OLED-TV

Tuli haettua ja nostettua seinälle nyt tuo LG C1 vanhan rikkoutuneen ruudun tilalle. Aika pettymys kyllä tämä uusi LG:n kaukosäädin (vasemmalla). Positiivinen yllätys oli lähinnä että vanha kaukosäädin parittui no problems uuteen televisioon niin eipä tarvi tuota vielä pahempaa muovirimpulaa ekstra maksetuilla applikaatio napeilla ottaa käyttöön ollenkaan. Aivan hirveän tuntuma :cautious:
WhatsApp Image 2022-04-21 at 11.20.32 PM.jpeg


Vielä kun saisi volume säädön toimimaan tuon HDMI ARC kautta... Jostain syystä kun valitsee audio output HDMI ARC niin audiota ei tule tällä uudella ruudulla ollenkaan vahvistimesta. Optical outputilla tulee äänet vahvistimen läpi (optinen piuha siis kyllä myös kytkettynä), mutta edelleenkään äänenvoimakkuuden säätö television läpi ei toimi.. Vanhalla ruudulla toimi ihan fine HDMI ARC ja Simplelink CEC aktiivisena ... 10 minuuttia tuossa naputtelin enkä keksinyt miksi ihmeessä tuo ohjaus ei toimi. Vahvistin kuitenkin napsuttelee on/off virtoja television mukana joten kyllä siellä jotain dataa television ja vahvistimen välillä liikkuu. Jos jollakulla on vinkkiä niin otetaan vastaan :hmm:
 
(C2 42")
Hyvä pointti tuo uusi Batman HBO maxilla, täysin mustaa ei ole kyseisessä pätkässä, ihmettelin kun muistin itsekkin että teatterissa oli paljon hämärämpi. Silti sen katsominen oli mielekkäämpää kotona kuin teatterissa, leffassa niin paljon "close up" kuvattuja kohtauksia mitkä teatterin isolla valkokankaalla on häritseviä.

Huvittavaa että haettu mustaa maailmaa mutta oikeasti se on harmaa.

Se voi toki johtua ihan HBO Maxin hunosta laadusta kun bitratet niin pienet tai muuten masteroitu heidän palveluun perseelleen.
Ei tuo johdu HBO Maxista, on vain haluttu tehdä tuon näköiseksi tarkoituksella.
Pointtini oli, että juuri tuolla tavalla tehdyt elokuvat eivät juurikaan hyödy täyttä mustaa toistavasta näytöstä, monessa OLEDissa jopa näyttävät huonommalle kuin jossain ei mustaa toistavassa näyttötekniikassa, jos vain on sellainen joka toistaa ”sileää” 1-10% harmaaliukua. Olennaisinta on, että näyttö toistaa harmaasävyt ja värit oikein eikä sävyliu’ut porrastu. Itselläni oli niin lyhyt aika teatterissa nähtyyn The Batmaniin, että oli vielä tuoreessa muistissa miltä näytti siellä ja pakko oli todeta, että ei täydellistä mustaa toistavassa OLEDissani näyttänyt juuri sen paremmalta.

Disney+ palvelussa Mandalorian, Bobafett tai Marvel pätkiä mitkä IMAX enhanced ovat laadultaan ihan 10/10, niissä pääsee oledi oikeuksiin.
Disney+ kuvanlaatu yleisesti ottaen on yksi parhaimmista suoratoistolaadusta mutta ei se nyt ole tässä tapauksessa syy, vaan kyllä se The Batman sielläkin näyttäisi samanlaiselle ja nuo listaamasi esimerkit HBO Maxilla about samalta.
 
RTings julkaisi LG C2 mittaustulokset, tuossa värivolyymimittaus, G2 kirkkaampi mutta heikommat värit, kertoo hyvin että nykyinen WOLED on kirkkaudessa tiensä päässä. Samsung S95B normalized Rec 2020 on 86%, ollen samalla kirkkaampi.

C2 Color Volume Rating: 7.1
Normalized DCI P3 Coverage ITP = 79.2%
10,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP = 44.0%
Normalized Rec 2020 Coverage ITP = 62.7%
10,000 cd/m² Rec 2020 Coverage ITP = 35.1%


G2 Color Volume Rating: 6.9
Normalized DCI P3 Coverage ITP = 77.8%
10,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP = 46.3%
Normalized Rec 2020 Coverage ITP = 59.9%
10,000 cd/m² Rec 2020 Coverage ITP = 35.8%
 
Tässä hyviä vertailukuvia A90J vs S95B, Eli viime vuoden paras OLED TV vs sampan uusi QDOLED. Ero aika selvä näissä kuvissa, eli selkeästi näkyvä hyppäys tulossa, jota ei enään tarvitse karttakepillä osoitella ja selitellä. Hienoa ! :thumbsup:



Tilanne LG:n kannalta tullee olemaan kyllä tukala. Edelläkävijästä suoraan harmaaseen keskikastiin. Hyvää tässä on se, että korean pojilla varmasti pitää kiirettä tulevana vuotena kehittää ja saada ulos uutta teknologiaa.
 
Tässä hyviä vertailukuvia A90J vs S95B, Eli viime vuoden paras OLED TV vs sampan uusi QDOLED. Ero aika selvä näissä kuvissa, eli selkeästi näkyvä hyppäys tulossa, jota ei enään tarvitse karttakepillä osoitella ja selitellä. Hienoa ! :thumbsup:



Tilanne LG:n kannalta tullee olemaan kyllä tukala. Edelläkävijästä suoraan harmaaseen keskikastiin. Hyvää tässä on se, että korean pojilla varmasti pitää kiirettä tulevana vuotena kehittää ja saada ulos uutta teknologiaa.

Pitää vielä lisätä että näissä ei ilmeisesti tarvitse harrastaa paneelilottoa, kaikki LG:n paneeleita vaivanneet ongelmat loistaa poissaolollaan, myös LCD:stä tuttu DSE jne. ainakin mitä AVSForumia lueskellut.

Jää kyllä syyt LG:n 2022-oledin ostolla 55" ja 65" koossa melko vähiin, C2:n kohdalla halvempi hinta nyt voi olla perusteltu syy.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli haettua ja nostettua seinälle nyt tuo LG C1 vanhan rikkoutuneen ruudun tilalle. Aika pettymys kyllä tämä uusi LG:n kaukosäädin (vasemmalla). Positiivinen yllätys oli lähinnä että vanha kaukosäädin parittui no problems uuteen televisioon niin eipä tarvi tuota vielä pahempaa muovirimpulaa ekstra maksetuilla applikaatio napeilla ottaa käyttöön ollenkaan. Aivan hirveän tuntuma :cautious:
WhatsApp Image 2022-04-21 at 11.20.32 PM.jpeg


Vielä kun saisi volume säädön toimimaan tuon HDMI ARC kautta... Jostain syystä kun valitsee audio output HDMI ARC niin audiota ei tule tällä uudella ruudulla ollenkaan vahvistimesta. Optical outputilla tulee äänet vahvistimen läpi (optinen piuha siis kyllä myös kytkettynä), mutta edelleenkään äänenvoimakkuuden säätö television läpi ei toimi.. Vanhalla ruudulla toimi ihan fine HDMI ARC ja Simplelink CEC aktiivisena ... 10 minuuttia tuossa naputtelin enkä keksinyt miksi ihmeessä tuo ohjaus ei toimi. Vahvistin kuitenkin napsuttelee on/off virtoja television mukana joten kyllä siellä jotain dataa television ja vahvistimen välillä liikkuu. Jos jollakulla on vinkkiä niin otetaan vastaan :hmm:
Ei varsinaisesti liity tuohon hdmi ohjaukseen mutta lg asetusista pystyy valita eri valmistajien kaukosäädinasetukset jolla sain ainakin oman nadin toimimaan.
 
Pitää vielä lisätä että näissä ei ilmeisesti tarvitse harrastaa paneelilottoa, kaikki LG:n paneeleita vaivanneet ongelmat loistaa poissaolollaan, myös LCD:stä tuttu DSE jne. ainakin mitä AVSForumia lueskellut.

Toivottavasti samppa ei ole keksinyt lottoon uusi "voittoluokkia". On todennäköisätä että näitäkin on, tai tulee olemaan. Mikään ei koskaan ole ollut täydellistä.
 
Toivottavasti samppa ei ole keksinyt lottoon uusi "voittoluokkia". On todennäköisätä että näitäkin on, tai tulee olemaan. Mikään ei koskaan ole ollut täydellistä.
Eiköhän noita ilmaannu, mutta toistaiseksi ei ole kukaan valittanut ainakaan AVSForumilla. Myös temporal image retention kovasta kirkkaudesta huolimatta loistaa poissaolollaan joka lienee palamisen kannalta hyvä asia.
 
Tässä hyviä vertailukuvia A90J vs S95B, Eli viime vuoden paras OLED TV vs sampan uusi QDOLED. Ero aika selvä näissä kuvissa, eli selkeästi näkyvä hyppäys tulossa, jota ei enään tarvitse karttakepillä osoitella ja selitellä. Hienoa ! :thumbsup:



Tilanne LG:n kannalta tullee olemaan kyllä tukala. Edelläkävijästä suoraan harmaaseen keskikastiin. Hyvää tässä on se, että korean pojilla varmasti pitää kiirettä tulevana vuotena kehittää ja saada ulos uutta teknologiaa.


Mitä itse nähnyt A90J niin noin tunkkasta kuvaa ei ilman omia himmennustoimenpiteitä meinaa saada (?). Toki sekin vaati Vivid moden että puskee täyttä.

Onko tuo QD siis ihan helkutisti kirkkaampi vai laittaako tuo hattusetä jotain omia asetuksia korostaakseen eroja? Näyttää että A90J himmeällä ja QD täysillä tulilla. Millään 200nitsin erolla tuo ei toteudu vielä.

Hyvähän se olis jos kehitystä tulee roimasti eikä tietenkään huononna vanhoja, mutta kyllä näissä hiukan hype ja kikkailu haiskahtaa.
 
Myös temporal image retention kovasta kirkkaudesta huolimatta loistaa poissaolollaan joka lienee palamisen kannalta hyvä asia.

Tuosta tuli mieleen, että onko QD oledeissä heatsinkkiä ? vai mikä tuon selittää ? Heatsinkkihän on tuota ilmiötä vähentänyt tehokkaasti.
 
Mitä itse nähnyt A90J niin noin tunkkasta kuvaa ei ilman omia himmennustoimenpiteitä meinaa saada (?). Toki sekin vaati Vivid moden että puskee täyttä.

Onko tuo QD siis ihan helkutisti kirkkaampi vai laittaako tuo hattusetä jotain omia asetuksia korostaakseen eroja? Näyttää että A90J himmeällä ja QD täysillä tulilla. Millään 200nitsin erolla tuo ei toteudu vielä.

Hyvähän se olis jos kehitystä tulee roimasti eikä tietenkään huononna vanhoja, mutta kyllä näissä hiukan hype ja kikkailu haiskahtaa.
Onhan siinä jokainen väri 3x kirkkaampia, oliko sininen jopa 4x. Kirkkaus yleensäkin n. tuplasti.
 
Mitä itse nähnyt A90J niin noin tunkkasta kuvaa ei ilman omia himmennustoimenpiteitä meinaa saada (?). Toki sekin vaati Vivid moden että puskee täyttä.

Onko tuo QD siis ihan helkutisti kirkkaampi vai laittaako tuo hattusetä jotain omia asetuksia korostaakseen eroja? Näyttää että A90J himmeällä ja QD täysillä tulilla. Millään 200nitsin erolla tuo ei toteudu vielä.

Videossa taidettiin mainita että A90J on kalibroitu, mutta mainittiinko samaa S95B:n kohdalla vai oliko se OOTB laite ?
 
Tuosta tuli mieleen, että onko QD oledeissä heatsinkkiä ? vai mikä tuon selittää ? Heatsinkkihän on tuota ilmiötä vähentänyt tehokkaasti.
Sansungissa ei ole heatsinkiä, Sonyn tulevassa on, siksi siitä voisi odottaa vielä kirkkaampaa. Onhan noissa teknologioissa eroja, mutta en osaa suoraan sanoa miksi TIR loistaa poissaolollaan.
 
Onhan siinä jokainen väri 3x kirkkaampia, oliko sininen jopa 4x. Kirkkaus yleensäkin n. tuplasti.

2400 nitsiä o_O

Kun tota C1 jo katsoo Normal -kuvatilassa niin vaikee kuvitella että 3 -4 kertainen kirkkaus väreille tekis muuta kun pohkipolttoa?

No saahan sitä himmeemmäksi / hillittyä aina jos tarvii, jos siis tuntuu että "vivid loudness" alkaa olla.

(koittakaas muuten C1 / C2 laittaa filmmaker moden tai experttien sijaan se normal niin saa valoa lisää jos tuntuu että parempi niin)
 
Koska samsungista tulee testituloksia? Nyt näyttää olevan pelkkää hypehuutelua.
Videoiden muodossa on, onhan noita videoita postattu tännekin.

Edit: mm. tuolla videolla.



2400 nitsiä o_O

Kun tota C1 jo katsoo Normal -kuvatilassa niin vaikee kuvitella että 3 -4 kertainen kirkkaus väreille tekis muuta kun pohkipolttoa?

No saahan sitä himmeemmäksi / hillittyä aina jos tarvii, jos siis tuntuu että "vivid loudness" alkaa olla.

(koittakaas muuten C1 / C2 laittaa filmmaker moden tai experttien sijaan se normal niin saa valoa lisää jos tuntuu että parempi niin)
Ei "aivan", 1600 nits max ja jatkuva 1000 nits ilman ABL:ää, nuo siis valkoisella. Kun mitataan muunkin värin kuin valkoisen kirkkautta, LG jää kauas taakse, siitä se ero tulee.
 
Viimeksi muokattu:
77" B1 Powerissa 1799€ ilman lisätöllöä, mutta enpä 32" FHD:lle 200€ arvoa antaisi vaikka tarve olisi sellaiselle.

 
LG on tehnyt ainakin CX:lle sellaisen källin, että uusimmalla firmiksellä enää eivät ole 3840x1600 ja 3840x1080 -resolutiot ollenkaan.
Eivät onnistu edes custom resoluution avulla. Ilmoitaa, että näyttö ei tue noita resoluutioita.
Aikaisemmin on toiminut, tännekin olen laittanut kuvakaappauksia noista resoluutioista.
Missähän firmiksessä tuo on muuttunut?
edit. onnistui 3840x1620 custom resoluutiona 21,3:9). Aikaisemmin se oli suoraan valittavissa ilman custom resoluutiota.
edit. onnistui myös 3840x1200 (28,8:9) mutta ei 3840x1080.
1650199727692.png
Itse asiassa nuo 1600 vs 1620 resoluutiot on vähän sekava siltä osin että kumpi vastaa ultrawideä (21:9 aka. 64:27) paremmin.
Why 3840x1600 and not 3840x1620? : ultrawidemasterrace (reddit.com)

EDIT: Perse, foorumi näköjään heitti minut viimeisen sivun sijaan jonnekkin ihan muualle.
 
77" B1 Powerissa 1799€ ilman lisätöllöä, mutta enpä 32" FHD:lle 200€ arvoa antaisi vaikka tarve olisi sellaiselle.

Käsittämättömän kova tarjous. Viime Black Fridaynä maksoin samasta telkkarista noin 2799€.
 
Käsittämättömän kova tarjous. Viime Black Fridaynä maksoin samasta telkkarista noin 2799€.
Houkuttelisi kyllä hankkia, mutta näkyykö normikäytössä tuo hitaampi prosessori, lagaako menut tai onko hidas käyttää? C1 nimittäin olisi myöskin Powerissa 2499€.
 
Houkuttelisi kyllä hankkia, mutta näkyykö normikäytössä tuo hitaampi prosessori, lagaako menut tai onko hidas käyttää? C1 nimittäin olisi myöskin Powerissa 2499€.
RTingsin arvostelun mukaan prossueroja ei juurikaan huomaa. Ei kuvanlaadussa, eikä valikoissa. Itse käytän Apple TV 4K:ta muutenkin, joten TV:n omat valikot ovat muutenkin vähäisessä käytössä. Valikkoja voi jossain määrin nopeuttaa karsimalla "soita kotiin, päivitä, mainosta"-asetuksia pois. Jumiuttuminen monesti johtuu siitä että sovelluksia yritetään pävittää, hakea ohjelmien tietoja yms asioita yhtä aikaa.

Itse ne maksaisi tuollaista hintaeroa pelkästään "paremmasta" prosessorista. C1 on jonkin verran kirkkaampi maksimikirkkaudella, mutta itse en koe senkään olevan hintaeronsa arvoinen. B1:lla on melko lyömätön hinta/laatu-suhde tällä hetkellä. Tulevat TV-pävitykset sitten kun QD-OLED on saanut LG:n käärimään hihat joko hinta-alennusten tai tuotekehitysten muodossa. :)
 
RTingsin arvostelun mukaan prossueroja ei juurikaan huomaa. Ei kuvanlaadussa, eikä valikoissa. Itse käytän Apple TV 4K:ta muutenkin, joten TV:n omat valikot ovat muutenkin vähäisessä käytössä. Valikkoja voi jossain määrin nopeuttaa karsimalla "soita kotiin, päivitä, mainosta"-asetuksia pois. Jumiuttuminen monesti johtuu siitä että sovelluksia yritetään pävittää, hakea ohjelmien tietoja yms asioita yhtä aikaa.

Itse ne maksaisi tuollaista hintaeroa pelkästään "paremmasta" prosessorista. C1 on jonkin verran kirkkaampi maksimikirkkaudella, mutta itse en koe senkään olevan hintaeronsa arvoinen. B1:lla on melko lyömätön hinta/laatu-suhde tällä hetkellä. Tulevat TV-pävitykset sitten kun QD-OLED on saanut LG:n käärimään hihat joko hinta-alennusten tai tuotekehitysten muodossa. :)
Tuota B1:tä miettiny tuohon hintaan, mutta se mietityttää että onko se oikeasti niin huono valoisassa ympäristössä kuin sanotaan. Ite pärjännyt tähän saakka n. 7v vanhalla sampan lcd:llä :D
 
Viimeksi muokattu:
Ero on erittäin selvä S95B:n ja referenssimonitorin kanssa myöskin

(4:27 eteenpäin)

Eli siis: Samsung manipuloi laitteensa kirkkauskäyriä omassa "referenssi"-kuvamoodissa. Tämä on sinänsä fine, ei kaikkien kuvamoodien tarvitse olla filmmaker moodin mukaisia, mutta Samsung ei enää seuraa referenssiä, eli ei toista pyydettyjä värejä ja kirkkautta. Jotta paneelien ja kuvantoiston eroja pystytään oikeasti vertaamaan molempien vertailuyksilöiden pitäisi yrittää toistaa samat värit ja sama kirkkaus - muuten kaikkein räikein vivid-moodi olisi aina se voittaja nettivideoissa. Dynaaminen tone mapping ominaisuus ja värien tehostaminen löytyy LG:stä, löytyy Panasonicista, löytyy Sonystä, löytyy Philipsistä, vähän eri nimillä. Toimii paremmin tai huonommin, ainakin Philipsillä ilmeisesti varsin hyvin. Muut valmistajat eivät vain nykymaailmassa enää laita dynaamisia kontrastejaan, HDR enhancereita ym päälle salaa ja pakotetusti

Suurin ongelma sen lisäksi, että tuota ei ilmeisesti saa millään pois päältä, on tuo salailu ja arvostelijoiden huiputus: - 10% testikuvilla Samsung seuraa referenssiä mutta 9% tai 11% testikuvilla se on selvästi kirkkaampi kuin referenssi. Tämä on ihan puhdasta huijausta, tehty siksi että saadaan videoita joissa samalla materiaalilla Samsung näyttää kirkkaammalta ja värikkäämmältä. Tällä ei ole QD OLED-paneelitekniikan paremmuuden kanssa paskankaan vertaa tekemistä.

Olen antanut itseni ymmärtää Sonyn QD OLEDin ennakkotietojen pohjalta, että QD OLEDin vahvuudet tulevat muihin paneelitekniikoihin verrattuna kyllä esiin ihan tasapäisessä testissäkin. Mutta Samsung on niin tottunut vetämään markkinointi edellä - ehkä siksi, kun on ollut heikompi QLED vuosia OLEDia vastassa - että eivät enää osaa voittaa kilpailua, vaan pakkopaskovat QD-OLEDinsa tällä lailla.

Vastaa VW huijausdieselien logiikkaa - testitilanne havaitaan ja säädetään laitetta sen mukaan toimimaan toisin kuin tosimaailmassa. Paitsi että oikeasti vastaisi sellaista hypoteettista volkkaria, joka jo täyttäisi kaikki päästövaatimukset prikulleen jos tuota huijaussoftaa ei olisi asennettu, mutta joka on saatu softattua niin, että todellisessa ajossa se päästääkin kaikki pienhiukkaset läpi.
 
Ei varsinaisesti liity tuohon hdmi ohjaukseen mutta lg asetusista pystyy valita eri valmistajien kaukosäädinasetukset jolla sain ainakin oman nadin toimimaan.
En nyt ihan keksinyt mitä ominaisuutta tarkalleen ottaen tällä tarkoitit. Voisitko hieman avata niin voisin kokeilla?

Tuossa CEC-kontrollissa on aivan selvästi vikaa tässä LG:ssä eikä ARC toimi ollenkaan oman vahvarin kanssa.. Sain tuon nyt sellaiseen tilaan että pelkästään sammutus toimii television läpi eikä optinen lähtökään toimi :D Täytyy näköjään yrittää taas re-inittaa tuota handshakea että päästäs eiliseen tilanteeseen jossa vain volume säätö ei toiminut ... Tuskaiselta tuntuu kun tämmöinen perus asia ei toimi uudessa vehkeessä

edit: Noniin, hetken sai ihmetellä mutta kun auto-konfiguroidun ARC devicen poisti universal remote control asetuksista niin pääsi konffaamaan tuon manuaalisesti. Nyt toimii on/off sekä myös volume control, olipas aika hassu kikkailu

Enää täytyy keksiä millä tuon viestin joka poppaa keskelle näyttöä joka päällelaitossa "if you accepts this connection, LG Remote App will be able to access and store information about your TV." Aivan sama vastaako yes tai no niin joka kerta tuo näyttää tulevan ruutuun. Erittäin mukavaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuskaiselta tuntuu kun tämmöinen perus asia ei toimi uudessa vehkeessä
Vika ei (varsinaisesti) ole laitteessa. Tai ainakaan yhdessä laitteessa. Koko CEC on määritelmänä täysin juosten kustu. Jokainen valmistaja on lanseerannut sen jollain omalla nimellä, kunnon laajaa standardia ei pohjalla ole, niin mitä siltä voi odottaakaan...

Jokaista valmistajaa kiinnostaa vain oma hanuri ja niinpä yhteensopivuus on mitä sattuu. Toimiiko aina kunnolla edes, vaikka koko sarja laitteita olisi saman valmistajan tuotteita... Epäilenpä...

Itse käytän Harmonya, harmi että sekin on finaalissa, niin ei tartte jossain vaiheessa tulevaisuudessa käyttää sitäkään...
Nyt on "tilalle" odotettavissa jotain hemmetin Kickstarter räpellyksiä, joiden eliniästä ja tuesta ei ole mitään käytännön tietoa...

Hups, tuliko perjantai-illan rant-moodi päälle??? :lol:
 
Ero on erittäin selvä S95B:n ja referenssimonitorin kanssa myöskin

(4:27 eteenpäin)

Eli siis: Samsung manipuloi laitteensa kirkkauskäyriä omassa "referenssi"-kuvamoodissa. Tämä on sinänsä fine, ei kaikkien kuvamoodien tarvitse olla filmmaker moodin mukaisia, mutta Samsung ei enää seuraa referenssiä, eli ei toista pyydettyjä värejä ja kirkkautta. Jotta paneelien ja kuvantoiston eroja pystytään oikeasti vertaamaan molempien vertailuyksilöiden pitäisi yrittää toistaa samat värit ja sama kirkkaus - muuten kaikkein räikein vivid-moodi olisi aina se voittaja nettivideoissa. Dynaaminen tone mapping ominaisuus ja värien tehostaminen löytyy LG:stä, löytyy Panasonicista, löytyy Sonystä, löytyy Philipsistä, vähän eri nimillä. Toimii paremmin tai huonommin, ainakin Philipsillä ilmeisesti varsin hyvin. Muut valmistajat eivät vain nykymaailmassa enää laita dynaamisia kontrastejaan, HDR enhancereita ym päälle salaa ja pakotetusti

Suurin ongelma sen lisäksi, että tuota ei ilmeisesti saa millään pois päältä, on tuo salailu ja arvostelijoiden huiputus: - 10% testikuvilla Samsung seuraa referenssiä mutta 9% tai 11% testikuvilla se on selvästi kirkkaampi kuin referenssi. Tämä on ihan puhdasta huijausta, tehty siksi että saadaan videoita joissa samalla materiaalilla Samsung näyttää kirkkaammalta ja värikkäämmältä. Tällä ei ole QD OLED-paneelitekniikan paremmuuden kanssa paskankaan vertaa tekemistä.

Olen antanut itseni ymmärtää Sonyn QD OLEDin ennakkotietojen pohjalta, että QD OLEDin vahvuudet tulevat muihin paneelitekniikoihin verrattuna kyllä esiin ihan tasapäisessä testissäkin. Mutta Samsung on niin tottunut vetämään markkinointi edellä - ehkä siksi, kun on ollut heikompi QLED vuosia OLEDia vastassa - että eivät enää osaa voittaa kilpailua, vaan pakkopaskovat QD-OLEDinsa tällä lailla.

Vastaa VW huijausdieselien logiikkaa - testitilanne havaitaan ja säädetään laitetta sen mukaan toimimaan toisin kuin tosimaailmassa. Paitsi että oikeasti vastaisi sellaista hypoteettista volkkaria, joka jo täyttäisi kaikki päästövaatimukset prikulleen jos tuota huijaussoftaa ei olisi asennettu, mutta joka on saatu softattua niin, että todellisessa ajossa se päästääkin kaikki pienhiukkaset läpi.

Kuten aiemmin jo kirjoiteltiin, EOTF-käyrä ei ole täydellinen, mutta katsojalle lienee tärkein se että miltä kuva näyttää, HDR:llä referenssiin turha pyrkiä kun ei siihen pääse. Ehkä Samsung "huijaa" ja nostaa kirkkauksia ja värejä, mutta mikä tärkein, vihdoin on teknologia joka tarjoaa hyvän mustan, hyvän kirkkauden ja hyvät värit. Lähes jokainen testaaja todennut että QD-OLED on "mullistava" parannus WOLEDiin verrattuna, jossa oikeasti värit heikot. Ehkä lopulta se on tärkein että kuva näyttää hyvältä itselle, ei referenssiin tarvitse pyrkiä jos ei halua, useat samoo että referenssikuva on haalea eikä siksi edes halua sitä, toiset taas siihen pyrkii ja hehkuttaen samalla DV:n paremmuutta HDR10 verrattuna vaikka tv itse vaikuttaa enemmän kuin HDR-standardi. Kannattaa katsoa muidenkin videot, ei pelkästään LG-Vincentin, oikeasti hyvätkin testaajat hehkuttaa QD-OLEDia. Tuntuu että AVSForumillakin lähes jokainen LG WOLEDin omistaja etsii vain ne QD-OLEDin heikkoudet, mutta vaikuttaisi ettei siinä pahoja juurikaan ole. Mittaustulokset osoittaa että QD-OLED pystyy n. 3x parempaan värien kirkkauteen, WOLED kun ei toista kirkkaasti muuta väriä kuin valkoista, siinä lienee se merkittävin ero.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä lähtien OLEDissa on ollut huonot värit?

Pikaisesti mitä itse testaillut niin C9, C1 (ja varmaan myös C2) kanssa jo tuolla Vivid kuvatilalle menee aika överiksi noiden värien räikeys. Tykkään itse kuitenkin kuvasta missä elämää ja potkua, sen takia C1 kanssa käytössä nykyään ihan se normaali koska noihin filmmakeriin ja elokuva tiloihin nähdän jotenkin kirkkaampi eikä niin hillitty. Lisäksi jonkun verran liikkeen terävöitystä päälle ettei se terävä 4k kuva mössöönny heti kun kameraa liikutellaan.

Mutta jos tuo Sampan QD tosiaan räkäisee kaikki x 3 niin aika mauton sirkus saattaa olla? jos kyseessä kuitenkin sattuukin olemaan pienoinen hype-hössötys ja tuo ”moninkertainen boosti lähes kaikkeen” onkin lähinnä samaa eroluokkaa kuin esimerkiksi kun vaihtaa kuvatilaa hilltyimmästä —> normaaliin.

Jos näin, niin sieltähän saattaa tosiaan tulla paras TV tähän mennessä! Erolla 5% nykyisiin parhaimmistoihin mutta pienemmillä kokoluokilla ja huomattavasti kalliimmalla hinnalla.
 
Mutta jos tuo Sampan QD tosiaan räkäisee kaikki x 3 niin aika mauton sirkus saattaa olla? jos kyseessä kuitenkin sattuukin olemaan pienoinen hype-hössötys ja tuo ”moninkertainen boosti lähes kaikkeen” onkin lähinnä samaa eroluokkaa kuin esimerkiksi kun vaihtaa kuvatilaa hilltyimmästä —> normaaliin.
Joka vuosihan tämä tapahtuu. Ensin hype ja sitten realismi.

Jos näin, niin sieltähän saattaa tosiaan tulla paras TV tähän mennessä!
Ja joka vuosihan sieltä tulee uusi paras TV.


Kuluttajan kannalta on hyvä asia , että kotona ei ole rinnalla toista TV:tä johon verrata. Silloin voi omaan entiseen parhaaseen TV:hen olla enemmän kuin tyytyväinen vielä pitkään.....

Ja sitten jos entinen hyvä alkaa oikeasti tuntumna huonolta, niin sitten pitää marssia kauppaan tekemään asialle jotain.


Sitten yleisluontoinen kysmys. Onko sama väriavaruus käytössä lähteestä riipumatta , TV lähetys, Striimi, Levy ? Varmaan väärin kysytty, joten varmuuden vuoksi kysytään hieman erilailla. Näkyvätkö värit oikein lähteestä riippumatta , eli hyödynkö OD OLEDista esim TV lähetyksiä katsellessa parentuneesta värintioistosta vai vaatiiko sekin kunnon lähteen ? Voiko huono lähetys / bittivirta kaventaa myös käytössä olevaa väriavaruutta ?
 
Joka vuosihan tämä tapahtuu. Ensin hype ja sitten realismi.


Ja joka vuosihan sieltä tulee uusi paras TV.


Kuluttajan kannalta on hyvä asia , että kotona ei ole rinnalla toista TV:tä johon verrata. Silloin voi omaan entiseen parhaaseen TV:hen olla enemmän kuin tyytyväinen vielä pitkään.....

Ja sitten jos entinen hyvä alkaa oikeasti tuntumna huonolta, niin sitten pitää marssia kauppaan tekemään asialle jotain.


Sitten yleisluontoinen kysmys. Onko sama väriavaruus käytössä lähteestä riipumatta , TV lähetys, Striimi, Levy ? Varmaan väärin kysytty, joten varmuuden vuoksi kysytään hieman erilailla. Näkyvätkö värit oikein lähteestä riippumatta , eli hyödynkö OD OLEDista esim TV lähetyksiä katsellessa parentuneesta värintioistosta vai vaatiiko sekin kunnon lähteen ? Voiko huono lähetys / bittivirta kaventaa myös käytössä olevaa väriavaruutta ?

Juu totta, aina pieni parannus edelliseen, pieni. Mutta että kolme kertaa sitä ja neljä kertaa tätä kuullostaa hiukan liioitellulta. En väitä etteikö voisi olla niin, mutta otan hypen määrän suolan kanssa tuon parannuksen suhteen.

Hyvät kysymykset lähteiden puolesta.
 
Mistä lähtien OLEDissa on ollut huonot värit?

Pikaisesti mitä itse testaillut niin C9, C1 (ja varmaan myös C2) kanssa jo tuolla Vivid kuvatilalle menee aika överiksi noiden värien räikeys. Tykkään itse kuitenkin kuvasta missä elämää ja potkua, sen takia C1 kanssa käytössä nykyään ihan se normaali koska noihin filmmakeriin ja elokuva tiloihin nähdän jotenkin kirkkaampi eikä niin hillitty. Lisäksi jonkun verran liikkeen terävöitystä päälle ettei se terävä 4k kuva mössöönny heti kun kameraa liikutellaan.

Mutta jos tuo Sampan QD tosiaan räkäisee kaikki x 3 niin aika mauton sirkus saattaa olla? jos kyseessä kuitenkin sattuukin olemaan pienoinen hype-hössötys ja tuo ”moninkertainen boosti lähes kaikkeen” onkin lähinnä samaa eroluokkaa kuin esimerkiksi kun vaihtaa kuvatilaa hilltyimmästä —> normaaliin.

Jos näin, niin sieltähän saattaa tosiaan tulla paras TV tähän mennessä! Erolla 5% nykyisiin parhaimmistoihin mutta pienemmillä kokoluokilla ja huomattavasti kalliimmalla hinnalla.
Jotain rajaa nyt tuohon valehteluun. Oledeissa ei ole paskat värit.
Korjataan, kirkkaat värit huonot, josta värivolyymi-mittaus kertoo. Eli WOLEDissa kirkkaat värit alkaa haalistua koska valkoinen väri jolla kirkkautta nostetaan alkaa erottua. El tuo tarkoita että QD-OLEDin värit olisi räikeitä, vaan että ne värit erottuu sellaisena kuin ne on myös kirkkaissa kohteissa, kannattaa katsoa esim. Classy techin mittausvideo jonka postannut ainakin 2 kertaa aiemmin.

Tuossa vielä kertauksena:
RTings julkaisi LG C2 mittaustulokset, tuossa värivolyymimittaus, G2 kirkkaampi mutta heikommat värit, kertoo hyvin että nykyinen WOLED on kirkkaudessa tiensä päässä. Samsung S95B normalized Rec 2020 on 86%, ollen samalla kirkkaampi.

C2 Color Volume Rating: 7.1
Normalized DCI P3 Coverage ITP = 79.2%
10,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP = 44.0%
Normalized Rec 2020 Coverage ITP = 62.7%
10,000 cd/m² Rec 2020 Coverage ITP = 35.1%


G2 Color Volume Rating: 6.9
Normalized DCI P3 Coverage ITP = 77.8%
10,000 cd/m² DCI P3 Coverage ITP = 46.3%
Normalized Rec 2020 Coverage ITP = 59.9%
10,000 cd/m² Rec 2020 Coverage ITP = 35.8%
Hypeä toki on, mutta ne jotka on tv:n jo saaneet todenneet että hypelle on vastinetta, mutta tuo pitää itse nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Näkyvätkö värit oikein lähteestä riippumatta , eli hyödynkö OD OLEDista esim TV lähetyksiä katsellessa parentuneesta värintioistosta vai vaatiiko sekin kunnon lähteen ?
Tämän hetkisen nettitiedon perusteella TV lähetyksen "vanhanaikaisen" väriavaruuden REC709:n toistoon QD OLED ei toisi etuja, sillä WOLEDin väritoisto pystyy tuohon yhtä hyvin. Sen sijaan etua saadaan HDR:n laajemman väriavaruuden kirkkaiden värien toistossa tyyliin pimeässä loistava auton jarruvalo. Classy mittaili hieman epämääräisellä tavalla puhtaiden värien maksimikirkkautta (Y) ja nämä olivat 2-3 kertaa valovoimaltaan kirkkaampia QD OLEDilla. Tosin samalla myös x ja y koordinaatit (värisävy) hieman erosivat toisistaan, joten mittausproseduurin tarkkuus jättää hieman kysymysmerkkejä. Eli mitattiin siis tuon vasemman kuvan ylempiä nurkkapisteitä.

QD OLED.png QD OLED 2.png
 
Hypeä toki on, mutta ne jotka on tv:n jo saaneet todenneet että hypelle on vastinetta, mutta tuo pitää itse nähdä.

En yhtään epäile paremmuutta, mutta yleensä, härvelistä riippumatta, early adaptors tyypit hehkuttavat hankintojaan varsin vuolaasti. Ja se on ihan OK, miksipä ei sitä tyytyväisyttään jakaisi muille. Adjektiivin käyttö on vain aavistuksen hanakampaa näin alussa.
 
En yhtään epäile paremmuutta, mutta yleensä, härvelistä riippumatta, early adaptors tyypit hehkuttavat hankintojaan varsin vuolaasti. Ja se on ihan OK, miksipä ei sitä tyytyväisyttään jakaisi muille. Adjektiivin käyttö on vain aavistuksen hanakampaa näin alussa.
Jep. Odotellaan ensimmäisen foorumilaisen kommentteja, kaippa tuon joku ostaa. :) Tosiaan tuo WOLEDin värien haalistuminen kirkkaissa kohteissa näkee jo Rtingsin LG G2 vs LG C2 arvosteluissa, G2 kirkkaampi, mutta värien kustannuksella, C2:ssa värivolyymi on parempi, siksihän WOLEDin kirkkaus alkaa saavuttaa jo tekniset rajat, kirkkautta ei voi nostaa rajattomasti ilman värien haalistumista, ellei teknologiaan tule jotain päivitystä.

Edit: Tuolta löytyy ostajien arvioita jos kinostaa.

 
Kuten aiemmin jo kirjoiteltiin, EOTF-käyrä ei ole täydellinen, mutta katsojalle lienee tärkein se että miltä kuva näyttää, HDR:llä referenssiin turha pyrkiä kun ei siihen pääse. Ehkä Samsung "huijaa" ja nostaa kirkkauksia ja värejä, mutta mikä tärkein, vihdoin on teknologia joka tarjoaa hyvän mustan, hyvän kirkkauden ja hyvät värit. Lähes jokainen testaaja todennut että QD-OLED on "mullistava" parannus WOLEDiin verrattuna, jossa oikeasti värit heikot. Ehkä lopulta se on tärkein että kuva näyttää hyvältä itselle, ei referenssiin tarvitse pyrkiä jos ei halua, useat samoo että referenssikuva on haalea eikä siksi edes halua sitä, toiset taas siihen pyrkii ja hehkuttaen samalla DV:n paremmuutta HDR10 verrattuna vaikka tv itse vaikuttaa enemmän kuin HDR-standardi. Kannattaa katsoa muidenkin videot, ei pelkästään LG-Vincentin, oikeasti hyvätkin testaajat hehkuttaa QD-OLEDia. Tuntuu että AVSForumillakin lähes jokainen LG WOLEDin omistaja etsii vain ne QD-OLEDin heikkoudet, mutta vaikuttaisi ettei siinä pahoja juurikaan ole. Mittaustulokset osoittaa että QD-OLED pystyy n. 3x parempaan värien kirkkauteen, WOLED kun ei toista kirkkaasti muuta väriä kuin valkoista, siinä lienee se merkittävin ero.

En nyt ole jokaista videota katsonut mutta olenko nyt siis tulkinnut oikein että Samsung käytännössä huijasi ammattikalibroijia/arvostelijoita syöttämällä tasasta käyrää tietyissä standarditestitilanteissa ja sitten muilla reaalitilanteilla ylikorosti värejä. Valtaosa kalibroijista sitten meni tuohon huijaukseen kun mittari näytti tasasta käyrää ja arvostelija tulkitsi ylikorostetut värit paneelin väritoiston paremmuudeksi eli nyt pitäisi jokaista hypevideota katsoa sillä silmällä että onko arvostelija tietoinen tosta vai ei? :D

Tässä päästään nopeasti hifipuolen ongelmiin, jossa yksi koulukunta vannoo tasaisen toistokäyrän perään kun taas toinen sanoo ettei sillä ole mitään väliä kuinka paljon valmistaja värittää ääntä kuhan se käyttäjän mielestä kuulostaa kivalta. IMHO käyttäjä on sinänsä paskin mittari ja helpoin huijattava ja onhan nämä vivid kusetukset nyt ollut arkipäivää vuosikausia esim. esittelymalleissa ja valmistajan kuvamoodeissa muttei ole ihan näin räikeästi toimittu. Tässä keskustelussa myös sekoittuu QD-OLED-paneelin edut/haitat sekä Samsungin kusetukset toisiinsa ja toivottavasti varsinaisen paneelin edut tulee selvemmin eteen sitten kun Sony saa oman mallinsa ulos.
 
Varmaan parempi rauhoittaa hype ja keskustelu siihen asti että "luotettuja" testejä ilmestyy, videot kun ei niitä ole vaikka mittaukset toki kertoo jotain (3x kirkkaus eri väreillä jne. joka ei sinänsä teknologiaerot huomioiden ole ihmeellinen). Sony tosiaan enemmän kiinnostaa, mutta teknologian edut/haitat luulisi tulevan esiin Samsungillakin, kuten nyt jo tullut esille. Ei siis Samsung S95B:tä tässä hypetetä vaan itse teknologiaa, jonka Sony todennäköisesti hyödyntää paremmin.
 
3x kirkkaus eri väreillä
Tässähän ongelmana on mm. se, että eri värien välisen kirkkauseron mittaaminen on vähän kyseenalaista. Qd oled on monessa asiassa parempi, mutta paskat mittaukset on paskoja vaikka niillä yritettäisiin demonstroida ihan oikeita ilmiöitä.
 
Jotain rajaa nyt tuohon valehteluun. Oledeissa ei ole paskat värit.
Korjataan, kirkkaat värit huonot, josta värivolyymi-mittaus kertoo. Eli WOLEDissa kirkkaat värit alkaa haalistua koska valkoinen väri jolla kirkkautta nostetaan alkaa erottua. El tuo tarkoita että QD-OLEDin värit olisi räikeitä, vaan että ne värit erottuu sellaisena kuin ne on myös kirkkaissa kohteissa,
Ymmärtääkseni WOLEDissa tuota valkoista pikseliä ajetaan kovempaa mitä isommalla OLED-valo asetus on. Liekö kokonaan tai suureksi osaksi pois pelistä hyvin matalaa OLED-valoa käyttäessä.
Mutta normaali matti meikäläiselle nämä tuskin näkyy, kun tässäkin ketjussa aika usein joku kehuu, että LG OLEDin värit ja kuva näyttää hyvälle OLED-valo tapissa tai hyvin korkealla vaikka värit periaatteessa ovat täyteläisemmät vähemmällä. Mulle tuollainen korkea OLED-valo asetus on aina näyttänyt paskalle, ja tulee edelleen ajeltua omaa OLED-valo 1/4 maksimista SDR:llä, enkä ole HDR:llekään sitä täysille laittanut (tiedän, että se pitäisi olla periaatteessa mutta kyllä tuo vähemmälläkin itseäni häikäisee täysin pimennetyssä huoneessa).

Käsittääkseni tuo WOLEDin valkoinen alipikseli on pitkälti sama asia kuin jossain halvoissa DLP-tykeissä käytetty väripyörän valkoinen (=kirkas) segmentti boostaamassa kirkkautta. Samoin näissä usein oleva Brilliant Color menee tietyllä tavalla hieman samaan kategoriaan, jolla käytännössä hyödynnetään väripyörän segmenttien välin spoke-time.
 
En tiedä mistä täällä väännetään mutta: onhan tuo oledin stutter paskinta paskaa mitä maa päällään kantaa. Taitaa lähtä 77" B1 palautukseen jos ei silmä totu tuohon. Ei mikään Trumotion tai oled motion pro saa tuota häivytettyä niin ettei se häiritsisi, onhan tuo mahtava kuva jos näytöllä ei ole liikettä ollenkaan mutta kuka tuolta ruudulta pelkkiä kuvia katselee...pelaamiseen varmaan hyvä mutta ei tämä oikein leffa/sarjat hommaan sovellu. :mad:
Sulla on varmaan vaan liian kirkkaalla se. Leffateatterissa stutteri on täysin vastaava.
 
Rtingsin settingsit kopioin, expert brightiin ja expert darkkiin. Molemmilla sama homma.
Mille kirkkaudelle laitoit valkoisen pisteen tossa expert darkissa? HDR sisällöllä toi usein häiritsee enemmän. Joku 500 nitiä ja nopeat pannaukset ei vaan toimi hyvin.
 
Sopii toivoa, että leffateollisuus joskus päivittäisi kivikautisen 24fps ruudunpäivityksen tähän päivään ( ei päivitä ). OLED vaan toistaa sen mitä sille tarjotaan ilman LCD:n ylimääräistä liikeblurrausta, hyvässä ja pahassa. Tuolta 24fps näyttää natiivina.
 
Sopii toivoa, että leffateollisuus joskus päivittäisi kivikautisen 24fps ruudunpäivityksen tähän päivään ( ei päivitä ). OLED vaan toistaa sen mitä sille tarjotaan ilman LCD:n ylimääräistä liikeblurrausta. Tuolta 24fps näyttää natiivina.
Filmillä sama homma, bonuksena vielä ruudut triplaava 72Hz BFI.
 
Ymmärtääkseni WOLEDissa tuota valkoista pikseliä ajetaan kovempaa mitä isommalla OLED-valo asetus on. Liekö kokonaan tai suureksi osaksi pois pelistä hyvin matalaa OLED-valoa käyttäessä.
Mutta normaali matti meikäläiselle nämä tuskin näkyy, kun tässäkin ketjussa aika usein joku kehuu, että LG OLEDin värit ja kuva näyttää hyvälle OLED-valo tapissa tai hyvin korkealla vaikka värit periaatteessa ovat täyteläisemmät vähemmällä. Mulle tuollainen korkea OLED-valo asetus on aina näyttänyt paskalle, ja tulee edelleen ajeltua omaa OLED-valo 1/4 maksimista SDR:llä, enkä ole HDR:llekään sitä täysille laittanut (tiedän, että se pitäisi olla periaatteessa mutta kyllä tuo vähemmälläkin itseäni häikäisee täysin pimennetyssä huoneessa).

Käsittääkseni tuo WOLEDin valkoinen alipikseli on pitkälti sama asia kuin jossain halvoissa DLP-tykeissä käytetty väripyörän valkoinen (=kirkas) segmentti boostaamassa kirkkautta. Samoin näissä usein oleva Brilliant Color menee tietyllä tavalla hieman samaan kategoriaan, jolla käytännössä hyödynnetään väripyörän segmenttien välin spoke-time.
Mielestäni peak brightnes asetus vaikuttaa valkoiseen pikseliin.
 
katso liitettä 843910

Kirkkaudet on siis nuin. Valkotasapainoja en lähtenyt muuttamaan koska:

"The following are the results of the white balance and colorspace calibration on our unit. They are provided for reference, and should not be copied as the calibration values vary per individual unit even for the same model and same size as the TV we reviewed due to manufacturing tolerances."
Aika kova on kirkkaus. Ei ainakaan pimeässä tilassa tule näyttämään hyvältä. Kovalla kirkkaudella silmä huomaa stutterin helpommin.
 
edit: Vastaus Naperolle

Epäilen että täytyy olla jotain vikaa televisiossasi, jos tulee judderia.

Itsellä 83" OLED C1 ja olen käyttänyt liikeprosessoinnissa omista aiemmasta telkkarista (LG 65 OLED E7 edellisessä asetus OFF) poiketen asetusta 'Luonnollinen' eikä OFF ja kaikki liike näyttää juuri sellaiselta kuin pitäisikin materiaaleilla mitä olen jo kohta puoli vuotta katsellut.
En tiedä onko B1:ssä myös nuo samat vaihtoehdot, vai tuleeko tuossa se prosessorin tehoero juuri esille?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom