Itseasiassa minulla painaa vaakakupissa sama kuin
@Nurffe lla eli ei tekisi mieli enää päivittää vanhaa LG:n OLEDia uuteen sitten kun sen aika tulee juurikin tuon uudistetun webOS:n takia.
Tein muutaman säädön tässä vanhaan televisiooni ja uskoisin että siitä on vielä enemmän hyötyä tuolla uudemmalla webOS:lla, nimittäin nuo mainokset (ja mahdollisesti ainakin osan metadatan luovutuksen) saa blokattua muullakin kuin pi-holella, pfSenseilla sun muilla palomuurityyppisillä ratkaisuilla. Tein itse television browserin kautta DNS-palveluun nextdns.io ilmaiset tilit, josta sitten laitoin päälle mm. "perflyst's smart TV blocking list". Tuolla on myös privacy tabissa osalle TV-valmistajista erillinen lista. Lisäksi noita domaineja voi erikseen blokata jos siltä tuntuu, netistä hakemalla löytyy lisää URL:eja. Huom! Tehkää tämä toimenpide vain
omalla vastuulla, saattaa ja tuleekin rikkomaan jotain, kuten mainokset näkyvät mustina palkkeina ja jossain tapauksissa app-store lakkaa toimimasta, päivitykset jää tulematta (!).
Olen pohdiskellut myös mitä muita vaihtoehtoja tässä olisi seuraavaksi OLED "TV":ksi, jos haluaisi kokonaan pois tuosta bloatwaresta/metadatasta niin vaihtoehtoihin jäisi ainoastaan:
-LibreELEC tai LineageOS Android TV (esim. raspberry pi:hn, tuskin TV:iden OSää pystyy fläshäämään tuohon), lisähuomiona esim. RootMyTV jossa rootataan/jailbreakataan LG webOS mutta siihen en taida itse lähteä..
-Ostaa iso OLED-monitori, 55'' ja isommat taitavat olla melko kiven alla varsinkin Euroopasta
-Sceptre taitaa vielä valmistaa ns. "dumb" TV:s mutta en löytänyt onko näitä saatavana mistään Euroopasta tai kenties muita valmistajia?
-Commercial displays (?)
Tuleeko kenelläkään muuta vielä mieleen?