki palamisesta”, jos kontrasti on yli 38.



Huippukirkkaus toki kannattaa laittaa täysille jos haluaa hdr kirkkaudesta nauttia.
Kontrasti on joskus erikoinen, voi toimia hdr vs sdr eri lailla ja eri valmistajilla oikea asetus voi olla vähän missä vaan.. 0-100 asteikolla esim. 90-100.
Pelitilassa tuota klippaamista voi helposti kompensoida asettamalla pelin/systeemi hdr maksimikirkkaus hiukan alemmaksi ettei sitten oikeasti klippaa, tai sitten sovittelemalla molempia että saa maksimi kirkkauden ulosmitattua sopivalla klipillä.
Pelien ulosannit ei aina noudata noita säätöjä joten kompromissin etsimistä..
 
Hei,

Ei ole ikinä ollut tuota contrast enhanceriä päällä, eikä muitakaan kuvan parannus-apuja. Nämä kytken aina yleensä ensimmäisenä pois.

Joo outoa on, varsinki kun xboxin kalibroinnilla arvo asettui arvolle 49. Epäilen, että tämä johtuu tuosta huippukirkkaus asetuksesta, joka minulla on arvolla ”keskitaso”, jos tämän laittaa arvolle off, kontrasti voi olla 49(50) ilman että ”kuva palaa puhki”.

Toki tämä vain mututuntumalla, mutta voisikohan kyse olla tuosta.

Tässä videolla sama kaveri(jonka videon linkkasin aiemmin) käy enemmän läpi noita peliasetuksia samsung s95c-mallille, mutta olettasin että samat pätevät myös s90c-mallille, varsinkin jos on tuo s95c-modaus tehty. Mainitsee lopussa myös tuosta sdr-pelien ”kuvan puhki palamisesta”, jos kontrasti on yli 38.



Outoa kyllä jos näin on, mutta ehkä pelitila sitten vaan toimii noin SDR-kuvalla. Tosi vähän tulee kyllä ikinä SDR-moodia käytettyä peleissä. Tuo S90C/S95C kontrasti-asetus ainakin HDR-tilassa vaikuttaa aika samoin kuin tuo huippukirkkaus, eli pudottaa maksimikirkkauksia vaikuttamatta juurikaan tummien tai keskitason sävyjen kirkkauteen. Paitsi toki jos sen kontrastin pudottaa liian alas, jolloin se lyttää kaiken.
 
Mielenkiintoinen ero tässä tullut muuten havaittua, kun olkkarissa on tuo S95C modattu Samppa 2nd gen paneelilla ja tietokonenäyttönä erikseen MSI MEG 342C, jossa on käsittääkseni gen1 QD-OLED paneeli. Tätä tietokonenäyttöä käyttäessä ruutu lämpiää niin paljon, että tuon lämmön tuntee ihan kasvoilla saakka. Etenkin joku parin tunnin word-sessio saa näytön todella helottamaan kuumana. Tuossa telkkarissa taas paneeli tuntuu ihan viileältä sekä edestä että takaa, ainakin normikäytössä. Voikohan todella olla, että noissa paneeleissa on noin paljon eroa virrankäytössä? Selittäisi myös sitä, miksi tuo 2nd gen paneeli pärjää niin paljon paremmin Rtings burn-in testissä.
 
Mielenkiintoinen ero tässä tullut muuten havaittua, kun olkkarissa on tuo S95C modattu Samppa 2nd gen paneelilla ja tietokonenäyttönä erikseen MSI MEG 342C, jossa on käsittääkseni gen1 QD-OLED paneeli. Tätä tietokonenäyttöä käyttäessä ruutu lämpiää niin paljon, että tuon lämmön tuntee ihan kasvoilla saakka. Etenkin joku parin tunnin word-sessio saa näytön todella helottamaan kuumana. Tuossa telkkarissa taas paneeli tuntuu ihan viileältä sekä edestä että takaa, ainakin normikäytössä. Voikohan todella olla, että noissa paneeleissa on noin paljon eroa virrankäytössä? Selittäisi myös sitä, miksi tuo 2nd gen paneeli pärjää niin paljon paremmin Rtings burn-in testissä.

S90C/S95C sisällä taitaa olla heatsink, kun monitorissa ei?
 
Tuli ostettua Panasonicin Oled TV. Nyt se on asennettu ja heti huomasin että ruutu heijastaa aika voimakkaasti kun huoneessa sattuu ikkuna olemaan sopivasti. Ei tuo heijastus vielä itsessään haittaa, vaan se että heijastus ei ole suora vaikka ikkunan karmi oletettavasti on. Aloin sitten tarkastaa myös ruutua toiselta sivulta ja siellä on myös samanlaista aaltoilua heijastuksissa. Kun Posti toi television niin eikös he kuljettaneet sitä lappeellaan vaikka paketissa selvästi luki ja oli kuva , että kuljetettava pystyssä. Onko tuo lappeella kuljettaminen aiheuttanut ruudun aaltoilun vai mikä on? Onko muilla ollut Oledeissa vastaavaa?
 
Huippukirkkaus toki kannattaa laittaa täysille jos haluaa hdr kirkkaudesta nauttia.
Kontrasti on joskus erikoinen, voi toimia hdr vs sdr eri lailla ja eri valmistajilla oikea asetus voi olla vähän missä vaan.. 0-100 asteikolla esim. 90-100.
Pelitilassa tuota klippaamista voi helposti kompensoida asettamalla pelin/systeemi hdr maksimikirkkaus hiukan alemmaksi ettei sitten oikeasti klippaa, tai sitten sovittelemalla molempia että saa maksimi kirkkauden ulosmitattua sopivalla klipillä.
Pelien ulosannit ei aina noudata noita säätöjä joten kompromissin etsimistä..
Jep,

SDR-pelien osalta näitä asetuksia tässä jumppailen. Vähän kerennyt vielä HDR-pelejä testaileen tällä telkulla, siinä toki tuo huippukirkaus oletusarvoisesti maxilla. Mutta niinkuin mainitsit ja kuten tuossa linkkaamallani videolla myös demonstroidaan, niin melkoista jumppaamista luvassa, jos haluaa joka pelistä saada sen tarkimman kuvan. Sitä kun on tämmönen pikselinörtti, nii hyvin useasti pelaaminen jää vähemmälle ja sitä vain räpläileee kuvan asetuksia
 
Tuli ostettua Panasonicin Oled TV. Nyt se on asennettu ja heti huomasin että ruutu heijastaa aika voimakkaasti kun huoneessa sattuu ikkuna olemaan sopivasti. Ei tuo heijastus vielä itsessään haittaa, vaan se että heijastus ei ole suora vaikka ikkunan karmi oletettavasti on. Aloin sitten tarkastaa myös ruutua toiselta sivulta ja siellä on myös samanlaista aaltoilua heijastuksissa. Kun Posti toi television niin eikös he kuljettaneet sitä lappeellaan vaikka paketissa selvästi luki ja oli kuva , että kuljetettava pystyssä. Onko tuo lappeella kuljettaminen aiheuttanut ruudun aaltoilun vai mikä on? Onko muilla ollut Oledeissa vastaavaa?
Kyllä niitä voi lappeellaankin turvallisesti kuljettaa. Itsekin kaksi oledia kuskannut pitemmänkin matkan takaa. Toisen omassa laatikossaan ja toisen farkun kontissa petauspatjan päällä irrallaan. Pitää vain muistaa, että paneelipuoli ylyspäin.
 
Kyllä niitä voi lappeellaankin turvallisesti kuljettaa. Itsekin kaksi oledia kuskannut pitemmänkin matkan takaa. Toisen omassa laatikossaan ja toisen farkun kontissa petauspatjan päällä irrallaan. Pitää vain muistaa, että paneelipuoli ylyspäin.
Nyt en enää muista kummin päin laatikko oli pakun perällä. Luin englanninkielisiltä sivustoilta että tuota heijastusten aaltoilua voi olla Oled paneeleissa.
 
Tuli ostettua Panasonicin Oled TV. Nyt se on asennettu ja heti huomasin että ruutu heijastaa aika voimakkaasti kun huoneessa sattuu ikkuna olemaan sopivasti. Ei tuo heijastus vielä itsessään haittaa, vaan se että heijastus ei ole suora vaikka ikkunan karmi oletettavasti on. Aloin sitten tarkastaa myös ruutua toiselta sivulta ja siellä on myös samanlaista aaltoilua heijastuksissa. Kun Posti toi television niin eikös he kuljettaneet sitä lappeellaan vaikka paketissa selvästi luki ja oli kuva , että kuljetettava pystyssä. Onko tuo lappeella kuljettaminen aiheuttanut ruudun aaltoilun vai mikä on? Onko muilla ollut Oledeissa vastaavaa?
Jos kovasti heijastelee ja aaltoilee, niin tuli mieleeni kysyä otitko suojakallvon pois? :)
 
Jos kovasti heijastelee ja aaltoilee, niin tuli mieleeni kysyä otitko suojakallvon pois? :)
Otin suojakalvon pois. Nyt tajusin katsoa myös puhelimen näyttoä. Siinä Oled ja myös sen heijastukset aaltoilee vaikka muuten kaikki mitä se näyttää ovat suorassa. Erikoinen ilmiö.
 
Otin suojakalvon pois. Nyt tajusin katsoa myös puhelimen näyttoä. Siinä Oled ja myös sen heijastukset aaltoilee vaikka muuten kaikki mitä se näyttää ovat suorassa. Erikoinen ilmiö.
Omassakin 7v vanhassa oledissa sellaista pientä aaltoilua, mutta sellaista niin pienen mittaluokan etten taipumiseksi ikään ole epäillyt. Oisko tuon lasin valu hieman epätasainen yms. Onneksi kuva ei sentään aaltoile, ainakaan itselläni :)
 
Omassakin 7v vanhassa oledissa sellaista pientä aaltoilua, mutta sellaista niin pienen mittaluokan etten taipumiseksi ikään ole epäillyt. Oisko tuon lasin valu hieman epätasainen yms. Onneksi kuva ei sentään aaltoile, ainakaan itselläni :)
Ei tässäkään kuva taivu. Viivat on suorat. Vain heijastukset taipuu.
 
Tuli ostettua Panasonicin Oled TV. Nyt se on asennettu ja heti huomasin että ruutu heijastaa aika voimakkaasti kun huoneessa sattuu ikkuna olemaan sopivasti. Ei tuo heijastus vielä itsessään haittaa, vaan se että heijastus ei ole suora vaikka ikkunan karmi oletettavasti on. Aloin sitten tarkastaa myös ruutua toiselta sivulta ja siellä on myös samanlaista aaltoilua heijastuksissa. Kun Posti toi television niin eikös he kuljettaneet sitä lappeellaan vaikka paketissa selvästi luki ja oli kuva , että kuljetettava pystyssä. Onko tuo lappeella kuljettaminen aiheuttanut ruudun aaltoilun vai mikä on? Onko muilla ollut Oledeissa vastaavaa?
Täällä kans Panasonicin oled ja reunoilla aaltoilua heijastuksissa. Lappeellaan kuljetettiin muutama kilsa farmariautossa.
Kuva ei aaltoile.
 
Mulla kans C2 pientä aaltoa havaittavissa yläreunassa. Ei näy ollessa päällä. Tietyssä kulmassa kun katsoo TVn ollessa poissa päältä niin voi huomata.

Taitaa olla yleisempää mitä suurempi ruutu. Itsellä 77"
 
Gigantille tulossa LG OLED C4 65" malli keskusvarastoon 12.6.2024 ja LG OLED C4 77" malli 21.5.2024.
 
Gigantille tulossa LG OLED C4 65" malli keskusvarastoon 12.6.2024 ja LG OLED C4 77" malli 21.5.2024.
G4:n ovatkin poistaneet sivuiltaan. Merkillisesti tänä vuonna kestää. Eikö LG:n mallit ole aiemmin olleet maaliskuun alkupuolella saatavilla :hmm: ...ja LG:n suomi-sivuilla ei näy G4:n jalustallista versiota ollenkaan. Argh, sen kerran kun olisin ollut ostohousut jalassa jo julkaisuhetkellä.

edittiä... positiivisen kautta, josko ehtis tulemaan odotellessa vielä G3:sta jokin übertarjous. Kärsivällisyyttä siis kehiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tekemässä samsungin s94c(ana_peak512), tuon s95c modin service menusta.
minkälaiset picture settingsit todettu hyväksi tämän modauksen kanssa?

Useita kalibrointiasetuksia kokeilleena nämä ovat toimineet parhaiten S95C-modin kanssa:

Isot pojat ovat todenneet ja itsekin olen tämän havainnut, että SDR on jo kohtuuhyvä automaattisella väriavaruusasetuksella, mutta HDR paraneekin sitten värien osalta selvemmin. HDR-asetukset kannattaa tehdä BT 2020:een pohjautuen, sillä se antaa teoriassa ja joskus käytännössäkin laajemman väriavaruuden kuin DCI-P3 ja hyödyntää täten paneelin ominaisuudet paremmin ("BT 2020/Rec 2020 was developed to represent more real-world colors. It covers 75.8% of the CIE 1931 color space, compared to DCI-P3’s 52.1%.). Tätä hyödyntävää materiaalia on tosin vielä vähänlaisesti. BT 2020:lla nuo väriavaruuasetukset ovat käytännössä välttämättömät tai muuten etenkin punaiset toistuvat miten sattuu.

Jos HDR näyttää valoisassa huoneessa liian pimeältä, voi Movie-tilaan luoda toisen esiasetuksen tuolla linkissä esitetyillä asetuksilla muuttaen Dynamic Tone Mapping (HDR-värisävymääritys) aktiiviseksi.

SDR:n osalta nuo kirkkausasetukset 120 ja 200 nits ovat vain esimerkkejä. Sopivaa kirkkautta voikin hakea omiin mieltymyksiin ja katselutilan valaistukseen perustuen Brightness (Kirkkaus) ja Peak Brightness (Huippukirkkaus) -asetuksia säätämällä.

Jos haluaa oikeasti perehtyä tämän paneelin sielunelämään, suosittelen lukemaan Avsforumilta asetuksille pyhitetyn ketjun:
 
Viimeksi muokattu:
Useita kalibrointiasetuksia kokeilleena nämä ovat toimineet parhaiten S95C-modin kanssa:

Isot pojat ovat todenneet ja itsekin olen tämän havainnut, että SDR on jo kohtuuhyvä automaattisella väriavaruusasetuksella, mutta HDR paraneekin sitten värien osalta selvemmin. HDR-asetukset kannattaa tehdä BT 2020:een pohjautuen, sillä se antaa teoriassa ja joskus käytännössäkin laajemman väriavaruuden kuin DCI-P3 ja hyödyntää täten paneelin ominaisuudet paremmin ("BT 2020/Rec 2020 was developed to represent more real-world colors. It covers 75.8% of the CIE 1931 color space, compared to DCI-P3’s 52.1%.). Tätä hyödyntävää materiaalia on tosin vielä vähänlaisesti. BT 2020:lla nuo väriavaruuasetukset ovat käytännössä välttämättömät tai muuten etenkin punaiset toistuvat miten sattuu.

Jos HDR näyttää valoisassa huoneessa liian pimeältä, voi Movie-tilaan luoda toisen esiasetuksen tuolla linkissä esitetyillä asetuksilla muuttaen Dynamic Tone Mapping (HDR-värisävymääritys) aktiiviseksi.

SDR:n osalta nuo kirkkausasetukset 120 ja 200 nits ovat vain esimerkkejä. Sopivaa kirkkautta voikin hakea omiin mieltymyksiin ja katselutilan valaistukseen perustuen Brightness (Kirkkaus) ja Peak Brightness (Huippukirkkaus) -asetuksia säätämällä.

Jos haluaa oikeasti perehtyä tämän paneelin sielunelämään, suosittelen lukemaan Avsforumilta asetuksille pyhitetyn ketjun:

Vaikka tuo Dynamic tone mapping = active onkin periaatteessa paras tapa kirkastaa HDR kuvaa, siinä on pari ärsyttävyyttä. Ensinnäkin se vetää tuota kirkkautta todella reilusti ylöspäin, jos on tuo S95C modi tehtynä. Käytänössä usein liikaa, ja kirkkaampi HDR sisältö menee aika räikeäksi. Tämä ei toki ole ongelma valoisassa tilassa, mutta jos haluaa hämärään tilaan lisää HDR kirkkautta, tuon active tonemapping voi olla vähän liikaa. S90C:llä tuo active tonemapping on mielestäni parempi, koska se ei kirkasta kuvaa niin luonnottoman paljon, ja pysyy katselukelpoisena hämärässäkin tilassa. Toisekseen tuo active tonemapping ei tee HDR10+ sisällölle lähes yhtään mitään, eikä vaikuta sen kirkkauteen kuin marginaalisesti. Eli tuo asetus ei toimi, jos haluaa kirkastaa Amazon Primen/AppleTV:n HDR sisältöä. Tämä ei varmaan olisi ongelma, jos TV tarjoaisi erilliset kuvatilat HDR10 ja HDR10+ sisällölle, mutta kun ei tarjoa...

Olisi kiva jos tuossa dynamic tone mapping olisi muutama eri pykälä, eikä vain kaikki tai ei mitään. Ja jos HDR10+ kuvatilat olisivat erilliset, kuten monissa muissa TV:issäkin HDR10 ja Dolby Vision kuvatilat ovat erilliset.

Itse päädyin lopulta ratkaisuun, jossa nostin sieltä 2-point white balancesta kaikkea +15, joka käytännössä nostaa kuvan EOTF:ia. Jos yritti laittaa enemmän kuin tuon +15, tuntui että väreihin alkoi tulla hieman havaittavaa ylisaturaatiota, joten tuon pidemmälle en viitsinyt mennä. Tuon lisäksi sitten Gammaa +1 tai +2. Lopputulos asettuu tuonne aktiivisen ja staattisen tonemappingin välimaastoon, näyttää hyvältä (ja vähemmän haalistuneelta kuin vain gamman nosto yksin täysille) sekä toimii HDR10 ja HDR10+ molemmilla samalla tavalla.

Noita BT2020 säätöjä pitänee kokeilla. Pelottanut vain, että ne aiheuttavat luonnottomia karkkivärejä tai muuta ylisaturaatiota P3-sisällölle.
 
Vaikka tuo Dynamic tone mapping = active onkin periaatteessa paras tapa kirkastaa HDR kuvaa, siinä on pari ärsyttävyyttä. Ensinnäkin se vetää tuota kirkkautta todella reilusti ylöspäin, jos on tuo S95C modi tehtynä. Käytänössä usein liikaa, ja kirkkaampi HDR sisältö menee aika räikeäksi.
Tuota Active-asetusta ei tosiaan kannata käyttää kuin suhteellisen kirkkaassa ympäristössä, itsekin käytän Staticia vähänkin hämärämmässä katsellessa. Noilla kalibroiduilla asetuksilla Active ei mielestäni muuta kuvaa mitenkään erityisen räikeäksi, mutta nostaa kirkkautta tietysti aika tavalla. Tuo on kuitenkin se vähiten kuvaa tuhoava tapa saada HDR:ään lisää kirkkautta valoissa tilassa. Kuva ei näytä enää ihan siltä miltä sen on masteroitaessa tarkoittettu näyttävän, mutta ainakin siitä saa selvää olosuhteiden ollessa vähemmän optimaaliset :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin siis CX:n kauko oli paritettuna CX:ään?
Koitinkin siis sanoa, että kahta magic remotea ei ilmeisesti pysty bluetooth parittamaan yhteen televisioon saman aikaisesti ja tällöin CX:n ohjain ei ole mm. tuota kursoria pystynyt käyttämään (?).
Tyhmänä IR kaukonahan nämä tosiaan toimivat ristiin, itselläkin olohuoneessa C9 ja tietokoneen näyttönä C2, niin voin kumman tahansa säätimellä mm. käynnistää molemmat ruudut.
Ehkä tuo ei sitten toimi noin päin, että vanhan säätimen voisi parittaa uuden ruudun oletukseksi, toisin päin pitäisi käsittääkseni toimia.

Homma muuten pelittää taas, kun vaimon työpaikalta löytyi puolenkymmentä vuotta vanha LG:n töllö, minkä kanssa paritin vanhan CX:n säätimen. Nyt tottelee C3 vanhaakin kapulaa ilman, että tulee herjoja.
 
Useita kalibrointiasetuksia kokeilleena nämä ovat toimineet parhaiten S95C-modin kanssa:

Isot pojat ovat todenneet ja itsekin olen tämän havainnut, että SDR on jo kohtuuhyvä automaattisella väriavaruusasetuksella, mutta HDR paraneekin sitten värien osalta selvemmin. HDR-asetukset kannattaa tehdä BT 2020:een pohjautuen, sillä se antaa teoriassa ja joskus käytännössäkin laajemman väriavaruuden kuin DCI-P3 ja hyödyntää täten paneelin ominaisuudet paremmin ("BT 2020/Rec 2020 was developed to represent more real-world colors. It covers 75.8% of the CIE 1931 color space, compared to DCI-P3’s 52.1%.). Tätä hyödyntävää materiaalia on tosin vielä vähänlaisesti. BT 2020:lla nuo väriavaruuasetukset ovat käytännössä välttämättömät tai muuten etenkin punaiset toistuvat miten sattuu.

Jos HDR näyttää valoisassa huoneessa liian pimeältä, voi Movie-tilaan luoda toisen esiasetuksen tuolla linkissä esitetyillä asetuksilla muuttaen Dynamic Tone Mapping (HDR-värisävymääritys) aktiiviseksi.

SDR:n osalta nuo kirkkausasetukset 120 ja 200 nits ovat vain esimerkkejä. Sopivaa kirkkautta voikin hakea omiin mieltymyksiin ja katselutilan valaistukseen perustuen Brightness (Kirkkaus) ja Peak Brightness (Huippukirkkaus) -asetuksia säätämällä.

Jos haluaa oikeasti perehtyä tämän paneelin sielunelämään, suosittelen lukemaan Avsforumilta asetuksille pyhitetyn ketjun:
Hei,

kiitti vinkistä. Ymmärsinkö oikein, että näissä kalibrointiasetuksissa pitäisi käydä tekemässä myös service menussa muutoksia?” Service Menu ADC/WB Factory Settings: …?”
 
Tämä yleensä myös clippaa kirkkaasta päästä.

Sullahan oli paljon kokemusta LG oledien kalibroinnista? Löytyykö tapaa nostaa HDR EOTF kurvia perus valikoista ilman että kusee kuvaa jollain muulla tapaa? Jos esimerkiksi 22-point white balancesta nostaa vaikka 5-70% alueelta +5-10 niin nostaako tuo käytännössä vain sitä EOTF ilman että esim värintoistossa muuttuisi jotain? Tuo tulisi valoisassa pelailuun, Itse peleistä yleensä voi säätää kirkkautta mutta monista puuttuu asetukset niin tulisi tarpeen. DTM on liian agressiivinen pelitilassa niin en sitä käytä mielellään. Eli tarkoitus olisi saada kirkkaus johonkin HGIG ja DTM välille samoin kuin Asorb teki omilla säädöillään.
 
Sullahan oli paljon kokemusta LG oledien kalibroinnista? Löytyykö tapaa nostaa HDR EOTF kurvia perus valikoista ilman että kusee kuvaa jollain muulla tapaa? Jos esimerkiksi 22-point white balancesta nostaa vaikka 5-70% alueelta +5-10 niin nostaako tuo käytännössä vain sitä EOTF ilman että esim värintoistossa muuttuisi jotain? Tuo tulisi valoisassa pelailuun, Itse peleistä yleensä voi säätää kirkkautta mutta monista puuttuu asetukset niin tulisi tarpeen. DTM on liian agressiivinen pelitilassa niin en sitä käytä mielellään. Eli tarkoitus olisi saada kirkkaus johonkin HGIG ja DTM välille samoin kuin Asorb teki omilla säädöillään.

22pt:llä onnistuu. Ilman mittaria on vain hankala tietää mitä muutoksia kuvaan tarkalleen tulee, ja väriliukujen liuskoittumisen vaara on suuri. EOTF:stä tulee helposti kiero kuin käärme kun "sokeana" säätää. Eri kirkkauksilla yksi napsu säädöissä vaikuttaa eri tavalla.

Jos OLEDisi on 2019 tai uudempi, niin yksi tapa on valehdella telkkarin tone mappingille telkkarin maksimikirkkaus matalemmaksi kuin se on, jolloin telkkari säätää EOTF:ää vaaleammaksi. Tuo onnistuu bscpylgtv-sovelluksella, mutta homma ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 486 906
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom