Suurarviossa - erinomainen tv vaihtelevalle lähdemateriaalille
Täytyy tuoda ripaus omia kokemuksia tähän keskusteluun, sillä nyt pyöritään sillä alueella mitä OLED TV:t voivat parhaillaan tarjota, (mutta 80 % ajasta, väittäisin, lähdemateriaalin taso vaihtelee). Joten koko idea parhaan tv:n metsästyksestä on vain toinen puoli kolikosta.
Kokemukseni perustuu:
LG65C9 + Apple TV 4K
Jos olisi enemmän rahaa, hankkisin HETI vielä suuremman tv:n. Esim. 77" tuumaa samasta mallista. MUTTA sekään ei poistaisi sitä että on kyse lähdemateriaalin tasosta. Jos kuvanlaadun pienimmilläkin nyansseilla on noin valtava merkitys. Elikkä uskallan väittää että kyseinen tv on kuvanlaadultaan luokkaa: käsittämätön, MUTTA vain silloin kun lähdemateriaali on sillä äärimmäisellä tasolla. Esimerkkeinä elokuvat, joita olen testannut myös noin 500 euron Panasonic 4K UHD Blu-ray -soittimella sekä Apple TV 4K. (Huom! kuvanlaadussa on mitättömän pieni ero jos pystyy Applen laitteesta repimään kaiken irti verrattuna "kalliiseen" soittimeen).
LG65C9
Apple TV 4K
iTunes
LAN-kaapeli
Telia 100 megaa valokuitu, 5 GHz
Testi-elokuvina mm.:
- Prometheus (2012)
/ 4K HDR
- Gravity (2014)
/ HD D.A.
- The Martian (2015)
/ 4K HDR D.A.
- Blade Runner 2049 (2017)
/ 4K D.V. D.A.
- Ready Player One (2018)
/ 4K D.V. D.A.
- First Man (2018)
/ 4K D.V. D.A.
Jos vertaan esim. Ready Player One kuvanlaatua soitin vrt. Apple TV 4K, niin sanoisin että annan arvon 100 soittimelle ja Applelle 95. Siinä on se ero. Toiseksi nämä tietokoneella toteutetut kohtaukset menevät 50/50. Ne ovat äärimmäisen hienoja. Niihin verrattuna "elokuvan" kuva on rakeista. Eli tietokoneella tehdyt kohtaukset menevät tasan, muuten soitin vie niukasti.
Ridley Scottin The Martian vuodelta 2015 on kuvanlaadullisesti äärimmäistä tasoa. Siihen verrattuna vuoden 2018 First Man on "blur" -kuvanlaatua, siihen hetkeen saakka kun saavutaan kuun pinnalle. Kuvan yllä ja alla olevat mustat alueet poistuvat ja elokuva ottaa koko tv:n pinta-alan käyttöön. Jopa niin että tv:n mustat reunat sulautuvat elokuvan pikimustaan saumattomasti. Nyt kuvaa on noin 144 cm leveydeltä.
Kuvanlaatu muuttuu joksikin IMAX jotain, äärimmäisyydeksi. Se on niin hyvää että joudun keskittymään, katsonko nyt kuvaa vai liikkuvaa kuvaa Kuun pinnalta. Pointtini on se että läpi elokuvan on haettu tyylikeinoa 60-luvusta, jopa niin että kuvassa näkyy välillä valkoisia pisteitä, rakeisuutta, vaikka laittaisi kohinan poiston tasoon "High". Kuun pinnalla meno on niin tyylikästä että pelkästään se osuus elokuvasta kaipaisi vähintään sitä 120" tuuman kuva-alaa, mieluiten tunnelmallisesta videotykistä.
Nyt sitten tarkkasilmäinen näkee listalla HD -laatuisen Gravityn vuodelta 2014. Taitaa olla Oscar voittajakin, oliko jopa paras elokuva. No juu, ei ehkä uskoisi, mutta vaikka iTunes ilmoittaa laaduksi HD niin kuvanlaatu vetää vertoja ihan näille kaikista kovimmille leffoille kuten: The Martian, Blade Runner 2049, Prometheus, jonka alun 10 minuuttia ovat jotain käsittämätöntä kuvanlaadun puolesta.
HDR värimaailma on häikäisevän tunnelmallinen, täydellinen. Dolby Visionia sanotaan että se on se juttu. Noh... on sekin todella upea. Itse en ole vieläkään pystynyt erottamaan HDR / D.V. eroa liittyen värimaailmaan. YLE Areenan dokkarit näyttävät hyvältä. Assembly Winterissä striimattuna pyörii Counter Strike, joka näytti todella hyvältä. Ei nykimistä. YouTubea on mukava katsoa. Tätä äärimmäisen hyvällä kuvanlaadulla olevaa materiaalia ei ole niin paljoa kuin luulisi. Joten ota sekin huomioon kun haet sitä äärimmäisyyttä, parasta OLED TV:tä.
Itse olen todellinen timanttisilmä ja haluan sitä äärimmäisyyttä. Saan siitä -> kuvanlaadusta -> ns. "kiksit". MUTTA mitä enemmän näitäkin testielokuvia pohdin, niin uskokaa tai älkää, mieleeni jäävät mm. Blade Runner 2049 harmaan lukuisat eri sävyt, loputon räntäsade, neon-valo helvetti, sumu ... tästä päästäänkin sitten Marsin pinnalle, jossa sama uskomaton tunne toistuu punaisen eri sävyinä. Punaisen pitäisi olla aivoille wou too much, mutta mitä vielä en edes tiennyt olevan tuollaisia versioita tuosta väristä. Lisäksi on kaukaa kuvattua maisemaa toisensa perään. Liike on sametin pehmeää.
Valaistus on se kolmas suuri juttu, johon kiinnitän yhä enemmän huomiota, värimaailman ja efektejen lisäksi. Esimerkkinä Prometheus ja avaruuskypärien valot, aluksen valot... tunnelma on hämmentävän hieno. Olen sci-fi-maailmassa taas kerran etsimässä elämän syvintä olemusta.
Liikkeentoistoon olen kehittänyt erittäin kyseenalaisen säädön:
TrueMotion: "On"
USER
De-Judder: 3
De-Blur: 10
Enää en kiinnitä läheskään niin paljoa huomiota liikkeentoistoon. Lisäksi kyse hyvän kuvan saamiseksi on huoneessa. Tarkemmin sen valaistuksessa tai oikeastaan siinä että elokuvat heräävät henkiin iltaisin, siinä kello 18- jälkeen. Kun saa poistettua huoneesta erilaiset heijastukset ja kun valo vähenee, tunnelmavalaistus päälle. Jopa niin että tv:n energiansäästö on kohdassa: "Auto". Ei ehkä uskoisi.
Sellaista taustavaloa tv:n viereen tai taakse en mistään hinnasta edes harkitsisi. Miettikääpä hetki sitä miksi en. On ylipäätään hyvä asia rauhoittaa se kohta missä tv:n kuva-alue on. Sinne ei haluta valoa, eikä liikettä, ei mitään häiritsevää. Joku painottaisi vaalean harmaata seinää, jopa mustaa, tummaa.
Olen noin 170 cm päässä 65" tuuman ruudustani, niin että pääni on lähes keskellä kuva-aluetta vertikaalisesti sekä horisontaalisesti. En kiinnitä enää niin valtavasti huomiota kuvan valkoiseen tai mustaan päähän taikka siihen minkä värinen kokonaiskuva elokuvassa on. Huomaan että nykyelokuvissa on valtavasti erilaisia värimaailmoja, valaistuksia ja loputonta efektitykitystä. Esimerkiksi Spectren alku. 007 on Meksikossa ja silloin ei kannata säätää kuvaa, melkein parempi alkuun nollata kuva ja antaa kulua sen 100 tuntia.
Kun puhumme kuvanlaadusta niin minusta ei voi puhua samassa yhteydessä urheilusta CMORE:lta, vaikkapa UCL tai YLE:n proganda uutisista YLE Areenan kautta. YouTube ja Twitch ovat parhaimmilaankin vain hyvää striimi laatua. Noh... yritän vain sanoa että useimmat OLED TV:t ovat kuitenkin sellaisessa peruskäytössä, jolloin toistetaan hyvin vaihtelevaa materiaalia. Elokuvat edustavat osin sitä äärimmäistä lähdemateriaalia ja nekin vain osin. Elokuvien kuvan tasossa on aivan valtavia eroja, osin tarkoituksella.
Minulla on tulevaisuudessa myös PC kiinni tv:ssä jolloin pelaan HDMI-piuhan kautta luultavasti 1080p / 1440p sisältöä. Aikanaan mahdollisesti PlayStation 5 myös. Apple TV 4K kautta: YouTube, Twitch, iTunes, YLE Areena, satunnaisesti Amazon Prime ja Netflix.
Useat näistä appseista löytyvät tv:stä myös natiivina kuten Apple TV+.
Suurpointtini, punainen lankani tässä kaikessa on se että mitä vähemmän hakee sellaista ihan äärimmäisyyttä siinä kuvanlaadussa sen paremmin alkaa nauttimaan erilaisesta sisällöstä. Alkaa kiinnittämään huomiota paljolti muunkinlaisiin seikkoihin, kuten mainitut:
- värimaailma
- efektit
- valaistus
Musta on pikimustaa, valkoinen halutessa vitivalkoista. Juttu on kuitenkin siinä miten punaisen eri sävyt näkyvät näiden ääripäiden vierellä, mustan ja valkoisen. Erilaisilla säädöillä voi laittaa vaikka jokaisen elokuvan juuri sellaiseksi että varmasti on tyytyväinen. Rakeisuudesta pääsee lähes kokonaan pois säätöjen avulla, vaikka ammattilainen kertookin että niihin säätimiin ei pidä koskea.
OLED valo on 100 päivällä, 50 illalla, mutta AUTO ei kerro mikä arvo on valittuna. Kaikilla noilla pärjää. Juttu on siinä että illalla tv vasta alkaa heräämään täyteen loistoonsa kun huoneen valaistus vähenee.
HDR sisällön kohdalla annan jopa tekoälyn säätää tv:ni kuvaa. Dolby Visionin kohdalla taas se ei ole mahdollista. HD sisällön kohdalla on "pimeä huone" -kuvatila päällä, muuten Cinema Home User, vaikka sitäkin kuvatilaa jossakin arviossa haukuttu. Se itsellä ykkönen. Liikkeentoisto on ainoa johon haluan parannusta jatkossa, mutta täytyy ymmärtää että puhun juurikin kuvan vaikeammista kohdista. Vasemmalta oikealle vaikkapa raidallisen rakennuksen kohdalla. Ylhäältä alas vaikkapa kerrostalon, jossa jokainen kerros on oma rivinsä, tietty nopeus, näissä homma ei toimi. Kaikki muu liike on niin sulavaa että ei mitään rajaa.
Design puolella LG65C9 on taideteos. Tyylikkäin, siistein kapistus ikinä, myös upealla metallijalustalla. Siihen päälle Apple TV 4K ja digitaalisuus. Huom. tv hankittu 2020 ja leffoja vasta se 65 kpl.
Tila!? Asun yksiössä, 35 neliötä. Jos olisi varaa niin hankkisin tuon lisäksi 4K videotykin, 120" tuuman kankaalla. Mahdollisesti 1300 euron 4K UHD blu-ray-soittimen. Ääänentoistoon voisi helposti laittaa 10,000 euroa vähintään. Akustiikkaan ja muuhun tuhansia.
Tämä arvio perustuu omiin silmiini. Olenkin menossa näöntarkastukseen, (huom. ei mikään vitsi). Sanon kuitenkin sen että osaan erottaa äärimmäisen kuvanlaadun. Kukaan joka hakee ihan sitä parasta ei tietenkään osta 2000 euron tv:tä vaan esim. 6000 euroa maksavan. Siitä huolimatta, parhaimmillaan, parhaan mahdollisen lähdemateriaalin kanssa LG65C9 kuvanlaatu voi ja on äärimmäisen korkealaatuista. Se on todella hyvää kaikilta osin.
Sitä on vaikea selittää, mutta se vaatii:
- todella hyvää lähdemateriaalia (iTunes, 4K UHD blu-ray-levy)
- soittimen (Apple TV 4K, UHD 4K blu-ray-soitin, esim. Panasonic)
- valaistus himmeälle
- ei heijastuksia
- ei liikettä, valoja kuva-alan taakse / viereen
- näöntarkastuksen
- oikeat säädöt -> säädä elokuvan mukaan jos haluat mennä äärimmäisyyksiin
- mitä haluat nähdä?
Tähän loppuun "mitä haluat nähdä?". Tarkoitan sitä että esim. kun Blade Runner 2049 alussa näkyy se silmä, niin kiinnitä huomiota siihen mikä kohta on terävä, minkä kohdan on tarkoituskin olla blurria. Epätarkkaa ja tarkkaa kuvaa. Mihin kameran objekti on kohdistettu.
Kun ensimmäinen räntäsade alkaa. Älä odota terävintä mahdollista kuvaa, sillä ethän näkisi itsekkään kunnolla sitä naapurin Alepaa kun paskaa tulee vaakatasossa päin näköä. Kun se jo "kuuluisa" lentävä auto lentää kuva-alan vasemmalta oikealle, niin kokeile rauhassa ensin nollata tv:si kuva-asetukset. Katso autoa. Sitten kokeilet samaa TrueMotion tilassa, Smooth ja Clear kannattaa skipata. Kokeile kohtaan User vaikka näitä:
0,0
3, 10
10, 0
0, 10
10, 10
Huomaat eroja ja valitset niistä. Huom. tässä käytiin läpi vain yhtä kuvan osa-alueista. Liikkeentoistoa. Jos esim. värimaaima tuntuu uudessa OLED TV:ssä laimealta kokeile rauhassa erikoisempia säätöjä sen lisäksi että laitat hitusen "60" lisää saturaatiota. Jos laitat terävyyttä lisää vaikkapa arvoon: "25" ole valmis maksamaan hinta laajemmissa kuvissa, joissa yksityiskohtien määrä ylittää käsityskykysi tai niissä hetkissä kun kiidät lentävän auton kyydissä läpi räntäsateen.
Minulle LG65C9 on paras koskaan omistamani OLED TV. En ole vaihtamassa sitä mihinkään. Vaikka tiedän että tulevaisuudessa tekniikka menee siitä ohi. Edellinen SONY LCD TV:ni kesti sen 10 vuotta, jonka jälkeen myin sen 50 eurolla. No juu... arvio on etenkin omistettu teille, jotka etsitte sitä äärimmäisen hyvää kuvanlaatua.
Sitä on tarjolla, mutta kuten äänenlaadunkin kanssa, vain lompakon paksuus on rajana. Katselin että verkkokauppa com pyytää jostakin 8K tv:stä, vaatimattomat 80,000 euroa. Good Luck everybody ja kiitos, seuraavaksi Sky Fall!