OLED-TV

Sonyn aggressiivinen "logohimmennys" puolittaa HDR-maksimikirkkauden kun pelin UI-elementtejä on ollut kuvassa minuutin-pari. Himmentää myös SDR:ää. Ominaisuutta ei voi kytkeä pois päältä.

 
Toihan melkei näyttää hyvältä päivitykseltä.. täytyy vissii silti odotella "raportteja" onko tullu ongelmia / huononnuksia

EDIT: Ei varmaan silti DolbyVision Gaming 4K120hz.. kiva ku "FutureProof" ei sit ollukkaa nii "Proof"
Yksi mikä mielestäni toimi eri lailla aiemmissa versioissa ja joka on huonommin nyt tässä uusimmassa:
Kun valitset Virran säästö - Ruutu pois päältä, poistuessa säästötilasta asetus menee Automaattinen tilaan kun ennen se mielestäni palasi samaan tilaan mikä oli aiemmin.
 
www.whathifi.com/amp/news/samsungs-first-standard-oled-tvs-could-go-on-sale-in-june-2022

Nonii nytkö se tapahtuu oikeasti, samsungin töllöjä pahimman kilpailijan paneeleilla :lol: kummasti muistaa kuinka samsungmiehet huusi lcd paneelin olevan parempi eikä samsung lähde ikinä oled kelkkaan varsinkaan lg vehkeillä.
Voi olla qd-oled markkinointiin liittyvää "qd-oled näyttää kivalta, ei ole varaa tosin, parempi ostaa halvempi samsung oled"
tai economics of scale juttua kun niillä softa ja elektroniikkaa tekeillä qd oledeille ja sama tilata niille telkuile tulevaa materiaalia isommat erät ja tunkea ne LG:n paneeleille halvalla.
 
www.whathifi.com/amp/news/samsungs-first-standard-oled-tvs-could-go-on-sale-in-june-2022

Nonii nytkö se tapahtuu oikeasti, samsungin töllöjä pahimman kilpailijan paneeleilla :lol: kummasti muistaa kuinka samsungmiehet huusi lcd paneelin olevan parempi eikä samsung lähde ikinä oled kelkkaan varsinkaan lg vehkeillä.
Varmaan hakevat vain markkina-asemaa OLED-televisioissa ennen kuin QD-OLEDin hinta laskee ja vie markkinat (kunnes MicroLED tulee ja potkii OLEDit maanrakoon), aluksihan QD-OLED tulee maksamaan runsaasti. Ihan ymmärrettävä ratkaisu sinänsä, tarjolla kahta OLEDia, parasta ja karvalakkia.
 
Sonyn aggressiivinen "logohimmennys" puolittaa HDR-maksimikirkkauden kun pelin UI-elementtejä on ollut kuvassa minuutin-pari. Himmentää myös SDR:ää. Ominaisuutta ei voi kytkeä pois päältä.

Agressiivinen ? Yritin kärsivällisesti katsella tuota sieltä täältä, mutta ei tuosta oiken saanut mitään tolkkua, mitä tapahtuu ja koska himmenee ja mikä himmenee.

Huvittava kuunnella kaverin kommettia, "en suosittele sonyn OLEDeita oleenkaan pelaamiseen himmenemisen takia. LG:ssä voi kytkeä himmailun pois". Videon perusteella ei ongelmaa ole ?

Tulkitsinko videon väärin ja vai enkö huomannut jotain ?
 
Agressiivinen ? Yritin kärsivällisesti katsella tuota sieltä täältä, mutta ei tuosta oiken saanut mitään tolkkua, mitä tapahtuu ja koska himmenee ja mikä himmenee.

Huvittava kuunnella kaverin kommettia, "en suosittele sonyn OLEDeita oleenkaan pelaamiseen himmenemisen takia. LG:ssä voi kytkeä himmailun pois". Videon perusteella ei ongelmaa ole ?

Tulkitsinko videon väärin ja vai enkö huomannut jotain ?
Jos paneelin maksimikirkkaus putoaa puoleen pelatessa (kato sitä aurinkoa, skippaa vaikka alun ja lopun välillä), niin ei se kovin hyvä homma ole. Video ei sitä välitä hyvin, kun ei taida olla HDR matskua.

Sonyllä aurinko alussa 700+ nitiä, lopussa 300 tjsp. Lg:llä pysyy tasasena siellä 700 tienoilla.

Menun kun avaa, jossa ui elementit eri paikoissa, niin kuvan higlightien kirkkaus nousee 100%. Hieno ominaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Agressiivinen ? Yritin kärsivällisesti katsella tuota sieltä täältä, mutta ei tuosta oiken saanut mitään tolkkua, mitä tapahtuu ja koska himmenee ja mikä himmenee.

Huvittava kuunnella kaverin kommettia, "en suosittele sonyn OLEDeita oleenkaan pelaamiseen himmenemisen takia. LG:ssä voi kytkeä himmailun pois". Videon perusteella ei ongelmaa ole ?

Tulkitsinko videon väärin ja vai enkö huomannut jotain ?

Kyllä mä ainakin näen tuossa videossa kuinka Sonylla kuva on himmeämpi, vaikka se ei kameran kautta läheskään täydessä mittakaavassaan välity. Kyseessä on ammattikalibroija jolla on vehkeet kirkkaustasojen mittaamiseen. Jos on mitattu, että 50% kirkkaudesta puuttuu, niin siinä ei kameran kuvaamalla ole mitään väliä enää.
 
missä kohtaa tuo on ? Kenties skippasin sen, kun en katsonut kuin pätkiä siltä täältä ?

Olen nyt pelaillut sonyn telkkarilla kohta 10 kk ja en ole huomannut tuota ilmiötä. Pelanko vääriä pelejä jossa tuo ei tule esiin ?
Tai sitten jos tulee, niin en ole sitä vaan huomannut sitä ?

En kiistä mitenkään mitattuja tuloksia, mutta käytännössä negatiivista vaikutusta ei taida huomata kovin helpolla ? Verrokokkia ja mittaria kun ei ole.

Kenties pelamisen tiimellyksessä ei tule kiinnitettyä huomiota tuollaiseen, kun fokus on itse pelaamisessa ja sen tapahtumissa. Elokuvissa on paljon enemmän aikaa kiinnittää väreihin, kirkkauteen yms huomiota. Meno elokuvissa huomattavasti rauhallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:
missä kohtaa tuo on ? Kenties skippasin sen, kun en katsonut kuin pätkiä siltä täältä ?

Olen nyt pelaillut sonyn telkkarilla kohta 10 kk ja en ole huomannut tuota ilmiötä. Pelanko vääriä pelejä jossa tuo ei tule esiin ?
Tai sitten jos tulee, niin en ole sitä vaan huomannut sitä ?

En kiistä mitenkään mitattuja tuloksia, mutta käytännössä negatiivista vaikutusta ei taida huomata kovin helpolla ?

Ethän aiempien keskustelujen perusteella huomaa ASBL:kään. Näiden havaintojen perusteella turha sinun on varmaan yleensäkään stressata telkkareiden HDR-kirkkauksista, jos ~700nits ja ~350 nits ero ei ole jotain, mitä käytännössä havaitset. :thumbsup:
 
Ethän aiempien keskustelujen perusteella huomaa ASBL:kään.
En tietääkseni ole näin sanonut. Olen huomannut että staatinen kuva himmenee jäädessään pitkäksi aikaa ruudulle. Ja olen sen myös täällä ääneen sanonut.

Puhun nyt käytännön kokemuksistani peleissä ko. TV:llä. , en toisen käden tiedosta. Kummasta sinä puhut ?
 
En kiistä mitenkään mitattuja tuloksia, mutta käytännössä negatiivista vaikutusta ei taida huomata kovin helpolla ?
Jos ei 700 nitin aurinkoa erota 350 nitin auringosta, niin sitten ei erota. Ei näytä videon perusteella vaikuttavan muihin kuin kirkkaisiin asioihin ruudulla. Pelin pitää myös olla ilmeisesti HDR tilassa, etkä saa hyppiä visuaalisesti merkittävästi eroavien menujen välillä pelin tiimellyksessä, sillä se resettaa ton himmentymisen.

Koko hommaa ei siis havaitse kuin tietyntyyppisissä peleissä, ehkä et ole moisia pelannut. 50% lasku kirkkaudessa on sellainen minkä kuka tahansa nimittäin havaitsee, tai vähintään sen kun se nousee 100% takaisin oletustasolle.
 
Koko hommaa ei siis havaitse kuin tietyntyyppisissä peleissä, ehkä et ole moisia pelannut.

Luulen myös itse, että tässä on se syy omalla kohdallani. Väärät pelit tai sitten olen niin huono pelaaja , joka kuolee vähän väliä ja kuva "resetoituu" :)

Näissä "ongelmavideoissa" yleistetään asioita monesti aika paljon ( ei liity pelkästään tähän videoon vaan ylipäätään muihinkin ). Harvoin esiintyvästä ongelmasta tehdään isompi ongelma kuin se onkaan. Sitten sitä vaan todetaan että ihan paska, ei sovellu pelaamiseen / elokuvien katseluun.

Hyvä nämä asiat on tiedostaa jonkun ammattailaisen demostraatioiden kautta, mutta oma harkintaa mukaan siihen, että minkä ottaa absoluuttisena totuutena.
 
Alla pari esimerkkikuvaa ilmiöstä spoilerissa, mikäli ei videolla sattunut silmään. UI:ta ei tuossa pelissä paljoa ole ja osa siitäkin läpinäkyvää, eli aika herkässä tuntuu algoritmin aktivoituminen olevan.

normal.png

dimmed.png
 
Näissä "ongelmavideoissa" yleistetään asioita monesti aika paljon ( ei liity pelkästään tähän videoon vaan ylipäätään muihinkin ). Harvoin esiintyvästä ongelmasta tehdään isompi ongelma kuin se onkaan. Sitten sitä vaan todetaan että ihan paska, ei sovellu pelaamiseen / elokuvien katseluun.
No jos pitää jotain pelilistoja kerätä että mitkä toimii oikein ja mitkä ei, niin ei laite lähtökohtaisesti ole mikään ensisijainen valinta pelaamiseen. Eikä se kauheasti naurata jos tykkää pelata vaikka warzonea ja kirkkaus puolittuu aina erän aikana.
 
Tuossa myös video, jossa A80J:llä seurataan reaaliajassa himmentymistä mittarin kanssa SDR-tilassa.




Kuva himmenee noin kolmen minuutin aikana puoleen normaalikirkkaudesta. SDR:llä himmentymistä ei kuitenkaan tapahdu, jos peak luminance-asetus on pois päältä.
 
Kuva himmenee noin kolmen minuutin aikana puoleen normaalikirkkaudesta.
Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?
Koska tuollaista tapahtuu oikeasti pelatessa ?

Tuskin kaikki LG omistajatkaan ovat poiskytkeneet suojauksia ja palaaminen onnistuu varsin hyvin ? ( ilamn ilmiön esiintymistä ? )
 
Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?
Koska tuollaista tapahtuu oikeasti pelatessa ?

Tuskin kaikki LG omistajatkaan ovat poiskytkeneet suojauksia ja palaaminen onnistuu varsin hyvin ? ( ilamn ilmiön esiintymistä ? )

Ei sillä ole väliä mitä tuijotetaan, kun himmentymisen aktivoi staattiset UI-elementit eikä se aurinko. Aurinkoa tuijotettiin varmaan siksi, että se havainnollistaa himmentymisen vaikutusta paremmin videolla. Eli vastaus kysymykseesi on, että sitä tapahtuu aina pelatessa, kun joku staattinen elementti on kuvassa riittävän kauan.

LG:llä himmentyminen on vähäisempää, 15% tai 30% riippuen asetuksesta. Sitä tosiaan voi LG:llä säätää tai kytkeä kokonaan pois päältä ihan tavallisesta asetusvalikosta.
 
Tuosta videosta ei jää muuta käteen että tuijotttelee aurinkoa kolme minuuttia, niin himmenee ?
Koska tuollaista tapahtuu oikeasti pelatessa ?

Tuskin kaikki LG omistajatkaan ovat poiskytkeneet suojauksia ja palaaminen onnistuu varsin hyvin ? ( ilamn ilmiön esiintymistä ? )
Ihmeen defensiivisiä kommentteja.

Auringon sijaan voisi katsoa ihan mitä tahansa muutakin (kirkasta) elementtiä, ja hahmolla voi liikkua ja katsoa eri asioita ja kuva silti himmenee. Testi siitä että kuinka paljon se himmenee vaatii käytännön rajoitteiden takia sen että katsotaan sitä aurinkoa.
 
LG:llä himmentyminen on vähäisempää, 15% tai 30% riippuen asetuksesta. Sitä tosiaan voi LG:llä säätää tai kytkeä kokonaan pois päältä ihan tavallisesta asetusvalikosta.
Tämä on hyvä asetus olla olemassa, mutta tietysti tuosta herää kysymys, että miksi se on siellä päällä, jos se on haitaksi ja TV kykenee olemaan myös ilman sitä ?
 
Tämä on hyvä asetus olla olemassa, mutta tietysti tuosta herää kysymys, että miksi se on siellä päällä, jos se on haitaksi ja TV kykenee olemaan myös ilman sitä ?

Varmaan OLEDia tunnet teknologiana sen verran, että ymmärrät, miksi valmistajat haluaa mielellään himmennellä kuvaa, etenkin kun siellä on staattista sisältöä. Sony nyt vaan on valinnut tuon tien, ja LG antaa käyttäjälle enemmän päätösvaltaa asiassa. Tätä on raportoitu tapahtuvan myös urheilussa AVSForumilla. Leffoissa ja sarjoissa ei tietenkään ongelmaa pitäisi olla, kun kuvassa ei ole himmennystä laukaisevia elementtejä.
 
Ihmeen defensiivisiä kommentteja.

Auringon sijaan voisi katsoa ihan mitä tahansa muutakin (kirkasta) elementtiä, ja hahmolla voi liikkua ja katsoa eri asioita ja kuva silti himmenee. Testi siitä että kuinka paljon se himmenee vaatii käytännön rajoitteiden takia sen että katsotaan sitä aurinkoa.

Miten niin defensiivistä ? Kyselen ja kyseenalaistan asioita kunnes olen ne ymmärtänyt varmasti. Tervettä omaa harkintaa mielestäni. Kuten olen kirjoittanut, en ole kiistämässä mittauksia vain peilaan niitä omiin käytännön kokemuksiin.

Paljon parempi testi olisi helposti toteutettavissa. Mitataan auringon kirkkaus alussa ja sitten pelataan peliä normallisti muutama minuutti ja sitten palataan tuijottamaan aurinkoa samaan kohtaan ja mitataan uudestaan. Osoittasi helposti käytännön vaikutuksen, jos IU näkyvillä koko ajan. Olisiko tulos sama ?
 
Paljon parempi testi olisi helposti toteutettavissa. Mitataan auringon kirkkaus alussa ja sitten pelataan peliä normallisti muutama minuutti ja sitten palataan tuijottamaan aurinkoa samaan kohtaan ja mitataan uudestaan. Osoittasi helposti käytännön vaikutuksen, jos IU näkyvillä koko ajan. Olisiko tulos sama ?

Olisihan se hyvä testi, kunhan ne UI-elementit pysyvät siellä paikoillaan testin ajan. Videossa kuitenkin selitettiin, että normaalikirkkaus palautuu vasta kun himmentymisen laukaisseet UI-elementit lähtee ruudulta, niin tuon perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että tuossakin testissä lopputulos olisi sama.
 
Ei ole valitettavasti mittareita mitata kirkkauksia., ja Ilman verrokkia on hiton vaikeata sanoa, että onko kirkkaus laskenut siten että sen oikeasti huomaa Ainakaan itse en pysty siihen pelkän muistikuvan perusteella.

Jos tuo jamppa on joku ammattailainen, niin hieman ihmettelen että miksi ei tee testiä todellisen käytön mukaan. Olisi paljon vakuuttavampi demo, eikä jäisi arvuuttelulle varaa. Varmaan kirkkaus tippuu tuossa esittämässäni testimuodossakin, mutta onko se sama kuin tuolla lailla demottuna ? Se jäänee arvoitukseksi, kunnes toisin todistetaan.

Asiasta toiseen, eikö kenelläkään valmistajalla ole kohdennettua "logon himennystä" Ei luulisi olevan mahdottomuus kehittää sellainen, etä se tunnistaisi staattiset elementit ja himmentäsi vain niitä.

Toinen kysmys, onko UI elementtien värillä väliä miten TV regoi niihin ? Onko regointi sama valkoiseen tai vaikka vihreään elementtiin ?
 
Ei ole valitettavasti mittareita mitata kirkkauksia., ja Ilman verrokkia on hiton vaikeata sanoa, että onko kirkkaus laskenut siten että sen oikeasti huomaa Ainakaan itse en pysty siihen pelkän muistikuvan perusteella.
Ihan perus digikamera riittää. Osassa puhelimistakin saa raakakuvat ulos ja valotukseen vaikuttavat parametrit lukittua. Tarkkaa nittiarvoa kun ei olla testaamassa, vaan suhteellista kirkkauseroa. 50% pudotus kirkkaudessa vastaa 1ev muutosta.
 
Ei ole valitettavasti mittareita mitata kirkkauksia., ja Ilman verrokkia on hiton vaikeata sanoa, että onko kirkkaus laskenut siten että sen oikeasti huomaa Ainakaan itse en pysty siihen pelkän muistikuvan perusteella.

Jos tuo jamppa on joku ammattailainen, niin hieman ihmettelen että miksi ei tee testiä todellisen käytön mukaan. Olisi paljon vakuuttavampi demo, eikä jäisi arvuuttelulle varaa. Varmaan kirkkaus tippuu tuossa esittämässäni testimuodossakin, mutta onko se sama kuin tuolla lailla demottuna ? Se jäänee arvoitukseksi, kunnes toisin todistetaan.

Asiasta toiseen, eikö kenelläkään valmistajalla ole kohdennettua "logon himennystä" Ei luulisi olevan mahdottomuus kehittää sellainen, etä se tunnistaisi staattiset elementit ja himmentäsi vain niitä.

Toinen kysmys, onko UI elementtien värillä väliä miten TV regoi niihin ? Onko regointi sama valkoiseen tai vaikka vihreään elementtiin ?
Olen ollut siinä käsityksessä että tunnistaa logot ja himmentää vain staattiset kohdat. Siksi tuollaisella auringon tuijotuksella voi mitata mikä himmennetyn kohdan kirkkaus on mutta eihän tuollainen toistu todellisessa käyttöskenaariossa? Mitä väliä vaikka jotain pientä UI-elementtiä himmennetään, haittaako sen näkemistä jotenkin? Onko se ongelmallista jos muu liikkuva kuva kuitenkin pysyy hyvänä? Tuo testi olisi realistinen jos kuitenkin tuijotetaan liikkumatta vaikka sitä aurinkoa 3 minuuttia ja sitten käännytään katsomaan jotain ihan muuta kirkasta objektia, pysyykö himmennys vai näkyykö muuttunut kohde alkuperäisellä, täydellä kirkkaudella?
 
Ihan hyvä näköjään, että tuli valittua C1 A80J:n sijasta pelikäyttöön. En tiedä auttaako ketään ostopäätöksessä, mutta vrr toimii series x:llä erinomaisesti (ainakin joissain peleissä, vaatii ehkä tuen peliltä). Esim Wreckfestissä stutteri katosi ja kuva pysyy sulavana kisoissa ja romuralleissa. Melkoista herkkua sen jälkeen mitä se oli edellisellä B8:lla. Joskus etsin kokemuksia ominaisuuden höydystä, mutta aika vähän siitä löytyi kommentteja. Ilmeisesti voi flikkeröidä mustalla joissakin peleissä, mutta siitä ei vielä kokemusta. Tulisipa vaan Ps5:lle tuki niin pääsisi eroon silläkin kuvan stutteroinnista. Pelaajalle joka arvostaa nykimätöntä/repeilemätöntä kuvaa aika ehdoton ominaisuus.

Toinen kiinnostava huomio on se, että series x:llä voi sdr-tilassa laittaa esim. eloisa-tilan päälle joka nostaa kirkkautta huomattavasti peli-tilaan verrattuna. Säätää vain värit yms kohdalleen niin vastaa pelitilaa, mutta kirkkaampana. Input lag ei tuntuisi nousevan yhtään, sen mitä itse pystyy testailemaan ja melko herkkä olen tuollekin. Hdr-tilassa kirkkaus on about sama mitä peli-tilassa. Onko tästä kiittäminen allm:ää? Ps5:llä nimittäin kaikki muut kuin peli-tila nostaa input lagin huomattavasti ja pleikkarihan ei tätä tue. Ei tietoa aiheuttaako joissain peleissä ongelmia jos ei ole peli-tila päällä, mutta Quake ja Mortal shell ainakin toimii hyvin, muita sdr-pelejä ei nyt ollut listoilla.

C1 on kyllä pelikäyttöön huippu tv. Edelleen kaipaan QN95A:n huippukirkkautta, mutta siinä oli nii paljon muita puutteita nimenomaan pelatessa, että valinta oli lopulta helppo.
 
Koko kuva himmenee. Tuollaista pienen kuva-alueen spesifiä himmennystä ei ole millään valmistajalla.
Okei, kumma juttu etten ole omassa käytössä huomannut himmentymistä vaikka katson paljon esim. pelistreameja ja A80:ssa kirkkaus säädetty maksimiin. Tuon perusteella sen pitäisi olla selvästi nähtävissä jos kirkkaus putoaa noin kolmasosaan.
 
Ethän aiempien keskustelujen perusteella huomaa ASBL:kään. Näiden havaintojen perusteella turha sinun on varmaan yleensäkään stressata telkkareiden HDR-kirkkauksista, jos ~700nits ja ~350 nits ero ei ole jotain, mitä käytännössä havaitset. :thumbsup:
Jos ei 700 nitin aurinkoa erota 350 nitin auringosta, niin sitten ei erota. Ei näytä videon perusteella vaikuttavan muihin kuin kirkkaisiin asioihin ruudulla. Pelin pitää myös olla ilmeisesti HDR tilassa, etkä saa hyppiä visuaalisesti merkittävästi eroavien menujen välillä pelin tiimellyksessä, sillä se resettaa ton himmentymisen.

Koko hommaa ei siis havaitse kuin tietyntyyppisissä peleissä, ehkä et ole moisia pelannut. 50% lasku kirkkaudessa on sellainen minkä kuka tahansa nimittäin havaitsee, tai vähintään sen kun se nousee 100% takaisin oletustasolle.

Tuo kirkkausero ei ole kovin suuri. 700 nitin tv ei ole kaksi kertaa kirkkaampi kuin 350 nitin tv. 10 000 nitin tv ei ole sata kertaa kirkkaampi kuin 100 nitin tv. Sadan nitin tv on kirkkaudeltaan 50% kymmenentuhannen nitin telkkarista (jollaista ei ole olemassa ainakaan kuluttajille).

Lähde: All about Nits / Why OLED looks brighter than QLED - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kirkkausero ei ole kovin suuri. 700 nitin tv ei ole kaksi kertaa kirkkaampi kuin 350 nitin tv. 10 000 nitin tv ei ole sata kertaa kirkkaampi kuin 100 nitin tv. Sadan nitin tv on kirkkaudeltaan 50% kymmenentuhannen nitin telkkarista (jollaista ei ole olemassa ainakaan kuluttajille).

Lähde: All about Nits / Why OLED looks brighter than QLED - YouTube

Kyllä, juu. Mutta jos rajoitat 700 nitsin telkkari 350 nitsiin ja vertailet niitä niin ero lienee sinullekin ihan päivänselvä.
 
Tuo kirkkausero ei ole kovin suuri. 700 nitin tv ei ole kaksi kertaa kirkkaampi kuin 350 nitin tv. 10 000 nitin tv ei ole sata kertaa kirkkaampi kuin 100 nitin tv. Sadan nitin tv on kirkkaudeltaan 50% kymmenentuhannen nitin telkkarista (jollaista ei ole olemassa ainakaan kuluttajille).

Lähde: All about Nits / Why OLED looks brighter than QLED - YouTube
Ja 0,1W kattolamppu on 50% niin kirkas kuin 10W kattolamppu. Henk. koht. koen käytännön eron valaistuksessa isompana, mutta silmä toki toimii logaritmisesti, kuten videollakin todettiin.
 
Paljon parempi testi olisi helposti toteutettavissa. Mitataan auringon kirkkaus alussa ja sitten pelataan peliä normallisti muutama minuutti ja sitten palataan tuijottamaan aurinkoa samaan kohtaan ja mitataan uudestaan. Osoittasi helposti käytännön vaikutuksen, jos IU näkyvillä koko ajan. Olisiko tulos sama ?
Olisihan se hyvä testi, kunhan ne UI-elementit pysyvät siellä paikoillaan testin ajan. Videossa kuitenkin selitettiin, että normaalikirkkaus palautuu vasta kun himmentymisen laukaisseet UI-elementit lähtee ruudulta, niin tuon perusteella voisi vetää johtopäätöksen, että tuossakin testissä lopputulos olisi sama.


Tein testin. Testilaitteet on mitä on, ja niillä oli pärjättävä, mutta tässä kuitenkin tulokset.

Peli Hell Let loose. Kuten kuvassa näkyy, ollaan talvimaisemissa eli valkoista lumihankea riittää vaikka millä mitalla. Kirkkain kohta on tuolla taivaalla mistä aurinko kajastaa. Mittasin kännykällä ( S10 ) "Light meter" apilla luxit 10 cm päästä tuosta auringonkajastuksesta. Ruudulla on pysyviä Ui elementteja molemmissa alakulmissa sekä keskellä ylhäällä.

Mittasin testin alussa lukemat tuosta auringonkajastuksesta. Mittausalue punaisella ympyrällä merkitty kuvaan .Lukema pyöri 150-140 välillä. Sen jälkeen pyörin lumisella pellolla noin 5 minuuttiia , ihan kuin pelaisin normaalisti peliä. Viiden minuutin jälkeen palasin täsmälleen saman paikkaan tuijottaman auringonkajastusta. UI lelementit olivat koko ajan näkyvissä. 5 min jälkeen lukemat olivat edelleen likipitäen samat, eli 150-140 haarukassa.

Alla mittaustulokset. Arvo heilui hieman kun yritin kurkistella sinne TV ruudun ja kännykän näytön väliin.. Itse lukuarvoja tuskin kannataa tuijottaa. Tämän testin perusteella UI elementit eivät himmentäneet kirkkautta 5 min pelailun aikana. En tiedä mitä kaikkea tuossa testissä meni mahdollisesti vihkoon, mutta testi tuki omia silmämääräisiä havaintoja, että normaalissa pelaamisessa kirkkaus ei laske.

Tuosta vaan toistamaan testiä samalla kaavalla, ja kertomana tuloksista.

Vielä referenssilukemista yksiköistä, What are NITs, LUX, and Lumen?


1642574374767.png

1642574408507.png
1642574440538.png
 
Tein testin. Testilaitteet on mitä on, ja niillä oli pärjättävä, mutta tässä kuitenkin tulokset.

Peli Hell Let loose. Kuten kuvassa näkyy, ollaan talvimaisemissa eli valkoista lumihankea riittää vaikka millä mitalla. Kirkkain kohta on tuolla taivaalla mistä aurinko kajastaa. Mittasin kännykällä ( S10 ) "Light meter" apilla luxit 10 cm päästä tuosta auringonkajastuksesta. Ruudulla on pysyviä Ui elementteja molemmissa alakulmissa sekä keskellä ylhäällä.

Mittasin testin alussa lukemat tuosta auringonkajastuksesta. Mittausalue punaisella ympyrällä merkitty kuvaan .Lukema pyöri 150-140 välillä. Sen jälkeen pyörin lumisella pellolla noin 5 minuuttiia , ihan kuin pelaisin normaalisti peliä. Viiden minuutin jälkeen palasin täsmälleen saman paikkaan tuijottaman auringonkajastusta. UI lelementit olivat koko ajan näkyvissä. 5 min jälkeen lukemat olivat edelleen likipitäen samat, eli 150-140 haarukassa.

Alla mittaustulokset. Arvo heilui hieman kun yritin kurkistella sinne TV ruudun ja kännykän näytön väliin.. Itse lukuarvoja tuskin kannataa tuijottaa. Tämän testin perusteella UI elementit eivät himmentäneet kirkkautta 5 min pelailun aikana. En tiedä mitä kaikkea tuossa testissä meni mahdollisesti vihkoon, mutta testi tuki omia silmämääräisiä havaintoja, että normaalissa pelaamisessa kirkkaus ei laske.

Tuosta vaan toistamaan testiä samalla kaavalla, ja kertomana tuloksista.

Vielä referenssilukemista yksiköistä, What are NITs, LUX, and Lumen?


1642574374767.png

1642574408507.png
1642574440538.png
Voisitko vielä testata samalla testiasettelulla kuin mitä tossa aiemmalla videolla, eli annat ukon olla paikallaan sen 5 min aurinkoa tiiraillen, ja otat samalla tavalla valoisuusarvot ylös. Saataisiin selville testiasettelun toimivuus.
 
Tein testin. Testilaitteet on mitä on, ja niillä oli pärjättävä, mutta tässä kuitenkin tulokset.

Peli Hell Let loose. Kuten kuvassa näkyy, ollaan talvimaisemissa eli valkoista lumihankea riittää vaikka millä mitalla. Kirkkain kohta on tuolla taivaalla mistä aurinko kajastaa. Mittasin kännykällä ( S10 ) "Light meter" apilla luxit 10 cm päästä tuosta auringonkajastuksesta. Ruudulla on pysyviä Ui elementteja molemmissa alakulmissa sekä keskellä ylhäällä.

Mittasin testin alussa lukemat tuosta auringonkajastuksesta. Mittausalue punaisella ympyrällä merkitty kuvaan .Lukema pyöri 150-140 välillä. Sen jälkeen pyörin lumisella pellolla noin 5 minuuttiia , ihan kuin pelaisin normaalisti peliä. Viiden minuutin jälkeen palasin täsmälleen saman paikkaan tuijottaman auringonkajastusta. UI lelementit olivat koko ajan näkyvissä. 5 min jälkeen lukemat olivat edelleen likipitäen samat, eli 150-140 haarukassa.

Alla mittaustulokset. Arvo heilui hieman kun yritin kurkistella sinne TV ruudun ja kännykän näytön väliin.. Itse lukuarvoja tuskin kannataa tuijottaa. Tämän testin perusteella UI elementit eivät himmentäneet kirkkautta 5 min pelailun aikana. En tiedä mitä kaikkea tuossa testissä meni mahdollisesti vihkoon, mutta testi tuki omia silmämääräisiä havaintoja, että normaalissa pelaamisessa kirkkaus ei laske.

Tuosta vaan toistamaan testiä samalla kaavalla, ja kertomana tuloksista.

Vielä referenssilukemista yksiköistä, What are NITs, LUX, and Lumen?


1642574374767.png

1642574408507.png
1642574440538.png

Onko tämä SDR vai HDR-peli?
 
Voisitko vielä testata samalla testiasettelulla kuin mitä tossa aiemmalla videolla, eli annat ukon olla paikallaan sen 5 min aurinkoa tiiraillen, ja otat samalla tavalla valoisuusarvot ylös. Saataisiin selville testiasettelun toimivuus.

Tajusin tuon jälkikäteen. Täytyy katsoa jos jokus taas jaksaisi tehdä tutkimustyötä.

Onko tämä SDR vai HDR-peli?
Ei hajuakaan :) PS5 versio kyseessä. SDR luulisin ?
 
Tarvisin jelppiä USB-media toistoon. Töllönä LG C9 OLED.

Suoraan TV:n USB-väylään kytketyn ulkoisen kovalevyn ääniraita ongelma, LG:n oma sisäinen mediasoitin ei toista TRUEHD ääniraitaa ulkoiselta kovalevyltä.

Mikä on paras tapa ( varmin ja yksinkertaisin ) tuon ongelman korjaamiseen? Toimisiko esim. nvidian shield pro tuon kanssa siten että kaikki mediat toistuisi? ( Kytkisin tähän shield pro:hon tuon saman ulkoisen kovalevyn ja toistaisin sen hdmi:n yli telkkariin , onko tämä mahdollista tuolla shield tv pro:lla toimiihan kaikki HDR:t ynm. ?)

En jaksaisi toistaa tiedostoja pc:n yli ja hdmi:n kautta kodilla, sillä kodilla tuo ääniraita kyllä toimii.

Vai voiko ongelman korjata toistamalla media suoraan lähiverkon yli? ( en ole ikinä tälläistä tehnyt, oisko tähän ohjetta jossain olemassa? )
 
Laitappa sitten hieman raporttia kun olet töllön saanut.
Nyt muutaman tunnin räplänny ja ps5 tastaillu ja pelit näyttävät todella hienoilta verrattuna edelliseen 65 perus ledi töllöön. Ambiligtiin pikkuisen pettynyt koska jos ruutu on musta niin silti tausta valaisu on valkoinen näin ei ollut hue sychin kanssa. Mutta todella hieno kuva jne... kaukosäädin tuntuu surkealta verrattuna lg taikakaukosäätimeen tottuneena.
 
Noi kaukosäädin hommat on aina hieman makuasioita, omasta mielestä taas Lg:n taikasauva on pahin pökäle mikä markkinoilla tällä hetkellä.
 
Tarvisin jelppiä USB-media toistoon. Töllönä LG C9 OLED.

Suoraan TV:n USB-väylään kytketyn ulkoisen kovalevyn ääniraita ongelma, LG:n oma sisäinen mediasoitin ei toista TRUEHD ääniraitaa ulkoiselta kovalevyltä.

Mikä on paras tapa ( varmin ja yksinkertaisin ) tuon ongelman korjaamiseen? Toimisiko esim. nvidian shield pro tuon kanssa siten että kaikki mediat toistuisi? ( Kytkisin tähän shield pro:hon tuon saman ulkoisen kovalevyn ja toistaisin sen hdmi:n yli telkkariin , onko tämä mahdollista tuolla shield tv pro:lla toimiihan kaikki HDR:t ynm. ?)

En jaksaisi toistaa tiedostoja pc:n yli ja hdmi:n kautta kodilla, sillä kodilla tuo ääniraita kyllä toimii.

Vai voiko ongelman korjata toistamalla media suoraan lähiverkon yli? ( en ole ikinä tälläistä tehnyt, oisko tähän ohjetta jossain olemassa? )
Käsittääkseni NVIDIA Shield TV on ainut streamaus-laite, joka osaa toistaa suoraan lossless codecit (TrueHD ja DTS-HD MA). Telkkareista en ole nähnyt yhtään, joka osaisi omalla soittimella noita toistaa.
 
Ambiligtiin pikkuisen pettynyt koska jos ruutu on musta niin silti tausta valaisu on valkoinen näin ei ollut hue sychin kanssa.

Vaihda Ambilight-tilaksi ”Urheilu” tai ”Peli” niin valot menee kiinni. Eloisa-tilassa esim ne on päällä ja vaihtavat vain väriä, mutteivät himmene.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom