Laitappa sitten hieman raporttia kun olet töllön saanut.Ei vielä kokemuksia mut toivotaan et ensviikolla tulee...powerilta tilattu 12.1 joten saattaa kestää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Laitappa sitten hieman raporttia kun olet töllön saanut.Ei vielä kokemuksia mut toivotaan et ensviikolla tulee...powerilta tilattu 12.1 joten saattaa kestää.
Yksi mikä mielestäni toimi eri lailla aiemmissa versioissa ja joka on huonommin nyt tässä uusimmassa:Toihan melkei näyttää hyvältä päivitykseltä.. täytyy vissii silti odotella "raportteja" onko tullu ongelmia / huononnuksia
EDIT: Ei varmaan silti DolbyVision Gaming 4K120hz.. kiva ku "FutureProof" ei sit ollukkaa nii "Proof"
Voi olla qd-oled markkinointiin liittyvää "qd-oled näyttää kivalta, ei ole varaa tosin, parempi ostaa halvempi samsung oled"www.whathifi.com/amp/news/samsungs-first-standard-oled-tvs-could-go-on-sale-in-june-2022
Nonii nytkö se tapahtuu oikeasti, samsungin töllöjä pahimman kilpailijan paneeleilla kummasti muistaa kuinka samsungmiehet huusi lcd paneelin olevan parempi eikä samsung lähde ikinä oled kelkkaan varsinkaan lg vehkeillä.
Varmaan hakevat vain markkina-asemaa OLED-televisioissa ennen kuin QD-OLEDin hinta laskee ja vie markkinat (kunnes MicroLED tulee ja potkii OLEDit maanrakoon), aluksihan QD-OLED tulee maksamaan runsaasti. Ihan ymmärrettävä ratkaisu sinänsä, tarjolla kahta OLEDia, parasta ja karvalakkia.www.whathifi.com/amp/news/samsungs-first-standard-oled-tvs-could-go-on-sale-in-june-2022
Nonii nytkö se tapahtuu oikeasti, samsungin töllöjä pahimman kilpailijan paneeleilla kummasti muistaa kuinka samsungmiehet huusi lcd paneelin olevan parempi eikä samsung lähde ikinä oled kelkkaan varsinkaan lg vehkeillä.
Sonyn aggressiivinen "logohimmennys" puolittaa HDR-maksimikirkkauden kun pelin UI-elementtejä on ollut kuvassa minuutin-pari. Himmentää myös SDR:ää. Ominaisuutta ei voi kytkeä pois päältä.
Jos paneelin maksimikirkkaus putoaa puoleen pelatessa (kato sitä aurinkoa, skippaa vaikka alun ja lopun välillä), niin ei se kovin hyvä homma ole. Video ei sitä välitä hyvin, kun ei taida olla HDR matskua.Agressiivinen ? Yritin kärsivällisesti katsella tuota sieltä täältä, mutta ei tuosta oiken saanut mitään tolkkua, mitä tapahtuu ja koska himmenee ja mikä himmenee.
Huvittava kuunnella kaverin kommettia, "en suosittele sonyn OLEDeita oleenkaan pelaamiseen himmenemisen takia. LG:ssä voi kytkeä himmailun pois". Videon perusteella ei ongelmaa ole ?
Tulkitsinko videon väärin ja vai enkö huomannut jotain ?
Agressiivinen ? Yritin kärsivällisesti katsella tuota sieltä täältä, mutta ei tuosta oiken saanut mitään tolkkua, mitä tapahtuu ja koska himmenee ja mikä himmenee.
Huvittava kuunnella kaverin kommettia, "en suosittele sonyn OLEDeita oleenkaan pelaamiseen himmenemisen takia. LG:ssä voi kytkeä himmailun pois". Videon perusteella ei ongelmaa ole ?
Tulkitsinko videon väärin ja vai enkö huomannut jotain ?
missä kohtaa tuo on ? Kenties skippasin sen, kun en katsonut kuin pätkiä siltä täältä ?
Olen nyt pelaillut sonyn telkkarilla kohta 10 kk ja en ole huomannut tuota ilmiötä. Pelanko vääriä pelejä jossa tuo ei tule esiin ?
Tai sitten jos tulee, niin en ole sitä vaan huomannut sitä ?
En kiistä mitenkään mitattuja tuloksia, mutta käytännössä negatiivista vaikutusta ei taida huomata kovin helpolla ?
En tietääkseni ole näin sanonut. Olen huomannut että staatinen kuva himmenee jäädessään pitkäksi aikaa ruudulle. Ja olen sen myös täällä ääneen sanonut.Ethän aiempien keskustelujen perusteella huomaa ASBL:kään.
Jos ei 700 nitin aurinkoa erota 350 nitin auringosta, niin sitten ei erota. Ei näytä videon perusteella vaikuttavan muihin kuin kirkkaisiin asioihin ruudulla. Pelin pitää myös olla ilmeisesti HDR tilassa, etkä saa hyppiä visuaalisesti merkittävästi eroavien menujen välillä pelin tiimellyksessä, sillä se resettaa ton himmentymisen.En kiistä mitenkään mitattuja tuloksia, mutta käytännössä negatiivista vaikutusta ei taida huomata kovin helpolla ?
Koko hommaa ei siis havaitse kuin tietyntyyppisissä peleissä, ehkä et ole moisia pelannut.
No jos pitää jotain pelilistoja kerätä että mitkä toimii oikein ja mitkä ei, niin ei laite lähtökohtaisesti ole mikään ensisijainen valinta pelaamiseen. Eikä se kauheasti naurata jos tykkää pelata vaikka warzonea ja kirkkaus puolittuu aina erän aikana.Näissä "ongelmavideoissa" yleistetään asioita monesti aika paljon ( ei liity pelkästään tähän videoon vaan ylipäätään muihinkin ). Harvoin esiintyvästä ongelmasta tehdään isompi ongelma kuin se onkaan. Sitten sitä vaan todetaan että ihan paska, ei sovellu pelaamiseen / elokuvien katseluun.
Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?Kuva himmenee noin kolmen minuutin aikana puoleen normaalikirkkaudesta.
Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?
Koska tuollaista tapahtuu oikeasti pelatessa ?
Tuskin kaikki LG omistajatkaan ovat poiskytkeneet suojauksia ja palaaminen onnistuu varsin hyvin ? ( ilamn ilmiön esiintymistä ? )
Ihmeen defensiivisiä kommentteja.Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?
Koska tuollaista tapahtuu oikeasti pelatessa ?
Tuskin kaikki LG omistajatkaan ovat poiskytkeneet suojauksia ja palaaminen onnistuu varsin hyvin ? ( ilamn ilmiön esiintymistä ? )
Tämä on hyvä asetus olla olemassa, mutta tietysti tuosta herää kysymys, että miksi se on siellä päällä, jos se on haitaksi ja TV kykenee olemaan myös ilman sitä ?LG:llä himmentyminen on vähäisempää, 15% tai 30% riippuen asetuksesta. Sitä tosiaan voi LG:llä säätää tai kytkeä kokonaan pois päältä ihan tavallisesta asetusvalikosta.
Tämä on hyvä asetus olla olemassa, mutta tietysti tuosta herää kysymys, että miksi se on siellä päällä, jos se on haitaksi ja TV kykenee olemaan myös ilman sitä ?
Ihmeen defensiivisiä kommentteja.
Auringon sijaan voisi katsoa ihan mitä tahansa muutakin (kirkasta) elementtiä, ja hahmolla voi liikkua ja katsoa eri asioita ja kuva silti himmenee. Testi siitä että kuinka paljon se himmenee vaatii käytännön rajoitteiden takia sen että katsotaan sitä aurinkoa.
Videon tekijän mukaan on, ja vaikuttaa luotettavalta taholta. Sinulla kun on kyseinen laite niin pystyt helposti toistamaan nuo testit jos niiden tulokset epäilyttävät.Olisiko tulos sama ?
Paljon parempi testi olisi helposti toteutettavissa. Mitataan auringon kirkkaus alussa ja sitten pelataan peliä normallisti muutama minuutti ja sitten palataan tuijottamaan aurinkoa samaan kohtaan ja mitataan uudestaan. Osoittasi helposti käytännön vaikutuksen, jos IU näkyvillä koko ajan. Olisiko tulos sama ?
Ihan perus digikamera riittää. Osassa puhelimistakin saa raakakuvat ulos ja valotukseen vaikuttavat parametrit lukittua. Tarkkaa nittiarvoa kun ei olla testaamassa, vaan suhteellista kirkkauseroa. 50% pudotus kirkkaudessa vastaa 1ev muutosta.Ei ole valitettavasti mittareita mitata kirkkauksia., ja Ilman verrokkia on hiton vaikeata sanoa, että onko kirkkaus laskenut siten että sen oikeasti huomaa Ainakaan itse en pysty siihen pelkän muistikuvan perusteella.
Olen ollut siinä käsityksessä että tunnistaa logot ja himmentää vain staattiset kohdat. Siksi tuollaisella auringon tuijotuksella voi mitata mikä himmennetyn kohdan kirkkaus on mutta eihän tuollainen toistu todellisessa käyttöskenaariossa? Mitä väliä vaikka jotain pientä UI-elementtiä himmennetään, haittaako sen näkemistä jotenkin? Onko se ongelmallista jos muu liikkuva kuva kuitenkin pysyy hyvänä? Tuo testi olisi realistinen jos kuitenkin tuijotetaan liikkumatta vaikka sitä aurinkoa 3 minuuttia ja sitten käännytään katsomaan jotain ihan muuta kirkasta objektia, pysyykö himmennys vai näkyykö muuttunut kohde alkuperäisellä, täydellä kirkkaudella?Ei ole valitettavasti mittareita mitata kirkkauksia., ja Ilman verrokkia on hiton vaikeata sanoa, että onko kirkkaus laskenut siten että sen oikeasti huomaa Ainakaan itse en pysty siihen pelkän muistikuvan perusteella.
Jos tuo jamppa on joku ammattailainen, niin hieman ihmettelen että miksi ei tee testiä todellisen käytön mukaan. Olisi paljon vakuuttavampi demo, eikä jäisi arvuuttelulle varaa. Varmaan kirkkaus tippuu tuossa esittämässäni testimuodossakin, mutta onko se sama kuin tuolla lailla demottuna ? Se jäänee arvoitukseksi, kunnes toisin todistetaan.
Asiasta toiseen, eikö kenelläkään valmistajalla ole kohdennettua "logon himennystä" Ei luulisi olevan mahdottomuus kehittää sellainen, etä se tunnistaisi staattiset elementit ja himmentäsi vain niitä.
Toinen kysmys, onko UI elementtien värillä väliä miten TV regoi niihin ? Onko regointi sama valkoiseen tai vaikka vihreään elementtiin ?
Olen ollut siinä käsityksessä että tunnistaa logot ja himmentää vain staattiset kohdat.
Okei, kumma juttu etten ole omassa käytössä huomannut himmentymistä vaikka katson paljon esim. pelistreameja ja A80:ssa kirkkaus säädetty maksimiin. Tuon perusteella sen pitäisi olla selvästi nähtävissä jos kirkkaus putoaa noin kolmasosaan.Koko kuva himmenee. Tuollaista pienen kuva-alueen spesifiä himmennystä ei ole millään valmistajalla.
Ethän aiempien keskustelujen perusteella huomaa ASBL:kään. Näiden havaintojen perusteella turha sinun on varmaan yleensäkään stressata telkkareiden HDR-kirkkauksista, jos ~700nits ja ~350 nits ero ei ole jotain, mitä käytännössä havaitset.
Jos ei 700 nitin aurinkoa erota 350 nitin auringosta, niin sitten ei erota. Ei näytä videon perusteella vaikuttavan muihin kuin kirkkaisiin asioihin ruudulla. Pelin pitää myös olla ilmeisesti HDR tilassa, etkä saa hyppiä visuaalisesti merkittävästi eroavien menujen välillä pelin tiimellyksessä, sillä se resettaa ton himmentymisen.
Koko hommaa ei siis havaitse kuin tietyntyyppisissä peleissä, ehkä et ole moisia pelannut. 50% lasku kirkkaudessa on sellainen minkä kuka tahansa nimittäin havaitsee, tai vähintään sen kun se nousee 100% takaisin oletustasolle.
Tuo kirkkausero ei ole kovin suuri. 700 nitin tv ei ole kaksi kertaa kirkkaampi kuin 350 nitin tv. 10 000 nitin tv ei ole sata kertaa kirkkaampi kuin 100 nitin tv. Sadan nitin tv on kirkkaudeltaan 50% kymmenentuhannen nitin telkkarista (jollaista ei ole olemassa ainakaan kuluttajille).
Lähde: All about Nits / Why OLED looks brighter than QLED - YouTube
Ja 0,1W kattolamppu on 50% niin kirkas kuin 10W kattolamppu. Henk. koht. koen käytännön eron valaistuksessa isompana, mutta silmä toki toimii logaritmisesti, kuten videollakin todettiin.Tuo kirkkausero ei ole kovin suuri. 700 nitin tv ei ole kaksi kertaa kirkkaampi kuin 350 nitin tv. 10 000 nitin tv ei ole sata kertaa kirkkaampi kuin 100 nitin tv. Sadan nitin tv on kirkkaudeltaan 50% kymmenentuhannen nitin telkkarista (jollaista ei ole olemassa ainakaan kuluttajille).
Lähde: All about Nits / Why OLED looks brighter than QLED - YouTube
Paljon parempi testi olisi helposti toteutettavissa. Mitataan auringon kirkkaus alussa ja sitten pelataan peliä normallisti muutama minuutti ja sitten palataan tuijottamaan aurinkoa samaan kohtaan ja mitataan uudestaan. Osoittasi helposti käytännön vaikutuksen, jos IU näkyvillä koko ajan. Olisiko tulos sama ?
Olisihan se hyvä testi, kunhan ne UI-elementit pysyvät siellä paikoillaan testin ajan. Videossa kuitenkin selitettiin, että normaalikirkkaus palautuu vasta kun himmentymisen laukaisseet UI-elementit lähtee ruudulta, niin tuon perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että tuossakin testissä lopputulos olisi sama.
Voisitko vielä testata samalla testiasettelulla kuin mitä tossa aiemmalla videolla, eli annat ukon olla paikallaan sen 5 min aurinkoa tiiraillen, ja otat samalla tavalla valoisuusarvot ylös. Saataisiin selville testiasettelun toimivuus.Tein testin. Testilaitteet on mitä on, ja niillä oli pärjättävä, mutta tässä kuitenkin tulokset.
Peli Hell Let loose. Kuten kuvassa näkyy, ollaan talvimaisemissa eli valkoista lumihankea riittää vaikka millä mitalla. Kirkkain kohta on tuolla taivaalla mistä aurinko kajastaa. Mittasin kännykällä ( S10 ) "Light meter" apilla luxit 10 cm päästä tuosta auringonkajastuksesta. Ruudulla on pysyviä Ui elementteja molemmissa alakulmissa sekä keskellä ylhäällä.
Mittasin testin alussa lukemat tuosta auringonkajastuksesta. Mittausalue punaisella ympyrällä merkitty kuvaan .Lukema pyöri 150-140 välillä. Sen jälkeen pyörin lumisella pellolla noin 5 minuuttiia , ihan kuin pelaisin normaalisti peliä. Viiden minuutin jälkeen palasin täsmälleen saman paikkaan tuijottaman auringonkajastusta. UI lelementit olivat koko ajan näkyvissä. 5 min jälkeen lukemat olivat edelleen likipitäen samat, eli 150-140 haarukassa.
Alla mittaustulokset. Arvo heilui hieman kun yritin kurkistella sinne TV ruudun ja kännykän näytön väliin.. Itse lukuarvoja tuskin kannataa tuijottaa. Tämän testin perusteella UI elementit eivät himmentäneet kirkkautta 5 min pelailun aikana. En tiedä mitä kaikkea tuossa testissä meni mahdollisesti vihkoon, mutta testi tuki omia silmämääräisiä havaintoja, että normaalissa pelaamisessa kirkkaus ei laske.
Tuosta vaan toistamaan testiä samalla kaavalla, ja kertomana tuloksista.
Vielä referenssilukemista yksiköistä, What are NITs, LUX, and Lumen?
Tein testin. Testilaitteet on mitä on, ja niillä oli pärjättävä, mutta tässä kuitenkin tulokset.
Peli Hell Let loose. Kuten kuvassa näkyy, ollaan talvimaisemissa eli valkoista lumihankea riittää vaikka millä mitalla. Kirkkain kohta on tuolla taivaalla mistä aurinko kajastaa. Mittasin kännykällä ( S10 ) "Light meter" apilla luxit 10 cm päästä tuosta auringonkajastuksesta. Ruudulla on pysyviä Ui elementteja molemmissa alakulmissa sekä keskellä ylhäällä.
Mittasin testin alussa lukemat tuosta auringonkajastuksesta. Mittausalue punaisella ympyrällä merkitty kuvaan .Lukema pyöri 150-140 välillä. Sen jälkeen pyörin lumisella pellolla noin 5 minuuttiia , ihan kuin pelaisin normaalisti peliä. Viiden minuutin jälkeen palasin täsmälleen saman paikkaan tuijottaman auringonkajastusta. UI lelementit olivat koko ajan näkyvissä. 5 min jälkeen lukemat olivat edelleen likipitäen samat, eli 150-140 haarukassa.
Alla mittaustulokset. Arvo heilui hieman kun yritin kurkistella sinne TV ruudun ja kännykän näytön väliin.. Itse lukuarvoja tuskin kannataa tuijottaa. Tämän testin perusteella UI elementit eivät himmentäneet kirkkautta 5 min pelailun aikana. En tiedä mitä kaikkea tuossa testissä meni mahdollisesti vihkoon, mutta testi tuki omia silmämääräisiä havaintoja, että normaalissa pelaamisessa kirkkaus ei laske.
Tuosta vaan toistamaan testiä samalla kaavalla, ja kertomana tuloksista.
Vielä referenssilukemista yksiköistä, What are NITs, LUX, and Lumen?
Voisitko vielä testata samalla testiasettelulla kuin mitä tossa aiemmalla videolla, eli annat ukon olla paikallaan sen 5 min aurinkoa tiiraillen, ja otat samalla tavalla valoisuusarvot ylös. Saataisiin selville testiasettelun toimivuus.
Ei hajuakaan PS5 versio kyseessä. SDR luulisin ?Onko tämä SDR vai HDR-peli?
SDR peleissä kirkkauden ei pitäisikään muuttua. Kyse on HDR peleistä.Tajusin tuon jälkikäteen. Täytyy katsoa jos jokus taas jaksaisi tehdä tutkimustyötä.
Ei hajuakaan PS5 versio kyseessä. SDR luulisin ?
SDR peleissä kirkkauden ei pitäisikään muuttua. Kyse on HDR peleistä.
Eikö Sony ilmoita kun kuvatila muuttuu SDR-->HDR?
Eikö Sony ilmoita kun kuvatila muuttuu SDR-->HDR?
Nyt muutaman tunnin räplänny ja ps5 tastaillu ja pelit näyttävät todella hienoilta verrattuna edelliseen 65 perus ledi töllöön. Ambiligtiin pikkuisen pettynyt koska jos ruutu on musta niin silti tausta valaisu on valkoinen näin ei ollut hue sychin kanssa. Mutta todella hieno kuva jne... kaukosäädin tuntuu surkealta verrattuna lg taikakaukosäätimeen tottuneena.Laitappa sitten hieman raporttia kun olet töllön saanut.
Näkyykö käyttäjälle mitä ne pienet muutokset Dolby Vision Cinema moodille on?Pitääkin asentaa välittömästi
Sdr puolellahan se ongelma on jos on? Testivideolla brightnes 50 näkyy oikein hdr.Näkyykö käyttäjälle mitä ne pienet muutokset Dolby Vision Cinema moodille on?
Tummemman pään toisto vissiin edelleen tukossa kuten ennenkin?
Käsittääkseni NVIDIA Shield TV on ainut streamaus-laite, joka osaa toistaa suoraan lossless codecit (TrueHD ja DTS-HD MA). Telkkareista en ole nähnyt yhtään, joka osaisi omalla soittimella noita toistaa.Tarvisin jelppiä USB-media toistoon. Töllönä LG C9 OLED.
Suoraan TV:n USB-väylään kytketyn ulkoisen kovalevyn ääniraita ongelma, LG:n oma sisäinen mediasoitin ei toista TRUEHD ääniraitaa ulkoiselta kovalevyltä.
Mikä on paras tapa ( varmin ja yksinkertaisin ) tuon ongelman korjaamiseen? Toimisiko esim. nvidian shield pro tuon kanssa siten että kaikki mediat toistuisi? ( Kytkisin tähän shield pro:hon tuon saman ulkoisen kovalevyn ja toistaisin sen hdmi:n yli telkkariin , onko tämä mahdollista tuolla shield tv pro:lla toimiihan kaikki HDR:t ynm. ?)
En jaksaisi toistaa tiedostoja pc:n yli ja hdmi:n kautta kodilla, sillä kodilla tuo ääniraita kyllä toimii.
Vai voiko ongelman korjata toistamalla media suoraan lähiverkon yli? ( en ole ikinä tälläistä tehnyt, oisko tähän ohjetta jossain olemassa? )
Ambiligtiin pikkuisen pettynyt koska jos ruutu on musta niin silti tausta valaisu on valkoinen näin ei ollut hue sychin kanssa.
Ööö, joo. Onneksi ongelma rajoittuu vain sdr:ään, eihän tuota omalla kohdalla ole kuin karkeasti about 90% katselusta, joten kyse on ihan pikkujutusta.Sdr puolellahan se ongelma on jos on? Testivideolla brightnes 50 näkyy oikein hdr.