• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Pakko laittaa esimerkkinä:

Ostin uuden auton 12/2020 (erinomaisella diilillä kun tuolloin oli ostajan markkinat) ja sain 3/2021. Alkuvuodesta sippasi pihaan 9800 km ajettuna (puola). Sitten taas 1000 km päästä (tulppa). Sitten 12000 km ajettuna sammui maantiellä 80 km/h vauhdista (ecu meni). 12600 km meni ecu uudestaan, taas sammui kun kiihdytti 80 km/h:iin 60 km/h rajoituksen jälkeen.

Soitin viime viikolla myyneelle liikkeelle myyjälle nätisti, että nyt alkaa olla epäluotettavaa menoa / valmistajakaan keksi korjuuta ja vaikka tulis kuntoon niin eihän tolla uskalla ajaa/ohittaa/lähteä risteyksessä ja jos lapsetkin kyydissä...

Yllätys yllätys, suhtautui heti tosi ymmärtäväisesti ja sanoi, että otetaan auto takaisin / voit palauttaa tai hinataan korjaamolta heidän piikkiin, olisko jotain mitä haluaisit tilalle / vaihtaa johonkin. Olihan mulla (neliveto)kuume jo ollut muutenkin ja sanoin mallin+varustelun, otti välipuhelun maahantuojalle ja sieltä löytyis tehtaan putkesta mulle "keissiauto" (valkoisena spessuvärinä, väriä ei voinut päättää ja panoraamakattokin väkisin toivomani varustelun päälle mutta kyllä se käy) mikä voitais diilata mulle ja valmistuu tällä viikolla (maahantuoja tilannut ennakkoon ja piti valmistua 12/21 mutta tuotantoviiveitä ja nyt vihdoin tuotannossa) vs. normitoimitus ko. mallille olisi n. 2023 nelivetoisena parhaalla varustelulla.

Sain sitten loppuviikosta tarjouksen, mikä oli uudenkin osalta niin loistava ettei paljon tarvinut miettiä ja sai hieroa silmiä että luinkohan nyt ihan oikein ja missä koira haudattuna (maahantuoja ja liike tulivat molemmat kuulemma vastaan parhaansa mukaan, että saadaan asia pois alta) - toki koeajolla kävin ja osoittautui hyväksi malliksi jne.. Kaiken kaikkiaan viimesen päälle ymmärtäväistä ja hyvää palvelua - pelkäsin jo ettei nää hoidu ilman tappelua ja kkv:tä mutta mitä vielä...

Mitä tästä opimme:
-aina ennen rekkulaa ja riehumista kannattaa ottaa asiallisesti yhteyttä myyjään
-kannattaa ostaa kotimaisesta isosta liikkeestä millä hyvät suhteet maahantuontiin ja homma ei kaadu yhteen keissiin
-asiakaspalvelua ja hyväntahtoisuutta löytyy maailmasta edelleen
-jos 40 k€ auton palautuskin onnistuu reilun vuoden ajon jälkeen niin pitäisi onnistua kyllä halvemmallakin tavaralla
Todella mukavaa, että asia järjestyi! Kertoisitko mikä tuo epäonnen auto oli ja minkä päädyit ottamaan tilalle :)?
 
Todella mukavaa, että asia järjestyi! Kertoisitko mikä tuo epäonnen auto oli ja minkä päädyit ottamaan tilalle :)?

Kia Proceed GT. Tilalle tulee uusi Kia Sportage awd plug-in. Pysyn siis tutussa merkissä, jos vaikka uudenkin valmistuspäivä sattuis maanantaiksi ;) Vaimon Xceed kyllä pelannut hyvin, kop kop.
 
Kia Proceed GT. Tilalle tulee uusi Kia Sportage awd plug-in. Pysyn siis tutussa merkissä, jos vaikka uudenkin valmistuspäivä sattuis maanantaiksi ;) Vaimon Xceed kyllä pelannut hyvin, kop kop.
Seelvä. Toivottavasti sinulla käy sitten parempi tuuri kuin minulla -22 kia ceed plugarilla, joka palautui kauppaan 2 päivän jäljeen lukuisine vikoineen
 
Kyynisempi voisi todeta että kun merkki on pienempi / vähemmän tunnetumpi niin palvelevat asiakkaita vähän liiankin hyvin, sitten kun markkinaosuutta saatu varastettua muilta tarpeeksi niin voidaan tiputtaa palvelun laatu volkkaritasolle.
 
No hyvä tavallaan, että oli heti susi eikä vuoden tai 3 vuoden päästä...
Noo, miten sen nyt ottaa. Tavallaan onni näin, mutta en olisi tuota autoa 2 vuotta pidempään kuitenkaan pitänyt, vaan sen olis tarkoitus toimia sähköön siirtymisen apuvälineenä. Eli sen aikaa jos olisi toiminut, niin olisin ollut tyytyväinen. Nyt en jäänyt tien päälle, niin meni sikäli hyvin.

Kuulemma Kia:n plugareissa on nimenomaan latauksen kanssa usein murheita. Ja se lataus oli juurikin ainoa syy ostaa Kia (pitkä range plugariksi) :D
 
Todennäköisesti oli ostaja jo valmiina autollesi. Onnittelut kuitenkin, että onnistuit palauttamaan.

Ei ole ostajaa, kun auto on vieläkin korjaamon pihassa odottamassa osia + valmistajalta ohjeita ja tiedä koska tulee. Sit kun tulee kuntoon niin vaihtaa paikkakuntaa elleivät keskeneräisenä siirrä maahantuojalle.
 
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Hello,

Thank you for your e-mail.

I understand, Unfortunately this is not covered under warranty. I can see that you have bought this 2021-02-14 and our warranty period is 1 year.

Regards, Emil Teknikproffset.

Önskar dig en fin dag!

Best regards l Med Vänlig Hälsning
Emil

Teknikproffset Nordic AB l Box 57 l 435 21 Mölnlycke
 
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Nopeasti kuin ehtoja niin kyllä, pitäs vissiin kuluttajaneuvonta olla yhteydessä, heidän suosituksia kuulemma noudatetaan.
Itse ottaisin CDONille vielä yhteyttä ennen sitä, suoraan vedota myyjän virhevastuuseen kun 1v takuu on loppunut.
 
Nopeasti kuin ehtoja niin kyllä, pitäs vissiin kuluttajaneuvonta olla yhteydessä, heidän suosituksia kuulemma noudatetaan.
Itse ottaisin CDONille vielä yhteyttä ennen sitä, suoraan vedota myyjän virhevastuuseen kun 1v takuu on loppunut.
Jep. Eihän se nyt niinkään voi mennä että vuoden välein ostetaan uusi sähköpotkulauta. Itse näkisin että tuon pitäisi kestää vähintään 3-4 vuotta, mielellään 5 vuoden virhevastuu.
 
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Mitenhän tässä tapauksessa, jos kerta myyjä on Ruotsista, niin joutuneekohan ottamaan yhteyttä EU kuluttajaneuvontaan...

Euroopan kuluttajakeskukselle ohjataan tapaukset, joissa kuluttaja ja yritys ovat eri maista

 
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Jos luottokortilla maksettu niin ota yhteyttä kortin myöntäjään. Pitäisi onnistua reklamaatio kun myyjä ei suostu pitään kiinni omista velvoitteistaan.
 
Taas hyvä syy kiertää CDON koijari kaukaa.

Tässä tosin kritiikki pitäisi kohdistaa varsinaiseen myyjäfirmaan, joka oli Teknikproffset.

CDONissa on tietysti omat vikansa myös, ja yksi niistä juuri tämä että niistä on tullut helvetin sekava markkinapaikka, jossa suurin osa on muiden kuin CDONin myymiä tuotteita ja tuotehaku on sen myötä melkein käyttökelvoton.
 
Mitenhän tässä tapauksessa, jos kerta myyjä on Ruotsista, niin joutuneekohan ottamaan yhteyttä EU kuluttajaneuvontaan...

Euroopan kuluttajakeskukselle ohjataan tapaukset, joissa kuluttaja ja yritys ovat eri maista

Kiitos vinkistä, laitoin tuonne viestiä. Sivuilla oli näppärä lomake, mihin sai kaikki tiedot tapauksesta lähettää. Laitoin myös tuonne myyjäliikkeeseen vielä viestiä tuosta virhevastuusta, mutta aika turhalta tuntuu vastaus:
You have a 3-year right to make a complaint. This right is not about being allowed to return or demand free repair of an item that has broken down from normal use. The right to make a complaint is only about the consumer being allowed to return or demand repair of a product or product that was already broken / defective at the time of purchase.
Kovasti kummastuttaa tuo lause, missä ei saisi vaatia korvausta jos tuote hajoaa normaalin käytön seurauksena?
 
Kiitos vinkistä, laitoin tuonne viestiä. Sivuilla oli näppärä lomake, mihin sai kaikki tiedot tapauksesta lähettää. Laitoin myös tuonne myyjäliikkeeseen vielä viestiä tuosta virhevastuusta, mutta aika turhalta tuntuu vastaus:

Kovasti kummastuttaa tuo lause, missä ei saisi vaatia korvausta jos tuote hajoaa normaalin käytön seurauksena?
No näissähän kannattaa luottaa kuluttajaviranomaiseen, eikä omalehmä ojassa valehtelevaan myyjään.
 
Kiitos vinkistä, laitoin tuonne viestiä. Sivuilla oli näppärä lomake, mihin sai kaikki tiedot tapauksesta lähettää. Laitoin myös tuonne myyjäliikkeeseen vielä viestiä tuosta virhevastuusta, mutta aika turhalta tuntuu vastaus:

Kovasti kummastuttaa tuo lause, missä ei saisi vaatia korvausta jos tuote hajoaa normaalin käytön seurauksena?
Virhevastuu tarkoittaa sitä, että tuotteessa on ollut alunperin virhe, minkä seurauksena se ei kestä käyttöä siltä odotettavaa aikaa. Sitä tuo myyjäliikkeen viesti myös meinaa. Virhevastuu ei siis ole automaatti sille, että saa jonkinlaisen korvauksen jos tuote hajoaa ennen aikojaan. Tuossa siis varataan mahdollisuus sille, että käyttäjä on ns. perseillyt tuotteen kanssa, jolloin virhevastuu ei enää päde.
 
Viimeksi muokattu:
Sain mainoslehtisen Maskuun, jossa kerrotaan että koodilla x saa -10% myös tarjoushinnoista.

Olin ostamassa erästä tuotetta (loppuunmyynti), ja lyömässä koodia sisään. Koodin hyväksyy, mutta hinta ei muutu.

Asiakaspalveluun yhteyttä --> :"Valitettavasti koodi ei sovellu käytettäväksi loppuunmyyntituotteiden kanssa"

--
Meneekö tämä nyt siis ihan oikein?

Ajattelin käydä kyllä liikkeessä yrittämässä tilata, mutta voiko muka noin olla, että erikseen oikein koodilapussa lukee, että myös tarjoushinnoista ja sitten kun onkin tuote loppuunmyyntihinnalla, niin ei sovellukaan? Vähän jäin ymmälleni.
 
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
 
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
Uskoisin, että kattaa, kun noiden akut ei ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettavaksi.
 
Ei kai se mikään edellytys ole? Onhan useimmissa puhelimissakin akulle erillinen 6 kk takuu, vaikka eivät ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettaviksi.

Jonkun Braunin partakoneen manuaalin löysin googlella ja siinä ei ainakaan ollut takuun kohdalla mitään erikoismainintaa akusta. Täytynee yrittää.

Saako tuosta muuten kaikki rahat takaisin vai miten yleensä korvataan liki pari vuotta käytössä ollut tuote? Sama malli ei ole enää myynnissä.
 
Ei kai se mikään edellytys ole? Onhan useimmissa puhelimissakin akulle erillinen 6 kk takuu, vaikka eivät ole tarkoitettu käyttäjän itse vaihdettaviksi.
Tässä kai kyse siitä mitä tarkoitetaan sanalla "takuu" .
Jos kuluttaja kauppaa ja tuoteen oletettu elinikä, tai siis sen voidaan olettaa kestävän parivuotta tai pidempään ja käytetty ohjeiden mukaan, eikä erikseen sanottu että akkupitää merkkihuollossa vaihdattaa kesken elinkaaren (järki kustannuksin), niin silloin mahdollisesti korjataan myyjän/maahantuojan/valmistajan piikkiin.

Yritän sanoa että kannattaa kysyä takuunmyöntäjältä. Ne takuuehdot voi olla vähän varmanpäälle vastuiden välttelyyn.

Jos akku on Ni-Mh niin ne kyllä saa finaaliin nopeasti ihan huonolla käytöllä, mutta ne voi myös piristyä jos niitä vähän "elvyttelee".

Tosin sekin jäi epäselväksi kuinka hyvä akun kesto ko mallissa on ollut uutena, vajaan kahden vuoden käytön jälkeen ei oleteta että akku on entisellään, mutta jos se alunperin on luvattu kestävän 7 ajoa ja nyt niukka yksi, niin....


Saako tuosta muuten kaikki rahat takaisin vai miten yleensä korvataan liki pari vuotta käytössä ollut tuote? Sama malli ei ole enää myynnissä.
Isoilla taloilla eroja, jos siis valmistajaan/maahantuojaa vetoat, osa on "kertakäyttötuotteissa" antanut uuden laitteen (jos ei samaa antaa, niin vastaava), jotkut korjaa, hyvitys isoilla firmoilla voi olla vähän pyrokraattinen, jotkut tykkää niistä ostokuiteista, jotkut tuuppaa myyjän kautta.

Jos vetoa kuluttajansuojaan, niin minimi kai hankintahinta - käyttöarvo/hyöty.


(edellä oleva siis mutua ja mielipidettä, vuosien saatossa myös pykälät hivenen muuttuneet, mutussa kuitenkin taustalla jotain käytönnön historiallisia tilanteita)
 
Tosin sekin jäi epäselväksi kuinka hyvä akun kesto ko mallissa on ollut uutena, vajaan kahden vuoden käytön jälkeen ei oleteta että akku on entisellään, mutta jos se alunperin on luvattu kestävän 7 ajoa ja nyt niukka yksi, niin....



Isoilla taloilla eroja, jos siis valmistajaan/maahantuojaa vetoat, osa on "kertakäyttötuotteissa" antanut uuden laitteen (jos ei samaa antaa, niin vastaava), jotkut korjaa, hyvitys isoilla firmoilla voi olla vähän pyrokraattinen, jotkut tykkää niistä ostokuiteista, jotkut tuuppaa myyjän kautta.

Jos vetoa kuluttajansuojaan, niin minimi kai hankintahinta - käyttöarvo/hyöty.


(edellä oleva siis mutua ja mielipidettä, vuosien saatossa myös pykälät hivenen muuttuneet, mutussa kuitenkin taustalla jotain käytönnön historiallisia tilanteita)

Aikaisemmin tuolla on viikon tai kaksi ajanut ilman tarvetta ladata. Nyt toisena päivänä ei enää käynnistynyt. Jos syy ei ole huonossa latauksessa niin epäilen että akku on erittäin nopeasti lopettamassa toiminnan täysin. On kuitenkin alle kaksi vuotta vanha niin eiköhän tuossa Li-ion akku ole. Täytyy vielä testata pari päivää ettei ollut oma latausmoka tai jostain muusta syystä vajaa lataus.

Kun laite on ostettu citymarketissa ja kuitit on tallella niin sinne ajattelin viedä. Toivottavasti eivät ainakaan korjaukseen lähetä. Jos lähettävät niin pitää pyytää sijaiskone korjauksen ajaksi. :)
 
Takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan vapaaehtoisesti antama lisäturva. Takuu on eri asia kuin lainmukainen virhevastuu. Takuuajan päättymisen jälkeenkin ostaja voi vedota virhevastuuseen. Kannattaa aina vedota virhevastuuseen jos tavara hajoaa ennen oletettua kestoikää.



Kun laite on ostettu citymarketissa ja kuitit on tallella niin sinne ajattelin viedä. Toivottavasti eivät ainakaan korjaukseen lähetä. Jos lähettävät niin pitää pyytää sijaiskone korjauksen ajaksi. :)

Kuitti ei ole aina tarpeellinen, oston voi todistaa muillakin tavoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tilannut ja maksanut Gigantista kompaktiuunin Bosch kompaktiuuni CMG8764C7 (musta) - Gigantti verkkokauppa tammikuussa. Tilausta on siirretty nyt arviolta kuusi kertaa ja tällä hetkellä lupaus on toimitukselle 09/2022. Ikävää on elää ilman uunia ja tuota kyseistä mallia ei saa mistään muualta. Oletan, että tarjoavat jotain 50€ lahjakorttia mutta ihan siihen en suostu sillä onhan tämä täysi farssi, että toimitusta siirretään jatkuvasti eteenpäin. Pitää valmistajan ja myyjän pystyä arvioimaan tuotteiden saatavuus paremmin.

Minkä suuruisesta alennuksesta kannattaa neuvotella jos/kun tuo uuni joskus tulee?

>Laki ei anna mahdollisuutta vaatia viivästyksestä hinnanalennusta, mutta sellaisesta kannattaa kuitenkin neuvotella. Yritys saattaa haluta korvata viivästyksen hinnanalennuksella, jotta sen ei tarvitse purkaa kauppaa.


Enpä usko että tuossa on hirveästi neuvoteltavaa. Gigantille ei tuo kaupanpurkaminen yksittäisessä tapauksessa merkitse juuri mitään. Ainoa hyöty hyvityksestä Gigantille on sinun pitämisesi tyytyväisenä. Jos olet suuri Gigantin asiakas voit saada vähän suuremman lahjakortin.
 
Sattuuko joku tietämään kattaako Braunin partakoneen takuu myös akun?

21 kuukautta vanha ja akku todennäköisesti sökö. Ei kestänyt kuin yhden ajon. Täytyy vielä testata toinen kerta ettei vaan lataus jääny kesken.
Tuskin. Akku katsotaan yleensä kuluvaksi osaksi ja tuon ikäisessä tuotteessa myyjä vedonnee juuri siihen. Olen muistaakseni nähnyt läppäreitäkin joiden takuu oli kolme vuotta, mutta akun osalta vain yksi vuosi.
 
Olen tilannut ja maksanut Gigantista kompaktiuunin Bosch kompaktiuuni CMG8764C7 (musta) - Gigantti verkkokauppa tammikuussa. Tilausta on siirretty nyt arviolta kuusi kertaa ja tällä hetkellä lupaus on toimitukselle 09/2022. Ikävää on elää ilman uunia ja tuota kyseistä mallia ei saa mistään muualta. Oletan, että tarjoavat jotain 50€ lahjakorttia mutta ihan siihen en suostu sillä onhan tämä täysi farssi, että toimitusta siirretään jatkuvasti eteenpäin. Pitää valmistajan ja myyjän pystyä arvioimaan tuotteiden saatavuus paremmin.

Minkä suuruisesta alennuksesta kannattaa neuvotella jos/kun tuo uuni joskus tulee?
Pakko sanoa näin offtopicina, että jos jollain on vaikeuksia eri verkkokauppojen kanssa niin sinulla mitä tätä lankaa on tullut luettua.

Yleensä tuossa vaiheessa itse vihelletään peli poikki ja hankitaan muualta se uuni, vaikkei nyt 100% sama malli olekaan.
 
Vahingonkorvausta voi vaatia ja onhan tämä suhteellisen helposti osoitettavissa käytännössä kuinka mittavaa vahinkoa niinkin oleellisen tuotteen kuin uunin puuttuminen taloudessa aiheuttaa. Myyjä on tässä tapauksessa toiminut törkeän huolimattomasti arvioidessaan tuotteen toimitusaikaa ja aiheuttanut vahingon.

>Kuluttajalla ja myyjällä on velvollisuus menetellä niin, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää näyttöä vahingon syntymisestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys.

Löytyykö sinulta luotettava selitys aiheutuneista kuluista?

Jos minulta uuni hajoaisi söisin ruokia jotka eivät vaadi uunia. Ei siitä oikein mitään kuluja syntyisi. Epämukavuutta vain.

>Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta.
 
Ja vaikea nähdä, miten myyjä on toiminut "törkeän huolimattomasti". Eiköhän valmistaja ole ilmoittanut Gigantille, että "tällöin olisi tulossa seuraavat uunit", ja sitten ilmoittanutkin, että "komponenttipulan takia tuleekin tällöin". Tai ainakin itse syyttäisin tästä enemmän valmistajaa kuin myyjää.

Ja juuri kuten @Namel sanoi, voi koitua aikamoiseksi ongelmaksi osoittaa aiheutuneet kulut.
 
Ja vaikea nähdä, miten myyjä on toiminut "törkeän huolimattomasti". Eiköhän valmistaja ole ilmoittanut Gigantille, että "tällöin olisi tulossa seuraavat uunit", ja sitten ilmoittanutkin, että "komponenttipulan takia tuleekin tällöin". Tai ainakin itse syyttäisin tästä enemmän valmistajaa kuin myyjää.

Tämä ei riitä syyksi.

>Sen sijaan pelkkä vetoaminen tavarantoimittajan aiheuttamaan viivästykseen ei vapauta vahingonkorvausvastuusta.

Ongelma on ettei todennäköisesti ole syntynyt mitään kuluja eikä ainakaan kuluja jotka pystyisi jotenkin todistamaan.
 
Jos myyjä on arvioinut toimitusajaksi kuukauden, siirtänyt toimitusta kuusi kertaa ja toteutunut on tämähetkisen tiedon mukaan 9kk niin mielestäni jossain toimitusketjussa on menetelty törkeän huolimattomasti? Aiheutuneista kuluista en ole erityisen huolissani sillä jos Gigantin ehdottamata korvaus ei miellytä annan asian pätevän juristin hoidettavaksi.

Jos olet eri mieltä kanssani niin sitten on varmaan ihan ok toimittaa tilattu ja useampaan kertaan luvattu tuote vuoden päästä tilausajankohdasta.

KKV:n sivujen perusteella tämä antaa sinulle oikeuden olla maksamatta ennen tavarantoimitusta tai oikeuden purkaa kauppa.

Vahingonkorvauksiin olet oikeutettu jos pystys osoittamaan vahingot jotka olet pyrkinyt minimoimaan.

>Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta.
 
Tästä tuleekin mieleen jos olisin yrittäjä ja haluaisin kierrellä vastuusta, esim. hintavirheellisistä tuotteista tai muuten minulle epäsuotuisista tilaussopimuksista, niin helpointa on näköjään jättää vaan tavara toimittamatta ja vedota toimitusvaikeuksiin. Tässä tapauksessa vastuu näköjään jää olemattomaksi jos ei pidä oikeuksistaan kiinni.

Uskon, että tämä yleistyy tulevaisuudessa ja ilmeisesti ainakin HobbyHall hyödyntää tätä porsaanreikää aktiivisesti.
Kyllä. Siksi pitäisikin ihmisten enemmän tehdä kateostoja, niin jää kauppiaalle luu käteen. Toki tämä vaatii pääomaa ja riskinsietoa, mutta ei kauppiaat saisi ihan mahdottomasti asiakkaita pompitellakaan
 
Välillä positiivisia kokemuksia, Stockmann verkkokauppa.
Ostin sieltä pizzasetin jossa kivi, leikkuri ja lapio. Hinta toimituskuluineen kolmisen kymppiä.

Leikkuri oli aivan susi, typerä rakenne ja hajosi toisella käyttökerralla. Tein reklamaation netin kautta ja totesin etten edes halua uutta tilalle vaan voin ottaa pienen hyvityksen sen sijaan, koska muut osat toimivat hyvin. Nepäs hyvitti mulle 50% ostohinnasta ja päälle vielä alkuperäiset postikulut, sain melkein 2/3 tilauksen hinnasta takaisin.

Joskus näinkin päin :cool:
 
Tuskin. Akku katsotaan yleensä kuluvaksi osaksi ja tuon ikäisessä tuotteessa myyjä vedonnee juuri siihen. Olen muistaakseni nähnyt läppäreitäkin joiden takuu oli kolme vuotta, mutta akun osalta vain yksi vuosi.

21 kuukautta käytössä olleen Braunin partakoneen palautus Citymarkettiin meni ongelmitta. Koko ostosumma tuli takaisin.

En toki mitenkään akkuongelmaa korostanut palauttaessa. Kerroin vain että latasin eilen eikä tänään aamulla käynnistynyt. Mitään tarkempaa eivät kysylleet ja antoivat rahat kun samaa mallia ei enää ollut.
 
21 kuukautta käytössä olleen Braunin partakoneen palautus Citymarkettiin meni ongelmitta. Koko ostosumma tuli takaisin.

En toki mitenkään akkuongelmaa korostanut palauttaessa. Kerroin vain että latasin eilen eikä tänään aamulla käynnistynyt. Mitään tarkempaa eivät kysylleet ja antoivat rahat kun samaa mallia ei enää ollut.
Braun hyvittää Cittarille 1:1 tuon tuotteen, joten takuuaikana on aina hyvitetty viallinen tuote suoraan rahana sen enempää kyselemättä.
 
Hei,

Ostin Hulluilta Päiviltä nyt keväällä Beurerin vaan. Ns. älyvaaka toimi älyttömän huonosti alusta lähtien ja näytti mm. itselleni painoksi välillä 55kg, joka ei ihan vastaa todellista lukemaa. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin? Sen verran pettynyt olin älyvaakaan, jossa bluetoothin yhteys toimi joskus ja tosiaan paino heitteli miten sattui. Kiitos jo neuvoista etukäteen!
 
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.
 
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.

Etämyynti oli kyseessä, mutta yli 14vrk oli mennyt kevyesti. Kiitos vastauksesta!
 
Ei olisi ollut. Ensisijaiset virheen oikaisutavat ovat korjaaminen tai vaihto virheettömään tavaraan. Olettaen, että kyseessä ei ollut etämyynti ja 14 vrk peruuttamisoikeus vielä voimassa.

Kannattaa tarkistaa ajantasainen lainsäädäntö. Noin se oli ennen, mutta nykyään kuluttajan oikeudet on paremmat

Kuluttajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet saada hyvitystä digitaalisten tavaroiden ja palveluiden virheistä. Lisäksi kuluttajan asemaa tavarankauppaa koskevissa virhetilanteissa vahvistettiin. Uusi laki astui voimaan 1.1.2022. Uudet säännökset koskevat sen jälkeen solmittuja sopimuksia.

 
Kannattaa tarkistaa ajantasainen lainsäädäntö. Noin se oli ennen, mutta nykyään kuluttajan oikeudet on paremmat

Kuluttajalla on jatkossa paremmat mahdollisuudet saada hyvitystä digitaalisten tavaroiden ja palveluiden virheistä. Lisäksi kuluttajan asemaa tavarankauppaa koskevissa virhetilanteissa vahvistettiin. Uusi laki astui voimaan 1.1.2022. Uudet säännökset koskevat sen jälkeen solmittuja sopimuksia.

Lainaus linkistäsi: "Kuluttaja saa uuden kuluttajansuojalain myötä jatkossa valita, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai vaihtamista."

Eli juuri kuten sanoinkin?
 
Lainaus linkistäsi: "Kuluttaja saa uuden kuluttajansuojalain myötä jatkossa valita, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai vaihtamista."

Eli juuri kuten sanoinkin?
Lainataan vielä pykälää eteenpäin.
finlex sanoi:
Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys sekä tavaran arvo, jos virhettä ei olisi, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa.

Mutta ilmeisesti vastasit tähän kysymykseen, vaikka et sitä erikseen lainannut. Jolloin vastauksesi oli varsin yksiselitteinen.
. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin?
 
Toisin sanoen eli mikäli ymmärsin oikein uutta lainsäädäntöä en olisi ollut oikeutettu kaupan purkuun?
 
Hei,

Ostin Hulluilta Päiviltä nyt keväällä Beurerin vaan. Ns. älyvaaka toimi älyttömän huonosti alusta lähtien ja näytti mm. itselleni painoksi välillä 55kg, joka ei ihan vastaa todellista lukemaa. Stockalta sanottiin, että he antavat vain uuden takuuajan puitteissa, mutta olisiko minulla asiakkaana ollut oikeuksia vaatia rahoja vain takaisin? Sen verran pettynyt olin älyvaakaan, jossa bluetoothin yhteys toimi joskus ja tosiaan paino heitteli miten sattui. Kiitos jo neuvoista etukäteen!
Toisin sanoen eli mikäli ymmärsin oikein uutta lainsäädäntöä en olisi ollut oikeutettu kaupan purkuun?
Tuon tarinan perusteella ei yksiselitteistä, jos uusi laite toimi niin ei, jos ei toimi, eikä myyjä sitä pysty korjaamaan niin yleensä myyjälle helpoin juttu purkaa kauppa.

Samanlailla myyjät toimi ennen tuoreita muutoksia.
 
Höpöhöpö. Kuten jo mainittiin, television oletettavissa oleva käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mm. OLED-ketjussa on keskusteltu tapauksista, joissa kalliin television hajoaminen 5 vuoden jälkeen on edelleen mennyt myyjän virhevastuun piikkiin.

Itselläni on tuossa juuri menossa sellainen tilanne, jossa vajaan 2000€ oled-television paneeliin on palanut kiinni merkittäviä jälkiä normaalissa käytössä ja paneelin keskellä on iso värivirhepallukka. Televisiolla on ikää vajaat 4 vuotta, mutta nämä kiinnipalaneet alueet ovat ilmaantuneet ensimmäisen kerran jo reilu vuosi sitten ja pahentuneet siitä sitten vähitellen koko ajan. Sekä myyjä, että valmistaja vetoavat surkuhupaisasti siihen että kyseessä on television ominaisuus, eivätkä siten suostu korvaamaan mitään.

Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja selvitteli asiaa ja oli sitä mieltä, että tähän kannattaa hakea ratkaisupyyntöä kuluttajariitalautakunnasta.
Kuten jo aikoinaan mainitsin, hain tähän ennenaikaiseen OLED TV:n kuvan kiinnipalamiseen ratkaisua kuluttajariitalautakunnasta. Käsittely kesti vajaat kaksi vuotta. Päätös tuli viime viikolla ja se oli minulle myönteinen. Vaikka sainkin jo aiemmin osittaisen korvauksen vakuutusyhtiöltä kotivakuutuksen kautta, päätyi kuluttajariitalautakunta suosittamaan myyjälle (Power) lisäkorvauksen maksamista, koska olin joutunut maksamaan omasta pussista vakuutuksen osalta ikävähennyksen ja omavastuun. En saanut ihan vaatimaani, mutta kohtuullisen korvauksen kuitenkin. Tätä paljon olennaisempaa on kuitenkin kuluttajariitalautakunnan linjaus jota lähdin ensisijaisesti hakemaankin, eli että "puheena olevan kaltaisen, keskimääräistä kalliimman television voidaan perustellusti odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta".

Pari lainausta päätöksestä:
Kuluttajariitalautakunta toteaa, että puheena olevan kaltaisen, keskimääräistä kalliimman television voidaan perustellusti odottaa kestävän selvästi pitempään kuin vajaat neljä vuotta. Lautakunnalle ei ole esitetty selvitystä television vikaantumisen syistä. Lautakunta katsoo joka tapauksessa, ettei televisio ole kestävyydeltään vastannut sitä, mitä kuluttajalla on ollut perusteltua aihetta olettaa ja televisiossa on siten ollut kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukainen virhe.

Lautakunta toteaa ostajan maksaneen vapaaehtoisen kotivakuutuksen maksuja omaa riskiään alentaakseen. Lautakunta toteaa myös, että kuluttajalla on valta valita, hakeeko hän hyvityksen vakuutuksesta vai myyjältä. Hakiessaan hyvitystä vakuutuksesta, eikä virhevastuun perusteella myyjältä, kuluttaja tekee
samalla valinnan, joka menestyessään hyödyttää myös virhevastuussa olevaa myyjää. Tällöin se hyöty, jonka myyjä saa käytännössä kuluttajan ottamasta vakuutuksesta, perustuu kuluttajan omaan tahdonilmaisuun.

Kuluttaja ei kuitenkaan hakiessaan hyvityksen vakuutuksestaan, menetä oikeuttaan vaatia myyjältä sitä virhevastuun osuutta, joka menee vakuutuskorvauksen yli. Ostaja vaatii tässä tapauksessa myyjältä yhteensä 650 euron hinnanalennusta. Lautakunta katsoo, että vakuutusyhtiön tekemä ikävähennys on virhevastuun näkökulmasta liiallinen television todelliseen arvoon nähden. Lisäksi kuluttaja on oikeutettu saamaan myyjältä omavastuuosuuden. Lautakunta harkitsee oikeaksi myyjän maksettavaksi hinnanalennuksen määräksi tässä tilanteessa 300 euroa.

Edit.
Näköjään Yle tehnyt jutunkin tästä kuluttajariitalautakunnan päätöksen pohjalta:

 
Viimeksi muokattu:
Telkkarista kysymys, että jos tilaan verkosta myymälään noudettavaksi, onko sillä normaali 14 vrk etämyyntipalautusoikeus?

Tässä on pitkälti kysymys vaan siitä, että olisin lomilla ja en haluaisi kotona odottaa lähetystä. Ja myin jo vanhan telkkarin pois, niin senkin puolesta olisi hyvä saada uusi telkkari mahd.pian.
 
Telkkarista kysymys, että jos tilaan verkosta myymälään noudettavaksi, onko sillä normaali 14 vrk etämyyntipalautusoikeus?

Tässä on pitkälti kysymys vaan siitä, että olisin lomilla ja en haluaisi kotona odottaa lähetystä. Ja myin jo vanhan telkkarin pois, niin senkin puolesta olisi hyvä saada uusi telkkari mahd.pian.
On.

1657899759194.png


 
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:

Congratulations
You won A Prize!!!
Dear Customer
Thank you again for your purchasing.
Our company is launching a BUY ONE GET ONE event, contact us with the name of product you purchased and your Order ID, then you can get one more same pirduct in 7 days.
Email: jiameng_euro@hotmail.com

Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?
 
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:



Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?
Kyllähän noissa välillä on ihan mitä sattuu mainoksia mukana, mutta poikkeuksetta itellä mennyt roskiin. Eipä ole niin hyviä tarjouksia ollut, että lähtisi johonkin tietojenkalasteluun mukaan.
 
Tilasin Amazon.de:ltä jääpalarasioita samalla kun tilasin muuta tavaraa prime dayna. Rasiat oli: Sold by pusheng euro and Fulfilled by Amazon.

Jääpalarasioiden välistä löytyi kortti joka sanoo seuraavaa:



Melkoisen outo pienine kirjoitusvirheineen ja hotmail osoitteineen.

Onko muille tullut vastaavia? Onko joku kokeillut vastata tällaiseen?

Onko Amazonin tilausnumeron kertomisessa jotain vaaraa?

Puhelimen suojakuorien/kalvojen mukana on joskus tullut jotain vastaavia "tee 5/5 arvostelu Amazon ja laita tiedot osoitteeseen x niin saat toisen tuotteen ilmaiseksi" tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 257
Viestejä
4 506 637
Jäsenet
74 346
Uusin jäsen
jonppaasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom