OLED-TV

Mulla oli sama vika B7V:ssä ja takuuseen meni paneeli kuten yllä mainitsin. Ilmaantui noin vuoden käytön jälkeen. On ihan valmistusvirhe ja netissä jossain mainittiin, että menee takuun piikkiin vaikka olisi takuuaika umpeutunu.

Näkyy punasella ja vihreällä taustalla, mutta ei oikein sinisellä. Erityisen häiritsevä jalkapalloa katsottaessa ja kaikkein selvimmin näkyy oranssilla taustalla.
A6847356-563F-4F65-959F-8A66E11017D9.jpeg

Hmm, jaksaiskohan sitä alkaa säätää asiasta LG:n kanssa... Mulla on tismalleen sama homma marraskuussa 2017 ostetun B7:n kanssa. Rannut sinänsä ei haittaa yhtään, mutta millimetrin tarkkuudella täysin keskellä ruutua oleva terävä pystyviiva ottaa väkisin silmiin erityisesti fps-peleissä. Ei tosin onneksi näy pahasti kuin haaleanvärisiä ja erityisesti harmaita taustoja vasten. Gigantin pidennetty 5 vuoden takuukin löytyy, mutta osaako joku sanoa kokemuksesta, korvaavatko ikinä näin pieniä ongelmia sen piikkkin?
 
Tuli Aladdin Sanen innoittamana tutkailtua tuota OLED Banding videota omasta C8:sta.
Mainittakoon, että en ole leffa/pelikäytössä tuollaista tullut ikinä ajatelleeksi. Yleensä olen myös melko pikkutarkka siinä, että yleisesti saisi kaikkein 'parhaat mahdolliset' säädöt ym. Tota telkkuakin tuli uutuuttaan tsekkailtua, että tummat jne näkyy ja erottuu. (ihan paintilla eri tummuuksisia neliöitä, bmp kuva ja sillä tsekkaus esimerkiksi).

Eli havaintona oli, kyllä siellä pieni pystypalkki vaan omassakin yksilössä näkyy. Yhtenä huomiona tein sen, että OLED valolla oli jonkin verran vaikutusta sen erotettavuuteen, mitä pienempi oled-valo, sitä isompi oli toden näköisesti palkkien välinen tummuus ero, mutta korkeammalla oled-valolla sen taas sitten huomasi selkeämmin silmin, että se palkki siellä on. oled-valon oltaessa 50 tai enemmän, palkki alkoi kuitenkin hiipumaan ja oli kuitenkin lähes huomaamaton.
Käytän itse normaalisti oled 50% sdr matskulla, 100% hdr (dolby 50%) matskulla ja pelissä fiiliksestä riippuen 50-90% väliltä.
Technicolor expret modessa

50% oled
IMG_20200221_112701.jpg


5% oled
IMG_20200221_112727.jpg


5% oled
IMG_20200221_112816.jpg


50% oled
IMG_20200221_112844.jpg


50% oled
IMG_20200221_112925.jpg


5% oled
LmYFLbq.jpg

Testailtu myös ilman höpö-höpö videoita staattisilla harmailla kuvilla, joita kokosin tänne:


Kännykän kameran kuvanlaatu on mitä on, mutta uskoisin ainakin Aladinin pystyvän bongaamaan tuon palkin tuolta seasta. Oma paneeli vaikuttaa muuten tosi tasaiselta. About vuoden ollut käytössä, veikkaisin jotain 300-500 käyttötuntia.
En tiedä sitten onko asetukset (taitaa olla defaultit tuossa technicolor expretillä jolla nuo napsin) kaikkein optimaalisimmat palkkien bongailuun, mutta jos on antaa vinkkejä parempiin asetuksiin tai lähdemateriaaleihin palkkien katsomiseen, niin otetaan vastaan ja katsotaan jos joskus löytyisi intoa tuon tutkailuun uudestaan. Mutta kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin lähinnä olen tätä telkkua ennemmin leffa/pelikäytössä pitänyt, joilla palkkeja (tai omassa tapauksessani palkkia) ei huomaa.


Ja kuten Aladin maininnut, niin ilmeisesti palkit ovat hänen televisiossa häiritsevät ihan normaalia matskua katseltaessa?
On näissä television paneeleissa varmasti vaihteluväliä, eikö tuossa tapauksessa asialle kuitenkin jotain kannattaisi tehdä? Telkku vaihtoon tai jotain?
Saisit itsellesi mielen rauhan, kuten myös tätä ketjua seuraavat jatkuvalta spämmiltä, kuitenkin about 50 viestiä taidat tänne kirjottaa noista palkeista per viikko?
 
Pidän omaa B7 120cd/m2 kirkkaudella SDR:ssä. Viiruja näkyy selvästi 5% harmaalla, 20% harmaalla pitää tietää mistä kohtaa etsii. Koitin ottaa kännykäkameralla kuvaa, mutta lopputulos ei lähimainkaan vastaa todellisuutta. Käytännössä rantuja huomaa aniharvoin, ja silloinkaan ne ei pilaa katselukokemusta, kun niistä huolimatta kuvanlaatu on ihan eri sfääreissä kuin muilla näyttöteknologioilla. Tyttöystävän C8 pätee samat asiat.
 
Koitin ottaa kännykäkameralla kuvaa, mutta lopputulos ei lähimainkaan vastaa todellisuutta

Tämä. Ylivalotetut ja kontrastiltaan buustatut kännykuvat eivät vastaa oikein millään tasolla todellisuutta. Varsinkin kun niitä katsotaan vieläpä laitteella, jonka kirkkaus/kontrasti voi olla myös mitä sattuu.
 
Pidän omaa B7 120cd/m2 kirkkaudella SDR:ssä. Viiruja näkyy selvästi 5% harmaalla, 20% harmaalla pitää tietää mistä kohtaa etsii. Koitin ottaa kännykäkameralla kuvaa, mutta lopputulos ei lähimainkaan vastaa todellisuutta. Käytännössä rantuja huomaa aniharvoin, ja silloinkaan ne ei pilaa katselukokemusta, kun niistä huolimatta kuvanlaatu on ihan eri sfääreissä kuin muilla näyttöteknologioilla. Tyttöystävän C8 pätee samat asiat.

Omassa B7:ssa samoin noita pystyrantuja harmaalla, näkyy tietynlaisissa kuvissa sarjoissa/leffoissa (ei mitenkään erityisen häiritsevä ja 95% ajasta noita ei huomaa ollenkaan). Pieni silloin tällöin havaittava ongelma, joka ei erityisesti katselukokemusta haittaa. En kyllä palaisi takaisin IPS edge lediin, jossa palkit aina harmaat tummissa kohtauksissa jne (ja ketjuja lukemalla ei nuo VA FALD:tkaan ole ongelmattomia).

Edit. Puhtaasti urheilun (jalkapallo jne) katsomiseen se IPS edge led (Sony) olisi ollut lähes täydellinen ruutu.
 
En tiedä sitten onko asetukset (taitaa olla defaultit tuossa technicolor expretillä jolla nuo napsin) kaikkein optimaalisimmat palkkien bongailuun, mutta jos on antaa vinkkejä parempiin asetuksiin tai lähdemateriaaleihin palkkien katsomiseen, niin otetaan vastaan ja katsotaan jos joskus löytyisi intoa tuon tutkailuun uudestaan.
Aika vähänlaisesti noissa postaamissasi kuvissa näkyy juovia.

Mainitsemasi Technicolor expert tai sitten ISF pimeä oletuksilla (kuten itse pitkälti käytän sitä oled valo käsin 25:een asetuksilla ja kaikki liiketoiston parannukset pois päältä.

Sinullakin varmaan Netflix, niin tuossa vaikka pari kohtaa joista itse oleh huomannut raitoja.
-Mindhunter kausi 1 osa 8 kohdasta 47 min 15 s hämäräkohtaus.
-Bad Blood kausi 2 osa 2 38-40 min tienoilla päähenkilön (Coates) taustalla näkyvä taivas.
-Marco Polo kausi 1 osa 3 jossain 14-16 min kohdalla
-Rattlesnake parin minuutin pätkä alkaen n. 1 h 13 min kohdasta (kanjonin seinämissä erityisesti, varsinkin matalammalla OLED valolla).

Ja kuten Aladin maininnut, niin ilmeisesti palkit ovat hänen televisiossa häiritsevät ihan normaalia matskua katseltaessa?
On näissä television paneeleissa varmasti vaihteluväliä, eikö tuossa tapauksessa asialle kuitenkin jotain kannattaisi tehdä? Telkku vaihtoon tai jotain?
Saisit itsellesi mielen rauhan, kuten myös tätä ketjua seuraavat jatkuvalta spämmiltä, kuitenkin about 50 viestiä taidat tänne kirjottaa noista palkeista per viikko?
Tosiaan kenenkään mielenrauhaa tai TV-valintaa en täällä ole mollaamassa, vaan yrittämässä ihan vilpittömästi selvittää, onko tuo minun yksilö ihan normaali, koska tiedän, että katson kuvaa hyvinkin kriittisesti.
Ei ole kovin herkkä alkaa vaihtelemaan 77" paneeelia turhan takia. Pitäisi vielä maksaa tonni extraa, jos nyt tekee, kun tarjoukset oli ja meni.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä pari videota, jotka tarjoavat parasta mahdollista YouTubesta löytyvää kuvanlaatua niin videokuvan laadun kuin kuvauksellisten ansioiden puolesta. Jos nämä eivät säväytä, sinuna möisin telkkusi pois. HDR ja 4K eivät ole gimmickejä ja etenkin ensin mainittu on vallankumouksellinen uudistus.
Varmaan satoja telkkua kalibroinut HDTV Testin Vincent on todennut, että kuluttajille valmistettavissa OLEDeissa ei todennäköisesti koskaan päästä täysin eroon vertical bandingista. Onko riittävän suuri auktoriteetti? Kaivan joskus linkin oikeaan videoon, jossa tätä käsiteltiin, jos jaksan.
Hmm, jaksaiskohan sitä alkaa säätää asiasta LG:n kanssa... Mulla on tismalleen sama homma marraskuussa 2017 ostetun B7:n kanssa. Rannut sinänsä ei haittaa yhtään, mutta millimetrin tarkkuudella täysin keskellä ruutua oleva terävä pystyviiva ottaa väkisin silmiin erityisesti fps-peleissä. Ei tosin onneksi näy pahasti kuin haaleanvärisiä ja erityisesti harmaita taustoja vasten. Gigantin pidennetty 5 vuoden takuukin löytyy, mutta osaako joku sanoa kokemuksesta, korvaavatko ikinä näin pieniä ongelmia sen piikkkin?
Mulla oli sama vika B7V:ssä ja takuuseen meni paneeli kuten yllä mainitsin. Ilmaantui noin vuoden käytön jälkeen. On ihan valmistusvirhe ja netissä jossain mainittiin, että menee takuun piikkiin vaikka olisi takuuaika umpeutunu.

Näkyy punasella ja vihreällä taustalla, mutta ei oikein sinisellä. Erityisen häiritsevä jalkapalloa katsottaessa ja kaikkein selvimmin näkyy oranssilla taustalla.
A6847356-563F-4F65-959F-8A66E11017D9.jpeg
Siis hetkinen, ne juovat Katinkultakorvallakin sitten joskus näkyvät oikeassa materiaalissa ja häiritsevät?
Sain aiemmista viesteistäsi käsityksen,, että minä tällä vingun ihan turhasta ja ei siellä mitään näy kunnon materiaalilla.

Korostan nyt vielä sitä, että en ole täällä tosiaan mollaamassa kenenkään tv-hankintaa tai vastaavaa EIKÄ ongelmani ole jossain 5% harmaassa näkyvät raidat PELKÄSTÄÄN, vaan se, että ne samat raidathan kyllä näkyy myös kaikessa oikeassa materiaalissa, kun vain sopivia sävyjä sattuu kuvaan, eli kohtalaisen vähän prosentuaalisesti (kaikessa materiaalissa ei edes näy) mutta näkyy silti, kun tottunut kuvaan, jossa ei virheitä tuolla tavalla näy. Tosiaan nuo harmaan eri tason testikuvat ja se liikkuvalla palkilla varustettu vain ovat hyvä keino kuvauksellisesti vertailla missä määrin ne näkyvät todellisuudessa, kun oikeassa materiaalissa siitä on paljon vaikeampaa ottaa esimerkkikuvia, kun se yleensä erottuu parhaiten silmälle liikkuvasta kuvasta ja pysäytyskuvasta taas huonommin tai ei lainkaan.

Ja vielä niistä harmaista testikuvista, kuten olen tänne postannut ihan merkittävän määrän niin, että ongelmahan näkyy myös reilusti yli 5% kuvissa. Mutta tämäkin kenties toleransseissa (sitä tässä yritän selvittää)? Ja sitä, että minkä verran paneelin koko vaikuttaa, koska tähän mennessä en ole nähnyt virheetöntä testikuvaa 77" paneelista yhtään mutta 55" niitä löytyy todella paljon, virheettömiä jopa 5% harmaalla sekä myös 65" paneelista vaikuttaa olevan erittäin paljon virheettömiä yksilöitä. Eli onko 77" näistä valmistusteknisesti se huonoin ja tuo on normaalimpaa sille?

Sitten vielä tuosta kirkkaassa näkyvästä juovasta, mistä tuossa ylhäällä puhutaan, niin se mitä omaa paneelia ja kuvia muiden paneeleista olen nähnyt, niin se näyttäisi, että paneeli muodostuu kolmesta palasta, ja niiden välillä enemmän tai vähemmän näkyvästi juova kulkee. Omassanikin tuo oikeanpuoleinen "jakoviiva" erottuu ehkä selviten, ja se tekee sellaisen hyvin lievän DSE-efektin ihan kirkkaassa kuvassa mutta se ei näy koko juova, vain keskeltä sellainen n. 5 cm x 1,5 cm raita suunnilleen keskikorkeudella. Erottuu tosiaan juuri ja juuri selvimmin ihan kirkkaimmissa testikuvissa ja sitten oikeassa materiaalissa sen saattaa huomata potkupallokentän vihreässä, kun on sopivaa sivuttaisliikettä, jos osaa katsoa oikeaa kohtaa mutta eipä tuo ole itseäni häirinnyt, kun en potkupalloa katso ja tuo taisi olla melkeinpä ainoa oikea materiaali, jossa sen testikuvien lisäksi olen huomannut.
Mielestäni tuon näkyvyys jonkin verran muuttunut, varmaan paneelin automaattipuhdistusten takia, korjaisiko se isompi 1 tunnin ajo ehkä kokonaankin? Lienee kuitenkin jossain määrin valmistustekninen juttu kyseessä ja päässeekö kokonaan eroon?


Pidän omaa B7 120cd/m2 kirkkaudella SDR:ssä. Viiruja näkyy selvästi 5% harmaalla, 20% harmaalla pitää tietää mistä kohtaa etsii. Koitin ottaa kännykäkameralla kuvaa, mutta lopputulos ei lähimainkaan vastaa todellisuutta. Käytännössä rantuja huomaa aniharvoin, ja silloinkaan ne ei pilaa katselukokemusta, kun niistä huolimatta kuvanlaatu on ihan eri sfääreissä kuin muilla näyttöteknologioilla. Tyttöystävän C8 pätee samat asiat.
Juuri tästä on kyse, eli näkyy oikeassakin materiaalissa samassa paikassa missä testikuvissakin, kun sattuu sopiva kohtaus elokuvassa.
Eli sinullakin näkyvät käytännössä joskus mutta eivät haittaa itseäsi?

Omassa B7:ssa samoin noita pystyrantuja harmaalla, näkyy tietynlaisissa kuvissa sarjoissa/leffoissa (ei mitenkään erityisen häiritsevä ja 95% ajasta noita ei huomaa ollenkaan). Pieni silloin tällöin havaittava ongelma, joka ei erityisesti katselukokemusta haittaa. En kyllä palaisi takaisin IPS edge lediin, jossa palkit aina harmaat tummissa kohtauksissa jne (ja ketjuja lukemalla ei nuo VA FALD:tkaan ole ongelmattomia).

Edit. Puhtaasti urheilun (jalkapallo jne) katsomiseen se IPS edge led (Sony) olisi ollut lähes täydellinen ruutu.
Eli 5% ajasta pystyrannut näkyy jossain määrin ja se on normaalia OLEDille? Juuri tätä tietoa olen hakemassa, että mikä on näiden paneelin normaali, eli jo tässä viestissä olevien tietojen perusteella sellaista missä ne juovat eivät oikeassa kuvassa näkyisi, ei olekaan`? Eli vaihtamalla ei paljoa sitten taitaisi omani parantua....?

Itselläni ei tosiaan ole telkkareissa omakohtaista kokemusta LCD-paneeleista pahemmin mutta tosiaan mitä lukenut ja kuullut, niin ehkä nuo OLEDin ominaisuudet ovat huomattavasti mitättömämmät. Tosiaan itselleni plasmojen ja tykkien jälkeen ne pikkuvirheetkin paistavat helpommin ehkä.


Tämä. Ylivalotetut ja kontrastiltaan buustatut kännykuvat eivät vastaa oikein millään tasolla todellisuutta. Varsinkin kun niitä katsotaan vieläpä laitteella, jonka kirkkaus/kontrasti voi olla myös mitä sattuu.
Pointti on vain osoittaa, että missä ne juovat ovat. Ne juovat jotka näkyvät testikuvissa, ovat oikeassa materiaalissa vastaavan sävyisissä kuvissa. Eikä omissa kuvissani mitä olen postannut, niin valotus heitä silmämääräisesti kuin niissä ihan tummimmissa 5% kuvissa, muuta on enemmän tai vähemmän sitä mitä siellä näkyy silmälle.

Tässä kun tuota AS:n OLED-kritiikkiä seuraillut, niin tuntuu tosiaan että hänen käyttötarkoituksessaan mennään kyllä niin kauas ulos OLEDin vahvuusalueilta, kuin olla ja voi. Vähän kuin yrittäisi formulalla ajaa nimismiehen kiharoilla olevaa kuoppaista mökkitietä. Omasta mielestäni OLEDin hienous on juuri siinä, että voidaan näyttää oikeaa mustaa sekä reilusti kirkkaita värejä samanaikaisesti, mihin ei oikein mikään LCD tai tykki kompromisseitta pysty. Itse ostin OLEDin ihan puhtaasti siksi, että saisin loistavaa HDR kuvaa, jossa ei tarvitsisi tuskailla mitään valovuotoa tai muuta ärsyttävää.

Jos hakusessa on selvästi alle 100 nitin matalakontrastinen videotykki-tyylinen SDR fullhd kuva, niin aikalailla siinä jätetään hyödyntämättä kaikki OLEDin vahvuudet. Lisäksi tuo himmeäksi asetettu kirkkaus altistaa suuremman osan kuvasta noille tummien värien toiston ongelmille. Itsellä OLED-valo tosiaan jossain 80+ tasolla, mikä vastannee yli 250 nitin kirkkautta. Ei sinänsä ihme, että itsellä nuo raidat ovat paljon vähemmän ja harvemmin (ilmeisesti) näkyvissä kuin AS:lla. Tässä suhteessa täysin virheetöntä OLEDia ei ole, mutta kun suurimmalle osalle nuo raidat ovat sellainen juttu, jota ei oikeasti erota normaalilla materiaalilla lähes koskaan, niin kyllä tällainen hillitön testivideoiden pyörittely ja vikojen etsiminen tuntuu ymmärrettävästi vähän OCD touhulta. Ennemmin suosittelisin katsomaan jotain hyvälaatuista dolby vision 4k materiaalia siten kun se on katsottavaksi tarkoitettu (OLED-valo täysillä), ja jos sekään ei vain sytytä, niin sitten kyseessä lienee vain perinteinen toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä-ilmiö. Itseän ei esim. tykin sinänsä virheetön kuva yhtään puhuttele, kun matala kontrasti ja haalistunut kuva latistavat kokemusta. Mutta silti, on käyttötarkoituksia ja henkilökohtaisia mieltymyksiä joihin OLED ei vain ole se ykkösvaihtoehto, ja AS on varsin tukevasti juuri tuolla alueella omine mieltymyksineen.
Ei itselläni ole mitään OLEDia vastaan ja paneelitekniikoita on tänä päivänä käytännössä vain kaksi mistä valita telkkari, joten eipä tuossa oikein vaihtoehtojakaan ole.

Mielestäni ei kuitenkaan alhaisella OLED valolla paneelin käyttäminen ole mitenkään poikkeuksellinen tilanne. Johan siinä tehdasoletuksena on virransäästö päällä, jolla OLED valoa ajetaan lähempänä nollaa piemeässä!?! Jos se olisi täysin sopimaton moodi, ei sellaista sinne olisi laitettu. Toisaalta myös SDR materiaalia on vielä niin paljon ja tulee olemaan, että eiköhän valtaosa enimmäkseen sitä kuitenkin näillä katso ja ne jotka paneelinsa kalibroivat tai antavat ammattilaisen sen tehdä, niin kyllä ne suositellut tavoitekirkkaudet SDR-moodille ovat juurikin kohtalaisen alhaiselle OLED valolle tehtyjä. Toki HDR-moodissa varmaan sitten syytä ajaa täysillä, itse sitä tiputin aluksi mutta pitää totutella tuon osalta kirkkaampaan asetukseen.

Lopettelin sun juttujen seuraamisen siinä vaiheessa, kun yksi vastaus ylitti A4-pituisen tekstin. ;)
Pahoittelen viestieni pituutta mutta olen halunnut perustella kysymykseni ja havaintoni mahdollisimman hyvin, että muutkin käsittäisivät mistä on kysymys. Siitä huolimatta tuntuu, että moni ei ole vieläkään ihan päässyt perille mitä olen yrittänyt selittää.
En usko, että jos olisin nykypäivän yhden rivin pikaviestityyliin kysymyksiä esittänyt, se tuskin olisi tehnyt tätä yhtään selkeämmäksi, että mitä yritän tässä selvittää....?
Kiitos ja anteeksi. Yritin nyt tähän yhteen viestiin sisällyttää mahdollisimman monta asiaa kerralla, että niiden joita ei kiinnosta, olisi helpompi skipata viestini yli. :)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuon näkyvyys jonkin verran muuttunut, varmaan paneelin automaattipuhdistusten takia, korjaisiko se isompi 1 tunnin ajo ehkä kokonaankin? Lienee kuitenkin jossain määrin valmistustekninen juttu kyseessä ja päässeekö kokonaan eroon?

Pyöräytät vaan sen ison puhdistuksen. Kalibroijatkin suosittelee sitä heti alkuun. "Also many of my professional colleagues feel it's important to do one clear screen before your first calibration to make sure all the pixels are refreshed."
 
Pyöräytät vaan sen ison puhdistuksen. Kalibroijatkin suosittelee sitä heti alkuun. "Also many of my professional colleagues feel it's important to do one clear screen before your first calibration to make sure all the pixels are refreshed."
Olen tuota kanssa selvitellyt ja siitä tuntuu kahta koulukuntaa olevan, kuten myös siitä, että missä ajassa paneeli ns. vakiintuu virheidensä osalta. Aika moni englanninkielinen foorumi näkyy viestittelevän, että näitä ajellaan ja tarvittaessa useinkin sekä ennen kalibrointia, sekä sitä, että paneeli ottaa aikaa 100 tuntia, että vakiintuu. Sitten taas saksankielisiltä foorumeilta näkee sitä koulukuntaa, että tätä käsin ajettavaa ei kannattaisi välttämättä tehdä, kun se kuluttaa paneelin "reservejä" jolla kuvanpalamista korjataan, eli syö reservejä lisätä pikselien kirkkautta tarpeen vaatiessa. Sekä nuo tuntuivat olevan sitä mieltä, että ensimmäiset 2-4 aina 4 tunnin käytön jälkeen ajettavaa "algoa" muokkaisivat sitä eniten ja sen jälkeen se olisi vakiintunut virheidensä osalta...
 
Joo ei kannata ikinä manuaalisesti noita tehdä, ellei sitten halua nopeammin burn in efektiä.
Voihan sen kalibroinnin tehdä sitten vasta kun on ollut hyvän aikaa käytössä, jos sellaista muka tarvitsee, niin hyvä oledeissa on out of the box jo :thumbsup:

Minä itsekkin tänne ketjuun aikoinaan kun oledin ostin niin pistin pitkät valitukset (joku voi etsiä ne viestit jos jaksaa) miten paska kuva oli kun oli hirveät odotukset ja oli silmät tottuneet aivan toisenlaiseen kuvaan, niin vaan nykyään vannon oledin nimeen ja vihaan katsoa tosta vanhasta töllöstä makkarissakaan mitään, varsinkaan HDR kuvaa :)
 
Pitäisikö Google Assistant toimia Suomessa LG OLED C9:ssä, vai toimiiko tuo ylipäätään täällä edes englannin kielellä muissakaan laitteissa. Olen enempi iOS ja Sirin miehiä, tämä telkku on itse asiassa talouden ensimmäinen laite joka speksien mukaan suoraan tukisi Google Assistanttia. Alexa ei sekään taida täällä toimia?
Voi olla että pitää kusettaa että oot UK tai jenkki. Yleensä silloin toimii laadukkaammin noi Sirit ja Googlet.
 
Ittellä ollut n. 1,5 kk 65" OledC9 ja en ole ikinä parempaa kuvaa nähnyt, pohdin tämän ja Sampan 75" Q70r Qled välillä ja onneksi valitsin tämän :cool:
 
Minähän herran vuonna tapahtuisi se, että 75" tai isompi OLED maksaa A) Alle 3k B) Alle 2k? Vai tapahtuuko ollenkaan? Jos noihin päästään ja kiinnipalamisen estoa kehitetään, niin voi sanoa isoille premium-lcd televisioille hei hei ja hus hus pois markkinoilta.
 
Viiruista huolimatta nämä meidän kaksi OLEDia ovat ainoat näyttölaitteet joihin olen _ikinä_ ollut tyytyväinen. Huushollissa on ollut Sonyn ja Samsungin isoja ammattilaiskäyttöön suunnattuja huippumalli kuvaputkinäyttöjä, LCD-näyttöjä ja -telkkareita halpisroinasta lippulaivamalleihin ja Pansun plasmaa. Kaikki olivat pettymyksiä paitsi nämä LG:n OLEDit. Ei nämäkään täydellisiä ole, mutta viimeinkin voi katsellessaan olla haikailematta parempaa. Todellisesta mustasta olen haaveillut sitten kuvaputkien kuoleman. Jotain vajaa 20 vuotta siihen menikin.
 
Liekö uudet Shieldit tarjoa muuta työkalua tähän kuin AI Upscalingin.
Sitäpä juuri mietin, että vaikuttaako jotenkin selvästi, kun mainosten mukaan pitäisi? Ja pitääkö jotain "asettaa" päälle, että toimii, vai onko ns. automaattinen juttu?
 
Vähän kahden vaiheilla, mitä tälle mun 65C9 paneelille pitäisi tehdä. Valittelin tuota valkoisen epätasaisuutta, joka näkyy reaalikuvassakin hieman.

Kuva liitteenä, eritoten tuossa oikealla reunalla oleva n. 20 cm leveä pystyraita on havaittavissa.


Paneeli on nyt kalibroitu i1Displayllä ja Calman Homella, mutta eipä se tätä ongelmaa poistanut. Kontrastin ja kirkkauden säätö oikeaan tosin hieman vähensi sen havaittavuutta liikkuvassa kuvassa.

DSC02513.JPG

Tälle nyt on saatu varaosa(uusi paneeli) tilattua LG:n toimesta. 5 viikkoa meni aspan kanssa neuvotteluissa ennen kuin tämä meni läpi. No toivottavasti uusi paneeli on parempi sitten kun se tullaan asentamaan joskus
 
^ onnea lottoon :)

Oma oli täys susi ja en oo kattonu pariin viikkoon pahemmin yhtään leffaa koska toi pilaa kaikki tummat alueet katsomiskelvottomaksi:/
 
Sitäpä juuri mietin, että vaikuttaako jotenkin selvästi, kun mainosten mukaan pitäisi? Ja pitääkö jotain "asettaa" päälle, että toimii, vai onko ns. automaattinen juttu?
En ole itse ikinä vertaillut vaikka onkin aktiivisena omassa Shieldissä. Ja aktivoituu tosiaan automaattisesti tuetuilla formaateilla. Tässä joku artikkeli aiheesta:
 
Täällä vaihtui tänään 55" B7 ---> 65" C9.
Huomasin, että Technicolor expert kuvatilassa on vaihtunut oletus värilämpötila lämmin 2 ---> lämmin 1. Kuitenkin Cinema kuvatilassa oletuksena on vieläkin lämmin 2.

Olikos @Make73 tietoa miten nämä mittautuu vakiona? Vieläkö lämmin 2 on lähempänä 6500K?

Gamma oli muistaakseni B7 oletuksena 2.2 mutta nyt BT.1886. kumpaahan sitä kannattaisi käyttää?

Käytättekö HDR kuvalla dynaamista sävytoistoa? Tämä taitaa olla sama kuin B7:ssa dynamic tonemapping?
 
^ ainakin moni suosittelee tota dynaamista tonamappingia.
Ja itsekkin testaillut sitä niin kuva on kirkkaampi kirkkaissa kohdissa ja esim king kong 4k bluraylla missä on välillä vähän jopa kirkkaimmat kohdat klippaa pilviä niin tuo tonemapping tuo yksityiskohdat esiin.
 
Vincentiltä hyvä video. Saa olla aika puusilmä, jos Horizon Zero Dawnin luolakohtauksessa ei huomaa eroa OLEDin hyväksi. HDR-kuvalla pelimoodissa siis FALD-lakkaa miltei toimimasta tai toimii niin huonosti, että OLED vie sata-nolla.

 
Täällä vaihtui tänään 55" B7 ---> 65" C9.
Huomasin, että Technicolor expert kuvatilassa on vaihtunut oletus värilämpötila lämmin 2 ---> lämmin 1. Kuitenkin Cinema kuvatilassa oletuksena on vieläkin lämmin 2.
Olikos @Make73 tietoa miten nämä mittautuu vakiona? Vieläkö lämmin 2 on lähempänä 6500K?
Gamma oli muistaakseni B7 oletuksena 2.2 mutta nyt BT.1886. kumpaahan sitä kannattaisi käyttää?
Käytättekö HDR kuvalla dynaamista sävytoistoa? Tämä taitaa olla sama kuin B7:ssa dynamic tonemapping?
Technicolor tosiaan Lämmin 1.
LG White Points.jpg

Itse käyttänyt viime kalibroinneissa LG and Dolby vaihtoehtoista valkoista ja omaan silmään näyttää hyvältä.
Se on yksilöllistä ja jos ei ole kalibrontivermeitä, niin käyttää kumpi itselle on luonnollisempi.

En ole C9:stä mitannut tehdasoletuksia, tarkoitus olisi tässä lähiaikoina ja ihan vaan sen takia että voi vertailla CalMAN:n ja LightSpacen kalibroinnin lopputulosta tehdasoletukseen.
Veikkaan että CalMAN:lla omalla paneelilla menee IR Profilella tehdasoletusta huonommaksi!

BT.1886 = 2.4 kun musta on 0 nits
2.2. päivänvaloon ja 2.4 pimeään, näin moni käyttää.

Olen käyttänyt Dynaamista sävyntoistoa HDR:llä.
Sen Ted selittää hyvin täällä (edit: siis en ole jaksanut alkaa kikkailla noiden roll-off arvojen kanssa ja siksi asetus on päällä. Jos haluaa kokeilla itse märitellä arvot niin dynaaminen sävyntoisto pois päältä) :
LG OLED 2019 PQ Curve Upload Free Template for DeviceControl Interface - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
 
Viimeksi muokattu:
Vincentiltä hyvä video. Saa olla aika puusilmä, jos Horizon Zero Dawnin luolakohtauksessa ei huomaa eroa OLEDin hyväksi. HDR-kuvalla pelimoodissa siis FALD-lakkaa miltei toimimasta tai toimii niin huonosti, että OLED vie sata-nolla.



2min 45sec kohdalta kun alkaa katsomaan niin tuli ainakin itselleni se asia selväksi että ei tarvii miettii Qlediä oledin sijalle, pelaan paljon ja näköjään local dimming on aivan minimissä jos game mode on päällä, mustat on ihan hirveetä saven väristä paskaa ja ihan törkeetä boomingia, ihan älytön kuvanlaadun ero tossa movie modessa ja game modessa...
 
Sinullakin varmaan Netflix, niin tuossa vaikka pari kohtaa joista itse oleh huomannut raitoja.
-Mindhunter kausi 1 osa 8 kohdasta 47 min 15 s hämäräkohtaus.
-Bad Blood kausi 2 osa 2 38-40 min tienoilla päähenkilön (Coates) taustalla näkyvä taivas.
-Marco Polo kausi 1 osa 3 jossain 14-16 min kohdalla
-Rattlesnake parin minuutin pätkä alkaen n. 1 h 13 min kohdasta (kanjonin seinämissä erityisesti, varsinkin matalammalla OLED valolla).
Lisätäänpä listalle vielä tämä Netflix "The last thing he wanted". Tuossa ehkä ennätys tähän mennessä kuinka usein raidat näkyvät. Tosin elokuvan mustan tasot oli jotenkin oudosti, eli ei toistanut oikeaa mustaa ellei tiputtanut C9: n kirkkautta 46:een... Siis ihan eka sekuntien aikana alkutekstien välissä olevat blackoutit olivat jo harmaita ja OLEDin valovuodot paistoivat, myös koko elokuvassa oli hyvin haalistunut ilme ellei muokannut kirkkautta. Liekö ihan tarkoituksellinen filminkaltaisen mustan toiston yritys...?
 
Mielestäni ei missään nimessä kannata ruveta säätämään kirkkautta tai muita säätöjä elokuvakohtaisesti. Joissain elokuvissa musta ei ole mustaa ja sen vaan kannattaa antaa olla niin eikä lähteä "korjaamaan" (pilaamaan) television kuvaa huonon lähdemateriaalin perusteella.
 
Mielestäni ei missään nimessä kannata ruveta säätämään kirkkautta tai muita säätöjä elokuvakohtaisesti. Joissain elokuvissa musta ei ole mustaa ja sen vaan kannattaa antaa olla niin eikä lähteä "korjaamaan" (pilaamaan) television kuvaa huonon lähdemateriaalin perusteella.
Tiedän. mutta kyseinen filmi toi niin irvokkaasti esiin OLEDin viat "valovuotoineen", se oli kuin olisi katsonut 5% harmaan testikuvaa.
Ei kylläkään säädöllä hävittänyt yksityiskohtia tummista sävyistä vaikka kirkkautta tiputtikin.
Eipä olekaan koskaan ennen tarvinnut näyttölaitteilla viritellä tuollaisia.
 
Vaikuttaa vähän siltä, että LG:n oledeissa on vuodesta toiseen warm 1 liian sininen ja warm 2 liian punainen (jos halutaan 6500K). Onkohan tuo ihan tietoinen valinta?

Onko muuten tietoa tuoko oletus terävyys (10) lisäterävyyttä kuvaan? Pitäisikö se laittaa 0, kun katsoo 4K kuvaa?

Sitten vielä kysymys, että käytättekö hdr10 materiaalilla Technicolor expert vai cinema kuvatilaa? Itse en huomannut eroa kuvassa kun molempiin vaihtoi warm 2 lämpötilan.
Cinema kuvatilassa on oletuksena päällä kohinan vaimennus, MPEG-kohinanvaimennus ja tasainen porrastus (pieni). Otatteko kaikki prosessoinnit pois päältä? Nämä taitavat olla päällä myös Dolby Visionissa oletuksena.
 
Vaikuttaa vähän siltä, että LG:n oledeissa on vuodesta toiseen warm 1 liian sininen ja warm 2 liian punainen (jos halutaan 6500K). Onkohan tuo ihan tietoinen valinta?

Onko muuten tietoa tuoko oletus terävyys (10) lisäterävyyttä kuvaan? Pitäisikö se laittaa 0, kun katsoo 4K kuvaa?
Luitko edellisen vastaukseni Sinulle?
Se riippuu katsojasta, siksi käytetään näitä vaihtoehtoisia valkoisen koordinaatteja, jotta saataisiin kuva silmälle näyttämään siltä kuin D65 mittarille näyttää.
Metameriavirheestä kun luet, niin asia aukeaa.

Pitää olla näyttö joka oikeasti näyttää valkoisen D65:na.
Sitten verrataan toista näyttöä ja säädetään näytöt vastaaman toisiaan.
Mitataan säädetystä näytöstä koordinaatit ja näin saadaan offset (custom whitepoint).
dual_white_measure.jpg

Mittasin nyt ekan kerran valkotasapainon ja värien osalta tehdasoletuksia isf Asiantuntija (pimeä huone) katselutilassa ja ei ole huonot nuo tehdasoletukset.

Edit:
Niin kuin arvelin, CalMAN Home for LG softalla tehty AutoCal kalibrointi 729p Fixed Grid IR Profile 3D LUT:lla on tehdasoletusta huonompi (ei average dE, mutta ne korkeat dE:t jotka aiheuttavat kuvaan artifakteja).
CalMAN:n Post-Cal kertoo kyllä jotain ihan muuta, mutta kun tekee 1000 pisteen tarkistuksen Light Spacella, niin:
729p Fixed Grid Calibration 1000p Verify with Light Space.jpg
Toivotaan että Portrait Displays saisi tuon softansa korjattua!

Tässä verrokkina Light Spacella tehty kalibrointi (LG/Dolby whitepoint, siksi valkoinen 90nits):
Light Space Post_Cal.jpg


Terävyys 0 vs 10:
Sharpness 0_vs_10.gif
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Kuinkakohan moni on jättänyt oledin ostamatta kun on lukenut tätä ketjua?

Hep

Ei vaiteskaan, hinnan takia on jäänyt ostamatta, mutta toisaalta ihan hyvä vaan kun lukee tätä ketjua.
Meinaan jos täällä on vain muutama hassu Oledin omistaja kirjottelemassa, ja aika usealla on paneeli remppa tehtynä tai tulosssa,
Niin kuinka paljon tuolla maailmalla oikeasti on näitä paneeli vikaisia jotka tyytyy virheisiin, tai ei vaan tajua että että kuvassa on pysty raitoja jne jne,
eikä laita takuun kautta korjaukseen . Mutta sinänsä on hyvä kun uudet mallit ilmestyy keväällä, ja hätäisimmät kerkeää ostamaan, niin kerkeää tulemaan ne virheet esiin ennen BF-päivää,
jolloin itsellä on aina ehkä se ostopäivä :)

Nykyinen samsunni joka tuli taloon vuonna 2008, tai 2009, on mikä on, mutta jos vaihtoehtona on suurella todennäköisyydellä paneelivikainen oled, niin tyydyn tähän sampsaan.

Sori OT
 
Itse ostin Oledin juurikin ketjun innoittamana.
LG C8 kyseessä enkä ole katunut.

Oisko se niin että tyytyväiset vaa käyttää tvtä eikä valittele foorumilla päivät pitkät?
 
On se niin, itse valitin vain ekat pari viikkoa, jolloin oli varmaan värit jumissa, sekä mulla oli jäänyt panelin päälle kalvo, ja siirtymä vanhasta ylivärikkääksi säädetystä super kirkkaasta lcd:stä aiheutti sen että aluksi kuva näytti vähän määh.
Nykyään oon kyllä äärettömän tyytyväinen, en missään oo mitään viivoja nähnyt tai muutakaan, hdr kuva on uskomattoman hyvää, ja iltasella ihan sdr kuvakin on timanttia.


Olen huomannut kun mulla on kattotuuletin tv:n yläpuolella missä on 4 lamppua, ja mulla on siinä pari lamppua millä erikseen kaukosäädinohjaus niin kun pistää sen lampun päälle, jonnekkin silleen ei kirkkaalle mutta ei ihan himmeelle ja se osoittaa ns ihan suoraan oledin ruutuun yläkautta niin kuva näyttää paremmalta ja kirkkaammalta, mistähän toi johtuu?
Varsinkin siis illalla kun ton yhden ja saman lampun pistää päälle ja pois niin ihan selkesti se kuva näyttä paremmalta kun se on päällä, joku optinen harha tms. ?

Ja toinen on että oledin taakse ei saa ikinä pistää valoja, mulla on kaksi eri systeemiä siellä ollut kun lcd aikoina tykkäsin käyttää, mutta jostain syystä jos oledin ruudun takaa tulee valoa se saa kuvan näyttämään himmeämmältä.
 
Olen huomannut kun mulla on kattotuuletin tv:n yläpuolella missä on 4 lamppua, ja mulla on siinä pari lamppua millä erikseen kaukosäädinohjaus niin kun pistää sen lampun päälle, jonnekkin silleen ei kirkkaalle mutta ei ihan himmeelle ja se osoittaa ns ihan suoraan oledin ruutuun yläkautta niin kuva näyttää paremmalta ja kirkkaammalta, mistähän toi johtuu?
Varsinkin siis illalla kun ton yhden ja saman lampun pistää päälle ja pois niin ihan selkesti se kuva näyttä paremmalta kun se on päällä, joku optinen harha tms. ?

Mulla on tässä yksi halvan pään lcd telkka testissä, jota ei kyllä kannata katsoa pimeässä. Mustan taso näyttää paljon paremmalta kun on valoa kämpässä. En tosin uskois, että samasta asiasta on oledissa kyse. Suoraan telkkaan osuva valo voi kylläkin hieman peilaavan näytön kyseessä ollessa tuoda visuaalisesti kontrastia lisää. Esimerkiksi Ipadissa on mielestäni hyvä näyttö, mutta sekin näyttää paljon paremmalta kun yövalo on yöpöydällä päällä sitä katsellessa. Ainahan siinä sun telkassa voi myös olla päällä joku valoon reagoiva asetus, joka säätää automaattisesti kuvaa.
 
Mulla on tässä yksi halvan pään lcd telkka testissä, jota ei kyllä kannata katsoa pimeässä. Mustan taso näyttää paljon paremmalta kun on valoa kämpässä. En tosin uskois, että samasta asiasta on oledissa kyse. Suoraan telkkaan osuva valo voi kylläkin hieman peilaavan näytön kyseessä ollessa tuoda visuaalisesti kontrastia lisää. Esimerkiksi Ipadissa on mielestäni hyvä näyttö, mutta sekin näyttää paljon paremmalta kun yövalo on yöpöydällä päällä sitä katsellessa. Ainahan siinä sun telkassa voi myös olla päällä joku valoon reagoiva asetus, joka säätää automaattisesti kuvaa.

Ei ole mitään asetusta päällä mikä reagoisi valoon, eikä vaikuta mustan tasoon vaan nimenomaan näyttää siltä kuin saisi kontrastiboostin kun pistää valon päälle, ja siis nimenomaan sen mikä osuu ruutuun, sivussa olevat eivät tuota tee.
 
Ei vaiteskaan, hinnan takia on jäänyt ostamatta, mutta toisaalta ihan hyvä vaan kun lukee tätä ketjua.
Ei sitä ostamatta kannata jättää, mutta ongelmat kannattaa tiedostaa.

Nuo tietyissä tilanteissa näkyvät banding-ilmiöt ovat oma juttunsa, enkä niistä välittäisi pätkääkään. Oledin kuvanlaatu on kuitenkin pääsääntöisesti parasta mitä on olemassa, mutta vastaavasti se kärsii tekniikkana mm. kuvan palamisesta pitkässä juoksussa. Oma yksilö (LG C6V) oli 3v sitten käytännössä virheetön ja nyt siinä on niin hillittömät normaalissakin käytössä havaittavat tekstityksistä ja muista staattisista elementeistä palaneet rannut näkyvissä mm. punertavalla taustalla, että ei noita ongelmia kannata vähätellä. Nämä ovat siis sellaisia vikoja, joita ei muuten havaitse normaalissa käytössä, mutta sitten kun tulee vaikka joku punataustainen Jim-kanavan mainos tai vastaavalla värisävyllä oleva kuva, niin rannut paistavat läpi niin pahasti että kaikki tuttavatkin kysyvät huoneessa että mitäs ihmeen skeidaa tuossa kuvassa oikein on? Muina aikoina sama porukka kommentoi, että onpa mahdottoman upea kuva tuossa teidän televisiossa jne. Ihan todellinen ongelma se on, eikä se katoa millään paneelin sisäisellä "fix my pixels" -ominaisuudella. Töllöllä on ollut sekalaista käyttöä joku 5-7h/pvä.

Pitää varmaan laittaa valokuvaa tuosta ongelmasta jossakin vaiheessa. Toisaalta kuten joskus aiemminkin mainitsin, tästä kaikesta huolimatta ostan seuraavaksi uuden oled-paneelin, kun se on niin ylivertainen muilta osin.
 
Kannattaa aina kiinnipalamisrapsojen yhteydessä mainita myös, millaisella kirkkaudella OLEDiaan on pitänyt.
 
Luitko edellisen vastaukseni Sinulle?
Se riippuu katsojasta, siksi käytetään näitä vaihtoehtoisia valkoisen koordinaatteja, jotta saataisiin kuva silmälle näyttämään siltä kuin D65 mittarille näyttää.
Metameriavirheestä kun luet, niin asia aukeaa.

Pitää olla näyttö joka oikeasti näyttää valkoisen D65:na.
Sitten verrataan toista näyttöä ja säädetään näytöt vastaaman toisiaan.
Mitataan säädetystä näytöstä koordinaatit ja näin saadaan offset (custom whitepoint).
dual_white_measure.jpg

Mittasin nyt ekan kerran valkotasapainon ja värien osalta tehdasoletuksia isf Asiantuntija (pimeä huone) katselutilassa ja ei ole huonot nuo tehdasoletukset.

Edit:
Niin kuin arvelin, CalMAN Home for LG softalla tehty AutoCal kalibrointi 729p Fixed Grid IR Profile 3D LUT:lla on tehdasoletusta huonompi.
CalMAN:n Post-Cal kertoo kyllä jotain ihan muuta, mutta kun tekee 1000 pisteen tarkistuksen Light Spacella, niin:
729p Fixed Grid Calibration 1000p Verify with Light Space.jpg
Toivotaan että Portrait Displays saisi tuon softansa korjattua!

Tässä verrokkina Light Spacella tehty kalibrointi (LG/Dolby whitepoint, siksi valkoinen 90nits):
Light Space Post_Cal.jpg


Terävyys 0 vs 10:
Sharpness 0_vs_10.gif

Kyllä luin vastauksesi! Kiitokset, että yrität selittää tyhmälle :)

En ole perehtynyt kalibrointiin kovinkaan syvällisesti, joten pahoittelut kun en ymmärrä kalibrointi raportteja kunnolla. Ihmettelin vain, että monissa LG oled arvosteluissa mainitaan kuinka warm 2 värilämpötila mittautuu n. 6000K vuodesta toiseen vaikka 6500K olisi tavoite. Ymmärtääkseni se on kuitenkin lähempänä 6500K kuin warm 1.
Olisihan se mukava saada yksi asetus noiden väliltä.

Parempi olla miettimättä asiaa ja nauttia kuvasta noilla vakio asetuksilla! :thumbsup:
 
Tervehdys arvoisat OLEDien ystävät!

Olen lukenut tätä ketjua nyt, kun uuden telkkarin hommaaminen on ajankohtaista. Alunperin, kun lähdin telkkaria katsomaan ajattelin heti Philipsiä. Syynä se, että black fridaynä tuli sijoitettua Philipsin Hueen. Lisäksi android kiehtoo, koska kuulemma ovat kehittyneet paljon alkuajoista ja ovat kuulemma varsin käyttökelpoisia nykyään.
Noh, sittempä tuttuun tyyliin aloin selaamaan kaikenmaailman arvosteluja ja keskusteluketjuja ja epävarmuus nostikin taas päätään.
Tähän mennessä viihteet on katsottu, jos en aivan väärin muista, niin 2017/2018 LG:n B-sarjalaiselta ja kuvahan on ollut mainio ja webOS on kyllä mieluisa käyttää.

Philipsiin kiinnostus heräsi, kun luin vertailun Tekniikan Maailmasta ja siellä 903 valittiin parhaaksi ja liikkeentoistoa kehuttiin. Kiinnostusta siis tietenkin nyt nostaa ambilight HUEjen vuoksi ja android ihan vain mielenkiinnosta, sekä Twitch sovelluksesta.
Twitchiä, kun heittää Chromecastin kautta (Chromecast Ultra), niin kuva pyörii aluksi maksimilaadulla x ajan kuluttua laatu heikkenee pykälän alemmaksi ja hetken päästä kuva jäätyy n. kolmeksi sekunniksi (audio kuuluu normaalisti) ja tämä toistuu koko katselun ajan. Erittäin ärsyttävää.
LG:tä sitten taas tunnutaan kehuttavan maasta taivaisiin, että se on paras ja sillä sipuli. Internetissä on myös valitettavan paljon kaiken elektroniikan puolella fanipoikia, joten aitojen arvostelujen ulkopuolella on vaikeaa löytää ns. "oikeita mielipiteitä".
LG:n 55C9 on tällä hetkellä 1199€ hinnassa ja Philipsin 854 taisi olla halvimmillaan verkkokaupassa 1299€ tai 1399€.

Eli nyt sitten tarvisi apua. Onko näissä OLED-ruuduissa nyt niin paljon eroa loppuviimein, että tarvitsee päätä kauheasti vaivata. Omassa käytössä käyttö kohdistuu Netflixiin, urheiluun, jonkin verran normi TV:seen ja tod näk PS4 Pro tulee lätkästyä siihen kiinni, joka toimittaa bluray soittimen virkaa pääosin. Mahdollisesti tulee pelailtua änäriä ja hyviä PS exclusiveja.
Olen myös avoin ehdotuksille, jos on mielessä muita hyviä ruutuja.

Ja vielä lopuksi, mites nämä kalibrointihommat? Powerilla olisi tarjolla kalibrointipalvelu ja olen siitä hieman kiinnostunut. Jos tästä on tarjota kokemuksia niin kuulisin mielelläni.
 
Ja vielä lopuksi, mites nämä kalibrointihommat? Powerilla olisi tarjolla kalibrointipalvelu ja olen siitä hieman kiinnostunut. Jos tästä on tarjota kokemuksia niin kuulisin mielelläni.

Gigantin vastaava palvelu on ainakin yhtä tyhjän kanssa ihan todistetusti (kopioivat valkotasapainonkin yhdestä Norjassa kalibroidusta paneelista per valmistajan malli). Sinuna säästäisin siis rahani :)
 
En ole perehtynyt kalibrointiin kovinkaan syvällisesti, joten pahoittelut kun en ymmärrä kalibrointi raportteja kunnolla. Ihmettelin vain, että monissa LG oled arvosteluissa mainitaan kuinka warm 2 värilämpötila mittautuu n. 6000K vuodesta toiseen vaikka 6500K olisi tavoite. Ymmärtääkseni se on kuitenkin lähempänä 6500K kuin warm 1.
Nuo Light Spacen raportit ei olekaan niin visuaalisia, että niistä asiaan vihkiytymätön saisi juuri mitään irti.
Lähinnä noissa dE2000 luku kun on alle 3 niin sanotaan ettei silmä huomaisi eroa.

Omastakin mielestä se valkoisen värilämpö OLED:ssa on asia joka pisti heti silmään että joku on pielessä.
Itsellä ei ole kokemusta kuin kahdesta OLED:sta ja kyllä niillä mittari ihan tehdasoletuksena näyttää Lämmin 2:sta aika lähelle sen 6500K.
Syksyllä 2018 tullut technicolor Lämmin 1 on 7260K.
Näistä kumpikaan ei näyttänyt oikealta.
Tuo jota itse olen käyttänyt nyt ja jota LG ja Dolby jossain alan ammattilaisten julkaisussa suositteli on 6940K.
Toki merkkaa myös ne x ja y koordinaatit (x=0.308 y=0.313).
Miksei sitten voisi olla jo tehtaalta tullessa säädettynä tuo?!

Tarkoitus näissä siis että ne katsojan silmään näyttäisi siltä perinteiseen D65 pohjautuvaan valkoiseen.
Ongelma on että jos ja kun jokaisen silmät näkee sen vähän eri tavalla, niin ei auta kuin hakea jonkunlainen kompromissi.

Eipä nuo ammattilaisetkaan juuri aiheesta halua jutustella, D-Nice (DeWayne Davis) poikkeuksena.
Kuulemma asia josta kiistellään myös shootouteissa...tietty jos jokainen näkee vähän eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Oikean kalibroinnin pystyy ostamaan kyllä palveluna (esim. Mareksound), mutta se maksaa jo selkeästi enemmän kuin mitä esim. tuo Powerin palvelu. Sitten toki voi itse tehdä sen ostamalla sopivan kalibrointilaitteen ja softan, mutta se vaatii jo hieman ymmärrystä siitä mitä on tekemässä. Sekin kannattaa muistaa, että kalibrointi pitää uusia säännöllisesti, koska kuva ei pysy samana loputtomasti. Eikä sitä pitäisi tehdä heti tuotteen oston jälkeen, koska kuva "elää" aluksi jonkin aikaa. Eli jos haluaa kalibroida, pitäisi odottaa tietty käyttötuntimäärä, jotta kuva on kerinnyt asettua "normaaliksi". Lopuksi voisi sanoa, että normikäyttäjä ei tarvitse erillistä kalibrointia.
Jos LG laittaa takuussa näitä kalibroimattomia paneeleita joissa on mustat aivan täynnä bandingia kuten täälläkin on nyt tuskailtu pari sivua, voisikohan tilata tuollaisen kalibrointipalvelun ja vaatia LG:tä maksamaan se?
 
Tervehdys arvoisat OLEDien ystävät!

Olen lukenut tätä ketjua nyt, kun uuden telkkarin hommaaminen on ajankohtaista. Alunperin, kun lähdin telkkaria katsomaan ajattelin heti Philipsiä. Syynä se, että black fridaynä tuli sijoitettua Philipsin Hueen. Lisäksi android kiehtoo, koska kuulemma ovat kehittyneet paljon alkuajoista ja ovat kuulemma varsin käyttökelpoisia nykyään.
Noh, sittempä tuttuun tyyliin aloin selaamaan kaikenmaailman arvosteluja ja keskusteluketjuja ja epävarmuus nostikin taas päätään.
Tähän mennessä viihteet on katsottu, jos en aivan väärin muista, niin 2017/2018 LG:n B-sarjalaiselta ja kuvahan on ollut mainio ja webOS on kyllä mieluisa käyttää.

Philipsiin kiinnostus heräsi, kun luin vertailun Tekniikan Maailmasta ja siellä 903 valittiin parhaaksi ja liikkeentoistoa kehuttiin. Kiinnostusta siis tietenkin nyt nostaa ambilight HUEjen vuoksi ja android ihan vain mielenkiinnosta, sekä Twitch sovelluksesta.
Twitchiä, kun heittää Chromecastin kautta (Chromecast Ultra), niin kuva pyörii aluksi maksimilaadulla x ajan kuluttua laatu heikkenee pykälän alemmaksi ja hetken päästä kuva jäätyy n. kolmeksi sekunniksi (audio kuuluu normaalisti) ja tämä toistuu koko katselun ajan. Erittäin ärsyttävää.
LG:tä sitten taas tunnutaan kehuttavan maasta taivaisiin, että se on paras ja sillä sipuli. Internetissä on myös valitettavan paljon kaiken elektroniikan puolella fanipoikia, joten aitojen arvostelujen ulkopuolella on vaikeaa löytää ns. "oikeita mielipiteitä".
LG:n 55C9 on tällä hetkellä 1199€ hinnassa ja Philipsin 854 taisi olla halvimmillaan verkkokaupassa 1299€ tai 1399€.

Eli nyt sitten tarvisi apua. Onko näissä OLED-ruuduissa nyt niin paljon eroa loppuviimein, että tarvitsee päätä kauheasti vaivata. Omassa käytössä käyttö kohdistuu Netflixiin, urheiluun, jonkin verran normi TV:seen ja tod näk PS4 Pro tulee lätkästyä siihen kiinni, joka toimittaa bluray soittimen virkaa pääosin. Mahdollisesti tulee pelailtua änäriä ja hyviä PS exclusiveja.
Olen myös avoin ehdotuksille, jos on mielessä muita hyviä ruutuja.

Ja vielä lopuksi, mites nämä kalibrointihommat? Powerilla olisi tarjolla kalibrointipalvelu ja olen siitä hieman kiinnostunut. Jos tästä on tarjota kokemuksia niin kuulisin mielelläni.

Sanoisin niin että philips ja lg on varmaan kuvanlaadullisesti tasoissa mutta liiketoistossa philips voittaa.
Myös ambilight on philipsille voitto.
Mutta teknisesti jopa 2019 C9 vie philipsin 2019 malleja SEKÄ 2020 malleja jos ajatellaan tulevaisuutta etenkin konsolien kannalta, C9 tukee vrr jota sekä PS5 että uusi xbox tukee, philips sitä ei tue, joten tuosta syystä itsekkin kallistun siihen että seuraavaksi ostan joko C9 tai CX, olisin halunnut philipsin töllön taas pitkästä aikaa koska ambilight on parhautta mutta ei mahda mitään...

Sillon kun B8 hommasin oli sama juttu, sen vuoden philipsin malleissa vain yhdellä vai kahdella hdmi portilla oli hdmi 2.0 tuki, joka ratkaisi sen päätöksen.

Mielestäni vitun typerissä asioissa philips säästää, joka pilaa tv:n kokonaisarvon...
 
Minulla ainakin on tehdaskalibroitu vaihtopaneeli.

Jos vaihtopaneelissa on vikaa, kannattaisi keskustella LG:n kanssa siitä.

Olen keskustellut eikä kuulemma takuu kata tota niin tiistaina tulee huolto katsomaan mutta todennöisesti joudun itse maksamaan tarkastuksen...
 
Viimeksi muokattu:
En ole itse ikinä vertaillut vaikka onkin aktiivisena omassa Shieldissä. Ja aktivoituu tosiaan automaattisesti tuetuilla formaateilla. Tässä joku artikkeli aiheesta:
Eipä löytynyt asetuksista mistään AI upscalingiä. Mihin ihmeeseen se katoaa minulla?
1582465448314.png
 
Hep

Ei vaiteskaan, hinnan takia on jäänyt ostamatta, mutta toisaalta ihan hyvä vaan kun lukee tätä ketjua.
Meinaan jos täällä on vain muutama hassu Oledin omistaja kirjottelemassa, ja aika usealla on paneeli remppa tehtynä tai tulosssa,
Niin kuinka paljon tuolla maailmalla oikeasti on näitä paneeli vikaisia jotka tyytyy virheisiin, tai ei vaan tajua että että kuvassa on pysty raitoja jne jne,
eikä laita takuun kautta korjaukseen . Mutta sinänsä on hyvä kun uudet mallit ilmestyy keväällä, ja hätäisimmät kerkeää ostamaan, niin kerkeää tulemaan ne virheet esiin ennen BF-päivää,
jolloin itsellä on aina ehkä se ostopäivä :)

Nykyinen samsunni joka tuli taloon vuonna 2008, tai 2009, on mikä on, mutta jos vaihtoehtona on suurella todennäköisyydellä paneelivikainen oled, niin tyydyn tähän sampsaan.

Sori OT

Juuri tämän takia täällä käytävä OCD-meininki on lähinnä haitallista niille, jotka tulevat threadiin hakemaan kokemuksia tai informaatiota OLEDeista. Jotenkin tämä, että jossain hämäräkohtauksissa on osalla paneeleista mahdollista nähdä hieman värien raidoittumista jos olosuhteet ovat oikeat ja tietää mitä etsiä, on kääntynyt jotenkin siihen että suuri osa paneeleista on viallisia. Ja lisksi tätä, että moni vain kuvittelee katsovansa täydellistä kuvaa, mutta todellisuudessa ovat väärässä koska eivät ole tarkkaan tutkineet paneeliaan jollain torture-test videoilla. Kuinkahan moni LCD-LED TV, pelinäyttö tai mikään näyttölaite muutenkaan selviäisi tällaisesta intensiivisestä pikkuvirheiden etsimisestä täysin puhtain paperein?

OLED satavarmasti murskaisi kuvanlaadullisesti tuon vanhan Sampsasi. Ja vaikka OLED ei tekniikkana täydellinen ole, on se kuvanlaadultaan yleisen konsensuksen mukaan silti parasta, mitä rahalla voi tällä hetkellä saada. Ja viallisen paneelin nyt voi huonolla tuurilla saada mihin tahansa laitteeseen. Siksi on olemassa takuu.
 
Philipsiä en itse pysty suosittelemaan (erinäisistä syistä joita en avaa tässä enempää), mutta onhan silläkin omat faninsa.

Uskaltaakos udella näistä syistä lisää? Ehkä nyt taas yritän hakemalla hakea syitä ostaa Philips, koska sellaista alunperin lähdin katselemaan. Tiedossa kuitenkin varsin hyvin kuinka hyviä LG:n laitteet ovat. Panasonic taitaa kuitenkin tällä kertaa olla hintahaarukan ulkopuolella.
 
Ei sitä ostamatta kannata jättää, mutta ongelmat kannattaa tiedostaa.

Nuo tietyissä tilanteissa näkyvät banding-ilmiöt ovat oma juttunsa, enkä niistä välittäisi pätkääkään. Oledin kuvanlaatu on kuitenkin pääsääntöisesti parasta mitä on olemassa, mutta vastaavasti se kärsii tekniikkana mm. kuvan palamisesta pitkässä juoksussa. Oma yksilö (LG C6V) oli 3v sitten käytännössä virheetön ja nyt siinä on niin hillittömät normaalissakin käytössä havaittavat tekstityksistä ja muista staattisista elementeistä palaneet rannut näkyvissä mm. punertavalla taustalla, että ei noita ongelmia kannata vähätellä. Nämä ovat siis sellaisia vikoja, joita ei muuten havaitse normaalissa käytössä, mutta sitten kun tulee vaikka joku punataustainen Jim-kanavan mainos tai vastaavalla värisävyllä oleva kuva, niin rannut paistavat läpi niin pahasti että kaikki tuttavatkin kysyvät huoneessa että mitäs ihmeen skeidaa tuossa kuvassa oikein on? Muina aikoina sama porukka kommentoi, että onpa mahdottoman upea kuva tuossa teidän televisiossa jne. Ihan todellinen ongelma se on, eikä se katoa millään paneelin sisäisellä "fix my pixels" -ominaisuudella. Töllöllä on ollut sekalaista käyttöä joku 5-7h/pvä.

Pitää varmaan laittaa valokuvaa tuosta ongelmasta jossakin vaiheessa. Toisaalta kuten joskus aiemminkin mainitsin, tästä kaikesta huolimatta ostan seuraavaksi uuden oled-paneelin, kun se on niin ylivertainen muilta osin.
Itse ole juuri samaa mieltä, että ei tätä ostamatta kannata jättää mutta on syytä ottaa huomioon, että siinä voi olla ominaisuuksia jotka enemmän tai vähemmän joitakin saattaa häiritä (ainakin aluksi) sekä tuo kiinnipalamisen mahdollisuus siellä edelleenkin lienee vaikka tässä mainittu laite onkin vanhempaa sarjaa joiden jälkeen ymmärtääkseni tuohon puoleen on jotain parannuksia tehty. Riippunee varmaan paljon mitä sillä katsoo, eli jos sillä päivät pitkät huudatetaan pakkotekstityksillä olevia kirkkaita kanavalogoja sisältäviä ohjelmia, niin eiköhän nämä nytkin myynnissä olevat siitä melko pian tule kärsimään. Just niin kuin tuo minun vanha plasma mihin on palanut todella hyvin tekstityksistä raidat mutta ulkomaisilla foorumeilla maissa joissa ei tekstityksiä käytetä, palamisongelmaa ei ole.

Jos on epävarma, niin ostaa vaikka sellaisesta paikasta missä asiakaspalautus onnistuu kivuttomasti.


Minulla ainakin on tehdaskalibroitu vaihtopaneeli.

Jos vaihtopaneelissa on vikaa, kannattaisi keskustella LG:n kanssa siitä.
Mistä lähtien valkotasapainon tehdaskalibroinnit ja paneelin perussäädöt on tallennettu paneeliin itseensä? Vai sisältääkö OLEDin paneeli tavanomaisesta poikkeavaa elektroniikkaa? Eikös näissä ole siinä emolevylläkin jotain säätöpotikoita?
Vai tuleeko tehtaalta paneelin mukana esim. jokin paperi jossa ne on listattuna?
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaakos udella näistä syistä lisää? Ehkä nyt taas yritän hakemalla hakea syitä ostaa Philips, koska sellaista alunperin lähdin katselemaan. Tiedossa kuitenkin varsin hyvin kuinka hyviä LG:n laitteet ovat. Panasonic taitaa kuitenkin tällä kertaa olla hintahaarukan ulkopuolella.
Jos vm 2019 Panasonicceja tulee vähitellen tarjouksiin, voin suositella. Nopeakäyttöinen ja ilman suurempaa säätelyä hyväkuvainen (Professional 1 / Professional 2), HDR ja Dolby Vision toimii ongelmitta ja heikommankin bitraten sisältö näyttää varsin hyvältä hämärissä kohtauksissa.

Mutta en yritä tuputtaa 55GZ960E:tä vielä tähän nykyiseen 1599€ hintaan. Kuvanlaadulliset erot ovat hyvin pieniä nyansseja muihin OLEDeihin nähden.
 
Suurarviossa - erinomainen tv vaihtelevalle lähdemateriaalille

Täytyy tuoda ripaus omia kokemuksia tähän keskusteluun, sillä nyt pyöritään sillä alueella mitä OLED TV:t voivat parhaillaan tarjota, (mutta 80 % ajasta, väittäisin, lähdemateriaalin taso vaihtelee). Joten koko idea parhaan tv:n metsästyksestä on vain toinen puoli kolikosta.

Kokemukseni perustuu: LG65C9 + Apple TV 4K

Jos olisi enemmän rahaa, hankkisin HETI vielä suuremman tv:n. Esim. 77" tuumaa samasta mallista. MUTTA sekään ei poistaisi sitä että on kyse lähdemateriaalin tasosta. Jos kuvanlaadun pienimmilläkin nyansseilla on noin valtava merkitys. Elikkä uskallan väittää että kyseinen tv on kuvanlaadultaan luokkaa: käsittämätön, MUTTA vain silloin kun lähdemateriaali on sillä äärimmäisellä tasolla. Esimerkkeinä elokuvat, joita olen testannut myös noin 500 euron Panasonic 4K UHD Blu-ray -soittimella sekä Apple TV 4K. (Huom! kuvanlaadussa on mitättömän pieni ero jos pystyy Applen laitteesta repimään kaiken irti verrattuna "kalliiseen" soittimeen).

LG65C9
Apple TV 4K
iTunes
LAN-kaapeli
Telia 100 megaa valokuitu, 5 GHz

Testi-elokuvina mm.:
- Prometheus (2012) / 4K HDR
- Gravity (2014) / HD D.A.
- The Martian (2015) / 4K HDR D.A.
- Blade Runner 2049 (2017) / 4K D.V. D.A.
- Ready Player One (2018) / 4K D.V. D.A.
- First Man (2018) / 4K D.V. D.A.

Jos vertaan esim. Ready Player One kuvanlaatua soitin vrt. Apple TV 4K, niin sanoisin että annan arvon 100 soittimelle ja Applelle 95. Siinä on se ero. Toiseksi nämä tietokoneella toteutetut kohtaukset menevät 50/50. Ne ovat äärimmäisen hienoja. Niihin verrattuna "elokuvan" kuva on rakeista. Eli tietokoneella tehdyt kohtaukset menevät tasan, muuten soitin vie niukasti.

Ridley Scottin The Martian vuodelta 2015 on kuvanlaadullisesti äärimmäistä tasoa. Siihen verrattuna vuoden 2018 First Man on "blur" -kuvanlaatua, siihen hetkeen saakka kun saavutaan kuun pinnalle. Kuvan yllä ja alla olevat mustat alueet poistuvat ja elokuva ottaa koko tv:n pinta-alan käyttöön. Jopa niin että tv:n mustat reunat sulautuvat elokuvan pikimustaan saumattomasti. Nyt kuvaa on noin 144 cm leveydeltä.

Kuvanlaatu muuttuu joksikin IMAX jotain, äärimmäisyydeksi. Se on niin hyvää että joudun keskittymään, katsonko nyt kuvaa vai liikkuvaa kuvaa Kuun pinnalta. Pointtini on se että läpi elokuvan on haettu tyylikeinoa 60-luvusta, jopa niin että kuvassa näkyy välillä valkoisia pisteitä, rakeisuutta, vaikka laittaisi kohinan poiston tasoon "High". Kuun pinnalla meno on niin tyylikästä että pelkästään se osuus elokuvasta kaipaisi vähintään sitä 120" tuuman kuva-alaa, mieluiten tunnelmallisesta videotykistä.

Nyt sitten tarkkasilmäinen näkee listalla HD -laatuisen Gravityn vuodelta 2014. Taitaa olla Oscar voittajakin, oliko jopa paras elokuva. No juu, ei ehkä uskoisi, mutta vaikka iTunes ilmoittaa laaduksi HD niin kuvanlaatu vetää vertoja ihan näille kaikista kovimmille leffoille kuten: The Martian, Blade Runner 2049, Prometheus, jonka alun 10 minuuttia ovat jotain käsittämätöntä kuvanlaadun puolesta.

HDR värimaailma on häikäisevän tunnelmallinen, täydellinen. Dolby Visionia sanotaan että se on se juttu. Noh... on sekin todella upea. Itse en ole vieläkään pystynyt erottamaan HDR / D.V. eroa liittyen värimaailmaan. YLE Areenan dokkarit näyttävät hyvältä. Assembly Winterissä striimattuna pyörii Counter Strike, joka näytti todella hyvältä. Ei nykimistä. YouTubea on mukava katsoa. Tätä äärimmäisen hyvällä kuvanlaadulla olevaa materiaalia ei ole niin paljoa kuin luulisi. Joten ota sekin huomioon kun haet sitä äärimmäisyyttä, parasta OLED TV:tä.

Itse olen todellinen timanttisilmä ja haluan sitä äärimmäisyyttä. Saan siitä -> kuvanlaadusta -> ns. "kiksit". MUTTA mitä enemmän näitäkin testielokuvia pohdin, niin uskokaa tai älkää, mieleeni jäävät mm. Blade Runner 2049 harmaan lukuisat eri sävyt, loputon räntäsade, neon-valo helvetti, sumu ... tästä päästäänkin sitten Marsin pinnalle, jossa sama uskomaton tunne toistuu punaisen eri sävyinä. Punaisen pitäisi olla aivoille wou too much, mutta mitä vielä en edes tiennyt olevan tuollaisia versioita tuosta väristä. Lisäksi on kaukaa kuvattua maisemaa toisensa perään. Liike on sametin pehmeää.

Valaistus on se kolmas suuri juttu, johon kiinnitän yhä enemmän huomiota, värimaailman ja efektejen lisäksi. Esimerkkinä Prometheus ja avaruuskypärien valot, aluksen valot... tunnelma on hämmentävän hieno. Olen sci-fi-maailmassa taas kerran etsimässä elämän syvintä olemusta.

Liikkeentoistoon olen kehittänyt erittäin kyseenalaisen säädön:

TrueMotion: "On"
USER
De-Judder: 3
De-Blur: 10

Enää en kiinnitä läheskään niin paljoa huomiota liikkeentoistoon. Lisäksi kyse hyvän kuvan saamiseksi on huoneessa. Tarkemmin sen valaistuksessa tai oikeastaan siinä että elokuvat heräävät henkiin iltaisin, siinä kello 18- jälkeen. Kun saa poistettua huoneesta erilaiset heijastukset ja kun valo vähenee, tunnelmavalaistus päälle. Jopa niin että tv:n energiansäästö on kohdassa: "Auto". Ei ehkä uskoisi.

Sellaista taustavaloa tv:n viereen tai taakse en mistään hinnasta edes harkitsisi. Miettikääpä hetki sitä miksi en. On ylipäätään hyvä asia rauhoittaa se kohta missä tv:n kuva-alue on. Sinne ei haluta valoa, eikä liikettä, ei mitään häiritsevää. Joku painottaisi vaalean harmaata seinää, jopa mustaa, tummaa.

Olen noin 170 cm päässä 65" tuuman ruudustani, niin että pääni on lähes keskellä kuva-aluetta vertikaalisesti sekä horisontaalisesti. En kiinnitä enää niin valtavasti huomiota kuvan valkoiseen tai mustaan päähän taikka siihen minkä värinen kokonaiskuva elokuvassa on. Huomaan että nykyelokuvissa on valtavasti erilaisia värimaailmoja, valaistuksia ja loputonta efektitykitystä. Esimerkiksi Spectren alku. 007 on Meksikossa ja silloin ei kannata säätää kuvaa, melkein parempi alkuun nollata kuva ja antaa kulua sen 100 tuntia.

Kun puhumme kuvanlaadusta niin minusta ei voi puhua samassa yhteydessä urheilusta CMORE:lta, vaikkapa UCL tai YLE:n proganda uutisista YLE Areenan kautta. YouTube ja Twitch ovat parhaimmilaankin vain hyvää striimi laatua. Noh... yritän vain sanoa että useimmat OLED TV:t ovat kuitenkin sellaisessa peruskäytössä, jolloin toistetaan hyvin vaihtelevaa materiaalia. Elokuvat edustavat osin sitä äärimmäistä lähdemateriaalia ja nekin vain osin. Elokuvien kuvan tasossa on aivan valtavia eroja, osin tarkoituksella.

Minulla on tulevaisuudessa myös PC kiinni tv:ssä jolloin pelaan HDMI-piuhan kautta luultavasti 1080p / 1440p sisältöä. Aikanaan mahdollisesti PlayStation 5 myös. Apple TV 4K kautta: YouTube, Twitch, iTunes, YLE Areena, satunnaisesti Amazon Prime ja Netflix.
Useat näistä appseista löytyvät tv:stä myös natiivina kuten Apple TV+.

Suurpointtini, punainen lankani tässä kaikessa on se että mitä vähemmän hakee sellaista ihan äärimmäisyyttä siinä kuvanlaadussa sen paremmin alkaa nauttimaan erilaisesta sisällöstä. Alkaa kiinnittämään huomiota paljolti muunkinlaisiin seikkoihin, kuten mainitut:

  1. värimaailma
  2. efektit
  3. valaistus

Musta on pikimustaa, valkoinen halutessa vitivalkoista. Juttu on kuitenkin siinä miten punaisen eri sävyt näkyvät näiden ääripäiden vierellä, mustan ja valkoisen. Erilaisilla säädöillä voi laittaa vaikka jokaisen elokuvan juuri sellaiseksi että varmasti on tyytyväinen. Rakeisuudesta pääsee lähes kokonaan pois säätöjen avulla, vaikka ammattilainen kertookin että niihin säätimiin ei pidä koskea.

OLED valo on 100 päivällä, 50 illalla, mutta AUTO ei kerro mikä arvo on valittuna. Kaikilla noilla pärjää. Juttu on siinä että illalla tv vasta alkaa heräämään täyteen loistoonsa kun huoneen valaistus vähenee.

HDR sisällön kohdalla annan jopa tekoälyn säätää tv:ni kuvaa. Dolby Visionin kohdalla taas se ei ole mahdollista. HD sisällön kohdalla on "pimeä huone" -kuvatila päällä, muuten Cinema Home User, vaikka sitäkin kuvatilaa jossakin arviossa haukuttu. Se itsellä ykkönen. Liikkeentoisto on ainoa johon haluan parannusta jatkossa, mutta täytyy ymmärtää että puhun juurikin kuvan vaikeammista kohdista. Vasemmalta oikealle vaikkapa raidallisen rakennuksen kohdalla. Ylhäältä alas vaikkapa kerrostalon, jossa jokainen kerros on oma rivinsä, tietty nopeus, näissä homma ei toimi. Kaikki muu liike on niin sulavaa että ei mitään rajaa.

Design puolella LG65C9 on taideteos. Tyylikkäin, siistein kapistus ikinä, myös upealla metallijalustalla. Siihen päälle Apple TV 4K ja digitaalisuus. Huom. tv hankittu 2020 ja leffoja vasta se 65 kpl.

Tila!? Asun yksiössä, 35 neliötä. Jos olisi varaa niin hankkisin tuon lisäksi 4K videotykin, 120" tuuman kankaalla. Mahdollisesti 1300 euron 4K UHD blu-ray-soittimen. Ääänentoistoon voisi helposti laittaa 10,000 euroa vähintään. Akustiikkaan ja muuhun tuhansia.

Tämä arvio perustuu omiin silmiini. Olenkin menossa näöntarkastukseen, (huom. ei mikään vitsi). Sanon kuitenkin sen että osaan erottaa äärimmäisen kuvanlaadun. Kukaan joka hakee ihan sitä parasta ei tietenkään osta 2000 euron tv:tä vaan esim. 6000 euroa maksavan. Siitä huolimatta, parhaimmillaan, parhaan mahdollisen lähdemateriaalin kanssa LG65C9 kuvanlaatu voi ja on äärimmäisen korkealaatuista. Se on todella hyvää kaikilta osin.

Sitä on vaikea selittää, mutta se vaatii:
  • todella hyvää lähdemateriaalia (iTunes, 4K UHD blu-ray-levy)
  • soittimen (Apple TV 4K, UHD 4K blu-ray-soitin, esim. Panasonic)
  • valaistus himmeälle
  • ei heijastuksia
  • ei liikettä, valoja kuva-alan taakse / viereen
  • näöntarkastuksen
  • oikeat säädöt -> säädä elokuvan mukaan jos haluat mennä äärimmäisyyksiin
  • mitä haluat nähdä?

Tähän loppuun "mitä haluat nähdä?". Tarkoitan sitä että esim. kun Blade Runner 2049 alussa näkyy se silmä, niin kiinnitä huomiota siihen mikä kohta on terävä, minkä kohdan on tarkoituskin olla blurria. Epätarkkaa ja tarkkaa kuvaa. Mihin kameran objekti on kohdistettu.

Kun ensimmäinen räntäsade alkaa. Älä odota terävintä mahdollista kuvaa, sillä ethän näkisi itsekkään kunnolla sitä naapurin Alepaa kun paskaa tulee vaakatasossa päin näköä. Kun se jo "kuuluisa" lentävä auto lentää kuva-alan vasemmalta oikealle, niin kokeile rauhassa ensin nollata tv:si kuva-asetukset. Katso autoa. Sitten kokeilet samaa TrueMotion tilassa, Smooth ja Clear kannattaa skipata. Kokeile kohtaan User vaikka näitä:

0,0
3, 10
10, 0
0, 10
10, 10

Huomaat eroja ja valitset niistä. Huom. tässä käytiin läpi vain yhtä kuvan osa-alueista. Liikkeentoistoa. Jos esim. värimaaima tuntuu uudessa OLED TV:ssä laimealta kokeile rauhassa erikoisempia säätöjä sen lisäksi että laitat hitusen "60" lisää saturaatiota. Jos laitat terävyyttä lisää vaikkapa arvoon: "25" ole valmis maksamaan hinta laajemmissa kuvissa, joissa yksityiskohtien määrä ylittää käsityskykysi tai niissä hetkissä kun kiidät lentävän auton kyydissä läpi räntäsateen.

Minulle LG65C9 on paras koskaan omistamani OLED TV. En ole vaihtamassa sitä mihinkään. Vaikka tiedän että tulevaisuudessa tekniikka menee siitä ohi. Edellinen SONY LCD TV:ni kesti sen 10 vuotta, jonka jälkeen myin sen 50 eurolla. No juu... arvio on etenkin omistettu teille, jotka etsitte sitä äärimmäisen hyvää kuvanlaatua.

Sitä on tarjolla, mutta kuten äänenlaadunkin kanssa, vain lompakon paksuus on rajana. Katselin että verkkokauppa com pyytää jostakin 8K tv:stä, vaatimattomat 80,000 euroa. Good Luck everybody ja kiitos, seuraavaksi Sky Fall!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 121
Viestejä
4 502 688
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom