OLED-TV

Te jo kokeneemmat ko. telkkarin käyttäjät. Onko jossain määriteltävissä asetus, että kun laittaa esim. HDMI1 paikassa olevan Apple TV:n päälle niin TV vaihtaisi tuolle lähdölle automaattisesti? En mistään tuota ainakaan meinaa löytää. Vanhassa telkkarissa toimi juuri noin, että kun virrat päälle Apple TV:hen niin automaattisesti muuttui kuvalähde oikeaksi.
:)

Eikös siellä asetuksissa ole joku HDMI-CEC tai simplink jolla saa juuri toimimaan noin kuvailet?

Viitsitkö heittää kuvaa noista kalibrointipapereista? Veikkaan että tuohon puoleen hintaankin meni rahat hukkaan...
 
Kiinnostaa myös Powerin kalibrointiraportti.
Tuo kellertävyys on tuttua niiden suusta jotka ovat tottuneet värilämmöltään liian kylmään valkoiseen, harmi jos sitä piti mennä heti rukkaamaan ja näin ollen kalibrointi pieleen.
 
Tuo kellertävyys on tuttua niiden suusta jotka ovat tottuneet värilämmöltään liian kylmään valkoiseen, harmi jos sitä piti mennä heti rukkaamaan ja näin ollen kalibrointi pieleen.

+1 Joku 6500K voi tuntua kellertävältä, jos on tuijottanut 8000+K näyttöä pitkään. Tuossa kannattaa antaa silmän totutella pari viikkoa ennen kuin lähtee rukkaamaan. Toki jos kämpän valaistus on kylmää, voi kylmempi olla näytöissäkin perusteltua. Mutta kalibrointiraportti olisi kiva nähdä, @tkhyla!
 
+1 Joku 6500K voi tuntua kellertävältä, jos on tuijottanut 8000+K näyttöä pitkään. Tuossa kannattaa antaa silmän totutella pari viikkoa ennen kuin lähtee rukkaamaan. Toki jos kämpän valaistus on kylmää, voi kylmempi olla näytöissäkin perusteltua. Mutta kalibrointiraportti olisi kiva nähdä, @tkhyla!

Raportti lisätty. Ei kovin hyvänlaatuiset kuvat mutta kyllä niistä selvää saa.
Itse säädin värilämpötilaa Lämmin2 asetuksesta => toiseksi kylmimmäksi (en muista mikä oli tuon oikea nimi) Muihin asetuksiin en ole vielä koskenut. Tuo on helppo korjata takas ja antaa "silmän tottua"
 

Liitteet

Itse säädin värilämpötilaa Lämmin2 asetuksesta => toiseksi kylmimmäksi...Tuo on helppo korjata takas ja antaa "silmän tottua"
Kalibrointi on tehty Lämmin2 asetukselle.
Kannattas tosiaan antaa silmän tottua, tietysti jokainen säätelee omaa televisiotaan kuten haluaa.

Itse arvojen muutoksista en osaa kommentoida kun ei ole OLED-telkuista vielä omaa kokemusta.
Eikös aiemmissa LG:n oledeissa ollut joku arvo (värien säädössä) johon ei kannattanut juuri mennä koskemaan artefaktien pelossa? Joko se on näihin uusiin saatu korjattua?

HDR:n säädöille ei ilmeisesti ole tehty mitään.

Onhan tuo huimasti kehittynyt siitä mitä ensimmäisiä Powerin kalibrointiraportteja ihmiset Plazalle postailivat.
Näyttää oikeasti että on säädetty eikä vaan Gigantin "optimointia".
 
Viimeksi muokattu:
Raportti lisätty. Ei kovin hyvänlaatuiset kuvat mutta kyllä niistä selvää saa.
Itse säädin värilämpötilaa Lämmin2 asetuksesta => toiseksi kylmimmäksi (en muista mikä oli tuon oikea nimi) Muihin asetuksiin en ole vielä koskenut. Tuo on helppo korjata takas ja antaa "silmän tottua"

Kummaksuttaa aika helvetisti toi precalibration kohta, millähän kuva-tilalla? Kirkas?

Ei takuulla expert/elokuva-tila ole ollut käytössä, täältä voi kurkkia miltä näyttää expert(dark room) kalibroimattomana: LG C8 Review (OLED55C8PUA, OLED65C8PUA, OLED77C8PUA) - RTINGS.com
Nuo kirkas/vakio jne. urheilutilat nyt onkin vakiona ihan kamalia kötöstyksiä, expert kuvatilaan kun jaksaa laittaa niin saa jo melko hyvää kuvaa suoraan paketista.

Ja suosittelen kyllä käyttämään VÄHINTÄÄN lämmin 1 asetusta, lämmin 2 taitaa olla se "neutraalein", itse käyttänyt joka laitteella lämmin 3 joka ei omaan silmään kirkkaudella 30 ole lainkaan huono(C7 malli). Ainoastaan jääkiekkoa katsoessa piti laittaa lämmin 2 päälle jolloin näytti paremmalta.

Ja itsekin olin n. 10v sitten liian kylmien näyttöjen/televisioiden käyttäjä jolle ei mahtunut päähän miksi kukaan haluaisi katsoa kusen keltaista kuvaa, niin se vain on vuosien varrella silmä tottunut/ikä tehnyt tehtävänsä. Sama kirkkauksien kanssa, ennen tyyliin joka laitteessa n. 70-80% kirkkaudet käytössä, nykyisin siellä 30-50% riippuen laitteesta.

Edit: Itse saattaisin huvin vuoksi kokeilla tuota kalibroinnin hyödyllisyyttä tekemällä tuon lappusen mukaiset säädöt toiseen expert-kuvatilaan ja toiseen experttiin sitten aivan samat säädöt ilman valkotasapainon ja värienhallinnan säätöjä. Ja toki voisi verrata myös noilla säädöillä tehtyä elokuvatilaa tuohon expert-kuvatilaan jossa samat säädöt onko niissä eroa.

Ja huomasimpa vielä että kalibrointilapussa on kirkkaus säädetty 59, mielestäni tuohon ei missään arvioissa ole kajottu kun ruutua on kalibroitu, ehkä 1-2 pykälää mutta että 9? Oma mielikuva kyllä on että musta ei enää ole mustaa tuon säädön jälkeen.

Tässä nyt esim. TM kalibrointi ja rtings on pitänyt arvon myös 50: lg-oled55c7v-kuvasaadot.pdf

Itse laittaisin tuon kirkkauden ihan surutta vaan 50, todennäköisesti näyttääkin "kontrastikkaammalta" mutta toki lähellä mustaa menetetään yksityiskohtia mutta mieluummin menen näin kuin ei-täydellisellä-oled-mustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Raportti lisätty. Ei kovin hyvänlaatuiset kuvat mutta kyllä niistä selvää saa.
Itse säädin värilämpötilaa Lämmin2 asetuksesta => toiseksi kylmimmäksi (en muista mikä oli tuon oikea nimi) Muihin asetuksiin en ole vielä koskenut. Tuo on helppo korjata takas ja antaa "silmän tottua"

Nyt on powerissaki ollut osaava äijä asialla. Rapsan mukaan lopputulos näyttää olevan spekseissään. :cigar2:

Kantsii antaa silmän tottua jonnin aikaa, jossain vaiheessa et enää sinistä kuvaa haluakkaan katsoa.
 
Kummaksuttaa aika helvetisti toi precalibration kohta
Näin saadaan palvelua markkinoitua, kun maallikkokin katsoo käppyröitä että oho, onpas tullut muutosta.
Rehellisyyden nimissä pitäisi tosiaan olla sama värilämpö ja katselutila tehdasoletuksien mittauksille, kuin mille kalibrointi tehdään.
Ja huomasimpa vielä että kalibrointilapussa on kirkkaus säädetty 59, mielestäni tuohon ei missään arvioissa ole kajottu kun ruutua on kalibroitu, ehkä 1-2 pykälää mutta että 9? Oma mielikuva kyllä on että musta ei enää ole mustaa tuon säädön jälkeen.
Tosiaan, omituista.
1-3 pykälää olen joistain arvioista aiemmin lukenut edellisten mallien osalta, koska on tehtaalla oletuksena säädetty tukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy ottaa sanat takaisin, ehkä ei mennytkään rahat hukkaan tossa kalibroinnissa. Saako hintaa vielä udella? Oliko oledin kalibrointi kalliimpi kuin perus lcdn?
 
Täytyy ottaa sanat takaisin, ehkä ei mennytkään rahat hukkaan tossa kalibroinnissa. Saako hintaa vielä udella? Oliko oledin kalibrointi kalliimpi kuin perus lcdn?

Power mittaa jokaisen paneelin yksilöllisesti jollain kalibrointi laitteella. Gigantti syöttää samat esiasetus arvot jokaiseen paneeliin. Ei siis yksilöllisiä säätöjä per televisio.
Nyt en ole 100% varma noista powerin hinnoista. Muistaakseni LCD paneeli ovh 129€ ja OLED 179€ (voi olla, että eivät olleet eurolleen noin). Itse maksoin LG:n mukana 100€ säädöstä.

Gigantista en ottaisi säätöä (perusarvot löytyy netistä, ei yksilöllisiä). Tämän Powerin säädön nyt otin jostain ihmeen syystä hyvän myyjän puheen ansiosta ja suunnattoman tinkimisen jälkeen. Hyvä kuulla, ettei mennyt ihan hukkaan nuo rahat :)
 
Tuo kirkkauden asetus olisi kyllä hyvä selvittää että miksi se on säädetty arvoon 59, olisiko mahdollista kysyä sitä?

Täysin pimeässä huoneessa IRE0 kuvalla pitäisi ero kyllä huomata tai käytä jotain testikuvaa.
maxresdefault.jpg

Onko sitten gamma enää optimaalinen kun tuo on korjattu, en osaa kyllä sanoa?!
 
Viimeksi muokattu:
Gigantti syöttää samat esiasetus arvot jokaiseen paneeliin. Ei siis yksilöllisiä säätöjä per televisio.

Onko tuo ihan Gigantista varmistettua faktaa? Tästä jutusta saa kyllä sen kuvan, että sekä Gigantti, että Power kalibroivat jokaisen laitteen. Gigantin edustajan sanoo: "Se on meille kustannus, me tehdään se kalibrointi jokaiselle laitteelle erikseen":

Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?
 
Onko tuo ihan Gigantista varmistettua faktaa? Tästä jutusta saa kyllä sen kuvan, että sekä Gigantti, että Power kalibroivat jokaisen laitteen. Gigantin edustajan sanoo: "Se on meille kustannus, me tehdään se kalibrointi jokaiselle laitteelle erikseen":

Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?
On varmistettu. Kyllähän tuo periaatteessa on oikeassa, joka laitetyypille tehdään se tasan yksi kalibrointi jossain Norjassa, ja ne asetukset kopioidaan sitten vaan sisään kun ostat "kalibroinnin".
 
Aiheesta oli Kuningaskuluttajassakin juttua, tosin ei enää katsottavissa.

Ilmeisesti ainakin aiemmin tuo Gigantin "optimointi" / "norjalainen kalibrointi" oli sellainen että säädöt tehtiin mallisarjan yhteen telkkuun ja kopioivat ne muihin, jolloin mennään metsään ainakin valkotasapainon ja värien tarkempien säädön osalta.

Sittemmin ovat ilmeisesti ottaneet käyttöön saman kuin Powerissa eli ihan oikeasti yksilöllisesti säädetään.
(Tosin suhtaudun siihen edelleen skeptisesti ilman todisteita)
Videolla näytetään kuinka mittari on paneelilla ja lukee "kuvan kalibrointi".
Television kuvan optimointi - huuhaata vai ei? - Gigantti
 
Viimeksi muokattu:
Sittemmin ovat ilmeisesti ottaneet käyttöön saman kuin Powerissa eli ihan oikeasti yksilöllisesti säädetään.

Kysyin tämän Powerilta aiemmin kun melskattiin kuinka hekään eivät oikeasti kalibroi ja kusettavat vain. Tämä ammuttiin jo alas ja Power tosiaan kalibroi oikeasti joka yksilön. Voisin kysyä saman Gigantilta ja postata tänne. Jos siellä kalibroidaan kunnolla, pitäisi mukaan saada kalibrointiraportti.

Olisi tosiaan kiva tietää nykytilanne, jos käytännöt ovat muuttuneet.
 
Liikkeessä tms kalibroitu ei välttämättä ole kovin hyvä omaan olohuoneeseen.
 
Nimenomaan, jos paneeli kunnolla kalibroidaan niin mun mielestä satku siitä hommasta ei ole paha.
Mitä viimeksi olen lukenut muistaakseni Murosta, niin ei Gigantti toimita Powerin kaltaista raporttia, vaan pelkästään sellaisen jossa on asetukset, ei mittaustuloksia.
Toivotaan että tilanne olisi muuttunut.
Liikkeessä tms kalibroitu ei välttämättä ole kovin hyvä omaan olohuoneeseen.
Mittari kun on paneelissa kiinni, niin on sama loistaako taustalla loistevalo katossa vai onko täysin pimeää.
En tiedä mistä tämä on saanut alkunsa, ehkä valovoimaisuuden säädöstä puhutaan.
 
Onko tuo ihan Gigantista varmistettua faktaa? Tästä jutusta saa kyllä sen kuvan, että sekä Gigantti, että Power kalibroivat jokaisen laitteen. Gigantin edustajan sanoo: "Se on meille kustannus, me tehdään se kalibrointi jokaiselle laitteelle erikseen":

Itse Tampereella juttelin Gigantin myyjän kanssa asiasta. Hän ainakin totesi, että heillä kalibrointi tehdään "jossain" jokaiselle mallille ja sitten he syöttövät nämä mallikohtaiset arvot asiakkaan ostamaan laitteeseen.
 
Itse Tampereella juttelin Gigantin myyjän kanssa asiasta. Hän ainakin totesi, että heillä kalibrointi tehdään "jossain" jokaiselle mallille ja sitten he syöttövät nämä mallikohtaiset arvot asiakkaan ostamaan laitteeseen.

No tuo ei tietenkään ole kunnolla kalibrointia. Sanotko vielä, milloin asiasta juttelit?
 
Jokainen telkkari on yksilö. Ei se että tehdään jollekin mallille kalibrointi ja kopsataan arvot kaikkiin saman mallin telsuihin kyllä kuulosta oikein asialliselta toiminnalta. Jos näin tehdään, ei siitä mielestäni pitäisi erikseen asiakasta veloittaa.
 
Aiemmin, siis ainakin jossain vaiheessa, Gigantilla oli tuo "norjalainen kalibrointi" 99 euroa ja ihan oikea kalibrointi 199 euroa.
Enää en ainakaan heidän nettisivuiltaan löydä sitä tietoa, mutta tuo hinta mainitaan mm tässä artikkelissa.

tkhyla, kokeile tosiaan laittaa tuo edellä oleva testikuva tikulle ja lähde pudottamaan kirkkausasetusta niin lähelle 50:tä kunnes et enää silmin huomaa mitään eroa pimeässä huoneessa. Näin pääset ainakin parin pykälän päähän oikeata, silmin sitäkin hankala saada juuri oikeaan arvoonsa.
Yleensä kirkkaus on oletusarvonaan kaikissa televisioissa tehtaalla säädetty oikeaksi eli musta on niin mustaa kuin kyseisellä aparaatilla saa, mutta koska näissä oledeissa on ollut sitä near black ongelmaa, niin se saattaa olla säädetty hieman tukkoon aivan tummimmista sävyistä.
 
Olisiko kirkkaus säädetty 59 koska gamma 2.4/bt1886? Gamma 2.2 taitaa osua tuo vakio 50 kohdilleen.

Avsforumilla puhutaan, että vakio technicolor asetukset olisivat erittäin lähellä kalibroitua näyttöä. Tärkeimmät siis alla:
warm 2
gamma 2.2
Brightness 50
Kaikki kuvanparannukset pois paitsi kohinan vaimennusta voi käyttää huonolaatuisesta lähteestä katsottaessa. Oled valoa säädetään huoneen valon mukaan.

Interpolaatio on tietenkin makuasia, mutta tuon kalibroinnin asettama pehmeä asetus tekee kuvaan erittäin voimakkaan saippuaooppera-efektin.

Muutenkin hieman outoa käyttää laajennettua värikirjoa ennen kalibrointia, kun automaattinen on paljon lähempänä tarkkaa kuvaa.

Muissa maissa oled-kalibroinnit ovat usein johtaneet huonompaan kuvaan kuin mitä vakio technicolor/isf dark ovat tarjonneet.

Jos tykkäät käyttää warm 1 asetusta, niin ehkä tarkalla kalibroinnilla ei ole niin väliä. Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan muutaman päivän ja tarkkailemaan ihon sävyjä.

Kannattaa testata tosiaan tuo vakio technicolor ja jos tykkäät hieman sulavammasta kuvasta niin de-judderia lisäämällä saat hieman pehmeyttää oledin tökkivään kuvaan. Itselle de-judder 2 on sopiva ja siitä ylöspäin häiritsee soe.
 
No en ainakaan itse ole lukenut yhdestäkään televisiosta, jossa gamman asetus vaikuttaisi kirkkauden asetusarvoon :confused:
Musta<--->valkoinen, sillä välillä voidaan gammakäyrästä tehdä halutunlainen.
Mustalla eli kirkkaudella on yleensä tosiaan vain se yksi oikea asetus ja valkoisen valovoimaisuus sen mukaan mikä on käyttöympäristö.

Se on kalibroijan ammattitaitoa valita lähtötilanteeksi paras mahdollinen asetuksien suhteen, isf Expert tilaa tuntuisi ainakin rtings kehuvan parhaaksi lähtötilanteeksi tämän TV:n osalta..
 
Itse kävin eilen Powerissa kokeilemassa OLED65C8 ja Sony 55XF9005 telkkuja. Nopealla testillä en hidastumisia huomannut tuossa Sonyn androidissa.

LG OLED55C8:ssa mietityttää eniten tuo kuvanpalaminen, liiketoisto ja ABL. Tällä hetkellä on käytössä Samsung telkku missä käytän kuvanparannuksena clear asetusta, mikä ei lisää saippuaoopperaa efektiä mutta liikkeessä kuva pysyy täysin selkeänä.

-Onko tuo OLED55C8 jo turvallinen kuvanpalamisen kannalta, kun siitä löytyy myös tuo Logo Luminance Adjustment? Meillä telkussa voi olla sama peli tunteja päällä, sama tv kanava tai jopa Netflix. Onko järkevämpi suoraan vain ostaa tuo Sony 55XF9005?

-Saako tuossa OLED55C8:ssa tuon liiketoiston samanlaiseksi kuin Samsungissa ilman mitään BFI välkkymisiä, tai pahempaa saippuaooppera efektiä?

-Huomaako tässä OLED55C8:ssä enään tuota ABL kirkkauden himmennystä ollenkaan?

Kiitos erittäin paljon vastauksista!
 
Ja huomasimpa vielä että kalibrointilapussa on kirkkaus säädetty 59, mielestäni tuohon ei missään arvioissa ole kajottu kun ruutua on kalibroitu, ehkä 1-2 pykälää mutta että 9? Oma mielikuva kyllä on että musta ei enää ole mustaa tuon säädön jälkeen.

Tässä nyt esim. TM kalibrointi ja rtings on pitänyt arvon myös 50: lg-oled55c7v-kuvasaadot.pdf

Itse laittaisin tuon kirkkauden ihan surutta vaan 50, todennäköisesti näyttääkin "kontrastikkaammalta" mutta toki lähellä mustaa menetetään yksityiskohtia mutta mieluummin menen näin kuin ei-täydellisellä-oled-mustalla.

Kappas en itse huomannutkaan, että asetuksistakin olit kuvat .pdf. Vähän siis pitää ottaa omaa sanaa tuon osaavan tekiän suhteen takaisin aiemmasta viestistä. Kirkkautta ei tosissaan tulisi kyllä nostaa yhtään yli 50, koska pohja mustan taso nousee samantien.

Lisäksi näyttäisi, että 20 askeleen valkotasapaino säätimissä on käytetty vain luminanssin säätöä. Tämä ainakin aiheutti 2016 malleilla posterisaatio artefakteja kuvaan. En osaa sanoa onko 2017 ja 2018 malleilla samaa. Samoin värien hallinta aiheutti artefakteja kuvaan 2016 malleilla ja jos oikein muistan lukeneeni niin säädin olisi myös rikki 2017 malleilla. Toivotaan, että tuo olisi korjattu 2018 malleissa.
 
Kirkkautta ei tosissaan tulisi kyllä nostaa yhtään yli 50, koska pohja mustan taso nousee samantien.
Yleensä juurikin näin, mutta oledien suhteen tilanne voi olla hieman eri kuten tuossa vähän aiemmin kirjoittelin.
Aivan tummimmissa sävyissä kun on ollut kuvanlaadullisia ongelmia, niin on päädytty säätämään se tehtaalla aavistuksen tukkoon, jolloin menetetään tummimmat varjot, mutta kuvassa ei esiinny häiriötä niin paljon.
Siis niin että vaikkapa asetus 50-52 on musta ja vasta arvolla 53 pohjamusta nousee.
Tästä löytyy kirjoituksia vaikkapa Plazan kalibrointiketjusta ja HDTVtestin oled arvosteluista.

Mielenkiintoista olisi tietää nuo mainitsemasi kohdat onko LG saanut ne korjattua.

Harmillista että tosiaan pikaisesti vilkaistuna kalibrointi näytti hyvinkin asiallisesti hoidetulta, mutta onko se sitten sitä kuitenkaan.
 
Yleensä juurikin näin, mutta oledien suhteen tilanne voi olla hieman eri kuten tuossa vähän aiemmin kirjoittelin.
Aivan tummimmissa sävyissä kun on ollut kuvanlaadullisia ongelmia, niin on päädytty säätämään se tehtaalla aavistuksen tukkoon, jolloin menetetään tummimmat varjot, mutta kuvassa ei esiinny häiriötä niin paljon.
Siis niin että vaikkapa asetus 50-52 on musta ja vasta arvolla 53 pohjamusta nousee.
Tästä löytyy kirjoituksia vaikkapa Plazan kalibrointiketjusta ja HDTVtestin oled arvosteluista.

Mielenkiintoista olisi tietää nuo mainitsemasi kohdat onko LG saanut ne korjattua.

Harmillista että tosiaan pikaisesti vilkaistuna kalibrointi näytti hyvinkin asiallisesti hoidetulta, mutta onko se sitten sitä kuitenkaan.

Totta tuokin kyllä, ainakin omistamissani 2016 vuoden oledeissa kirkkautta kesti nostaa 1 asteen, jotta near black ei leikkaudu niin pahasti ja ilman että musta hohkaisi pimeässä.

Myöskin 2016 malleissa ongelmana oli, jos korjasit 2 pisteen valkotasapaino säätimillä low point punaista/sinistä + puolelle, niin musta ei ollukkan enään mustaa.

Tänä vuonna tarkoitus on hommata 65C8, niin sitten pääsee testaamaan ja näkemään onko nuo ongelmat saatu kuriin.
 
Tuo kirkkauden asetus olisi kyllä hyvä selvittää että miksi se on säädetty arvoon 59, olisiko mahdollista kysyä sitä?

Täysin pimeässä huoneessa IRE0 kuvalla pitäisi ero kyllä huomata tai käytä jotain testikuvaa.
Onko sitten gamma enää optimaalinen kun tuo on korjattu, en osaa kyllä sanoa?!

Mitenkäs tätä testikuvaa pitäisi käyttää? Joudun laskemaan kirkkauden aina 44 saakka jos haluaa, ettei kuvasta näy mitään. Kuinka tätä pitäisi tulkita?
 
Älä nyt ainakaan alle 50 laske kirkkautta.
Siellä pitää siis erottua ne kaikkein tummimmatkin laatikot, kuten tässä 1:nen:
blacktest.png
Siinä kohdin kun taustamusta ja 1 ei enää erotu toisistaan ollaan menty asetuksessa liian alas eli yksi takaisin päin.
 
Viimeksi muokattu:
Älä nyt ainakaan alle 50 laske kirkkautta.
Siellä pitää siis erottua ne kaikkein tummimmatkin laatikot, kuten tässä 1:nen:
Siinä kohdin kun taustamusta ja 1 ei enää erotu toisistaan ollaan menty asetuksessa liian alas eli yksi takaisin päin.

Tämä uusi kuva oli parempi ymmärtää :) kirkkaus 57 ei erotu enää laatikko 1.
Kun nostaa 58:iin niin erottuu. Eli tuo alkuasetus 59 ei ilmeisesti ole kaukana oikeasta?
 
Kyllä!
Jos aivan pimeässäkään et erota taustamustaa ja laatikko 1:stä asetuksella 57, niin oikea asetus on 58.

Sinervo voinee ottaa kantaa siihen miksi näin?
 
Nämä Technicolor ja isf tilat olivat molemmat kirkkaustaso 50. Tuo asetus on aivan liian alhaalla.
Kaikki 1-4 laatikot näkymättömissä.
Nostin nämäkin nyt 58 tasolle niin näkyy laatikko 1
 
Valkotasapainon ja gamman säätö on tehty värilämpötilalle "Lämmin2".
Jos muutat sen Lämmin1, niin kirkkausasetuskin on kenties eri tuolla isf tiloissa eli lähellä sitä 50?!

Itse katselen noita laatikoita LCD-telkulla jonka 1 laatikon valolla näkee käydä vessassa pilkkopimeässä, mutta OLED:ssa siinä ei paljoa valoa ole, joten voiko tässä kohdin luottaa silmään 100%:sti niin en tiedä.

En nyt jaksa laskea että paljonko tuossa 1 laatikossa on valoa jos musta on nolla ja valkoinen 130cdm2, gammalla 2.4
Suunnilleen saman verran johon parhaat plasmat pystyivät.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa laskea että paljonko tuossa 1 laatikossa on valoa jos musta on nolla ja valkoinen 130cdm2, gammalla 2.4
Suunnilleen saman verran johon parhaat plasmat pystyivät.

Näinpä, noita lähellä mustaa toistuvia laatikoita on todella vaikea nähdä paljaalla silmällä, jopa täysin pimennetyssä huoneessa.

/edit
Nopeasti HCFR testattuna 120 nitsillä näyttäisi 1 laatikon targetti olevan 0,002 nitsiä. 2 laatikko 0,008, 3 laatikko 0,031 nitsiä.

Voi siis olla vaikeuksia erottaa laatikoita taustasta. Eikä tuo valkoinen laatikko joukossa ainakaan helpota asiaa :).
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä outoa jos kirkkaus on säädetty silmämääräisesti, kun mittari ollut kuitenkin käytössä.

Joo tosiaan tässä kohdin ei silmään voi luottaa, siksi laitoin aiemmin tuon toisen testikuvan jossa ei tuota valkoista ole joka kyllä vie sen viimeisimmänkin herkkyyden verkkokalvolta.

Näemmä i1DPro:sta tullut viime vuonna revB, täytyy harkita hankintaa kun joskus hommaan OLEDin.
Tosin HCFR ei taida tukea tuota AIO:ta.

Kalibroinnissa näemmä käytetty asetusta "LCD (LED Blue Green)", eikö CalMAN:ssa ole OLED:ia varten korjausta?

Näyttää Powerin kalibroinnin esittelysivulla olevan esimerkki tuosta "keltaisuudesta" :)
why-calibtare2.jpg

Päädyitkö tkhyla käyttämään kalibroitua Lämmin2:sta vai jotain muuta?

Tässä vielä nuo 10 tumminta ikkunaa, joita voi koittaa silminkin tähyillä syksyn pimetessä ;)

blacktest.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä outoa jos kirkkaus on säädetty silmämääräisesti, kun mittari ollut kuitenkin käytössä.

Päädyitkö tkhyla käyttämään kalibroitua Lämmin2:sta vai jotain muuta?


Käytössä on nyt Lämmin 1.
Muutan tuon nyt Lämmin 2 asetukselle ja kokeilen pakottaa silmäni tottumaan siihen vaikka se todella "ärsyttävän keltainen onkin" :) Totta, että olen ennen katsonut varmaan liian kylmää kuvaa. Kun tuohon tottunut niin tämän kanssa ei ihan yhden illan kokemuksella ole vielä sinuit :)
 
-Onko tuo OLED55C8 jo turvallinen kuvanpalamisen kannalta, kun siitä löytyy myös tuo Logo Luminance Adjustment? Meillä telkussa voi olla sama peli tunteja päällä, sama tv kanava tai jopa Netflix. Onko järkevämpi suoraan vain ostaa tuo Sony 55XF9005?

Meidän taloudessa on ollut oled päivittäisessä käytössä vuodesta 2014 (55EC930V) ja sillä on pelattu ja katsottu kaikenlaista varomatta yhtään mahdollista kuvanpalamista, varmasti yhteensä tuhansia tunteja. Kuvanpalamisesta ei kuitenkaan ole minkäänlaisia merkkejä nähtävissä. Oman kokemukseni perusteella siitä ei tarvitse olla huolissaan.
 
Älä nyt ainakaan alle 50 laske kirkkautta.
Siellä pitää siis erottua ne kaikkein tummimmatkin laatikot, kuten tässä 1:nen:
blacktest.png
Siinä kohdin kun taustamusta ja 1 ei enää erotu toisistaan ollaan menty asetuksessa liian alas eli yksi takaisin päin.
Omassa B7:ssa jouduin nostaan kirkkauden arvoon 68 että pystyi erottamaan säkkipimeässä 1 laatikon.
 
0 ja 0,003 cd/m2 ero voi olla turhan haasteellista silmällä havaita.
Mikä laatikko sitten näkyy sillä kirkkauden oletusasetuksella, 5:nen?
Sinervon em. arvoilla pitäisi kyllä ainakin 3:nen jo näkyä silminkin jos TV:ssä gamma viivasuorasti etenee siellä aivan alapäässä, ehkä ei etene.
Pitäisi mittarilla mittailla mikä on eka laatikko josta valoa saa mitattua ja kuinka paljon.

Kalliin oledin hommanneet voivat laittaa itselleen mittarin tilaukseen, että saavat kuvasta sellaisen johon aparaatti kykenee ;)
(tosin syytä ensin varmistaa että on uusin B revisio, tulevaisuuden ja miksei nykyisiäkin HDR mittauksia silmällä pitäen)
X-Rite i1Display Pro | GrafiPress
 
Viimeksi muokattu:
Itse käyttäisin tuota testikuvaa siten, että kun kuvan taustamusta lähtee erottumaan television mustasta, niin siitä yksi napsu kirkkautta alemmaksi. 1, 2 ja 3 laatikoiden erotteluun vaikuttaa gamman alkupää, jota pääsee jotenkuten säätämään 20 pisteen IRE 5 kohdassa mittalaitteita apuna käyttäen ellei omaa absoluuttista värisilmää.

Kannattanee tarkistaa em. säätö muutaman käyttötunnin jälkeen, jolloin paneeli on käynyt läpi ainakin yhden puhdistussyklin. Muistelisin, että amerikan foorumilla tummien erottelu olisi muuttunut syklin jälkeen, jolloin kirkkautta pystyi pudottamaan 50:n tienoille. Itsellä B6:ssa kirkkaudella 58 testikuva taustamustineen loistaa harmaana eli ei sinnepäinkään. Kirkkauden arvo 52 on oikea tälle yksilölle.
 
Jos se näin on, niin OLED:iin ei kannata kalibrointiakaan ottaa ennen sisäänajoa ja tuota puhdistussykliä.
IRE5:sta ei tuossa em kalibroinnissa oltu säädettu, 10 kohdalta laskettu.
Saako sitten kalorimetrillä edes sitä kunnolla mitattua.
Jos alapään erottelu ei toimi kunnolla, niin pitäisi ainakin varmistaa että musta on mustaa. Kalibrointiraportin kontrasti kertoisi kyllä että näin olisi, ellei sitten käsin ole säätäneet nollaa.

edit:
Niin tosiaan jäi oleellinen tuossa aiemmin mainitsematta, että sen testikuvan taustan on tosiaan on oltava sama kuin television taustamusta eli kun testikuva on ikkunana paneelilla, niin sen tausta ei erotu television mustasta, jossa siis ei ole mitään ja on näin ollen täysin valotonta.
Ajatus oli tässä hakea sitä kohtaa jossa ensimmäiset tummat sävyt (mihin se oma paneeli sitten kykeneekään / on säädetty) alkavat erottumaan.
Kuten northrob totesi, niin hänellä se on kirkkauden asetus 52.
Mikä mahtaa olla sitten taustamustan valo jos asetus on 53, kykeneekö tuota eroa silmin havaitsemaan?
 
Viimeksi muokattu:
100 käyttötuntia yleisesti suositellaan ennen lopullista kalibrointia. Kyllä IRE 5:sta vielä mittari havaitsee eli siitä säädetään RGB ja kirkkaus oikeaksi. Sitten toivotaan, että säädöt vaikuttavat positiivisesti matalemmille kirkkauksille myös. 2018 malleissa taitaa automaattisäätö päästä käsiksi myös 3 %:n kohtaan, mikä olisi toivottavaa myös manuaalipuolella.
 
100 käyttötuntia yleisesti suositellaan ennen lopullista kalibrointia. Kyllä IRE 5:sta vielä mittari havaitsee eli siitä säädetään RGB ja kirkkaus oikeaksi. Sitten toivotaan, että säädöt vaikuttavat positiivisesti matalemmille kirkkauksille myös. 2018 malleissa taitaa automaattisäätö päästä käsiksi myös 3 %:n kohtaan, mikä olisi toivottavaa myös manuaalipuolella.

Riippuu varmasti ihan mittarista, milllä mittauksia suoritetaan. i1Display Pro ainakin speksien mukaan osaa lukea 0.1 cd/m2 asti, joka on siinä ja siinä. 5ire target on 0.092 cd/m2. Tietysti en osaa sanoa onko uudemmat revisionit parantaneet tilannetta. i1Display Pro mittareissakin on varmasti yksilö eroavaisuuksia tämän suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
i1Display Pro ainakin speksien mukaan osaa lukea 0.1 cd/m2 asti, joka on siinä ja siinä. 5ire target on 0.092 cd/m2.

Targetti riippuu gamman arvosta ja maksimikirkkaudesta. Itsellä gammana BT.1886 ja maksimikirkkaus 150 nittiä, jolloin targetti 0.120 nittiä (gamma 2.2 0.217 nittiä). Siihen kun vielä erottelun vuoksi hatusta laittaa 0.05 nittiä lisää, niin käytännön tilanne on aikas mukava. B6:n tummathan ovat vähän tukkoset eli ensimmäinen askel sulautuu mustaan. Muutenkin IRE 5:n ympäristö kannattaa tutkia ihan silmämääräisestikin värjäytymien varalta, sillä säätö tuolla kohdalla on aika karkea.
 
Targetti riippuu gamman arvosta ja maksimikirkkaudesta. Itsellä gammana BT.1886 ja maksimikirkkaus 150 nittiä, jolloin targetti 0.120 nittiä (gamma 2.2 0.217 nittiä). Siihen kun vielä erottelun vuoksi hatusta laittaa 0.05 nittiä lisää, niin käytännön tilanne on aikas mukava. B6:n tummathan ovat vähän tukkoset eli ensimmäinen askel sulautuu mustaan. Muutenkin IRE 5:n ympäristö kannattaa tutkia ihan silmämääräisestikin värjäytymien varalta, sillä säätö tuolla kohdalla on aika karkea.

Jeps näin on. Tosin mustan ollessa mustaa BT.1886 gamma on täysin sama kuin gamma 2.4.
 
B6:n tummathan ovat vähän tukkoset eli ensimmäinen askel sulautuu mustaan.
Sehän on loistava shadow detail jos vain laatikko numero 1 sulautuu taustaan.
Luulin että vähintäänkin viisi sillä oletuksella eli kirkkauden asetuksella 50.

AVSForumilta luin jostain että joku oli huoltomenusta muuttanut pykälän kirkkauden asetusta, josta johtuen joutunut nostamaan sitä käyttäjämenusta, mutta että se olisi parantanut tummien varjojen erottelua. Mahtaako pitää paikkaansa. Tarina ei kerro pysyikö musta silti mustana.

Tummien varjojen erottelun suhteen ei arvosteluissa kerrota muutosta 2017/2018.

Tuohon Powerin kalibroitiin palatakseni, niin siinä ei oltu säädetty 10-pisteen säädöllä värien tasapainoja, vaan ainoastaan gammaa.
Tietysti ehkä parempi niin, kun homma hoitui 2-pisteelläkin.

Jotkut tuntuu käyttävän isf day tilassa gammaa 2.2 ja isf dark tilassa 2.4 (BT.1886).
 
Viimeksi muokattu:
Tumman pään erotteluahan parannettiin Firmware päivityksellä 2017 malleihin. Eli siksi ovat varmaan nykyään samalla tasolla 2018 mallien kanssa. Lisäksi muistaakseni juuri kirkkaussäätö on puolitettu 2016 malleihin verrattuna eli yksi pykälä 2016 mallissa vastaa kahta pykälää uudemmassa. Tällä on pyritty tarkempaan säätöön, koska skaalan ei silti pitäisi loppua. Eli tuo Powerissa kalibroidun yksilön 59 vastaisi 54-55 arvoa 2016 mallissa.

Omassa 2017 mallissa ei tumma pää ole tukossa, mutta epätasaisuutta kyllä näkyy aina IRE15 tasolle asti. Pahimpana toki siellä erittäin lähellä mustaa. Näkyy siis pystyjuovia tummassa kuvassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 634
Jäsenet
75 003
Uusin jäsen
Jeccuz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom