Luultavasti oma tilanteeni on vähän kombinaatiota näistä kaikista kolmesta mainitusta. Olen todellakin erityisen herkkä kuvavirheille. Minulla ei yleensä mene kuin pari minuuttia minkä tahansa uuden näyttölaitteen kanssa, kun olen siitä jo erilaisia ongelmia/ominaisuuksia tai suoranaisia vikoja löytänyt. Olen sitä koulukuntaa, joka ei suinkaan pistä uutta televisiota/videotykkiä/monitoria tulelle ja ala suoraan katsomaan sillä jotain oikeaa materiaalia. Jopa puhelimen näyttö pitää syynätä läpi ihan ekaksi, nimimerkillä vasta toinen iPhone X (OLED) oli vähänkään siedettävä näytöltään, eikä tässä toisessakaan ole hurraamista.Makuasiat ovat makuasioita, mutta tässä nyt tulee silti vähän outo fiilis näitä kirjoituksia lukiessa. Joko sinulla on A. oikeasti huono yksilö OLEDista, B. olet äärimmäisen herkkä tietynlaisille kuvavirheille tai C. sinulla on vain hyvin uniikki maku optimaalisen kuvan suhteen.
Todennäköisesti myös tuo kohdalle sattunut 77" ei ole parhaimmasta päästä, mutta enpä nyt muista, että sellaista olisi juurikaan sattunut omalle kohdalle, että olisi kerralla tärpännyt tai monesti edes useamman vaihdon jälkeen. Minulla on ihan oikeasti aivan tolkuttoman huono tuuri näyttöjen kanssa, jos vain jostain voi olla huonoja yksilöitä myynnissä, niin tänne ne tulee. Lähivuosilta tulee nyt mieleen oikeastaan vain tuo Macbook Pro jossa oli jotakuinkin siedettävä näyttö, mutta on siinäkin sanottavaa.
Tuohon alkuosaan tulikin jo osittain kommentoitua yllä mutta siltä se aika usein tosiaan vaikuttaa, että juuri kukaan ei niin tarkkaan näyttöjään tutki, vaan niitä aletaan katsoa oikealla materiaalilla ja mikäli jotain aivan ilmiselvää ja lähes jatkuvaa ilmenee aletaan vasta tutkia mikä mättää. Testikuvistahan nuo sitten todetaan, että jaa tämmöinen vika/ominaisuus on kyseessä...A. puolesta puhuisi se, että tuo vertical banding on jotain, minkä olemassaolosta suurin osa OLEDin omistajista tuskin ovat edes tietoisia. Siis niistä, jotka eivät forumeilla ole jo etukäteen kyselemässä, mitä testislidejä kannattaa ajaa heti kun telkkarin saa paketista, vaan ne ihan normaalit ihmiset jotka laittavat suoraan leffan tai tv-kanavan pyörimään. Itse ylipäätään onnistun näkemään tuon veritcal bandingin ehkä yhdessä leffassa/sarjan jaksossa kymmenestä, ja silloinkaan se ei käytännössä koskaan ole häiritsevää.
Yleensä lisäksi ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä näyttöihinsä ja mainitsevat niiden olevan hyviä yksilöitä, eivät sitten tivatessa ole välttämättä niistä mitenkään vikoja etsineet. Sitten tarkemmin asiaa tivatessa käy ilmi, että no kyllähän siellä joskus jotain jossain näkyy mutta ei niistä ole pidetty kirjaa missä niitä esiintyy ja ehkä sitten testaavat jotain mainittua kohtaa ja toteavat näkevänsä mainitun vian mutta eivät pidä sitä merkittävänä tai vastaavaa, kuten itsekin toteat. Itselleni tuollainen 1/10 katsotusta materiaalista, jossa vika toisinaan edes esiintyy, ei ole mikään pikkujuttu.
Eli onko nyt niin, että kaikki näkevät näissä OLEDeissaan näitä omaisuuksia (vikoja) juuri tuolla tavalla mutta eivät pidä sitä merkittävänä? Olin lukevinani rivien välistä myös tuosta Make73:n tiuskaisusta kysymykseeni missä kohdassa Arrivalia näkyy virheitä, että jotain hänenkin TV:ssä sitten näkyy toisinaan. Saatoin toki erehtyä.
Oikeastaan olisi mukava saada selville onko tässä kyse juuri siitä, että kaikissa OLEDissa näitä virheitä jossain määrin sopivassa tilanteessa näkyy, jos niitä osaa tai viitsii etsiä... vai kannattaako yrittää metsästää "yksisarvista" missä ei oikealla materiaalilla ikinä missään tilanteessa niihin törmäisi...?
No joo, todennäköisesti tuon LCD:n osalta olet ehkä täysin oikeassa, kun itse ei ole tullut telkkareissa koskaan sekaannuttua niihin, niin minulla voi olla vähän turhan ruusuinen kuva, että tuollainen FALD olisi sittenkään kovin virheetön.Itselleni olisi ihan absurdi ajatus, että vaihtaisin tuon itselleni lähes merkityksettömän pienen ongelman takia LCD:hen, ja ottaisin tilalle kaikki äärimmäisen ärsyttävät pilveilyt, DSE:t, kuvakulmaongelmat, motion blurrit ja mitä niitä nyt on. Varsinkaan siis jos tykkää katsella pimeässä.
Nämä pienemmät reunaled LCD:t mitä tietokoneissani on, ovat ihan kuraa.
Voi olla. DLP-tykki ja plasma ovat siinä mielessä monilta osin täysin vapaita sellaista virheitä jotka kuvassa käytännössä näkyisivät, joten siinä mielessä varmaan pitää hyvin paikkaansa.B. Jos olet tottunut nimenomaan tykkiin ja plasmaan, niin se on voinut muovata maun hieman erilaiseksi.
Katson kuvaa sen verran kriittisesti, että itselleni vain tahtoo näkyä kaikki viat mitä siellä on, en osaa olla kiinnittämättä niihin huomiota.Mutta jotenkin tuntuu, että lähes etsimällä etsit materiaalia, jossa nuo raidat saisi näkymään.
Oletko kokeillut keskittyä kuvan hyviin puoliin, ja vältellä tietoisesti etsimällä noita raitoja kuvasta?
Ehkä tuossa on tosiaan kyse pitkälti siitä minkä itse kukin tuntee häiritsevälle.Aniharvoin tosiaan kuulee, että tuo vertical banding OLEDeissa olisi kenellekään ollut mikään iso ongelma.
Tykkini on kalibroitu n. 12 fL:ään, joka on karkeasti 40 nitsiä. Tuo ei ole lainkaan pimeä, kun sitä katsoo asianmukaisesti pimennetyssä huoneessa. Päinvastoin, häikäisee ihan huomattavasti, kun elokuvassa hypätään pimeästä kohtauksesta kirkkaaseen tai siinä on jotain erittäin kirkkaita yksityiskohtia. Myös mustan taso on erittäin hyvää tuolloin.Ja tästä päästäänkin C:hen. Kuulostaa erikoiselta, että jo OLED valo 25 on mielestäsi soihtu. Itselleni 25 on katselukelvottoman pimeä.
Tuon takia, jos katsotaan Make73:n kertomia mittauksia 77":n valotehosta, niin tuo OLED valo 25 vastaisi reilua 100 nitsiä, joten eipä ihme, että tuo melkein sattuu silmiini hämärässä tai pimeässä katsoessani. Mielestäni tuo oli melkein miellyttävämpi, kun antoi virransäästön olla päällä, jolloin luultavasti automatiikka sääti OLED valon vielä huomattavasti tuon alle. Tuo matala OLED valo vain tuntuu tuovan paneelin virheitä vielä selvemmin esiin.
Tosiaan tuon plasma TV:n. olen kalibroinut n. 120 nitsiin aikoinaan ja sitä on tullut käytettyä vain valaistussa tilassa ja/tai päivanvalossa, on riittänyt myös aivan mainiosti itselleni mutta tosiaan pimeässä katsoessa se olisi aivan liian kirkas.
Varmaan makuasiasta taas kyse mutta mielestäni hyvää potkuun ei tarvita korkeaa kirkkautta, varsinkin OLEDissa, kun kontrastisuhde on joka tapauksessa aina ääretön oli huippukirkkaus sitten mihin tahansa säädettynä.Jos on tottunut todella, todella hämärään kuvaan, ei OLEDin plasmaa ja tykkiä paljon vahvempi potku ja kontrasti pääse oikein oikeuksiinsa.
Ehkäpä ihmisen silmän kyky on myös rajallinen kuinka suuresta (ansi) kontrastista se pysyy edes enää näkemään yksityiskohtia...?
Juuri näin, olen täysin samaa mieltä.Olen siitä samaa mieltä, ettei täydellinen musta ole mitenkään pakollinen edellytys nautittavalle kuvalle, vaikka iso bonus onkin. Kunhan musta on riittävän tumma JA ongelmaton (tasainen, ei pilveilyä, ei valovuotoa), niin kyllä silmä siihen tottuu.
Tuo ensiksi mainitsemasi on ihan mielenkiintoinen tieto ja oikeastaan passaa aika hyvin jo tuossa aiemmin puhuttuihin asioihin, että mustan ei tarvitse olla mustaa. Ehkä masteroinnissakin ollaan ajateltu, että absoluuttinen musta ei ole enää elokuvamainen, vaan luonnoton. Oikealta filmiltä mustaa ei ole ikinä saatu toistumaan täysin mustana.Onhan moni HDR elokuvakin masteroitu siten, että elokuvassa ei käytetä tuota true blackia ollenkaan, vaan haetaan valkokangasmaisempaa kontrastia. Tuo HDR&OLED combon kyky kuitenkin laittaa vierekkäin todella syvät tumman sävyt sekä kirkkaat, vahvat highlightit on taas jotain sellaista, mitä tykistä tai plasmasta ei saa irti millään, ja mikä todella lisää kuvan aitoudentuntua. Tuohon kun tottuu, perus tv/plasma/tykkikuva vain näyttää omaan silmään todella lattealta. Itseä ainakin nykyään jo oikeasti häiritsee katsoa SDR materiaalia, kun ehtinyt tottua noihin mm. Netflixin 4k Dolby Vision pätkiin.
Makuasioita mutta minulle tuo HDR ei ole tähän mennessä iskenyt erityisemmin vaan menee paljolti samaan kastiin kuin 3D. Kyllä tuota katsoo mutta filminkaltaiseen kuvaan tottuneena voin hienosti elää ilman tuota featurea.
Olen täysin samaa mieltä, kommenttini koski vain sitä minkä tuossa itsekin mainitset. Eli HDR standardin vaatimuksesta jäädään n. 200 nittiä, toIsin sanoen ei täytetä täysin vaatimusta. Itse asiassa C9:n osalta taitaa olla lähempänä 300:aa. Itselleni tuolla ei ole mitään väliä.On myöskin aika perätöntä väittää, ettei OLED täyttäisi HDR standardeja, kun 1000 nitin maksimikirkkaudesta (jota oikeasti käytetään ylipäätään aika vähän) jäädään joku 200 nittiä, ja väriavaruudessa ollaan lähellä 100% katetta ja kontrasti on täydellinen. Tuo maksimikirkkauden saaminen jostain 800+ nitistä sinne tuhanteen tuskin enää merkittävästi muuttaisi katselukokemusta.
Tykkiin olenkin viimeiset yli 20 vuotta luottanut elokuvien katsomisessa mutta tosiaan on jo muutaman vuoden ajan poltellut ajatus, että tuon ja television voisi korvata yhdellä ja samalla laitteella. Ensimmäisen potkun tuohon antoi se, että varsinkin DLP-tykkien (joihin itse olen mieltynyt) kehitys on pysähtynyt lähes täysin ja mennyt monilta osin jopa taaksepäin. Sinne ei ole oikein kuluttajapuolelle tullut oikeaa 4K:ta (vain niitä XPR virityksiä), myös chippien kennokoot tippuneet joka pistää kovasti vaatimuksia optiikalle joka on kallein osa tykissä ja tuo on johtanut siihen, että näiden kontrastisuhde ja mustan taso ovat heikentyneet merkittävästi siihen mitä se oli 0.95" chippisten aikakautena. Myös tuollaisten keskitasoa parempien kunnon optiikalla, linssin siirrolla ja asiallisella rungolla varustetut laitteet ovat lähes kaikonneet valikoimista (nykyinen on tuollainen kunnioitusta herättävän kokoinen kymppikiloinen möhkäle). On vain datatykkien runkoihin viritettyjä kotimalleja ja todella hinnakkaita high end laitteita jotka nekin XPR virityksiä ellet osta jotain kaupalliseen elokuvateatteriin suunniteltua laitetta.Mutta niin, jos tykin kuva on mieleesi ja HDR ei omaa katselunautintoasi kasvata, niin olet aika onnekkaassa asemassa. Tykki kun on aina järkevän hintainen keino saada oikeasti iso kuvakoko tällä hetkellä.
Omaan silmääni tykin kuva näyttää haalistuneeksi pestyltä kuvalta kun OLED HDR:ään vertaa, mutta itse tykkäänkin sellaisesta isokontrastisesta ja kirkkaasta/värikkäästä kuvasta. Esim elokuvateattereiden kuva ei enää omaa silmää miellytä, vaan näyttää aika lattealta. Jos kuitenkin OLEDilla katsoo lähinnä SDR materiaalia ja kirkkaus jossain 25/100 tai alle, niin aika vähän OLEDin vahvuudet pääsevät esille. Tuollaiseen käyttöön sopisi itsellekin moni muukin TV/kuvantoistin.
Nyt sitten viimein isommat televisiot ovat tulleet markkinoille. Alustavasti ajattelin, että joku 85" voisi olla nippa nappa hyväksyttävän kokoinen korvike 95" kankaalle, ja lopulta sitten päädyin tähän 77" OLEDiin ajatuksella, että katsotaan miltä se sitten omassa tilassa vaikuttaa kokonsa ja kuvansa puolesta suurimpana epäilyksenä tuossa vaiheessa vielä se, että kuva vain on liian pieni. Ja onkinhan se vähän pieni mutta ei ehkä niin paha kuin oletin varsinkin, kun tuota paikkaa tasolla laitoin vähän eri tavalla ettei se ole kangasta kauempana juurikaan, kuten vanha plasma oli ja vähän ehkä kalustustakin voi tiivistää, ehkä voisin saada silmät n. 3 metrin päähän ruudusta pienten muutosten jälkeen. Pienihän se silti on mutta voi sitä katsoa varsinkin 1.78:1 kuvasuhteen elokuvissa. Mutta nuo OLEDin kuvassa joskus näkyvät virheet on kyllä melkoinen puute itselleni kriittisessä katselussa... Etukäteen pelkäämäni OLEDin liiketoisto (en tiedä mikä kauppojen demokoneissa mätti, kun niitä testailin) sen sijaan oli positiivinen ylllätys, siinä ei ole itselläni mitään valittamista, kunhan ottaa kaikki liiketoiston parannukset pois päältä.
Ehkä lopputulemana on se, että vanha tykki ja tämä OLED jäävät molemmat käyttöön mutta kriittisempi katselu tehdään edelleen tykillä mutta arkisempi leffojen katselu ehkä voisi mennä myös OLEDilla osittain/kokonaan, ehkä...
Vanha tykki vain alkaa olla niin vanha, että ei se loputtomiin kestä. Se on jo nyt kestänyt paljon kauemmin kuin olisin minkään nykylaitteen uskonut kestävän, ja mikä parasta kuvanlaatu on pysynyt samana koko ajan!
Näin se itselläkin menee, tosin tuo 100 nitsiä on ainakin tykkiin tottuneelle silmälleni liika pimeässä. Valot päällä OLED valo 25:ssä vaikutti jo melko hyvälle, vähän himmeämpi kuin plasmassani. Pitää ehkä virittää ISF pimeä valot pois käyttöön ja ISF kirkas valot päällä tilanteeseen.Tästä valovoimaisuudesta on täällä kirjoiteltu moneen kertaan ja jokainen käyttäköön mitä haluaa.
77C9:ssä (omassa) OLED-valo 23=100nits ja 38=150nits.
Siinä arvot joita itse käytän pimeään ja valoisaan.
Ei sen takia että joku standardi niin sanoo, vaan koska se tuntuu sopivalta.
Onko näillä kahdella moodilla mitään eroa keskenään muuta kuin siis tuo kirkkausasetu? Oletuksena oli näköjään Gamma 2.2 kirkas moodille, mutta onko sinne piilotettuna vielä jotain muuta jota ei edes pääse muuttamaan itse?
Tosiaan tykin n. 40 nitsin kuvaan tottuneelle silmälle tuo on paljon.Tiedostan että osa pitää tuohon 100nits kalibroidusta kuvasta pimeässä, eli about OLED-valosta ~25. Mutta en ole kuullut aikaisemmin kenestäkään, jonka makuun sekin olisi liian kirkas. Kyllä se ainakin minusta kuulostaa siltä, että on totuttu todella hämäräsävyiseen kuvaan.
Viimeksi muokattu: