HDR ja DV on omasta mielestäni jossain määrin turhaa. Saahan sillä kivasti elokuvassa vaikka jonkin auton ajovalon tai taskulampun pimeässä häikäisemään silmää, siis tuossa ajatuksena, että kirkkaita yksityiskohtia ammutaan maksimikirkkaudella silmille - lähinnä siis sama efekti kuin joku osoittaa sinua taskulampulla pimeässä suoraan silmiin , onko se sitten kivaa, siitä varmaan on montaa eri mielipidettä.
Menee kyllä vähättelyksi. Laajasävykuvan ideahan on juuri siinä, että kuvan esityksessä annetaan tekijälle suurempi paletti käyttöön, jota hän voi hyödyntää kuinka parhaaksi näkee, oli sitten kyse varjoisen alueen tuomisesta näkyville tai puhki palaneiden yksityiskohtien korjaamisessa. HDR tuo mahdollisuuden korjata molempia ääripäitä (keskialuetta unohtamatta) ilman SDR kuvan kompromisseja. En usko että kukaan luovan alan tekijä käyttäisi teoksessaan tuota palettia tyylillä, jota kuvailet. Sen sijaan he voivat käyttää ääripään kirkkauseroja vaikkapa erilaisten valolähteiden - kuten esimerkiksi kynttilävalon ja kuunvalon, erilaisten valoputkien, halogen- ja LED-ajovalojen todellisuudessa esiintyvien kontrastien esittämiseen luonnollisella tavalla - sen sijaan, että jokainen edellämanituista esiintyisi vitivalkoisena puhkipalaneena valkoisena (tai värillisenä) läikkänä. Ja tietty tässäkin tapauksessa voi vielä jälleen kerran alleviivata, että DP, ohjaaja, värittäjä, pelistudion AD, kukalie, voi tietenkin halutessaan esittää yksittäisen kohtauksen tai kuvan kokonaisuudessaan ilman näitä nyansseja niin halutessaan HDR:n sisässä.
Mitä sitten plasmaan tulee, minulla ei ole siitä juuri mielipidettä. Itselläni oli ZT60, kunnes luovuin siitä nelisen vuotta sitten. Laajasävykuva on kuitenkin sellainen, josta en suostuisi enää luopumaan missään tapauksessa, etenkin pelien kohdalla. Luonnollisesti myös noiden viimeisten 2012 vuosimallin plasmojen jälkeen TV-pelikenttä on ottanut huomattavasti paremmin niin konsoli- kuin PC-pelaajista kopin asiakasryhmänä, joka näkyy viiveen leikkaantumisena moninkertaisesti pienemmäksi, mitä ne aiemmin olivat. Ne jo yksinään tekevät pelaajalle (vastaa vähintää puolta omasta käyttökeissistäni) hyvä syy päivittää nykypäiväiseen settiin.
Viimeksi muokattu: