OLED-TV

Makuasiat ovat makuasioita, mutta tässä nyt tulee silti vähän outo fiilis näitä kirjoituksia lukiessa. Joko sinulla on A. oikeasti huono yksilö OLEDista, B. olet äärimmäisen herkkä tietynlaisille kuvavirheille tai C. sinulla on vain hyvin uniikki maku optimaalisen kuvan suhteen.
Luultavasti oma tilanteeni on vähän kombinaatiota näistä kaikista kolmesta mainitusta. Olen todellakin erityisen herkkä kuvavirheille. Minulla ei yleensä mene kuin pari minuuttia minkä tahansa uuden näyttölaitteen kanssa, kun olen siitä jo erilaisia ongelmia/ominaisuuksia tai suoranaisia vikoja löytänyt. Olen sitä koulukuntaa, joka ei suinkaan pistä uutta televisiota/videotykkiä/monitoria tulelle ja ala suoraan katsomaan sillä jotain oikeaa materiaalia. Jopa puhelimen näyttö pitää syynätä läpi ihan ekaksi, nimimerkillä vasta toinen iPhone X (OLED) oli vähänkään siedettävä näytöltään, eikä tässä toisessakaan ole hurraamista. :)
Todennäköisesti myös tuo kohdalle sattunut 77" ei ole parhaimmasta päästä, mutta enpä nyt muista, että sellaista olisi juurikaan sattunut omalle kohdalle, että olisi kerralla tärpännyt tai monesti edes useamman vaihdon jälkeen. Minulla on ihan oikeasti aivan tolkuttoman huono tuuri näyttöjen kanssa, jos vain jostain voi olla huonoja yksilöitä myynnissä, niin tänne ne tulee. :( Lähivuosilta tulee nyt mieleen oikeastaan vain tuo Macbook Pro jossa oli jotakuinkin siedettävä näyttö, mutta on siinäkin sanottavaa.

A. puolesta puhuisi se, että tuo vertical banding on jotain, minkä olemassaolosta suurin osa OLEDin omistajista tuskin ovat edes tietoisia. Siis niistä, jotka eivät forumeilla ole jo etukäteen kyselemässä, mitä testislidejä kannattaa ajaa heti kun telkkarin saa paketista, vaan ne ihan normaalit ihmiset jotka laittavat suoraan leffan tai tv-kanavan pyörimään. Itse ylipäätään onnistun näkemään tuon veritcal bandingin ehkä yhdessä leffassa/sarjan jaksossa kymmenestä, ja silloinkaan se ei käytännössä koskaan ole häiritsevää.
Tuohon alkuosaan tulikin jo osittain kommentoitua yllä mutta siltä se aika usein tosiaan vaikuttaa, että juuri kukaan ei niin tarkkaan näyttöjään tutki, vaan niitä aletaan katsoa oikealla materiaalilla ja mikäli jotain aivan ilmiselvää ja lähes jatkuvaa ilmenee aletaan vasta tutkia mikä mättää. Testikuvistahan nuo sitten todetaan, että jaa tämmöinen vika/ominaisuus on kyseessä...

Yleensä lisäksi ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä näyttöihinsä ja mainitsevat niiden olevan hyviä yksilöitä, eivät sitten tivatessa ole välttämättä niistä mitenkään vikoja etsineet. Sitten tarkemmin asiaa tivatessa käy ilmi, että no kyllähän siellä joskus jotain jossain näkyy mutta ei niistä ole pidetty kirjaa missä niitä esiintyy ja ehkä sitten testaavat jotain mainittua kohtaa ja toteavat näkevänsä mainitun vian mutta eivät pidä sitä merkittävänä tai vastaavaa, kuten itsekin toteat. Itselleni tuollainen 1/10 katsotusta materiaalista, jossa vika toisinaan edes esiintyy, ei ole mikään pikkujuttu.
Eli onko nyt niin, että kaikki näkevät näissä OLEDeissaan näitä omaisuuksia (vikoja) juuri tuolla tavalla mutta eivät pidä sitä merkittävänä? Olin lukevinani rivien välistä myös tuosta Make73:n tiuskaisusta kysymykseeni missä kohdassa Arrivalia näkyy virheitä, että jotain hänenkin TV:ssä sitten näkyy toisinaan. Saatoin toki erehtyä.
Oikeastaan olisi mukava saada selville onko tässä kyse juuri siitä, että kaikissa OLEDissa näitä virheitä jossain määrin sopivassa tilanteessa näkyy, jos niitä osaa tai viitsii etsiä... vai kannattaako yrittää metsästää "yksisarvista" missä ei oikealla materiaalilla ikinä missään tilanteessa niihin törmäisi...?

Itselleni olisi ihan absurdi ajatus, että vaihtaisin tuon itselleni lähes merkityksettömän pienen ongelman takia LCD:hen, ja ottaisin tilalle kaikki äärimmäisen ärsyttävät pilveilyt, DSE:t, kuvakulmaongelmat, motion blurrit ja mitä niitä nyt on. Varsinkaan siis jos tykkää katsella pimeässä.
No joo, todennäköisesti tuon LCD:n osalta olet ehkä täysin oikeassa, kun itse ei ole tullut telkkareissa koskaan sekaannuttua niihin, niin minulla voi olla vähän turhan ruusuinen kuva, että tuollainen FALD olisi sittenkään kovin virheetön.
Nämä pienemmät reunaled LCD:t mitä tietokoneissani on, ovat ihan kuraa.

B. Jos olet tottunut nimenomaan tykkiin ja plasmaan, niin se on voinut muovata maun hieman erilaiseksi.
Voi olla. DLP-tykki ja plasma ovat siinä mielessä monilta osin täysin vapaita sellaista virheitä jotka kuvassa käytännössä näkyisivät, joten siinä mielessä varmaan pitää hyvin paikkaansa.

Mutta jotenkin tuntuu, että lähes etsimällä etsit materiaalia, jossa nuo raidat saisi näkymään.
Oletko kokeillut keskittyä kuvan hyviin puoliin, ja vältellä tietoisesti etsimällä noita raitoja kuvasta?
Katson kuvaa sen verran kriittisesti, että itselleni vain tahtoo näkyä kaikki viat mitä siellä on, en osaa olla kiinnittämättä niihin huomiota.

Aniharvoin tosiaan kuulee, että tuo vertical banding OLEDeissa olisi kenellekään ollut mikään iso ongelma.
Ehkä tuossa on tosiaan kyse pitkälti siitä minkä itse kukin tuntee häiritsevälle.

Ja tästä päästäänkin C:hen. Kuulostaa erikoiselta, että jo OLED valo 25 on mielestäsi soihtu. Itselleni 25 on katselukelvottoman pimeä.
Tykkini on kalibroitu n. 12 fL:ään, joka on karkeasti 40 nitsiä. Tuo ei ole lainkaan pimeä, kun sitä katsoo asianmukaisesti pimennetyssä huoneessa. Päinvastoin, häikäisee ihan huomattavasti, kun elokuvassa hypätään pimeästä kohtauksesta kirkkaaseen tai siinä on jotain erittäin kirkkaita yksityiskohtia. Myös mustan taso on erittäin hyvää tuolloin.

Tuon takia, jos katsotaan Make73:n kertomia mittauksia 77":n valotehosta, niin tuo OLED valo 25 vastaisi reilua 100 nitsiä, joten eipä ihme, että tuo melkein sattuu silmiini hämärässä tai pimeässä katsoessani. Mielestäni tuo oli melkein miellyttävämpi, kun antoi virransäästön olla päällä, jolloin luultavasti automatiikka sääti OLED valon vielä huomattavasti tuon alle. Tuo matala OLED valo vain tuntuu tuovan paneelin virheitä vielä selvemmin esiin.

Tosiaan tuon plasma TV:n. olen kalibroinut n. 120 nitsiin aikoinaan ja sitä on tullut käytettyä vain valaistussa tilassa ja/tai päivanvalossa, on riittänyt myös aivan mainiosti itselleni mutta tosiaan pimeässä katsoessa se olisi aivan liian kirkas.

Jos on tottunut todella, todella hämärään kuvaan, ei OLEDin plasmaa ja tykkiä paljon vahvempi potku ja kontrasti pääse oikein oikeuksiinsa.
Varmaan makuasiasta taas kyse mutta mielestäni hyvää potkuun ei tarvita korkeaa kirkkautta, varsinkin OLEDissa, kun kontrastisuhde on joka tapauksessa aina ääretön oli huippukirkkaus sitten mihin tahansa säädettynä.

Ehkäpä ihmisen silmän kyky on myös rajallinen kuinka suuresta (ansi) kontrastista se pysyy edes enää näkemään yksityiskohtia...?

Olen siitä samaa mieltä, ettei täydellinen musta ole mitenkään pakollinen edellytys nautittavalle kuvalle, vaikka iso bonus onkin. Kunhan musta on riittävän tumma JA ongelmaton (tasainen, ei pilveilyä, ei valovuotoa), niin kyllä silmä siihen tottuu.
Juuri näin, olen täysin samaa mieltä.

Onhan moni HDR elokuvakin masteroitu siten, että elokuvassa ei käytetä tuota true blackia ollenkaan, vaan haetaan valkokangasmaisempaa kontrastia. Tuo HDR&OLED combon kyky kuitenkin laittaa vierekkäin todella syvät tumman sävyt sekä kirkkaat, vahvat highlightit on taas jotain sellaista, mitä tykistä tai plasmasta ei saa irti millään, ja mikä todella lisää kuvan aitoudentuntua. Tuohon kun tottuu, perus tv/plasma/tykkikuva vain näyttää omaan silmään todella lattealta. Itseä ainakin nykyään jo oikeasti häiritsee katsoa SDR materiaalia, kun ehtinyt tottua noihin mm. Netflixin 4k Dolby Vision pätkiin.
Tuo ensiksi mainitsemasi on ihan mielenkiintoinen tieto ja oikeastaan passaa aika hyvin jo tuossa aiemmin puhuttuihin asioihin, että mustan ei tarvitse olla mustaa. Ehkä masteroinnissakin ollaan ajateltu, että absoluuttinen musta ei ole enää elokuvamainen, vaan luonnoton. Oikealta filmiltä mustaa ei ole ikinä saatu toistumaan täysin mustana.

Makuasioita mutta minulle tuo HDR ei ole tähän mennessä iskenyt erityisemmin vaan menee paljolti samaan kastiin kuin 3D. Kyllä tuota katsoo mutta filminkaltaiseen kuvaan tottuneena voin hienosti elää ilman tuota featurea.

On myöskin aika perätöntä väittää, ettei OLED täyttäisi HDR standardeja, kun 1000 nitin maksimikirkkaudesta (jota oikeasti käytetään ylipäätään aika vähän) jäädään joku 200 nittiä, ja väriavaruudessa ollaan lähellä 100% katetta ja kontrasti on täydellinen. Tuo maksimikirkkauden saaminen jostain 800+ nitistä sinne tuhanteen tuskin enää merkittävästi muuttaisi katselukokemusta.
Olen täysin samaa mieltä, kommenttini koski vain sitä minkä tuossa itsekin mainitset. Eli HDR standardin vaatimuksesta jäädään n. 200 nittiä, toIsin sanoen ei täytetä täysin vaatimusta. Itse asiassa C9:n osalta taitaa olla lähempänä 300:aa. Itselleni tuolla ei ole mitään väliä.

Mutta niin, jos tykin kuva on mieleesi ja HDR ei omaa katselunautintoasi kasvata, niin olet aika onnekkaassa asemassa. Tykki kun on aina järkevän hintainen keino saada oikeasti iso kuvakoko tällä hetkellä.
Omaan silmääni tykin kuva näyttää haalistuneeksi pestyltä kuvalta kun OLED HDR:ään vertaa, mutta itse tykkäänkin sellaisesta isokontrastisesta ja kirkkaasta/värikkäästä kuvasta. Esim elokuvateattereiden kuva ei enää omaa silmää miellytä, vaan näyttää aika lattealta. Jos kuitenkin OLEDilla katsoo lähinnä SDR materiaalia ja kirkkaus jossain 25/100 tai alle, niin aika vähän OLEDin vahvuudet pääsevät esille. Tuollaiseen käyttöön sopisi itsellekin moni muukin TV/kuvantoistin.
Tykkiin olenkin viimeiset yli 20 vuotta luottanut elokuvien katsomisessa mutta tosiaan on jo muutaman vuoden ajan poltellut ajatus, että tuon ja television voisi korvata yhdellä ja samalla laitteella. Ensimmäisen potkun tuohon antoi se, että varsinkin DLP-tykkien (joihin itse olen mieltynyt) kehitys on pysähtynyt lähes täysin ja mennyt monilta osin jopa taaksepäin. Sinne ei ole oikein kuluttajapuolelle tullut oikeaa 4K:ta (vain niitä XPR virityksiä), myös chippien kennokoot tippuneet joka pistää kovasti vaatimuksia optiikalle joka on kallein osa tykissä ja tuo on johtanut siihen, että näiden kontrastisuhde ja mustan taso ovat heikentyneet merkittävästi siihen mitä se oli 0.95" chippisten aikakautena. Myös tuollaisten keskitasoa parempien kunnon optiikalla, linssin siirrolla ja asiallisella rungolla varustetut laitteet ovat lähes kaikonneet valikoimista (nykyinen on tuollainen kunnioitusta herättävän kokoinen kymppikiloinen möhkäle). On vain datatykkien runkoihin viritettyjä kotimalleja ja todella hinnakkaita high end laitteita jotka nekin XPR virityksiä ellet osta jotain kaupalliseen elokuvateatteriin suunniteltua laitetta.

Nyt sitten viimein isommat televisiot ovat tulleet markkinoille. Alustavasti ajattelin, että joku 85" voisi olla nippa nappa hyväksyttävän kokoinen korvike 95" kankaalle, ja lopulta sitten päädyin tähän 77" OLEDiin ajatuksella, että katsotaan miltä se sitten omassa tilassa vaikuttaa kokonsa ja kuvansa puolesta suurimpana epäilyksenä tuossa vaiheessa vielä se, että kuva vain on liian pieni. Ja onkinhan se vähän pieni mutta ei ehkä niin paha kuin oletin varsinkin, kun tuota paikkaa tasolla laitoin vähän eri tavalla ettei se ole kangasta kauempana juurikaan, kuten vanha plasma oli ja vähän ehkä kalustustakin voi tiivistää, ehkä voisin saada silmät n. 3 metrin päähän ruudusta pienten muutosten jälkeen. Pienihän se silti on mutta voi sitä katsoa varsinkin 1.78:1 kuvasuhteen elokuvissa. Mutta nuo OLEDin kuvassa joskus näkyvät virheet on kyllä melkoinen puute itselleni kriittisessä katselussa... Etukäteen pelkäämäni OLEDin liiketoisto (en tiedä mikä kauppojen demokoneissa mätti, kun niitä testailin) sen sijaan oli positiivinen ylllätys, siinä ei ole itselläni mitään valittamista, kunhan ottaa kaikki liiketoiston parannukset pois päältä.

Ehkä lopputulemana on se, että vanha tykki ja tämä OLED jäävät molemmat käyttöön mutta kriittisempi katselu tehdään edelleen tykillä mutta arkisempi leffojen katselu ehkä voisi mennä myös OLEDilla osittain/kokonaan, ehkä...
Vanha tykki vain alkaa olla niin vanha, että ei se loputtomiin kestä. Se on jo nyt kestänyt paljon kauemmin kuin olisin minkään nykylaitteen uskonut kestävän, ja mikä parasta kuvanlaatu on pysynyt samana koko ajan!

Tästä valovoimaisuudesta on täällä kirjoiteltu moneen kertaan ja jokainen käyttäköön mitä haluaa.
77C9:ssä (omassa) OLED-valo 23=100nits ja 38=150nits.
Siinä arvot joita itse käytän pimeään ja valoisaan.
Ei sen takia että joku standardi niin sanoo, vaan koska se tuntuu sopivalta.
Näin se itselläkin menee, tosin tuo 100 nitsiä on ainakin tykkiin tottuneelle silmälleni liika pimeässä. Valot päällä OLED valo 25:ssä vaikutti jo melko hyvälle, vähän himmeämpi kuin plasmassani. Pitää ehkä virittää ISF pimeä valot pois käyttöön ja ISF kirkas valot päällä tilanteeseen.

Onko näillä kahdella moodilla mitään eroa keskenään muuta kuin siis tuo kirkkausasetu? Oletuksena oli näköjään Gamma 2.2 kirkas moodille, mutta onko sinne piilotettuna vielä jotain muuta jota ei edes pääse muuttamaan itse?

Tiedostan että osa pitää tuohon 100nits kalibroidusta kuvasta pimeässä, eli about OLED-valosta ~25. Mutta en ole kuullut aikaisemmin kenestäkään, jonka makuun sekin olisi liian kirkas. Kyllä se ainakin minusta kuulostaa siltä, että on totuttu todella hämäräsävyiseen kuvaan.
Tosiaan tykin n. 40 nitsin kuvaan tottuneelle silmälle tuo on paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Onko vielä tullut tietoon, että mitä uutta tuossa tämän vuoden LG:n OLED CX-sarjassa tulee olemaan jos viime vuoden malliin vertaa?
Muistelen nähneeni mainintoja 77" osalta, että uusissa malleissa paneelit olisi leikattu samasta "lasista" kuin uudessa 48":ssa. En tiedä koskeeko tuo myös muita kokoja mutta itse pohdin, että tulisikohan 77" paneelien laatuun / ominaisuuksiin jotain merkittäviä parannuksia tuon johdosta? Käsittääkseni tuo tekniikka ainakin mahdollistaa 77" paneelien massatuotannon ja sitä myötä varmaan myös hinta tippuu merkittävästi.
 
Ultra HD Premium:
- 4k
- 10-bit
- BT.2020 HDR
- >90% DCI P3:sta
- >1000 / <0.05 nits
TAI
- >540 / <0.0005 nits

Ei ole pahemmin tullut TV arvosteluja seurattua, mutta kun tuo speksi tuli, niin ihmetytti että pitääkö LCD:ssä olla samaan aikaan vähintään 1000 nittiä ja 0.05 tai sitä vähemmän valoa mustassa.
Veikkaan että kaikissa sertifikaatin saaneista näytöistä ei ehto täyttynyt.
 
Ultra HD Premium:
- 4k
- 10-bit
- BT.2020 HDR
- >90% DCI P3:sta
- >1000 / <0.05 nits
TAI
- >540 / <0.0005 nits

Ei ole pahemmin tullut TV arvosteluja seurattua, mutta kun tuo speksi tuli, niin ihmetytti että pitääkö LCD:ssä olla samaan aikaan vähintään 1000 nittiä ja 0.05 tai sitä vähemmän valoa mustassa.
Veikkaan että kaikissa sertifikaatin saaneista näytöistä ei ehto täyttynyt.

Tuo ehto oli sinänsä naurettavan löysä, kun se ei määritellyt miten lähellä tai kaukana noiden 1000 nit ja 0.05nit piti olla toisiaan. Käytännössä mikä vain TV joka pystyi jonkun kohdan ruudusta (vaikka sitten edge-ledillä) vetämään ihan mustaksi ja toisessa näyttämään yli 1000nit, sai tuon sertifikaatin. Vaikka käytännön kuvamateriaalilla ei ikimaailmassa olisikaan tuohon kontrastisuhteeseen pystynyt.
 
Itse en kovin paljoa laittaisi painoa erilaisille "sertifikaateille" syystä, että monesti niiden ehdot ovat varsin löysät ja kertovat enemmänkin valmistajan maksuhalukkuudesta jonkin merkin saamiseen. Monestihan on laite joka hienosti täyttäisi jonkin sertifikaatin vaatimukset mutta sillä taas ei sitä ole. Toinen on nämä erilaiset EISA palkinnot ja vastaavat, naureskelin tuossa juuri jotain mainosta selatessa kuinka best product palkinnon oli saanut jokin LG:n lcd-televisio. Eikö jossain 65" kokoluokassa todellakaan ole parempaa...? :facepalm:
 
Yleensä lisäksi ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä näyttöihinsä ja mainitsevat niiden olevan hyviä yksilöitä, eivät sitten tivatessa ole välttämättä niistä mitenkään vikoja etsineet. Sitten tarkemmin asiaa tivatessa käy ilmi, että no kyllähän siellä joskus jotain jossain näkyy mutta ei niistä ole pidetty kirjaa missä niitä esiintyy ja ehkä sitten testaavat jotain mainittua kohtaa ja toteavat näkevänsä mainitun vian mutta eivät pidä sitä merkittävänä tai vastaavaa, kuten itsekin toteat. Itselleni tuollainen 1/10 katsotusta materiaalista, jossa vika toisinaan edes esiintyy, ei ole mikään pikkujuttu.
Eli onko nyt niin, että kaikki näkevät näissä OLEDeissaan näitä omaisuuksia (vikoja) juuri tuolla tavalla mutta eivät pidä sitä merkittävänä? Olin lukevinani rivien välistä myös tuosta Make73:n tiuskaisusta kysymykseeni missä kohdassa Arrivalia näkyy virheitä, että jotain hänenkin TV:ssä sitten näkyy toisinaan. Saatoin toki erehtyä.
Oikeastaan olisi mukava saada selville onko tässä kyse juuri siitä, että kaikissa OLEDissa näitä virheitä jossain määrin sopivassa tilanteessa näkyy, jos niitä osaa tai viitsii etsiä... vai kannattaako yrittää metsästää "yksisarvista" missä ei oikealla materiaalilla ikinä missään tilanteessa niihin törmäisi...?

Tuo kyvyttömyys näyttää aivan tummimpia sävyjä tasaisesti on OLEDin tekniikkaan sisältyvä rajoitus, jota ei voi millään yksilöllä täysin kiertää. Ongelman näkyvyys toki vaihtelee yksilöstä toiseen, mutta täysin sileää 2% tai 5% gray slideä tuskin antaa yksikään kuluttajahintainen OLED. Mutta edelleen tuo kuvauksesi siitä, miten erottuvasta ongelmasta on kyse, pakottaa epäilemään että yksilössäsi ongelma on selvästi suurempi kuin omassani. Tuossa Rattlesnaken torture-scenessä se raitojen etsiminen oikeasti oli aluksi sellaista "where is Waldo?" hommaa, jossa sai ihan hakemalla hakea, missä niitä raitoja näkyisi. Toki sitten kun ne löysi, oli ne kohtalaisen helppo nähdä, mutta en vain millään pystynyt kokemaan tuota ilmiötä silti häiritseväksi. Tosiaan myöskin mm. youtube, amazon prime jne aloitusruudut näyttävät yhtälailla niin sileiltä, ettei niitä raitoja löydä ellei todella etsimällä etsi. Ja niin hienoisia ovat jos löytyy, että esim. kännykkäkameralla niitä ei varmaan saisi ollenkaan näkymään. Kun kuitenkin on nähnyt noita selvästi raidallisia kuvia vaikkapa amazon primen aloitusruudusta, niin kyllä se kertoo että noissa yksilöissä on selviä eroja.

En itsekään ole mikään ihan liberaali kuvan virheiden suhteen, vaan edellytän melko hyvää kuvaa itsekin. Esimerkiksi FALDeja en oikein kestä katsoa mitään, kun jokaisessa hämäräkohtauksessa väkisinkin huomaa, miten se taustavalo joutuu taistelemaan selvitäkseen tehtävästään. Joitakin ne artifaktit eivät häiritse, itselläni ne merkittävästi vaikeuttavat elokuvaan tai sarjaan keskittymistä. Vaikka FALD kokonaiskontrastia parantaakin, et tulisi laatuvaatimuksillasi ikinä sietämään sen aiheuttamia lieveilmiöitä.

Tuosta HDR käytöstä oli hyvin mielenkiintoinen blogiartikkeli, joka taisi olla Mandalorianin tekijätiimin (koloristin?) kirjoittama. En nyt äkkiseltään tähän löytänyt linkkiä, mutta tuon kyllä löytänee vähän googlailemalla. Käytännössä sen idea oli se, että elokuvien HDR-toteutuksista vastaavien monien koloristien mielestä sellainen jatkuva high contrast kuva on juurikin kikka/temppu, jota käytetään lähinnä siksi että niin voi tehdä, mutta se vie liian kauas perinteisestä elokuvamaisesta kuvasta, johon ihmiset ovat tottuneet. HDR:llä kun ei ole mitään ehdotonta ohjenuoraa, miten sitä pitäisi käyttää. Vaikka maksimikirkkaus menee 1000 nitsiin tai välillä 4000 nitsiin, moni masteroija ei käytä lähellekään 1000 nitin kirkkautta mihinkään. Noissa alkupään HDR-sarjoissa tällaisesta hyvästä mausta ei ollut tietoakaan, vaan joka kohtaukseen piti änkeä true blackia ja 1000 nittiä sekaisin. Perus sisäkuva oli sellainen, että varjot olivat pikimustia ja ikkunasta paistava päivänvalo poltti reiät sarveiskalvoihin. Tuollaista kuvaa on pidemmän päälle äärimmäisen rasittava katsoa, ja on vain hyvä että tuollaista toteutusta vähemmän enää näkee. Nykyään moni toteutus on sellainen, että HDR:ää käytetään enimmäkseen luonnollisempien ja aidompien värien saavuttamiseksi, ja syvät mustat sekä kirkkaat highlightit ovat käytössä vain silloin, jos ne tuottavat kohtaukseen jotain selvää lisäarvoa.

Tuossa kuitenkin nyt tärkeä pointti. Silloin kun HDR tehosteet oikeasti tuovat kohtaukseen lisäarvoa, ne todella tekevät kuvasta paljon todenmukaisemman tavalla, mihin SDR ei vain pysty. Esimerkkinä vaikka yökohtaukset ulkotiloissa. Samaan aikaan pystytään säilyttämään yksityiskohtia hyvin tummissa sävyissä (menemättä kuitenkaan absoluuttiseen mustaan), mutta myös piirtämään taustalla näkyvät katuvalot, autojen valot, kaupungin valot ym. hyvinkin kirkkaina, mitä ne ovat todellisuudessakin. Lopputulos on paljon lähempänä sitä, minkä silmä todellisuudessakin yöllä ulkona näkee. Vaikutelma on niin paljon aidompi, että vastaava kohtaus SDR:llä näyttää lähinnä väritetyltä mustavalkofilmiltä. Ja syy on ihan ymmärrettävä: todellisuudessa monet valonlähteet, heijastukset ym. ovat erittäin kirkkaita, mutta ne eivät pienen kokonsa vuoksi häikäise pahasti pimeässäkään. En esimerkiksi olisi varma, että edes 1000 nittiä riittää vähän kirkkaamman katuvalon kirkkauden realistiseen esittämiseen. Käytännössä kun kontrasti ja maksimikirkkaus sekä väriulottuvuus saadaan täysin tosimaailmaa vastaavaksi, TV:n kuva ei näytä enää kuvalta, vaan siltä kuin katsoisit ikkunasta ulos. Tähän ei SDR standardina tule ikinä pystymään, ja siksi paremmille formaateille todellakin on tilausta.
 
Outo kyllä että oledikaan ei muka kykene näyttämään alle 5% sävyjä ja eikö panasonicilla ollut että alle 5% sävyihin mentäessä sammuttaa valkoisen ali pikselin niin ei ole samoja välkyntä ongelmia...


Saas nyt nähdä mitä huolto sanoo kun tulevat tällä viikolla katsomaan... Tällä vaihtopaneelilla kaikki tummat kohtaukset materiaalista riippumatta pilaa fiilikset edes katsoa mitään ja nyt en olekkaan 3viikkoon katsonut edes leffoja :(

Olen tullut siihen tulokseen että just alle 5% sävyt tukossa ja noita kun ei pysty säätämään c8 eikä perjaatteessa pitäisi vaan isf ja technicolor kuva presetit pitäisi olla valmiiksi jo hyvässä kalibroinnissa
 
Tuo kyvyttömyys näyttää aivan tummimpia sävyjä tasaisesti on OLEDin tekniikkaan sisältyvä rajoitus, jota ei voi millään yksilöllä täysin kiertää. Ongelman näkyvyys toki vaihtelee yksilöstä toiseen, mutta täysin sileää 2% tai 5% gray slideä tuskin antaa yksikään kuluttajahintainen OLED.
No jos se rajoittuisikin vain noihin ja ei käytännössä näkyisi millään oikealla materiaalilla, niin eihän se silloin haittaisi mutta kun on niitä raitoja vielä nähtävissä myös kirkkaammissa.
Tosiaan tuo on kait sellainen hiljaa hyväksytty tosiasia, josta ei paljon enää testeissäkään hirnuta. Katselin tuossa juuri esim. Rtingsin testejä niin eihän tuosta paljoa valiteta mutta sitten esim. on kuvanpalamisen testaamiseen käytetystä 15% harmaasta kuvia siellä, niin niissä monesti raidat näkyvät, eikä silti valiteta niistä kuitenkaan... :confused:

Mutta edelleen tuo kuvauksesi siitä, miten erottuvasta ongelmasta on kyse, pakottaa epäilemään että yksilössäsi ongelma on selvästi suurempi kuin omassani.
Niin no mehän postailimme kuvia tähän ketjuun aiemmin, ei se sinun yksilö niin paha kuvien perusteella ole kuin omani, mutta nehän eivät ole samankokoisesta ruudusta ja tuskinpa samalla kamerallakaan kuvattuja, että kuvien perusteella hyvin vaikea sanoa oikein mitään. Voihan olla, että 77" on ongelmallisempi, kuten tässäkin ketjussa joku postasi silloin omasta 77":sta kuvia, niin raitoja näkyi esim. juuri tuossa Amazon Primen latausruudussakin. Ja aika monihan tuon AP:n latausruudun tuntuu mainitseman haasteelliseksi, mikä näin itsestä kuulostaa kyllä uskomattomalle, jos sellaista pidetään normaalina 2020 myytävälle televisiolle.
Myös googlettelemalla ne kuvat mitä 77:sta olen löytänyt niin onhan niissä viiruja kaikissa.
Foorumin juttujen perusteella Make73:lla on ilmeisen virheetön yksilö mutta olisi jännä tietää, että näkyykö siinä milloinkaan missään tilanteessa näitä raitoja, jos etsii. Onko esim. tuossa mainitussa Rattlesnaken kohtauksessa tai Arrivalissa jossain kohdissa? Eli pääseekö tästä vaivasta eroon, jos jaksaa alkaa systemaattisesti käymään näitä laitteita läpi yksi kerrallaan? Vähän vaan arveluttaa alkaa hommaan, kun näissä on useinkin varsin pitkät toimitusajat ja hinnatkin pomppiin tuon 4000 ja 5000 välillä aika randomisti. Tuskin näitä edes kovin pitkään enää saa, kun uusi malli on ihan kulman takana, että jos 2-6vko odottaa aina uutta niin pitkällinen urakka on viisikin laitetta käydä läpi. Tietenkin jos tilaisi kerralla monta mutta enpä tiedä mitä nuo myyjät tykkää tuollaisesta ja ei oikein huvittaisi koko asuntoa täyttää näillä.

Tuossa Rattlesnaken torture-scenessä se raitojen etsiminen oikeasti oli aluksi sellaista "where is Waldo?" hommaa, jossa sai ihan hakemalla hakea, missä niitä raitoja näkyisi. Toki sitten kun ne löysi, oli ne kohtalaisen helppo nähdä, mutta en vain millään pystynyt kokemaan tuota ilmiötä silti häiritseväksi.
Niinpä mutta itsekin ne sitten näit ja löydät ne, kun kerran löysit ne sieltä. Toki noitakin on aika vaikea huomata varsinkin, jos valoisassa katselee. Omassani nuo kuitenkin kohtalaisen helposti näkyvät.

Tosiaan myöskin mm. youtube, amazon prime jne aloitusruudut näyttävät yhtälailla niin sileiltä, ettei niitä raitoja löydä ellei todella etsimällä etsi.
Joudut niitä etsimällä etsimään jopa pimeässä? Siinä tapauksessa omasi on tuossa suhteessa varmasti aika paljon parempi kuin omani. Toki epäilen vähän sitäkin, että siinä on eroja minkälaisissa tilanteissa kunkin yksilön vika/ominaisuus selviten näkyy.
Olisi mukava kuulla esim. missä muuta näkevä Arrival elokuvassa juovia? Esim. omassani ne sumuiset alien kohtaukset olivat täysin virheettömiä mutta netissä olin näkevinäni niitä mainitun juuri sellaiseksi missä ne näkyisivät. Omassani tuossa elokuvassa ne näkyivät siinä lopun kohtauksessa ja yhdessä toisessa kohdassa (mainitsin näistä kohdista tarkemmin aiemmassa viestissäni, eilen muistaakseni).

Ja niin hienoisia ovat jos löytyy, että esim. kännykkäkameralla niitä ei varmaan saisi ollenkaan näkymään. Kun kuitenkin on nähnyt noita selvästi raidallisia kuvia vaikkapa amazon primen aloitusruudusta, niin kyllä se kertoo että noissa yksilöissä on selviä eroja.
Nuo omat kuvani olin napsinut iPhone X:n kameralla, eli ei millään kovin ihmeellisellä kalustolla.

Itsekin etsiskelin näitä muiden Amazon Prime latauskuvia mutta aika vähän niitä löysin kuitenkaan, enemmänkin vain näin mainintoja sen olevan haasteellinen mutta olisi mukava nähdä ihan omin silmin niitä enemmälti vertailun vuoksi.

Esimerkiksi FALDeja en oikein kestä katsoa mitään, kun jokaisessa hämäräkohtauksessa väkisinkin huomaa, miten se taustavalo joutuu taistelemaan selvitäkseen tehtävästään. Joitakin ne artifaktit eivät häiritse, itselläni ne merkittävästi vaikeuttavat elokuvaan tai sarjaan keskittymistä. Vaikka FALD kokonaiskontrastia parantaakin, et tulisi laatuvaatimuksillasi ikinä sietämään sen aiheuttamia lieveilmiöitä.
Luultavasti se näin olisi, vaikka nuo nyt eivät suoranaisesti tämän OLEDin kaltaisesta ongelmasta kärsisikään.
Hitto kun nuo plasmat lopetettiin (eikä niitä tässä kokoluokassa edes vielä ollut), tuo olisi ollut itselleni vielä ihan hyväksyttävä kompromissi, lähes täydellinen sellainen.

Tuosta HDR käytöstä oli hyvin mielenkiintoinen blogiartikkeli, joka taisi olla Mandalorianin tekijätiimin (koloristin?) kirjoittama. En nyt äkkiseltään tähän löytänyt linkkiä, mutta tuon kyllä löytänee vähän googlailemalla. Käytännössä sen idea oli se, että elokuvien HDR-toteutuksista vastaavien monien koloristien mielestä sellainen jatkuva high contrast kuva on juurikin kikka/temppu, jota käytetään lähinnä siksi että niin voi tehdä, mutta se vie liian kauas perinteisestä elokuvamaisesta kuvasta, johon ihmiset ovat tottuneet. HDR:llä kun ei ole mitään ehdotonta ohjenuoraa, miten sitä pitäisi käyttää. Vaikka maksimikirkkaus menee 1000 nitsiin tai välillä 4000 nitsiin, moni masteroija ei käytä lähellekään 1000 nitin kirkkautta mihinkään. Noissa alkupään HDR-sarjoissa tällaisesta hyvästä mausta ei ollut tietoakaan, vaan joka kohtaukseen piti änkeä true blackia ja 1000 nittiä sekaisin. Perus sisäkuva oli sellainen, että varjot olivat pikimustia ja ikkunasta paistava päivänvalo poltti reiät sarveiskalvoihin. Tuollaista kuvaa on pidemmän päälle äärimmäisen rasittava katsoa, ja on vain hyvä että tuollaista toteutusta vähemmän enää näkee. Nykyään moni toteutus on sellainen, että HDR:ää käytetään enimmäkseen luonnollisempien ja aidompien värien saavuttamiseksi, ja syvät mustat sekä kirkkaat highlightit ovat käytössä vain silloin, jos ne tuottavat kohtaukseen jotain selvää lisäarvoa.

Tuossa kuitenkin nyt tärkeä pointti. Silloin kun HDR tehosteet oikeasti tuovat kohtaukseen lisäarvoa, ne todella tekevät kuvasta paljon todenmukaisemman tavalla, mihin SDR ei vain pysty. Esimerkkinä vaikka yökohtaukset ulkotiloissa. Samaan aikaan pystytään säilyttämään yksityiskohtia hyvin tummissa sävyissä (menemättä kuitenkaan absoluuttiseen mustaan), mutta myös piirtämään taustalla näkyvät katuvalot, autojen valot, kaupungin valot ym. hyvinkin kirkkaina, mitä ne ovat todellisuudessakin. Lopputulos on paljon lähempänä sitä, minkä silmä todellisuudessakin yöllä ulkona näkee. Vaikutelma on niin paljon aidompi, että vastaava kohtaus SDR:llä näyttää lähinnä väritetyltä mustavalkofilmiltä. Ja syy on ihan ymmärrettävä: todellisuudessa monet valonlähteet, heijastukset ym. ovat erittäin kirkkaita, mutta ne eivät pienen kokonsa vuoksi häikäise pahasti pimeässäkään. En esimerkiksi olisi varma, että edes 1000 nittiä riittää vähän kirkkaamman katuvalon kirkkauden realistiseen esittämiseen. Käytännössä kun kontrasti ja maksimikirkkaus sekä väriulottuvuus saadaan täysin tosimaailmaa vastaavaksi, TV:n kuva ei näytä enää kuvalta, vaan siltä kuin katsoisit ikkunasta ulos. Tähän ei SDR standardina tule ikinä pystymään, ja siksi paremmille formaateille todellakin on tilausta.
Tuossa on aluksi varmaan vähän samaa kuin on sen 3D:n kanssa ensiksi, että elokuvat keskittyivät lähinnä sen tekniikan esittelyyn ja myöhemmin se opitaan sulauttamaan luontevammaksi osaksi. Itseäni tuo 3D ei koskaan sen kummemmin jaksanut säväyttää mutta tuli käytyä uteliasuudesta pällistelemässä muutama sellainen elokuvateatterissa. Tosiaan se eka jonka näin, en muista edes elokuvan nimeä mutta se Boratin esittäjä siinä oli pääosissa, oli kyllä mielestäni vain keskittynyt sen 3D:n kanssa elvistelyyn.
Niin ja tulihan tuon plasman mukana kahdet 3D lasit, joista taisin kerran kokeilla pikaisesti toista paria vain nähdäkseni, että se toimii. Sen jälkeen en niihin ole koskenut.
 
Viimeksi muokattu:
Foorumin juttujen perusteella Make73:lla on ilmeisen virheetön yksilö mutta olisi jännä tietää, että näkyykö siinä milloinkaan missään tilanteessa näitä raitoja, jos etsii. Onko esim. tuossa mainitussa Rattlesnaken kohtauksessa tai Arrivalissa jossain kohdissa?
Tarkoitus oli viime viikonloppuna katsella Arrival uudestaan, en ole sitä katsonut OLED:lla kertaakaan.
Katson kun ehdin, parin viikon päästä lomalla viimeistään.

Ei ole virheetön yksilö (täydellistä ei ole olemassakaan) tämä omani ja varmasti tummimmissa kohtauksissa on raitaa löydettävissä.
Edellinen 65C8 oli helmi, ei ole huono tämäkään, mutta se oli varmaan tasaisuutensa puolesta sieltä parhaasta päästä.

Omassa oikea kirkkauden asetus on 51.
CalMAN Home for LG softa aiheuttaa pahoja artifakteja, enkä sitä ole käyttänyt sen jälkeen kun hommasin LightSpace softan.
AVS:llä taitaa tuon CalMAN:n puolesta olla kaikkein huonoin yksilö...mutta ihan sama, vika on softassa eikä TV:ssä.

En muista kaikkia televisioitani, mutta CRT:n jälkeen plasmoja oli ainakin 5kpl (PX700, C10, ST50, E8005, GT60), LCD 3kpl ja viimeiset 2 OLEDia.
Ehkä alkaa innostus hiipua tai sitten laatu on jo sillä tasolla että en kaipaa yhtään parempaa tai edes isompaa.
Ainoa mikä vi*uttaa on se että asunnon sähköissä on jotain outoa ja valojen kytkentä, jääkaapin kompuran käynnistelyt yms aiheuttaa hetkellistä pikselisuttua paneeliin.

Peleissä HDR tuo myös mukavasti lisäarvoa. Itse en pelaile muuta kuin Dirt Rally 2:sta tällä hetkellä, mutta hieno on SDR:ään verrattuna.
 
Tarkoitus oli viime viikonloppuna katsella Arrival uudestaan, en ole sitä katsonut OLED:lla kertaakaan.
Katson kun ehdin, parin viikon päästä lomalla viimeistään.
OK, pistähän kommentteja, kun saat katsottua. Jos mahdollista ja sinulla on Netflix, niin kurkkaatko myös tuon mainitsemani kohdan Rattlesnakessa mistä tuossa oli juttu ylempänä. Löytyy n. 73 minuutin kohdalta alkaen parin minuutin pätkä.

Ei ole virheetön yksilö (täydellistä ei ole olemassakaan) tämä omani ja varmasti tummimmissa kohtauksissa on raitaa löydettävissä.
Edellinen 65C8 oli helmi, ei ole huono tämäkään, mutta se oli varmaan tasaisuutensa puolesta sieltä parhaasta päästä.
Kiitos myös tästä tiedosta. Vähän tosiaan ehkä hullun hommaa sitten minun lähteä näitä vaihtelemaan, jos niitä valioyksilöissäkin kuitenkin näkyy joskus. Varmaan tietysti ehkä vähemmän kuin tässä nykyisessä mutta siitähän ei ole mitään takeita sattuisiko sellaista hyvää yksilöä omalle kohdalleni. Ei ainakaan aiempien kokemusteni perusteella kovin helposti ole onnistunut tuollainenkaan. Nimimerkillä 5 tietokoneen monitoria vaihtaneena vain toinen toistaan huonompaa tuli tilalle, onneksi pidin alkuperäisen hallussani, se oli kaikkine kauheuksineen lopulta kuitenkin vähiten paha, vaikka aivan törkeä valovuoto siinä onkin.

Omassa oikea kirkkauden asetus on 51.
Joo testikuvien perusteella omassanikin kestäisi 50:stä mennä 1 tai jopa ehkä 2 pykälää ylös, mutta ei oletus paha ole, kun 17 palkki pimeässä juuri ja juuri erottuu välkkyväksi ,tosin heikosti.

CalMAN Home for LG softa aiheuttaa pahoja artifakteja, enkä sitä ole käyttänyt sen jälkeen kun hommasin LightSpace softan.
AVS:llä taitaa tuon CalMAN:n puolesta olla kaikkein huonoin yksilö...mutta ihan sama, vika on softassa eikä TV:ssä.
Niin mitä vehkeitä tällaisen kalibrointiin kannattaisi hankkia? Tuo minun vanha mittari ei tällaiselle näytölle sovellu, ja on se muutenkin jo mennyt vanhaksi ettei sen lukemat ole enää luotettavia.

Ainoa mikä vi*uttaa on se että asunnon sähköissä on jotain outoa ja valojen kytkentä, jääkaapin kompuran käynnistelyt yms aiheuttaa hetkellistä pikselisuttua paneeliin.
Tuleeko pikselöinti vain tv-signaalilla vai kaikilla lähteillä? Olet varmaan antennijohdon jo vaihtanut parempaa siinä tapauksessa?
Toinen mitä ehkä kannattaisi tarkistaa, että tuleeko jääkaapille ja tv:lle sähköt saman vaiheen alta, jos mahdollista ottaa sähköt eri vaiheen alla olevasta pistorasiasta voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen juttu myös. Tosin jos tuo valojen kytkentäkin tuota tekee niin eipä taida ne kaikki olla samassa vaiheessa kuitenkaan sähköistä, joten mielenkiintoinen ongelma.
 
Tuleeko pikselöinti vain tv-signaalilla vai kaikilla lähteillä? Olet varmaan antennijohdon jo vaihtanut parempaa siinä tapauksessa?
Toinen mitä ehkä kannattaisi tarkistaa, että tuleeko jääkaapille ja tv:lle sähköt saman vaiheen alta, jos mahdollista ottaa sähköt eri vaiheen alla olevasta pistorasiasta voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen juttu myös. Tosin jos tuo valojen kytkentäkin tuota tekee niin eipä taida ne kaikki olla samassa vaiheessa kuitenkaan sähköistä, joten mielenkiintoinen ongelma.
Ei ole Netflixiä.
HBO Nordic taitaa vielä olla joka tuli kylkiäisenä TV:n ostossa, mutta kuvanlaatu siellä sellaista suttua että ei ole viitsinyt katsella kuin yhden sarjan.

Häröily tulee vain TV:tä eli antennia käytettäessä.
Olen kokeillut myös toista suojattua kaapelia ja galvaanista erotinta päässä.
Mielessä oli kokeilla ottaa töistä UPS joskus lainaksi ja kokeilla sillä, mutta eiköhän tuo johdu jotenkin antennista kuitenkin.
Asun vuokralla ja isännöitsijä lupasi syksyllä että sähkäri tulee tutkimaan ja vaihtaa TV:n eri vaiheelle kuin muut huoneen sähköt jos mahdollista...no ei ole sähkäriä näkynyt.
Tätä samaa se on tehnyt sen 10 vuotta ja jokaisella telkulla.
No onneksi harvemmin tuota pikselöintiä näkyy.


Niin mitä vehkeitä tällaisen kalibrointiin kannattaisi hankkia? Tuo minun vanha mittari ei tällaiselle näytölle sovellu, ja on se muutenkin jo mennyt vanhaksi ettei sen lukemat ole enää luotettavia.
i1 Display Pro OEM, LightSpace HTL ja Raspberry Pi 3 B+ maksoi yhteensä jotain 800eur.
CalMAN Home for LG oli 140eur eli tonnin pieti.
Moni ostaa vielä spektron lisäksi ja siihen menisi vielä miltei tonni, mutta niin paljoa ei kiinnosta saada pilkkua viilattua että laittaisi vain mittarin profiloinnin takia.
Mareks ottaisi 400eur pelkästä mittarin profiloinnista heidän referenssi spektro Jeti:ä vasten, ei kiitos.
Tietysti kun mittarin hinta on 8000$ niin ei se siinä mielessä niin paha olisi.
Mutta luulen että alan himmailemaan myös tätä säätöhommaa, ei vaan jaksa enää.

Mun mielestä tehdasoletukset on niin hyvällä tasolla, että kannattaa miettiä ostaako vermeitä vain tämän television takia.
Ajattelin mitata lomalla myös tehdasoletukset, sitä en ole vielä tällä telkulla tehnyt.
Vaikkapa isf pimeä.
LightSpace:lla 1000 pisteen tarkistus.
 
Viimeksi muokattu:
@Aladdin Sane, töllö vaihtoon jos jotain raitoja näkyy leffaa katellessa. Kiva ja helppo ratkaisu.

T: virheetön 77”

Ei raitoja, ei kuolleita pikseleitä, ei tressiä, eikä ainakaan 5% harmaata ilonpilaajaa joka kertoo mistä niitä voi realimatskun aikana yrittää bongata :lol:

ps. 5,5% harmaa ilon tuoja on lonkero, tarpeeksi nautittuna ei erota enää yhtään virhettä kuvasta :p
 
Aikasta rajua bandingia on joillakin :O. Voin kyllä suoraan sanoa, että tuollaisesta bandingista ei ole omassa B8 tietoakaan. Se on tosiaan hyvin mietoa ja juuri ja juuri noilla 5-10% slideilla pystyy näkemään. Esim jossain Amazon primen himmeän harmaassa/siniharmaassa yksivärisessä taustakuvassa ei näy yhtään mitään raitoja.

OLED burn-in ei tosiaan ole plasman tapaan kerrasta menevää, vaan pidemmän ajan välillä kumulatiivista. Toki kompensaatiosyklit poislukien. Mutta käytännössä monenkaan tunnin staattisen kuvan tuuttaus kirkkaudet tapissa ei vaikuta mitään pysyvää, ellei sitä samalla kuvalla tee toistuvasti. HDR/DV leffojen OLED-valoa ei ole mitään tarvetta himmentää, muusta syystä kuin jos tykkää himmeämmästä kuvasta. HDR on tarkoitettu valmistajankin puolesta katsottavaksi OLED valo satasessa. Tekstit kannattaa ehkä netflixistä varokeinona hiljentää, sillä ne voivatkin joidenkin satojen/tuhansien tuntien aikana jonkun rannun jättää, kun ovat niin h*lvetin kirkkaat oletusarvoisesti.

Oma käsitykseni on, että sarjoilla ja leffoilla tms. on _äärimmäisen_ vaikea saada kiinnipalamista aikaan, vaikka kirkkautta luukuttaisikin. Aina ne kiinnipalamiset tuntuvat olevan jotain pelien HUDeja, uutisohjelmien tickereitä tai softien logoja. Oma B8 käytössä monta tuntia joka päivä nyt vajaan 1,5 vuotta, OLED-valo SDR materiaalilla 85/100 ja HDR maksimeissa. Pelailua joku 10-20% käytöstä, loput leffoja ja sarjoja. Ei pienintäkään merkkiä vielä minkäänlaisesta kiinnipalamisesta missään värissä.
Minä olin 1,5v sitten samaa mieltä, mutta en enää. Hieman käyttötunneista riippuen siis tuohon toiset 1,5v lisää, niin johan alkaa näkymään myös ohjelmien tekstitystenkin kohdalla palaneet rannut sopivilla taustaväreillä.
 
i1 Display Pro OEM, LightSpace HTL ja Raspberry Pi 3 B+ maksoi yhteensä jotain 800eur.
CalMAN Home for LG oli 140eur eli tonnin pieti.
Moni ostaa vielä spektron lisäksi ja siihen menisi vielä miltei tonni, mutta niin paljoa ei kiinnosta saada pilkkua viilattua että laittaisi vain mittarin profiloinnin takia.
Mareks ottaisi 400eur pelkästä mittarin profiloinnista heidän referenssi spektro Jeti:ä vasten, ei kiitos.
Tietysti kun mittarin hinta on 8000$ niin ei se siinä mielessä niin paha olisi.
Mutta luulen että alan himmailemaan myös tätä säätöhommaa, ei vaan jaksa enää.

Mun mielestä tehdasoletukset on niin hyvällä tasolla, että kannattaa miettiä ostaako vermeitä vain tämän television takia.
Ajattelin mitata lomalla myös tehdasoletukset, sitä en ole vielä tällä telkulla tehnyt.
Vaikkapa isf pimeä.
LightSpace:lla 1000 pisteen tarkistus.[/SPOILER]
Tuolla mainitulla mittarilla ja Calman Home for LG:lläkö pelkästään ei saa kelvollista aikaan?

Tosiaan silmälle näyttää, että kaukana tehdassäädöt eivät ole, pientä viilausta valkotasapainoon varmaan riittäisi pitkälle.
 
@Aladdin Sane, töllö vaihtoon jos jotain raitoja näkyy leffaa katellessa. Kiva ja helppo ratkaisu.

T: virheetön 77”

Ei raitoja, ei kuolleita pikseleitä, ei tressiä, eikä ainakaan 5% harmaata ilonpilaajaa joka kertoo mistä niitä voi realimatskun aikana yrittää bongata :lol:

ps. 5,5% harmaa ilon tuoja on lonkero, tarpeeksi nautittuna ei erota enää yhtään virhettä kuvasta :p
OK, eli sinulta ääni sille, että raitoja ei saa näkyä koskaan missään tilanteessa ehjällä OLEDilla ajoittain?
Vai oliko tuo nyt vain heitto? :)

Oletko oikeasti syynännyt paneelisi hämärässä läpi erilaisilla testeillä?
Etkö näe mitään raitoja muka edes testikuvissa millään tasolla? Entä kokeilitko mainittuja elokuvia?

Paljonko omassasi on käyttötunteja ja milloin ostit sen?
Vähän nimittäin epäilyttää itseäni, että onko nämä tarjouspaneelit syystäkin ”edullisia”.
 
OK, eli sinulta ääni sille, että raitoja ei saa näkyä koskaan missään tilanteessa ehjällä OLEDilla ajoittain?
Vai oliko tuo nyt vain heitto? :)

Oletko oikeasti syynännyt paneelisi hämärässä läpi erilaisilla testeillä?
Etkö näe mitään raitoja muka edes testikuvissa millään tasolla? Entä kokeilitko mainittuja elokuvia?

Paljonko omassasi on käyttötunteja ja milloin ostit sen?
Vähän nimittäin epäilyttää itseäni, että onko nämä tarjouspaneelit syystäkin ”edullisia”.

Sun pitää lukea tuo viesti juurikin sillä silmällä että puoliksi heitto ja puoliksi totta :D Eli omassa en ole bongannut mitään virheitä VIELÄ kun en ole testikuvia katsellut. Niistä kun jotkut raidat tulee esille niin johan sitä alkaa hakea normi leffoistakin ja helpompi huomata / löytää.

BF ostanut omani.

Mutta oikeasti vaikuttaa kyllä laadukkaalle vehkeelle.

Laita ihmeessä vaihtoon se jos selkeesti virheitä näkyy.
 
Sun pitää lukea tuo viesti juurikin sillä silmällä että puoliksi heitto ja puoliksi totta :D Eli omassa en ole bongannut mitään virheitä VIELÄ kun en ole testikuvia katsellut. Niistä kun jotkut raidat tulee esille niin johan sitä alkaa hakea normi leffoistakin ja helpompi huomata / löytää.

BF ostanut omani.

Mutta oikeasti vaikuttaa kyllä laadukkaalle vehkeelle.

Laita ihmeessä vaihtoon se jos selkeesti virheitä näkyy.
Veikkaan jos AS tsekkaisi sun paneelia, niin löytyy siitäkin virheitä:p
Tuommoiset "hifistely" erot joihin ei 90% kiinnitä edes huomiota menee toleransseihin. Varsinkin jos yhdessä kohtauksessa jotain vikaa hakemalla haetaan, niin sitä löytyy jokaisesta paneelista.
Mitä tuollaisen 77" suositeltu katseluetäisyys on? Varmaan jos näitä töllätään metrin päästä, niin virheitä löytyy mutta jos tuota 3m päästä tsekkaa ja keskittyy elokuvaan, niin 99,99% ei näe mitään poikkeavaa.
 
Tässä on enemmän kyse oman pollan ominaisuuksista/ongelmista kuin töllön vioista. Täydellistä tuotetta ei ole ja sopivalla synteettisellä matskulla kaikista mahdollisista laitteista saa löydettyä vikoja. Ratkaisu ei ole mielestäni loputon testaaminen ja paneelilotto, vaan sen työstäminen, että keskittyy sen töllön normaaliin käyttämiseen, eikä vikojen etsimällä etsimiseen.

Nimim. En ole etsinyt C7:stani kuolleita pikseleitä. Jos niitä siellä on, ne eivät näy mitenkään normaalilla materiaalilla katseluetäisyydeltäni.
 
Ootteko pystyneet Oledeillanne katsomaan yhtään hyvää sarjaa tai elokuvaa loppuun asti vai meneekö nautinto pilalle 2 prosentin harmaan ihmettelyssä?
Eipäs ole tullut katsottua edes television testikuvaa, saati muuta testikuvaa ;)

Eli, khyyllä sanoisin, että olen nauttinut ihan vain sisällöstä xD

Leffoja, pelejä, sarjoja jne...
 
Nyt kelpaisi viime hetken vinkit tv:n valintaan.
Lähdin niin sanotusti halpa pää edellä kokeilemaan, josko voisi korvata tykin ja tuon vanhan Panan plasman yhdellä laitteella, mutta täytyy palauttaa tuo 75" Samsungin 7105, kun en saa siitä riittävän hyvää kuvaa, vaikka kuinka säädän.
Tuskin uskallan enää toista harmaatoistinta koittaa, vaikka niitä varmasti parempiakin löytyy, joten on tyydyttävä 65" kuvaan( ja uusittava tykki sitten joskus ), koska oledissa ei ole varaa isompaan.
Eli pitäisi saada päätös tehtyä Lg b9 (1700e) ja c9 (1800e) sekä Philipsin 804 (1900e) oledien välillä.
Ilmeisesti kuvan laadullisesti melkeinpä se ja sama minkä ottaa, mutta käyttökokemuksia ja kertausta mallien eroista haluaisin kuulla.
Hinnan ero noiden mallien välillä ei ole kuin 200e, mutta toisaalta sillä saisi jo Nvidia shieldin tai Appletv 4k:n, jolloin tv:n käyttöjärjestelmän merkitys pienenisi.
Käytän sovelluksista Plexiä, Elisa viihdettä, AppleTv:tä ja tietysti Netflixiä.

Eli kiteytettynä onko c9 satasen lisähinnan arvoinen b9 verrattuna jos mietitään pelkkää kuvaa ja löytyykö (esim. Heebeliltä) painavia argumentteja Philipsin puolesta : )
 
(esim. Heebeliltä) painavia argumentteja Philipsin puolesta : )

Tietenkin Ambilight ja laajempi appituki (sama kuin Shieldissä). Itselläni löytyy myös 1st gen Shield, mutta en ole sitä juuri enää pariin vuoteen käyttänyt koska IMO television oma Android toimii nopeammin.
Ja jos käytät Elisa Viihde-sovellusta televisiosta suoraan, Android TV-sovellus on ohjelmaoppaan verran parempi kuin Tizenin tai WebOSin versio.
 
Nyt kelpaisi viime hetken vinkit tv:n valintaan.
Lähdin niin sanotusti halpa pää edellä kokeilemaan, josko voisi korvata tykin ja tuon vanhan Panan plasman yhdellä laitteella, mutta täytyy palauttaa tuo 75" Samsungin 7105, kun en saa siitä riittävän hyvää kuvaa, vaikka kuinka säädän.
Tuskin uskallan enää toista harmaatoistinta koittaa, vaikka niitä varmasti parempiakin löytyy, joten on tyydyttävä 65" kuvaan( ja uusittava tykki sitten joskus ), koska oledissa ei ole varaa isompaan.
Eli pitäisi saada päätös tehtyä Lg b9 (1700e) ja c9 (1800e) sekä Philipsin 804 (1900e) oledien välillä.
Ilmeisesti kuvan laadullisesti melkeinpä se ja sama minkä ottaa, mutta käyttökokemuksia ja kertausta mallien eroista haluaisin kuulla.
Hinnan ero noiden mallien välillä ei ole kuin 200e, mutta toisaalta sillä saisi jo Nvidia shieldin tai Appletv 4k:n, jolloin tv:n käyttöjärjestelmän merkitys pienenisi.
Käytän sovelluksista Plexiä, Elisa viihdettä, AppleTv:tä ja tietysti Netflixiä.

Eli kiteytettynä onko c9 satasen lisähinnan arvoinen b9 verrattuna jos mietitään pelkkää kuvaa ja löytyykö (esim. Heebeliltä) painavia argumentteja Philipsin puolesta : )
Kokeile Sampan Qlediä 70sarjasta ylöspäin. Musta on mustaa, vaikka ei Oledin tasoon pääse. Muuten on ominaisuudet vähintään yhtä hyviä kuin Oled teeveillä. Eikä löydy rantuja kuvassa/palamista;)
Hintakin useita satasia halvempi. Esim. QE80R on tarjouksessa 1398€, niin hintalaatu voittamaton.
 
Tässä on enemmän kyse oman pollan ominaisuuksista/ongelmista kuin töllön vioista. Täydellistä tuotetta ei ole ja sopivalla synteettisellä matskulla kaikista mahdollisista laitteista saa löydettyä vikoja. Ratkaisu ei ole mielestäni loputon testaaminen ja paneelilotto, vaan sen työstäminen, että keskittyy sen töllön normaaliin käyttämiseen, eikä vikojen etsimällä etsimiseen...

Ehdottomasti paras kirjoitus niin oled kuin tv-hankintaketjun osalta pitkään aikaan :thumbsup:

Välillä hommat tuntuvat menevät täällä yli pahemman kerran. Kun LGC9:sta löydetään merkittäviä ongelmia ja kyseessä on kuitenkin yleisesti parhaaksi kuluttajaluokan televisioksi tunnustettu tuote niin ollaan mahdottomuuksien äärellä. Silloin pitänee miettiä omaa vaatimustasoaan.
 
Kokeile Sampan Qlediä 70sarjasta ylöspäin. Musta on mustaa, vaikka ei Oledin tasoon pääse. Muuten on ominaisuudet vähintään yhtä hyviä kuin Oled teeveillä. Eikä löydy rantuja kuvassa/palamista;)
Hintakin useita satasia halvempi. Esim. QE80R on tarjouksessa 1398€, niin hintalaatu voittamaton.

QE80R varmasti paree mitä multa kakkostelkkarina löytyvä Q70RAT vaimikäseoli, mutta en usko merkittävään eroon FALD-tekniikan ongelmien ja tukkoisen mustan osalta. SDR-kuva oikein hyvä, mut HDR-kuva häviää naurettavan paljon LG:n B7:lle. Ja molemmat kalibroitu Gigantissa, ei pitäisi olla siitäkään kiinni.
 
ps. 5,5% harmaa ilon tuoja on lonkero, tarpeeksi nautittuna ei erota enää yhtään virhettä kuvasta :p
Liikaa nautittuna voi aiheuttaa artifakteja, kuvan pimentymistä ja jopa kovalevyn tuhoutumista.
Kannatan Pepsi Maxia.
Sama täällä, en harrasta enää lainkaan 5,5% harmaan ilon tuojan nauttimista tai muutakaan vastaavaa, eikä Pepsi Max sovi masulleni, joten ääni täältä 7UP Freelle. :tup:
Uskon kyllä, että tuota ensiksi mainittua nauttimalla kuvan virheet eivät näy tai häiritse. :)

Sun pitää lukea tuo viesti juurikin sillä silmällä että puoliksi heitto ja puoliksi totta :D Eli omassa en ole bongannut mitään virheitä VIELÄ kun en ole testikuvia katsellut. Niistä kun jotkut raidat tulee esille niin johan sitä alkaa hakea normi leffoistakin ja helpompi huomata / löytää.

BF ostanut omani.

Mutta oikeasti vaikuttaa kyllä laadukkaalle vehkeelle.

Laita ihmeessä vaihtoon se jos selkeesti virheitä näkyy.
Niin arvelinkin ettet ole siitä virheitä etsinyt ja se on totta kai ihan jokaisen oma valinta ja sitä kunnioitan täysin. Yritän vain selvittää ihan vilpittömästi sitä, että näkyykö tuo ominaisuus kaikissa OLEDeissa enemmän tai vähemmän vastaavanlaisissa tilanteissa, vai onko siellä täysin viattomia yksilöitä? Eli kannattaako paneelilottoon todella lähteä?
Tosiaan tuossa itsekin heität vinkkiä, että laita vaihtoon mutta et ole omaasikaan tarkistanut erityisesti mainittujen vikojen varalta! Tarkoitan tuolla sitä, että foorumeilla usein on juuri näitä epäselvyyksiä, kun joku vehkeistään tarkka alkaa kysellä jonkin vian/ominaisuuden perään, niin ne jotka omiaan kehuvat viattomiksi yksilöiksi, usein sitten mainitsevat jossain vaiheessa ennen pitkää, että eivät ole koskaan testikuvia katsoneet tai yrittäneet katsoa näkyykö jotain jossain mainitussa kohdassa elokuvaa tai vastaavaa, eivätkä missään tapauksessa aio niin edes tehdä. Tarkoitukseni ei ole kenenkään lintukotoa tulla ravistelemaan ja itse kukanenkin saa puolestasi vapaasti pitää päätään pensaassa, mutta toivoisin, että ne jotka kommentoivat kuvan ongelmiin liittyen, olivat asian todella tarkistaneet, eivätkä väittäisi laitettaan täysin virheettömäksi tutkimatta sitä erityisesti mainituilla tavoilla. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen. :)

Veikkaan jos AS tsekkaisi sun paneelia, niin löytyy siitäkin virheitä:p
Tuommoiset "hifistely" erot joihin ei 90% kiinnitä edes huomiota menee toleransseihin. Varsinkin jos yhdessä kohtauksessa jotain vikaa hakemalla haetaan, niin sitä löytyy jokaisesta paneelista.
Mitä tuollaisen 77" suositeltu katseluetäisyys on? Varmaan jos näitä töllätään metrin päästä, niin virheitä löytyy mutta jos tuota 3m päästä tsekkaa ja keskittyy elokuvaan, niin 99,99% ei näe mitään poikkeavaa.
Juuripa tätä tässä yritän selvitellä. Sen verran kommenttia, että en omaani katso metrin päästä. Tällä hetkellä aika tarkalleen 3,20 metriä on katseluetäisyys. Paljon lähempäähän sitä kuuluisi katsoa, jos haluaisi ihan suositusten mukaisesti nauttia 4K resoluutiosta (pari metriä tai vähän reilu olisi oikeastaan maksimi tuolloin) tai jos haluaa isosta kuvasta nauttia.

Tässä on enemmän kyse oman pollan ominaisuuksista/ongelmista kuin töllön vioista. Täydellistä tuotetta ei ole ja sopivalla synteettisellä matskulla kaikista mahdollisista laitteista saa löydettyä vikoja. Ratkaisu ei ole mielestäni loputon testaaminen ja paneelilotto, vaan sen työstäminen, että keskittyy sen töllön normaaliin käyttämiseen, eikä vikojen etsimällä etsimiseen.
En sanoisi pollan ongelmiksi eikä mielestäni ole järkevää viedä keskustelua tuohon suuntaan.
Ymmärrän kyllä, että kaikkia ei pikkuviat häiritse.

Nimim. En ole etsinyt C7:stani kuolleita pikseleitä. Jos niitä siellä on, ne eivät näy mitenkään normaalilla materiaalilla katseluetäisyydeltäni.
Itse löysin omastani yhden mutta sitä en voi nähdä yli metrin päästä, joten se ei häiritse itseäni lainkaan koska en katselupaikalta sitä näe.

Ootteko pystyneet Oledeillanne katsomaan yhtään hyvää sarjaa tai elokuvaa loppuun asti vai meneekö nautinto pilalle 2 prosentin harmaan ihmettelyssä?
Kysehän ei nyt ole siitä, että vika näkyy vain 2% tai 5% harmaalla, vaan siitä, että se näkyy oikealla materiaalilla sopivassa kohdassa. Ja kyllä se testikuvissa näkyy paljon kirkkaammissakin kuvissa.

Pistetään nyt esimerkkinä vaikka hiljattain Netflixistä katsomani Bad Blood sarjan kausi 2 ja osa 2 kohtaus n. 38 - 40 minuutin välillä. Raidoitus näkyy hämyisen taivaan sävyissä päähenkilön taustan kohtauksissa melko selvästi välillä. Tämä siis hämärässä katsoessa. Mutta jos tuossakin kohdassa tuijottaa vain henkilöiden naamoja, tuohon ei ehkä kiinnitä huomiota.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli BlackFridaysta itselläkin hommattua LG Oled C9 65" ja nyt mietiskellyt paria asiaa:

- Telkkari sirisee, kun katsoo vaikkappa täysin valkoista nettisivua (Eco-kuvatila päällä). Lisäksi näkyy vaihtelevan itsekseen kirkkautta, mikähän homma kyseessä?

- Spotify app tahmaa biisilistaa alaspäin vierittäessä ja useinmiten saattaa hypätä yhtäkkiä listan alkuun, eikä suostu vaihtamaan seuraavaa kappaletta. Jostain luin että quickstart ominaisuuden pois kytkemällä telkkari ja avoimet sovellukset resetoituisi täysin sammutuksen yhteydessä, mutta ei auttanut asiaan. Myöskään päivitystä en ole Spotifyn sovellukseen saanut. Viimeisin firmis telkkarissa kyllä on.

Muuten kyllä ollut kelpo telkkari ja kuvanlaatu hivellyt silmää! :geek: Voi suositella!
 
- Telkkari sirisee, kun katsoo vaikkappa täysin valkoista nettisivua (Eco-kuvatila päällä).
Eiköhän ne virtalähteen kelat siellä sirise. Aika monet valittelee, että tuota esiintyy erityisesti tummalla kuvalla.

Lisäksi näkyy vaihtelevan itsekseen kirkkautta, mikähän homma kyseessä?
Virransäästö päällä tai ABL potkii päälle? Olen mielestäni vähän vastaavaa huomannut jossain tilanteissa. Tosiaan jos OLED valoa nostaa varsinkin maksimille, alkaa ABL potkimaan aika rajusti sopivassa tilanteessa.

- Spotify app tahmaa biisilistaa alaspäin vierittäessä ja useinmiten saattaa hypätä yhtäkkiä listan alkuun, eikä suostu vaihtamaan seuraavaa kappaletta. Jostain luin että quickstart ominaisuuden pois kytkemällä telkkari ja avoimet sovellukset resetoituisi täysin sammutuksen yhteydessä, mutta ei auttanut asiaan. Myöskään päivitystä en ole Spotifyn sovellukseen saanut. Viimeisin firmis telkkarissa kyllä on.
Softa on taattua samasta paikasta peräisin olleiden digiboksien laatua. Itsekin pitänyt kahdesti tuulettaa virtajohtoa. Kerran hävisi tekstit tv-kanavilta ja toisen kerran Netflix appi sekoili vähän. Erikoisin oli kuitenkin, että kaukosäätimen virtajohtoakin (käyttää patterit irti) piti kerran tuulettaa...:facepalm:
 
Tollanen tilanne netflix stranger things loppukohtaus pimeä. Toinen kirkkaus 50 ja toinen 58. Miltä näyttää testaajien silmiin?
 

Liitteet

  • IMG_20200219_165342.jpg
    IMG_20200219_165342.jpg
    1 MB · Luettu: 145
  • IMG_20200219_165225.jpg
    IMG_20200219_165225.jpg
    2,2 MB · Luettu: 146
Tietenkin Ambilight ja laajempi appituki (sama kuin Shieldissä). Itselläni löytyy myös 1st gen Shield, mutta en ole sitä juuri enää pariin vuoteen käyttänyt koska IMO television oma Android toimii nopeammin.
Ja jos käytät Elisa Viihde-sovellusta televisiosta suoraan, Android TV-sovellus on ohjelmaoppaan verran parempi kuin Tizenin tai WebOSin versio.
Tuosta ElisaViihteestä. Näkyykö tallennekansiot? Voiko poistaa katsottuja tallenteita?
 
Tollanen tilanne netflix stranger things loppukohtaus pimeä. Toinen kirkkaus 50 ja toinen 58. Miltä näyttää testaajien silmiin?
OLEDin "LCD:tä simuloivaa valovuotoa" vai raitojako tarkoitat? Et ole ihan testikuvilla katsonut missä kunnossa paneeli on? Toki kirkkautta nostamalla liian korkeaksi sieltä alkaa vähän kaikenlaista löytyä.
 
Tuosta ElisaViihteestä. Näkyykö tallennekansiot? Voiko poistaa katsottuja tallenteita?

Näkyy Tallennekansio -välilehti jossa on kaikki tallenteet. Jos valitsee jonkin ohjelman niin näyttää kaikki sen ohjelman tallennetut jaksot.

Ja voi poistaa tallenteita.
 
Tänään tulee LG:n huolto vaihtamaan 65" C9 paneelin 1-2 jumittuneen pikselin takia. 1kk vanha laite, en tiedä onko ollut alusta asti. Hyvä jos on 0-toleranssi pikseleiden suhteen niin saavat vaihdella 5v ajan sitten jos tarve. Toivottavasti uusi paneeli vain vastaa vanhaa. Kuulemma tekevät tehtaalla valkotasapainon säädön jota eivät nyt tee.. No onneksi vielä jokunen päivä aikaa palauttaa myös Giganttiin.
Ihanko oikeasti paneeleita vaihdetaan takuuseen 1-2 jumiutuneen pikselin takia vaikka tässä ihan lähipäivinä tässä ketjussa oli postailtuna LG:n tiedotetta, että niitä ptää olla useampia tai palaa kirkkaana koko ajan?
Ei sillä, että olisin omaani yhden kuolleen pikselin takia vaihdattamassa tai korjauttamassa mutta ihmettelen vain, että onko käytäntö ja virallinen ohjeistus poikkeavia tässä tapauksessa?
 
OLEDin "LCD:tä simuloivaa valovuotoa" vai raitojako tarkoitat? Et ole ihan testikuvilla katsonut missä kunnossa paneeli on? Toki kirkkautta nostamalla liian korkeaksi sieltä alkaa vähän kaikenlaista löytyä.
50 musta tukossa, mutta ei valovuotoo. 58 näkyy mustat sävyt, mutta ei ole mustaa mustaa. En ole kokeillut testikuvia, koska en tiedä mitä ja miten säätää et sais näyttää hyvälle. Harmaan säädöistä täällä puhuttu, mut mihin ja miten vaikuttaa tässä tapauksessa?
 
^^ itsellä just toisinpäin että ainoa keino saada tummat sävyt näkymään on laitta kirkkaus jonnekkin 65 vaikka testikuvien mukaan kirkkaus 50 on oikea... Ja kuitenkin leffoissa pitäö laitta 49 tai muuten edes aina mustat palkit ole mustia.

Eilen testasin matrix 4k levyä koska siinä on paljon tummia kohtia niin aivan katsomiskelvoton....

Ensi tiistaina tulee huolto katsomaan
 
50 musta tukossa, mutta ei valovuotoo. 58 näkyy mustat sävyt, mutta ei ole mustaa mustaa. En ole kokeillut testikuvia, koska en tiedä mitä ja miten säätää et sais näyttää hyvälle. Harmaan säädöistä täällä puhuttu, mut mihin ja miten vaikuttaa tässä tapauksessa?
En nyt oikein hoksaa mitä ajat tuossa takaa mutta ihan kirkkauden perussäätö kannattaa tehdä testikuvalla jossa on vilkkuvat palkit eri tasoille, eli säädät niin, että 17 palkki erottuu ja 16 on yhtä musta kuin tausta. 50 pitäisi olla aika lähellä oikeaa, ehkä 1-2 pykälää ylös mutta 58 on jo luultavasti ihan liian korkea. Ehkä vain jokin katsottavan Netfllix? materiaalin erikoisuus. Mutta varmaan paneelin laadun arviointiin sopivilla testikuvilla näet tuon saman ihan oikealla kirkkaussäädön arvolla minkä saat esille säätämällä kirkkauden liian korkeaksi oikeassa materiaalissa.
 
Se Gigantin kalibrointi ei ole oikea kalibrointi vaan pelkkä arvojen kopiointi yhden Norjassa kalibroidun tuotteen mukaan (=siis kalibroivat yhden laitteen ja kopioivat sen tuloksen kaikkiin; oikea kalibrointi pitäisi tehdä katselutilassa eli yleensä asiakkaan kotona), joten se voi kyllä tuoda ongelmia.

Kiitos tästä tiedosta :) Selittääkin hyvin kyllä, miksi sain Sampan oston kohdalla tämän ikään kuin vahingossa kaupanpäällisiksi. En siis maksanut mitään, enkä olisi edes halunnut kalibrointia tällä kertaa, kun siitä OLEDin oston yhteydessä aikanaan maksoin ja Samppa tuli kakkostelkkariksi. Pitääpä testata oletusasetuksia ja vertailla silmämääräisesti värimaailmaa.

Tämä "kalibrointi" joka tapauksessa enemmän metsään mitä OLEDissa, koska Sampan värit punertaa hetkittäin liikaa ja kirkkauskin oli säädetty -5 eli alin mahdollinen.
 
Mikä olis paras ohjelma/kuvatesti jolla ton sais katottuu kohdalleen? Löytyykö youtubesta toimiva testipatteri?
 
Aikamoinen väite. Musta ei ole mustaa Qledissa ja muiltakin ominaisuuksiltaan jää jälkeen Oledia paitsi maksimikirkkauden osalta.
Ei ehkä sitä täydellisyyttä etsivälle, mutta sellaiselle jotka pystyvät nauttimaan elokuvista pienistä puutteista huolimatta;)
Tosin tuntuisi Oledissa olevan pieniä virheitä kuvissa jotka vievät täydellisen mustan nautinnon fiiliksen.
 
Ihanko oikeasti paneeleita vaihdetaan takuuseen 1-2 jumiutuneen pikselin takia vaikka tässä ihan lähipäivinä tässä ketjussa oli postailtuna LG:n tiedotetta, että niitä ptää olla useampia tai palaa kirkkaana koko ajan?
Ei sillä, että olisin omaani yhden kuolleen pikselin takia vaihdattamassa tai korjauttamassa mutta ihmettelen vain, että onko käytäntö ja virallinen ohjeistus poikkeavia tässä tapauksessa?

No eikö tapauksessani 1-2 palanut koko ajan violettina/sinisenä ja sen pitäisi riittää, olisiko niissä ollut nollatoleranssi. Mustat pikselit ihan asia erikseen.
 
No eikö tapauksessani 1-2 palanut koko ajan violettina/sinisenä ja sen pitäisi riittää, olisiko niissä ollut nollatoleranssi. Mustat pikselit ihan asia erikseen.
Siis paloivat kirkkaana mustalla pohjallakin? No sitten varmaan täytti sen on bright pixels ehdon.

Oliko vaihtopaneeli kaikin puolin ehjä ja raidon testeissä?
 
Veikkaan jos AS tsekkaisi sun paneelia, niin löytyy siitäkin virheitä:p
Tuommoiset "hifistely" erot joihin ei 90% kiinnitä edes huomiota menee toleransseihin. Varsinkin jos yhdessä kohtauksessa jotain vikaa hakemalla haetaan, niin sitä löytyy jokaisesta paneelista.
Mitä tuollaisen 77" suositeltu katseluetäisyys on? Varmaan jos näitä töllätään metrin päästä, niin virheitä löytyy mutta jos tuota 3m päästä tsekkaa ja keskittyy elokuvaan, niin 99,99% ei näe mitään poikkeavaa.

Juuri näin, ihan varmasti laikkuharmaata sun muuta kuraa löytyy jos alkaa kaivamaan verta nenästä, mutta ei ole tullut normi katselulla vielä vastaan.

Ekan kerran kun bongaa niin alkaa herkemmin kiinnittää huomiota ja tarpeeksi kun viiraa niin varmaan alkaa etsimään niitä esiin kaivettuja virheitä aina kun leffaa tms katsoo.

Mutta täydellistä näyttölaitetta ei (ainakaan kuluttajan hinnoissa) ole ja C9 nyt tähän mennessä selkeesti paras mitä itsellä ollut, eikä arvostelujenkaan suhteen pahemmin eroa.

Katseluetäisyys itellä on noin 2,5 - 3m, tais olla suositus jossain tuossa haarukassa myös.
 
Ei ole Netflixiä.
Youtube sullakin varmaan tuossa pelaa, oletko koskaan kokeillut siellä niitä Modernwizen testejä? Eli ihan uteliaisuudesta kuulisin mielellään miltä hyvä yksilö näyttää siinä Vertical Banding testissä jossa kulkee palkki kulmasta kulmaan. Eli mitä näkyy ja kuinka kirkkaassa kuvassa asti jotain erottuu. Lisäksi siellä on se DSE testi, jossa valkoisen eri sävyisiä laatikoita liikkuu hahmon kera. Itselläni näköjään pieni DSE ilmaantunut melko keskelle, ei tosin ole kuin sellainen n. 5 cm x 1,5 cm rantu, joka erottuu vähän taustaa tummempana kirkkaimmilla sävyillä , siis kuin alkava ruudunpalaminen tai DSE mutta mielestäni se on vain vähän näkyvämpi osa yhdestä raidasta. Paneeli näköjään elää jokaisen neljän tunnin käytön jälkeen ajettavassa automaattipuhdistuksessa.

i1 Display Pro OEM, LightSpace HTL ja Raspberry Pi 3 B+ maksoi yhteensä jotain 800eur.
CalMAN Home for LG oli 140eur eli tonnin pieti.
Saiko tuolla Calman Home for LG:llä ja tuolla mittarilla kelvollista lopputulosta sillä automaattitoiminnolla? Tukeekokaan tuo softaversio mitään muuta kalibrointitapaa, siis saatko sillä luettua mittauksia erikseen?

Jos tuo ei ole kelvollinen, niin sitten voisi harkita ihan HCFR:n kanssa puuhailua, jolla tuo tykki ja plasma tuli aikoinaan säädeltyä ihan käsipelillä. Tuo mittarihan taitaa HCFR:n uusimmissa versioissa olla myös tuettuna?
 
Siis paloivat kirkkaana mustalla pohjallakin? No sitten varmaan täytti sen on bright pixels ehdon.

Oliko vaihtopaneeli kaikin puolin ehjä ja raidon testeissä?

Niin paloivat ihan sama millaista kuvaa katseli.

Valkoisessa pientä kellerrystä oli 2/3 kuvassa. mutta mielestäni hävisivät ajan kanssa kun katsoin myöhemmin uudelleen. Testikuvissa(valkoinen, musta, harmaa 1-10% ja perusvärit) en huomannut muuten mitään vikaa. Ainoastaan ehkä jäi mietityttämään se jos tehtaalla tehdään jonkinlainen kalibrointi, niin sitä ei varmaan nyt tehty, vaikka jossain valikoissa huoltomies pyörikin. Oletan kalibroinnin kuitenkin tehtävän jonkinlaisella laitteella, jos halua jonkinlaista hyötyäkin. Raidon? Raidaton? Ikinä en ole raitoja nähnyt, en uudessa enkä vanhassa paneelissa.
 
Niin paloivat ihan sama millaista kuvaa katseli.
No, siinä tapauksessa oli varmasti näkyvämpi pikselivika.

Ikinä en ole raitoja nähnyt, en uudessa enkä vanhassa paneelissa.
Siis täysin raidattomia on sittenkin olemassa? Mikä koko se sinun paneeli olikaan?
Sinulla ei siis edes Youtubesta hakusanalla Modernwize test testivideolla, jossa palkki liikkuu kulmasta kulmaan eri 0-50% testikuvien läpi näy mitään raitoja/varjoja?

Tuossa vielä parit tuoreet kuvat omasta tältä päivältä. 5% harmaa ei ole kovinkaan paha ehkä.
Näkyy melko selvästi tuossa Bad Bloodin kausi 2 osa 2 38 - 40 minuutin tienoilla olevassa kohtauksessa.
Tosin OLED valon asetus vaikuttaa myös jonkin verran niiden erottuvuuteen. Tuossa testissä oled valo vain 25.
5_harmaa.jpg
aplatauskuva.jpg
bb.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 386
Viestejä
4 549 398
Jäsenet
74 980
Uusin jäsen
Joonaskoo90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom